DPF:n poisto ja sen vaikutukset

Aloittaja vwp, 17.01.15 - klo:18:03

« edellinen - seuraava »

sambolo

Omassa 08 leonissa myös loukku.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

SNG

Scoutissa (BMM-kone) kanssa loukku. Katsuri ei meinannut uskoa loukun olemassa oloa.

Onko rekisteriotteessa joku maininta loukusta vai pitääkö aina tsekata trafin palvelun kautta?

Olisi varsin hyödyllistä tietää tietääkö tradi (tai katsastusasema) mitään loukusta vai voiko sen vaj  poistaa (rikkoutuessaan).

Hesse

Eikö Euro 5 -moottoreissa pidä olla hiukkasloukku. Minulla oli 2008 mallinen 1.9 TDI Euro 4 Golf, jossa ei ollut loukkua. Muistaakseni 2009 mallissa oli jo 1.6 Euro 5 -moottori loukulla. Saksassa ei suurten kaupunkien keskustoissa saanut ajaa Euro 4 -dieselillä ilman DPF:a, joten siellä se oli yleisempi ja jälkiasennettiinkin. Suomessa taisi saada lisävarusteena tai kalliimmissa autoissa vakiona. Euro 5 -päästöluokka uusille autoille tuli pakolliseksi syyskuussa 2009.

repomies

^ tuo euro 5 voimaantulo lienee se kriittinen hetki jonka luulisi byrokraatinkin tajuavan. Silti trafin sivuilta löytyy paljon autoja tuosta autovertailusta, jotka ovat vuosimallia 2010 eivätkä sivun mukaan sisällä loukkua. Kuitenkin niissä on loukku. Ehkä trafi ei vaan osaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 06.08.16 - klo:00:13
Scoutissa (BMM-kone) kanssa loukku. Katsuri ei meinannut uskoa loukun olemassa oloa.

Onko rekisteriotteessa joku maininta loukusta vai pitääkö aina tsekata trafin palvelun kautta?

Olisi varsin hyödyllistä tietää tietääkö tradi (tai katsastusasema) mitään loukusta vai voiko sen vaj  poistaa (rikkoutuessaan).

Katalysaattoria ja dpf:ä ei enään välttämättä löydy otteesta. Ja otettahan ei tarvitse enään edes olla auton mukana. Noiden kahden edellä olevan puuttuminen on aiheuttanut monta väittelyä netissää mm. virittämisen suhteen onko auto vähäpäästöinen vai ei ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Ei se dpf mikään pakollinen varuste ole dieselautoissa, mutta eipä ole valmistajat halunneet/jaksaneet kehitellä muuta keinoa päästä päästötavotteisiin. Saa sen poistaa jos tämän jälkeen muokkaa autoaan muilla tavoin niin että se alittaa siltä vaaditut päästötasot (ja suurin mahdollinen nettoteho ei muutu)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.08.16 - klo:20:37
Ei se dpf mikään pakollinen varuste ole dieselautoissa, mutta eipä ole valmistajat halunneet/jaksaneet kehitellä muuta keinoa päästä päästötavotteisiin. Saa sen poistaa jos tämän jälkeen muokkaa autoaan muilla tavoin niin että se alittaa siltä vaaditut päästötasot (ja suurin mahdollinen nettoteho ei muutu)

Etpä sinä saa sitä itse muuttaa ilman VTT:n tai vastaavan laitoksen testejä, kun kyse on vähäpäästöisestä autosta. PISTE!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

#158
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.08.16 - klo:21:59
Etpä sinä saa sitä itse muuttaa ilman VTT:n tai vastaavan laitoksen testejä, kun kyse on vähäpäästöisestä autosta. PISTE!

Lienee sanomattakin selvää että tavallinen tallaaja ei pysty tietämään alittaako oma auto päästökriteerit muutoin kuin käymällä testeissä?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.08.16 - klo:11:24
Lienee sanomattakin selvää että tavallinen tallaaja ei pysty tietämään alittaako oma auto päästökriteerit muutoin kuin käymällä testeissä?

Jaa meinasitko saada muutokset hyväksytettyä trafilla ilman virallisen mittauslaitoksen tinkettiä? Vaikka itsellä löytyisi mittauslaitteisto? Tämän minä haluan nähdä vähäpäästöisen auton kohdalla. Tästä samasta on yli kymmenen vuotta väitelty forumeilla ja ei ole vielä tuollaista sankaria löytynyt
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Kysytäämpä uudestaan hiukan eri kysymksenasettelulla.

Auto on Euro 4 normin mukainen diesel-auto. Automallia on tehty 2-litraisena dieselinä enimmäkseen ilman dpf:ää, mutta muutamassa mallissa loukku mukana. 1.9 litraiset ilman dpf:ää.

Mistä katsuri saa tiedon (katsastusperusteet) auton dpf:stä? Onko trafin palvelussa sama tieto?

Jos Trafin autokohtaisissa tiedoissa loukkua ei ole, niin pitääkö autossa olla silti loukko? Retorinen kysymys, kuten Karppa totesi, rakenteellisia päästöihin vaikuttavia muutoksia ei saa tehdä. Mutta miten katsastuskonttori tietää dpf:n puuttumisen jos rekisteröintitiedoissa ei ole dpf:ää mainittu? Ainoastaan maininta "vähäpäästöinen, EURO 4"

Siinä vaiheessa nämä tiedot rupeavat kiinnostamaan, kun pönttö tukossa ja uusiminen maksaa XXXX Euroa.

Omassa rakenteellisia muutoksia EI OLE TEHTY, eikä dpf ole lähellekään täynnä.


pekeke

Helppoa, trafin sivuilta löytyvä tieto ratkaisee, jos maininta dpf:stä niin se pitää myös olla, muuten katsastussetä on hyvin vihainen. Jos mainintaa ei ole niin oma valinta mitä tekee.

SNG

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 07.08.16 - klo:16:58
Helppoa, trafin sivuilta löytyvä tieto ratkaisee, jos maininta dpf:stä niin se pitää myös olla, muuten katsastussetä on hyvin vihainen. Jos mainintaa ei ole niin oma valinta mitä tekee.

Kulutus- ja päästötiedoissa Trafin oma asiointi-palvelussa oli hiukkaspäästöt 0.001, eli eiköhän trafilla tieto kuitenkin ole???


Missään ei mainittu erikseen partikkelisuodatinta. Eli taitaa olla katsurin tarkkaavaisuudesta kiinni tuo päästömittaus.


Jultsu

#163
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.08.16 - klo:12:20
Jaa meinasitko saada muutokset hyväksytettyä trafilla ilman virallisen mittauslaitoksen tinkettiä? Vaikka itsellä löytyisi mittauslaitteisto? Tämän minä haluan nähdä vähäpäästöisen auton kohdalla. Tästä samasta on yli kymmenen vuotta väitelty forumeilla ja ei ole vielä tuollaista sankaria löytynyt

Luetun ymmärtämisessä aivan huomattavia puutteita, vai haluatko vain vängätä tutun nimimerkin kanssa? Mielestäni kirjoitin harvinaisen selkeästi että uudehkoon (vähäpäästöiseksi merkittyyn) autoon saa tehdä muutoksia moottoriin/saastelaitteisiin mikäli huipputeho ja päästövaatimukset eivät ylity. Tiedon huipputehosta saa käymällä dynamometrillä, tiedon päästöistä saa menemällä päästötesteihin (joita ei suomessa ainakaan enää VTT järjestä.)

Mikäli raha polttaa taskussa ja haluaa itse ostaa/rakentaa laitteiston jolla kyseiset testit saa suoritettua, olisi järjen köyhyyttä ja mielenvikaisuutta jättää se auditoimatta ja hyväksyttämättä ulkoisten tahojen toimesta. Mikään laki ei kaiketi kiellä henkilökohtaisten mittalaitteiden käyttöä tai epää niiden soveltuvuutta jos vain ovat toimiviksi todetut ja hyväksytyt? Keskon työntekijät ja perheenjäsenet eivät taasen saa osallistua keskon järjestämiin arvontoihin, siinä menee se raja.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 07.08.16 - klo:21:48
Luetun ymmärtämisessä aivan huomattavia puutteita, vai haluatko vain vängätä tutun nimimerkin kanssa? Mielestäni kirjoitin harvinaisen selkeästi että uudehkoon (vähäpäästöiseksi merkittyyn) autoon saa tehdä muutoksia moottoriin/saastelaitteisiin mikäli huipputeho ja päästövaatimukset eivät ylity. Tiedon huipputehosta saa käymällä dynamometrillä, tiedon päästöistä saa menemällä päästötesteihin (joita ei suomessa ainakaan enää VTT järjestä.)

Mikäli raha polttaa taskussa ja haluaa itse ostaa/rakentaa laitteiston jolla kyseiset testit saa suoritettua, olisi järjen köyhyyttä ja mielenvikaisuutta jättää se auditoimatta ja hyväksyttämättä ulkoisten tahojen toimesta. Mikään laki ei kaiketi kiellä henkilökohtaisten mittalaitteiden käyttöä tai epää niiden soveltuvuutta jos vain ovat toimiviksi todetut ja hyväksytyt? Keskon työntekijät ja perheenjäsenet eivät taasen saa osallistua keskon järjestämiin arvontoihin, siinä menee se raja.

Laitatko meille faktaa tähän trafi:n sivuilta, koska tällaista väität ja jaksat vieläkin länkyttää. Otetaan vaikka esimerkiksi välijäähdyttimen vaihto tai sen lisääminen vähäpäästöiseen autoon, joka ei lisää huipputehoa periaatteessa päästövaatimuksetkaan ei muutu.

JA kyllä vänkään mielellään kaverin kanssa, joka kirjoitaa täyttä tuubaa ilman mitään faktoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Vai otetaanko esimerkiksi liekinheittimen lisäys katolle? Tässä ketjussa oli nyt puhe DPF:n olemassaolosta ja sen kohtalosta, totta kai ajoneuvon muokkaamista koskee monta muutakin lakia joista mm. aselaki on yksi niistä. (Ei sieltä aselaista varmaan suoraan löydy kohtaa joka kieltää liekinheittimien lisäämisen ajoneuvoihin, mutta ne lienee kielletty paljon yleisemmällä tasolla.) Totta kai myös muutoskatsastus on pakollinen tiettyjen muutosten jälkeen, senkin oletin olevan itsestäänselvyys.

Ainoa fakta edelleen on se että DPF:ää ei vaadita, se vain on helpoin ja halvin tapa saavuttaa tarvittava päästötaso. Trafin sivuilta tuskin myös löytyy eksplisiittisiä listoja laitoksista joiden päästötestit hyväksytään tai ei hyväksytä muutoskatsastuksen yhteydessä, tämä lienee kiinni ulkoisista auditoijista ja heidän kumileimasimestaan kuten edellä kirjoitin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 08.08.16 - klo:08:25
Vai otetaanko esimerkiksi liekinheittimen lisäys katolle? Tässä ketjussa oli nyt puhe DPF:n olemassaolosta ja sen kohtalosta, totta kai ajoneuvon muokkaamista koskee monta muutakin lakia joista mm. aselaki on yksi niistä. (Ei sieltä aselaista varmaan suoraan löydy kohtaa joka kieltää liekinheittimien lisäämisen ajoneuvoihin, mutta ne lienee kielletty paljon yleisemmällä tasolla.) Totta kai myös muutoskatsastus on pakollinen tiettyjen muutosten jälkeen, senkin oletin olevan itsestäänselvyys.

Ainoa fakta edelleen on se että DPF:ää ei vaadita, se vain on helpoin ja halvin tapa saavuttaa tarvittava päästötaso. Trafin sivuilta tuskin myös löytyy eksplisiittisiä listoja laitoksista joiden päästötestit hyväksytään tai ei hyväksytä muutoskatsastuksen yhteydessä, tämä lienee kiinni ulkoisista auditoijista ja heidän kumileimasimestaan kuten edellä kirjoitin.

Kiitoksia. Tämä riittää minulle. Ensi kerralla kun jaat disinformaatiota tulen myös siihen näpäyttämään.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Tyhmän leikkiminen joka ketjussa romahduttaa kyllä tämän foorumin informaatioarvon nollaan, vai oletko sitä mieltä että joka ikiseen auton pesemistä käsittelevään ketjuun kannattaa mennä pätemään että kunta/kaupunki voi kieltää ajoneuvon pesemisen omalla pihamaalla ja että kumihanskojakin kannattaisi käyttää?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

seatts

Takaisin tähän aiheeseen, tutkin vanhojen katsastuslappujen k-arvoja 60tkm ja 100tkm kohdalla ollut 0,03 ja 120tkm kohdalla kone näytti 0,00 kaikki katsastukset tehty eri paikoissa.

Autona siis Leon fr tdi -10 ja dpf on vielä paikallaan ja auto on siis täysin vakio.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Larmatin

Koskakohan ruvetaan katsastuksessa katsomaan että tuo hiukkasloukku myös toimii eikä ole ohitettu?
sen näkee suoraan siitä onko pakoputki sisältä musta vai ei.

kuorma-autoissahan tuota valvontaa tehdään jo.

Innolla odotan sitä aikaa kun noita ruvetaan valvomaan niin rupaa töissäkin olemaan tyytyväisi asiakkaita:)
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

SNG

Lainaus käyttäjältä: Larmatin - 08.09.16 - klo:22:19
Koskakohan ruvetaan katsastuksessa katsomaan että tuo hiukkasloukku myös toimii eikä ole ohitettu?
sen näkee suoraan siitä onko pakoputki sisältä musta vai ei.

Ei näe!

firstvw

Lainaus käyttäjältä: SNG - 08.09.16 - klo:22:26
Ei näe!

Miten niin ei? Dpf dieselin putkenpää on harmaa, musta se on jos suodatinta ei ole tai kyseessä on bensa-auto. Otanta on pieni, en tiiraile toisten pakoputkia mitenkää yleisesti. Mutta sormen mustuminen pakoputkes tuskin tulee olemaan trafin virallinen testi

SNG

#172
Mittaamiseen viittasin kommentissani, en mihinkään sormellapyyhkäisyyn tai värin arviointiin.

Jotta putken pää vuosienkin jälkeen olisi "metallinkiiltävä sisäpuoleltakin", hiukkaspäästöjen rajan tulisi olla 0.000 (ja putken tietty vähintään rosteria). Kun käytännössä vähänkin tavaraa pääsee suodattimesta putkeen, niin ajansaatossa putkenpää ei ole metallinkiiltävä. Eli kyllä putkesta "jotain" sormeen irtoaa vähänkään enemmän ajetuissa suodattimellisissakin autojen putkista.

Ehkä näkyvän savutuksen puuttuminen on enemmän tyypillinen tunnusmerkki, mutta tuskin sekään on mitenkään "idioottivarma".

Omassa autossa putken pää tummanharmaa, mutta näkyvää savutusta ei tule.

Niiin valkoinen-vaaleanharmaa-harmaa-tummanharmaa-musta ovat kaikki harmaan sävyjä (gray-scale), ja jokainen näkee sävyt yksilöllisesti ja hieman eri lailla eri valaistusolosuhteissa.

repomies

DPF:n poisto on vähän niin kuin silikonitissit. Kyllä "syytä epäillä" herää jo vilkaisemalla, ja polkaisemalla asiasta tulee sitten varmuus. Sen jälkeen ei tarvitse kuin tutkia tarkemmin ja todistaa ettei kaikki ole ihan niin kuin oli alun perin.

pomo

Vian etsintää poisto voi myös vaikeuttaa jos näppärä ohjelmoija on poistanut liikaa koodia PDF:n vikakoodin poistamiseksi.

SNG

Lainaus käyttäjältä: SNG - 25.12.15 - klo:20:41
Ehkä sitten niin.

K-arvoja

-10  0,15  (Forte-käsittely huollossa ennen katsastusta)
-12  0,14
-13  0,31
-14  0,40  (Paine-eroanturi vaihdettu ennen katsastusta + laitoin dpf-puhdistuslitkut tankkiin)
-15  0,33

Aiemminkaan arvot eivät ole ihan nollaa olleet...
Suodattimen tuhkamäärä (viime vuosina olen pyytänyt kirjaamaan huoltokirjaan)

2013  27g
2014  35g
2015  41g

Auto pidetty viimeisen päälle, eikä näkyvää savua ole koskaan näkynyt. No ultrailkoon tai tiirailkoon dpf:ää niin paljon kuin haluavat. Vittuilen sitten vieressä  ;D

Tänään arvo oli 0.23. Tätä ketjua lukeneena käytin päästöissä ennen katsastuksieen menoa (Auto-Idis) ja he sanoivat että dpf-autoissa mittaamansa lukemat ovat monesti jossain 0.3-0.5 paikkeilla. Pasi piti 0.23 lukemaa oikein hyvänä.

Niin ja katsastus meni läpi  :)

PS. Ja kyllä sormeen mustaa (tai hyvin tummanharmaata) tarttui kun aamulla sipaisin pakoputken päästä...

sambolo

Mull ainaki putkenpäät karstaset ja dpf paikoillaan..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

villeho

#177
Lainaus käyttäjältä: tet - 04.08.16 - klo:18:01
Ei ollut -06 vuosimallissa vielä DPF pakollinen. Nykyisin on, jos todella noita alkaneet syynäämään niin tietenkin niissä vuosimalleissa joissa k.o. pönttö on pakollinen.

Mitä tuo käytännössä merkitsee "laillisuuden suhteen". Itselläni on dpf poistettu ja eka katsastus edessä, autolla on ensirekisteröinti 29.11.2005 ja päästötiedoissa lukee Hiukkaset (NOx) 0,001. Autoon on asennettu jälkiasenteena dpf saksassa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: villeho - 21.09.16 - klo:20:38
Mitä tuo käytännössä merkitsee "laillisuuden suhteen". Itselläni on dpf poistettu ja eka katsastus edessä, autolla on ensirekisteröinti 29.11.2005 ja päästötiedoissa lukee Hiukkaset (NOx) 0,001. Autoon on asennettu jälkiasenteena dpf saksassa.

Eiköhän kuitenkin EURO-normi määräydy vuosimallin mukaan. Ainakin siihen huollon kaverin kommentti kovasti viittasi. Raja ahdetussa K=1.5. Jos auto kunnossa niin ei pitäisi olla mikään ongelma vaikka loukko puuttuisikin. Sama rajahan on loukuttomille autoillekin.

PS. Jos jänskättää niin kannattanee käydä ottamassa savut huollossa ennen konttorille menoa. Eipähän  tule ainakaan turhaa hylsyä katsastuksessa...

tet

Lainaus käyttäjältä: villeho - 21.09.16 - klo:20:38
Mitä tuo käytännössä merkitsee "laillisuuden suhteen".

Hiukkassuodatin tuli käytännössä pakolliseksi EU5-päästörajan myötä, eli uusissa automalleissa syyskuusta 2009 alkaen ja vanhoissa tammikuusta 2011 alkaen. Sitä vanhemmissa raja on sen verran höllä, että ehjän koneen pitäisi mennä niihin rajoihin ilman pönttöäkin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy