Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Newman

Tuo Long Life -huoltoväli on vain valmistajan tapa tehdä huoltokustannuksista houkuttelevamman näköisiä, sekä ostajille että autolehdille. Ei kai konsernia oikeasti kiinnosta, toimiiko huoltoväli esmes Suomen kaltaisella pienellä markkina-alueella, jossa on ääriolosuhteet. Hyvä vaan jos moottori hajoaa vaikkapa viiden vuoden käytön jälkeen. Tai onpahan ainakin hemmetin kallis korjattava (valtuutetussa tietty). Näin ajattelisi kyynikko.

axe

Lainaus käyttäjältä: Newman - 28.02.11 - klo:20:16
Tuo Long Life -huoltoväli on vain valmistajan tapa tehdä huoltokustannuksista houkuttelevamman näköisiä, sekä ostajille että autolehdille. Ei kai konsernia oikeasti kiinnosta, toimiiko huoltoväli esmes Suomen kaltaisella pienellä markkina-alueella, jossa on ääriolosuhteet. Hyvä vaan jos moottori hajoaa vaikkapa viiden vuoden käytön jälkeen. Tai onpahan ainakin hemmetin kallis korjattava (valtuutetussa tietty). Näin ajattelisi kyynikko.
täsmälleen samaa mieltä....

POSSU


kt

Toimiihan se LL-ennuste ihan hyvin. Itselläni on pyydellyt noin 28-30 tkm:n jälkeen huoltoon eikä moottori ole "hajonnut". Halpaakin se on, kun noin 2 vuoden välein joutuu LL-huollattamaan.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Taky

Lainaus käyttäjältä: Newman - 28.02.11 - klo:20:16
Tuo Long Life -huoltoväli on vain valmistajan tapa tehdä huoltokustannuksista houkuttelevamman näköisiä, sekä ostajille että autolehdille.

...ja käytännössäkin, on ihan eriasia huollattaa 2* vuodessa LL-huoltovälillä kuin kiinteällä 15 tkm välillä 4* vuodessa.

Puolet vähemmän seisontapäiviä vaikka kustannukset kokonaisuudessaan olisivatkin samat/vuosi.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Maximus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 04.02.11 - klo:06:36
Kerros ihan piruuttaan, mitä huoltoennuste näyttää kun saat sen 500 km ajettua.
Nyt on siitä kilometreillä 13165 tehdystä ekasta huollosta kulunut reilu kuukausi ja vajaat 700 km. Huoltoennuste on: 16400 km tai 333 päivää. Olen kyllä melkoisen yllättynyt, ettei tuon enempää lupaa. Onhan tuossa lukumääräisesti eniten 2-10 km:n ajoja, mutta ne yleensä aina 1-2 tunnin esilämmityksellä. Sitten on muutama pitempi 20 km:n siivu ja lopuksi 2x150 km. Tuolla viimeisellä 300 km:llä keskikulutus oli 5.5 litraa satasella, joten ei ainakaan kulunut bensiinimäärä ole ollut syynä tuohon huoltoennusteeseen. Pitkäaikaisempi keskikulutus on nyt 7.5 litraa. Oliskohan nollautunut tuossa viime huollossa, en tiedä ihan varmaan.

Ei oikein taida nämä LL-vagit olla vähemmän ajavan autoja... Tässä ilmeisesti joutuu sen jarrunesteiden vaihtamattomuudenkin takia ottamaan vielä yhden huoltokäynnin välissä. Ne kun pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein. Eli mulla näyttäis nyt sitten olevan auton ensimmäiset merkkihuoltovierailut seuraavat: 17kk ja 13tkm, 24kk ja 20tkm(?), 29kk ja 24tkm(??)... Tulee vähän mieleen, että pitääkö kohta vaihtaa merkkiä. Auto on ihan OK, mutta tämä LL & service indicator on vähemmän sitä. Vai pitäiskö sitten viimeistään tuossa noin 11kk:n perästä tulevassa huollossa siirtyä siihen 1v:n kiinteään huoltorytmiin. Hankalan tuntuista, olis varmaan heti alkujaan pitänyt arvata, miten tämä LL-systeemi sopii omaan tyyliin ja tehdä valinta jo silloin. Pikkuisen tässä kaipailen vanhaa hyvää Mazdaani, joka vietiin huoltoon silloin kun "huvitti". Ja kuitenkin auto lähti täysissä voimissa 17 vuotiaana jatkamaan eloaan seuraavan omistajan ilona...  ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

gloter

Melkoisen lyhyttä matkaa lupailee. Itselläni viime heinäkuussa tehty LL-huolto ja näyttö lupailee tällä hetkellä 11 000 km seuraavaan huoltoon (aikaa en muista tarkalleen, jotain päälle 200 päivää). Kaikki huollot uudesta asti ovat olleet noin 22 000 -25 000 km välein ja noin 1½ vuotta. Paljon pätkäajoa talvella esilämmityksineen (kesällä pidempiä siivuja). Tuo huoltoväli varmasti pitenee kun kevät etenee. Näin se on itselläni ainakin ollut. Talviaika haukkaa huoltovälistä reilusti mutta kesä tasoittaa.
Octavia Combi Elegance 1,8 TSI -11

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 14.03.11 - klo:02:22
Nyt on siitä kilometreillä 13165 tehdystä ekasta huollosta kulunut reilu kuukausi ja vajaat 700 km. Huoltoennuste on: 16400 km tai 333 päivää. Olen kyllä melkoisen yllättynyt, ettei tuon enempää lupaa. Onhan tuossa lukumääräisesti eniten 2-10 km:n ajoja, mutta ne yleensä aina 1-2 tunnin esilämmityksellä. Sitten on muutama pitempi 20 km:n siivu ja lopuksi 2x150 km. Tuolla viimeisellä 300 km:llä keskikulutus oli 5.5 litraa satasella, joten ei ainakaan kulunut bensiinimäärä ole ollut syynä tuohon huoltoennusteeseen. Pitkäaikaisempi keskikulutus on nyt 7.5 litraa. Oliskohan nollautunut tuossa viime huollossa, en tiedä ihan varmaan.

Ei oikein taida nämä LL-vagit olla vähemmän ajavan autoja... Tässä ilmeisesti joutuu sen jarrunesteiden vaihtamattomuudenkin takia ottamaan vielä yhden huoltokäynnin välissä. Ne kun pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein. Eli mulla näyttäis nyt sitten olevan auton ensimmäiset merkkihuoltovierailut seuraavat: 17kk ja 13tkm, 24kk ja 20tkm(?), 29kk ja 24tkm(??)... Tulee vähän mieleen, että pitääkö kohta vaihtaa merkkiä. Auto on ihan OK, mutta tämä LL & service indicator on vähemmän sitä. Vai pitäiskö sitten viimeistään tuossa noin 11kk:n perästä tulevassa huollossa siirtyä siihen 1v:n kiinteään huoltorytmiin. Hankalan tuntuista, olis varmaan heti alkujaan pitänyt arvata, miten tämä LL-systeemi sopii omaan tyyliin ja tehdä valinta jo silloin. Pikkuisen tässä kaipailen vanhaa hyvää Mazdaani, joka vietiin huoltoon silloin kun "huvitti". Ja kuitenkin auto lähti täysissä voimissa 17 vuotiaana jatkamaan eloaan seuraavan omistajan ilona...  ;D

Olen vieläkin sitä mieltä, että autossasi on vikaa nimenomaan päivien koodauksessa.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

LS

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 14.03.11 - klo:02:22
Nyt on siitä kilometreillä 13165 tehdystä ekasta huollosta kulunut reilu kuukausi ja vajaat 700 km. Huoltoennuste on: 16400 km tai 333 päivää. Olen kyllä melkoisen yllättynyt, ettei tuon enempää lupaa. Onhan tuossa lukumääräisesti eniten 2-10 km:n ajoja, mutta ne yleensä aina 1-2 tunnin esilämmityksellä. Sitten on muutama pitempi 20 km:n siivu ja lopuksi 2x150 km. Tuolla viimeisellä 300 km:llä keskikulutus oli 5.5 litraa satasella, joten ei ainakaan kulunut bensiinimäärä ole ollut syynä tuohon huoltoennusteeseen. Pitkäaikaisempi keskikulutus on nyt 7.5 litraa. Oliskohan nollautunut tuossa viime huollossa, en tiedä ihan varmaan.

Ei oikein taida nämä LL-vagit olla vähemmän ajavan autoja... Tässä ilmeisesti joutuu sen jarrunesteiden vaihtamattomuudenkin takia ottamaan vielä yhden huoltokäynnin välissä. Ne kun pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein. Eli mulla näyttäis nyt sitten olevan auton ensimmäiset merkkihuoltovierailut seuraavat: 17kk ja 13tkm, 24kk ja 20tkm(?), 29kk ja 24tkm(??)... Tulee vähän mieleen, että pitääkö kohta vaihtaa merkkiä. Auto on ihan OK, mutta tämä LL & service indicator on vähemmän sitä. Vai pitäiskö sitten viimeistään tuossa noin 11kk:n perästä tulevassa huollossa siirtyä siihen 1v:n kiinteään huoltorytmiin. Hankalan tuntuista, olis varmaan heti alkujaan pitänyt arvata, miten tämä LL-systeemi sopii omaan tyyliin ja tehdä valinta jo silloin. Pikkuisen tässä kaipailen vanhaa hyvää Mazdaani, joka vietiin huoltoon silloin kun "huvitti". Ja kuitenkin auto lähti täysissä voimissa 17 vuotiaana jatkamaan eloaan seuraavan omistajan ilona...  ;D

Lyhyet ajot ovat öljyille ne kaikkein raskaimmat olosuhteet (öljyn seasta ei ehdi haihtua sinne kertynyt polttoaine ja vesi). Ei tuo 17 kk / 13 tkm siten ihan mahdottomalta kuulosta, mutta ehkä voisit olla huoltoneuvojaasi yhteydessä jos tuon LL-koodauksen voisivat tarkistaa. Osannee kertoa myös onko tuollaiset km / kk -lukemat tavanomaisia sinun ajoprofiililla.   

kt

Epäilen niin, että LL-huolto-ennuste käyttää lähtöarvoina ajotietokoneen 1-osion tietoja. Siinähän rekisteröidään parin tunnin mittaisia ajorupeamia, jonka jälkeen tilanne aina nollautuu. Jos parin tunnin aikana ajaa vain 10-20 km , jää esim kulutuslukema "suureksi"  ja öljynlämmöt alhaisiksi verrattuina siihen, että ajaisi samassa ajassa esim. 100 km. Näitä tietoja summataan LL-kaavaan. Jos aamulla tulee lyhyt ajo töihin ja illalla toinen 10 km takaisin, niin juuri ne pudottavat LL-ennustetta.
Itse olen ajellut nyt viimeisen kuukauden päivittäin vain korkeitaan 2 tuntia ja yhteensä aina 80 km. LL-ennuste pysyy koko ajan yli 30 tkm:ssä. Ennuste seilaa alueella 300001---30099 km.
Ja kuten aikaisemminkin jo sanottu, vaikka auto ei liikkuisi mihinkään, niin noin 2000 tunnin moottorin tyhjäkäynnin jälkeen öljyt ovat lopussa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Sean80

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.03.11 - klo:08:25
Jos aamulla tulee lyhyt ajo töihin ja illalla toinen 10 km takaisin, niin juuri ne pudottavat LL-ennustetta.
Ensimmäiset 12kk ajelin väliä Hyvinkää-Espoo-Hyvinkää (150km päivässä), mutta viimeiset 9kk Helsinki-Espoo-Helsinki (15km päivässä). Silti huoltoväliennuste pysyy jo toista kertaa 30001-30099 km:ssä. Kylmäkäynnistyksiäkin tulee. Jopa niin kylmällä, että auto ei ole lähtenyt käyntiin. ;D

kt

Joo, hämärä systeemi. Se kuitenkin on minusta täysin selvää, ettei "LL-kaava" kylmäkäynnistyksiä noteeraa mitenkään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.03.11 - klo:11:11
Joo, hämärä systeemi. Se kuitenkin on minusta täysin selvää, ettei "LL-kaava" kylmäkäynnistyksiä noteeraa mitenkään.

Tässä samaisessa ketjussa taitaa olla jo useampaan kertaa referoitu tuota "LL-kaavaa", ketjun vanhempia viestejä kaivelemalla se hämäryys kirkastuu. Bensakoneessa LL-huoltoväliin vaikuttaa ajomatka, bensankulutus ja öljyn lämpötila. Dieselillä taasen ajomatka, öljyn lämpö sekä moottorin kierrosluku ja kuorma.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 14.03.11 - klo:08:25
Epäilen niin, että LL-huolto-ennuste käyttää lähtöarvoina ajotietokoneen 1-osion tietoja. Siinähän rekisteröidään parin tunnin mittaisia ajorupeamia, jonka jälkeen tilanne aina nollautuu. Jos parin tunnin aikana ajaa vain 10-20 km , jää esim kulutuslukema "suureksi"  ja öljynlämmöt alhaisiksi verrattuina siihen, että ajaisi samassa ajassa esim. 100 km. Näitä tietoja summataan LL-kaavaan. Jos aamulla tulee lyhyt ajo töihin ja illalla toinen 10 km takaisin, niin juuri ne pudottavat LL-ennustetta.

Ei kuulosta uskottavalta, minulla tulee paljon pätkäajoa juurinkin noin että aamulla töihin ja illalla takaisin matka ollessa vain alle 5km/suunta. LL-ennuste on nyt luokkaa 24tkm ja pohjalla on kuitenkin se ensimmäiset 1500km essarina, auton saadessamme ennuste oli 16tkm kohdilla joten siitä on jatkunut aika mukavasti. Toki myös silloin tällöin tulee pidempääkin siivua joka aina tasaa tilannetta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Maximus

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 14.03.11 - klo:06:42
Olen vieläkin sitä mieltä, että autossasi on vikaa nimenomaan päivien koodauksessa.
Jos tässä nyt ehtis myöhemmin tällä viikolla, niin ajattelin kyllä ihan käydä juttelemassa Vehon huollon kanssa asiasta. Harmi ettei tullut ensimmäisenä kesänä heti katsottua tuota huoltonäyttöä. Mutta sen muistan että kun sen ensimmäisen kerran näin tai vartavasten katsoin,  oli päiviä silloinkin jäljellä alle 365. Mutta jos autolla oli ajettu jo vaikkapa 8000 km, niin mielessäni laskin kilometrien vievän yli 25 tkm:n. Jotenkin kyllä minullekin tulee mieleen, että haluaako tuo minun näyttö edes näyttää päälle 365:n olevia lukemia. Ettei vaan ole ohjelmoitu yhdelle vuodelle max.??

Hyvä että tuo LL-systeemi sitten edes toisilla pelaa. Minä kyllä olen toistaiseksi aika pettynyt siihen. No, mainokset on mainoksia jne. Todellisuus ei aina sitten ole ihan noiden luotujen mielikuvien kaltainen. Kun pankkien sijoitusneuvojiltakin vaaditaan kaikenlaisia "worst case" -infoja, niin sais vaggineiden mainoksissakin olla ainakin pienellä tekstillä, että huoltoväli voi olla LL-asetuksilla huomattavastikin lyhyempi kuin "2v/30tkm", esim. vaikkapa 17kk ja 13tkm...   ???

PS. Lievänä lohtuna Veho tarjoili täällä Skoda-ihmisille 10.3 ihan kohtuullisen iltabuffetin. Enpä tiedä oliko kukaan muu täältä siellä paikalla. Väkeä oli kyllä muuten runsaasti!   :)
"Age quod agis - tee mitä teet"

kt

Jotain hämärää Maximuksen LL-ennusteessa on. Myös LL-kaavan laskentatapa on hämärän peitossa, vaikka nämä parametrit ovatkin tiedossa. Tuo Karviksen esimerkki kyllä viittaa siihen, että parametrit kumuloidaan ennusteessa. Tai sitten nuo ensimmäiset ennusteet ovat epätarkkoja.
Kun ajelin aikaisemmilla autoilla lähinnä työmatkaa 11+11 km ja muut ajot, niin 28 tkm oli huoltoväli. Nyt kun työmatkaa ei tule ja ajoperioodit on yleensä pitempia, niin ennuste on yli 30tkm.

Itse olen pitänyt tätä 30tkm-väliä, mutta vaihtanut öljyt pikahuollossa lisäksi 15 tkm:n kohdilla. Minusta se tulee halvemmaksi kuin ottaa kiinteä 15 tkm väli. Pikahuolto veloittaa "välihuollosta" suodattimineen ehkä 60 euroa. 30tkm huoltopiste ottanee jotain 150-200 euroa pelkistä öljyistä ja suodattimesta. Jolloin kustannus ona luokkaa 210-260 euroa. Jos merkkiliike tekisi 2 kiinteää huoltoa, niin se kai maksaisi ainakin 400 yhteensä? Arvelen säästäväni ainakin 150 euroa verrattuna siihen, että olisin kiinteässä huoltovälissä.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 14.03.11 - klo:14:33
Jos tässä nyt ehtis myöhemmin tällä viikolla, niin ajattelin kyllä ihan käydä juttelemassa Vehon huollon kanssa asiasta. Harmi ettei tullut ensimmäisenä kesänä heti katsottua tuota huoltonäyttöä. Mutta sen muistan että kun sen ensimmäisen kerran näin tai vartavasten katsoin,  oli päiviä silloinkin jäljellä alle 365. Mutta jos autolla oli ajettu jo vaikkapa 8000 km, niin mielessäni laskin kilometrien vievän yli 25 tkm:n. Jotenkin kyllä minullekin tulee mieleen, että haluaako tuo minun näyttö edes näyttää päälle 365:n olevia lukemia. Ettei vaan ole ohjelmoitu yhdelle vuodelle max.?

Niinpä, siksi aiemmin usutin katsomaan huoltoennustetta heti kun 500 km on mittarissa  ;) Golfissani huoltoväli on ollut  likimain 30 tkm ja päivät täysi kaksi vuotta, työmatkani on 15 km hissuttelua ja viikonloppuisin pitempiä pyrähdyksiä. Talvella ei todellakaan lämpene työmatkan aikana normaalilämpöön, öljy senkään vertaa.

Huollossani oli yksi Audi A3, ihmettelin kun tuli jo vuoden ja kymppitonnin perästä uudelleen. Ajattelin, et joku virhe nollauksessa käynyt työkaverille joka teki ekan huollon. Tarkistin asian, kilometrit ja päivät ok mutta jostain syystä öljynlaatu oli asetuksessa "low" eli ei LL-öljy. Laitoin sen "high" ja katsotaan miten käy.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Maximus - 14.03.11 - klo:02:22

Ei oikein taida nämä LL-vagit olla vähemmän ajavan autoja... Tässä ilmeisesti joutuu sen jarrunesteiden vaihtamattomuudenkin takia ottamaan vielä yhden huoltokäynnin välissä. Ne kun pitäisi vaihtaa 2 vuoden välein.


No ei tuo nyt noin tarkkaa ole. Vaihtaa silloin kun on muukin huolto menossa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 14.03.11 - klo:19:04
No ei tuo nyt noin tarkkaa ole. Vaihtaa silloin kun on muukin huolto menossa.

Varsinkin kun nykyään eka vaihto on vasta 3 vuotiaana, joten eiköhän viimevuotisellakin uskalla päästellä sen ylimääräisen vuoden samoilla nesteillä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Maximus

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 14.03.11 - klo:21:44
Varsinkin kun nykyään eka vaihto on vasta 3 vuotiaana, joten eiköhän viimevuotisellakin uskalla päästellä sen ylimääräisen vuoden samoilla nesteillä.
En tiedä milloin sitten tuohon kolmen vuoden vaihtoväliin on jarrunesteiden suhteen siirrytty, mutta ainakin täkäläinen Veho pitää kahdesta vuodesta kiinni. Minulla siis autoon lyöty tarra, jossa lukee "jarrunesteet 07/2011". Ja tuolla sitten mennään, vaikka kuulemma ei ihan päivän tai kuukauden päällekään ole. Mutta kyllä minä ne sitten käyn vaihdattamassa ennen syksyä. Vai mahtaisko jo silloin se huoltoindikaattori jo huutaa uudelleen muutenkin huoltoon??   ???

Veholta kyselin sitten jo siitä uudesta huoltoennusteesta - 650 km ajettu huollon jälkeen ja seuraavaan 16400km tai 333 päivää - ja sanoivat että sillä mennään. Jos nyt alkaa ihan kohta huoltoa vaatimaan, niin sitten katsotaan asiaa, mutta muuten vaan "kovaa ajoa". Eivät siis ilmeisestikään oikein ostaneet ajatusta siitä, että huoltoväli olisi koodattu jotenkin väärin. No, ei tietenkään. Taitaa täkäläinen Veho saada minusta "hyvän" asiakkaan huollolleen. Ei tää LL-juttu nyt ihan ole sitä mitä kuvittelin...   :-[
"Age quod agis - tee mitä teet"

Fogfighter

Eilen tarkastin huolto ennusteen pelistäni. Viime kesäkuun jälkeen taipaletta on takana vähän reilut 15000 ja ennuste sanoo seuraavaan huoltoon 13800 tai 420vrk. Eli aika lähelle 30 ja kahta vuotta vieläkin tarjoaa. Saa nähdä miten pitää paikkansa ensivuonna.

Mietin vaan tässä 15tkm rikkoiduttua vaihdattaako nyt öljyt vai ei? Vai vasta sitten kun Maximilius päästää legioonan tupakin mittaselle 30tkm jälkeen?

Ei pitäs miettiä näitä hieman väsyneenä yövuorossa, varsinkaan kun asiakkaitakaan ei näy mailla eikä halmeilla. No neljä tuntia kärvisteltävänä viel. Nyt meni loppu hieman OT, mut ei kai se haittaa.

tsiih

Skodalla tosiaan ainakin huoltokirjojen mukaan jarrunesteiden vaihto kahden vuoden välein, tuohon ekaan kolmeen vuoteen olen törmännyt vain volsuissa.
Maximus, nyt kun olet ajanut niin vähän viime huollosta käy jossain muulla korjaamolla tarkastuttamassa koodaus. Muistelisin että koodauksen muuttaminen myös aina nollaa samalla, nyt se ei vielä haittaisi. Öljynlaatu tai päivät, jossain nyt mättää.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 17.03.11 - klo:06:39
Skodalla tosiaan ainakin huoltokirjojen mukaan jarrunesteiden vaihto kahden vuoden välein, tuohon ekaan kolmeen vuoteen olen törmännyt vain volsuissa.

Taisi tulla vm 2011 autoihin tuo muutos, eli vk22/10 :-\ Aika tuore asia siis...
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

LS

2 vuotta oli jarrunesteiden vaihtoväli myös -07 Golf GTI:ssä sekä -06 Passatissa.

kt

#324
Alkaa vaikuttaa "japanilaiselta" sähläykseltä tämä keskustelu LL-huollon tiimoilla.

Jos käytössä on LL-Ennuste, niin aikavälihän on silloin "kiinteä" 2 vuotta. Ei se 2 vuotta mitenkään lyhene tai pitene!  Ennustetut kilometrit sensijaan "muuttuvat" riippuen ajotavasta. Jos 2 vuotta tulee ensimmäisenä eteen, niin hälytys tulee ajan takia, mutta jos kilometrit tulee aikaisemmin täyteen, niin sitten hälytys tulee kilometrien takia. Jos ajotietokone tekee jotain muuta, on siinä vikaa.
Yksinkertaista minusta.

Jos käytössä on kiinteä huoltoväli, niin aikarajana on 1 vuosi ja kilometrirajana on 15 tkm. Kumpikin on kiinteä ja joka tulee ensin eteen, niin silloin huoltoon. Ja jos ajotietokone tekee muutas, niin siinä on vikaa.
Maximukselta kysyn, mitä hänen huoltovihkossa on merkitty systeemiksi?   QG0, QG1 vai QG2 ??

Muiden nesteiden vaihto pitää sopia sitten ihan itse päättäen. Jos ei "jarruttele" paljon, niin ei ne nesteetkään kulu ( =Vitsi, jota ei tarkitse kommentoida). Kyllä sitä voi omaa päätösvaltaa käyttää. Takuuhan kestää 2 vuotta, jonka jälkeen itse vastaa auton kunnosta.

Itse olen käyttänyt LL-huoltoväliä (siis muuttuvaa) jo 3 autossa. Mutta tehnyt sen väliöljynvaihdon puolivälissä ihan siksi, että korva kuulolla on moottorin ääni alkanut hirvittää. Huoltokirjaan ei noita ole merkitty, ettei merkkihuolto saa siitä vihiä.

Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

LS

Eikö tuo ole tässäkin ketjussa monesi ollut esillä, että LL-huoltoväli on "up-to" 2 vuotta / 30 tkm?

Tuossa vanhassa self-study 224:ssakin tuo on kerrottu. Minimissään tuo huoltoväli on siis 1 vuosi / 15 tkm.

Lainaa"If the vehicle is driven very uneconomically or under extreme conditions, e.g.
short distances, the shortest service interval is 15,000 km or 1 year."

Disclaimer: Tuo lähteenä käytetty dokumentti on jumalattoman vanha, voi olla vanhaa tietoa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 17.03.11 - klo:07:33
2 vuotta oli jarrunesteiden vaihtoväli myös -07 Golf GTI:ssä sekä -06 Passatissa.
-09 Golfissa eka väli on 3 vuotta. Siitä sitten kahden vuoden välein.

Maximus

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.03.11 - klo:08:26
Alkaa vaikuttaa "japanilaiselta" sähläykseltä tämä keskustelu LL-huollon tiimoilla.

Jos käytössä on LL-Ennuste, niin aikavälihän on silloin "kiinteä" 2 vuotta. Ei se 2 vuotta mitenkään lyhene tai pitene!  Ennustetut kilometrit sensijaan "muuttuvat" riippuen ajotavasta. Jos 2 vuotta tulee ensimmäisenä eteen, niin hälytys tulee ajan takia, mutta jos kilometrit tulee aikaisemmin täyteen, niin sitten hälytys tulee kilometrien takia. Jos ajotietokone tekee jotain muuta, on siinä vikaa.
Yksinkertaista minusta.

Jos käytössä on kiinteä huoltoväli, niin aikarajana on 1 vuosi ja kilometrirajana on 15 tkm. Kumpikin on kiinteä ja joka tulee ensin eteen, niin silloin huoltoon. Ja jos ajotietokone tekee muutas, niin siinä on vikaa.
Maximukselta kysyn, mitä hänen huoltovihkossa on merkitty systeemiksi?   QG0, QG1 vai QG2 ??

Pitää katsoa huomenna tuo QG-merkintä... Jos tietoa on ja joku ehtii, niin tietysti vois valmiiksi kertoa, mikä merkitys noilla eri vaihtoehdoilla on.

Mutta muuten, niin ei tuo LL-systeemi sittenkään taida olla niin "yksinkertainen". Eikä 2 vuoden raja ole koskematon. Huoltovälihän on tuossa tapauksessa "2 vuotta / 30 tkm" TAI aiemmin jos huoltoindikaattori niin vaatii. Kirjoitettuna se taitaa olla "tai huoltoindikaattorin mukaan". Mutta eikö ajatus ja käytäntökin ole niin, että huoltoindikaattori voi vaatia aiempaa huollattamista. Jos ei vaadi aiempaa, niin silloinhan "service now" aktivoituu viimeistään kun 2 vuotta tai 30 tkm tulee täyteen.

Jos tämä alkaa olla sitä "japanilaista", niin toivottavasti sitten räjähdysvaara on kuitenkin kaukana!!   ;D
"Age quod agis - tee mitä teet"

kt

#328
Koodien selityksiä

QG1 =  joustava huoltoväli /2v

( siis tuo "joustava huoltoväli" tarkoittaa mitä se systeemi laskeekaan esim. 29500km, mutta maksimissaan se on noin 30000 km.)

QG2 ja QG0  = on kiinteä 15tkm /1v

( ja nämä on täsmälleen nuo, kumpi sitten ensin tuleekaan)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Karvis

Lainaus käyttäjältä: kt - 17.03.11 - klo:08:26
Jos käytössä on LL-Ennuste, niin aikavälihän on silloin "kiinteä" 2 vuotta. Ei se 2 vuotta mitenkään lyhene tai pitene!

Ei pidä paikkaansa. Päivät ei välttämättä kulu päivä-päivästä vaan niitä saattaa hävitä useampi kerrallaan, pitkän pätkäajojakson jälkeen kunnon siivu maantiellä taas tienaa lisää päiviä. Aikaraja voi siis olla ajoista riippuen mitä tahansa 1-2v väliltä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy