VW Golf VII Chat

Aloittaja Late, 07.03.11 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Kondi

Lainaus käyttäjältä: M.Oore - 07.09.12 - klo:23:42
Uudistuksia luulen olevan moottorissa...

En tunne moottoritekniikkaa samassa määrin kuin monet täällä tai oikeastaan juuri yhtään. Tämän syvällä istuvan tietämättömyyden turvin veikkaan että moottoreiden perusrakennetta muutetaan pikkuhiljaa sellaiseen suuntaan, että koneesta voidaan modata tulevaisuudessa hybridimalleja siten, että vauhtipyörä (kai sellaisetkin vielä moottoreista löytyvät), laturi ja starttimoottori korvataan yhdellä moottori-generaattori -laitteella. Noin toimien start-stop -systeemi samoin kuin pyttyjen lepuuttaminen voidaan saada hyödynnettyä paremmin, koneen rakenne yksinkertaistuu ja sen fyysinen koko suhteessa sen iskutilavuuteen pienenee ja kokonaisuus yksinkertaistuu jossain määrin.

Lyijyakkujen veikkaan samassa ruljanssissa korvautuvan litium-ioni -akuilla, joiden kehittyminen on ollut aika kovaa. Ymmärtääkseni niiden parissa erityisesti hiileen liittyvät ratkaisut tuovat melko paljon lisää varauskykyä sekä suhteessa massaan että suhteessa käytetyn huippupuhtaan litiumin määrään. Litiumin vähentyminen on turvallisuusmielessä hyvä juttu.


vkjoki

Eilisessä Hesarissa (8.9.2012) oli koko sivun juttu tästä VW-groupin uudesta MQB-perusrakenteesta. Tässä pari poimintaa ko. jutusta:
- MQB-perusrakenteeseen kuuluvat runko, voimansiirto, akselisto, jarrut ja jousitus
- MQB-perusrakenteelle tullaan suunnittelemaan yli 40 automallia, mm. A3, Leon, Golf, Octavia, Polo, Beetle, Jetta, Sirocco, Touran, Tiguan, Sharan, Passat, A3 Sportback, ...
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

vkjoki

#272
Golf VII:n esittelymateriaalissa 1.4 TSI:n normikulutukseksi on esitetty 4,8 l/100km, mutta www.volkswagen.de -osoitteessa olevassa teknisten tietojen taulukossa lukemat ovat 5,3 (man.) ja 5,0 (DSG-7). Löysin selityksen: tuo 4,8 on lepuutustoiminnolla varustetun käsivaihteisen moottorin kulutus ja 5,3 on ilman lepuutustoimintoa olevan moottorin kulutus. DSG-7-vaihteistolla varustetun moottorin kulutus on 5,0 l/100km, ja näyttää siltä, DSG-vaihteiston kanssa 1.4 TSI:ssä ei ole lepuutustoimintoa.

MUOKKAUS: Maahantuojan mukaan loppuvuodesta tulee tarjolle yhdistelmä "1.4TSI ACT 103 kW + DSG-7". ACT = Active Cylinder Technolgy = kahden sylinterin lepuutustoiminto.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.09.12 - klo:19:58
Golf VII:n esittelymateriaalissa 1.4 TSI:n normikulutukseksi on esitetty 4,8 l/100km, mutta www.volkswagen.de -osoitteessa olevassa teknisten tietojen taulukossa lukemat ovat 5,3 (man.) ja 5,0 (DSG-7). Löysin selityksen: tuo 4,8 on lepuutustoiminnolla varustetun käsivaihteisen moottorin kulutus ja 5,3 on ilman lepuutustoimintoa olevan moottorin kulutus. DSG-7-vaihteistolla varustetun moottorin kulutus on 5,0 l/100km, ja näyttää siltä, DSG-vaihteiston kanssa 1.4 TSI:ssä ei ole lepuutustoimintoa.

Mukavasti taas kulutus pudonnut kun Golf VI BlueMotion kuluttaa 5.2l/100km.

exari

Mmm joo-mutta mikälie real life kulutusero?  nuohan on tietysti ne. labra-eu. lukemat...

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: exari - 10.09.12 - klo:20:52
Mmm joo-mutta mikälie real life kulutusero?  nuohan on tietysti ne. labra-eu. lukemat...

Todellista voidaan vain arvailla. Labra lukema se tuo 5.2litraakin on Golf VI joten ainakin valkotakkisten mitatessa kulutus on pudonnut.  :P

exari

Pointtini oli se että onko uusi malli jopa enemmän labraa varten...

vkjoki

#277
Ns. "real life"-kulutusero on joka kuskilla erilainen, joten yhtä ainoaa todellista eroa ei ole olemassa. Yksi monista todellisista eroista on tuo ero virallisessa EU-normikulutuksessa. Lepuutustoiminnon avulla moottorin keskimääräistä hyötysuhdetta saadaan nostetuksi lähemmäs optimia, joten normikulutuksen lasku on luonnollista. Ilmeisesti autonvalmistajat ovat oppineet säätämään moottorien toiminnan niin, että nimenomaan normikutussyklissä saadaan erityisen pieniä kulutuslukemia. Siksi käytännön ajossa on vaikea päästä niin suuriin kulutussäästöihin kuin mitä normikulutuksen laskun perusteella voisi odottaa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

jarkko_h

#278
Tämä sylinterilepuutushan ei ole Volkkarin keksintö vaan kyseessä japanilaiskeksintö.

TSI -ongelmien jälkeen pitää olla aika rohkea kaveri, jos uskaltaa ostaa koneen tuolla lepuutuksella. Liikaa liikkuvia osia Her Doctorien hallittavaksi. Itse kyllä ajattelen hyväksyä 0,5 litraa suuremman kulutuksen.  On kuitenkin hienoa että tämä lepytys tulee myös pikkuautoluokkaan. Jossain vaiheessa tämäkin lisäosia tuova tekniikka saataneen luotettavaksi. Nähtäväksi jää sen käytännön hyöty kulutuksessa.

teemur

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.09.12 - klo:21:32
Tämä sylinterilepuutushan ei ole Volkkarin keksintö vaan kyseessä vanha Japanilaiskeksintö.

TSI -ongelmien jälkeen pitää olla aika rohkea kaveri, jos uskaltaa ostaa koneen tuolla lepuutuksella. Liikaa liikkuvia osia Her Doctorien hallittavaksi. Itse kyllä ajattelen hyväksyä 0,5 litraa suuremman kulutuksen.  On kuitenkin hienoa että tämä lepytys tulee myös pikkuautoluokkaan. Jossain vaiheessa tämäkin lisäosia tuova tekniikka saataneen luotettavaksi. Nähtäväksi jää sen käytännön hyöty kulutuksessa.

Onhan niissä taas parin vuoden takuu, ja jos parin vuoden päästä ostaa käytettynä niin pitää vuoden verran = varmaratkaisuvaihtoautotakuu  ;D

Täytyy katsella miltä tuo farmari Golf näyttää kun sellainen tulee joskus...
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

puolihop

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 10.09.12 - klo:21:32
Tämä sylinterilepuutushan ei ole Volkkarin keksintö vaan kyseessä japanilaiskeksintö.

Jotenkin muistelen kuitenkin, että Cadillacilla olisi ollut tuo lepuutustoiminto ensimmäisenä autonvalmistajana joskus 80-luvulla. Ei tosin tainnut olla kovin toimiva systeemi siihen aikaan.

qwe

Lepuutussysteemit taitavat olla alunperin tuolta lännen moottoreista peräisin.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

jarkko_h

#282
Lainaus käyttäjältä: puolihop - 10.09.12 - klo:21:41
Jotenkin muistelen kuitenkin, että Cadillacilla olisi ollut tuo lepuutustoiminto ensimmäisenä autonvalmistajana joskus 80-luvulla. Ei tosin tainnut olla kovin toimiva systeemi siihen aikaan.

Jeps, taidat muistaa oikein.. Japskit on jälkeen patentoineet lepuutukseen liittyvää tekniikkaa. Patentteja löytynee muiltakin. Saas nähä saako Volkkari tekniikasta toimivan.


Wekotin

Lainaus käyttäjältä: puolihop - 10.09.12 - klo:21:41
...Ei tosin tainnut olla kovin toimiva systeemi siihen aikaan.

Onko vieläkään? Onko tuosta kaksoisahtamisesta VW nyt sitten kokonaan luopumassa. Jos näin on, niin toivottavasti tämä lepuuttaminen ei ole samanlainen kokeilu asiakkaan hermoilla ja rahoilla.

Newman

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 10.09.12 - klo:21:52
Onko vieläkään? Onko tuosta kaksoisahtamisesta VW nyt sitten kokonaan luopumassa. Jos näin on, niin toivottavasti tämä lepuuttaminen ei ole samanlainen kokeilu asiakkaan hermoilla ja rahoilla.
Milloin muka historia olisi toistanut itseään (lue: ihminen oppisi virheistään)? Milloin muka?

vkjoki

Kyllä taitavat olla kaksoisahdetut moottorit jäämässä pois koko VAG-konsernin tuotannosta. Ovat rakenteellisesti monimutkaisia ja kalliita valmistaa.

Tuo lepuutustoiminto ei taida olla kovinkaan monimutkainen ratkaisu, joten se saattaa osoittautua varsin varmatoimintaiseksi. Autoteknisissä artikkeleissa on oltu sitä mieltä, että siihen ei sisälly suuria keksintöjä, vaan moottorin elektronisen ohjauksen nopeutuminen on ykkössyy lepuutustoiminnan käyttöönottoon uudessa TSI-moottorissa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.09.12 - klo:22:11
Tuo lepuutustoiminto ei taida olla kovinkaan monimutkainen ratkaisu, joten se saattaa osoittautua varsin varmatoimintaiseksi.

Teknisesti ehkä varmatoiminen, mutta fysiikan lakeja sekään ei taida muuttaa.

Meinaan sitä, että ainakin BMW 12-sylinterisessä moottorissa oli muinoin lepuutustoiminto, joka aiheutti vanhemmiten suuria ongelmia. Ongelman syynä oli pelkän ilman pumppaaminen osassa sylintereitä, kun taas toiset sylinterit polttivat samaan aikaan bensaa. Ilma viilensi osaa sylintereistä kun taas muut sylinterit olivat käyntilämpöisiä. Siitä johtuen tuli kansivikoja, kun metalli - kas kummaa - laajenee ja supistuu lämpötilan mukaan.

Ehkä kehitys on kehittynyt ja pienet moottorit ovat jo muutoinkin kompakteja, joten lämpölaajenemisesta johtuvat seikat on saatu hallintaan.

TAG

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.09.12 - klo:22:11
Kyllä taitavat olla kaksoisahdetut moottorit jäämässä pois koko VAG-konsernin tuotannosta. Ovat rakenteellisesti monimutkaisia ja kalliita valmistaa.

Tuo lepuutustoiminto ei taida olla kovinkaan monimutkainen ratkaisu, joten se saattaa osoittautua varsin varmatoimintaiseksi. Autoteknisissä artikkeleissa on oltu sitä mieltä, että siihen ei sisälly suuria keksintöjä, vaan moottorin elektronisen ohjauksen nopeutuminen on ykkössyy lepuutustoiminnan käyttöönottoon uudessa TSI-moottorissa.
Uskoisin, että oma vaikutuksensa on ollut turboahtimien voimakkaassa kehityksessä. Monimutkaista systeemiä mekaanisen- ja turboahtamisen yhteistelmänä ei enää tarvita, vaan homma voidaan hoitaa yksinkertaisemmin muuntuvasiipisillä turboahtimilla tai tuplaturbottamisella. Molemmat simppelempiä hallita kun nykyinen systeemi.

wtf

#288
Tossa Volkkarin lepuutussysteemissä sammutettavien sylintereiden  venttilit  suljetaan.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

himppe

Lainaus käyttäjältä: wtf - 11.09.12 - klo:06:42
Tossa Volkkarin lepuutussysteemissä sammutettavien sylintereiden  venttilit  suljetaan.

Kun venttiilit suljetaan niin sylinteriinhän muodostuu suljettu tila. Mäntien liikkuessa edestakaisin sylinterissä oleva ilma puristuu ja laajenee jokaisella kampiakselin kierroksella. Eikö tästä aiheudu vastusta? Ilmeisesti vastus on kuitenkin niin pieni että sylinterien lepuutus kannattaa?

MoFFe

Luulisi että sylinteriin tulee aika kovat paineet? Toisaalta kun ilmaa pistetään puristukseen niin siitä muodostuu lämpöä ja tälleen taas sylinterit ovat lämpimät ilman paloa!? Toisaalta en tiedä onko tämä lämpö tarpeeksi...
Ja sitten paljon vastusta tuo aiheuttaa niinkuin himppe tuossa ihmetteli?  ???

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 11.09.12 - klo:08:14
Luulisi että sylinteriin tulee aika kovat paineet? Toisaalta kun ilmaa pistetään puristukseen niin siitä muodostuu lämpöä ja tälleen taas sylinterit ovat lämpimät ilman paloa!? Toisaalta en tiedä onko tämä lämpö tarpeeksi...
Ja sitten paljon vastusta tuo aiheuttaa niinkuin himppe tuossa ihmetteli?  ???

Ei pelkästään ylipainetta ja lämpöä. Kaasuhan tunnetusti jäähtyy paineen laskiessa joten männän ollessa alakuolokohdassa on tilavuus ja kaasunpaine pienimmillään ja sitä kautta sylinterissä on alipainetta.

En nyt näin lukiofysiikkaan perustuvilla pohdinnoilla kutsuisi lepuutusjärjestelmiä kovinkaan yksinkertaisiksi. Siinä on useita perinteiselle ottomoottorille vieraita asioita hallittavana.

tet

Lainaus käyttäjältä: MoFFe - 11.09.12 - klo:08:14
Luulisi että sylinteriin tulee aika kovat paineet? Toisaalta kun ilmaa pistetään puristukseen niin siitä muodostuu lämpöä ja tälleen taas sylinterit ovat lämpimät ilman paloa!? Toisaalta en tiedä onko tämä lämpö tarpeeksi...
Ja sitten paljon vastusta tuo aiheuttaa niinkuin himppe tuossa ihmetteli?  ???

No eihän se ilma sieltä sylinteristä mihinkään karkaa eikä sitä lisää tule, jos venttiilit ovat kiinni. Paine vaihtelee sen mukaan missä kohdassa mäntä on, kasvaa männän mennessä ylös ja laskee sen tullessa alas. Männän mennessä alas paine auttaa mäntää eli sama energia joka meni puristukseen, palautuu käyttöön paineen tekemänä työnä (miinus häviöt). Puristus lämmittää ilmaa; jos se lämpenee lohkoa lämpimämmäksi niin lämpöä virtaa lohkoon, jos ei niin lämpöä virtaa lohkosta ilmaan. Jossain vaiheessa ollaan kuitenkin tasapainotilassa jossa ei pidemmän ajan keskiarvona tapahdu yhtikäs mitään lämmön tai paineen suhteen, yksittäisen puristustahdin (joita on tuplaten käyviin pyttyihin nähden, ne suljetut ovat "kaksitahtisia") aikana toki paine vaihtelee ja lämpöä voi virrata ympäristöön/ympäristöstä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-ruoska-


Nudde

Moi,

onkohän tähän malliin tulossa nelivetoa vai onko se ainoastaan yhdessä dieselissä. Samoin katselin jostain sivuilta että ei tule isoa bensamoottoria, ainakaan alussa, vaan 1.4 litraista vaan ??????????

Wekotin

Eikös tuo venttiilien kiinnipitäminen juuri paranna sitä hyötysuhdetta kun ei imetä turhaan ilmaa edes taas, eli pumppaushäviöiden minimointi?

Itseäni kiinnostaa tuo apparaatti mikä "cam unit" mikä nuo nokat siirtää. Onko ihan sähköinen ja yhtä luotettava kuin VW:n puolat vai mimmonen?

tet

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 11.09.12 - klo:15:42
Itseäni kiinnostaa tuo apparaatti mikä "cam unit" mikä nuo nokat siirtää. Onko ihan sähköinen ja yhtä luotettava kuin VW:n puolat vai mimmonen?

Volkswagen cylinder deactivation technology on 4-cylinder engine introduced

Ei tuosta kyllä selviä itse toimilaitteen rakennetta, mutta sähköinenhän tuo taitaa olla. Joku solenoidisysteemi, veikkaisin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Taky

Lainaus käyttäjältä: tet - 12.09.12 - klo:12:15
Ei tuosta kyllä selviä itse toimilaitteen rakennetta, mutta sähköinenhän tuo taitaa olla. Joku solenoidisysteemi, veikkaisin.

Se mikä tuossakin toki animaatiossa kiinnittää huomoita on todella levetät jakohinnapyörät.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tsiih

Nehän on jo melkein japsiluokkaa...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

vasara

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 10.09.12 - klo:22:11
Kyllä taitavat olla kaksoisahdetut moottorit jäämässä pois koko VAG-konsernin tuotannosta. Ovat rakenteellisesti monimutkaisia ja kalliita valmistaa.
...
VAG halpamalleissa, kuten golf, varmaan häviääkin.
Mutta sitten löytyy tuplaturbo 3.0 TDI vaikkapa Audissa.. tuskin jää pois tuotannosta, kun muillakin valmistajilla pukkaa yhä tehokkaampia disukoita.. esim. BMW 550d & 3 ahdinta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy