Octavia RS iV PHEV

Aloittaja teholopa, 24.02.21 - klo:12:30

« edellinen - seuraava »

teholopa

Moikka,

Uuskoppaisesta Octaviasta tuli käytyä koeajamassa tuo hybridi-RS. Ensimmäisenä todettakoon, että olipas mukavasti laadukkaampi kokemus kuin tuo III-koppanen. Onhan sitä hintaa tullu lisää, mutta näyttää rahalla kaiketi saavankin jotain.

Mutta kysymys? Yritän perustella itselleni miksi ostaisin töpsöliauton enkä vanhanaikaista yksinkertaista bensa/dieselpataa.

- Potkiiko sähkömoottori taustalla "vaikka se olisi tyhjä"? Eli siis jos lähden tästä leville, niin putooko sähkö kokonaan pois matkalla ja jos putoo, niin millaisen matkan jälkeen käytännössä jos ajoasetus on hybridillä alusta asti?

- Entä jos lähen Helsingistä 350km päähän mökille siten että sekä akku ja tankki on täynnä, ja mökillä lataan täyteen akun, niin pääsenkö kotiin tankkaamatta? Mikä on pitkän matkan hybridimoden range oikeassa elämässä?

Tulee tuolla autolla ajettua pitkiäkin siivuja ihan viikoittain, joten se kaupunkipörräys sähköllä on varmasti ihan jees, mutta eipä tuollakaan talvella näytä töihin edestakaisin pääsevän, kesällä jos lupaukset pitää paikkansa, niin varmaan onnistuneekin... Räsään ei näytä saavan edes koukkuvalmiutta vaikka normiversioon sen kaiketi saa. Tuo on kyllä vähän miinus, kyllä sen verta meissä jokaisessa sitä karavaanariverta keväisi on että koukku pitäisi olla :)

GTI

Itse pähkäilin noiden samojen kysymysten kanssa ja päädyin bensa RS:ään.Hyväksi ja toimivaksi todettu tekniikka+vähän tehokkaampi ja DSG:n yksi vaihde lisää.Ladattavan huonoja puolia,ei koukkumahdollisuutta,tavaratila pienenee noin 1/3.
Ja ylimääräistä painoa tulee yli 200kg.Joten en keksinyt hyvää syytä ostaa hybridimallia.

slarpa

Itsellä ei Octaviaa ole, mutta Superb iV kokemuksella voin vastata.

- Ajoakku ei mene "koskaan" täysin tyhjäksi, sieltä saa aina apuja kiihdytyksiin jne vaikka sähköinen range olisi 0km. Auto generoi ajoakkuun virtaa aika hyvin, oman kokemuksen mukaan n.10% ajetusta matkasta generoituu sähkörangeksi kesällä. Eli jos ajaa 100km, generoituu sillä matkalla n.10km sähkörangea.
- Navia käyttämällä auto optimioi akun käytön koko matkalle. Asetuksista saa valita myös jos haluaa että akusta on tietty prosenttimäärä jäljellä perille saavuttaessa. Superbilla olen päässyt parhaimmillaan pelkällä sähköllä reilu 60km. Talvella maantieajossa n.30-35km.
Skoda Superb iV Style -20

ex - Kia Optima 1.7CRDi Business Premium DCT A/T -16
exex - VW Passat sedan 1.6TDi bmt -12
exexex - VW Jetta 1.9TDi -08
exexexex - VW Golf 1.6 -98

jakat123

Nyt 1000km tullut rs iv täyteen.Kulutus ollut 3l/100km kaupunkia tullut ajettua pakkastakin on ollut ja sisään ajoa ajettu hybrid moodilla.Kesällä mennään sit varmaan 1l/100km.I
III koppanen RS kans pihassa vetokoukulla.
Akku tyhjänä vie noin 4l/100 koska akku on edelleen mukana koko ajan vaikka ns.tyhjä.Ohitus kiihtyvyydessä vanha jää kyllä jälkeen.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

jakat123

Ja vastaus yhteen kysymykseen. Kyllä akku on mukana koko ajan vaikka näyttää tyhjää.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

KiksoniK

Kiinnostaisi kovasti vaihtaa tähän hybridi versioon, mutta kannattaako jos ei ole mahdollisuutta pistokelataukseen? III koppasella RS:llä mennään toistaiseksi, mutta pientä polttelua vaihtoon löytyisi...  ::)

Vekkula

Jos ei tartte koukkua eikä pienempi tavaratila haittaa niin miks ei?
Hinta käytännössä sama normi räsä vs. plugari ja eiköhän toi vie aika paljon vähemmän soppaa vaikka ei ikinä lataisikaan.
Jos bensa octavia pitäisi ostaa niin omat rahat menisi nelivetoon joka on samanhintainen myös ja vaikka onkin tehottomampi niin sama 0-100 kuin RS ja talvella tietty RS jää auttamatta jalkoihin.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Rabalski

Lainaus käyttäjältä: KiksoniK - 12.03.21 - klo:20:52
Kiinnostaisi kovasti vaihtaa tähän hybridi versioon, mutta kannattaako jos ei ole mahdollisuutta pistokelataukseen? III koppasella RS:llä mennään toistaiseksi, mutta pientä polttelua vaihtoon löytyisi...  ::)

Itse kyllä suosittelen vaikka on hinnat rs:ssä vähän korkeat nykyään, mutta onhan sitä kaiken maailman tekniikkaakin tullut lisää. Itse lataan yöllä ihan normi pistokkeesta. Kyllä lataus mahdollisuus pitää olla..muuten ei välttämättä kyllä kannata hommata. Itsellä ollut vuoden - 07 ja -15 rs:t tätä ennen ja nyt ei tuota sportti alustaa enää tässä ole, niin olen kyllä silti tykännyt. Todella mukavaa kyytiä. Ehkä olen myös tullut vanhaksi(tai siis olenkin) , kun ei enää matalat renkaatkaan kiinnosta..ennemmin nyt vähän paksummat ja hiljaisemmat  :D

Mepa

Moi onkos täällä kellään IV PHEV räsästä DCC alustalla. Itsellä tulossa tuollainen, mutta on vähän ristiriitaista tietoa, että onko tuossa myös 10cm matalampi alusta. Myyjän mukaan olisi, mutta teknisten tietojen mukaan ei.

Ja onko kukaan DCC alustalla madaltanut omaa kiesiä. Onko kokemuksia?

jakat123

Minulla rs ladattava ja DCC alusta.Ihan normaali korkuinen on. Bensa rs on matalampi kuin hybridi.DCC on oiva valinta jos tykkää säädellä alustaa....itse tykkään ajella kaupungissa hiukan pehmeämmällä alustalla maantiellä sit kovempi.
Skoda RS TSI III -14, Skoda RS IV HYBRID -21

Jutila

Pari viikkoa on ollut esittelyautona ostettu RS pihassa. Kaikin puolin mahtava peli, ei voi kiistää. Mutta; minkälaisia latauskaaleleita autossa pitäisi olla mukana? Nyt tuli vain kotilataukseen sopiva supersukolla varustettu kaapeli. Pitäiskö mukana olla toinenkin kaapeli yleisiä latausasemia varten?

pumo

Ite ostin vastaavan esittelyauton. Mukana oli suko piuha ja mode2 piuha. Eli olettaisin että se mode2 kuuluu olla mukana.

makelja

Kyllä noissa ymmärtääkseni pitäisi tulla type2 kaapeli mukana.

tet

Lainaus käyttäjältä: pumo - 07.08.21 - klo:15:56
Ite ostin vastaavan esittelyauton. Mukana oli suko piuha ja mode2 piuha. Eli olettaisin että se mode2 kuuluu olla mukana.

Täsmennetäänpä termejä:

Mode 2 = hidaslataus sukojohdolla
Mode 3 = normaalilataus Type2-johdolla

Eli Type2-johdosta siis kyse, se näyttää nyt puuttuvan kysyjän autosta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

pumo

Type2 oli tarkoitus laittaa vaan sormet näppäili muuta.
On tuo go e charger vaan hyvä ostos suosittelen, onhan se vähä tyyris. Mutta jos sitä suko laturia ei suositella jatkuvaan käyttöön niin tommonenhan se on oltava.

PoNppu

Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?

Paljonkohan iV RS:n kaksi ensimmäistä huoltoa maksaa? Myyjä kovasti yrittää kaupata huolenpitosopimusta, kun tulee kuulemma vuositasolla samanhintaiseksi kuin huollot.

Kyseessä siis 4 vuoden leasari ilman huoltoja, niin laskin äkkiseltään että huolenpitosopimus maksaa 43e/kk * 48kk = 2064e. Jos huoltoja tuolle leasing-ajalle tulee vain 2 (2v/30tkm), niin yksi huolto saisi maksaa yli tonnin.
,,kkiseltään vaikuttaa siltä, että omassa tapauksessa tuosta ei ole mitään iloa.

Pushead

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 18.08.21 - klo:18:22
Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?

iV:ssä 15tkm/1v, IV:ssä taitaa olla sitten tuo 2v/30tkm
2022 Octavia iV Style Liftback
2003 Polo 1.2 Comfortline

Delli

Öljynvaihto 15000, 45000 jne.
Normaalit huollot sitten 30000, 60000 jne
Mercedes-Benz C300 e A Business

Captain J

Lainaus käyttäjältä: PoNppu - 18.08.21 - klo:18:22
Eikös iV RS:ssä ole sama huoltoväli kuin normi Octaviassa? Eli 2v / 30tkm?

Paljonkohan iV RS:n kaksi ensimmäistä huoltoa maksaa? Myyjä kovasti yrittää kaupata huolenpitosopimusta, kun tulee kuulemma vuositasolla samanhintaiseksi kuin huollot.

Kyseessä siis 4 vuoden leasari ilman huoltoja, niin laskin äkkiseltään että huolenpitosopimus maksaa 43e/kk * 48kk = 2064e. Jos huoltoja tuolle leasing-ajalle tulee vain 2 (2v/30tkm), niin yksi huolto saisi maksaa yli tonnin.
,,kkiseltään vaikuttaa siltä, että omassa tapauksessa tuosta ei ole mitään iloa.
Neljä vuotta on suht pitkä aika pitää autoa, varsinkin kun takuu on kaksi vuotta. Jos auto on valioyksilö (eli ei ylimääräisiä huoltoja), niin sittenhän sopparilla ottaa takkiin. Jos taas maanantaikappale, niin sitten soppari on omistajan paras kaveri.

Riippuu ihan miten paljon arvostaa kulujen ennakointia vs säästöt + mahdolliset ylläriongelmat. Mitä oon lueskellut täältä ja briskodan puolelta eri ongelmista, niin itse ehkä otan sopparin omaani jos ei ihan törkyhintainen ole.
Kulkuneuvo:
Skoda Octavia Style 1.4 G-TEC, vm.2018

heller

Onkohan tähän jotain päivitystä käyttökokemuksista?
Itellä alkaa vähän karkailla hankinnat e-tecistä iV mallin kautta rs iV:hen.

Eniten mietityttää että mitä mahtaa kulutus olla pitemmillä matkoilla jos akku ei ole täynnä lähtiessä?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

miz

Lainaus käyttäjältä: heller - 18.08.21 - klo:22:02
Onkohan tähän jotain päivitystä käyttökokemuksista?
Itellä alkaa vähän karkailla hankinnat e-tecistä iV mallin kautta rs iV:hen.

Eniten mietityttää että mitä mahtaa kulutus olla pitemmillä matkoilla jos akku ei ole täynnä lähtiessä?

Tuossa toisessa ketjussa sait useammankin vastauksen tähän. Käytännössä sama voimalinja kuin iV:ssä, RS:ssä ei vaan ole leikattu sähkömoottorin puolelta tehoja hybridikäytössä joten yhteistehoa ja suorituskykyä on enemmän.

heller

Lainaus käyttäjältä: miz - 18.08.21 - klo:22:18
Tuossa toisessa ketjussa sait useammankin vastauksen tähän. Käytännössä sama voimalinja kuin iV:ssä, RS:ssä ei vaan ole leikattu sähkömoottorin puolelta tehoja hybridikäytössä joten yhteistehoa ja suorituskykyä on enemmän.

Jep, siellä kyselin  myös.  Lähinnä haen täältä vertailuja kun tehoa on enemmän, ja käytännössä itsellä ajoa tulee paljon myös ilman latausta.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Mitäs luokkaa muuten porukalla on vakuutukset tähän malliin?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

pumo

Minulla on Ifissä, 80% bonus ja 80% täyskaskolla 967e/v.

tässä on vähän hämärä tuo rekuperaatio, useasti alamäissä ennen risteystä sanoo että jalka pois kaasulta. vaan välillä tuntuu jarruttavan ja keräävän sähköä ja jossei paina "kaasua" niin meinaa pysähtyä paljon ennen risteystä, toisinaan taas jalka pois kaasulta ja rullaa ilman vastusta.

Farao

Lainaus käyttäjältä: pumo - 20.08.21 - klo:13:00
Minulla on Ifissä, 80% bonus ja 80% täyskaskolla 967e/v.

tässä on vähän hämärä tuo rekuperaatio, useasti alamäissä ennen risteystä sanoo että jalka pois kaasulta. vaan välillä tuntuu jarruttavan ja keräävän sähköä ja jossei paina "kaasua" niin meinaa pysähtyä paljon ennen risteystä, toisinaan taas jalka pois kaasulta ja rullaa ilman vastusta.

Onko akku kuinka täynnä, kun rullaa ilman vastusta? Sehän ei käytä rekuperaatiota kuin ihan pikkaisen akun ollessa täynnä, eli ei pysty tunkemaan sinne enempää tavaraa. Noin 80% kohdallahan se ottaa jo "täyslatinkia" rekuperoinnin kautta.

pumo

#25
tuossa tilanteessa oli jotain 40-50% välissä. samalla ajolla oli siis nämä rullaus erilaisuudet 3km päässä toisistaan.
edit: se rekuperaatio asetus on medium tai mikä se keskiasento nyt olikaan.

heller

Onkos jollakin nuo lisävarusteena saatavat RS penkit, eli sähköllä nahkalla ja "alcantaralla"? Onko huomattavaa eroa mukavuudessa?
Mietin myös että onko niissä vain eri materiaali ja muuten samat penkit?

Entäs DCC. Onkos siitä kovasti iloa tässä "korotetussa" plugariversiossa? RS iV alusta oli mielestäni ihan kohtalainen. Mutta olisiko siitä jotain iloa vielä? Perusteluja myös kiitos :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Ainii, tiedoksi muillekin että vk38 eteenpäin saa tätä koukulla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

pumo

Kivoja nää uudet mallit

Pari kertaa tehny noin kun vaihtaa sähköltä bensalle. Sanoi huollpssa ekan kerran jälkeen että bensan syöttö häiriö. Vaan ajettava takas sinne, korjatkaa.

pumo

Samat häiriöt, kyselevät tehtaalta syytä ja korjauskeinoja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy