Octavia II ja lisävalot

Aloittaja CRG, 07.11.15 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 09.11.22 - klo:12:34
Tuo Optibeam on 90mm syvä joten aika kauas puskurin etureunasta se on asennettava siis normi kilpitelineellä että konepelti menee kiinni.
Jos ei sitten asenna upotettuna siihen alamaskiin.
Sama on tilanne lähes kaikkien paneleiden kanssa, nuo "slim" versiot voisi mennä paremmin mutta niiden valovoimassa ja kuviossa on haasteita.

Katkaisimen ajattelin laittaa sinne keskikonsolin käsinojan sisälle...

Itse olen laittamassa tuollaista Purelux panelia, aikaisemmassa autossa oli saman panelin versio 1, sille iso suositus. Valon määrä ja kuvio, ainakin minun "silmään" sopiva, riittävän leveä ja rajattu korkeus. Katsotaan mihin tämä parannettu versio pystyy. https://www.valostore.fi/fi/tuote/lisavalo_purelux_road_curve_c550

Katsoin tuota Pureluxia myös!

Purelux on 85mm syvä kun Optibeam on 90mm, ei niissä isoa eroa ole ellei asennuksessa ole sitten jotain eroavaisuutta.
Laita toki kuvia/kokemuksia miten Purelux asettuu.

Tuosta uppoasennuksesta en ymmärrä mitään. Siinä kai rikotaan muovisäleikköä eli se on asennuksen jälkeen entinen jos esimerkiksi valo hajoaa. Tai entä jos valon ottaa kesäksi irti  :o

Mikä tuo katkaisin-juttu oli? Eikö nämä valot vaihdu viiksestä niinkuin tavallisestikin vai pitääkö nämä laittaa ihan eri namiskasta päälle/pois? Tällöin siis kaukovaloautomatiikkakin häviää? Eli ei vaihda itekseen pitkiä valoja päälle/pois tilanteen mukaan?

Olisi kiva kuulla muitakin kommentteja heiltä, jotka ovat tähän malliin lisävaloja asennuttaneet.

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 09.11.22 - klo:20:11
Katsoin tuota Pureluxia myös!

Purelux on 85mm syvä kun Optibeam on 90mm, ei niissä isoa eroa ole ellei asennuksessa ole sitten jotain eroavaisuutta.
Laita toki kuvia/kokemuksia miten Purelux asettuu.

Tuosta uppoasennuksesta en ymmärrä mitään. Siinä kai rikotaan muovisäleikköä eli se on asennuksen jälkeen entinen jos esimerkiksi valo hajoaa. Tai entä jos valon ottaa kesäksi irti  :o

Mikä tuo katkaisin-juttu oli? Eikö nämä valot vaihdu viiksestä niinkuin tavallisestikin vai pitääkö nämä laittaa ihan eri namiskasta päälle/pois? Tällöin siis kaukovaloautomatiikkakin häviää? Eli ei vaihda itekseen pitkiä valoja päälle/pois tilanteen mukaan?

Olisi kiva kuulla muitakin kommentteja heiltä, jotka ovat tähän malliin lisävaloja asennuttaneet.

Tuossa paneelissa on tuo nappi käsittääkseni power boost mode, millä saa otettua valosta kaikki tehot irti. Valon vaihtaminen lyhyelle toimii ihan normaalisti.

seppotaas

Joo tuon katkaisimen funktio on juuri tuon laittoman boost toiminnon ohjaus. Yleensä olen laittanut nuo ilman katkaisijaa ohjaus suoraan auton omista pitkistä. Kovassa lumipyryssä voi tulla vastaan tilanne jossa lisävalon pois kytkeminen voisi olla aiheellista.
Jo siitä alamaskista olis tarkoitus ottaa pala pois, en ajatellut tuota enää asennuksen jälkeen irroittaa. Kun tallissa on juuri nyt yksi projektiauto pitää asennukset tehdä ulkona, se vähän rajoittaa rojektia. Laitan kuvia kun etenee.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: seppotaas - 10.11.22 - klo:08:55
Joo tuon katkaisimen funktio on juuri tuon laittoman boost toiminnon ohjaus. Yleensä olen laittanut nuo ilman katkaisijaa ohjaus suoraan auton omista pitkistä. Kovassa lumipyryssä voi tulla vastaan tilanne jossa lisävalon pois kytkeminen voisi olla aiheellista.
Jo siitä alamaskista olis tarkoitus ottaa pala pois, en ajatellut tuota enää asennuksen jälkeen irroittaa. Kun tallissa on juuri nyt yksi projektiauto pitää asennukset tehdä ulkona, se vähän rajoittaa rojektia. Laitan kuvia kun etenee.

Mitenkähän onnistuisi valon asentaminen säleikön taakse? Tällöin ratkaisu olisi siistein ja valo suojassa pitkäkyntisiltä.

seppotaas

Säleikkön  taakse, tulee ihan kiinni ilmastoinnin lauduttimeen juuri ja juuri voisi mahtua. Se miten tuo valaisee en osaa sanoa. Täytyy todeta että tuo poikittaispalkki on jotain suurlujuus terästä, reikien tekeminen on haasteellista. Laitoin tuohon alamaskii .

----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

jhm

Mulla on Ocussa Walonia Horizon ledipaneeli,taitaa olla samoilla mitoilla kuin tuo Optibeam. Kilpitelineessä kiinni ja tuet etusäleikköön. Edellisessä Yetissä samanlainen valaisin ja samalla lailla kiinni.Nou problem.Onhan tuo vähän iso mutta eipä tuo haittaa,katselen lähinnä tuulilasin läpi eteenpäin,ei valaisin näy mutta valoa riittää tiellä,se on pääasia.Auto mahtuu talliin valojen kanssa.

Näkeehän noita lisävaloja ritilän taakse asennettuna mutta kai tuo valon määrää kuitenkin vähentää.

Alkuperäinen kysyjä kysyi jotain kaukovaloautomatiikan toimimisesta lisävalon kanssa.Mulla neljäs Ocu ja yks Yeti ollut kaikki Experience tai Elegance varustelulla (Xenonit) eikä mun tietääkseni missään ole ollut mitään kaukovaloautomatiikkaa.Löytyyko kakkos ocusta sellainen jostain varustelistasta?
VW Transporter T5  84kw 2014

seppotaas

Tuet maskiin? Miten konepelti aukaistaan, ainakaan FL ei onnistu? Irrotettavat tuet?
Maski peittää noin puolet valosta, paremmin sinne varmaan sopisi 2 pienempää.
On ollut yksi Elegance varustuksella, ei ollut valoautomatiikkaa.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Mäyrä

Moro, ajattelin rekisteröityä ja jakaa muutaman oman ajatuksen Ocun lisävaloista kun alusta ja aihe on lähellä omaa sydäntä.
Omassa (2006 1.9 TDI Elegance) on ollut muutamia erilaisia settejä.

Kaikkien perustana on 3mm rst-kilvenalusteline kolmelle lisävalolle mikä on "laminoitu" puskurin kuoreen isoilla popniiteillä ja takapuolella olevalla 2mm peltilätkällä. Valojen ylätuet teettävät tosiaan konepellin mukana avautuvan maskin takia hieman ylimääräistä työtä, mutta taittelemalla raudat sopivasti saa ne menemään maskin alta kiinni puskurin yläreunaan niin että mitään ei tarvitse irrotella peltiä avatessa. Painavammille valoille olen erikseen tehnyt 4mm alumiiniprofiilista latat jotka kiinnittyvät jäähdyttimen tukirautaan.

Painavimmat valot olivat 3kpl 2,5kg kappaleelta painavia 9 tuuman kattiloita jotka nekin pysyivät hienosti tärisemättä aloillaan.

Tälle "kaudelle" vaihdoin hieman maltisemman ja vähemmän huomiota keräävän setin eli keulille tuli 1 kpl Optibeamin Commandereita. Tästä valosta olikin jo aiempaa kokemusta ja tiesin sen omaan silmään käypäiseksi niin valinta ei ollut vaikea. Valokeilahan on leveä, kaksinumeroisella tiellä valoa riittää metsän reunasta toiseen, etuala ei valaistu liiaksi ja korkeussuunnassa tarkan rajauksen vuoksi myöskään huonolla kelillä ei tule sellaista "tähtien sota"-efektiä. Oikein hyvä tuikku noin 130 euron hintaan.

Muita vinkkejä peruskytkentään yhdelle valolle jonka saa tarpeen mukaan sammutettua:

Ohjaamon puolelle kytkintä varten johdon läpivienti onnistuu pujottamalla se akun takaa löytyvän paksun johtonipun kanssa samasta kumista kuskin jalkatilaan. Kojelaudan päästä löytyy kiinnityspultti jonka alle releen saa maadoitettua. Kytkentä noin muuten: Jatkuva virta (releen 30) konehuoneen sulakerasian päästä. Heräte (releen 86) umpion sisältä suoraan H1 kannalta, itse tein johdonpätkästä ja parista abikosta adapterin väliin niin edes umpion johtosarjaan ei tarvitse koskea. Releen maa (85) aiemmin mainitusta läpiviennistä kabiiniin. Valoille sitten virta releen 87 ja maa suoraan runkoon.

Lähivalothan Ocussa on ihan hyvät, mutta vakiopitkillä tuntuu kuin sukeltaisi pimeyteen.

Kuvassa 1kpl Optibeam Commandereita hieman tärähtäneessä otoksessa.

'06 Octavia 1.9 TDI Elegance
++510tkm ja jatkuu...

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: jhm - 12.11.22 - klo:21:25
Mulla on Ocussa Walonia Horizon ledipaneeli,taitaa olla samoilla mitoilla kuin tuo Optibeam. Kilpitelineessä kiinni ja tuet etusäleikköön. Edellisessä Yetissä samanlainen valaisin ja samalla lailla kiinni.Nou problem.Onhan tuo vähän iso mutta eipä tuo haittaa,katselen lähinnä tuulilasin läpi eteenpäin,ei valaisin näy mutta valoa riittää tiellä,se on pääasia.Auto mahtuu talliin valojen kanssa.

Näkeehän noita lisävaloja ritilän taakse asennettuna mutta kai tuo valon määrää kuitenkin vähentää.

Alkuperäinen kysyjä kysyi jotain kaukovaloautomatiikan toimimisesta lisävalon kanssa.Mulla neljäs Ocu ja yks Yeti ollut kaikki Experience tai Elegance varustelulla (Xenonit) eikä mun tietääkseni missään ole ollut mitään kaukovaloautomatiikkaa.Löytyyko kakkos ocusta sellainen jostain varustelistasta?
Kaukovaloavustinta tarkoitin. Eli kytkeytyvätkö lisävalot pois päältä kun valoa havaitaan edessä ja jos niin käykö tuo tällöin liian aikaisin kun valot näyttävät kauas? Seurauksena liian pitkä pimeä katve ennen vastaantulijan kohtaamista.

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: Mäyrä - 15.11.22 - klo:00:56
Moro, ajattelin rekisteröityä ja jakaa muutaman oman ajatuksen Ocun lisävaloista kun alusta ja aihe on lähellä omaa sydäntä.
Omassa (2006 1.9 TDI Elegance) on ollut muutamia erilaisia settejä.

Kaikkien perustana on 3mm rst-kilvenalusteline kolmelle lisävalolle mikä on "laminoitu" puskurin kuoreen isoilla popniiteillä ja takapuolella olevalla 2mm peltilätkällä. Valojen ylätuet teettävät tosiaan konepellin mukana avautuvan maskin takia hieman ylimääräistä työtä, mutta taittelemalla raudat sopivasti saa ne menemään maskin alta kiinni puskurin yläreunaan niin että mitään ei tarvitse irrotella peltiä avatessa. Painavammille valoille olen erikseen tehnyt 4mm alumiiniprofiilista latat jotka kiinnittyvät jäähdyttimen tukirautaan.

Painavimmat valot olivat 3kpl 2,5kg kappaleelta painavia 9 tuuman kattiloita jotka nekin pysyivät hienosti tärisemättä aloillaan.

Tälle "kaudelle" vaihdoin hieman maltisemman ja vähemmän huomiota keräävän setin eli keulille tuli 1 kpl Optibeamin Commandereita. Tästä valosta olikin jo aiempaa kokemusta ja tiesin sen omaan silmään käypäiseksi niin valinta ei ollut vaikea. Valokeilahan on leveä, kaksinumeroisella tiellä valoa riittää metsän reunasta toiseen, etuala ei valaistu liiaksi ja korkeussuunnassa tarkan rajauksen vuoksi myöskään huonolla kelillä ei tule sellaista "tähtien sota"-efektiä. Oikein hyvä tuikku noin 130 euron hintaan.

Muita vinkkejä peruskytkentään yhdelle valolle jonka saa tarpeen mukaan sammutettua:

Ohjaamon puolelle kytkintä varten johdon läpivienti onnistuu pujottamalla se akun takaa löytyvän paksun johtonipun kanssa samasta kumista kuskin jalkatilaan. Kojelaudan päästä löytyy kiinnityspultti jonka alle releen saa maadoitettua. Kytkentä noin muuten: Jatkuva virta (releen 30) konehuoneen sulakerasian päästä. Heräte (releen 86) umpion sisältä suoraan H1 kannalta, itse tein johdonpätkästä ja parista abikosta adapterin väliin niin edes umpion johtosarjaan ei tarvitse koskea. Releen maa (85) aiemmin mainitusta läpiviennistä kabiiniin. Valoille sitten virta releen 87 ja maa suoraan runkoon.

Lähivalothan Ocussa on ihan hyvät, mutta vakiopitkillä tuntuu kuin sukeltaisi pimeyteen.

Kuvassa 1kpl Optibeam Commandereita hieman tärähtäneessä otoksessa.

Kiitos hienosta selostuksesta. Olisi kiva nähdä myös kuva puskurilta, miten valot asettuvat.

jhm

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 16.11.22 - klo:15:45
Kaukovaloavustinta tarkoitin. Eli kytkeytyvätkö lisävalot pois päältä kun valoa havaitaan edessä ja jos niin käykö tuo tällöin liian aikaisin kun valot näyttävät kauas? Seurauksena liian pitkä pimeä katve ennen vastaantulijan kohtaamista.

Ei ole mulla ollut missään Ocussa eikä Yetissä kaukovaloavustinta,sen verran vanhoja olleet eli 2004,2008,2010 ocut,sitten Yeti 2013 sekä nykyinen ocu 2014.Eli viiksestä valojen vaihto,jäähän siinä pimeää mutta xenonien lyhyet valot olleet aika hyvät varsinkin 2008 ocussa ja tuossa Yetissä.

Tälläinen asennus nykykoslassa:



VW Transporter T5  84kw 2014

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 16.11.22 - klo:15:45
Kaukovaloavustinta tarkoitin. Eli kytkeytyvätkö lisävalot pois päältä kun valoa havaitaan edessä ja jos niin käykö tuo tällöin liian aikaisin kun valot näyttävät kauas? Seurauksena liian pitkä pimeä katve ennen vastaantulijan kohtaamista.

Mulla on 2015 Ocu ja siinä on tuo kaukovaloavustin. Eli valot sammuu kun tutka havaitsee edestä valon lähdettä. Sitä en muista missä etäisyydessä se vaihtaa lyhyet päälle, kun ei tule itellä pidettyä sitä toimintoa päällä

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 17.11.22 - klo:00:29
Mulla on 2015 Ocu ja siinä on tuo kaukovaloavustin. Eli valot sammuu kun tutka havaitsee edestä valon lähdettä. Sitä en muista missä etäisyydessä se vaihtaa lyhyet päälle, kun ei tule itellä pidettyä sitä toimintoa päällä

Sulla on kolmos koppainen octavia ja tämä ketju on kakkoskoppaisista octavioista joiden valmistus loppui 2012-2013, joten turhaan ihmettelet tuota asiaa, koska sinulla kyse uudemmasta korimallista.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Junnu82

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.11.22 - klo:06:58
Sulla on kolmos koppainen octavia ja tämä ketju on kakkoskoppaisista octavioista joiden valmistus loppui 2012-2013, joten turhaan ihmettelet tuota asiaa, koska sinulla kyse uudemmasta korimallista.

Joo tiiän kyllä, että mulla on mk3. Vastasinkin vaan tuohon valoautomatiikan toimintaan liittyen, kun tuntu sen toiminta kiinnostavan. Tuskin sen toiminta tapa on muuttunu mihinkään, oli se sitten mk2 tai mk3 korinen. Samalla myös oli tarkotus antaa mainintaa JHM käyttäjälle, tuosta sen nykyisestä autosta

Octavia 71

Lainaus käyttäjältä: Junnu82 - 17.11.22 - klo:10:28
Joo tiiän kyllä, että mulla on mk3. Vastasinkin vaan tuohon valoautomatiikan toimintaan liittyen, kun tuntu sen toiminta kiinnostavan. Tuskin sen toiminta tapa on muuttunu mihinkään, oli se sitten mk2 tai mk3 korinen. Samalla myös oli tarkotus antaa mainintaa JHM käyttäjälle, tuosta sen nykyisestä autosta
Eli kaukovaloavustin toimii lisävalojen kanssa. Onkohan valot mahdollista kytkeä myös niin, että vakio asennossa toimivat normaalit pitkät ja jos valokytkin käännetään eri asentoon (en muista mitkä merkinnät nupissa on) niin tällöin voisi käyttää lisävaloa viiksestä - ilman avustinta? En tiedä onko parempi ratkaisu, mietityttää vain toi katve kuinka pitkäksi se jää.

Missähän II Ocussa tuo tutka on ja onko samassa hätäjarrutus? Eli onko näiden kannalta parempi asentaa valot kilven yläpuolelle vai upottaa ne alapuolelle? Ja miten tuo taas vaikuttaa valojen suuntaukseen?

Tape_

Lainaus käyttäjältä: Octavia 71 - 17.11.22 - klo:11:43
Eli kaukovaloavustin toimii lisävalojen kanssa. Onkohan valot mahdollista kytkeä myös niin, että vakio asennossa toimivat normaalit pitkät ja jos valokytkin käännetään eri asentoon (en muista mitkä merkinnät nupissa on) niin tällöin voisi käyttää lisävaloa viiksestä - ilman avustinta? En tiedä onko parempi ratkaisu, mietityttää vain toi katve kuinka pitkäksi se jää.

Missähän II Ocussa tuo tutka on ja onko samassa hätäjarrutus? Eli onko näiden kannalta parempi asentaa valot kilven yläpuolelle vai upottaa ne alapuolelle? Ja miten tuo taas vaikuttaa valojen suuntaukseen?

Itse koodasin Superb III:een automatiikan käyttävän vain auton omia pitkiä ja sitten valoviiksestä "pakkopitkät" tai väläytys käyttää myös lisävaloa. Tämä siksi, että autossa on adaptiiviset xenonit, jotka pimentää vastaantulijan kohda. Luonnollisesti lisävalo ei pimentyisi tässä.
Superb L&K 2017 2.0tdi 4x4
Ex: Seat Leon ST FR, 2020: 1.5 tgi, Volvo XC60, 2011: D3 AWD, Audi A3, 2006: 2.0 tdi (196hp/414nm), VW Passat, 2002: 1.9 tdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy