Webasto Thermo Test

Aloittaja jarsiv, 02.08.12 - klo:13:03

« edellinen - seuraava »

jarsiv

Laitetaan tälle alueelle, kun osaltaan vagcom-kaapeleita koskee.

Eli vagcom-kaapelilla pitäisi onnistua Webaston diagnostiikka, kun antaa akulta 12V+ 16-napaan sekä 12V- 4 ja 5 napaan. Tämän lisäksi napaan 7 eli K-Bussiin liitetään Webaston W-Bus eli yleensä keltainen johto.

Moni on onnistuneesti saanut yhteyden pelaamaan, mutta tottakai itseä nyt vastustaa.  :D

Kokoonpano on seuraava:
ELM327 (K-linja löytyy ja pitäisi toimia)
TT-V (W-Bus)
Windows 7 64bit ja Thermo test 2.12

Kaapeli saa virran ja yhteyttä muodostaessa merkkivalo vilkkuu, että bittiä siirtyy ainakin Webastolle päin, mutta vastausta ei tule. Liitäntäpisteenä olen käyttänyt sitä haaroitinta, mikä on tarkoitettu Webaston kaukosäätimen yksikölle.

Olen lukenut, että taukobitti pitäisi asettaa 1ms, mutta se ei auttanut. Nopeus on 9600 ja olen yrittänyt hitaampiakin nopeuksia tuloksetta.

Webasto toimii moitteetta tällä hetkellä, joten sen suhteen kaikki on kunnossa.

Onko kokemuksia?
-Toimiiko Thermo Test 2.12 näiden omatekele kaapeleiden kanssa? Vai pitääkö olla vanhempi versio 2.11, sekun ei toimi 64-bittisen W7:n kanssa...
-Onko kokemuksia että yhteys on saatu toimimaan ELM327 kaapeleilla vai onko merkitystä?
-Ei varmaan haittaa, ettei Webasto ole CAN-väylässä? Yhteyshän pitäisi toimia W-bussia pitkin?
-Onko oikeista COM-asetuksista havaintoja?
-Olisiko virhe siinä, että otan virran tupakansytyttimestä kaapelille-->auton virrat pitää olla päällä-->Vaatiiko Webasto jonkun "sleep-tilan"?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

Testattu lisää:
-Annettu kaapelille virta suoraan akusta
-Versio 2.11 ja W7 32-bit käytössä
-Testattu 2400 nopeutta, pariteetti even

Ei toimi.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

M.R

En ole täysin varma mutta ei taida toimia tuon venturi lämmittimen kanssa joka vw orginaali laite. Toimintaperiaate ja ohjainosa eri kuin jälkimarkkina evo malleissa. Itsellä myös vanhasta VagComi kaapelista tehty johto webasto ja eberi puuhiin ja toimii moiteetta. Evo mallin webastossa olen kokeillut mutta en tuossa TTV:ssä joten voin olla väärässäkin.

Enskal

#3
Mulla ei ole kokemusta tuon Vagcom kaapelin toimivuudesta Tjermo Test softan kanssa. Hyvin kuitenkin toimii itse tehty webastotesteri Passatin TT-V:ssä. W-bus on käytössä kaikissa TT-V ja Evo webastoissa. Ohjekirjasta luettua infoa.

Onko maadotus kytketty vagcom kaapelista webastoon?

Diagnosointi (W-bus) toimii vaikka webasto ei ole CAN-väylässä kiinni.

ConD

http://www.zuheizer-upgrade.de/

Tuolla törmäsin asiaan aikanani... Saksaksi ovat sivut, mutta kyllä nuo googlella kääntyy auttavasti ymmärrettävään muotoon. Tuolla on itse thermotestistäkin jotain juttua PDF:nä.

Olisiko niin, että w-bus signaali ei jostain syystä webastolle saakka nyt riennä tai onko sulake varmasti webastolle ehjä? Lähteekö webasto kellosta pöhisemään?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jarsiv

#5
Kellolla lähtee kyllä tulille, joten w-bus on ehjä. Nyt tuli vaan mieleen, että miten se kaukosäätimen ylimääräinen haara yleensä kytketään? Kaippa se yhteydessä on...

Tuossa voisi olla perää mitä Enskal kirjoitti, en ole maadoittanut kaapelia suoranaisesti Webastoon. Kuvittelisi, ettei Webasto kuitenkaan kelluisi omassa potentiaalissaan, jos maan otan muualta. (EDIT: ainakin tuossa ConD:n linkissä virta otettiin tupakansytyttimeltä ja vaihtoehtoisesti hauenleuoilla akusta suoraan)

Onko Enskal linkkiä, minkä mukaan olet kaapelin valmistanut? Minkälaiset asetukset on määritetty COM-portille? Mikä versio Thermo Testistä on käytössäsi?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Enskal

Mittaappa jännitemittarilla onko siinä kaukosäätimen väyläjohdossa 12V jännite. Jos ei ole, ei se ole kytketty w-bus'iin.

Onpa tuo maadotusasia sitten ok. En vaan nopeasti luettuani tajunnut tuota "12V-" merkintää maadotukseksi.

TT-V:lle riittää thermo test versio 2.08 tai uudempi. Eli tuo 2.12 pitäisi toimia. COM asetukset ovat olleet muistaakseni oletus arvot ja niillä on pelannut.

Testerin olen tehnyt tutkimalla originaali webastotesteriä (RS232-porttista).


jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Enskal - 03.08.12 - klo:11:49
Mittaappa jännitemittarilla onko siinä kaukosäätimen väyläjohdossa 12V jännite. Jos ei ole, ei se ole kytketty w-bus'iin.

Onpa tuo maadotusasia sitten ok. En vaan nopeasti luettuani tajunnut tuota "12V-" merkintää maadotukseksi.

TT-V:lle riittää thermo test versio 2.08 tai uudempi. Eli tuo 2.12 pitäisi toimia. COM asetukset ovat olleet muistaakseni oletus arvot ja niillä on pelannut.

Testerin olen tehnyt tutkimalla originaali webastotesteriä (RS232-porttista).



Pitää seuraavan kerran mitata tuon y-haaran toiminta ja testata suoraan kellon liittimestä toimiiko kaapelini. Itse veikkaan, että asetuksissa on jotain hämminkiä, koska tuskinpa elm327 kaapeli eroaa omatekoisista vagcom-kaapeleista.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

M.R

Väärässä olin. Toimii moitteetta myös TTV:llä tuli eilen testattua. Ajattelin että tuo can väylässä samaan aikaan oleminen voisi sekottaa mutta väärässä olin. Toimii kun junan vessa :)

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: M.R - 04.08.12 - klo:11:14
Väärässä olin. Toimii moitteetta myös TTV:llä tuli eilen testattua. Ajattelin että tuo can väylässä samaan aikaan oleminen voisi sekottaa mutta väärässä olin. Toimii kun junan vessa :)
Voisitko katsoa ne COM-asetukset? Myös mitä lisäasetuksissa on mm. viiveenä.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Enskal

RS232 portista toimii asetuksilla: nopeus 9600, databittejä 8, pariteetti None, stopbittejä 1, vuonohjaus Xon/Xoff. Ja se taukobitti tosiaan minimiin.

Olethan huomannut valita myös thermo test ohjelmasta oikean com portin?

jarsiv

Lainaus käyttäjältä: Enskal - 04.08.12 - klo:12:37
RS232 portista toimii asetuksilla: nopeus 9600, databittejä 8, pariteetti None, stopbittejä 1, vuonohjaus Xon/Xoff. Ja se taukobitti tosiaan minimiin.

Olethan huomannut valita myös thermo test ohjelmasta oikean com portin?
Kävin testaamassa näillä, mutta yhteys ei muodosto, toisin sanoen se palkki ei liiku minnekkään.

Oikea COM-portti on valittu. Nyt mittasin Y-haaran ja sinne kyllä tuli jännite. Yhteyttä yritin lisäksi muodostaa kellon takaa varmasti toimivasta w-bussista, mutta ei vaan yhteys toimi.

Ehkä syyllinen on tuo ELM327 adapteri. Pitää koittaa myöhemmin rakennetulla vagcom-kaapelilla kun saan sen lainalle.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

En saanut toimimaan rakennetulla vag-com -kaapelillakaan. Tosin usb-rs232 -adapteri käytössä, mikä voi aiheuttaa ongelmia.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

Eipä toimi vieläkään, koitin nyt Ross-Techin kaapelilla, mikä on COM-portti emuloitu... Voisiko johtua liian pitkistä kaapeleista? Kone tilassa olisi W-bus näkyvilläkin, mutta ei huvita napsaista poikki sitä, luulisi toimivan sieltä Webaston lattaliittimeltäkin...?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

zava

Taistelen myös yhteysongelman kanssa. Thermotestistä on valittu oikea portti ja adapterin valo välähtelee yhteyttä yritettäessä. Kellon takaa W-bus kaapelista yritän lukea. Jos pistää webaston päälle kellosta ja sen jälkeen irroittaa liittimen kellosta ja kytkee kaapelin adapteriin niin valo myös välähtelee joten toiseen suuntaan yrittää dataa tulla. Teratermillä yritin löytää oikeita asetuksia. 2400 8E1 asetuksilla Webastolta päin tulee säännöllisiä kolmekirjaimisia viestejä, muilla asetuksilla mitä sattuu.

Olihan niin että kellon takana oleva W-bus on se sama joka menee Webastolle?



mla

Jos kellon takana on kytketty W-Bus niin siitä saa yhteyden lämmittimeen, mutta usein jälkiasennetut eivät ole W-Busiin kytkettyjä. Vasta uudemmissa CAN-väyläisissä on W-Busia näytetty käytettävän jälkiasennetuissa. Tämä siis tullut itsellä vastaan kun olen koittanut tutkia muiden autoja. Omissa on W-Bus kytketty ja siitä saa diagnostiikan minikellon johdosta. Muutoin diagnostiikka on tehtävä itse lämmittimeltä.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

zava

Eikös 1533 kello ole W-bus väyläinen vai onko se "Out" liitin joku toinen väylä?

Kyseessä siis jälkiasennettu kello. Webastolta lähtee yksikseen keltainen johto ja menee johonkin kellon taakse kojelautaan, voiko se mennä johonkin muualle kuin kellolle?

mla

Keltainen johto on lähes poikkeuksetta W-bus piuha, mutta kellon voi kytkeä ilman sitäkin. Olisi outoa tehdä niin jos Webastolle menee jo W-bus, mutta ei mahdotonta.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

zuigga

Oletteko saaneet yhteyttä pelaamaan? Taistelin pikkupakkasessa tuon samaisen ongelman kanssa XP:ssä. Porttiasetuksia on pyöritelty ja VAGCOM kaapelia ihmetelty. Sellainen omituisuus on, ettei ledi kyllä vilkahda missään vaiheessa.
Saako tuon webaston keltaisen diagnostiikkapiuhan mitattua ilman, että kaivelee Webastoa levälleen. Meinaan laite on asennettu sellaiseen paikkaan, ettei johtoihin pääse ihan noin vaan käsiksi.
BMW 520D xDrive -18 G30
Cupra Leon Sportstourer PHEV 2021
Ilmavolkkareita (ketjut ei katkea eikä turbot petä)

exVAG: SEAT Altea 1.6 Stylance Sport-Up -05, SEAT Toledo Tdi -01, SEAT Ibiza 1.6 -99

oh6jwe

Onko kukaan tietoinen kuinka diagnoosikaapeli tehdään eberissä? Eberin johtosarjassahan on se sini/valkonen diagnoosijohto.

Luultavasti menee samalla kaavalla kuin webaston w-bus koska tälläisiäkin myidään: http://www.nettiliike.com/product/386/webaston-ja-eberspacher-diagnostiikkatyokalu

Eberin ohjelma löytyy tuolta: http://www.esparofmichigan.com/techsupport/pdfs/Diagnostic%20Software/


oh6jwe

Taitaa eberikin käyttää samaa K-lineä (pinni 7) OBD piuhassa. Tämä siis kytketään suoraan sini/valkoiseen Eberin diagnoosi johtimeen. ja tietysti +12v ja maa OBD piuhalle.

http://www.obd.fi/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=36&func=view&id=886&catid=3&limit=6&limitstart=0

jarsiv

Onko jo toimivia kokoonpanoja :)

Pitääkö muuten Webasto lyödä ThermoTestiä varten tulille, että se saa yhteyden?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jarsiv

No niin vihdoin ja viimein toimii Thermo test.

Onko tietoa, mitähän eroa täydellä teholla käydessä on
Palotapahtuma käynnissä täysteho 1 ja Palotapahtuma käynnissä täysteho 2?
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

CartmanEric

Pitäisi alkaa Webastoa tutkimaan mutta ei ole tuota Thermo test ohjelmaa. Techwebasto sivulta ei tuota enään saa latailtua niin mistähän tuo löytyisi? Oisko kenelläkään toimivaa latauslinkkiä?

rhp

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 25.02.14 - klo:09:37
No niin vihdoin ja viimein toimii Thermo test.

Onko tietoa, mitähän eroa täydellä teholla käydessä on
Palotapahtuma käynnissä täysteho 1 ja Palotapahtuma käynnissä täysteho 2?

Minulla on sama setti ja ei toimi. Millä sait yhteyden toimimaan?


jarsiv

Huono kontakti oli syynä ettei toiminut.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

jaketson

Minulla on vagcomin kaapelista tehty webasto testeri ja omaan autoon pääsen sillä helposti mutta kaverin touranin ttv lämmittimeen ei pääse eikä c5 sitikan tt evoon pääse. Kuinka yleistä on että tup w-bus on rikki ohjainkortilta, vai pitäskö olla uudenpaa softaa tjms? Itsellä on autossa ttv.

bm

Lainaus käyttäjältä: CartmanEric - 21.09.14 - klo:20:12
Pitäisi alkaa Webastoa tutkimaan mutta ei ole tuota Thermo test ohjelmaa. Techwebasto sivulta ei tuota enään saa latailtua niin mistähän tuo löytyisi? Oisko kenelläkään toimivaa latauslinkkiä?

Sama täällä, ei tahdo Webaston Thermo test löytyä netistä. Onko tietoa mistä saisi?

E-mies

Mitä eroa on termotestin noutamilla vikakoodeilla ja vcds:n avulla väylästä haetuilla vikakoodeilla? Onko ne samaa tavaraa vai pääseekö thermotestillä jotenkin lähemmäksi esim. "no flame:n" totuutta?

jtmattila

Nostetaanpa.

Löytyykö hyvää toimivaa piuhaa tietokoneen ja Webaston välille?
Thermo Test-ohjelma löytyy kuten myös alkuperäinen Ross Tech-piuha. Tarve olisi tutkailla jälkiasennettuja, ei auton väylään kytkettyjä lämppäreitä.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 TDI 2011

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy