Onko täällä AAZ moottorin pumpun säätäjää?

Aloittaja Zukka, 08.12.21 - klo:15:53

« edellinen - seuraava »

Zukka

Kyseinen 1.9td moottori menossa bobcattiin ja pumppu tarvisi säätää vakiokierros käyttöön.
Löytyykö täältä ketään kuka osaa jousimuutoksen tehdä?

Zukka

Remontti etenee.
Varmaan kuukauden aikana voisi olla starttaus kunnossa.

Löytyykö pumpulle säätäjää?

TaCe87

Kysäseppä ffp.fi foorumilta. Sieltä saattaisi saada vastauksen. :o

Larmatin

#3
miss päin suomee?

Edit.
Kyllä pumppu on tuttu ja niitä korjannu monia mutta tuo mistä siihen saa jonkun toisen jousipakan jolla se on halutun lainen onkin  mulle paha.

Säätäähän se pumppu ite aika vakioksi kierrokset jos kaasun lukitsee ja osaa lisää soppaa jos tulee kuormaa.

-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Zukka

Kone on Hollolassa.

Kaverille on tehty jousimuutos,mutta tekijä ei suostunut näyttämään mitä teki😄
Joo säätäähän se jotenkin,mutta kuinka hyvin...
Voi olla että kokeilen sitä alkuun tuollaisena.
Sipoossa olisi kai joku joka noita tehnyt,täytyy kysellä häneltä sitten vaikka jos ei ole hyvä tälläisenään.

Mites tuossa moottorissa olikaan jakopään merkit tai tuliko lukitusrautoja?
Mietin tarviiko moottori ottaa jakopään vaihtoa varten irti.
Nyt moottorin jakopäähän pääsee todella helposti käsiksi,mutta jos merkit tai jokin lukitus tulee vauhtipyörälle niin täytyy katsoa tekeekö huoltoluukun.

Larmatin

eikös siinä ole vauhtipyörässä ykk merkki ja nokka on venakopan alta ja pumppu tapilla jos väärin en muista.
Eli tussimerkit jakopäähän ja tiesikalla kattoo onko pumppu hienosäädön tarpeessa...eiku eihä siin ollu tiesikkaa..
No käynnin mukaan sit pumpun ajoituksen hienosäätö.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Larmatin

Selvitin sen verran että sinne on vaihdettu osakuormasäätimen tilalle pelkkää jousta mut semmoista tietoo ei ole minkä pumpun vakionop jousi sinne menisi ja pitäisi lähtee kattoo vastaavista pumpuista semmoista jousta ja vaihtaa se sinne.

Vaihtoon ei koepenkkiä tartte. sen voi säätää sit laitteessa semmoiseksi kuin haluaa.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Zukka

Okei.
En tuollaisesta pumpusta tiedä juurikaan,mutta kai tuo tutkimalla selviää jotenkin.
Täytyy kuitenkin kysellä asiasta paremmin tietäviltä kunhan saadaan se käyntiin ensin.
Ongelmaksi tänään muodostui heikko starttaus.

Saakohan tuohon samalla hammastuksella ja kiinnityksellä reilusti tehokkaampaa starttia?

Tärkein olisi sama hammastus, kiinnitystä voi tarvittaessa muokata kun nostaa moottorin pois.

Larmatin

Kyl vakio startti vakio moottoria hyvin pyörittää vai onko siel joku hydrauliikka pumppu perässä joka haraa vastaan?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

o.b.

Tarkistin sen ajoitushomman. Vaihteiston kytkinkopassa on reikä, josta ykk kohdilleen. Nokka lukitaan peräpäästä työkalulla VAG2065A ja pumppu (yksiosaisella hammaspyörällä) tapilla VAG2064 tai tapilla VAG3359 (pumpussa kaksiosainen hammaspyörä).

Zukka

#10
Juu hydrauliikka on perässä kun kyse on bobcatista.
Pumput lähtevät samantien pyörimään mukana, vapaakytkintä tms ei ole välissä.
Täytyy keksiä tuolle jotain.
Jos on jotain tehokkaampia bolt-on startteja tiedossa niin olisi suotavaa kertoa😄

Tuo jakopää homma on vähän ilkeä,jos otattaa aina moottorin pois kun se olisi aika tehdä. Ei se nyt ole kun parin tunnin homman,mutta jos saisi kone paikoillaan tehtyä jakopään niin samassa ajassa sen tekisi.
Tarviikohan tuo TÃ,,SSÃ,, TAPAUKSESSA lukitusta kampiakselille,kun vauhtipyörässä on hydraulipumput kiinni eikä helpolla pääse pyörähtämään pois paikoiltaan? Kun starttikaan ei tunnu jaksavan pyörittää ;D
Tuleeko nokan lukitus kolo/kohta esiin kun ottaa venttiilikopan pois?
En muista yhtään... Autodata löytyy,mutten ole vielä sieltä katsonut kun on paljon muutakin askaretta tämän kanssa.

Niin jäi aiemmin sanomatta,että tässähän oli alkujaan sellainen väärinpäin oleva vauhtipyöräviritys. Vähän kun paineasetelma oli vauhtipyöränä.
Se lensi romuihin samantien ja tilalle tuli enemmän normaali vp,joka oheni reilusti sorvissa. Ja on asennettuna "väärinpäin" verrattuna siihen miten on suunniteltu asennettavaksi.
Joten siinä ei ole merkkejä,ja jos olisikin niin ne eivät olisi kohdallaan.

Muutin otsikkoa enemmän kuvaamaan tätä,kun nyt kaikenlaista muutakin tähän laitteeseen liittyvää tulee tarinoitua.
Edit,empä muuttanutkaan kun en saa muokattua aloitusviestiä😂

Larmatin

et tartte vauhtipyörä merkkiä.

se vauhtipyörä merkki ja nokan lattarauta merkki kopan alla on sitä varten jos on kaikki purettu ja ajoitus pitää säätää.
Jos nyt kaikki kohilla niin voit laittaa tussimerkit jakopäähän ja laittaa uden hihnan samoille hampaille.
vanhassa mosassa pumpun ajoitus tappi ei aina pidä ihan paikkaansa joten pumppu säädetään dieselmiehen korvakuulolla kohdilleen. mut samoille hampaille uus hihna niin eiköhän se toimi.

En muista oliko tässä mottimallissa se kampuran pää semmoinen joka hajoaa eli sen hammasrattaan kiila rupee pettää. sen itse tarkistaisin ensimmäisellä kerralla kun jakopään tekee ja samalla uusia kampuran stefa.
Apuakselin stefan saa kuitenkin uusia kun se vuotaa (kai täs oli apuakseli..)
ja jos nokan stefan uusii niin sit tarvitaan sitä YKK merkkiä tai sit pitää mitata mäntä kohdilleen.
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

Zukka

Näin joo ajattelin että tussilla saisi jaon kohdilleen toivottavasti.

Missä kohtaa on apuakselin stefa, apuakseli?

Juu tässä on se kuulemma heikohko kampuran alapyörä.
Oliko kiila itse pyörässä?
Sen voisi uusia samalla.
Jakopääsarja ja vesipumppu on jo hankittuna,mutta vaihdan vasta kun ensin saadaan käyntiin ja vähän koeajettua.
Nykyinen hihna näyttää olevan ok kunnossa ja saattoi siinä olla vielä kilometrejäkin jäljellä.

Harmi sinänsä että tuo on heikohko kohta tässä moottorissa,koska jos olisi kestävä niin saisin voimanuloston otettua kampakselilta vaikka lumilingolle tai klapikoneelle.


tokera

Eikös näissä perimmäinen syy kiilan pettämiseen ollu kampiakselin hihnapyörän pultin vähän turhan nafti mitoitus. Pulttihan piti uusia joka hihnanvaihdossa, vaikka sitä ei edes irrotettaisi. Viime remontista on jo jokunen vuosi aikaa, mutta tämmöinen muistikuva on jäänyt. Tdi koneissa sitten on vahvempi pultti, eikä enää tätä ongelmaa.

Zukka

Pikkuhiljaa edennyt.
Tänään saatiin ensimmäiset savut kun muutaman sekunti käytettiin.
https://photos.app.goo.gl/XGEQmW2s4kK2gezH9

Johan tuotti pähkäilyä starttaus ongelma kun ei jaksanut pyörittää.
Startissa oli vikaa lopulta ja voi olla että sen joutuu ostamaan uuden.

Zukka

Hitaasti etenee kun on muuta kiireellisempää ollut.
https://youtu.be/1jW-b9Ar5cA

Öljynpainevalo jäi palamaan. Se on otettu suodattimen anturilta.
Olisiko pitänyt sittenkin ottaa kannen anturilta?

Saanko laturin pistokkeelta pyörintänopeustiedon?
Ventossa oli kierroslukumittari ja se myös toimi.

Zukka

Laitetaan nyt vielä lopputulema tännekin...
Tälläinen siitä tuli itse tehden:
https://youtu.be/etk3EV5HZc8

Kierroslukumittarin kanssa haasteita vielä. Sitten saa lopullisesti säädettyä tyhjäkäynnin ja rajoitettua yläkierrokset.
Mutta säädin tuntuisi toimivan kuten kuuluukin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy