Mistä heräte lisäpitkille?

Aloittaja oranki, 24.09.16 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

oranki

Vika tai murhe tämä ei le, mutta pieni ongelma kuitenkin. Näprään lisäpitkiä keulalle ja heräte on hakusessa. XBB releellä on helppo testata mikä johto on varjostimen johto. Mutta on niin ahdas paikka, että sormet eivät oikein mahdu anturia painamaan valonheittimen liittimen johtoihin. Sattuuko joku tietämään minkä värinen varjostimen johto on? Pääsisi helpommalla. Kaksi johtoa on jo kokeiltu, mutta ei osunut.

oranki

Vastaan itselleni. Johto on kuskin puolella pinnissä 11 ja valkoinen mustalla raidalla (kolmesta ylimmästä keskimmäinen). Siihen tulee 12 V kun pitkät syttyvät. Ihan oikeaan johtoon releen kytkin, mutta ongelma syntyi siitä, että XBB rele ei toimi Superbissa. Ei reagoi lainkaan varjostimen ohjaukseen. Ilmeisesti varjostimen ohjausvirta on niin pieni. Kokeilin kytkemällä irtoakkuun ja lamppuihin, silloin toimi. Odottelen mitä Erikoistekniikka vastaa. Oikeastaan tämä kuuluisi "mistä heräte" topikkiin. Mode voi siirtää jos sinne sopii paremmin.

oranki

Jatkan yksinpuhelua :). Erikoistekniikka selvittää ongelmaa XBB:n valmistajan kanssa. He ovat luottavaisia siihen, että jatkossa toimitettavat, päivitetyt XBB:t ymmärtävät myös vuosimallin 2017 Superbia. Valmistajan mukaan vuosimallissa 2016 nykyiset releet toimivat. Mahdollisesti jotakin muutosta on vuosimallin 2017 väyläohjaukseen tehty. Täytyy antaa hyvät pisteet Erikoistekniikalle. Palvelu toimii, ongelman selvittely alkoi heti, kun ilmoitin siitä heille. Jatkan yksinpuhelua sitten kun saan uuden releen takuuna.

majakka2

Hei,

Aihe kiinnostaa. Itsellä myös mallin '17 super b. Valoista ei ole vielä kauheasti kokemuksia mutta alkuun ei "pitkät"/afs ole vakuuttanut. Voi mennä myös tottumattomuuden piikkiin tuon afs:n suhteen. Muta kuitenkin eli onko sinulla myös afs-toiminto? Itsellä oli mielikuva (liikkeen kautta, joka ei viitsinyt selvittää) että jos afs, niin vaikeampi saada herätettä pitkille. Millaiset valot olet ajatellut laittaa?

lao

Eikö varjostuksella varustettujen valojen kanssa herätteen voisi ottaa signaalista joka ohjaa vasemman puolen varjostuksen läpän servomoottoria? Eli kun vasen valo olisi tilassa läppä täysin auki eli molemmat valot tällöin maksimilla niin lisäpitkät kytkeytyisivät? Sitten taas heti kun vasen valo rupeaa varjostamaan niin lisäpitkät sammuisivat? Ei luulisi olevan vaiketaa asian osaavalle sähkärille/koodarille.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

oranki

Tavalliset viiksestä ohjattavat BI-Xenon kaukovalot. Ambitionmalli. Juuri kuten lao kirjoittaa, varjostimen johtoon lampun luona XB:n anturikin kytketään. Siis pinni 11 valkoinen johto jossa musta raita. Jostakin syystä XBB ei tajua johdon signaalia. Sitä tehdas selvittää. Ohjaus toiminee samasta johdosta myös tavallisella releellä, kunhan releen herätejohtoon kytketään diodi myötäsuuntaan. En vain halua juottaa varjostimen johtoon oksaa relettä varten. On inhottavan ahdas paikka.

äskuusplus

2016 Ambition perus bi-xenon ja vuosi sitten käyttöönotettu eli ihan ensimmäisiä maahan tulleita. Viime syksynä kyselin eri paikoista ja kukaan ei tiennyt mitään lisävaloista Superbiin. Onhan se tavallaan saavutus tehtaalta tehdä noin huonot kaukovalot xenon-polttimolla.

Mahtasko keulalle sopia siististi joku kevyt ja kompakti LED-rivistö esim Hellan light bar.
Superb III 2020 Ambition 2.0TSI 272 4x4 DSG
ex-Superb III 2016 Combi Ambition 2.0TSI 280 4x4 DSG

uuspa

Itse olen katsellut Lazer ST-4 Black - mallia keulalle rekisterikilven taakse tulevaan telineeseen.  8)
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4x4 L&K DSG Autom. -17
Ex: Skoda Suberb Combi 1.8 TSI Elegance DSG Autom. -12

uuspa


Onko kuulunut mitään Erikoistekniikan suunnalta tuosta releestä?  ::)
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4x4 L&K DSG Autom. -17
Ex: Skoda Suberb Combi 1.8 TSI Elegance DSG Autom. -12

mikkole

Mulla taas lisäpitkä syttyi kun käynnistin auton ja sammui kun käytin pitkät ja otin ne pois. Sen jälkeen ei enää reagoinut pitkien vaihtoon.  Samainen rele kyseessä.   Ei tuota ohjausta saa mistään muusta piuhasta???
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

oranki

Tuli uusi rele takuuna XBB v.4. Uusi malli. Ulkoapäin erottaa siitä, että releen päissä on kiinnityskorvakkeet ja anturi on liittimellä kiinni releessä. En ole vielä testannut, vähän raikasta ulkona näperrellä sen kanssa.

mi16


oranki


uuspa

Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 4x4 L&K DSG Autom. -17
Ex: Skoda Suberb Combi 1.8 TSI Elegance DSG Autom. -12

oranki

Uskoisin, että syynä on yksinkertaisesti liian pieni varjostimen virta. Rele vaatii 0,4 A:n virran reagoidakseen. Valojen kehitys on tainnut mennä energiaystävälliseen suuntaan. Tässä jäljelle jäänee pienen pitovirran omaavan eletronisen releen galvaaninen kytkentä varjostimen johtoon. Taitaa olla parasta teettää kytkentä merkkiliikkeessä, ettei mahdollisessa asennuksesta riippumattomassakin vikatapauksessa tarvitse kinastella takuusta.

mikkole

Kävin joensuun laakkosella kyselemässä lisävalojen kytkentää. Ei kuulemma onnistu. En ollut ainut joka on käyny kyselemässä. 
Valot on kyllä tosi surkeat varsinkin märällä kelillä.
Nykyiset skoda fabia vm20 crafter vm21 sprinter vm16. Ex Crafter vm2017,suberb 4x4 tdi vm2016.   crafter maxi vm13. golf variant 4motion 2014 transporter 128kw vm08, octavia combi 4x4 vm11, golf variant 2,0 tdi vm07, ibiza sport tdi vm01, cordoba variant vm98

-karppa-

Ensin myydään premiumluokan autoon paskat valot, ettei tarvitse laittaa pesureita (Säästetään) ja sen jälkeen et voi edes parantaa niitä. Kyllä tämä kehitys on outoa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

lao

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.12.16 - klo:20:25
Ensin myydään premiumluokan autoon paskat valot, ettei tarvitse laittaa pesureita (Säästetään) ja sen jälkeen et voi edes parantaa niitä. Kyllä tämä kehitys on outoa!

Lähivalot ovat oikein suunnattuna yllättävän hyvät, ja jos autossa on ns. dynaamiset pitkät niin ajaminen pimeällä on yllättävän mukavaa, kun muuta liikennettä on ja 90% ajasta ajettais lähivaloilla ilman dynaamisia pitkiä. Mutta sitten, kun tulee se vähän hiljaisempi pätkä, jossa voisi ajella pitkillä 90% ajasta, niin tajuaa, että pitkissä ei vain ole valotehoa. Siis aivan paskat pitkät ja tuon dynaamisen valoavustimen tuoma illuusio hyvistä valoista vielä pahentaa järkytystä. Valot riittävät näin city-pellelle hyvin, mutta ymmärrän täysin niitä ketkä asuvat haja-asutusalueella. Poromiehelle nämä valot ja lisäpitkien saamisen puute olisivat sisänsä jo syy pysyä Superbista erossa, ainakin itse pysyisin, jos asuisin pororajan pohjoispuolella.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Škoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

b1mpo

Octaviassa toimii xenonin varjostimelta ihan normi releellä heräte.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: lao - 23.12.16 - klo:20:42
Lähivalot ovat oikein suunnattuna yllättävän hyvät, ja jos autossa on ns. dynaamiset pitkät niin ajaminen pimeällä on yllättävän mukavaa, kun muuta liikennettä on ja 90% ajasta ajettais lähivaloilla ilman dynaamisia pitkiä. Mutta sitten, kun tulee se vähän hiljaisempi pätkä, jossa voisi ajella pitkillä 90% ajasta, niin tajuaa, että pitkissä ei vain ole valotehoa. Siis aivan paskat pitkät ja tuon dynaamisen valoavustimen tuoma illuusio hyvistä valoista vielä pahentaa järkytystä. Valot riittävät näin city-pellelle hyvin, mutta ymmärrän täysin niitä ketkä asuvat haja-asutusalueella. Poromiehelle nämä valot ja lisäpitkien saamisen puute olisivat sisänsä jo syy pysyä Superbista erossa, ainakin itse pysyisin, jos asuisin pororajan pohjoispuolella.

Kuten toisessa topic:ssa totesin, niin ainoa auto mihin en ole lisäpitkiä asentanut oli uusi XC70 missä ollut parhaat bixenonit mihin olen törmännyt (Lisävalot oli jo autoa ostaessa valmiina). Nykyisessä scoutissa on hyvät lähivaloxenonit, mutta omat halogeenipitkät on sellainen kusen keltainen raja vähän omian lähivalojen lisäksi. Kun lisäksi löi kunnon led-lisäpitkät (X-Vision meteor led), niin johon hymyilyttää varsinkin tuolla pimeällä ja märällä asvaltilla. Joka tapauksessa kyllä vähänkin enemmän matkaa ajavalle (Muualle, kuin kehälle) lisävalot tuo kummasti ajamisen iloa.

Joka tapauksessa tässä hyvä esimerkki, että kaikki kehitys ei ole hyvästä. Kummin 9-5 saabissa oli jo halogeeneilla 230 metrin kantama. Tänä päivänä huonoimmissa uusissa autoissa pitkät kantaa juuri ja juuri 100m. Tarkoittaa 100km/h tunnissa kolmea sekunttia, kun laskee reagointiin sekunnin, niin pelivaraa ei paljoa ole.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.12.16 - klo:21:26
Joka tapauksessa tässä hyvä esimerkki, että kaikki kehitys ei ole hyvästä. Kummin 9-5 saabissa oli jo halogeeneilla 230 metrin kantama. Tänä päivänä huonoimmissa uusissa autoissa pitkät kantaa juuri ja juuri 100m. Tarkoittaa 100km/h tunnissa kolmea sekunttia, kun laskee reagointiin sekunnin, niin pelivaraa ei paljoa ole.
Mitä sitten mahtaa kertoa kehityksestä parhaan vuosituhannen vaihteen toteutuksen vertaaminen nykypäivän huonoimpiin? Vanhoissa huonoimmat olivat huonompia kuin tämän päivän huonoimmat ja tämän päivän parhaat ovat parempia kuin tuo Saab.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.12.16 - klo:23:34
Mitä sitten mahtaa kertoa kehityksestä parhaan vuosituhannen vaihteen toteutuksen vertaaminen nykypäivän huonoimpiin? Vanhoissa huonoimmat olivat huonompia kuin tämän päivän huonoimmat ja tämän päivän parhaat ovat parempia kuin tuo Saab.

Kun luet sitä tekniikan maailmaa, niin lueppa tuo juttu ajatuksen kanssa ja katso vielä nuo mittaukset. Ja näytätkö minulle sen auton jossa on paremmat valot, kuin tuossa 9-5 saabissa (Enkä hyväksy tähän keskusteluun lasereita, koska ovatkin hinnaltaan sitten aivan eri luokkaa). Eikö valojen kehityksen pitäisi olla parempaan suuntaan eikä huonompaa, kun tekniikan kehittyvät? Tokihan sinä olet laittomia polttimoita survomassa umpioon, kun laillisestikin voi saada ihan hyvät valot.

http://tekniikanmaailma.fi/digilehti/2072016/uusien-autojen-tehokkaat-kaukovalot-alkavat-olla-kadonnutta

Tämän vuoksi lainaan vielä Lao:n kirjoituksen tähän:
Lainaus käyttäjältä: lao - 23.12.16 - klo:20:42
Lähivalot ovat oikein suunnattuna yllättävän hyvät, ja jos autossa on ns. dynaamiset pitkät niin ajaminen pimeällä on yllättävän mukavaa, kun muuta liikennettä on ja 90% ajasta ajettais lähivaloilla ilman dynaamisia pitkiä. Mutta sitten, kun tulee se vähän hiljaisempi pätkä, jossa voisi ajella pitkillä 90% ajasta, niin tajuaa, että pitkissä ei vain ole valotehoa. Siis aivan paskat pitkät ja tuon dynaamisen valoavustimen tuoma illuusio hyvistä valoista vielä pahentaa järkytystä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Vuoden 2011 talviautovertailusta poimittua: Peugeot RCZ:n ksenonit ovat herkän kääntyvyytensä ansiosta kokonaisuutena parhaat sarjatuotantovalot, joilla TM on ajanut.

Noissa Peugeotin valoissa lähivalotkin ovat pitkien tasolla. Saabiin verrattuna lähivaloissa on kantamaa 30 metriä pidemmälle ja keilassa leveyttä tuplat.

Noita sataan metriin näyttäviä valoja on ollut ennekin. Katso vaikka Passat (TM19/96) ja Audi A3 (TM 15/97) 12,5 ref. valot. Nykypäivän huonoimmissakin valoissa on sentään leveyttä keiloissa ja lyhyet ovat noita halogeeneja paremmat.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.12.16 - klo:11:58
Vuoden 2011 talviautovertailusta poimittua: Peugeot RCZ:n ksenonit ovat herkän kääntyvyytensä ansiosta kokonaisuutena parhaat sarjatuotantovalot, joilla TM on ajanut.

Noissa Peugeotin valoissa lähivalotkin ovat pitkien tasolla. Saabiin verrattuna lähivaloissa on kantamaa 30 metriä pidemmälle ja keilassa leveyttä tuplat.

Noita sataan metriin näyttäviä valoja on ollut ennekin. Katso vaikka Passat (TM19/96) ja Audi A3 (TM 15/97) 12,5 ref. valot. Nykypäivän huonoimmissakin valoissa on sentään leveyttä keiloissa ja lyhyet ovat noita halogeeneja paremmat.

Eipä tuossa testissä ollut edes koko RCZ:t xenoneilla vaan halogeeneilla jotka arvosteltiin arvosanalla 7 (Valot/näkeminen), kun taas Alfa/Volvo/Saab saivat arvosanan 10?

Ja edelleen tekniikan maailman parhaat mitatut kaukovalot ovat olleet vuosimallin 1997 9-5 saab, jotka olivat helogeenit ja kantoivat yli 230 metriä viiden lux:n valokeilalla.

Mitä noihin passattiin tai audiin tulee, niin tuolla referenssillä saat melkein mitkä tahansa kunnon lisäpitkät keulalle.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Kyllä tuossa 2011 vuoden talviautotestissä on myös ksenoneiden kuvio mitattu. TM:n kommentin ei pitäisi jättää mitään tilaa selittelylle. 9-5:n pitkien kantama on muutaman prosentin pidempi kuin RCZ:n, mutta kuten TM kirjoitti, kokonaisuutena RCZ:n valot ovat parhaat. Pökötissä lähivalojen kantama, molempien keilojen leveys ja toiminnot ovat paljon paremia Sabaan verrattuna.

Sekin on puhdas fakta, että vanhemmista versioista löytyy huonompia valoja kuin uusista. Esimerkiksi parin viimeisen talviautovertailun 25 wattiset ksenonit ovat parempia kuin huonoimmat halogenit 90-lyuvulta. Eikä se ole aina referenssiluvustakaan kiinni. Esimerkiksi Dodge Neonin kapeat keltaiset ref. 17,5 keilat kantoivat 60 ja 100 metriin. Talviauto 2015 -vertailussa ollut saman talon tuote 25 wattisilla ksenoneilla lisäsi 50 metriä Neonin molempiin keiloihin.

Edellenkin on vain typerää verrata aikakautensa parasta eli 9-5:sta tämän päivän huonoimpiin, ja väittää jotain kehityksestä tuon vertailun perusteella.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.12.16 - klo:13:32
Kyllä tuossa 2011 vuoden talviautotestissä on myös ksenoneiden kuvio mitattu. TM:n kommentin ei pitäisi jättää mitään tilaa selittelylle. 9-5:n pitkien kantama on muutaman prosentin pidempi kuin RCZ:n, mutta kuten TM kirjoitti, kokonaisuutena RCZ:n valot ovat parhaat. Pökötissä lähivalojen kantama, molempien keilojen leveys ja toiminnot ovat paljon paremia Sabaan verrattuna.

Sekin on puhdas fakta, että vanhemmista versioista löytyy huonompia valoja kuin uusista. Esimerkiksi parin viimeisen talviautovertailun 25 wattiset ksenonit ovat parempia kuin huonoimmat halogenit 90-lyuvulta. Eikä se ole aina referenssiluvustakaan kiinni. Esimerkiksi Dodge Neonin kapeat keltaiset ref. 17,5 keilat kantoivat 60 ja 100 metriin. Talviauto 2015 -vertailussa ollut saman talon tuote 25 wattisilla ksenoneilla lisäsi 50 metriä Neonin molempiin keiloihin.

Edellenkin on vain typerää verrata aikakautensa parasta eli 9-5:sta tämän päivän huonoimpiin, ja väittää jotain kehityksestä tuon vertailun perusteella.

Sinulla on vain pakkomielle jankata. Sama homma oli tuon 1.0TSI:n kanssa sekä led-polttimoiden. Vuoden 2011 talviauton testeissä oli xenonit mitattu  Alfa/Volvo/Saab:lta, mutta RCZ:t mitattaukset oli halogeeneillä.

Siinä on sinulle kahdeksan eri vertailu referenssiä missä yhtä kahta lukuunottamatta lähi sekä kaukovalot on huonontuneet. Myös esimerkiksi tämä suberb, jonka valoja on moitittu huonoiksi:
http://tekniikanmaailma.fi/digilehti/2072016/uusien-autojen-tehokkaat-kaukovalot-alkavat-olla-kadonnutta

Kehityksen suunta ei ole parempaan enkä jaksa uskoa, että perusautoissa kovin nopeasti laservalot yleistyvät johtuen korkeasta hinnasta. Ja tarkennuksena minä olen nimenomaan puhunut kaukovalojen parantamisesta, kunnes sinä tulit jankkamaan.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

#26
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.12.16 - klo:15:50
Sinulla on vain pakkomielle jankata. Sama homma oli tuon 1.0TSI:n kanssa sekä led-polttimoiden. Vuoden 2011 talviauton testeissä oli xenonit mitattu  Alfa/Volvo/Saab:lta, mutta RCZ:t mitattaukset oli halogeeneillä.
Pakko tässä on toista, vaikka se vähän hölmöltä tuntuukin, koska sinä onnistut ohittamaan ilmeisen. Tuosta Peugeotista on siis mitattu MOLEMMAT vaihtoehdot. Pisteytys on annettu halogeneille, mutta molempien kuviot on mitattu. Siinähän ne ksenoneiden kuviot on katkoviivalla. Mikä tässä voi sinulle olla epäselvää?


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.12.16 - klo:16:23
Pakko tässä on toista, vaikka se vähän hölmöltä tuntuukin, koska sinä onnistut ohittamaan ilmeisen. Tuosta Peugeotista on siis mitattu MOLEMMAT vaihtoehdot. Pisteytys on annettu halogeneille, mutta molemmat kuviot on mitattu. Siinähän ne ksenoneiden kuviot on katkoviivalla. Mikä tässä voi sinulle olla epäselvää?

Edelleen 90-luvun autossa halogeenien kantama oli pidempi pitkissä ja sen näkee ihan selvästi vertaamalla.

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

Niin kirjoitinkin. Saban valoissa kapea piikki yltää vähän pidemmälle, mutta kaikilta muilta osin Pökötin valot ovat paremmat. TM:n mielipide siitä, että RCZ:n valot ovat parhaat mittaamansa, on siis hyvin perusteltu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 23.12.16 - klo:23:34
Mitä sitten mahtaa kertoa kehityksestä parhaan vuosituhannen vaihteen toteutuksen vertaaminen nykypäivän huonoimpiin? Vanhoissa huonoimmat olivat huonompia kuin tämän päivän huonoimmat ja tämän päivän parhaat ovat parempia kuin tuo Saab.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 24.12.16 - klo:19:16
Niin kirjoitinkin. Saban valoissa kapea piikki yltää vähän pidemmälle, mutta kaikilta muilta osin Pökötin valot ovat paremmat. TM:n mielipide siitä, että RCZ:n valot ovat parhaat mittaamansa, on siis hyvin perusteltu.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.12.16 - klo:16:40
Edelleen 90-luvun autossa halogeenien kantama oli pidempi pitkissä ja sen näkee ihan selvästi vertaamalla.



Puhuit itsesi pussiin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy