Adblue -letkujen jäätymiset kuluttajariitalautakunnalle?

Aloittaja Ocunen, 22.01.24 - klo:23:22

« edellinen - seuraava »

Ocunen

Napsahtipa nyt omaan Kodiaqiin adblue-letkun jäätyminen ja errorit tauluun.
Korjauksen hintatiedustelut laitettu ja aihetta googletettu, ja tämähän on aivan järjettömän yleinen ongelma VAGgineissa. Löytyi muutama kommentti, joissa todettiin, että aiheesta laitettu kuluttajariitalautakunnalle selvityspyyntöä.
Onkohan näihin saatu mitään vastausta?
Onhan tämä ihan käsittämätöntä, että autoista poksahtelee letkut pakkasen takia ja korjaus maksaa letkun sijainnista ja tuhon laajuudesta riippuen 600-1500e. ja pahimmillaan toistuu joka talvi, jopa useastikin  :o
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

Haldenisti

#1
Niin, jos pakkasista johtuva ongelma olisi yhtä yleinen Amerikassa tai Saksassa, niin ehkä jokin joukkokanne olisi jo tehty.

Tässä taustasta uutinen: https://www.koneviesti.fi/paakirjoitus/9e3ee329-9c78-4734-a7f8-467c6f8737f8

Kemira on kehittänyt jo vuonna 2004 AdBlueta vastaavan liuoksen, joka kestää -25 C° pakkasta. Mutta moottorivalmistajat ovat lisensoineet ja standardisoineet käytettävän nesteen juuri nykyiseksi AdBlueksi, eikä muuta saa käyttää. Ratkaisu siis onkin olemassa, mutta mikään ei ole pakottanut autovalmistajia tekemään muutoksia. Luulisi tosin takuuaikainenkin korjausrumba tulevan suht kalliiksi, mutta ehkä sitä ei sitten jouduta juuri Keski-Euroopassa tekemään, kun ei ole niin kovia pakkasia.

https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/autot-ja-pysakointi/uudet-autot/uuden-auton-virhe/
LainaaMyyjän virhevastuu ei pääty takuuajan loppumiseen
Takuuajan jälkeen ja takuun ulkopuolelle rajattujen auton osien osalta ostajan  on pystyttävä osoittamaan myyjän vastuulle kuuluvan virheen olemassaolo.

Myyjän virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa, vaan myyjän vastuuaika määrittyy auton tai rikkoutuneen yksittäisen osan oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Virhevastuu ei pääty takuuajan loppumiseen. Esimerkiksi merkittävissä moottori- tai vaihteistovaurioissa saattaa olla kyse myyjän vastuulle kuuluvasta virheestä vielä vuosia kaupanteon jälkeen.

Tsemppiä!

Haldenisti

Maallikkona voisi nimittäin arvailla, että jokin +3000 euron adblue-pumpun ja -säiliön remontti ei välttämättä ole alle 5 vuotta vanhassa autossa normaalia kulumista, vaan virhe.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy