Autovero pitää poistaa

Aloittaja TAG, 28.07.16 - klo:01:09

« edellinen - seuraava »

TAG

Moi,
pakko taas vähän vuodattaa, sen verran tämä Autovero (käytännössä EU:n vapaan liikkumisen estävä tulli) Suomeen rekisteröinnin yhteydessä hiertää jatkuvasti. Itsellä on tilanne, jossa tämän homman idioottimaisuus korostuu.

Mun case:

Asun kahdessa maassa, Espanjassa ja Suomessa. Menen pidemmiksi ajoiksi Espanjaan autolla, koska pitää kuskata koira ja tavaraa mukana. Haluaisin omistaa siitä syystä vain yhden hyvän ja monipuolisen auton, en erillisiä autoja molempiin maihin seisomaan suureksi osaksi aikaa. Unelma-autoni tarpeisiini olisi esim. VW T5/T6 California, joita esim. Finnlines lautta oli täynnä Saksan rekisterissä Suomi kilpisen autoni etu- ja takapuolella matkalla Suomeen saksalaisten lomareissulle. Koska vakituinen työpaikkani on Suomessa, olen pakotettu kuulumaan Suomen verovelvollisiin, vaikka työskentelenkin myös Espanjasta käsin etänä osan vuodesta. Tästä johtuen mun on pakko rekisteröidä ainoa auto Suomeen, mulla ei ole EU kansalaisenakaan mitään muuta vaihtoehtoa vaikka oma asunto on myös toisessa EU maassa. Eli joudun pakotetusti maksamaan autoveron Suomeen vaikka puolet kilometreistä tulee maan ulkopuolella. Jos työpaikkani olisi Espanjassa, saisin ajaa Espanjaan rekisteröidyllä autolla vapaasti Suomessa kaikki ne ajot mitkä nytkin ajan. Erona olisi Suomen autoveron puuttuminen.

Tilanteen pitäisi olla EU-kansalaisena sellainen, että on ihan sama kummassa maassa olen kirjoilla, auton verotus olisi lähellä tosiaan, ilman rakenteellista tullia mitä nyt Suomi pitää tässä välissä estämässä tavaran ja ihmisten vapaan liikkumisen.

Tästä seuraa se, että en pysty mitenkään enää perustelemaan itselleni, että ostaisin enää ikinä Suomesta uutta autoa, vaan ajan nykyisen Tiguanini paaliin saakka tai siihen saakka kun poistun pysyvästi ja lopullisesti maasta. Sillä autoverorahalla mitä joutuisin uudesta VW Californiasta maksamaan Suomeen voisin ostaa vaikka uuden Volkswagen Golffin kaikilla varusteilla Espanjasta.

Lopputulos tästä Suomen toiminnasta on, että itselläni ja monella muulla on suuri intressi vaihtaa verokirjat ja elämä kokonaan pois Suomesta. Siinä menee sitten loputkin verot Suomelta. Kun menee usko tähän touhuun, niin sitten lähtee myös veronmaksajat pesuveden mukana, vika sammuttakoon valot.

kerkko

Ei sinänsä vastauksena edellisen kirjoittajan dilemmaan, kunhan pohdintaa veroinstrumentista.

Mielenkiintoista että tämä autovero jaksaa puhuttaa, erityisesti edullisemmanluokan autojen käyttäjiä. Ja siksi kai on ollutkin Persujen lempiteemoja. Verolla kerätään erityisesti kalliimpien autojen ostajilta ja autoaan usein vaihtavilta tulonsiirtoa tavalliselle kansalaiselle. Ja usein sen veron maksajana onkin se hyvin tulosta tekevä yritys. Jotta tavallisen kansalaisen (perusautoilijan) on sitä parempi mitä korkeampi autovero on muun verotuksen ollessa silloin pienempää. Sama pätee samalla vimmalla vastustettuihin alkoholi- ja tupakkaveroihinkin.

K

HiTecci

Niin no auto- ja aika moneen muuhunkin veroon pätee se 80/20 tai kenties jopa 90/10 sääntö, jossa 90% veron tuotosta kerätään 10% sitä maksavilta. Eli käytännössä juurikin autoverossa suurin osa verosta kertyy noista kalliimman luokan autoista, joita kuitenkin lukumääräisesti myydään kovin vähän => ihmetyttää tuo hiukan itseäkin miten esim. Persut kykenee ratsastamaan tälläisillä vaaliteemoilla, vai onko kansa tosiaan niin kokonaisuuksista tietämätöntä :o

Mutta varmaahan se on että tuokin vero tulee aikanaan kyllä poistumaan. Johan sitä päätettiin tällä vaalikaudella 20% pienentää, mutta sekin tehtiin verolaskennallisesti sillä kaameimmalla mahdollisella tavalla vain 5% vuodessa => käytetyn tuontiauton tuojalle, tai pikemminkin sen veromäärän laskijalle tuo on jo melkoinen painajainen kun jokainen vuosikerta samastakin autosta menee eri prosenteilla = olisiko tätäkään hommaa voinut hoitaa enää yhtään paskemmin ::)

Sitäpaitsi -20% laakista on aikalailla eri asia kuin 4x -5%, tuohan opetettiin jo peruskoulussa >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

ExOctavisti

Just sattui illan pimeinä tunteina silmiin banneri Fiatilta Saksasta.. Panda tarjous 7990â,¬ ja Punto 9990â,¬. Panda näyttää Suolessa maksavan alkaen 11000â,¬ verottomana plus pari kolme tonnia veroa päälle, joku vetää välistä ja paljon..
Lopullinen hinta on sitten jo n.14kâ,¬:n luokkaa..prosentuaalisesti ero on huikea!

Jultsu

Onko TAG laskenut paljonko vuotuisessa ajoneuvoverossa olisi eroa Espanja vs. Suomi? Tuo on se suurempi ongelma mihin kukaan ei halua edes tarttua. Se mikä suurinta osaa (persujen kannattajia) koskee on nimenomaan tuo vanhempien ja pikkaisen isompipäästöisten autojen kuristusote valtion toimesta. Aivan sama jos jossain 10 vuotta vanhassa autossa on sitä autoveron jäännöstä jäljellä joku 1000e vs. sama auton hinta ostettuna ulkomailta, mutta nuo vuotuiset kiinteät käyttökulut on revitty jostain apinan perseestä. Tuon saman 1000e per vuosi saa nyt jo maksaa jostain vähänkin isommasta ja painavammasta dieselautosta. Ei kauheasti lohduta lupailut siitä että parin vuoden päästä sen pikkupunton saa ostettua 300 euroa halvemmalla, kun tuo sama 300e revitään toisaalla kasaan jokavuotisilla ajoneuvoveronkorotuksilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

kerkko

Olisipa mukavaa asua maassa, missä olisi:

- Välimeren ilmasto talvisin
- Pohjolan suvi
- Ruotsin sosiaaliturva
- Sveitsin tulotaso
- Itävallan Alpit
- Atlantin aallot
- Rivieran rannat
- Romanian hintataso
- Kreikan verotus
- Norjan öljyvarat
- Saksan täsmällisyys
- Suomen yhteiskuntarauha
- Italian ruoka- ja juomakulttuuri

Ai niin, kaikkea ei ehkä kuitenkaan voine saada?

SNG

Eurostoliittoa voisi muuttaa aidon liittovaltion suuntaan yhtenäistämällä verojuttuja ja siten kampittamaan esim Suålen kateusverotusta. Suålen hallituksen norminpurkutalkoot, kiky, sote ja Suåli kuntoon-tyyppiset litanjat ovat pelkkää sanahelinää.

Mutta kaikkea ei tosiaan voi saada kuten kerkko juuri kirjoitti  :(

Itse harkitsisin vastaavassa tilanteessa auton liisaamista. Bulvaania eli esim Espanjassa kirjoilla olevaa luotettavaa tuttua suomalaista henkilöä ei varmaankaan voi käyttää auton omistajana, kun autolla ei saisi Suomessa silti ajaa ilman että bulvaani mukana.

yason

Lainaus käyttäjältä: TAG - 28.07.16 - klo:01:09
Koska vakituinen työpaikkani on Suomessa, olen pakotettu kuulumaan Suomen verovelvollisiin, vaikka työskentelenkin myös Espanjasta käsin etänä osan vuodesta. Tästä johtuen mun on pakko rekisteröidä ainoa auto Suomeen, mulla ei ole EU kansalaisenakaan mitään muuta vaihtoehtoa vaikka oma asunto on myös toisessa EU maassa.

Onko rajoitus siis Espanjan autorekisterikeskuksen aiheuttama vai Suomen? Maalaisjärjellä vois ajatella, että voit Espanjassa ostaa ja rekisteröidä Espanjaan ihan minkä auton haluat, eihän se Suomelle kuulu eikä Trafi siitä tiedä hölkäsen pöläystä. Vai onko espanjalaisetkin samanlaisia mulqvisteja, että eivät anna rekisteröidä autoa sinne, vaikka on osoite Espanjassa?

Vai syntyykö ongelma siinä vaiheessa, kun suomalaisena verovelvollisena ajat Espanjan kilvissä omistamasi auton SUomeen, jolloin trafiverottaja iskee raskaalla hanskalla kummallekin poskelle?

TAG

#8
Lainaus käyttäjältä: yason - 28.07.16 - klo:12:23
Onko rajoitus siis Espanjan autorekisterikeskuksen aiheuttama vai Suomen? Maalaisjärjellä vois ajatella, että voit Espanjassa ostaa ja rekisteröidä Espanjaan ihan minkä auton haluat, eihän se Suomelle kuulu eikä Trafi siitä tiedä hölkäsen pöläystä. Vai onko espanjalaisetkin samanlaisia mulqvisteja, että eivät anna rekisteröidä autoa sinne, vaikka on osoite Espanjassa?

Vai syntyykö ongelma siinä vaiheessa, kun suomalaisena verovelvollisena ajat Espanjan kilvissä omistamasi auton SUomeen, jolloin trafiverottaja iskee raskaalla hanskalla kummallekin poskelle?

En saa Suomen verovelvollisena ajaa Espanjaan rekisteröityä autoa Suomen rajan yli ilman autoveron kantoa niin kauan kuin olen Suomessa verovelvollinen työtuloistani. Jos olisin kirjoilla Espanjassa ja tekisin työni vaikka Suomeen oman espanjalaisen toiminimen kautta, niin saisin ajaa vapaasti 6kk vuodessa Suomessa Espanjan rekisterissä ja asua Suomen asunnossa sen alle 6kk per vuosi. Tietty tilanne on nyt niin, että saan vapaasti ajaa mun Suomeen rekisteröidyllä autolla Espanjassa sen 6kk vuodessa. Tässä tämä perseily tulee autoveron muodossa. Täsmälleen sama temppu toisinpäin langettaisi mulle n. 25 000â,¬ lisäverot auton rekisteröinnin yhteydessä. Tämä ei pitänyt olla EU liikkumisvapauden henki.

Toki voin ostaa Espanjasta myös auton ja ajaa sillä vapaasti missä tahansa muussa maassa paitsi Suomessa. Mutta kun idea oli, että hommaisin auton, jolla täyttyisi kaikki tarpeet yhdellä kertaa. Arkiajot molemmissa maissa (matalat parkkihallit huomioiden, mikä käytännössä estää Suomessa autoverovapaan asuntoauton), asuntojen välinen liikenne ja vielä Espanjan auringossa pieni retkeily sinnetänne, niin että saa napattua koirankin mukaan reissuun

TAG

#9
Tämmöisestä EU vapaudesta siis haaveilen täällä Suomessa. Käytännössä kielletty autotyyppi Suomessa. Näissä on väkisinkin vähän suuremmat CO2 päästöt ja kun auto on valmiiksi jo kallis, niin veroraippa on törkeä. Nyt keksityt autoveron vuosittaiset pikkualentamiset eivät tietty koske lainkaan tämänkaltaisia autoja.


skriko

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 28.07.16 - klo:10:54
Olisipa mukavaa asua maassa, missä olisi:

- Välimeren ilmasto talvisin
- Pohjolan suvi
- Ruotsin sosiaaliturva
- Sveitsin tulotaso
- Itävallan Alpit
- Atlantin aallot
- Rivieran rannat
- Romanian hintataso
- Kreikan verotus
- Norjan öljyvarat
- Saksan täsmällisyys
- Suomen yhteiskuntarauha
- Italian ruoka- ja juomakulttuuri

Ai niin, kaikkea ei ehkä kuitenkaan voine saada?

Olisi mukava asua maassa, missä ei olisi hyvävelijärjestöä
tai olisi myös hyväsiskojärjestö.
Olisi mukava asua maassa, missä ihmiset ajattelisivat myös toista ihmistä, esim. vaikkapa naapuriaan.
Olisi mukava asua maassa, missä ihmisillä olisi kyky tuntea empatiaa, eikä mennä laput silmillä ja ajatella kunhan minulla vaan on hyvä olla, niin ei muista väliä.
Olisi hyvä asua maassa missä ihmiset osaisivat sen työn mistä heille maksetaan palkka.
Olisi mukava asua maassa missä ihmisten sanaan voisi luottaa.
Olisi mukava asua maassa missä ihmiset vielä tuntisivat sanat anteeksi, päivää, näkemiin ja kiitos.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 28.07.16 - klo:08:43
Niin no auto- ja aika moneen muuhunkin veroon pätee se 80/20 tai kenties jopa 90/10 sääntö, jossa 90% veron tuotosta kerätään 10% sitä maksavilta. Eli käytännössä juurikin autoverossa suurin osa verosta kertyy noista kalliimman luokan autoista..
Mitä luokittelet kalliimman luokan autoksi? Kalliita autoja Suomessa tosiaan myydään niin vähän, ettei sääntösi päde laisinkaan. Esimerkiksi viime vuonna Suomessa mielestäni myydyin kallimman luokan auto oli BMW 5er, joka oli myyntitilastossa sijalla 23. Noistakin Bemareista suurin osa on hinnat alkaen dieseleitä, joista ei paljon autoveroa kerry.

Eka Golf

Minua kiinnostaa vain väliraha, ei auton hankintavero!  8) Se kait kuitenkin on tärkein asia eli mitä pitää maksaa?

TAG

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.07.16 - klo:22:16
Minua kiinnostaa vain väliraha, ei auton hankintavero!  8) Se kait kuitenkin on tärkein asia eli mitä pitää maksaa?

Mulle on kyllä merkitystä onko auton hinta 60.000â,¬ vai 85.000â,¬ samasta tuotteesta. Etenkin kun sen saisin toisessa asuinmaassa tuolla alemmalla hinnalla. Mitään lisäarvoa tuosta lisähinnasta en saa. Myös kaikki auton varusteet, jotka yleensä aika pian katoavat käytetyn hinnasta pois, sisältävät samat verokertoimet. EU maissa ei pitäisi olla näin, että riippuen kummassa maassa joudut olemaan kirjoilla, siitä valtio saa rangaista ylimääräisillä tuontitulleilla.

Jos asut vain Suomessa ja vaihtelet autoasi parin vuoden välein, niin saat toki osan verosta takaisin käytetyn hyvityksessä, mutta samalla tavalla auton arvon vähennysprosentti osuu veron osuuteen. Eli samaa tahtia se sultakin kuluu taivaan tuuliin autoja vaihdellessasi.

TAG

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001931979.html

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

Taas on onnistuttu käynnistämään vanha tuttu spekulaatio autoveron poistamisesta. Tämä kestoaihe tulee aina esille kunnes tulee se päivä kun asialle vihdoin tehdään jotain. Voisin kuvitella, että autoala on taas innoissaan tästä uudesta käänteestä, jolla luodaan epävarmuutta investointeihin.

skriko

Lainaus käyttäjältä: TAG - 18.10.16 - klo:12:38
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001931979.html

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001932000.html

Taas on onnistuttu käynnistämään vanha tuttu spekulaatio autoveron poistamisesta. Tämä kestoaihe tulee aina esille kunnes tulee se päivä kun asialle vihdoin tehdään jotain. Voisin kuvitella, että autoala on taas innoissaan tästä uudesta käänteestä, jolla luodaan epävarmuutta investointeihin.
Joo, taas ihmiset jäävät kyttäilemään sitä autoveron poistoa ja autoala kiittää.

Latexi

Mikäli niin pitkälle päästään, että se vero poistettaisiin, olisi tuloksena uusia veroja ja maksuja vähintäänkin sen menetetyn veron verran.
Latexi

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 18.10.16 - klo:13:43
Mikäli niin pitkälle päästään, että se vero poistettaisiin, olisi tuloksena uusia veroja ja maksuja vähintäänkin sen menetetyn veron verran.
Olet täysin oikeassa. Ja jälleen kohdistuu piikki vähävaraisiin vanhoilla ajoneuvoilla ajaviin - heidän autoistaan on jo korkea autovero maksettu.

TAG

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 18.10.16 - klo:14:02
Olet täysin oikeassa. Ja jälleen kohdistuu piikki vähävaraisiin vanhoilla ajoneuvoilla ajaviin - heidän autoistaan on jo korkea autovero maksettu.
Korkeiden rekisteröintiverojen ongelma on se, että se pistää EU kansalaiset täysin eri asemaan riippuen missä maassa he ovat kirjoilla. Itsellä kodit Suomessa ja Espanjassa ja työpaikan vuoksi siis pakko olla Suomessa kirjoilla, joten mun on pakko maksaa täysi Suomen rekisteröintivero, vaikka en olisi kuin osan aikaa Suomessa. EU aikana ihmiset ostaa autoja mistä ostaa ja asuu missä asuu ja verotuskohtelu pitää olla lähelle samankaltaista. EU perusajatus on ihmisten ja tavaroiden vapaa liikkuvuus. Tämä menee juuri siihen kategoriaan juttuja. Espanjassakin pitää maksaa vuosittain käyttömaksuja autosta ja ne on ihan ok.

teräksenharmaa

Kaikki verot vaihtelevat maittain. Jos himoverotus tympii, niin kannattaa miettiä tarkkaan sitä, mihin maahan veronsa maksaa.

skriko

Kyllä tympii verot. Myimme tuossa juuri meidän maatilaltamme puita muutamalla kymppitonnilla. Siitä kun vähennettiin alv, pääomatulovero ja  metsän istutuskulut, niin tasan puolet jäi meille.

Geoman

Joo, mutta automyyjälle jää vielä vähemmän kun myy sinulle uuden muutaman kymppitonnin  auton ja vähentää siitä auton tehdashinnan, voittoveron, alv:n ja auton varastointi- ja kuljetuskulut.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 18.10.16 - klo:15:49
Joo, mutta automyyjälle jää vielä vähemmän kun myy sinulle uuden muutaman kymppitonnin  auton ja vähentää siitä auton tehdashinnan, voittoveron, alv:n ja auton varastointi- ja kuljetuskulut.
Jos sen näin laskee, niin minulle jää vähemmän kun laskee maatilan ostohinnan, rahoituskulut ja menetetyn tuoton rahalle joka makaa maatilassa.
Mikä muuten on se automyyjältä menevä voittovero?

vwmies

#23
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.10.16 - klo:15:22
Kaikki verot vaihtelevat maittain. Jos himoverotus tympii, niin kannattaa miettiä tarkkaan sitä, mihin maahan veronsa maksaa.

Näihän se menee. Verot joka tapauksessa kerätään tavalla tai toisella ja sillä potilla + lainarahalla tämä yhteiskunta pyörii.

Tämä on ehkä osaksi väärän topicin alla, mutta perustelut lukemalla voi helposti päätellä, että yksikään mainittu vero ei 1) poistu kokonaan 2) korvataan "asiakasmaksulla"... :o

Ministeri Anne Berner: Osa autoilun veroista voi laskea   (tämä on siis poliitikon julkista ajattelua, oma huom. ja vastuu  :o)

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001933358.html

Ministeri Anne Bernerin mukaan auto-, ajoneuvo- tai polttoaineveroa voidaan mahdollisesti laskea.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk) sanoi eilen Ilta-Sanomille, että autoiluun liittyvien verojen pieneneminen on mahdollista.

Kauppalehti kertoi lauantaina, että auto- ja ajoneuvoveroista oltaisiin tyystin luopumassa ja ne korvattaisiin uusilla asiakasmaksuilla.

Hallitus selvittää parhaillaan valtion liikenneverkkojen eli tie-, raide- ja vesiväylien, yhtiöittämistä.

â€" Jos yhtiöllä olisi tulot käyttäjämaksujen muodossa, autoilijoiden maksut eivät saisi nousta. Samalla yhtiö ottaisi vastatakseen perusväylänpidosta ja kehittämishankkeista, mikä tarkoittaisi menojen poistumista valtiotalouden kehyksistä. Silloin vastaavien tulojenkin pitäisi poistua, Berner sanoi.

(Miksi autoveron laskeminen on niin vaikeaa? Myös pitkään autoverotuksen parissa työskennellyt lakimies Petteri Snell kertoo asiasta jutun yhteydessä olevalla, keväällä 2016 ilmestyneellä HSTV:n videolla.) 

Bernerin mukaan poistuvia menoja vastaavasti voitaisiin laskea autoveroa, ajoneuvoveroa tai polttoaineveroa.

â€" Laskettaisiinko pelkkää autoveroa, ajoneuvoveroa, polttoaineveroa vai niiden yhdistelmää ja kuinka paljon? Se katsottaisiin varmaan
hyvin pitkälti päästövähennystarpeiden näkökulmasta, Berner sanoo.

Berner ei usko, että yhtäkään veroista poistetaan kokonaisuudessaan, koska niiden tuottojen määrä on suurempi kuin mahdollisesti poistuvien menojen.

â€" Summa nähdään sitten. En pysty sitä vielä ennakoimaan.

Berner kertoo, että infra­investointeihin liittyvää rahoitusmallia selvitetään kolmessa työryhmässä.

â€" Meillä on useita laskijoita, jotka myös ministeriön ulkopuolella laskevat, mikä vaikuttaisi päästöihin, mikä ohjaisi kehitystä älykkään liikenteen suuntaan, mikä olisi kehysten kannalta neutraalia ja mikä alentaisi kansalaisen kokonaiskustannusrasitetta, Berner sanoi.

SELVITYKSEN liikenneverkkojen yhtiöittämisestä on määrä valmistua loppuvuoden tienoilla.

â€" On tarkoitus käydä asiasta keskustelua alkuvuonna ja tehdä mahdollisesti päätöksiä kehysriihessä maaliskuussa.

Bernerin mukaan liikenneväyläyhtiön käyttäjämaksuissa olisi samoja piirteitä kuin kännykänkäytössä.

â€" Ne eivät ole tietullityyppisiä, vaan ajatus on samantyyppinen kun liittyy kännykällä verkonkäyttäjäksi. Ei ole ajatusta, että maksu perustuisi tienkäyttöön vaan siihen, millaisia palveluita käyttää tai mahdollisesti näiden yhdistelmään.

(Kauppalehti kertoi myös, että hallitus kaavailisi muun muassa asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen vähennyskelpoisuuden ja kilometrikorvauksen ylikompensaation poistamista. Bernerin mukaan ne eivät ole olleet esillä.)

OT: oma loppuhuomautus: em. koskee vain tämän hallituksen kautta ja politiikkaa, seuraavalla on omansa
Yritetään pärjätä.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 19.10.16 - klo:06:33
OT: oma loppuhuomautus: em. koskee vain tämän hallituksen kautta ja politiikkaa, seuraavalla on omansa
Ja pernerillä palaa jo sytytyslanka ja lähtölaskenta on jo kolmosessa...

---
Sinänsä kyllä ihan kunnianimoinen ja kannatettava hanke. Lopputulema vain taitaa olla se, että autoilijalta otetaan entistä enemmän. Ei kannata kuvitella, että autoilu olisi tämänkään jälkeen yhtään halvempaa. Auton omistaminen voi joissain tapauksissa halventua.

Suomen autoveropolitiikkaa leimaa lähinnä ennalta-arvaamattomuus. Tai siis on se siinä mielessä ennalta-arvattavaa, että jos jonnekin näyttää syntyvän "verokeidas", niin se tukitaan kyllä heti kohta. Ja yleensä kertoimella, joka on yli 1. Esimerkkinä vaikka diesel-autojen suosiminen tässä taannoin. Sitten kun Suomi siirtyi tupaöljyyn, sitä ja sen käyttöä ruvettiinkin verottamaan entistä enemmän. Kohta sama tapahtuu sähköautoille. Jos on riittävästi massia taskussa, niin voi onnistuneesti luovia verokeitaasta toiseen ja kerätä näitä hetkellisiä etuja. Toisaalta jos on riittävästi massia, niin ostaa jonkun puoli kiloa satasella hiilidioksidia puskevan ja näyttää keskaria koko porukalle. Tai muuttaa pois Suomesta.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

TAG

Oma pointtini tässä ei ole verojen kokonaismäärä vaan sen rakenne eli hankinnan kostoverotus ei sovi EU maan käytäntöihin yhdenvertaisuussäännösten mukaan. Itselle tulee autoveron (ja alv-eron, joka sekään ei ole suotuisa Suomelle) suuruinen ero auton hankintahintaan, riippuen mistä maasta mun on sen verosäännösten mukaan ostettava. Jos haluan ajaa vain yhdellä autolla, niin itselläni ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rekisteröidä auto Suomeen. Ja tämä kommentti "itsehän verotusmaan valitset", ottaa pattiin. Kyllä se on laki joka sen määrää minne verosi maksat kun tulot tulevat tietystä suuntaa. Toki voin irtisanoutua ja leikkiä, että osaan elää ilman rahaa, mutta se on toinen satu se.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 19.10.16 - klo:06:33
Näihän se menee. Verot joka tapauksessa kerätään tavalla tai toisella ja sillä potilla + lainarahalla tämä yhteiskunta pyörii.

Tämä on ehkä osaksi väärän topicin alla, mutta perustelut lukemalla voi helposti päätellä, että yksikään mainittu vero ei 1) poistu kokonaan 2) korvataan "asiakasmaksulla"... :o
Pelin tällä kertaa avanneessa Kauppalehden uutisessa kerrottiin, että yksityisautoilua pyritään vähentämään ja ihmisiä halutaan julkisten kyytiin. Jos tuossa uutisessa on mitään totuutta takana, niin tuohan tarkoittaa automaattisesti sitä, että henkilöautoilun verotusta entisestään kiristetään. Vaikka autoveroa vihaankin sydämeni pohjasta, niin verotuksen nostaminen entisestään sylettää aika tavalla näin ajatuksenakin.

Kun katsoo, miten pitkään järjestelmä sutii muuttaessaan melko yksinkertaisia alkoholilain määräyksiä, niin olen aika skeptinen sen suhteen, että tällä hallituskaudella autoveroremontti ehtisi alkaa. Seuraava hallitus tulee olemaan sitten vasemmistolainen, enka oikein hirveästi usko vasemmiston haluun poistaa autoveroa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TAG - 19.10.16 - klo:09:37
Oma pointtini tässä ei ole verojen kokonaismäärä vaan sen rakenne eli hankinnan kostoverotus ei sovi EU maan käytäntöihin yhdenvertaisuussäännösten mukaan. Itselle tulee autoveron (ja alv-eron, joka sekään ei ole suotuisa Suomelle) suuruinen ero auton hankintahintaan, riippuen mistä maasta mun on sen verosäännösten mukaan ostettava. Jos haluan ajaa vain yhdellä autolla, niin itselläni ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rekisteröidä auto Suomeen. Ja tämä kommentti "itsehän verotusmaan valitset", ottaa pattiin. Kyllä se on laki joka sen määrää minne verosi maksat kun tulot tulevat tietystä suuntaa. Toki voin irtisanoutua ja leikkiä, että osaan elää ilman rahaa, mutta se on toinen satu se.
Suomen passissa on se hyvä puoli, että sillä pääsee mainiosti pois Suomesta. Yksittäisen kansalaisen mahdollisuudet muuttaa asioita ovat aika rajalliset. Itse en ole keksinyt mitään muuta vaihtoehtoa, kuin äänestää jaloillaan. Jos Suomi haluaa verotuksella ohjata muuttamaan ja pysymään pois maasta, niin pakko kai se on pakko järjestelmän tahtoa kunniottaa.

Gigaa

Vaikka yksityisautoilu vähenisi, ja ruuhkat pienenesivät, niin julkisilla töihin matkaaminen kestäisi useimmilla pidempään kuin julkisilla. Tähän kun laskee ruokakaupassa ja lastentarhassa pistäytymiset, niin viikossa menisi tunteja enemmän kuin yksityisautoillessa. Eikös tämä ole juuri hallituksen tehokkusajattelua vastaan.

Eli riittävät tiet yksityisautoilijoille ja hvyät julkiset yhteydet niille ketä tarvitsevat. --> Töitä tienrakentajille (elvytystä), ja muille työssäkäyville jää enemmän aikaa paiskia töitä ja viettää vapaa-aikaa.

Ainakin omalla kohdallani pätee täysin.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

psxgamer

Kuulostaa kyllä karsealta huhut kilometrikorvausten karsimisesta. Omalla autolla ajo loppuu lyhyeen jos jatkossa korvaus korvaa vain bensat ja karvan yli, sillä jos autoa ei muuten tarvitse, ei lainan lyhentäminen, huollot ja vakuutukset nappaa maksaa täysin omasta pussista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy