Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - joukose

#1
Tavallinen autoilija kun on nyky maailmassa sellainen että kun joku ilmoitus tulee niin vie auton korjaamolle. Ehkäpä tästäkin syystä mitään ilmoituksia ei tule. 15 vuotta sitten työkaverini (päällikön) pösö alkoi käryämään liikennevaloissa ja sitä ihmetteli työpaikallakin. Kun kuitenkin oltiin tuotekehityksesssä töissä pääteltiin etä hiukkaspoltto vuorossa mutta jos käryää huomenna uudestaan niin korjaamolle.

Eikös se nykyvitsi kuulu ohjekirjastakin jossa lukee älä juo akun nestettä. Tämä lienee aivan tosi.

Itellä kun ei Suomessa ole ollut 1,5 vuoteen autoa niin täytyy sanoa että autoilun tekniikan lisääntyessä hinnat myös joka teknisessä vempaimessa tehtaalle nousevat. Kannatan siis tällä hetkellä uuden auton hankintaa vaikka itsellä ei ole mitään.
#2
Aihe sinänsä kiinostaa kun myyjä kertoi hintojen nousseen 10 %
Toinen vaihtoehto on yrittä löytää käytettynä liikkeestä tai yksityiseltä.
#3
Sit täytyy ottaa huomioon että tuon kokkoluokan tehtaat ei voi käydä vain ajoittain kustannusten takia vaan niiitä suljetaan myös täysin useammaksi kuukaudeksi ja avataan taas kun pystytään toimimaan lähes täydellä kapasiteetilla.

Kehoitankin kaikkia uusia tilaajia ottamaan asian siltä kannalta että uusien oktavien asiakastoimitukset asiakkaalle asti heittelevät rajusti ja joissain tapauksissa uusi auto voi tulla myäs 4 kk arvioitua nopeammin. Eli kannattaa yleensä varautua +/- 4 kk heittoihin toimitusajoissa siitä kun auto saatu tehdaslinjalle teon alle.

#4
Ei,

vaan ajettu talvikelillä jolloin autot kuluttaa enemmän.
Esimerkiksi pösön testausajo 100 km/h ja -17 C tekee kulukusen nousua viisnkertaiseksi. Kun taas 50 km/h ajossa samalla pakkasella kulutus tippuu tuosta vain 2,5 kertaiseksi ilmoitettun ihannekulutukseen nähden.
#5
Latauskokeilussa olivat autovuokrausta varten Kona Electric ja Peugeot 2008e molemmat uusia.
Konalla tuli kilometrejä n. 3500 ja pösöllä n. 1500 km.


Sähkön kuluts sähköautoille euroissa oli 3 kk n. 350 â,¬ energia ja siirtomaksut n. 400 â,¬ eli yhteensä 5000 km/750 â,¬ karkeasti laskien.
Eli kilomerikustannus molemmilla autoilla yhteensä 3 kk ajalta 0,15 â,¬/km eli 15 â,¬/100 km.

Autoja ladattin ulkona pakkasessä sekä sisällä +15 C lämpötilassa.
Karkeasti ottaen latauksista 70 % oli lämpimässä tallissa.

Kyllä nuo vuokraamoni käytössä menee ja nyt on perustietämystä ihan itse hankittuna niin että voi kertoa eteenpäin vuokraajille kun siirtyvät vuokraamon puolele.
#6
Pitäs liikkeestä hakea viimeistään pe X90 R.
Josko turvallisuutta olisi riitäväasti?
#7
Olen itse havainnut seuraavaa kauppoja suomessa tehdessäni:

Ensinnäkin Lomautukset, kesälomat ja Covic-19 ovat sotkeneet autoliikkeiden myyjien keskittymiskykyä autokauppoihin.

Halvemmasta aina kalliimpien kategorian automyynteihin on myyjille iskostunut epäusko sihen että joku tulee ostamaan uuden auton, koska varsinkin alkukesästä uusien myynti oli vaisua kautta linjan.

1. Halvan kategorian uuden auton osto.
- Osin myyjien usko mennyt että joku ostaa uuden auton koska käytettyjen puolella kauppa käy niin paljon paremmin
- Auton saa satamasta myyntiliikkeeseen todella nopsaan.
- Oli kyseessä käteisosto tai rahoitus kaikki käy ja nopsaan.
- Huijausyrityksiä harrastetaan varsin yleisesti ilmoittamalla tarjouksessa todellisuutta vastaamattomat autovero ja päästöt, jotka rekisteröinnin jälkeen ovat suuremmat. Verottaja tosin ei ole tehnyt muutoksia autoveroon mutta liikkeet saavat näin lisäkatetta koska ovat todella huonossa hapessa ja kate revitään mistä milloinkin.
- Kaupan purkutilanne kun autossa vikoja oli uusi tai vanha. Merkkiliikkeet: Viimeiseen asti yritetään maksattaa asiakkaalla jotain, mikä on kuluttajalain vastaista kun kaupan purku tapahtuu alle 14 vrk ostosta ja ostetussa autossa selkeitä vikoja.

2. Keskiluokka

- Automyyjät kohtuu valveutuneita  uuden auton ostotapahtumaan
-Autot tilaustavaraa ja saama aika n. 4- 6 kk
-Palvelu kohtuu hyvää mutta loppuhintaa ja varusteita saa pikkusen kaivella
- Autovero ja päästöhuijaukset liikekohtaisia
-Maahantuonti toimii kohtalaisesti yhdessä autoliikkeiden kanssa
-Plug-in autojen markkinointi hyvällä tasolla

3. Yläluokka

- Pug-in hybridien myyntitaito erinomaisella tasolla
-Maahantuonti ja myyjäliikkeet ovat pimennossa siitä mitä tehdaspäätöksiä tehdään hinnoittelun ja loppuasiakkaan ostotapahtuman yhteydessä.
-Joillain merkeillä suuria vaikeuksia pitää kaikki tehtaat edes jollain tasolla käynnissä, joka heijastuu autojen saatavuuteen, hintoihin, ostotapahtumiin ja myyntisopimuksiin.
- Autojen saatavuus merkistä riippuen n. 4- 12 kk
- Palvelutaso asiakkaalle kuraa ja jopa joissain tapauksissa varsin töykeää, josta heijastuu autoliikkeen myynnin epäusko ostajan todellisiin aikeisiin ostaa yläluokan auto.

4. Luxsusmerkit hintaluokka 200 kâ,¬ - 350 kâ,¬

- Autoilla niin suuri kysyntä Suomessa, että myyjät täysin työllistettyjä myyntisopimuksien tekoon.
- Automyyjät eivät aina vastaile puhelimiin koska varsin usein joku ostamassa liikkeessä autoa sovitusti tai yllättäin.
- Autot ostetaan yleensä heti käteisellä ja jäädään odottamaan auton toimitusta
- Myynti erittäin ammattitaitoista ja henkilökohtaisesti palvelevaa face to face.
#8
Nyt tuossa kun olen tilanteita aitiopaikalta seurannut niin näyttää siltä että yksi jos toinenkin autotehdas joutuu sulkemaan tuotantolinjansa kesälomista lähtien. Tämä siksi että uusien autojen kysyntä maailmanlaajuisesti on pudonnut 75 % - 97 %.

Nyt vain arvuutteleen minkä merkin tehtaat sulkevat ovensa lopullisesti. Ehkä valtiot jollain lailla vielä syksyllä noita tehtaita tukevat mutta heikoimmat tippuu ensin. En usko että Ranskakaan pystyy kovin kauaa tehtaitaan tukemaan vaikka haluja olisikin koska Ranska valtiona on jo niin velkainen. Tätähän pyritään auttamaan nyt myös EU-laajuisilla yhteisillä velkajärjetelyillä.

Yllä olevilla kysyntämäärillä ai auta vaikka kuinka tuoettaisiin. Oma arvioni on lisäksi että taantuma aikoina noita pikkuhalpoja menee enite ja muita todella vähän. Kelleimpia jonkin verran. Kalleimpien myyntiä voi autta vähän se että äveriäällä porukalla saatta käydä mielessä ostaa auto varmuuden vuoksi kun ei tiedä koska tehdas seuraavaksi käyynistynee.
#9
Mitä kuluttaja ostelee taantuma-aikana Euroopassa?

Mielenkiintoista seurata kun poliitikot haluavat että myydään hybridiä ja sähköautoja mutta mitä kuluttaja haluaa?
Sepä tässä on unohtunut ja henkilökohtaisesti uskon että ostokset lisääntyvät edelleen käytettyjen puolella koska niistä löytyy kuluttajille Euroopan alueella paremmin se mihin kukkaro tällä hetkellä riittää ja mikä kiinnostaa.

Huomion arvoista on että kulkutauti ja sen mukana tullut talousmyllerrys on laittanut kuluttajat muuttamaan ostoskäyttäytymistään sikäli kun sitä ostoshalukkuutta autoja kohtaan on. Itse viimeisimmät ostokset bensa ja diesel puolella. Vaimolle sitten se täyssähkö.
#10
Mulla on Q7 QUATTRO ja siinä ei maksimit kääntäessä kuulu mitään jurinoita.
Myöskään 3.0 TDI 200 kW koneesta ei täyskiihdytyksessä kuulu mitään ylimääräistä mutta on automaatti, mulla 2016 malli.

Kannattaa ottaa korjaamolle tai katsastuskonttorille tarkastukseen mistä tulee jos tosissaan olet ostamassa.
#11
1,5 kk ollut Q7:ssa kesärenkaat eteläisimmässä suomessa.
#12
Kiitos tiedosta.
Näin hyvää ja asiallista vastausta harvoin saa.  :)
#13
Olen nimittäin pelipaikoilla kuun lopussa ja otan kuvia ja haen teknisiä tietoja uusista MB urheiluautoista.
Jos joku kaipaa kuvia tai teknisiä tietoja niin laita yv:tä.
Esim laita jo nyt uudesta MB urheilumallista kysymystä/toivetta mistä jotain tietoa haluat niin voin pelipaikoilla hivenen kaivella.
#14
Eli:

Kummastelen miksi hybrideissä käytetään yleisimmin bensakoneita?

Onko kyseessä muoti-ilmiö koska diesel saanut huonon maineen?
Vai onko kysymyksessä tekniset/kaupalliset lähtökohdat?

t: Jouko
#15
Hei,

Onko jollain ylhäällä kulutusmittauksia autosta:
2.0 TDI 110 Kw/150 Hv, etuveto ja quattro

Itse en ole niitä omasta seurannut ja nyt kun katsoin tietokoneesta niin ei minulla ainakaan ole tallentanut mitään.

#16
Itse päädyin lopulta 60 tkm suomihuoltoon.

Pärnussa Virossa olisi ollut merkkiliikkeessä vastaava huolto kuin suomessa 600 â,¬.

Riikassa Latviassa olisi ollut merkkiliikkeessä 400 â,¬ mutta yllätys yllätys hintaan ei kuulunut moottoriöljyn vaihto vaan pelkkä tarkastus. Tuo öljynvaihto on kuitenkin koko huollon tärkein toimenpide. Piti tarjous lukea useampaan kertaan ennen kuin uskoin tuon englanninkielisen tekstin. Ei vaihtoa, vain tarkastus.

Suomessa maksoin lopulta 773 â,¬ jahuoltoon kuului 2.0 tdi koneeseen:

- moottori- ja vaihteistoöljyn vaihto
- raitisilman-, moottoriöljyn- ja polttoaineen suodatin
- Vesikaukalon tyhjennys ja puhdistus
- Tarkastukset: Kaikki nesteet, renkaat, valot, pyyhkijät, kori ja alusta. Voitelukohteet. yms. tarkastukset.
#17
A6 C7 (11-) / Vs: A6 C7 vanteet
21.09.19 - klo:09:57
Itsellä on alkuperäisennä 19" 40/255 ja olen itse niillä tykännyt ajaa varsinkin mutka- ja moottoriteillä. Vanteissa on tehdassuosituksen mukaiset vakio ET:t. Yksi hyvä huomio näillä nyt kun autolla ajettu 60 tkm on se että tällä rengastuksella auton kyljet ei kulu renkaista nousevan kuran seurauksena. Mitä ulompana rengas sitä herkemmin kyljet kuluu.
#18
Itse olen ajanut 3 eri 4motion passatilla. Joista tuorein oli 2007 aikanaan.
Tuossa siis vetää silloin 2ristikkäistä pyörää. Ainakin silloin 2007 mallissa. Eli testasin pehmeällä hiekalla vetää venetraileria jolloin vetäviä pyöriä oli oikeasti 2 ristikkäistä. Kulutusta nosti minulla muutaman desin ja uutena oli tehtaalla laitettu joku stefa huonosti ja vuoti öljyä joten vaihtoivat heti uuteen tuon stefan. Muuten ei noissa 3 eri kulkineessa ollut mitään huonoa sanottavaa 4motionista. Kulku tuntui nelivedolla jämäkämmältä ja rauhallisemmalta. Kulkineilla ajelin alta 200 tkm mittarilukemilla joten suuremmista kilometrimääristä minulla ei ole mitään tietoa.
#19
Tuntuu vieläkin hinnakkaalta.
En päässyt uusinta tinkimisellä kuin tasan 800 euroon tuota 60 tkm huoltoa varten.

Toisaalta heillä maksaa laatikkoöljyt 47 â,¬/l ja sitä menee 4 l.
Motonetista hankittuna vastaava öljy maksaa 4 l, 46 â,¬, joten viemällä omat öljyt hinta tippuisi edelleen. Sama tietty moottoriöljyssä.

Harmittaa kyllä sen verran nämä suomihinnat että voi kesälomien jälkeen syssymmällä nousta innostus lähteä pidennetylle viikonlopulle Riikaan. Siinäpä ne reissurahat+huolto olisi samassa hintaluokassa kuin suomi ovh hinnat pelkässä huollossa. Jos edes rahaa kuluisi tuon 930 â,¬ normihinnan verran. Ainkin voisi noilla rahoilla yöpyä ja syödä vaimon kanssa ylellisesti. Laivaliput ei paljon syksyllä maksa. Kesälomareissujen jälkeen mittarissa tulee olemaan n. 55 tkm, joten harkinta aikaa on.

Takuut ja muut edut kuitenkin säilyy vaikka huollattaa latviassa merkkiliikkeessä tai miksi ei merkittömässä.  ;D
#20
Kysyin tarjouksen 60 timantin huoltoon. Oli 830 â,¬


Moottoriöljy ja suodatin. Vaihteistoöljy raitisilman suodatin tulpat.

Kuulostaa kalliilta. Pitäskö vaan vaihdattaa Riikaan ajellessa. Vois ottaa nettitarjouksen.
#21
Teetin tässä n. kuukausi sitten ylimääräisen öljynvaihdon suodattimineen Traktoautossa.
Alennettu hinta 190 â,¬.
#22
Voi mahroton paikka pitääkö tässä nyt ostaa miehistönkuljetus pasi ja ajella sillä jotta motarilla henki ja mualima pelastuu. Niissäkin on nastattomat kiekot.
#23
Juuri näin. Turun merkkiliikkeen myyntipäälikkö sai loarit vastikään kun yhdessä kuussa ei volvoa mennyt kuin kymmenkunta.
SUV kyllä jatkossa nostaa myyntiä kunhan nuo wltp-seikkailut on kunnolla ohitettu.
#24
Puhutte mitä puhutte mutta joukose laittoi juuri kesä- ja kitakarenkaat säilöön ja sydäntalven alla rouhii nastat. Tosin vain 180 kpl/kiekko.
#25
Osat vaihtuvat taas kun taantuma saapuu. Raskas kalusto painaa teitä pitkin nyt putket punaisina niin vaikuttaa hintoihin.
#26
Lainaus käyttäjältä: joukose - 26.09.17 - klo:16:08
Kyselin huvikseni asiaa nesteeltä. Vastauksessa todetaan että moottoriöljyn vaihto kyseisessä tapauksessa vaikuttaa maksimissaan 2.0 %. Eli näyttäisi minun tapauksessani menevän softapäivityksen piikkiin tuo keskikulutuksen lasku.

Toisaalat saattoi olla että autossa oli uuden auton määräaikaissofta moottrinohjausyksikölle ja näin kulutus alussa suurempi. Jotkut merkit sitä nykyäänkin käyttävät. En tiedä käyttääkö Volvo? Eli kulutuksen pitäisi silloin olla suurempi ensimmäisillä 15 tkm tai ennen softapäivitystä.
#27
Juu,

Kiva kuulla että kontaktihäiriö.
Kyselin audi myyjätä viitisen vuotta sitten että onko nykyautot sellaisia että jos haluaa sähköviat välttää niin pitäisi ajaa vain lämpimästä tallista lämpimään?
Vastaus oli: "kyllä se näin vähän on"
#28
Toisaalta minä kolistelin satasen vauhdista viime talvena turun motarin ruuhkissa tuliterillä huippukitkoilla letka kun jarrutti eteen puikannutta hitaasti ajavaa niin kyllä kivasti tömähti edellä ajaneeseen nastafanin autoon nopeudella 10-15 km/h. Kummasti kolistelun jälkeen motarin nopeus laskettiin 80 km/h. Ei auta selittelyt. Peräänajaja on syyllinen vaikka edelläajajalla olisi 250 nastaa per rengas.
#29
Niin tosiaan auton pesu ja sisäputsaus tohon rahaan kans sekä vesikaukalon puhdistus tuulilasin ja konepellinvälistä. Testerin mukaan moottorinohjausyksikkö kaipasi päivityksen. Kaikki sujui kuin elokuvissa. Tarvittaessa olisi saanut ilmaiseksi sijaisauton Audi A6 mutta en tarvinnut. Täydet pisteet Traktoautolle.
#30
Traktoauto 30 tkm huolto:

- öljyt, suodatin, tarkastukset
- Lisätyö urean lisays 7 l

292 â,¬
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy