Joko talvirenkaat alla?

Aloittaja tarzi, 29.09.10 - klo:20:40

« edellinen - seuraava »

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:15:45
Tuo nasta/kitka väittely on sama kun onko vaalea nainen kauniimpi kuin tumma vai parrakas mies komeampi kuin parraton.
Jospa parrakkaalla miehellä on parempi kitka?  ::)

skriko

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:15:55
Jospa parrakkaalla miehellä on parempi kitka?  ::)
No, ainakin kasvojen suhteen. ;D

mla

Valitettavasti ei voi pärjätä etelässäkään kovin hyvin ilman nastoja. Renkaissani on 240 nastaa per kumi ja ne jyrsivät joka talvi kevyenliikenteenväyliä 'pilalle', jotta pysyisin pystyssä pyörälläni.
Jäätä on jatkuvasti ja kelvit voi olla viikonkin auraamatta - ei niissä voi ajaa ilman nastoja. Siksi käytän nastarenkaita - vaikka ne jyrsivätkin joidenkin mielestä kelvit urille  8)

Juu piti väitellä vähän lisää nastoista  :P


VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: mla - 25.10.16 - klo:16:16
Valitettavasti ei voi pärjätä etelässäkään kovin hyvin ilman nastoja. Renkaissani on 240 nastaa per kumi ja ne jyrsivät joka talvi kevyenliikenteenväyliä 'pilalle', jotta pysyisin pystyssä pyörälläni.
Jäätä on jatkuvasti ja kelvit voi olla viikonkin auraamatta - ei niissä voi ajaa ilman nastoja. Siksi käytän nastarenkaita - vaikka ne jyrsivätkin joidenkin mielestä kelvit urille  8)

Juu piti väitellä vähän lisää nastoista  :P

Hyvin kyllä pärjäsin  ???
Tänäkin vuonna pärjään
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

CeeCee3.6

Vastaus otsikon kysymykseen: Kyllä on. Viikonloppuna vaihtui omaan autoon kitkat ja taas menee auto kuin sukkasillaan. Lisäksi polttoainetta kuluu lähes litran vähemmän (L/100km) kuin kesärenkailla! Kesärenkaat 235/35 R19 ja kitkat 235/45 R17.
Pakko myöntää, että mikä ulkonäössä saavutetaan se mukavuudessa menetetään..

BobSmith

Niin todellakin, vastaus kysymykseen: torstaina aamulla ajan rengasvirmaan jossa pojjaat ottaa kitkarenkaat varaston hyllyltä ja vaihtaa ne kesänakkien tilalle. Ja jos vaikka olen nyttemmin päätynyt nastattomiin talvirenkaisiin, niin en silti kuittaile nastoilla ajaville, koska se on jokaisen oma asia, minkälaiset renkaat autoonsa laittaa.

TAG

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:18:19
Niin todellakin, vastaus kysymykseen: torstaina aamulla ajan rengasvirmaan jossa pojjaat ottaa kitkarenkaat varaston hyllyltä ja vaihtaa ne kesänakkien tilalle. Ja jos vaikka olen nyttemmin päätynyt nastattomiin talvirenkaisiin, niin en silti kuittaile nastoilla ajaville, koska se on jokaisen oma asia, minkälaiset renkaat autoonsa laittaa.

Noh, mun mielestä ei ole ihan jokaisen oma asia, jos turhuudesta seuraa merkittäviä lisäkustannuksia päällystetöinä kaikkien maksettavaksi, mutta eipä siitä sen enempää.

Viime torstaina kävin vaihdattamassa kitkat alle ja hiljaisuus tuli taas autoon. Kulutus myös putosi nopeasti arvoituna n. 0,5L/100km. 235/55R17 -> 215/65R16


skriko

Mielenkiinnolla odotan putoaako kulutus kun Bridgestonen 205/40X17 kesärenkaat vaihtuvat Continentalin 195/50X16 kitkoihin.
Millaistahan meteliä autoni olisivat pitäneet vuodesta 2000 nastoilla kun kesärenkaiden meteli on niin kova, että kitkoilla tuntuu menevään huopatossut jalassa.
Taas kun toiseen autoon vaihtaa kesärenkaat nastoihin niin kuuluu vouuu, vouuuu, vouuu.

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:19:16
Mielenkiinnolla odotan putoaako kulutus kun Bridgestonen 205/40X17 kesärenkaat vaihtuvat Continentalin 195/50X16 kitkoihin.
Varmasti tippuu, en epäile hetkeäkään.
Lainaus käyttäjältä: skriko - 25.10.16 - klo:19:16
Taas kun toiseen autoon vaihtaa kesärenkaat nastoihin niin kuuluu vouuu, vouuuu, vouuu.
Minulla on pieni epäilys, että riippuu myös rengasmerkistä, miten nastalliset "ulvoo". Vaimon autossa oli Nokialaiset nastat alla ja aivan helvetinmoista vollotusta pitivät uudesta lähtien. Olin aivan varma, että runkovikaiset ovat ja vaihdettiin ne toisiin samanlaisiin, sama vollotus jatkui. Seuraavana talvena vaihdettiin Bridgestonen nastoihin ja oli kohtuu hiljaiset, "normi" ääniset renkaat.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 25.10.16 - klo:19:43
Varmasti tippuu, en epäile hetkeäkään.Minulla on pieni epäilys, että riippuu myös rengasmerkistä, miten nastalliset "ulvoo". Vaimon autossa oli Nokialaiset nastat alla ja aivan helvetinmoista vollotusta pitivät uudesta lähtien. Olin aivan varma, että runkovikaiset ovat ja vaihdettiin ne toisiin samanlaisiin, sama vollotus jatkui. Seuraavana talvena vaihdettiin Bridgestonen nastoihin ja oli kohtuu hiljaiset, "normi" ääniset renkaat.
Juu, Nokialaiset ovat nuo vouvout. Nuo nokian 8 ovat paljon hiljaisemmat kuin aikaisemmat nokialaiset.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: TAG - 25.10.16 - klo:19:04
Noh, mun mielestä ei ole ihan jokaisen oma asia, jos turhuudesta seuraa merkittäviä lisäkustannuksia päällystetöinä kaikkien maksettavaksi, mutta eipä siitä sen enempää.
Turvallisuudella on hintansa, mutta ei sitä päällysteen kulumista ihan pelkästään nastarenkaiden syyksi voi laittaa. Eikä siitä tässä ketjussa sen enempää.

fidelity

Tänään vaihtui ContiVikingContact 6:t alle. Ensimmäiset kitkat, mutta eiköhän näillä pitäisi Tampereen seudulla ja Itä-Suomen reissuilla pärjätä. Viimeiset neljä talvea on suurin osa ajasta tullut ajettua paljasta asfalttia nastoilla, niin on aika kokeilla kitkoja. Mukavasti ainakin hiljeni rengasjyrinä, kun 205/55R16 Hakka Green 2 vaihtui näihin 195/65R15 kitkoihin. Tuntuivat myös äkkiseltään ihan riittävän jämäkiltä ja suuntavakailta myös motarilla. Paineita 2,4 edessä ja 2,5 takana, koska kyydissä yleensä vain yksi henkilö. Paineita lisään, jos on kuormaa enemmän. Lämpötilan muutokset otetaan tietty myös huomioon.

Sisäänajo vain ei mennyt ihan optimaalisesti, kun reilun kolmen tunnin ja vajaan 30 km jälkeen allelaitosta kotimatkalla puskan takaa laski kaksi poikaa pyörillään suojatielle täyttä vauhtia. Ensimmäiseen olisin varmaan osunut, jos ei olisi ollut jalka jo valmiiksi jarrulla, toinen ehti pysähtyä ennen suojatietä. Kolmisen vuotta olen tuossa kohdassa siirtänyt aina jalan valmiiksi jarrulle yllätysten varalta, tänään se todennäköisesti esti törmäyksen. Neljänkympin vauhdista lähes nolliin absit ehtivät nykäistä pari kertaa, toivottavasti eivät vaan renkaat liikahtaneet vanteella, kun asennusrasvat eivät ole vielä kuivuneet. Muuten voi mennä tasapainotukset uusiksi ja äkkijarrutukselle tulee siten parikymppiä hintaa.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:18:19
Ja jos vaikka olen nyttemmin päätynyt nastattomiin talvirenkaisiin, niin en silti kuittaile nastoilla ajaville, koska se on jokaisen oma asia, minkälaiset renkaat autoonsa laittaa.

Kenenkään rengas- sen paremmin kuin muistakaan autoiluvalinnoista ei tietenkään tarvitse kuittailla. Sen sijaan keskustelua voidaan käydä siitä, missä määrin erilaiset valinnat todella ovat vain "jokaisen omia asioita". Suomessa ei toistaiseksi ole ryhdytty Ruotsin ja Norjan tavoin rajoittamaan nastarenkaiden käyttöä, joten tässä suhteessa rengasvalinnat todellakin ovat täällä omia asioita. Toinen juttu on sitten se, pitäisikö asiantilaa tässä suhteessa muuttaa. Sille, että Ruotsissa ja Norjassa on nastojen käyttöä rajoitettu, on nimittäin syynsä. Nastojen käytöllä kun on seurauksia, jotka eivät rajoitu nastarenkaat valinneeseen henkilöön. Nastoilla on paljon (negatiivisia) vaikutuksia, jotka ulottuvat laajalle. Sekä tiestöön että ihmisiin.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 25.10.16 - klo:21:10
Turvallisuudella on hintansa, mutta ei sitä päällysteen kulumista ihan pelkästään nastarenkaiden syyksi voi laittaa.

Turvallisuudella on hintansa, mutta ovatko haitat ja hyödyt välttämättä tasapainossa? Saavutetaanko nastarenkailla esimerkiksi Etelä-Suomen olosuhteissa sellaisia turvallisuusetuja, että ne kompensoivat nastojen käytöstä kiistatta aiheutuvat haitat? Ainakin pääkaupunkiseudun näkökulmasta nastarenkaiden käytöllä (mahdollisesti) saavutettava turvallisuushyöty ei mielestäni enää vähään aikaan ole ollut järkevässä suhteessa niistä aiheutuviin haittoihin.

Ja mitä tulee teiden kulumiseen, niin se ei toki ole ainut nastarenkaiden tiestölle aiheuttama haitta. Nastarenkaiden runsaan käytön vuoksi uuden asfalttiseoksen täytyy olla karkearakeista (=meluisaa), jotta se kestäisi nastarenkailla ajamisen. Tämän vuoksi tiemme ovat jo uutena karkeapintaisia, mikä puolestaan vaikuttaa autojen melutasoon.

JakeS

S-maxissa ja bemussa on jo talvipintaa. Huomenna olisi tarkoitus löytää punikkiin (opelix) myös takvigummia kunhan minulle joku raaskii kertoa mistä ne tähän autoon löytyvät.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

Daatta

Tänään ruuvasin Contin CVC6:t alle. Tarkoitus oli odottaa että lumi on maassa, mutta tuli joku outo tarmonpuuska mikä piti hyödyntää. Samalla tuli pestyä auto, jarrusatulat ja pyöränkaaret huuhdeltua. Kesärenkaat pesin valmiiksi kevättä varten. Aikaa pesuineen meni ainoastaan 2,5 tuntia, taitaa olla henkilökohtainen ennätys.  ;D

Mukavuus lisääntyy, kulutus pienenee, ajotapa siistiytyy... Kitkoilla on pelkästää hyviä ominaisuuksia.  ;) Kokoa vaan pitäisi kasvattaa tuumalla, 17" vanne on hiukan liian pieni 340mm etujarrujen päälle. Menee kiviä satulan ja vanteen väliin, tuloksena syvä naarmu vanteen sisäpinnalle.

Nastojen rapinaa on kuulunut jo pari viikkoa, (valitettavasti) se on jokaisen oma asia ajeleeko kitka- vai piikkikumeilla.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

sambolo

Ei ole vielä vaikka kitkat löytyykin, katotaa syssymmällä. Ja aina samaa vääntöö kitka vs nasta... Mun mielestä mitään ei pidä kieltää saati antaa keppiä. Jos nastoja halutaa vähentää ni joku houkutus kitkoihin.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jyri

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.10.16 - klo:09:13
Ei ole vielä vaikka kitkat löytyykin, katotaa syssymmällä. Ja aina samaa vääntöö kitka vs nasta... Mun mielestä mitään ei pidä kieltää saati antaa keppiä. Jos nastoja halutaa vähentää ni joku houkutus kitkoihin.
+1
Erittäin hyvä asenne, kunhan vain muutkin ajattelisivat samoin!

BobSmith

Juu, eilen sitten kävin vaihdattamassa nastattomien kesärenkaiden tilalle nastattomat talvirenkaat.

Siinä konttorin puolella odotellessani asentaja tuli hallin puolelta sanomaan toiselle asiakkaalle, että vaihde pitäisi saada vapaalle, niin että pyörät voivat pyöriä vapaasti. Kaveri sanoi, että vaihteen saa vapaalle vain moottorin käydessä. Lähtivät siten yhdessä hallin puolelle säätämään. Auto oli joku Toyota, mutta jäin miettimään, kun en tunne sen merkkisen auton tekniikkaa, mistä tässä on kysymys. Kyllähän itselläkin DSG-vaihteiston osalta parkkilukitus vapautuu vasta kun moottorin käynnistää, mutta toki moottorin voi sammuttaa ja jättää silti vaihteenvalitsimen N-asentoon. Kaipa tsydeemit Toyotassa on saman tapaiset?

ATV

Toyotan Hybridissä (Auris/Prius) on sähköinen vaihdekeppi ja aina kun moottorin sammuttaa vaihteiston P-asento menee automaattisesti päälle. N-asento pysyy päällä vain kun moottori käy. Vaihdekepissä ei ole mekaanista N-asentoa.

Daatta

Mikähän idea oli saada vaihde vapaalle, tuskin asentaja laakereiden kuntoa tarkistaa.  ::) Itse vaihdan renkaat aina käsijarru päällä, hyvin on onnistunut vaikkei takakummit pyörikään.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vasara

Uudet nastarenkaat pitäisi varmaan ostaa ennen ensiviikon pakkasia. Nokia hk8 (jos kaupasta löytyy muita kuin venäläisiä) tai Contit.

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 28.10.16 - klo:10:56
Mikähän idea oli saada vaihde vapaalle, tuskin asentaja laakereiden kuntoa tarkistaa.  ::) Itse vaihdan renkaat aina käsijarru päällä, hyvin on onnistunut vaikkei takakummit pyörikään.
En kysynyt.

Lainaus käyttäjältä: ATV - 28.10.16 - klo:10:37
Toyotan Hybridissä (Auris/Prius) on sähköinen vaihdekeppi ja aina kun moottorin sammuttaa vaihteiston P-asento menee automaattisesti päälle. N-asento pysyy päällä vain kun moottori käy. Vaihdekepissä ei ole mekaanista N-asentoa.
Ok, tämä tuli selväksi. Auriksen hybridiä ei voi sitten viedä pesulinjallekaan muuta kuin moottori käynnissä? 

ATV

#1072
Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 28.10.16 - klo:11:50
Ok, tämä tuli selväksi. Auriksen hybridiä ei voi sitten viedä pesulinjallekaan muuta kuin moottori käynnissä?

Jep, pesukadulle mennään "moottorin käydessä" = hybridijärjestelmä päällä. Ei siis polttomoottorin käydessä.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: ATV - 28.10.16 - klo:12:06
Jep, pesukadulle mennään "moottori käydessä" = hybridijärjestelmä päällä. Ei siis polttomoottorin käydessä.
Juu, siis autossa tulee olla virrat päällä että saa laitettua vaihteen vapaalle. Polttomoottorin ei tietenkään tarvitse tällöin käydä, jos ei ajoakkua tarvitse ladata, mutta tästä päättää sitten auton oma järjestelmä.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

aimoek

#1074
Nastat jo viikon Ottaavian alla. Kalareissuilla joutuu aikaisin ja myöhään kulkemaan, ja välillä jäätyneillä niin pikku- kuin valtateilläkin. Sitä yhtäkään kertaa en halua että auto lähtee alta, tarpeeksi näkee holtittomia penkoissa ja naama mutkalla kun ei kelejä nastattomalle sorvata.
Ekan kerran pyysivät liikkeessä vaihtaessani tulemaan pulttien kiristykseen 100 km jälkeen. Onko jotain uutta palvelua vai koskeeko vain alumiinivanteita?
Ollut:Vespa 250 ja 80cc, Opel Olympia, Opel Rekord, AutoUnion 80, Taunus 17M, Y-Cortina, Lada, Ford Transit, 3XWartburg, Mersu -89, Skoda Fabia HB-03 A(uusi), Skoda Fabia Combi-06 A(uusi), Hyundai Tucson-06.Nyt: Skoda Octavia 1,6 HB Elegance A-06

mattinen

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.10.16 - klo:09:13
Mun mielestä mitään ei pidä kieltää saati antaa keppiä.

Ei tästä ole mitään pelkoa Suomessa. Meillä on täällä hieman erilainen asenne autoon ja autoiluun verrattuna muihin pohjoismaihin. Kynnys puuttua auton käytön negatiivisiin vaikutuksiin on täällä korkeammalla.

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.10.16 - klo:09:13
Jos nastoja halutaa vähentää ni joku houkutus kitkoihin.

Norjassa ja Ruotsissa ei ole käytetty pelkästään kieltoja, vaan myös erilaisia maksuja. Toisin sanoen, jos haluaa nastoja käyttää, on siitä maksettava hieman ylimääräistä. Ajatus on se, että liikennetiturvallisuus ei objektiivisesti arvioiden edellytä nastojen käyttöä, mutta nastat toisaalta urauttavat tiet ja lisäävät pienhiukkasten määrää kaupunki-ilmassa. Tämän vuoksi nasta-autoilija joutuu maksamaan. Mutta, kuten sanottu, Suomessa ei tällaiseen ainakaan lähitulevaisuudessa mennä, joten asia jää kunkin itsensä päätettäväksi. Mitä useampi Suomessakin tiedostaa teiden urautumisen (=liikenneturvallisuus), ajomelun sekä hengitysilman laadun syy-yhteyden nastojen käyttöön, sen parempi. Siitä todennäköisesti seuraa pitkällä aikavälillä siirtymää nastoista kitkoihin.

JakeS

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 26.10.16 - klo:00:12
S-maxissa ja bemussa on jo talvipintaa. Huomenna olisi tarkoitus löytää punikkiin (opelix) myös takvigummia kunhan minulle joku raaskii kertoa mistä ne tähän autoon löytyvät.
Nyt on kaikissa. Opelixiin tuli hakka 8. On siinä vaan karsea rengas. Oikein sääliksi käy asfaltin pintaa kun noilla rouhii.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

vwmies

Ovat valmiina muttei vielä alla..... katsotaan mikä päivä se ensilumi putoaa.  ;)
Yritetään pärjätä.

Latexi

Katsoin parhaimmaksi vaihtaa talvirenkaat alle, kun alkoi aamuisin olla paikoitellen liposta.
Latexi

Jipe

Tänään olisi tarkoitus vaihtaa Octaviaan talvirenkaat kun ensi viikolla näyttäisi kylmenevän ja luntakin tulossa tänne etelään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy