VW Golf VII Chat

Aloittaja Late, 07.03.11 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Mikko

^ Toivottavasti on vaan jonkun harrastelijan tuherruksia. :-\

Myhky

Kerran vielä ja sitten riittää. Sori lievä off topic:

Nykyisin säteilylämmitin + sisälämppäri on aina saanut sisätilat parissa tunnissa mukavan lämpimäksi. Webastoa en kuitenkaan uskaltaisi lyhyillä 10-20 minuutin ajoillani käyttää 15 minuuttia kauempaa. Lämpeääkö sillä käytöllä sisätilat yhtä lämpimäksi?

Koska arvostan huoletonta autoilua, minun pitäisi ostaa esim Defan akkulaturisarja 1204 hinnaltaan 150 euroa. Sitten autoa pitäisi tosiaan kuitenkin pitää johdon päässä. Ei nyt joka päivä mutta kuitenkin. Ã,,h. Lisäksi tolppa antaa virtaa vain 2 tuntia kerrallaan joten en voisi koskaan olla varma että akku on täysi. Vaimo vielä käyttelisi webastoa aivan surutta vaikka yrittäisin opastaa. Sen tiedän jo ennalta. Ydintalvella webaston päälle täräyttäminen puoleksi tunniksi 5 minuutin kauppareissua varten alkaakin kuulostaa jo riskipeliltä.

Autokauppias oli sitä mieltä että jos lämmittelen nuukasti ja uusin akun parin vuoden välein niin pitäisi pärjätä. Kuulostaa vaivalloiselta ja turhilta lisäkuluilta taas.

Mukavaahan se olisi saada auto lämpimäksi muuallakin kuin tolppapaikoilla ja vieläpä vain kaukosäätimen nappia painamalla mutta jotenkin menee hankalan tuntuiseksi. Hintaa tulisi siis vajaa 400 euroa enemmän ja jos sitten joku aamu lasta päiväkotiin viedessä akku onkin finito niin tiedän että pääni räjähtää v***tuksesta. Mitähän tässä nyt valitsisi. Pitäisikö minun hyväksyä että minun auton käyttööni webasto ei vaan ole soveltuva?
Golf GTI PP -19

exät:
Golf GTI - 14
Skoda Octavia RS Combi -15
VW Golf VI GTI DSG -10
VW Golf VII 1.4TSI 103kw -13
VW Golf VI Variant 1.4TSI -11
Audi A3 Sportback 2.0TFSI -06

Vaginisti

Ihan samoja pähkäilin Poloa ostaessa, ensin oli eberi listalla, sitten huomasin, että 1.6TDI moottoriin saa jopa letkulämmittimen, joten eberi sai jäädä. Jälkikäteen ajateltuna oli kyllä oikea päätös, koska työmatka-ajo on vain 13km suuntaansa ja tolppapaikka on kummassakin päässä. Lisäksi laskeskelin mitä jokapäiväinen eberin käyttö polttoaineena maksaa, niin päätös oli vieläkin järkevämpi, koska maksan tolppapaikasta käytin sähköä tai en. Omassa käytössä letkulämppäri/sisälämmitin -kombo on ollut toimiva, hyvin harvoin on tarvinnut kylmänä startata, kun aina melkein saa auton johdon perään.

Taitaa vain olla säteilijä ainoa vaihtoehto tuohon koneeseen? Kumma kyllä kun nykyään ei enää kunnon lohkolämppäreitä saa autoon kuin autoon.

Kaba_68

Jep jep. Nyt neljäs Passat alla, missä on tehtaan Webasto. Tosin kahteen ensimmäiseen 3C malliin piti ostaa kaukosäädin erikseen ja molemmat olivat yhdellä akulla.
Fiksu ratkaisu mielestäni näissä nykyisissä Passateissa on ko. varusteen hinnoittelu. Muistaakseni reilun 500 â,¬:n hinnalla saat ko. Webaston, toisen akun (takalokasuojassa), integroinnin ajotietokoneeseen + ohjauskytkin suoraan lämmityksen ohjaukseen ja vielä kaukosäätimen. Eli ei tarvitse jännittää tuon akun kanssa.
En pidä tuota enään pahan hintaisena. Itse kyllä syyllistyin siihen, että laitoin myös lohkon + sisätilan lämppärin.
Molemmilla toimistoilla on tolppapaikka ja reissussa on hotelleissa aika hyvin joko tolppapaikka tai sitten lämmin autotalli.
Mukavuusvarustehan tuo on ollut kauppareissuilla & korpitaipaleilla.
Mutta kyllähän kovilla pakkasilla on maakuntamatkoilla neuvottelujen aikana ollut mukava laittaa auto lämpiämään, ennen seuraavaan paikkaan menoa.  ;)

Mitä tulee tuohon akkuvahtiin, niin uskoisin että ongelmatilanne iskee päälle kovilla pakkasilla. Ts. pitkän lauhan jakson jälkeen tulee sitten tulipalopakkanen.
Akun varaus kaiketi laskee tuolloin erittäin alas.  :-\

optio

#514
Onkohan tehdasasenteisessa tai jälkiasenteisessa Webastossa eroa, Huomasin semmoisen kivan lisäominaisuuden Volkkarin sivuilta, että monitoiminäytöltä saa kesäksi käännettyä tuuletuksen puolelle saa ajastimella tai kaukosäätimellä ennakkon jäähdyttämään autoa.
Saakohan tähän 1,6 TDI:n letkulämmittimen vai pitääkö tyytyä siihen onnettomaan säteilijään?  

tet

Lainaus käyttäjältä: optio - 27.09.12 - klo:11:26
Onkohan tehdasasenteisessa tai jälkiasenteisessa Webastossa eroa, mulla ainakin se jälkiasenteinen Eberi oli aivan tuhnu, esilämmityksessä piti automaatti-ilmastoinnilla piennintä puhallinnopeutta päällä ja piti olla tosi pitkään päällä, että ikkunat oli vähääkään auki.

Olen ymmärtänyt niin, että ainakin jälkiasenteinen webasto ohjaa itse puhallinnopeutta, sen saa jotenkin säädettyä. Siis vain yksi kiinteä nopeus mutta säädettävissä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vakio

Lainaus käyttäjältä: optio - 27.09.12 - klo:11:26
Onkohan tehdasasenteisessa tai jälkiasenteisessa Webastossa eroa,  

Minua informoitiin, että eivät ole teknisesti samoja laitteita. Tehdasasenteinen olisi teknisesti huonompi... Tiedä sitten. Paljonhan niissä on ongelmia kuitenkin ollut, mutta siihen toki vaikuttaa myös se että ajoprofiilista riippuen saattaa käydä paljon lyhyitä pätkiä.

Oli niin tai näin, niin valitsin nykyiseenkin kulkineeseen jälkiasenteisen vaikka hinta suolaisempi onkin. Ei ole aiemminkaan ollut ongelmia noiden jälkiasenteisten kanssa, mutta enpä ole niitä lyhyitä pätkiä koskaan käyttänytkään. Edellisessä Passatissa lisälämmitintä ei joutunut koskaan käyttämään ajon aikana. Lämpöä riitti kovilla pakkasilla muutenkin.
Skoda Superb Combi 2.0 TDI 170 4x4 Ambition -12
VW Polo Trendline United 1.4 TDI -09

Ex VAG: VW Passat Variant Highline 1.9 TDI 4MOTION -05

Ocu_P

Ei mitään ongelmia skodan tehdastilauswebastossa. Volvon tehdaswebasto olisi vaatinut jo huollon siinä vaiheessa, kun auto minulle tuli. Jälkiasennuswebaston kanssa oli takavuosina ongelmia, kun asennus ei mennyt ihan putkeen.

Peräkylän Pertti

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 26.09.12 - klo:19:34
^ Toivottavasti on vaan jonkun harrastelijan tuherruksia. :-\

Saman näköinen näyttää olevan.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 27.09.12 - klo:14:37
Saman näköinen näyttää olevan.
Millä konsteilla tuo 1,3 l/100km pudotus on saatu aikaan?

Seitsemännen sukupolven Golfin myötä esiteltiin myös sen ärjympi versio Golf GTI.
Wolkswagen Golf GTI:n kaksilitrainen turboahdettu bensiinimoottori kehittää 220 hevosvoimaa, mutta sen polttoaineen yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan vain 6 litraa sadalla.
Edeltäjään nähden kulutus on 1,3 litraa vähemmän eli kulutus on pienentynyt 18 prosenttia.
Golfin säästömallin, Golf BlueMotionin yhdistetty polttoaineenkulutus on 3,2 l ja CO2-päästöt 85 g/km.
Golf BlueMotionin tuotanto käynnistyy kesällä 2013. Myös Golf GTI on lähes valmiita tuotantoon.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

Mikko

#520
Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 27.09.12 - klo:14:37
Saman näköinen näyttää olevan.

Voi, voi. Volkkarilla on jotenkin tuo muotoilupuoli tällä hetkellä ihan hukassa. Varsinkin näiden sportimpien mallien kohdalla. Ensin CC R-line ja nyt tämä Golf GTI. Rumiahan nuo on jos ihan rehellinen on.

EDIT: Korjataan nyt sen verran vielä koska mielipide ehkä vähän loiventui kun näki toisenvärisen (punaisen) GTI:n kuvissa. Valkoinen ei yhtään sovi tuohon uuteen, varsinkaan tuohon etupuskuriin. Valoissa olevista raidoista en myöskään tykkää.

Tos®

#521
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Vaginisti

Pyörrän aiemmat puheeni ja alan syttymään tälle uudelle kolfille  ;D Varsinkin 3-ovinen näyttää hyvältä omaan silmään.

Takaikkunan alaosan pieni kulmaus näyttää omaan silmään oikein hyvältä, tässä kuvaa esittelystä +kettutyttöjen banderolli  ;D


optio

1,6 TDI saako sen Webaston automaattitoiminnon mitenkään pois?

Mikko

Minäkin pyörrän vähän puheitani sen suhteen, että tuo punainen GTI näyttää jo ihan hyvältä. Siinä ei punaiset "kököt" yksityiskohdat erotu ja tummempi väri häivyttää etupuskurin levottomuutta. Omasta mielestäni viisiovinen on taas jotenkin tasapainoisemman näköinen kuin tuo kolmiovinen. Tylsähän tuo GTI edelleen on ja saisi mielestäni enemmän erota perusgolffista.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: optio - 27.09.12 - klo:11:26
Saakohan tähän 1,6 TDI:n letkulämmittimen vai pitääkö tyytyä siihen onnettomaan säteilijään?  

En mene vannomaan... mutta ainakin Polon kyseiseen koneeseen sai letkulämmittimen...Käytössä on osoittautunut tehokkaaksi kovillakin pakkasilla lähtee ilman ongelmia.

SciroSJK

Hyvältähän toi uus toki näyttää, mutta kun hintalapussa on summa 45+ tonttua, on se mielestäni Golfista liikaa.

Ocu_P

Tilaukseen meni.  :)

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 27.09.12 - klo:18:56
Tilaukseen meni.  :)

Onnittelut, seuraavaksi sitten varmaankin nimimerkin vaihto.  ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: Ocu_P - 27.09.12 - klo:18:56
Tilaukseen meni.  :)

Kansa vaatii speksejä! Miten pitkä toimitusaika?

Ocu_P

Marras-joulukuussa tulee Turkuun ja kilpiin tammikuussa. 1.6 tdi manuaali comfortline muutamin lisukkein. Valkoinen ja toki webasto. :) Lisää paremmalla aikaa.

vkjoki

LainaaVoi, voi. Volkkarilla on jotenkin tuo muotoilupuoli tällä hetkellä ihan hukassa.

Ei muotoilupuoli ole millään merkillä hukassa! Yksittäisellä kuluttajalla on oma oikea makunsa eikä oma maku välttämättä täsmää sen kanssa, mihin automallin muotoilijat ovat pyrkineet. Jos asiakas pitää räväkästä muotoilusta, on turha moittia automallia, jonka muotoilussa on pyritty klassisuuteen - ja päinvastoin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Mikko

^ Totta. Mutta itse olen aiemmin tykännyt volkkarin yleisilmeestä, uusimmat mallit (Polon jälkeen) on kuitenkin järjestäen kaikki menneet enemmän tai vähemmän hutiin omasta mielestä. Mutta eipä volkkari ole ainoa valmistaja jonka muotoilu ei tällä hetkellä puhuttele. Turhan kikkailevaa muotokieltä minun makuun, ilman että perusmuodot toimisivat...

Polari

Miks tossa GTI Golfissa on 2 pakoputkea eihän siinä ole kuin 4 sylinteriä joten 1 pakoputki riittäis :)

Peak

Ei ollenkaan pöllömmän näköinen tuo uusi GTI.

vkjoki

Tässä muutama kommentti tuohon polttonestelämmitinpohdintaan - se pohdinta jokaisen uutta Golfiakin tilaavan kannattaa käydä läpi. Aihe on sen verran pinnalla uusia Golfeja tilattaessa, että ei ole mielesäni OFF TOPIC.

Siis kannattaako hankkia polttonestelämmitin (= "PA-lämmitin", "webasto") vai lohkolämmitin vai molemmat ja tarvitseeko PA-lämmittimen lisäksi akkulaturin? Ei ole yhtä kaikille toimivaa reseptiä, vaan vastaukseen vaikuttavat:
- tyypillisten ajorupeamien pituus
- missä auto seisoo yöt (sähkötön/sähköllinen parkkiruutu, katos, kylmä/lämmin autotalli)
- sähkön saatavuus
- taloyhtiöiden esilämmityssäännöt
- onko kuljettajia yksi vai useampi
- mukavuudenhalu
- maksuhalukkuus

Joku päätyy hyvin perustein ruksaamaan listasta monta lämmitykseen liittyvää lisävarustetta ja toinen pärjää ilman lisälämmittimiä.

Ja erikseen on mietittävä toisaalta esilämmitysratkaisuja ja toisaalta ajonaikaista matkustamolämmön saatavuutta. Osa myyjistä on lämmittimistä perillä, osa ei.

Mitä ajonaikaiseen lämmitystarpeeseen tulee, VW:n uusimman sukupolven moottoreiden normikulutukset pyörivät 4-5 litran välillä, minkä vuoksi moottorin hukkalämmön määrä on merkittävästi vähäisempi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Niinpä Suomen talven kovimmilla pakkasilla Golf voi olla kylmä, vaikka uudessa Golfissa onkin konstruktioltaan uusi lämmityslaite. Dieseleissä 1 kW:n PTC-vastus nopeuttaa matkustamon alkulämpiämistä ja auttaa myös ajon aikana, mutta TSI-moottoreissa ei tuota PTC-vastusta ole.  PTC-vastus nostaa polttoaineenkulutusta muutamalla desillä per 100 km kuten PA-lämmitinkin. Mielestäni PA-lämmittimestä (webastosta) on hyötyä kovimmilla pakkasilla myös ajon aikana eikä pelkästään esilämmityksessä. Ja ajon aikana PA-lämmitintä voi käyttää manuaalisesti (kuten itselläni on tapana) tai automaatin ohjaamana (automaatin voi panna OFF-asentoon).

Tehdasasenteisen PA-lämmittimen etuna on se, että se on täysin integroitu auton ilmastointijärjestelmään, minkä vuoksi käyttö on hyvin yksinkertaista ja vaivatonta. Jälkiasenteinen webasto maksaa 1 000 euroa enemmän kuin tehdasasenteinen - tuskin kannattaa maksaa tuota tonnia.

Näistä lämmitysasioista löytyy lisää tarinaa tästä VAGarenan ketjusta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=642.0

ja Volvolla on selkeä artikkeli PA-lämmittimen käytöstä (ja dieselmoottoreiden talvivinkkejä) täällä:
http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

tet

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 27.09.12 - klo:16:34
Lisää kuvia
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=24



Tuo punainen näyttää tästä kulmasta tosi agressiiviselle, hyvässä mielessä. Nuo punaiset viivat lampuissa saavat sen näyttämään aivan kulmiaan kurtistelevalle vihaiselle...ööh...Golfille. ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Ocu_P

#538
Golf VII -ajatus syntyi pian julkistamistilaisuuden jälkeen ja pysyi siitä lähtien kirkkaana mielessä. Muita vaihtoehtoja ei valinnassa tällä kertaa ollut. Vaikka ulkonäön osalta muutos on maltillinen, koen malliin liittyvän merkittävän uutuusarvon. Se kiehtoi. Ja uskon, että tuo on ominaisuuksiltaan taattua tavaraa. Uusi A3 on myös jo ajettu ja hyväksi havaittu, vaikka itselle turhan kalliiksi varusteltuna muodostuukin.

Asia eteni nopeasti sähköpostitarjouskierrokseen, jonka pohjalta sain sekä hyviä, että huonoja tarjouksia. Hajonta hyvityksissä oli odotettuakin suurempi. Kuitenkin positiivisena yllätyksenä suuri liike kotipaikkakunnalla pystyi parhaaseen tarjoukseen paikanpäällä käytyjen keskustelujen jälkeen. Tilaussopimuksen allekirjoitukseen asti asiat etenivät eilen. Tapani Heinoselle VV-center Turkuun kiitokset kilpailukykyisestä tarjouksesta ja hyvästä palvelusta jo tässä vaiheessa. Suosittelen.

Eli tilaukseen lähti
Comfortline 1 6 TDI 77kw Bluemotion Technology 4-ov, Pure White -normaaliväri, tumma sisustus (sport-penkeissä ei ole vaihtoehtojakaan).

W90 6XQ Comfort-paketti
7X5 6XR Pysäköintavustin Park Assist 2.0
8G1 Kaukovaloautomatiikka Light-Assist  
ZCA Radiojärjestelmä Composition Media Bluetooth      
WW2 Webasto-lisälämmitin kauko-ohjaimella ja ajastimella
PB1 Urheilulliset etuistuimet
0NA Ilman malli- ja moottorimerkintää

Tuotantoviikko saattaisi olla 44, jolloin auto saapuisi Turkuun marras-joulukuun vaihteessa, mutta omilla rahoilla ostavana tuo sovittiin laitettavaksi kilpiin tammikuussa.

optio

#539

[/quote]
Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 27.09.12 - klo:20:40
Tässä muutama kommentti tuohon polttonestelämmitinpohdintaan - se pohdinta jokaisen uutta Golfiakin tilaavan kannattaa käydä läpi. Aihe on sen verran pinnalla uusia Golfeja tilattaessa, että ei ole mielesäni OFF TOPIC.

Siis kannattaako hankkia polttonestelämmitin (= "PA-lämmitin", "webasto") vai lohkolämmitin vai molemmat ja tarvitseeko PA-lämmittimen lisäksi akkulaturin? Ei ole yhtä kaikille toimivaa reseptiä, vaan vastaukseen vaikuttavat:
- tyypillisten ajorupeamien pituus
- missä auto seisoo yöt (sähkötön/sähköllinen parkkiruutu, katos, kylmä/lämmin autotalli)
- sähkön saatavuus
- taloyhtiöiden esilämmityssäännöt
- onko kuljettajia yksi vai useampi
- mukavuudenhalu
- maksuhalukkuus

Joku päätyy hyvin perustein ruksaamaan listasta monta lämmitykseen liittyvää lisävarustetta ja toinen pärjää ilman lisälämmittimiä.

Ja erikseen on mietittävä toisaalta esilämmitysratkaisuja ja toisaalta ajonaikaista matkustamolämmön saatavuutta. Osa myyjistä on lämmittimistä perillä, osa ei.

Mitä ajonaikaiseen lämmitystarpeeseen tulee, VW:n uusimman sukupolven moottoreiden normikulutukset pyörivät 4-5 litran välillä, minkä vuoksi moottorin hukkalämmön määrä on merkittävästi vähäisempi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Niinpä Suomen talven kovimmilla pakkasilla Golf voi olla kylmä, vaikka uudessa Golfissa onkin konstruktioltaan uusi lämmityslaite. Dieseleissä 1 kW:n PTC-vastus nopeuttaa matkustamon alkulämpiämistä ja auttaa myös ajon aikana, mutta TSI-moottoreissa ei tuota PTC-vastusta ole.  PTC-vastus nostaa polttoaineenkulutusta muutamalla desillä per 100 km kuten PA-lämmitinkin. Mielestäni PA-lämmittimestä (webastosta) on hyötyä kovimmilla pakkasilla myös ajon aikana eikä pelkästään esilämmityksessä. Ja ajon aikana PA-lämmitintä voi käyttää manuaalisesti (kuten itselläni on tapana) tai automaatin ohjaamana (automaatin voi panna OFF-asentoon).

Tehdasasenteisen PA-lämmittimen etuna on se, että se on täysin integroitu auton ilmastointijärjestelmään, minkä vuoksi käyttö on hyvin yksinkertaista ja vaivatonta. Jälkiasenteinen webasto maksaa 1 000 euroa enemmän kuin tehdasasenteinen - tuskin kannattaa maksaa tuota tonnia.

Näistä lämmitysasioista löytyy lisää tarinaa tästä VAGarenan ketjusta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=642.0

ja Volvolla on selkeä artikkeli PA-lämmittimen käytöstä (ja dieselmoottoreiden talvivinkkejä) täällä:
http://www.volvocars.com/fi/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=73


Erittäin mielenkiintoinen aihe: Kuka pystyy ottamaan tehdasasenteisesta Webastosta automaattitoiminnon pois, maahantuojako? Maahantuojahan virittelee Webastoa muutenkin, kun auto tulee Saksasta niin siinähän Webasto on säädetty sisäkierrolle eli ei lämmitä moottoria ollenkaan, maahantuoja lisää moottorikierron ja mikä on tämä suhde meneekö moottorilämmitykseen sen jälkeen 2/3 ja sisätilan lämmitykseen 1/3, pystyykö tätä suhdetta säätämään, laittaakin 2/3 sisätilan lämmitykseen ja moottorille 1/3 tai pyytää, että jättäkää pelkälle sisäkierrolle niin silloin lämmittää täydellä teholla sisätilaa, kuka mitäkin pitää tärkeänä. Kun nykyautot ei juurikaan tykkää kyttyrää vaikkei moottoria esilämmitäkään pikku pakkasella niin täydellä sisäkierrolla lämpiäsi huomattavasti nopemmin esilämmityksessä ja myös ajaessa, voisihan siinä olla lisäksi kovempia pakkasia varten tämä säteilijä (TSI) tai letkulämmitin (TDI). Moottorin esilämmityksestä voi olla jopa haittaa joissakin tapauksissa käynnistykseen, kun moottoria on esilämmitetty ja auton järjestelmät ei tätä tunnistakaan vaan olettaa moottorin olevan edelleen kylmä, niin vaikeuttaa käynnistymistä. Itselleni on ehdoton kynnyskysymys, että tehdasasenteisesta Webastosta saa pois tämän automaattitoiminnon, ei tule toimimaan pitkään jos käy vain lyhyitä jaksoja kerrallaan! Jääkö PTC-elementti pois jos tulee Webasto?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy