Mercedes-Benz C32 AMG

Aloittaja Jukikyy, 04.05.12 - klo:21:09

« edellinen - seuraava »

vasara

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 15.10.12 - klo:18:54
...
Jos vertaa saman ikäiseen saman verran ajettuun M3 Bemariin niin Bemari on noin 10k, kalliimpi vaikka on uutena ollut hivenen halvempi hankkia eli erikoisemmat mersut ei hintaa kovin hyvin pidä.
...
Esim. 2003 M3 bemari näyttää vielä kohtuu tuoreelta ja sporttiselta nykymalliinkin verrattuna ja hinta "pitää" hyvin. 2003 c-mersu arkinen ja vähän vanhahtavan näköinen. Mersulla ei oikein kohtuu hintaluokassa ole sporttista 'kupee' erikoisautoa, jota voisi verrata M3:seen.
Sama ilmiö vaikkapa A5 Audi vs. samanikäinen A4. A5 on iättömämpi ja näyttää paremmalta => pitänyt hyvin hintansa vs. samoilla specseillä oleva A4 (uutena % hintaero ollut pienempi).

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: nikob - 08.05.13 - klo:10:35
Olet vain jo tottunut Amg:n suorituskykyyn  ;D.

No tämäkin on tietysti totta. Kyllähän tämä 1.0 litraseen Nissan Micraan verrattuna on kova menijä, mutta auton 1695kg massa ja varsinkin automaatti luovat vaikutelman laiskuudesta. Kellon mukaan auto on kyllä ihan perus ripeä. No seuraavaksi jotain tehokkaampaa, kevyempää ja nopeampaa...

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.05.13 - klo:11:29
Esim. 2003 M3 bemari näyttää vielä kohtuu tuoreelta ja sporttiselta nykymalliinkin verrattuna ja hinta "pitää" hyvin. 2003 c-mersu arkinen ja vähän vanhahtavan näköinen. Mersulla ei oikein kohtuu hintaluokassa ole sporttista 'kupee' erikoisautoa, jota voisi verrata M3:seen.
Sama ilmiö vaikkapa A5 Audi vs. samanikäinen A4. A5 on iättömämpi ja näyttää paremmalta => pitänyt hyvin hintansa vs. samoilla specseillä oleva A4 (uutena % hintaero ollut pienempi).

Totta joka sana. Ehkä SLK olisi lähinnä tuota M3 Bemua ja ne maksaakin jo ihan mukavasti AMG mallina.

Jukikyy

#63
Tuli näin kesäloman ratoksi vahattua ja puunattua Mersu. Oma hyväksi havaittu resepti tuli taas tehtyä eli:

1. Huuhtelu painepesurilla.
2. Pesu pesukintaalla kahden ämpärin tekniikalla
3. Kuivaus.
4. Liuotinpesu ja huuhtelu painepesurilla sekä kuivaus.
5. Ikkunoiden käsittely Turtlewax viissateesta aineella.
6. Oven välien vahaus punaisella Autoglymillä ja tiivisteet silikonilla.
7. Vahaus Collinitella ja kiillotus.
8. Toinen vahaus Collinitella ja kiillotus.
9. Vanteiden vahaus Collinitella ja rosterilippojen kiillotus metallinkiillotus aineella.
10. Imurointi sisältä ja pölyjen pyyhintä.
11. Penkkien käsittely Autoglymin nahanhoitoaineella.

Taas mennään pitkälle syksyyn ja talviseisonnan aika sama käsittely uudestaan. Kilsoja ei ole kovin paljoa tullut, olisko 1200km tänä kesänä. No tulee sentään edes vähän.

Täytyy ottaa joku päivä joku kuva ja lisätä tänne.

Jukikyy

#64
Nyt sain vihdoinja viimein takajarrut fiksattua ja vanteiden keskimerkit vaihdettua johtotähtiin. Ohessa pari huonolaatuista räpsyä uudella pikku padillä otettuna, joskus aikanaan sitten parempia kuvia.




JeanC


Ironic32

Tämä on kyllä vahvasti omistushaluja herättävä peli erityisesti tekniikkansa puolesta!

Jukikyy

#67
Pari viikkoa sitten tuli Mersu katsastettua ja luonnollisesti ilman huomautuksia ja kehujen kera. On tämä moottori vaan tässä autossa hieno, kerrassaan upea. Tänään ajoin isäukon 2007 Passat 3.2 V6 4-Motionilla ja sen kone on kyllä todella aneeminen tähän Mersun moottoriin verrattuna. Lisäksi Passatin 6-vaihteinen DSG on nopeassa liikkeellelähdössä todella hidas Mersu tekemään ja AMG:n virittämään laatikkoon verrattuna.

Huomenna auto menee talviunille. Koko kesänä tuli kurvailtua 3719 km, eli melko vähän. Tuli vielä ajokauden loppuun investoitua 13,.




Seba

Ja heti kun jätät auton jonnekin parkkiin niin venttiilinhatut ovat varastettu kakaroiden toimesta. >:(

nikob

Eipä ole paljoa tullut kilsoja kesässä, luulisi että enemmänkin kertyisi kun kumminkin AMG kyseessä 8). Amg mersu olisi kyllä joskusti hieno itsekin omistaa, noo ehkä jonain päivänä  ::).
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Seba - 20.11.13 - klo:00:03
Ja heti kun jätät auton jonnekin parkkiin niin venttiilinhatut ovat varastettu kakaroiden toimesta. >:(

Onneksi tappio jää 13 euroon.


Lainaus käyttäjältä: nikob - 20.11.13 - klo:02:48
Eipä ole paljoa tullut kilsoja kesässä, luulisi että enemmänkin kertyisi kun kumminkin AMG kyseessä 8). Amg mersu olisi kyllä joskusti hieno itsekin omistaa, noo ehkä jonain päivänä  ::).

Ja yli 200hv moottoripyörällä tuli vielä paljon vähemmän. Pitäisiköhän molemmat myydä pois ja ostaa joku ihq säästöpossu esim. 1.2tsi tai 1.6tdi. Ainakin loppuisi kehosta testosteronin tuotto ja kivet surkastuisi, jos noilla ajelisi...

makkis

LainaaAinakin loppuisi kehosta testosteronin tuotto ja kivet surkastuisi, jos noilla ajelisi...

Mulla näin on käynyt vaikka ajelisi Alfalla, Bemulla tai Räsällä, tai veikka veivaisi fillarilla.  Mulk...n mitta on myös vain kutistumaan päin kun ei sillä ole mitään tekemistä.

Jukikyy

#72
Tuli sitten hankittua E55 AMG (W211) mallin kirkaslasiset sumuvalot. Pitää talven/kevään aikana asentaa. Pitää etupuskuri kaiketi irroittaa, että saan sumarit vaihdettua. Sitten onkin kaikki etupään valot vaihdettu uudemman mallisiin Mersun alkuperäisiin valoihin, joissa on kirkkaat lasit.





Tässä vielä kuva alkuperäisistä rihlalaseista.


enkero

Todella kivan näköinen Mese, isoa peukkua!!!
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Jukikyy

#74
Nyt on kevät-talvi haalittu osia kasaan ja pianhan se ajokausikin taitaa alkaa, ehkä jo ensi viikolla.

Hommattuna nyt jo seuraavaa:
- noi kirkaslasiset sumari
- moottoriöljy Mobil 0w40 NewLife
- alkuperäinen MB öljynsuodatin
- Fram polttoainesuodatin
- WalBro 255 polttoainepumppu (vakio n. 140h/l)
- Eurocharged kompressorinpyörä 73.6mm->65mm (ahdot 1bar-> n. 1.2bar)
- parempi välijäähdytin
- tehokkaampi välijäähdyttimen pumppu
- alkuperäinen MB moniurahihna
- 5300 K polttimot etupäähän (pitkät, lyhyet, parkit ja sumarit)

Kysely vetämässä useammassa paikassa penkissä säädöstä. Näillä perus modeilla pitäisi sinne 400hv ja 500nm kieppeille päästä todella turvallisesti. Pienemmällä kompressorinpyörälä esim. 61mm voisi päästä 420hv-430hv tienoille, mutta mä tyydyn tohon 4 alkavaan. Ahtimen kierrokset vakiona max n. 12600rpm,  65mm pyörällä n.14300rpm. Tuolla 61mm pyörällä kierroksia olis n. 15000rpm.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 07.03.14 - klo:21:48
Nyt on kevät-talvi haalittu osia kasaan ja pianhan se ajokausikin taitaa alkaa, ehkä jo ensi viikolla.

Hommattuna nyt jo seuraavaa:
- noi kirkaslasiset sumari
- moottoriöljy Mobil 0w40 NewLife
- alkuperäinen MB öljynsuodatin
- Fram polttoainesuodatin
- WalBro 255 polttoainepumppu (vakio n. 140h/l)
- Eurocharged kompressorinpyörä 73.6mm->65mm (ahdot 1bar-> n. 1.2bar)
- parempi välijäähdytin
- tehokkaampi välijäähdyttimen pumppu
- alkuperäinen MB moniurahihna

Kysely vetämässä useammassa paikassa penkissä säädöstä. Näillä perus modeilla pitäisi sinne 400hv ja 500nm kieppeille päästä todella turvallisesti. Pienemmällä kompressorinpyörälä esim. 61mm voisi päästä 420hv-430hv tienoille, mutta mä tyydyn tohon 4 alkavaan. Ahtimen kierrokset vakiona max n. 12600rpm,  65mm pyörällä n.14300rpm. Tuolla 61mm pyörällä kierroksia olis n. 15000rpm.

Kivat modit :) Itse pärjäisin jonnin aikaa tuolla 400/500 hv/nm -tasolla, mutta aihion ollessa tuo ja lupaukset nuo ruokahalu varmaankin kasvaisi... ;)

Jukikyy

Nyt Walbro 255 polttoainepumppu ja Fram polttoainesuodatin vaihdettu. Aikaa meni yhteensä noin 4 tuntia (reilu 3 pumppuun ja vajaa 1 suodattimeen. Ei se pumppu ihan plug and play asennus ollut. Hankala saada pumppua pois tankista tai ainakin oli hankala, kun ei ole ennen tästä autosta pumppua irrottanut. Lyhykäisyydessään vaihto meni näin:

Uusi pa-pumppu ja pa-suodatin.


Lähtötilanne


1. Apukuskin puolen takapenkin alta metalli kansi pois, kiinni kuudella pultilla.



2. Kierrettävä muovirengas kannen päältä pois, oli pirun piukassa.


Tällaisen työkalun väsäsin, jotta sain muovirenkaan nätisti irti.


3. Kansi nostamalla pois.


4. Liittimiä irti 3kpl ja pa-letku siirtopumpusta

5. Tankissa sisällä olevan "muoviämpärin" kansi pois ja pois tankista.

6. Muoviämpäri irti metallisesta peltilevystä, jossa kiinni siirtopumppu ja pois tankista.

7. Siirtopumppu pois tankista peltilevyn kanssa.

8. Uuden pumpun sovittaminen muoviämpärin kanteen (piti tehdä rosterista sovite ja letkukiristimellä kiinni).



9. Johdot poikki tankissa olevasta pa-pumpulle menevästä johtoparista ja pa-pumpun mukana tullut liitin kiinni johtoihin.

10. Peltilevy ja siirtopumppu takaisin tankkiin.

11. Muoviämpäri takaisin tankkiin.

12. Muoviämpärin kansi, jossa uusi pa-pumppu kiinni tankkiin.

13. Kansi paikalle muoviämpäriin.

14. Muoviämpäri kiinni peltilevyyn.

15. Liittimet 3 kpl kiinni.

16. Siirtopumpun letku kiinni muoviämpärin kanteen.

17. Uusi 8mm polttoaineletku kiinni pa-pumppuun ja linjastoon.


18. Kansi paikoilleen.

19. Muovirengas kierretään kiinni.


20. Metallinen kansi paikoilleen.


Pa-suodatin on kuljettajan puolella takarenkaan etupuolella suojamuovien alla. Todella helppo vaihtaa. Peltiset letkunkiristimet irti 4 kpl ja suodatin irti. Uusi suodatin paikoilleen ja uusilla letkunkiristimillä kiinni.

Lähtötilanne:


Uusi pa-suodatin paikoillaan.




Vanha alkuperäinen pa-suodatin.


Vähän tuli huonosti otettua asennuskuvia, kun kameraa ei ollut mukana ja kädet oli kokoajan bensassa.

Jukikyy

Ensiviikon viikonloppuna olisi tarkoitus asentaa uusi isompi välijäähdytin ja välijäähdyttimen kiertovesipumppu (E55 AMG:n), mikäli posti ne minulle ehtii kiikuttamaan. Ja kirkaslasiset E55 AMG:n sumarit vaihtaa siinä samalla. Sit vielä joku vkoloppu E55 AMG:n avarampi y-pipe sekä huhtikuussa normi huolto ja kompuranrulla sekä uusi moniurahihna.

Niin ja ens viikon torstaina menen Motorbittiin Tuusulaan mittamaan vakio tehot ja muutosten jälkeen siellä tehdään uusi softa moottorille ja tarvittaessa automaattilaatikolle. Näillä modeilla pitäisi tämä ajokausi pärjätä. Ensi kesänä keksitään varmaan alustaan uutta palikkaa ja mahdollisesti uudet 19" vanteet. Sit alkaisi tämä auto olla valmis.

Jukikyy

Nyt on auto käyty penkittämässä vakiona Motorbitissä Tuusulassa. Asiantuntevan oloinen kaveri tuo Pekka Laitinen ja hyvä palvelu. Tiesi yhtä, jos toista näistä kompura Mersuista. Eli ainakin näin ensi tuntumalla suosittelen.

Ja tässä tuloksia ja videota. Järkkäri jäi tietenkin kauheassa tohinassa kotiin, mutta kännyllä sain edes jotain dokumenttia.




Tässä videota.

C32 AMG dyno vakio / Stock 254,7kW 443Nm

C32 AMG dyno vakio / stock 254,7kW 443Nm

Pekka sanoi, että tämä on ensimmäinen yksilö, josta on vakiona penkitetty yli 250kW. Normaalisti pyörii siellä 240kW tienoilla. Mitä enemmän on ajettu sitä vähemmän on tehoa. Kertoi mm., että W211 E55AMG menetti tehoa 40hv 40tkm aikana.

Yli malkaisesti sanoi, että C32 mallista uupuu 20-30 hv ja E55 mallista 40-60hv ilmoitettuihin. Syynä mekaaninenahdin, joka kuluu käytössä.

Tosiaan uusi softa koneelle tehdään 23.4 ja samalla tehdään uusi softa automaattilaatikolle. Laatikon vaihto nostetaan 6200rpm:stä noin 6550rpm:ään. Pekka ounasteli että tulevilla modeilla
- WalBro 255 polttoainepumppu
- Eurocharged rosterinen kompressorinpyörä 73.6mm->65mm
- Parempi välijäähdytin
- Tehokkaampi välijäähdyttimenpumppu Bosch (E55 AMG:n)
- Y-pipe (E55 AMG:n)

Saadaan noin 30-40kW lisää moottoritehoa.

Pekka tosiaan tiesi yhtä jos toista näistä kompura-ahdetuista Mersuista. Eli ammattimainen kuva jäi ko. hepusta.

Nyt pitäisi vkoloppuna vaihtaa tuo välijäähdytin ja pumppu sekä sumarit ja tod. näk. Y-pipe, jos aika riittää.

Jukikyy

Viddu melkein valmis postaus hävisi! No vedetään vähän lyhyempänä uudestaan.

Eli isompi välijäähdytin, välijäähdyttimen kiertovesipumppu, Y-pipe ja kirkaslasiset sumarit tuli viikonloppuna vaihdettua. Aikaa meni kaikkiaan noin 10 tuntia, joista 8 pelkästään  auton kimpussa.

Etupuskuri irrotettuna. Aikaa meni noin 1 tunti, kun on niin pirun ahdasta.


Vanha välijäähdytin, joka on muovisen kehyksen sisällä.


Uusi ja vanha vierekkäin. Uusi on korkeampi. Juuri isompaa ei ilman suuria puskuri ym. muutoksia saa mahtumaan.


Välijäähdyttimen asentelua.


Välijäähdyttimen kiinnikkeet.


Välijäähdyttimen kiertovesi pumppu. Autoon on Veholla 2011 vaihdettu ko. pumppu ja sinne on näköjään vaihdettu tuo tehokkaampi. Jos olisin tämän tiennyt, niin en olisi vaihtanut, mutta kun kerran oli hankittuna niin vaihdoin.


Kiertovesi pumppu paikoillaan.


Y-pipet.


Uusi Y-pipe on E55 AMG:stä. uuden halkaisija on 76mm ja vanhan 63mm.


Varsinkin putkien yhtymä kohta on vakiossa todella ahdas ennen kaasuläppää.


Koska uusi ilmanputsarilta lähtevä putki on halkaisijaltaan 13mm suurempi, piti ilmanputsarin koteloille saada sovitteet. Motonetin 63mm silikoniletku oli juuri sopivan piukka uuden putken sisään ja juuri sopivan piukka ilmanputsarinkoteloiden lähtöihin.


Silikoniletku tungettuna noin 3-4cm Y-pipeen.



Rosterinen putkenkiristin, jolla uusi Y-pipe saadaan kiinni ilmanputsarin koteloihin.


Uusi Y-pipe paikoillaan.




Uudet kirkaslasiset E55 AMG:n sumarit asennettuna. Oli ihan plug and play asennus.




Jukikyy

Tuntuu, että tuon avaramman (63mm->76mm) ilmanputsarien jälkeen ennen kaasuläppää olevan Y-pipen vaihto olisi jopa vaikuttanut positiivisesti auton tehoihin ja kierrosherkkyyteen. Voi olla plaseboakin...

Tässä vielä kuva alkuperäisillä valoilla ja muutetuilla kirkaslasisilla (ajovalot, sumarit ja peilien sivuvilkut)


Jukikyy

#81
Nyt on kompressorin pienempi rulla vaihdettu. Samalla vaihdoin moniurahihnan joka pyörittää kahdeksaa eri rullaa mm. ilmastointi, ohjaustehostin, laturi, kompura ja pari "tyhjää" rullaa. Pituutta hihnalla reilut 2 metriä.

Rullan vaihto oli tosi simppeli juttu hihna löysäksi, mun tapauksessa irtija yksi pultti pois ja rulla irtosi. Muutama shimmilevy, että saa raon magneettikytkimeen oikeaksi (tehdasarvo 0,25mm). Pultti kiinni ja uusi hihna paikoilleen.

Kävin pari testivetoa tekemässä. Kyllä tuolla rullan vaihdolla jo jotain tehoa tuli, koska ennen ei ykkösellä sutinut yhtään ryömintänopeudella lähdettäessä. Nyt luistonestovalo vilkkui koko ykkosen.

Laitan myöhemmin muutaman asennuskuvan ja tarkempia löpinöitä.

Jukikyy

No niin tässä jotain löpinää kompressorinrullan ja moniurahihnan vaihdosta.

Moniurahihna on tosiaan reilut 2 metriä pitkä ja kiertää kahdeksan eri rullan kautta, eli hihnan saa todella helposti asennettua väärin. Kannattaa siis piirtää paperille vanhan hihnan kulkureitti ennen sen irrottamista.

Tässä vähän osviittaa.


Tässä vakio rulla, joka jonkun lähteen mukaan on halkaisijalta 73,6mm, mutta itse sain mitattua 74mm halkaisijaksi.



Uusi rulla oli todella helppo vaihtaa eli vanha lähti irti kutakuinkin seuraavasti:
1. Hihna löysälle, minun tapauksessa irti. Löystyy edestä katsottuna oikealla alhaalla olevan rullan löysäämisellä.
2. Toisioilmapumpulta tuleva ilmaputki kokonaan irti tai pari liitosta auki, joita saa tilaa. On kiinni kumisilla liitoksilla 2 kpl, jotka aukeavat ihan vetämällä.
3. Rullan päässä oleva pultti irti. Itse irrotin paineilmapyssyllä, mutta aukeaa räikälläkin, kunhan pitää rullasta kiinni, ettei se pyöri.
4. Rulla vedetään ulos ja käännetään hieman alaspäin, jotta se tulee pois.

Uusi rulla paikallaan.



Auto liikkuu jo reippaammin pelkällä rullan vaihdolla. Ahtoja se nostaa vajaa 0,3bar eli 1bar-> vajaa 1,3bar. Myös kompressori alkoi vinkumaan miehekkäämmin. Ennen ei ole ryömintä nopeudesta kiihdyttäessä ollut juuri lainkaan pito-ongelmia, nyt suti oikeastaan koko ykkösen. En tehnyt tosin kuin kaksi vetoa ja voi olla, että kohdassa josta lähdin kiihdyttämään oli hiekkaa tms. tiellä ja siksi vähän suti. Mutta kyllä persdynon mukaan tehoa tuli hieman lisää.

Ensi keskiviikkona Motorbitissä tehdään uudet softat koneelle ja automaatti laatikolle, joten silloin totuus selviää.


Lisäksi vaihdoin uudet öljyt Mobil 1 New Life 0W-40 ja alkuperäisen MB öljynsuodattimen.


Samalla vaihdoin vanhojen takaluukun kaasujousien tilalle uudet alkuperäiset. Oli muuten suolainen hintaiset. Noin 50,/kpl.

Vanha ruostunut, mutta toimiva jousi.


Jousen ala ja yläpäässä on peltinen klemmari, joka pitää jousen päissä olevat kupit palloissa kiinni.

Yläpää.


Alapää.


Klemmari irtoaa ala- ja yläpäässä olevaa peltistä klemmaria ulospäin vetämällä, (noin 5mm).



Pallo.


Uusi pumppu vain painetaan paikoilleen


Nyt on taas siistit.

Samalla tuli vahattua auto kahteen kertaan Bilt Hamber Finish-waxilla ja sisätilat puunattua.




vasara

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 23.04.14 - klo:18:25
Nyt on Mersu säädetty. Lopputulos 395hv ja 518Nm. Tarkempaa löpinää tänään tai huomenna.
Hienosti dokumentoitua settiä. Elä polta korttias kun testaat 'säätöjä' :)

Jukikyy

#85
No niin nyt tulee vähän pidempää selvitystä eilisestä säädöstä ja penkityksestä.

Tosiaan Motorbit Tuusulassa / Pekka Lahtinen lupautui heti alkumetreillä softaajaksi Mersuun. Hänellä on runsaasti kokemusta kompressoriahdetuista Mersuista ja muistakin ahdetuista ja ahtamattomista autoista.

Homma lähti sillä liikkeellä, että konehuoneesta otettiin edestä katsottuna oikeasta takakulmasta eli tuulilasin alta moottorin ecu irti. Seuraavaksi irrotettiin vaihdelaatikon ecu, joka on hansikaslokeron alla hanttarin jalkatilassa (samassa paikassa oli parkkitutkien ohjainyksikkö).

Moottorin ecusta ei tullut konehuone kuvaa, mutta sulakkeiden ja releiden alla se on.


Moottorin ecu on Bosch Motronic 2.8 MB:n varaosanumero A112 153 46 19 ja Bosch varaosanumero 0 261 208 105.

Moottorin ecu ulkoa.


Moottorin ecu sisältä.


Vaihdelaatikon ecu. Yllättävän vähän oli öljyä johdoissa (on tyyppivika/ominaisuus, että vaihdelaatikonöljy huohottaa/nousee johtoja pitkin vaihdelaatikosta vaihdelaatikon eculle).


Vaihdelaatikon ecu ulkoa. Vaihdelaatikon ecu on Siemensin tekele MB:n varaosanumero A 032 545 12 32.


Vaihdelaatikon ecu sisältä.


Ecujen irrottamiseen ei mennyt aikaa kuin vajaa 30 min, eli helppo homma. Tämän jälkeen alkoi Pekalla varsinainen työ. Ensin vakio softat kopioitiin molemmista  ByteShooter  -ohjelmalla talteen ja niitä aloitettiin muokkaamaa. Moottorin ohjelmasta muutettiin / tarkistettiin noin 850 parametria. Tärkeimpinä sytytyksen ajoitus, polttoaineensyöttö ja ilmanmäärä.
Vaihdelaatikon ohjelmassa muutettiin / tarkistettiin noin 250 parametria. Tärkeimpinä vääntöraja joka nostettiin 700Nm:iin ja kierroksen rajoitin, joka nostettiin 6200rpm->6480rpm.

Ohjelmointiin Pekalla meni noin 4 tuntia.

Tämän jälkeen päästiin laittamaan ecut paikoilleen ja auto penkkiin.




Veto 1:
290,1 kW ja 518 Nm.
Imuilmanlämpö hieman huonelämpöä korkeampi ,23 astetta vedon alussa ja 46 astetta vedon lopussa.


https://www.youtube.com/watch?v=J5xlymWSi4k


Hetki taukoa ja veto 2.
282,6 kW ja 505 Nm.

https://www.youtube.com/watch?v=6swOP0wmhyo&feature=youtu.be

Imuilmanlämpö vedon alussa 38 astetta ja vedon lopussa 66 astetta. Eli lämmöt nousi paljon toisella vedolla, kuten odottaa saattaa.


Hetki taukoa ja veto 3.
281,4 kW ja 502 Nm.

https://www.youtube.com/watch?v=yMyX8hJLVWk&feature=player_detailpage

Imuilmanlämpö vedon alussa 41 astetta ja vedon lopussa 78 astetta. Lämmöt jatkoivat edelleen nousemista.



Tuosta parhaasta vedosta ei tullut kuvaa vääntökäyrästä, mutta samanlainen käyrä, mutta parempi kuin vedon 3. Ihan kiva vääntökäyrä tuli kun yli 500 Nm välillä 3100rpm-5600rpm.

Summasummarum: Erillinen vedenkierto välijäähdyttimelle olisi hieman parantanut vetojen 2 ja 3 tulosta, mutta vedossa 1 lämpöjen nousu ei vielä vaivannut. Vakiona lämmöt nousivat jo vedolla 1. noin 65 asteeseen eli kyllä paremman/isomman coolerin vaihdosta jotain hyötyä oli.

Ihan hyvä muutos, koska tehoa tuli lisää 48hv ja vääntöä 75 Nm.

spande

Tais karvan verran jäädä tavotteesta mutta makeet lukemat ovat nuokin. HIeno mese!

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: spande - 25.04.14 - klo:22:34
Tais karvan verran jäädä tavotteesta mutta makeet lukemat ovat nuokin. HIeno mese!

Jos 400 sataa tarkoitat, niin Pekka laitteli eilen s-postia, jossa pyysi käymään joku viileä päivä, niin saadaan yli 400hv lappu. Ajaa auton toisinpäin tuohon penkkiin niin, että keula on ulko-ovelle. Saadaan imuilman lämpötilaa laskettua. Joku 0 astetta imuilmanlämmöksi, niin teholapussa pitäisi olla +300kW eli +408hv.

Realistinen tavoite itsellä oli 390hv eli se täyttyi, mutta kyllä vähän kirvelee, ettei tuota 400hv saatu lapulle...

Jukikyy

Eilen illalla kävin Saksanmaalla kokeilemassa auton kulkua. Racechrono kertoi seuraavaa:
0-100km/h 5.0sek (vakiona 5.5sek)
0-200km/h 15.7sek. (vakiona 16.6sek)

Vaikka tehoa ei ole kuin 48 hv ja vääntöä 75 Nm enemmän kuin ennen, niin kierrosluvunrajoittimen nosto tekee sen, että vaihteen vaihdon jälkeen vetoa on enemmän, koska kierrokset uudella vaihteella ovat korkeammalla kuin aiemmin.

Jukikyy

Nyt sain vihdoin ja viimein takajarrulevyt, palat, kengät, kulutusanturin ja jarrunesteet vaihdettua. Levyt, palat, kengät ja kulutusanturi on alkuperäistä MB tavaraa ja jarrunesteiksi laiton Motonetistä ostettua Motulin Dot4 luokiteltua RBF 600 ”race” jarrunestettä, jonka kiehumispiste on 312 astetta.

Helppo ja simppeli homma. Aikaa meni reilut kolme tunti, kun apuna oli 1,5v. vanha apupoika.

Kuva vanhasta jarrulevystä.


Jarrulevy on kiinni yhdellä torx-ruuvilla.


Jarrusatula on kiinni jarrusatulan takaa kahdella 16mm pultilla.


Sitten piti löysätä käsijarrun jarrukengät ruuvimeisselillä jarrulevyn reiästä näkyvästä säätöpyörästä löysälle. Ei lähtenyt levy vasaralla koputtelemalla irti, joten käytin ulosvetäjää apuna.


Vanha jarrulevy irti.


Jarrukengät ja säätöpyörä ja jouset näyttää tältä.


Uusi jarrulevy.


Uuden C32 AMG:n takajarrun jarrulevyn varaosanumero on  A 210 423 08 12. Varaosanumeron perusteella on E-sarjalaisen W210:n takalevy, mutta on näköjään myös C32 AMG:n takalevy.


Takajarrukenkien uudet osat ja kuvassa näkyy myös jarrunesteet, jotka vaihdoin.


Jarrukengät ”kasattuna” asennusta varten. Kuvassa näkyy pienet jarrukenkien ”kiinnipito” jouset sekä pitkä jousi, joka tulee kenkien toiseen päähän.


Jarrukengät paikoillaan. Melko ikävä venyttää tuo pitkä jousi paikoilleen.


Jarrupalat lähtevät irti jarrusatulassa olevat kaksi metallitappia poistamalla. Tuurnalla ja vasaralla sai hyvin irti.


Koko komeus kasattuna. Pyöränpultit laitoin paikoilleen varmuuden vuoksi, että jarrulevy ei liiku, vaikka taisi olla täysin turhaa laittaa ne kiinni.


Testiajon jälkeen oli jarrulevyistä hävinnyt maali.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy