Valtio tukee rikkaiden luksusautoilua - avustus jopa 500 €/kk

Aloittaja livejungle, 17.10.16 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

livejungle

"Yli satatuhatta euroa maksavan Teslan haltija saa valtiontukea melkein kansaneläkkeen verran, 500 euroa kuukaudessa.

Ainakin sata suomalaista hyvätuloista on yrityksensä kautta anonut valtiolta 400 - 500 euron kuukausiavustusta Teslan osamaksuihin tai leasingvuokriin. Tuen piiriin hyväksytyille valtio maksaa autonomistamistukea yleensä kolme vuotta kullekin eli käytännössä auton koko pitoajan ennen kuin auto menee vaihtoon."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016050721525330_uu.shtml

Ei ihan uusi uutinen mutta mietteitä asiasta?
Kyllähän tuo haisee rikkaiden avustukselta, vaikka sähköautoilua voisikin mielestäni jollain tapaa tukea. Luulisi rikkailla olevan varaa maksaa oman autoilunsa ylläpidot.
Onko tämä oikea tapa tukea sähköautoilua, mielestäni ei..


nackerton

Sähköautoilua tuetaan jo matalalla autoverolla, matalalla ajoneuvoverolla ja liki verottomalla polttoaineella (verrattuna polttonesteiden veroon). Eiköhän se riitä.

skriko

Tukisivat ennen vaikka omaishoitajia jotka tekevät arvokasta työtä ja säästävät valtion ja kuntien rahoja oman terveytensä kustannuksella ja rakkaudesta lähimmäiseensä. Laitospaikka maksaa varmastikin yli 6 000â,¬/kk.
Kuten edesmennyt Leo Jokela lauloi " olisi paljon kirveellä töitä". :o :o :o :o :o :o

Oktaavi

#3
Minusta ihan jees, että tukevat näitä. Saadaan tielle turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja. Ja vaikka valtio maksaa tuota tukea autosta, jää se voitolle jokatapauksessa, kun ynnätään verot ( alvit + autovero + käyttövoimavero ). Jää rutkasti voittoa tukien maksamisen jälkeenkin. Kaikki hyödytään tästä  ;) Eikö olekin hieno juttu? Kaveri selitti mulle aikoinaan tämän kaavan, kun hankki yritykselleen Teslan. Ilman tuota tukea, olisi joutunut tyytymään yli puolta halvempaan autoon, mutta tämä tuki mahdollisti paremman auton hankinnan. Eli win-win tilanne kaikille.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.10.16 - klo:02:43
Minusta ihan jees, että tukevat näitä. Saadaan tielle turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja. Ja vaikka valtio maksaa tuota tukea autosta, jää se voitolle jokatapauksessa, kun ynnätään verot ( alvit + autovero + käyttövoimavero ). Jää rutkasti voittoa tukien maksamisen jälkeenkin. Kaikki hyödytään tästä  ;) Eikö olekin hieno juttu? Kaveri selitti mulle aikoinaan tämän kaavan, kun hankki yritykselleen Teslan. Ilman tuota tukea, olisi joutunut tyytymään yli puolta halvempaan autoon, mutta tämä tuki mahdollisti paremman auton hankinnan. Eli win-win tilanne kaikille.

Miksi yritys tarvitsi Teslan (Tämä ei ole kateellisuus näkökulmasta kysytty)? Toinen sähkö ei tule pistorasiasista eikä akkujenkaan materiaali tule itsestään sillä sekin pitää louhia ja roudata jostain päin maailmaa.

Nämä valtion hömpötykset on nähty ja kun tarpeeksi paljon saadaan noita sähköautoja liikenteeseen, niin kyllä verottaja siihen saa välineet rokottaa. Ja ei en ymmärrä tulonsiirtoa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

pomo

Toisaalta jos tesla korvaa yrityksellä vaikka ison a8, s mersun tai 700-sarjan bemarin niin kyllähän se pakoputkesta tuleva päästö vähenee huomattavasti?

TDiih

Lainaus käyttäjältä: pomo - 18.10.16 - klo:07:27
Toisaalta jos tesla korvaa yrityksellä vaikka ison a8, s mersun tai 700-sarjan bemarin niin kyllähän se pakoputkesta tuleva päästö vähenee huomattavasti?

Samaa mieltä. Akut eivät myöskään ole mitään kertakäyttökamaa. Akut eivät myöskään ole kertakäyttökamaa, niin kuin monesti kuvitellaan.

+ Aika moni ostaa tulevaisuudessa mieluummin 5-10V vuotta vanhan Teslan(tai jonkin muun sähköauton), kuin saman ikäisen bensasyöpön. Ongelmana vain taitaa olla se ettei noilla tunnu hinnat tippuvan.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

vasara

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.10.16 - klo:02:43
Minusta ihan jees, että tukevat näitä. Saadaan tielle turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja. Ja vaikka valtio maksaa tuota tukea autosta, jää se voitolle jokatapauksessa, kun ynnätään verot ( alvit + autovero + käyttövoimavero ). Jää rutkasti voittoa tukien maksamisen jälkeenkin. Kaikki hyödytään tästä  ;) Eikö olekin hieno juttu? Kaveri selitti mulle aikoinaan tämän kaavan, kun hankki yritykselleen Teslan. Ilman tuota tukea, olisi joutunut tyytymään yli puolta halvempaan autoon, mutta tämä tuki mahdollisti paremman auton hankinnan. Eli win-win tilanne kaikille.
Mikään tuki ei ole jees. Ei tämäkään.

Esim.
Tesla 90D veroton hinta 102400â,¬. Hinnassa on alvia 21500â,¬.
- autovero 4747â,¬
- ajoneuvovero n. 180â,¬ / vuosi

tuki 6000â,¬ / vuosi => 4 vuoden jälkeen valtio on miinuksella VS mikä tahansa muu (halpakin) auto, niin valtio on plussalla.

Eli Win tilanne ostajalle ja tappio muille veronmaksajille. Turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja saataisiin massoittain teille, kun rek. vero poistettaisiin.
Teslan koko liikeidea / tuotannon kannattavuus perustuu veromaksajilta ryövättyyn tukeen. Suomen pikkumarkkinoilla summat on pullanmuruja, mutta USA:ssa puhutaan miljardeista.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.10.16 - klo:07:07
Miksi yritys tarvitsi Teslan (Tämä ei ole kateellisuus näkökulmasta kysytty)?
En tiedä, miksi tarvitsivat? Mutta omasta näkökulmasta veikkaisin, että saivat samalla rahalla enemmän autoa. Kyllä itse ajaisin mieluummin Teslalla kuin esimerkiksi Audilla tai Passatilla. Etkö sinä?

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.10.16 - klo:09:55
Mikään tuki ei ole jees. Ei tämäkään.

Esim.
Tesla 90D veroton hinta 102400â,¬. Hinnassa on alvia 21500â,¬.
- autovero 4747â,¬
- ajoneuvovero n. 180â,¬ / vuosi

tuki 6000â,¬ / vuosi => 4 vuoden jälkeen valtio on miinuksella VS mikä tahansa muu (halpakin) auto, niin valtio on plussalla.

Eli Win tilanne ostajalle ja tappio muille veronmaksajille. Turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja saataisiin massoittain teille, kun rek. vero poistettaisiin.
Teslan koko liikeidea / tuotannon kannattavuus perustuu veromaksajilta ryövättyyn tukeen. Suomen pikkumarkkinoilla summat on pullanmuruja, mutta USA:ssa puhutaan miljardeista.
Eikös tuota tukea maksettu kolme vuotta, joten voitolle valtio jää?
Ja tuossa olet kyllä oikeassa, miten saataisiin tielle enemmän turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja, mutta taitaa olla valtiolle liian hyvä tulonlähde, joten sen poistoon en usko. Tai jos poistetaan, korvataan se jollakin älyttömällä verolla, jolla valtio repii enemmän lyömälappua kassaan.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 18.10.16 - klo:10:15
Eikös tuota tukea maksettu kolme vuotta, joten voitolle valtio jää?

Joo ja tämä tuki alkaa olemaan muuntekin jo ehtoopuolella.

Työ- ja elinkeinoministeriö on päätöksessään 4.12.2013 päättänyt pidentää energiatuen tukisitoumuksen voimassaoloaikaa vuoden 2017 loppuun saakka. Ajoneuvo tulee hankkia ja ottaa käyttöön vuoden 2015 puolella. Ajoneuvoja koskeva 36 kuukauden pitovelvoite on edelleen tällöin voimassa. Tukea saa vuoden 2017 loppuun saakka mutta ei vuoden 2018 puolelle meneviltä kuukausilta.


http://www.sahkoinenliikenne.fi/energiainvestointituki
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Tuon uutisen mukaan "tyypillinen tukeen oikeutettu Tesla on maksanut noin 140 000 euroa" eli alvia ja autoveroa Teslan hinnasssa on sen verran, että valtio ei tue mitään, vaan ainoastaan rankaisee normaalia vähemmän.

skriko

Tuttu osti 140 000 uuden BMW:n. Maksoi alvia ja autoveroa 68 000 eikä saanut minkäänlaista tukea. Maksaako tuo Teslan ostaja sitten kenties enemmän veroja kuin tuon 68 000 jos on kerran oikeutettu monen mielestä tukeen maksaneensa veron vuoksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy