Dieselin huudattaminen ja DPF

Aloittaja v3ikko, 01.12.20 - klo:10:39

« edellinen - seuraava »

v3ikko

Onko tästä dieselin moottorin huudattamisesta enemmän hyötyä kuin haittaa? Joku sanoi, että hiukkasuodatin pysyy parempana kun 500km välein ajaa 10-15min ajan kierrokset noin 4000:ssa esim. moottoritiellä.

duke7

Jaa-a, paha sanoa tähän. Vanhempia dieseleitä putsattiin katsastusta varten tekemällä vetoja esim kolmosella punarajaan ja takaisin alas moottorijarrulla.

Turbon takia kyllä kannattaa välillä tehdä täyskaasukiihdytyksiä jotta siivekkeet liikkuu eikä ala jumimaan.

b1mpo

Jostain olen lukenut, ettei kierrätys olisi poltolle paras, vaan maltilliset normaalit kierrokset. Sitten esson baarissa kertovat muuta. Polttohan tapahtuu myös tyhjäkäyntiä hiukan nostamalla paikallaan seistessä, eli mikään kriteeri korkeat kierrokset ei ole. Mutta muutenhan on tervettä antaa hiukan välillä kenkää, joka saattaa sitten laukaista polton, jos poltto on ajankohtaisen lähellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ConD

Aikanaan seurailin vähän pakolämpöjä parillakin eri DPF-varustetussa dieselissäni, niin pelkät kierrokset ei pakolämpöjä nosta vaan päinvastoin laskee kun ilmaa pumpataan koneen läpi enemmän ja toisaalta korkeilla kierroksilla pitää sitten vähän vähemmän soppaa heittää että kierrokset pysyvät maantieajossa.

Parhaiten lämmöt nousee (=DPF polttoedellytykset toteutuu), kun mennään parhaan väännön alueella siten että kuormaakin on vähän. Eli siellä 1500-2500rpm normi dieselillä. Silloin polttotapahtumassa lisäruiskutus toimii suht kivasti.

Tuo wanhan koulukunnan kovasti huudattaminen perustui siihen että saatiin pakoputki puhtaaksi noesta kun ei sinne muuten tarpeeksi ilmavirtaa saada. Mutta DPF:n kanssa se putken putsaus noesta ei enää ole se juttu kun noki siihen loukkuun tarttuu ja se poltetaan tuhkaksi siinä polttoprosessissa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Teemuki

Tää on ehkä aihetta sivuava ot, mutta pystyykö mistään tietämään, että autolla on poltto käynnissä? 🤔 Siis onko sille merkkivaloa tai jotakin?

Esimerkiksi sen takia olis mukava tietää polton olevan käynnissä, että ei just sillä hetkellä sammuta autoa viikonlopuksi lepäämään vaan voisi ajella vielä pienen siivun jotta poltto tulee valmiiksi.
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

v3ikko

Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 01.12.20 - klo:12:18
Tää on ehkä aihetta sivuava ot, mutta pystyykö mistään tietämään, että autolla on poltto käynnissä? 🤔 Siis onko sille merkkivaloa tai jotakin?

Esimerkiksi sen takia olis mukava tietää polton olevan käynnissä, että ei just sillä hetkellä sammuta autoa viikonlopuksi lepäämään vaan voisi ajella vielä pienen siivun jotta poltto tulee valmiiksi.

Tuskin on mitään merkkivaloa. Olisko tyhjäkäynnillä polton aikana kierrokset vähän kovempia?

ConD

Satunnaisesti jotain autoa ajaessa ei indikaatiota välttämättä ole...

Mutta omasta autosta sen huomaa kun auto on selvästi "herkempi" kaasupolkimelle, eli tietää että siellä on ylimääräistä ruiskutusta käytössä. Paikallaan auto käy selvästi lämpimämpänä ja pienemmissä autoissa etenkin flekti huutaa kesällä herkästi. Talvella taas kylmällä kelillä pakokaasua tulee enempi.

Mutta merkkivaloa tai muuta indikaattoria sisälle ei polttotapahtumasta ole.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

v3ikko

You will know whether active regeneration is taking place by the following symptoms:

    Engine note change
    Cooling fans running
    A slight increase in fuel consumption
    Increased idle speed
    Deactivation of automatic Stop/Start
    A hot, acrid smell from the exhaust

https://www.rac.co.uk/drive/advice/emissions/diesel-particulate-filters/

ConD

Nuo vaan ei automaattisesti päde kaikkiin autoihin. Touaregissa mulla esimerkiksi EI flekti huuda kun poltto on käynnissä, ellei lämpötila ole merkittävästi korkeampi. Pönttö kun on auton alla - ei konetilassa. Start-stoppikin voi olla deaktivoituna muilla menetelmin tai sitä ei ole ollenkaan.

Hankala siis yleispätevää ohjetta antaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

M_M

Jep, eri autot reagoi eri tavalla. Kodiaqissa esimerkiksi ei ajotuntumasta huomaa mitenkään polttoa, auto käyttäytyy aivan samalla tavalla kuin normaalistikin. Pysähtyessä sen kyllä sitten huomaa, sekä korkeammista kierroksista että hajusta, joka valitettavasti tunkee hyvin nopeasti auton sisällekin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TTO

Kun itsellä vielä oli diesel, niin pyrin antamaan sille kenkää aina, kun normaaleissa liikennetilanteissa vain oli mahdollista (ohitukset, nopeusrajoitusten muutokset jne.). Jotenkin tuntuu hölmöltä ajatukselta hissutella muuten ja sitten erikseen väkisin huudattaa moottoria.

Mikey

Olen 10v ajan tarkkaillut Mondeoni nokifiltterin elämää. Regenerointi hoituu 'vanhalla' tavalla eli jälkiruiskutuksella sylintereihin. Regeneroinnin ajankohta määräytyy myös 'vanhalla' tavalla, eli ECU:n karttoihin nojautuen; paine-eromittaus on siis ainoastaan perälautana varmistamassa ettei suodin pääsisi tukkoon.

Korkeampi kuormitusaste (= suurempi ajonopeus) lyhentää autossani aina ja poikkeuksetta regenerointiväliä. Nokea siis muodostuu nopeammin.

Jos ajan isolla tiellä kutosvaihteella n. 2000 rpm, niin regenerointi vie 5min/9 km. Jos polton alussa lyön kolmos- tai nelosvaihteen silmään (3500 rpm), niin poltto valmistuu 3min/5km aikana. Tällöin polttoaineen hetkellinen kulutus on selvästi suurempi kuin kutosella ajaessa.

Pöntön lämpötiloja en ole polton aikana tarkkaillut. Uskoisin kuitenkin isoilla kierroksilla ja korkeammalla kulutuksella päästävän korkeampaan lämpötilaan - eihän poltto muuten nopeammin valmistuisi. Isoilla kierroksilla kun on enemmän palamisilmaa tarjolla.

Teemuki

Ensimmäinen dieselauto on täällä alla niin kaikki tällainen dieselin sielunmaialmaan liittyvä kiinostaa suuresti. 🤔 No jos siel ei mitään merkkiä ole sille poltolle niin onko siitä suurta haittaa jos juuri silloin sattuu sammuttamaan auton? Alkaako poltto uudestaan seuraavan kerran kun pannu on kuumana?
Nykyiset:
Saab 900c,
Volkswagen Tiguan 2.0,
volkswagen Golf Variant Comfortline

Exät: Peugeot 406, Rover 75(x2), Nissan X-trail t-30

välkky

Alkaa uudestaan kun seuraavan kerran polton edellytykset täyttyy eli jatkaa polton loppuun.

Ainoastaan silloin tulee ongelmia jos ajat kokoajan lyhyttä matkaa eikä poltto pääse käynnistymään/loppuun ollenkaan.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

Mikey

^Jos autolla ajetaan vain pätkäajoa, niin nokipoltto hoituu hehkutulppien hoitaessa lämpötilan noston jälkiruiskutuksen apuna. Vaatii tietysti, että hehkut ovat kunnossa. Yleensä alkavat pimentyä 150.000 km jälkeen.

SIB

Lainaus käyttäjältä: Teemuki - 01.12.20 - klo:12:18
Tää on ehkä aihetta sivuava ot, mutta pystyykö mistään tietämään, että autolla on poltto käynnissä? 🤔 Siis onko sille merkkivaloa tai jotakin?

Esimerkiksi sen takia olis mukava tietää polton olevan käynnissä, että ei just sillä hetkellä sammuta autoa viikonlopuksi lepäämään vaan voisi ajella vielä pienen siivun jotta poltto tulee valmiiksi.

Hiukkassuodattimen valo syttyy silloin jos auto sammuttettu tarpeeksi monta kertaa polton aikana, mutta muuten siitä ei ilmoitusta tule.
Omissa Vaggilaisissa sen huomasi kun hetkellinen keskikulutus tyhjäkäynnillä nousee noin 0,8l kun normaalisti on 0,4.

Killer

Polton päällä olon huomaa ainakin DSG-vaihteisella Passat B7:ssa ja Octavia 3:ssa helposti siitä kun n.40km/h vauhdissa ei laita enää d-moodissa 4:sta päälle vaan pysyy 3:lla.
Tyhjäkäynnillä kierrokset n.1000 vs 800rpm ja savuttaa valkoista paikallaan ollessa sekä pakokaasu kuumempaa.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Teemu74

Kuinkas usein tämä poltto teillä tapahtuu?
Itselläni arviolta 300km on polttoväli 2.0 CBAB moottorissa 146000km ajetussa.

suuri osa omista ajoista on alle 15km matkoja kehä3:n sisäpuolella.
tiptronic automaatissa aina S alue käytössä, koska D:llä matkanteko tuntuu välillä kaupungissa väkisin jurnuttamiselta.

Teemu

SIB

Lainaus käyttäjältä: Teemu74 - 05.12.20 - klo:11:34
Kuinkas usein tämä poltto teillä tapahtuu?
Itselläni arviolta 300km on polttoväli 2.0 CBAB moottorissa 146000km ajetussa.

suuri osa omista ajoista on alle 15km matkoja kehä3:n sisäpuolella.
tiptronic automaatissa aina S alue käytössä, koska D:llä matkanteko tuntuu välillä kaupungissa väkisin jurnuttamiselta.

Teemu

Ainakin huomasin sen kun tankkasin Nesteen MY Dieseliä niin polttoväli oli noin 700-900km. Tavallisella laadulla oli juuri tuota samaa 300km luokaa.

Killer

Itsellä riippuu täysin tuleeko maantie vai kaupunkiajoa. Ensimmäisellä pitempi polttoväli ja jälkimmäisellä lyhyempi.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

SNG

Moottoritieajossa hiukkassuodatin voi kuulemma generoitua itsestään. Pakolämmöt niin korkeat että noki palaa pois ilman generointiakin.

Itselläni auto muuttuu polton aikana ärhäkämmän tuntuiseksi ja vastaa kaasuun paljon normaalia terävämmin. Täyskaasukiihdytyksessä eroa ei ainakaan tunne tai sitä ei ole.

Kovalla ajolla myös putki puhdistuu irtonoesta. Olen harrastanut ennen katsastusta. Samoin viimeinen tankillinen MyD:tä ennen katsastusta. Viimeksi K-arvo taisi olla 0,09 tai jotain sinnepäin. Nollaa ei tästä yksilöstä ole koskaan mitattu. Riippuu varmaan mittalaitteestakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy