Skodan Matrix-ledien toiminta valaistulla tiellä

Aloittaja jrinnes, 07.08.23 - klo:07:50

« edellinen - seuraava »

jrinnes

Ostin toukokuussa vm 2019 Superbin, jossa on matrix-ledit. Viikonloppuna pääsin ekaa kertaa testaamaan noita kunnolla ja hyvinhän nuo pääsääntöisesti toimii. Ja sitten se pakollinen mutta. Valaistulla tiellä auto pitää normaalissa maantienopeudessa pitkät päällä ja vaihtaa lyhyille vasta, kun vauhti tippuu tarpeeksi. Tieliikennelakihan kieltää käyttämästä pitkiä valoja valaistulla tiellä. Onko tälle toiminnolle olemassa jotain säätömahdollisuutta? Esimerkiksi tuon nopeusrajan muutosta tai mahdollisuutta ohjeistaa valot olemaan kokonaan lyhyillä aina kun ollaan valaistulla alueella tjsp.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

wsaarja

Minusta tuntuu, että omassani vähän arpoo valaistulla tiellä, että sammuttaako vai ei. Välillä sammuu ja välillä ei ja silläkään ei tunnu olevan suoraan merkitystä että onko tie molemmin puolin valaistu vaikkakin lähes aina silloin sammuu. En jaksa moisella päätäni ainakaan vaivata

heller

Monesti uudemmat LED-katuvalot ei näy kameralle kunnolla, joten jää pitkät päälle.
Itsellänikään ei matrixit aina sammu katuvalojen kanssa, enkä kyllä ota siitä ressiä :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jrinnes

No tässä tapauksessa ei ole kyse siitä, että kamera ei valaistusta tajuaisi. Samalla valaistulla pätkällä on yhdessä kohtaa tietyö ja 50 rajoitus. 50 alueella valot putoaa lyhyille, mutta pitkät lähtee uudelleen päälle heti kun rajoitus ja nopeus nousee.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

välkky

Niin juuri siitähän tuossa on kyse ettei kameran mukaan ole riittävän valoisaa. Tientyön kohdalla nopeus on se joka pudottaa valot lyhyille.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

heller

Lainaus käyttäjältä: välkky - 07.08.23 - klo:10:41
Niin juuri siitähän tuossa on kyse ettei kameran mukaan ole riittävän valoisaa. Tientyön kohdalla nopeus on se joka pudottaa valot lyhyille.
Valosta se pudotus tulee. Octavia (mk4) pudottaa pitkät pois vasta jossain 25km/h vauhdissa. Menee myös herkemmin päälle +60km/h vauhdissa, mutta aktivoituu jo 35km/h jälkeen.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

jrinnes

No johtui tuo nyt sitten kummasta vaan, niin silti olisi mukavaa saada noiden valojen toimintaa säädettyä niin että pitkät eivät palaisi valaistulla alueella. Kyllä mä ne saan vaihdettua käsinkin, ei siinä mitään. Mutta jos kerran automatiikka on olemassa, niin olisihan se kiva että se myös toimisi oikein.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jrinnes - 07.08.23 - klo:11:47
No johtui tuo nyt sitten kummasta vaan, niin silti olisi mukavaa saada noiden valojen toimintaa säädettyä niin että pitkät eivät palaisi valaistulla alueella. Kyllä mä ne saan vaihdettua käsinkin, ei siinä mitään. Mutta jos kerran automatiikka on olemassa, niin olisihan se kiva että se myös toimisi oikein.
Kuuluu asiaan, että palavat osin myös valaistulla alueella. Eivät ketään häikäise, ja myös valaistun alueen ulkopuolelle jää joskus pimeitä paikkoja. Ajelet eteenpäin vain. :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: heller - 07.08.23 - klo:11:43
Valosta se pudotus tulee. Octavia (mk4) pudottaa pitkät pois vasta jossain 25km/h vauhdissa. Menee myös herkemmin päälle +60km/h vauhdissa, mutta aktivoituu jo 35km/h jälkeen.

MQB autoissa ihan tunnetusti on se 60km/h rajana niin kyllä aika selkeästi tuossa jrinnes esimerkissä pitkien tippuminen pois johtuu nopeudesta eikä valoisuudesta.

Ocu 4 huono vertailukohta kun on jo seuraavan sukupolven auto (MQB Evo) missä varmasti näitä asioita kehitetty pidemmälle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jrinnes

No, ei kai se auta sitten kuin tyytyä asiaan.  :)
Vianhan ei tunnetusti tarvitse olla iso jos se on päässä, mutta mua kovasti häiritsee kun auto toimii vastoin lakia.  :D
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

heller

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.08.23 - klo:12:43
MQB autoissa ihan tunnetusti on se 60km/h rajana niin kyllä aika selkeästi tuossa jrinnes esimerkissä pitkien tippuminen pois johtuu nopeudesta eikä valoisuudesta.

Ocu 4 huono vertailukohta kun on jo seuraavan sukupolven auto (MQB Evo) missä varmasti näitä asioita kehitetty pidemmälle.
MQB autoissa se poiskytkentä taisi olla joku 40km/h, vaikka kytkentä on 62km/h

Mutta ehkä kuitenkin, automatiikka ei koskaan ole 100% varmatoiminen. Ei muuta ku valot pois käsin jos vaivaa :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy