Tarina Laakkosen toiminnasta

Aloittaja skopa, 10.06.18 - klo:15:02

« edellinen - seuraava »

skopa

Ostin Passat CC:n Veljekset Laakkoselta. Kuukauden ajon (600km) jälkeen tuli ilmoitus että moottoriöljyn pinta on alhainen.
Kerroin asiasta auton myyneelle henkilölle, ja hän kertoi että ei voi ottaa kantaa asiaan ennen kuin olen omalla kustannuksellani teettänyt öljynkulutusmittauksen.
Mittaus tehtiin ja öljynkulutus oli 1,95 L/ 1000 km.
Korjaava toimenpide olisi mäntien vaihto.
Muutaman viikon päästä Laakkonen lähetti kustannusarvion.
6100 euroa,josta minun osuuteni olisi 60%.Eli 3660 euroa.
Vaikutti kusetukselta joten pyysin tarjouspyynnön myös eräästä tunnetusta moottoripajasta.
Arvio oli 3500 euroa +- 500 euroa,ja kertoivat että siihen hintaan tarkistetaan kannet,jakoketju uusitaan,myös vesipumppu sekä huohotin.Tietenkin männät vaihdetaan.
Kerroin Laakkoselle että en suostu heidän tarjoukseensa vaan teen reklamaation.
Tyly vastaus tuli kahdessa minuutissa.
Tämä on meidän tarjouksemme emmekä sitä muuta.
Riitauta asia jos haluat.
Alkoi niin ketuttamaan että laitoin sähköpostia Laakkosen toimitusjohtajalle sekä vaihtoautoista vastaavalle kenttäjohtajalle.
Samassa viestissä kerroin saamastani toisesta kustannusarviosta ja ilmoitin heille että he yrittävät kusettaa minua ja maksattaa koko remontin minulla.
Kului muutama päivä kunnes minulle soitettiin Laakkoselta.
Toimitusjohtaja oli laittanut kakkosmiehensä asialle ja hän kyseli kuulumisiani.
Hän keskustelisi asiasta minulle auton myyneen ja kustannusarvion lähettäneen henkilön kanssa.
Sain heiltä uuden tarjouksen.
He suostuvat siihen että remontti tehdään haluamassani liikkeessä ja prosenttisuhde olisi sama 40/60.
Hän ottaa vastuuta myyjänä mutta koska auto on vuosimallia 2011 ja sillä on ajettu jo 180000 km,niin luonnollista kulumaakin on jo tapahtunut.
Kerroin hänelle että jo on volkkarissa huonot moottorit kun 180000 km ajetulla autolla öljynkulutus on n.2 L/ 1000 km,ja te vetoatte luonnolliseen kulumaan.
Ehdotin vielä kerran että laitetaan kulut puoliksi,mutta Laakkosen edustaja oli viimeisen sanansa sanonut.
Olin jo niin väsynyt tähän pitkään jatkuneeseen taisteluun että annoin periksi.
Toimitin auton valitsemaani paikkaan jossa se avattiin ja syykin löytyi.
Jumiutuneet männänrenkaat.
Eikä se johdu luonnollisesta kulumasta,niin kuin Laakkosen kommentti oli.
Nyt on autossa sitten uudet männät,jakopää,vesipumppu,huohotin ja kaikki muukin tarkistettiin ja vaihdettin kaikkea pientä.
Se tästä jäi käteen että en enään ikinä asioi Laakkosella enkä suosittele sitä kenellekään muulle.
Siellä pidetään asiakasta aivan pösilönä ja palvelu ja myyntihenkilökunnan kielenkäyttö on tylyä.
Hyvin vaikea on aloittaa rakentavaa keskustelua heidän henkilökunnan kanssa.
Tähän loppuun on hyvä vielä mainita lausahdus Laakkosen toimitusjohtajan profiilista.
"me olemme vasta silloin tyytyväisiä kun asiakaskin on tyytyväinen" 

rawpower

Pakko kyllä sanoa, että aivan törkeää... Hienoa, että näitä juttuja kirjoitetaan tänne foorumeille ja pitäisi saada yleisempäänkin tietoon näitä asioita. Selkeästi yritetään asiakkaalla maksattaa kovia summia korjauksista. Vastahan oli se juttu, että laakkosen tulos huono, koska jouduttu tekemään takuutöitä vikojen vuoksi. Kyllähän tuosta ois pitänyt vähintään saada 50/50% koska auton ostosta vasta 1kk ja 600km. Vika oli siis olemassa ennen auton myyntiä. Lisäksi eikös tämä männänrengasvika ole jo todettu valmistusvirheeksi jolloin maahantuojan olisi pitänyt korvata suurin osa...

Kyllä näissä VAG merkkien merkkihuolloissa ja automyynneissä kannattaa asioida mahdollisimman vähän kun näitä kokemuksia lukee..

-karppa-

#2
Ensinnäkin miksi ostit TSI moottorilla olevan auton jotka tiedetään murheenkryyniksi.

Toiseksi jos olet ajanut 1kk ja 600km autolla sekä todennut vian, niin vaatisin suoraan kaupanpurkua. Tuo öljynkulutus on Laakkosella tiedossa ja yrittävät nyt sinua maksumieheksi. Autolla on 6kk virhevastuu ja tuo vika ei ole tullut tuona 1kk ja 600km ajon aikana. Auto on pukattu vahinkona Laakkoselle ja Laakkonen yrittää nyt maksattaa remontin sinulla!

Auton öljynkulutus ei ole normaalia, jos se on 2 litraa/1000km. Maahantuojan mukaan se on maksimissaan 0.5-0.9 litraa joten sinun autosi ylittää tuon toleranssi rajusti!

Pari esimerkki tapausta miten hoitaa asia, mutta en suostuisi maksamaan senttiäkään, koska vika ollut autoa ostaessa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557981#msg557981
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709032200369258_oa.shtml
https://www.is.fi/autot/art-2000000932272.html
https://www.talouselama.fi/uutiset/uudenkarhea-kaytetty-audi-olikin-oljykrematorio-kuka-maksaa-remontin/a0a0c799-8c39-3be9-8eec-7de8e4e90d9e

Harmi jos suostuit mihinkään kirjallisesti sillä voit kumminkin riitauttaa tuon kuluttajariitalautakunnassa. Täällä olisi nopeasti tullut "ilmaisia" vinkkejä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Ja nythän Laakkonen ottaa itselleen maahantuojan vastaantulon tuosta tyyppiviasta ja maksattaa vielä remontin asiakkaalla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)


Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.06.18 - klo:17:00
Ja nythän Laakkonen ottaa itselleen maahantuojan vastaantulon tuosta tyyppiviasta ja maksattaa vielä remontin asiakkaalla!

Mites se riitauttaminen tässä vaiheessa? Saahan kuluttajan johdatella hyväksymään "tarjouksen". Asia Lautakuntaan ja odottamaan, josko Laakkoselle tulisi suositus parempaan kustannustenjakoon kuluttajan kannalta. Vai onko liikaa ajettu ja auto tulee "ikäistään parempaan" kuntoon...  ???
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jäämies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.06.18 - klo:16:36


Toiseksi jos olet ajanut 1kk ja 600km autolla sekä todennut vian, niin vaatisin suoraan kaupanpurkua.

Ensin auto korjataan. Jos korjaus ei onnistu sitten vasta puretaan kauppa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 10.06.18 - klo:20:58
Mites se riitauttaminen tässä vaiheessa? Saahan kuluttajan johdatella hyväksymään "tarjouksen". Asia Lautakuntaan ja odottamaan, josko Laakkoselle tulisi suositus parempaan kustannustenjakoon kuluttajan kannalta. Vai onko liikaa ajettu ja auto tulee "ikäistään parempaan" kuntoon...  ???

Olisi kannattanut ottaa tarjous kiinni ja todeta, että riitautan tämän asian joka tapauksessa, koska vika on ollut autoa ostaessa sekä se on tiedossa oleva tyyppivika ja haluan tuon myös paperiin merkittäväksi.

Tuo ikäistään parempaan kuntoon on täyttä jargonia siinä tapauksessa, kun kuluttajalle on myyty rikkinäinen auto josta todennäköisesti on myös tiedetty Laakkosella! Kuluttajahan ei tiedä tuota öljynkulutusta, jos mittatikku on vedetty tappiin ja ajetaan tuo 1kk/600km jolloin vika paljastuu. Laakkonen ei vain uskalla lähteä merkkiliikkeenä koeponnistamaan tuota edellisen omistajan todennäköistä vahingon laittamista kiertoon, kun huomannut, että syö öljyä ja paljon. Mielummin maksattaa sen nopeasti uudelta omistajalla!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

#8
Lainaus käyttäjältä: jäämies - 10.06.18 - klo:21:18
Ensin auto korjataan. Jos korjaus ei onnistu sitten vasta puretaan kauppa.

Kerro lisää... Ensin autoa korjataan, sitten hyvitetään ja vasta sen jälkeen kaupan purku. Tässä tapauksessa auto on ollut paskana jo myytäessä (Tämä myös jälleenmyyjän tiedossa oleva tyyppivika) ja tarkoitus heti käydä asiakkaan lompakolla ilman aihetta. Siinä tapauksessa 1kk/600km ajon jälkeen lähtisin vain keskustelemana kaupan purusta tai korjauksesta autoliikkeen piikkiin, koska kyse on tyyppiviasta.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557981#msg557981

Ja pakollinen linkki Laakkoseen:
Autokauppias Laakkosen tulos sukelsi yllättävän syyn vuoksi - liikaa päämerkkien takuutöitä!
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a6cd1702-ed79-3722-b28b-1176a4aa4505?ref=ampparit:a47d
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

janike

Samaa mieltä että neuvottelemaan kaupanpurkua. Vikahan on ollut kiistatta autossa jo kauppahetkellä.
Näi se o.

Popo

Kuka näistä tietää, tutkivatko vaihtoautoja sen enempää. Kunhan on perus siisti,  kahdet renkaat ja "täydellinen huoltokirja" löytyy, niin myyntiin vaan.

Tapauskohtaisesti, j o s reklamaatio tulee.

Ja myyjällehän pitää toki antaa mahdollisuus korjata tuotteessa oleva virhe. Ja tämähän onnistuu. Nyt vain se kustannusten maksaja on ongelma, kun on niin "vanha" auto.  Mutta jos Laakkonen ei ole huomannut öljynkulutusta, on se silti ollut autossa, kun se heti todetaan. Luulisi tämän viranomaisenkin ymmärtävän ja sehän saakin Laakkosen olemaan tiukkana...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

-karppa-

Jännä miten osa liikkeistä välttelee, kuin ruttoa vanhempia TSI-moottoreita ja hyvitykset on tosi alhaiset, jos remonttia ei ole tehty (Männät, jakoketju tai mahdollisesti dsg).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#12
LainaaMuutaman viikon päästä Laakkonen lähetti kustannusarvion.
6100 euroa,josta minun osuuteni olisi 60%.Eli 3660 euroa.
Vaikutti kusetukselta joten pyysin tarjouspyynnön myös eräästä tunnetusta moottoripajasta.
Arvio oli 3500 euroa +- 500 euroa,ja kertoivat että siihen hintaan tarkistetaan kannet,jakoketju uusitaan,myös vesipumppu sekä huohotin.Tietenkin männät vaihdetaan.

Missä tässä mielestäsi se kusetus on tapahtunut? Yrittäjä/firma saanee hinnoitella palvelunsa vapaasti, toki mielellään erikoisosaamisensa antamien rajojen puitteissa. Osat maksaa marmorilla tasan sen verran mitä setä Porsche sanoo pääkallopaikalla, huoltotunnin hinta revitään jostain apinan hanurista ja työt varmastikin hinnoitellaan kiinteästi urakoina. Ei ole mikään yllätys että ei-merkkikorjaamo tarjoaa pienemmän hinnan remontille jos siellä on enemmänkin kokemusta juuri kyseisistä hommista (tarkoittaa pienempää työaikaa -> pienempää laskua) ja osatkin voidaan tilata halvemmalla kuin mitä marmori myy, ja voi myös hyvin olla että ei-merkkihuollossa on osaavampaa väkeä töissä kuin merkkarilla jolloin auto tulee parempaan kuntoon siellä korjattuna, mutta yleistää ei näin toki voi. Törkeän kallis hintahan tuo on , josta syystä ihmettelen suuresti niitä ihmisiä jotka niitä vähäisiä roposiaan kantavat merkkareille..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kramer

En halua saivarrella, mutta ilmeisesti kyse 1.8TSI moottorista, 1.4TSI koneissa ei juuri esiinny öljynsyöntiongelmia? Itselläkin kokemusta audin 1.8 mäntäremontista joka meni täysin maahantuojan piikkiin, nykyiset kaks pihassa olevaa 1.4 ei syö öljyä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.06.18 - klo:22:16
Jännä miten osa liikkeistä välttelee, kuin ruttoa vanhempia TSI-moottoreita ja hyvitykset on tosi alhaiset, jos remonttia ei ole tehty (Männät, jakoketju tai mahdollisesti dsg).

Outoa tässä casessa on merkkiliikkeen "tietämättömyys" edustamansa merkin ja tuon nimenomaisen mallin tyyppiviasta.

Ihmetyttää eikä suinkaan vähän, kun VW:n maine mykymoottorien valmistajana tunnetaan jo muissakin liikkeissä. Kysyin nyt tänä keväänä vaihtotarjousta korealaiseen autoon, ja vaikka kyseessä on päästösoftahuijattu disuka, niin siitä automyyjä ei kysynyt mitään vaan "kuluttaako öljyä" ? Jotkut vaihtoon tulleet olivat kuulemma kuluttaneet. - No ei, edellisellä huoltovälillä lisäsin ½l jossain 20tkm kohdalla ja nyt 1 kk päästä huoltoon ilman mitään lisäystä. Täydennetään vielä, että tämä on 1.6TDi "slowmotion".

No, vika on ollut ostohetkellä aivan selvästi ja 6kk virheolettama pätee liikkeestä ostettaessa.  :o
Yritetään pärjätä.

Laars

Oletko ollut asiasta maahantuojaan yhteydessä vai asioinut vaan Laakkosen kanssa?

Sinne suuntaan minä kohdistaisin yhteydenoton. Minullakin on ollut 1.8 TFSI Audi, joka kulutti öljyä ja maahantuoja maksoi 100% remontin Audi Centerissä (n. 7000 eur). Remonttihetkellä 120tkm mittarissa.

vwmies

... ja maistraatin kuluttajaneuvojahan neuvoo ja auttaa puhelun hinnalla.... kynä ja paperia vaan esille ja rimpauttamaan.....  ::)
Yritetään pärjätä.

Dumbass


Mielelläni kuulisin lisää tästä.

En halua vähätellä itse ongelmaa mutta kuulostaa oudolle että kuukauden omistuksen jälkeen kukaan suostuisi maksamaan remontista jotain.
Myös se että Laakkonen suostuisi maksamaan ulkopuolella tehdystä remontista ei kuulosta loogiselle.
Maahantuonnistakaan ei varmasti saa penniäkään jos homma tehdään jossain muualla.

Kerrotaanko tääs nyt kaikki?

Geoman

Laakkosen (ja muiden merkkiliikkeiden) hinnoittelu on niin korkealla, että todellisuudessa auton omistaja maksaa korjauksen. Autoliikkkeiltä jää vain kate ja yleiskulut pois, mutta he saavat auton omistajalta suorat varaosa ja työkustannukset.

Popo

#19
"Se tästä jäi käteen että en enään ikinä asioi Laakkosella enkä suosittele sitä kenellekään muulle.
Siellä pidetään asiakasta aivan pösilönä ja palvelu ja myyntihenkilökunnan kielenkäyttö on tylyä."

Näistä kuulisi aina vähän enemmänkin lisää...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Iero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.06.18 - klo:16:36
Ensinnäkin miksi ostit TSI moottorilla olevan auton jotka tiedetään murheenkryyniksi.
...
Auton öljynkulutus ei ole normaalia, jos se on 2 litraa/1000km. Maahantuojan mukaan se on maksimissaan 0.5-0.9 litraa joten sinun autosi ylittää tuon toleranssi rajusti!



Miten maksimi voi olla välillä 0.5-0.9 litraa? Minusta maksimin pitäisi olla yksi selkeä luku, jonka ylitys pitäisi johtaa autoliikkeen puolelta toimenpiteisiin.


Hirveitähän nuo luvut ovat. Skodassa piti kerran lisätä litra 15 tkm vaihtovälillä. Ekalla kerralla piti lisätä, muut vaihdot menivät ilman lisäämistä, mutta aina huoltopäällikkö pyysi minut halliin todistamaan öljyn mittauksen ennen vaihdon aloitusta. Öljy oli aina alarajalla. Pelkäsivätköhän, että öljyn alarajan lamppu ei olisi toiminut ja olisin ajanut moottorin kuivaksi vahingossa?


Hondassa oli 20 tkm vaihtoväli, eikä kertaakaan pinta laskenut mittatikun viivojen puoliväliä alemmaksi. Tojoissa on sama juttu - jonkun viitisen milliä pinta laskee 15 tkm vaihtovälillä. Mitä vikaa noissa lienee, kun öljyn kulutus on vain korkeintaan 0,5 l / 15 tkm:lle?
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

kt

Lainaus käyttäjältä: Iero - 11.06.18 - klo:11:53

Miten maksimi voi olla välillä 0.5-0.9 litraa? Minusta maksimin pitäisi olla yksi selkeä luku, jonka ylitys pitäisi johtaa autoliikkeen puolelta toimenpiteisiin.

VAG:lla lienee kymmeniä eri moottoreja ja kaikilla on omat arvonsa. Tässä keisissä kun aloittaja ei ole paljastanut edes moottorin kokoa, niin ...

Käytetyn auton ostossa liikkeestä noudatetaan virheolettamaa 6 kk ajan. Eli tuona aikana ilmenevä virhe on ollut jo ostohetkellä autossa, jolloin ostaja voi esittää virheen korjaamista. Siitä sitten kukin makunsa mukaan sompailee eteenpäin.
Jos tässä tapauksessa ostaja on maksanut luokkaa 1500 euroa ja saanut vesipumpun, jakoketjun, männät ja jne uusittua, niin hyvinhän siinä on käynyt.  :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

multsi

Miten toteutetaan "mä en suostuis maksamaan mitään" vaatimukset?

Jos laakkonen sanoo EI, niin sittenhän ei ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin maksaa itse. Asia toki vireille kuluttajariitalaukuntaan, ja sieltä varmaan tulee suositus osallistua kustannuksiin, mutta käsittelyyn menee kauan, ja mikäänhän ei takaa, että noudattavat ratkaisuakaan. Jos auton haluaa äkkiä kuntoon, niin ei siinä oikein muuta voi kuin maksaa.

Nämä vastaantulothan perustuvat maineen varjelemiseen, mikä ei taas näytä kaikkia kiinnostavan. Tuossa remontissa moottori ei tule yhtään parempaan kuntoon, vaan kyse on suunnitteluvian korjaamisesta, joka olisi täytynyt korjata jo insinöörien pöydällä. Jos et ole lukenut, niin äskettäin Tekniikan Maailmassa oli avattu öljyä syövä moottori, kerrottu mistä vika johtuu ja miten se korjataan.

Samassa jutussa mua huvitti viestintävastaavan paskanjauhanta, että "pienessä osassa moottoreita on havaittu epänormaalia öljynkulutusta, mutta suurimmassa osassa ei ole ongelmia". Itse väitän, että vika tulee ennemmin tai myöhemmin jokaiseen moottoriin, missä surkeat männänrenkaat ovat.

Ja itse vaatisin kaupanpurkua.

-karppa-

Teippauttaa auton omalla kustannuksella ja jättää Laakkosen portin eteen, niin kummasti löytyy maksuhaluja. Tästä on esimerkkitapaus audin kohdalla tosin joutui kirjoittamaan jonkun helvetin vaitiolosopimuksen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Iero - 11.06.18 - klo:11:53

Miten maksimi voi olla välillä 0.5-0.9 litraa? Minusta maksimin pitäisi olla yksi selkeä luku, jonka ylitys pitäisi johtaa autoliikkeen puolelta toimenpiteisiin.

Paljonko autosi saa kuluttaa öljyä? IS selvitti!
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005714508.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=4db4885603dfde670d5ad8cb43a27a41
Uuden auton suuri öljynkulutus voi yllättää ostajan
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/uuden-auton-suuri-%C3%B6ljynkulutus-voi-yll%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4-ostajan-1.35187
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.06.18 - klo:20:17
Paljonko autosi saa kuluttaa öljyä? IS selvitti!
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005714508.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=1&utm_source=tf-other&share=4db4885603dfde670d5ad8cb43a27a41
Uuden auton suuri öljynkulutus voi yllättää ostajan
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/uuden-auton-suuri-%C3%B6ljynkulutus-voi-yll%C3%A4tt%C3%A4%C3%A4-ostajan-1.35187
Kysyikö se IS tuolta islamilaisen oikeuden asiantuntijalta tuosta öljynkulutuksesta vai mitenkä tämä hesarin juttu Sharie-laista liittyi tähän topiikkiin?  ;D

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 11.06.18 - klo:22:04
Kysyikö se IS tuolta islamilaisen oikeuden asiantuntijalta tuosta öljynkulutuksesta vai mitenkä tämä hesarin juttu Sharie-laista liittyi tähän topiikkiin?  ;D

Joku sentään lukee noita linkkejä ;).

https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Iero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 11.06.18 - klo:22:16
Joku sentään lukee noita linkkejä ;) .

https://www.is.fi/autot/art-2000000656085.html
En minäkään Sharia-lain tekstistä löytänyt selitystä, vaikka Koraanista kaikkeen pitäisi löytyä vastaukset. ???
Uudistetusta linkistä sitten selvisi, että vaihtelu on suurta - Subarun 3,3 dl/1000 km:ä Bemarin 15 dl/1000 km.

Minun 1964 vuosimallia ollut Austin Mini pääsi ehkä jonkin verran lähelle noita lukemia, kun stefat vuotivat öljyä auton seistessäkin. Lisäsin autoon isän traktorista jäänyttä jäteöljyä tarvittavin välein ja homma pelasi. Yhtään varsinaista öljynvaihtoa en tehnyt niiden 4 vuoden aikana jona ko. autolla ajelin. Kerran pesaisin öljynsuodattimen bensalla, kun joku suodatin tukossa -merkkivalo syttyi. :D
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Peeveli

Surkeaa toimintaa pr-mielessä Laakkoselta. No, rosvo-Laakkosena puljua ainakin Pohjois-Karjalassa kutsuttiin kun siellä(kin) aikoinaan asustelin (suku huijasi isänniltä maatilat ja metsät juottamalla ja antamalla kuplavolkkarin vastineeksi jne saaden pääomaa autokauppaan ja maaomaisuuteensa).

Ei välttämättä edes kaikki auton omistavat kansalaiset tiedä vanhempien tsi-koneiden ja etenkin kuiva-dsg;n ongelmista välttämättä. Uuden vagin kauppa käy aina kovana ja kuumana. Huomattava osa on työsuhdekuskeja, mutta paljon on yksityisostajiakin. Uutena sellaisen ostavalle tilanne on aika "bueno" eli turvassa on isoilta kustannuksilta, tapahtuipa melkein mitä tahansa. Mutta se toka tai kolmas käytettynä ostava on löysässä hirressä, ellei jaksa hakea oikeuksiaan. Huoltohistorialla lienee suuri merkitys myös, eli marmoritiskin leimaama kirja avittaa asiassa.

Oma ratkaisuni lukuisten vagien jälkeen on jättää ne vastaisuudessa kauppaan, vaikka ne uutena aina ostinkin. Hyviä vehkeitä ajettavuudeltaan, ergonomialtaan, ajattomalta muotokieleltään ja teholuokkiensa suorituskyvyltäänkin, mutta tekniikan kestomietteet saavat tökkimään. Jokaisessa vag-autossa jossa on ollut tsi-moottori (sekä 1,4- että 2-litraiset) on ollut luovutushetkellä jo öljypullo takalootassa mukana varuille. Kertoo jotakin. Missään muussa merkissä ei ole putelia ollut. Ja omistuskokemukseni mukaan molemmat moottorikoot söivät selkeästi öljyä. Eniten söi kaksoisahdetut 1,4 tsiipat. Sen sijaan japsi-ja ranskismerkkeihin sekä Volvoihin ei öljyä tarvinnut lisätä vaihtovälillä koskaan. Ranskismerkit (psa) nyt sitten muulta tekniikaltaan ja laadultaan olivat täyttä paskaa, joten ei tule sellaisiakaan enää koskaan taloon.

Kai tuon Passat CC:n kohdalla mediajulkisuus auttaisi korvausasiassa; isot tarrat kylkiin ja yhteyttä lehtitoimittajiin kuten karppa ehdotti.

sakal83

Itse en ole mihinkään autoon joutunut huoltojen välissä 0,5l enempää öljyä lisäämään ja edellinen auto oli juurikin tuota surullisen kuuluisaa ketju-tsi tekniikkaa. Joten ennenkuin tässä lähdetään taas yleistämään ihan kaikkia, niin muistetaan että yksilöitä ne autot ovat. 99% Vaginisteistä ei käy täälä kirjoittelemassa kuinka auto toimii. (Hyvin pieni osa kirjautuu kun auto ei sittenkään toimi)

Melkoisia öljynkulutuslukemia Maahantuojat pitävät "normaalina"?
Toki tossahan kannattaa maahantuojan ilmoittaa että onhan se 30LITRAA lisättyä öljyä 30tkm ihan normin puitteissa, niin saa pestyä helpommin kätensä.
Kukaan hiemankaan autoista mitään tietävä tajuaa kyllä noilla lukemilla tulleensa kusetetuksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy