Polttoainetoiminen lisälämmitin (osana Comfort-pakettia)

Aloittaja McInen, 26.10.16 - klo:12:16

« edellinen - seuraava »

McInen

Tilasin juuri Land of Quattro 2.0 TDI:n kommunikaatio- ja comfort-paketeilla. En ole koskaan omistanut jälkimmäisen paketin mukana tulevaa lisälämmitintä (paitsi veneessä...) ja nyt arvonkin kahta asiaa:

1) Miten akku riittää esilämmitykseen kovilla pakkasilla?
2) Ottaisiko mukaan kännykkäohjauksen?

Asustelen Etelä-Suomessa, joten "kovat pakkaset" lienevät aika suhteellinen käsite. Kotipihassa auto on katoksessa eli varsin helposti olisi mahdollisuus ladata akkua ulkoisella laturilla. En vaan millään viitsisi pakkasessa sählätä jonkun irto-CTEC:n kanssa uuden auton kimpussa... enkä toisaalta viitsisi tuhlata rahaa kiinteään akkulaturiin, jos semmoista ei tarvita. Työmatkani on noin 30min suuntaansa - mahtaisiko tuo riittää akun lataamiseen myös kylmillä säillä (kylmä akku latautuu huonosti - missä akku ylipäänsä B9:ssä sijaitsee)?

Mukana tulee kaukosäädin ja se lienee kätevä? Ja auton ajotietokoneesta pystyy myös ajastamaan lämmittimen? Kotona tuo kaukosäädin varmaan toimii hyvin kun auto on näköetäisyydellä ja katos on puurakenteinen mutta mitenköhän töissä? Autoon ei ole kovin paljoa matkaa mutta työhuoneestani autoa ei näe. Mahtaako kaukosäädin ylettää autolle myös töissä vai onko käveltävä sopivan ikkunan ääreen?

Vähintäänkin kakkoskysymykseen pitää saada ratkaisu aika nopeasti, auto menee tuotantoon vko 47. Akkulaturia voi pähkäillä pidempäänkin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, B9:ssä saa tuon ajonaikaisen, automaattisesti käynnistyvän lämmityksen halutessaan pois päältä? Lähinnä ajattelen lyhyitä kauppareissuja - lämmittimelle tuskin tekee hyvää lyhyet käyntijaksot? Mikä lämmitin tämä itse asiassa on? Joku Eeberin malliko?

Myyjän mukaan lämmittimen "koodaus" muutetaan luovutushuollossa niin, että lämmittää myös moottoria. Tämä luonnollisesti hidastaa sisätilojen lämmittämistä? Riittääkö esim. -20C pakkasilla 30min lämmitys moottorille ja sisätiloille? Ajan tällä nyt takaa jostain lukemaani ohjetta: "Ã,,lä lämmitä pidempään kuin ajat, muuten akku ei tule riittämään."

tpu

Kännykkäohjauksella pystyy asettamaan ainoastaan tuon ajastimen, eli saman jonka voi ohjelmoida auton sisällä valikostakin päälle. Kaukosäätimellä taas saa lämmittimen samantien päälle, se ei kännykkäohjauksella onnistu. Ja kun sinulla kommunikaatiopaketti on jo mukana, niin tuo kännykkäohjaushan ei maksa kuin reilu 300 siihen päälle. Mutta se on lisenssituote ja toimii vain ensimmäiset 3 vuotta. Sen jälkeen jos haluat jatkaa käyttöä, niin pitää ostaa uusi lisenssi ja ainakaan toistaiseksi ei ole kukaan Audi-liikkeessä osannut kertoa mitä tuo lisenssi jatkossa maksaa.

Ja mitä tulee tuohon käyttöön, niin itse en ole tuon ajastimen kanssa saanut hommaa oikein pelaamaan kunnolla. Ajastimella siis säädetään lähtöaika, eli jos laitat ajastimen klo 8.00 niin tietokoneen pitäisi osata itse laittaa lämmityspäälle sellaiseen aikaan, että auto on lämmin klo 8.00. Ainakaan tällaisilla +5 lämpötiloilla en ole huomannut että lämmitin olisi tehnyt yhtään mitään.

Ja tosiaan, auton valikossa on asetus, josta voi valita onko tuo automaattinen lisälämmittimen käyttö päällä vai pois. Itselläni se on ollut päällä, mutta sen aikaa kun olen auton omistanut, on lämpötilat olleet plussan puolella, joten koskaan tuo ei ole automaattisesti päälle mennyt.

lemmentalja

#2
Lainaus käyttäjältä: McInen - 26.10.16 - klo:12:16
Tilasin juuri Land of Quattro 2.0 TDI:n kommunikaatio- ja comfort-paketeilla. En ole koskaan omistanut jälkimmäisen paketin mukana tulevaa lisälämmitintä (paitsi veneessä...) ja nyt arvonkin kahta asiaa:

1) Miten akku riittää esilämmitykseen kovilla pakkasilla?
2) Ottaisiko mukaan kännykkäohjauksen?

Asustelen Etelä-Suomessa, joten "kovat pakkaset" lienevät aika suhteellinen käsite. Kotipihassa auto on katoksessa eli varsin helposti olisi mahdollisuus ladata akkua ulkoisella laturilla. En vaan millään viitsisi pakkasessa sählätä jonkun irto-CTEC:n kanssa uuden auton kimpussa... enkä toisaalta viitsisi tuhlata rahaa kiinteään akkulaturiin, jos semmoista ei tarvita. Työmatkani on noin 30min suuntaansa - mahtaisiko tuo riittää akun lataamiseen myös kylmillä säillä (kylmä akku latautuu huonosti - missä akku ylipäänsä B9:ssä sijaitsee)?

Mukana tulee kaukosäädin ja se lienee kätevä? Ja auton ajotietokoneesta pystyy myös ajastamaan lämmittimen? Kotona tuo kaukosäädin varmaan toimii hyvin kun auto on näköetäisyydellä ja katos on puurakenteinen mutta mitenköhän töissä? Autoon ei ole kovin paljoa matkaa mutta työhuoneestani autoa ei näe. Mahtaako kaukosäädin ylettää autolle myös töissä vai onko käveltävä sopivan ikkunan ääreen?

Vähintäänkin kakkoskysymykseen pitää saada ratkaisu aika nopeasti, auto menee tuotantoon vko 47. Akkulaturia voi pähkäillä pidempäänkin.

Jos olen oikein ymmärtänyt, B9:ssä saa tuon ajonaikaisen, automaattisesti käynnistyvän lämmityksen halutessaan pois päältä? Lähinnä ajattelen lyhyitä kauppareissuja - lämmittimelle tuskin tekee hyvää lyhyet käyntijaksot? Mikä lämmitin tämä itse asiassa on? Joku Eeberin malliko?

Myyjän mukaan lämmittimen "koodaus" muutetaan luovutushuollossa niin, että lämmittää myös moottoria. Tämä luonnollisesti hidastaa sisätilojen lämmittämistä? Riittääkö esim. -20C pakkasilla 30min lämmitys moottorille ja sisätiloille? Ajan tällä nyt takaa jostain lukemaani ohjetta: "Ã,,lä lämmitä pidempään kuin ajat, muuten akku ei tule riittämään."

Sijaisautona olleessa uudessa Golf VI olevan tehdasasenteisen webaston pieni kaukosäädin toimi ainakin betonielementeistä tehdyssä rivitalossa kun autolle oli matkaa noin 150m ja auto oli rivarin vastapäässä "kulman takana". En osaa tarkemmin sanoa mikä versio lämmittimestä autossa oli.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

tpu

Lainaus käyttäjältä: tpu - 26.10.16 - klo:14:13
Kännykkäohjauksella pystyy asettamaan ainoastaan tuon ajastimen, eli saman jonka voi ohjelmoida auton sisällä valikostakin päälle. Kaukosäätimellä taas saa lämmittimen samantien päälle, se ei kännykkäohjauksella onnistu.

Puhuinpa paskaa. Just kokeilin tuota uudestaan ja vahingossa sormi osui eri kohtaan applikaatiossa, niin siitähän tuon sai laitettua eberin ihan samoin tein päälle :)

stenu

Lainaus käyttäjältä: McInen - 26.10.16 - klo:12:16
Myyjän mukaan lämmittimen "koodaus" muutetaan luovutushuollossa niin, että lämmittää myös moottoria.

Mistäs tilasit auton? Herttoniemen Audi Centteristä sanoivat mulle tästä asiasta tilausvaiheessa "notta katellaan" ja luovutuksessa "ei käy". Tein sitten VCDS:llä itse.
MY2017 Audi A4 2.0TFSI 185kW sedan

McInen

Lainaus käyttäjältä: stenu - 26.10.16 - klo:15:51
Mistäs tilasit auton? Herttoniemen Audi Centteristä sanoivat mulle tästä asiasta tilausvaiheessa "notta katellaan" ja luovutuksessa "ei käy". Tein sitten VCDS:llä itse.
Laakkonen Lahti lupasi hoitaa homman. VCDS löytyy kyllä itseltänikin - en tiennytkään, että onnistuisi silläkin. Hyvä tietää siltä varalta, ettei onnistukaan luovutushuollossa. Toki lämmin kabiini on kiva juttu mutta oudolta tuntuisi jättää kone lämmittämättä pakkasella.

Olen tietoinen, että kännykkäohjaus maksaisi "vain" reilut 300e mutta kun auto on jo muutenkin kallis, en millään viitsisi maksaa euroakaan enempää kuin on tarvis. Pitäisiköhän hakea koeajoauto uudestaan ajoon ja käydä testaamassa kaukosäätimen kantavuutta työpaikalla...

Viime talvi taisi olla niin leuto (ja autot vasta Suomeen tulleita) että kokemuksia akun kestävyydestä ei ole ehtinyt kertyä?Nykyinen B8 on reilut viisi vuotta vanha ja sen AGM-akku osoitti jo pieniä uupumisen merkkejä kovilla pakkasilla ilman Eeberiäkin. Ei toki jättänyt käynnistämättä mutta VCDS:llä näkyviin koodatun akkumonitorin mukaan varaustila oli heikoimmillaan alle 50% - mitä se nyt sitten tarkoittaakaan. Takakonttisijoitus aiheuttaa mielestäni osaltaan sen, että akku on ja pysyy kylmänä eikä sen takia lataudu kunnolla. Onhan viisi vuotta toki jo jonkilainen ikä akulle.

tpu

Ihan mielenkiinnosta, toimiiko teillä muilla tuo lämmittimen ajastin? Itse nyt sitä kokeillut useamman kerran ja ei todellakaan lähde lämmitin päälle. Silloin kyllä toimii jos napsauttaa suoraan päälle joko kaukosäätimestä tai etänä puhelimesta. Mutta ajastettuna ei tee mitään.

mi16

Lainaus käyttäjältä: tpu - 26.10.16 - klo:17:21
Ihan mielenkiinnosta, toimiiko teillä muilla tuo lämmittimen ajastin? Itse nyt sitä kokeillut useamman kerran ja ei todellakaan lähde lämmitin päälle. Silloin kyllä toimii jos napsauttaa suoraan päälle joko kaukosäätimestä tai etänä puhelimesta. Mutta ajastettuna ei tee mitään.

Toimii ajastettuna ja kyllä tuo kännykkäohjaus on huippu. Mikäli ei ole hex-can palikkaa ei lämmitintä saa itse vcds:llä ohjelmoitua moottoria lämmittäväksi.
30min ajelu lämmityksen jälkeen riittää mainiosti lataukseen, mikäli käyttää ajastinta ei ne lämmitysajat ole kovin pitkiä.

Hei stenu, mikäli sinulla on kyseinen palikka olisiko mahdollista kokeilla takaluukun ohjelmointia kaukosäätimestä sulkeutuvaksi?

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 26.10.16 - klo:14:51
Sijaisautona olleessa uudessa Golf VI olevan tehdasasenteisen webaston pieni kaukosäädin toimi ainakin betonielementeistä tehdyssä rivitalossa kun autolle oli matkaa noin 150m ja auto oli rivarin vastapäässä "kulman takana". En osaa tarkemmin sanoa mikä versio lämmittimestä autossa oli.

Niin, siis uusi golf VII oli kyseessä.  :)
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Mjkarhu

Reilut 400â,¬ taitaa maksaa ja oliko se 3 vai 2 vuotta lisenssi voimassa? Itse muistelen jälkimmäistä. Missäänhän tuota ei lue, enkä jaksa nyt lähteä autosta tarkistamaan.

Mutta onhan toi kätevä. Itse olen minimoinut taskuun työnnettävät asiat, myös lompakon. Kätevää ettei tarvitse erillistä ohjainta, vaan menee kännyllä. Vähänhän tuo on vielä buginen, mutta toimii jo luotettavasti. Itse olen myös kokenut arvoa lukituksen etäohjaukselle, sekä sille, että voi tarkistaa auton tilan etänä. Ja onhan tossa mukana se safety&service, josta ei tosin vielä ole ollut iloa

lindhve

Mulla on vähän pelko perseessä siitä miten tuo sisätilan lämmitys ja lasien sulatus tuolla eberillä toimii. Nyt kun olen sitä kokeillut niin puhallusteho on ollut tosi alhainen ilmastoinnin ollessa automaattiasennolla ja lämpötila 22. Jos käsin säätää niin kyllä sit puhaltaa kunnolla mutta ei mitään järkeä että joutuis käsin vääntää isommalle ennen kuin auton sammuttaa. Muutenkaan en huomaa mitään eroa onko asetus warm tai defrost. Ajastinta en ole kokeillut pelkästään käynnistänyt kännykästä ja kaukosäätimestä. Täytyy toivoa että puhallusteho kasvaa mitä kylmempi keli ja kabiini on. Edellsessä autossa volkkarissa toimi ihan eri lailla.

McInen

Onko tuo muutettu niin että lämmittää ensin koneen ja sitten sisätilat? Voisiko sisätilojen hidas/huono lämpeneminen johtua vain tuosta? Tehtaalta tullessaan lämmittää ensin sisätilat ja (ainakin joidenkin lähteiden mukaan) sen jälkeen koneen. Oliko saksalainen insinööri sittenkin oikeassa? Vai lämpeneekö jollain myös sisätilat kunnolla räpeltämättä käsipelillä ilmastointia? Eikös tehdasasenteisen lämmittimen pitänyt nimenomaan olla niin fiksu että ohjaa myös tuulettimen puhallusvoimakkuutta ja puhallussuuntaa?

rami

Lainaus käyttäjältä: McInen - 01.11.16 - klo:17:35
Onko tuo muutettu niin että lämmittää ensin koneen ja sitten sisätilat? Voisiko sisätilojen hidas/huono lämpeneminen johtua vain tuosta? Tehtaalta tullessaan lämmittää ensin sisätilat ja (ainakin joidenkin lähteiden mukaan) sen jälkeen koneen. Oliko saksalainen insinööri sittenkin oikeassa? Vai lämpeneekö jollain myös sisätilat kunnolla räpeltämättä käsipelillä ilmastointia? Eikös tehdasasenteisen lämmittimen pitänyt nimenomaan olla niin fiksu että ohjaa myös tuulettimen puhallusvoimakkuutta ja puhallussuuntaa?

Hyvin Weba pelittää, lämmittää sekä konetta,että sisätilaa. Olen muutaman kerran testannut näillä nollakeleillä jopa 10 minsaa riittää tuollaiseen kivaan esilämmitykseen.  Autoon kuin menee sisälle niin kivasti lämpö vastaa ja suuttimistakin tulee kohtalaisen lämmintä. Onhan nyt selvää jos Weba lämmittää konetta ja sisätilaa niin kyllähän siinä jokin aika menee. Miksi se sisäilmapuhallin pitäisi pauhata? Eihän sitä kestäisi mikään akku jos kaksi puhallinta huutaa pirusti. Kyllä se varmaan puhaltaa sen mitä tarvitseekin. Luovutushuollossa laitetaan lämmittämään sisä/moottori.

lindhve

Mulla onkin akkulaturi ja akussa arctic heater lämmityspaketti... 😀

provare

Myös täällä melkein joka aamu Eberi käytössä. Valikosta voi vaihtaa sitten Defrost tai Warm asetuksen. Kauko-ohjain käynnistää lämmittimen ekan muistipaikan asetuksilla. Hyvin toimii!

mmh

Lainaus käyttäjältä: Mjkarhu - 26.10.16 - klo:20:55

Mutta onhan toi kätevä. Itse olen minimoinut taskuun työnnettävät asiat, myös lompakon. Kätevää ettei tarvitse erillistä ohjainta, vaan menee kännyllä. Vähänhän tuo on vielä buginen, mutta toimii jo luotettavasti. Itse olen myös kokenut arvoa lukituksen etäohjaukselle, sekä sille, että voi tarkistaa auton tilan etänä. Ja onhan tossa mukana se safety&service, josta ei tosin vielä ole ollut iloa

Samaa mieltä tuosta kännyohjauksesta, toimii mainiosti. Ainakaan Laakkosella eivät suostuneet koodaamaan lämmitintä moottori/sisä -moodiin, jotain jupinaa takuuasioista.

Auton ovien etälukitukseen tuli koettua "hauska" käyttötapaus: perhe hajaantui kahtia ostoksille (lue: minä menin kahvilaan). Naispoppoo halusi sitten viedä kassinsa ja pakettinsa välillä autoon ja pyysivät tulla avaamaan auton, koska avain oli minulla. Kysyin oletteko auton vieressä ja saadessani positiivisen vastauksen avasin heille ovet kännykällä. Sitten suljin ovet mobiilisti. Nautin teekupposesta, lisääntyneestä omasta ajasta sekä tekniikan pienistä ihmeistä 8)



 

jlindstrom

^ Espoon ac:lla koodasivat viikko sitte minulle moottori/sisä moodiin tuon tehdaslämppärin.

roadrunner

Lainaus käyttäjältä: mmh - 07.11.16 - klo:11:23
Samaa mieltä tuosta kännyohjauksesta, toimii mainiosti. Ainakaan Laakkosella eivät suostuneet koodaamaan lämmitintä moottori/sisä -moodiin, jotain jupinaa takuuasioista.

Kyllä Tampereen Laakkosella luovutushuollossa koodattiin lämmittämään myös moottoria.  8)
Audi A4 Business Sport 2,0 TDI quattro sedan (B9) STronic

TeePee66

Lainaus käyttäjältä: jlindstrom - 07.11.16 - klo:16:27
^ Espoon ac:lla koodasivat viikko sitte minulle moottori/sisä moodiin tuon tehdaslämppärin.

Kysäisin Espoosta hintaa ja se on 95e, joka veloitetaan, jos koodaus onnistuu (ei kuulemma aina onnistu). Ja takuukin säilyy. Pitää nyt katsoa miten kylmillä keleillä kone lämpenee ja harkita sitten, jos tuo koodaus on tarve teettää.
A5 Sportback Business Sport Comfort Ed. TFSI 185kW quattro -18
ex: A4 Avant Business Sport TFSI 185 kW quattro -16.
A5 Sportback quattro -12
A5 Coupe -08
A4 Avant -04

rami

Lainaus käyttäjältä: TeePee66 - 12.11.16 - klo:08:57
Kysäisin Espoosta hintaa ja se on 95e, joka veloitetaan, jos koodaus onnistuu (ei kuulemma aina onnistu). Ja takuukin säilyy. Pitää nyt katsoa miten kylmillä keleillä kone lämpenee ja harkita sitten, jos tuo koodaus on tarve teettää.
Aivan uskomaton juttu, että ei muka voida koodata lämmittämään molempia. Siis uusi pirssi niin luovutushuollossa ainakin minulle laitettiin pelittämään sisä/moottori.
Ensivaikutelmana tulee mieleen rahastuksen maku.
Ihmetyttää miten voi olla näin kirjavaa toimintaa tämän asian suhteen.
Tai sitten herra tietämättömyys iskee.

Qman

Itseasiassa tuo tehdasasenteinen lämmittä konetta vain kun kone on käynnissä. Kaukosäätimellä tai ajastimella käynnistäen se siellä on vinttiilit niin että webaston vesi kiertää vain sisäkennossa.
Näin kerrottiin huollossa kun ihmettelin ettei kone lämpiä mutta sisä tila on jo 5min jälkeen hyvinkin kuuma.

Hassu ajatusmaailma germaaniassa. Pohjoisessa olisi hyödyllistä jos -27 pakkasilla saisi koneen lämpöiseksi ennen starttia. Tuollaisenaan tuo webasto oikeastaan vain huonontaa käyniinlähtöä ememällä akkua tyhjäksi enne starttia.

matara

Onko jollain jäänyt auto käynnistymättä? Mun kokemuksien mukaan nykyautot kyllä hurahtavat käyntiin ilman moottorin esilämmitystä kivasti kovissakin pakkasissa.
2006 Octavia Combi 2.0 TDI (ex)
2008 Fabia 1.6 (ex)
2008 Superb 2.0 TDI (ex)
2005 E 320 CDI (ex)
2011 Superb 2.0 TDI (ex)
2012 FABIA 1,4 TSI (Ex)
2014 Octavia 2.0 RS TSI (Ex)
2014 VW Up 1.0 (Ex)
2016 Audi Avant Loq 2.0 TDI 140 kW S tronic
2018 VW Polo 1,0 TSI DSG

rami

Tää lämmitysjuttu kyllä pitäisi saada selvitettyä perin pohjin koska on niin paljon epäselvyyksiä asian kanssa.
Kyllähän se on jumalaton apu pakkasilla jos se edes vähän lämmittää konetta.
Pitää kaiketi tuikata 20min. päälle ja käydä kopeloimassa moottorinkylkeä. ;D ;D ;D

kt

Joo, samaa mieltä, että nykyautot käynnistyy ongelmitta, vaikka -30 asteessa. Ellei käynnisty, niin sitten on vikaa muualla kuin webastossa tai lohkolämmittimessä. Noin 20 vuoteen ei yksikään auto ole jäänyt käynnistymättä aamulla oli sitten lämppäriä käytetty tai ei.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

rami

Kyllähän se kiesi käymään lähtee, mutta mielestäni moottorin lämmittämisessä on kyse  siitäkuinka älykästä sen käynnistäminen kylmästä on. Toinen siekka se kuinka paljon nopeammin saavutetaan haluttu lämpötila.
AKUSTA se käynnistys kylmänä on pääasiassa riippuvainen.
Kyllä minua ainakin hirvittää laittaa autoa käyntiin lämmittämättä kun pakkasmittari alkaa olemaan 25C-35C.
Pitäisi kai ymmärtää sen olevan jo hieman järjenvastaistakin. ;)

kt

No, jos auton moottorin saa käyntiin -50 asteessa, niin uskaltaako sillä kuitenkaan lähteä edes ajamaan, kun kaikki muu laakeristo ja vetoakselit on aivan pakkasjäykkänä -50 asteessa, vaikkapa tuolla Siperiassa matkasi aikana. :o
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

rami

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.11.16 - klo:14:48
No, jos auton moottorin saa käyntiin -50 asteessa, niin uskaltaako sillä kuitenkaan lähteä edes ajamaan, kun kaikki muu laakeristo ja vetoakselit on aivan pakkasjäykkänä -50 asteessa, vaikkapa tuolla Siperiassa matkasi aikana. :o
Ei uskalla -50C, mutta -35C pakkasta on vielä autolla ajettavissa.
Taitaisi -50C muovihilutkin ropisemaan kappaleiksi. ;D

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.11.16 - klo:11:39
Joo, samaa mieltä, että nykyautot käynnistyy ongelmitta, vaikka -30 asteessa. Ellei käynnisty, niin sitten on vikaa muualla kuin webastossa tai lohkolämmittimessä. Noin 20 vuoteen ei yksikään auto ole jäänyt käynnistymättä aamulla oli sitten lämppäriä käytetty tai ei.

Tässä omassa CR-dieselissä vm.2011 on ollut käynnistymisvaikeuksia tietyssä tilanteessa. Jälkiasenteisella webastolla jos lämmittää kovalla pakkasella liian vähän aikaa, niin ongelmia tulee koska ECU ei tajua hehkuttaa. Ilmeisesti se haistelee vain jäähdytysveden lämpötilaa ja sen perusteella päättää hehkutusajan. Jos vesi on ehtinyt lämmetä mutta "rauta" ei, niin hehkun valo vain vilahtaa. Tällöin kone ei tahdo käynnistyä sitten millään, yskii ja köhii hetken ja sitten sammuu. Tupla- tai triplahehkutus ei paljoa auta, kun ei se hehkuta niin ei hehkuta. Muutaman epäonnisen startin jälkeen jää köhien käyntiin.

Tehdaswebastolla voi olla toisenlainen käytös, mene ja tiedä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Epes

Lainaus käyttäjältä: tet - 14.11.16 - klo:16:02
Tässä omassa CR-dieselissä vm.2011 on ollut käynnistymisvaikeuksia tietyssä tilanteessa. Jälkiasenteisella webastolla jos lämmittää kovalla pakkasella liian vähän aikaa, niin ongelmia tulee koska ECU ei tajua hehkuttaa. Ilmeisesti se haistelee vain jäähdytysveden lämpötilaa ja sen perusteella päättää hehkutusajan. Jos vesi on ehtinyt lämmetä mutta "rauta" ei, niin hehkun valo vain vilahtaa. Tällöin kone ei tahdo käynnistyä sitten millään, yskii ja köhii hetken ja sitten sammuu. Tupla- tai triplahehkutus ei paljoa auta, kun ei se hehkuta niin ei hehkuta. Muutaman epäonnisen startin jälkeen jää köhien käyntiin.

Tehdaswebastolla voi olla toisenlainen käytös, mene ja tiedä.

Aivan samoja ongelmia 184hv Octaviassa tehdaswebaston kanssa. -15C pakkasta ja 20min lämmitys ja ehkä viidennellä käyntiin hirveän rytinän kera. Oma veikkaus on sama kuin sinulla, webasto lämmittää lämpötila-anturin pihalle todellisesta lämpötilasta ja hehkutus jää pois.
A6:n comfort paketin webasto koodattiin myyjäliikkeessä molemmille kierroille. Myyjä sanoi, että he koodaavat periaatteessa kaikki näin paitsi, jos asiakas ei moista ominaisuutta halua. Käyttöautossa näin.

Qman

^tuota kierron ohjelmointiahan pitääkin kysyä huollosta josko saisi neloseenkin.

Auto pitää viedä huoltoon uudelleen kun kaikki asiat tavan mukaan tullut kerrasta kuntoon. Kokemukseni mukan tämä yhdistää kaikkien merkkien huoltoja suuressa määrin.  Suomessa asuu palstojen mukaan kaiken tietävä autokansa mutta ei kuitenkaan osata edes yksinkertaisia asioita pistää kerralla kuntoon.
Ehkä autohuoltoja ei pitäisikään kutsua huolloiksi koska nyky autot kaipaa hyvin harvoin huoltoa. Sitävastoin niistä pitää korjailla kaikenlaisia perusjuttuja.
Olisko ihan vaan merkkikorjaamo tai merkkisähläämö  ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy