Audi S3

Aloittaja Vice, 11.10.13 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

Jaqne

Tuli hommattua S3 sedan 2015 viime perjantaina. Onko kenelläkään avaimetonta käynnistystä? Mulla tuli mukaan 2 kpl avaimia, eikä siis sitä muovi avainta lainkaan, pitäisikö tuossa olla muoviavain? Myyjä sanoi, että avain olisi hanskalokerossa, mutta eipä ollut. Hauska peli muuten tämä S3  ;)

mfroberg

Golf 2015, Leon 2017 ja Golf 2018 kessyllä ja kaikissa 2 normiavainta mutta ei enää sitä lompakkomallin muoviliparetta.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Jaqne

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 22.04.18 - klo:21:54
Golf 2015, Leon 2017 ja Golf 2018 kessyllä ja kaikissa 2 normiavainta mutta ei enää sitä lompakkomallin muoviliparetta.

Kiitos vastauksesta! Näin epäilinkin.

Poikarukka

#543
Löytyi hyvä yksilö vaihtoautohallista ja mukaan lähti pienen vääntämisen jälkeen. Ratkaisevat varusteet olivat B&O popit, S-urheiluistuimet. Tuntuu olevan aika harvaan autoon otettu urheilujakkaroita (ja ymmärtäähän sen, jos hintaan tulee reilu viisi tuhatta lisää uutta ostaessa). Puolisen vuotta kohta ajeltu nyt S3:lla ja mukava autohan se edelleen on. Aiemmin ollut omistuksessa useampi A5 ja S5. Hieman arvelutti vaihtaa kokoluokkaa pienempään. Vaihto tuntuu kuten arvata saattaa hyvässä ja huonossa. Pieni on ketterä, mutta ei aivan yhtä vakaa ja hiljainen kuin isompi. Tekniikka oli pääosassa miksi vaihdoin autoa ja kokoluokkaa. Tuntuu olevan potentiaalia virittelyyn. Tekniikan yleisyyden (Golf R, Cupra) takia myös viritysosaa on tarjolla.

Ennakkoluuloja oli etuvetopohjaisuudesta ja haldexista. Täytyy todeta, että onhan niihin yleisesti liitetyt asiat olemassa. Ensimmäiset liukkaudet kun tulivat unohtui kyllä kaikki pelko. Haldexia on helppo viedä lujaa luisussa. Oma ajotapa sopi yhteen auton käytökseen. Huomattavasti parempi luotto kuin torseeniin, joka omassa ajossa lähti aina työntämään yli (tämä nyt siis minun vika). Torseeni varmasti teknisesti kestävempi rakenteensa puolesta, mutta se että onko merkitystä tuoreessa autossa, niin aivan sama. Haldexi tuntuu oikaisevan auton todella nopeasti jyrkästäkin kulmasta. Ilmeisesti toimii niin, että löysää vetoa takaa mitä enempi linkussa auto on ja pelaa hyvin yhteen ESP sport asennon kanssa. Hauska ja helppo laite ajaa liukkaalla.

APR ECU ja TCU ohjelmat asennettiin autoon muutama viikko sitten. Samaa kommenttia tulee minultakin kuten aiemmissa viesteissä on esitetty. Menee mittauksissa mitä APR lupaa. Paukkuja ja luonnetta tulee autoon. Raaka peli. Vakiona kulkee hyvin, mutta on aika tasainen ja tykkää kierrättämisestä. Vaihteiston käytös muuttui kokonaisuutena paremmaksi kuin vakio (mutta varauksella muutama asia).

D-mode pitää hieman pidempään alempaa vaihdetta. Nyt vaihtaa isompaan n. 2500 rpm kohdilla. Aiemmin vakiona vaihtoi heti, kun vain kierrokset riitti seuraavalle vaihteelle. Vaihtelee kuitenkin aika herkästi alas/ylös mikä taas hieman ärsyttää kruisaillessa (vaihtokohdat lähellä ja liian vähän overlappia toisaalta taas lähtee heti kun polkaisee). Vaihdot tuntuvat selvemmin, koska korkeammat kierrolukujen erotukset alemmilla vaihteilla (ymmärrän nyt miksi vakio tykkää vaihdella heti isompaan).

Sport-mode taas vaihtaa n. 3000 rpm eikä vinguta 1 ja 2 vaihdetta rajoittajalle (ellei paina kick downia). Nyt silläkin voi ajaa mukavasti mutkateillä. Kaupungissa en sitä kuitenkaan käytä, koska 1 ja 2 herkästi pumppaa ja tökkii. Eco-moodi toimii edelleen kuten alkuperäisesti suunniteltu (jos entistä ison vaihteen hakemista haluaa löysään matka-ajoon). Laatikko käyttää vääntöä paremmin vedossa. Jos ei kickdownia aktivoi (painaa polkimen pohjaan, niin että tuntee kickdownin, mutta ei polje sitä sinne), niin auto vaihtaa optimi kohdissa eikä sokeasti vedä tasan 6800 rpm, jonka taas kickdownilla edelleen saa.

Manuaali puolta laitettiin sen verran ettei pakko vaihda ylös tai reagoi kickdowniin. Toiminta niin manuaaliksi kuin vain voi saada. Yleisesti tuntuu sekin reagoivan käskyihin nopeammin.

Soundaktor räpätin ohjelmoin pois. Auto hiljeni hieman ja sellainen monotoninen korvia ärsyttävä jurina hävisi. Auton omat aidot äänet tulee luonnollisesti. Autosta lähtee aika paljon ääntä ilman sitäkin. Turbon äänet tulevat esiin ja vaihtopierut eivät ole ihan niin märkiä kuin efekteillä. Myös ohjelmointi vähensi tarpeentonta piereskelyä.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Poikarukka

Jäi edellisestä viestistä

Tässä sitten vielä hieman pohdintaa ja mutuilua aiheesta. Ilmeisesti uudemmissa vuosimalleissa laatikon ohjelmat toimivat vähän erilailla ja faceliftin 7 vaihteinen varmaan vielä naksun mukavampi. Kuusivaihteiseenkin on olemassa tehtaalla paremmin toimivat ohjelmat. Päässyt ajamaan 2018 cupraa (300hv ja 6-vaihdetta) ja siinä on 3 eri moodia laatikolle.

Välimuoto puuttui ainakin omasta audista. Auto-moodi (joka ei nimensä mukaisesti ole mukautuva tms. vaan on välimuoto) ei vaihteiston osalta muuta käytöstä vaan laatikko toimii aina D/S asetuksella. Ohjelmoinnin myötä dynamic / S vastaa liki seatin sport-moodia (siinä on lisäksi rajumpi cupra-moodi joka vastaa audin vakio dynamicia/S ja comfort) sillä poikkeuksella, että audi mukautuu enemmän polkimen käyttöön. Alkuperäinen setuppi D/S kaipaa välimuotoa mielestäni. En tiedä onko tämä uudemmissa muutettu.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 11.05.18 - klo:09:18
Myös ohjelmointi vähensi tarpeentonta piereskelyä.

Tällaista ohjelmointia vaimokin todennäköisesti arvostaisi. Pierujen tarpeettomuudesta olen tosin hänen kanssaan eri mieltä. On turha kasata tarpeettomia paineita. Ne on syytä päästää hukkaportista ulos.

Poikarukka

#546
Ilmeisesti tuo DSG-pieruna tunnettu ilmiö johtuu sytytyksen myöhäistämisestä, jolla tasataan vaihdoissa kierroksia (selittäkää paremmin, jos osaatte) eli ei mitää bensan ylisyöttöä tai paineen keräämistä (jostain se ääni kuitenkin syntyy). Taisit kuitenkin tarkoittaa, että parempi päräyttää kuin laskea hiljainen hiihtäjä.  Kyllä se siellä edelleen on. Vaihdot vain on terävempiä / nopeampia ja vastaavasti ääni (ei siis hävinneet). Yllättävän vähän siinä on tehosteääntä lopulta on. S-asennossa enemmänkin töräyttelee ja D-asennossa mielestäni väheni. Ehkä äänen sävy on matalampi soundaktor päällä. Launch controllia käyttäessä rupsuja ei käytetä, kun vaihdot on suoraan vastapalloon.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

S

Pientä päivitystä ratailuun. Ahvenistoa on tullut kierrettyä aika reilusti ja heti alkuun ne tärkeimmät tiedot: 1:35.76 ja huiput 175 km/h (GPS lap timer, AD08R, APR stage 1). Nopeammalla kuskilla varmaan vielä sekunti pari pois. Autoon olen edelleen tyytyväinen ja se on kestänyt yllättävän hyvin tätä leikkiä. Auto on konsistentti ajaa, joskin turbolagi jossain 3000-4000 rpm tienoilla vaatii totuttelua kun alkaa viillailla niitä kymmenyksiä pois.

Alle vähän sekalaista infoa:

  • S3 on melko neutraali radalla. Sanoin aiemmin aliohjaavaksi, mutta tuon mielipiteen olen muuttanut kun olen vähän oppinut autoa ajamaan. Mutkan sisääntulossa kun aloittaa kääntämisen jo jarrua keventäessä, niin auto on tarvittaessa reilusti yliohjaavakin. Auton saa asfaltillakin hallittuun luisuun, kun on tarpeeksi nopeutta.
  • Nykyinen formaattini on ajaa nopeiden kierrosten väliin aina jäähdyttelykierros, ja stintti alkaa ja loppuu aina jäähdyttelykierroksella. Tällä formaatilla renkaat ja vakiojarrut kestää ylikuumenematta. Autossa on se verran massaa, että renkaat alkaa pehmitä toisen tai viimeistään kolmannen peräkkäisen nopean kohdalla vähän kelistä ja renkaiden kunnosta riippuen.
  • Jarrut on toistaiseksi kestänyt noin 250 kierrosta ja renkaat 350 per setti. Tosin molemmat aiemmat jarrut menneet sadesäällä radalla: levy kieroksi ja pala sen jälkeen rikki. Luultavasti ns käyttäjävirhe, kun on tullut ajettua jonkin lätäkön yli ja uudelleenkarkaistua levyt.

    • Fun fact: vaikka myyntimies kuinka lupasi audicentterissä, niin levyt ja jarrut ei kuulu huolenpitosopimukseen kun käy radalla. Pari kertaa vaihtoivat, sitten sanoi että riittää. Katteettomasta lupauksesta miinusta, kun vielä erikseen kysyin ja varmistin myyntitilanteessa, että kuuluuko muka jos käyn radalla useamman kerran kesässä? En siis ollut ottamassa ko sopparia alun perin. Tämä on myös syy siihen, miksi ajelen vielä vakiopaloilla ja -levyillä. Ensi kerralla tuollaiset lupaukset kirjataan paperille.
  • S3 on radalla oikeasti melko nopea. Pienemmät kilpa-autot ajelee suunnilleen samoja aikoja ja esim aika harva "kovaa ajava" possu-kuski ajaa samoja aikoja, toki prot sitten erikseen. Nelivetoisena S3 lähtee mutkista ja kulkee suorilla aivan eri tavalla kuin samoja aikoja ajavat kilpurit, mutta kilpurit kirii sitten mutkissa.
  • Bensaa palaa n. 1.5 litraa per nopea kierros Ahvenistolla (3 km). Jokaisen S3-kuskin pitäisi kokea tornin mutkaan johtava 60-170 km/h nousu ylämäkeen ja loivenevaan kaarteeseen.


Poikarukka

#548
Itse bongasin tällaisen VCDS koodauksen. ( https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=32578 ). Löytyy parempiakin threadeja internetistä, en vain jaksa nyt tähän niitä etsiä aiheesta. Käyttäkää guuglea.

Oma ajatus on jotakuinkin lyhyesti, että ilmeisesti ei muuta kaasuvastetta (polkimen suhdetta kaasuläppään tai niitä sport/comfort valintoja), vaan polkimen asennon muutos viivettä (miten seuraa käyrällä suhteessa muutos nopeuteen. Tarkoitettu pehmentämään vaihteluita). Hankala selittää, mutta auto tuntuu vakio asetuksella elävän omaa elämäänsä ja sellaiselta kuminauhamaiselta (itse luulin turbo viiveestä johtuvaksi, mutta ei). Erityisesti alas vaihdoissa ja nurkka-ajossa on turhan kulmikas. Korostui APR TCU ohjelmalla. Tämä koodaus teki ison eron vaihtoihin. Hävisi töksäytykset. Ilmeisesti viive / vaste sekoittaa ja tavallaan tulee vastapalloon vaihdot (viive ilmeisesti myös auton itsensä antamissa käskyissä?). Nyt on hyvä. Ehdottomasti rata-ajoon ja APR:n laatikko softan kanssa suositeltava koodaus. Ainakin kokeilla. Mielestäni hetken aikaa pitää ajaa, että mukautuu. Oman S3 käytös parani aivan hemmetisti. Vaihdot ja kaasun tuntuma erityisesti. En tiedä tekeekö muuta.

Eli alla se VCDS koodaus:
44 steering assist →security access 19249→adaptation→driving profile swtichover→set "incremental controlled over time" to "direct controlled over".
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 12.07.18 - klo:19:23
Itse bongasin tällaisen VCDS koodauksen. ( https://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=32578 ). Löytyy parempiakin threadeja internetistä, en vain jaksa nyt tähän niitä etsiä aiheesta. Käyttäkää guuglea.

Oma ajatus on jotakuinkin lyhyesti, että ilmeisesti ei muuta kaasuvastetta (polkimen suhdetta kaasuläppään tai niitä sport/comfort valintoja), vaan polkimen asennon muutos viivettä (miten seuraa käyrällä suhteessa muutos nopeuteen. Tarkoitettu pehmentämään vaihteluita). Hankala selittää, mutta auto tuntuu vakio asetuksella elävän omaa elämäänsä ja sellaiselta kuminauhamaiselta (itse luulin turbo viiveestä johtuvaksi, mutta ei). Erityisesti alas vaihdoissa ja nurkka-ajossa on turhan kulmikas. Korostui APR TCU ohjelmalla. Tämä koodaus teki ison eron vaihtoihin. Hävisi töksäytykset. Ilmeisesti viive / vaste sekoittaa ja tavallaan tulee vastapalloon vaihdot (viive ilmeisesti myös auton itsensä antamissa käskyissä?). Nyt on hyvä. Ehdottomasti rata-ajoon ja APR:n laatikko softan kanssa suositeltava koodaus. Ainakin kokeilla. Mielestäni hetken aikaa pitää ajaa, että mukautuu. Oman S3 käytös parani aivan hemmetisti. Vaihdot ja kaasun tuntuma erityisesti. En tiedä tekeekö muuta.

Eli alla se VCDS koodaus:
44 steering assist →security access 19249→adaptation→driving profile swtichover→set "incremental controlled over time" to "direct controlled over".
Ihanko oikeasti kaasuvastetta / kaasupolkimen toimintaa puukotetaan ohjaustehostimen ohjainyksikön kautta? Onpa outo kuvio, mutta uskottavahan se on kun kokemuksiakin on kertynyt aiheesta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Poikarukka

#550
Kun ei saa luettavaksi valmistajan tietoja aiheesta. Kuvailen enemmänkin lopputulosta, kuin esitän faktana mitä tapahtuu. Olettaisin, että ajoavusteita on niputettu tuonne ja ne vaikuttavat sitten auton toimintaan. Luulen että kaasun viive vaikuttaa ettei laatikko saa ajoissa nopeutettuihin vaihtoihin sovitettua kaasun määrää.  Nuo kuvaukset on VCDS:n sisältämiä. Luultavasti tuolla viiveellä tasataan käyttäjän nopeita liikkeitä tai moottorin käytöstä vakio softalla pehmeämmäksi. Tämän takia esimerkiksi dynamic-moodin vaste on alussa loivempi. Tilanne, että ajat lujaa mutkaan ihan rajoilla, löysällä kaasulla ja auto pomppii hieman jousitus rajoilla, jalkaa hyppii... kaasu ärähtää. Sitten päälle yksilölliset erot autoissa. Voihan se olla ettei kaikilla ole ongelmaa. Erään lastutetun VRS skodan asetukset vaihdoin. Ongelmaa laatikon toiminnassa ei ollut aistittu, mutta omistaja kuvaili tuntumaa paremmaksi asetuksen jälkeen. Tässä ollaan jännän äärellä.

Mutta lopputulos vain hymyilyttää. Omasta autosta tuli aivan v1t#n hyvä tällä. Kannattaa kokeilla. mm. vaihdot parani ja alas vaihdot erityisesti (tosin oma yksilö ollut aina vähän änkyrä, tiedä sitten miksi), todella pehmeä nyt ja nyt heitän mutuna että vaihdot reagoi nopeammin ajajaan, silkin pehmeitä ei tunne alas vaihtoja kuten ennen ja kulutus tippui vähän (pumppaaminen pois?). Menee ostoskanava jutuiksi mutta... Kokeile. Luonnollisemman tuntuinen ajaa. Pumppaaminen kiihdytyksessä 3/4 kaasulla hävisi. Semmonen kummallinen keinotekoisuus lähti pois. Sama homma oli se pirun soundaktor. Persiistä oleva jurnutus poistui ja auton äänistä kuulee mitä tapahtuu pellin alla.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

OctyRO

Ei s3 varat riittäneet, mutta tein saman koodauksen gti golffiin.  Kyllä vaikutus hymyilytti. Vaikka nimestä voisi päätellä että ei vaikuittaisi nimenomaan kaasun vasteeseen, niin kyllä vaikuttaa.

Ihan  samat fiilikset on ja näillä mennään.  Manuaali moodista tuli nyt vielä kivempi näyttää ja eipä automaatilla tarvitse poljinta talloa että liikkuu. Myös jotenkin paljon loogisempi polkimen liikunta.  Ei enään tunnu että jossain olisi tyhjää.

Poikarukka

#552
Kai koodaus muuttaa sitä miten moottorinohjaus liikkuu siinä vastekäyrällä (muutosnopeus). Nyt ajellut parissa päivässä parituhatta kilometriä kun lomareissussa, niin hemmetti sentään miten paljon vaikutti. Kaikki toimii täsmällisesti nyt. Nyt erottaa todella selvästi eri moodien kaasuvastekäyrät. Comfort on todella raju alussa, dynamic taas vaste alussa löysä ja auto aikalailla lineaarinen. Matka ajoon meni individual asetus nyt uusiksi kun erot todella aistittavissa. Se viive vei tuntuman. Näin tämä auto on tarkoitettu toimimaan.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Jaqne

Onko kukaan kokeillut tätä koodausta vakioon? Onko mitään hyötyä?

Toinen kysymys liittyy monitoimiohjauspyörään. Yritin tuolla A3 foorumilla asiasta kysellä, mutta en sieltä vastausta saanut. Eli omassa autossa oli jostain syystä valitta ohjauspyörä ilman namiskoita, joten asensin ne jälkikäteen. Koodauksen jälkeen nappulat toimii, mutta pyyhkijän viiksen valintanäppäin ja reset näppäin ei enää toimi, johtuukohan se nyt sitten koodauksesta? Täällä varmaan porukalla on kuitenkin monitoimiratit autoissaan  ;)

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 03.08.18 - klo:09:33
Onko kukaan kokeillut tätä koodausta vakioon? Onko mitään hyötyä?

Toinen kysymys liittyy monitoimiohjauspyörään. Yritin tuolla A3 foorumilla asiasta kysellä, mutta en sieltä vastausta saanut. Eli omassa autossa oli jostain syystä valitta ohjauspyörä ilman namiskoita, joten asensin ne jälkikäteen. Koodauksen jälkeen nappulat toimii, mutta pyyhkijän viiksen valintanäppäin ja reset näppäin ei enää toimi, johtuukohan se nyt sitten koodauksesta? Täällä varmaan porukalla on kuitenkin monitoimiratit autoissaan  ;)
Eikö konsernilaitteissa ole yleensä joko napit pyyhkijäviiksessä tai ratissa? Nyt kun sinulla on ne ratissa, putoaa pyyhkijäviiksen toiminnot pois?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 03.08.18 - klo:09:36
Eikö konsernilaitteissa ole yleensä joko napit pyyhkijäviiksessä tai ratissa? Nyt kun sinulla on ne ratissa, putoaa pyyhkijäviiksen toiminnot pois?

Samaa mieltä, ei niiden kuulukaan toimia samaan aikaan koska tehtaalta ei ole lähtenyt autoa jossa olisi nuo molemmat. Monitoimiratilla varustetussa autossa ei ole pyyhkijän viiksessä muita nappeja kuin tihkunopeuden/sadetunnistimen herkkyyden säätö.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

M_M

Lainaus käyttäjältä: Jaqne - 03.08.18 - klo:09:33
Onko kukaan kokeillut tätä koodausta vakioon? Onko mitään hyötyä?

Kokeilin omaan autooni enkä mitään eroa huomannut. En tosin ole kokeillut ajomoodien vaihtamista, voi olla että niiden väliset muutokset ovat terävämpiä nyt, mutta sinänsä varsinaisessa ajokokemuksessa tietyllä moodilla ei ole mitään havaittavaa eroa...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jaqne

Kiitos vastauksista! Arvasin, että täältä niitä saattaa löytyä  ;)
Täytyy varmaan vaihtaa viiksi uuteen, koska en tykkää namiskoista jotka eivät toimi  :)

M_M

Sen viiksipaketin vaihto vaatii sitten mahdollisesti käynnin merkkiliikkeessä

Kyseinen kalikka on component protectionin alaisuudessa, eikä toimi jos sen kotiasentaja vaan vaihtaa kylmästi toiseen. Tai näin ainakin kävi yhdelle tuttavalle jolta puuttui vakionopeussäädin autostaan (S3 8V). Viiksipaketin vaihto ei onnistunut kuin hankkimalla ja vaihdattamalla se merkkikorjaamolla.

Tulee siis tuossa tapauksessa aika monen satasen hintalappu sille että saa ylimääräiset napit pois...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jaqne

 No voi harmi! Sitten täytyy varmaan tyytyä nappuloihin  :-\

Poikarukka

Aiempiin viesteihin jatkoa. Se koodaus ei ilmeisesti toimi uudempien mallivuosien kanssa (facelift ehkä, tai joku ohjainlaite ero?). Näin luin joltain sivustolta. Eron kyllä huomaa, jos se vaikuttaa ja luultavasti korostuu, jos viritetty.

Nyt siten porsi haldexpumppu. Tuntuu olevan jonkun sorttinen tyyppivika. Autolla ajettu noin 80tkm. Öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaisesti ja nyt sisällä olleet (toiset) öljyt olivat vuoden ja 30tkm ajettu. Pumpun sihti täynnä tummaa mönjää. Pumppu polttanut itsensä, kun tukkiintunut. Ei taida öljyjen vaihtokaan auttaa, kun sihtiin jää ne mujut. Suosittelen öljyjä vaihtelemaan tiheämmin. Samalla käyttää pumppu ulkona ja putsata se sihti.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Poikarukka - 12.07.18 - klo:19:23
Oma ajatus on jotakuinkin lyhyesti, että ilmeisesti ei muuta kaasuvastetta (polkimen suhdetta kaasuläppään tai niitä sport/comfort valintoja), vaan polkimen asennon muutos viivettä (miten seuraa käyrällä suhteessa muutos nopeuteen. Tarkoitettu pehmentämään vaihteluita). Hankala selittää, mutta auto tuntuu vakio asetuksella elävän omaa elämäänsä ja sellaiselta kuminauhamaiselta (itse luulin turbo viiveestä johtuvaksi, mutta ei). Erityisesti alas vaihdoissa ja nurkka-ajossa on turhan kulmikas. Korostui APR TCU ohjelmalla. Tämä koodaus teki ison eron vaihtoihin. Hävisi töksäytykset. Ilmeisesti viive / vaste sekoittaa ja tavallaan tulee vastapalloon vaihdot (viive ilmeisesti myös auton itsensä antamissa käskyissä?). Nyt on hyvä. Ehdottomasti rata-ajoon ja APR:n laatikko softan kanssa suositeltava koodaus. Ainakin kokeilla. Mielestäni hetken aikaa pitää ajaa, että mukautuu. Oman S3 käytös parani aivan hemmetisti. Vaihdot ja kaasun tuntuma erityisesti. En tiedä tekeekö muuta.

Eli alla se VCDS koodaus:
44 steering assist →security access 19249→adaptation→driving profile swtichover→set "incremental controlled over time" to "direct controlled over".

Tämä koodaus on ollut mielen päällä, kaasun vaste on Cuprassakin todella epämääräinen. D:llä poljin on kuin kumipalloa polkisi, vasta kun menee rajan yli niin moottori herää ja laatikko heittää pari pykälää pienemmän vaihteen. Auto oikeasti hyytyy ylämäkeen, ei tunnu että alla olisi 300 heppaa.  ??? S:llä meno on toki erilaista, mutta kuka sitä huudattamista jaksaa kuunnelle. Eilen viimein kaivoin VCDS:n esille, tein ym. ja pari muutakin koodausta (lampunpesureiden viive tärkeimpänä). Voi pojat mikä ero!

Ensimmäisestä kaasunpainalluksesta huomasi, että tällainen auton kuuluisi olla! Vetää ihan eri tavalla, ajoon tulee uutta vaivattomuutta. Voimaa on käytettävissä myös alakierroksilla eikä laatikko arvo ylisuuren vaihteen kanssa. Ehdin ajella vasta parikymmentä kilometria, liikennevalokäyttäytyminen on vielä testaamatta. Nyt auto meni Webaston asennukseen, alla on perus-Leon joten kokeilut jatkuvat (toivottavasti) viikonloppuna. Kannattaa ehdottomasti kokeilla, varsinkin jos alla on konsernin kovempaa rautaa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poikarukka

#562
Kyllä se plussan puolelle jää toiminnan puolesta kokonaisuutena tämä koodaus. Nyt muutaman kuukauden ajelleena täytyy todeta, että ihan pieni viive saisi olla. Turhan herkkä pintakaasulla ajaessa tai ennen autoa ajaneelle antaessa saa selittää, että älä paina kovin äkkiä. Vaste on aika raju ja kohtuu nopeasti hyökkää. Sanoisin että 8 askelta eteen ja 2 taakse ottaa koodaus. Ihan pieni pehmennys saisi olla (ja tämä ohjelmoidussa autossa). Edelleen suosittelen.

Nyt kun ollaan saatu kaasuvaste paremmaksi pitää jarrut saada samalle tasolle. Tekivät Golf R performance packin (ja golf GTI clubsport S erikoismallin) ja niissä on parannetut jarrut (googlea kehiin, jos kiinnostaa). Etulevyt on vaihdettu uiviin ja palat hivenen tiukempiin.  Ovat bolt-on osia S3:een. Takajarrut ovat sama em. malleis ja RS3:ssa kuin S3 vakio. Noh, omassa oli jo elämää nähneet ja tilasin sitten levyt ja palat eteen, zimmermanin takalevyt (koska halusin ulkonäöltä samanalaiset reikäkiekot kuin edessä) ja originaali palat. Kyllä, ne sopivat. Ainoastaan pieni aikuisiän OCD tulee siitä, että levyjen poraus on päinvastoin edessä ja takana, sekä puolelta toiselle. Toiminnallisesti ei väliä. verraten 83tkm ajettuihin, niin on eroa tuntumassa. Ottaa heti ja helpompi annostella. Ei haukkaa. Luultavasti erona alkuperäisiin on hinta, kesto ja sotkee vanteet. Toki olen aistivinani parempaa toimintaa etujousituksessa, mutta voi mennä plasebo, esson baari tai viikon krapulan korjaus -osastolle. MUTTA jos jarrut ehtoo puolella ja OEM innostaa niin hyvä näinkin.

Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Daatta

#563
Heh, itse en edes muista enää millainen auto oli ajaa ennen koodausta. Se on ollut viikon aikana enemmän pajalla (webasto asennus+maalaamo) kuin ajossa, ehti jo unohtamaan. Ã,,käisempi saisi olla, softausta selvästi pyytää.  :D

Onhan nuo hienot levyt, eikä keskiöt ruostu kun ovat alumiinia:

https://www.uk-car-discount.co.uk/news/new-2018-golf-r-performance-pack-details

LainaaThe new brake system reduces the overall weight by 2kg, how? The use of aluminium brake carriers and brackets. The upgrades will also bring a much sharper brake force and the brake pad material used is more in-line with real track cars, resilient to the extra heat produced when braking for the next corner. You’ll be able to tell which cars have the performance pack with silver brake calipers bearing the R logo.

Väärän väriset Cupraan, toki.  ;) Luonnollinen valinta olisi Cupra Performance Back Brembot, melko edulliset:

Lainaa5F0 073 910 LH caliper red £387.65
5F0 073 910 A RH caliper red £387.65
5F0 073 910 B LH caliper black £338.30
5F0 073 910 C RH caliper black £338.30
N 910 849 01 Caliper bolts 4 @ £2.50
8J0 615 301 F Brake disc 2 @ £137.95
8J0 698 151 K Brake pads £244.50
000 071 643A Pad sensor not available yet
5F0 073 911 LH backing plate £120.95
5F0 073 911 A RH backing plate £120.95
WHT 005 227 Backing plate screw 6 @ 20p
5F0 073 912 Brake flexi hose 2 @ £85.35
8J0 611 841 D LH flexi bracket £26

Tai sitten jotain ihan muuta:  :o

LainaaThere is loads of options out there, any that fit the MK2 will fit the MK3.

Ive got Ferrari F40 calipers, 370mm 2 piece disks.

Huoltosoppari alla joten tuskin tulee levyjäkään vaihdettua...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Poikarukka

Linkin uutisessa mennyt mainostekstit väärin, että olisi satulanpidike alumiinia ja siitä paino eroa. PP jarruissa erona on vain levyt ja palat (ja se tarrakilpi). Kuluneisiin jarruihin verraten täytyy todeta, että aika hyvä nyt. Puree todella hyvin ja lyhyellä polkimen liikkeellä. Pitääpä kaivella olisiko varaosa ferrarissa satuloita.. tai sitten ei. Löytyisi muuten RS3:sta 370mm levyt, joten taitaa mennä vain huonommaksi ferrarin osilla... Pysyn OEM+. Lastulla saa kyllä kokorahan edestä luonnetta. Aivan eri peli ohjelmalla. On ihan eri sarjassa sen jälkeen. Vääryys tätä tekniikkaa kohtaa olla ohjelmoimatta. Täyttä haaskausta.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

timovir88

Nonni, sellasen 130tkm kesti magnetic ride-iskari. Nyt on iskari vaihdettu ja rikkinäinen on varastossa. Onko kenelläkään tietoa, että fiksaako joku näitä? Saisi vähän katettua uuden hintaa joka oli kohtuu suolainen 660â,¬ (pelkkä osa:D).

Poikarukka

Jotain huhua ulkomaan foorumeilla, että 2019 WLTP vehkeistä lähti epäsuoraruiskutus ja tuli hiukkaspönttö putkistoon (ei tarvetta epäsuorille ruiskuille, kun on pönttö jolla hiukkaspäästöt osakaasulla saadaan kuriin). Viritys vaikeampaa, karsta ongelmat ja äänet hiljenee (pieruista tuli tuhnuja). Kannattaa pohtia asiaa, jos uutta on tilaamassa.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Cornelius

Huutelen tänne puolelle (vaikka Passat 280TSI tuo oma kehikko onkin), koska täällä on vcds-muutoksista keskusteltu: Nyt liukkaiden tullen (tai muutenkin) kokeilleet näitä modeja:

Haldex wiring logic Increased Traction
XDS (eXtended Differential lock)

..eli onko kokemusta, että saisiko noilla perää enemmän mukaan liukkaalla leikkiessä tai onko niistä muuten hyötyä?
------
Passat TSI 280
------

Poikarukka

#568
Wiring logic asetus kokeiltu. Kyllä se minusta vaikuttaa auton käytökseen. Jos nätisti ajaa niin tuskin huomaa. Luistonesto sportille ja kylkimyyryyn niin tulee ne erot esiin. Hetken piti ajaa loskassa että alkoi erottumaan missä eroa. Haldex (+ESP, XDS jne. sähkökikkareet mitkä softalla autoon vaikuutta) kaiketi toimii, niin että mitä jyrkempi kulma sitä enemmän avaa takaa ja auto oikenee. Standardilla oikaisee autoa enemmän (noise reductionilla vielä enemmän - ehkä). Increased taas pitää takapäätä jääräpäisesti lukossa ja sitä myöten luistokin pitenee. Lähtee laakista neljällä renkaalla ja pysyy (enempi pitoa ennen irti lähtöä ehkä?). Mutkissa minusta herkemmin takapää mukana muutenkin. Itse en oikein tykännyt huonoilla kitkoilla ja palautin standardille. Tuntuu ettei perää saa enää kiinni kaasulla. Mutta hyvillä renkailla tai kesällä voisi toimia. Standard tilassa lähtee pehmeästi ensin keulasta ja palaa mutkan jälkeen nätisti suoraan. Kannatta kokeilla. Voi olla että aistin mitä luulen...
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Poikarukka

Välijäähdytin vaihdettu Wagnerin versioon ja samalla CTS Turbon putket (turbo-välijäähy ja välijäähy-kaasuläppä). Ei ole ihan tunnin kahden homma... Enemmänkin päivän kahden ja tarvitsee kunnon työkalut ja nosturin. Tämä vain kokemuksena, jos joku miettii tällaisen päivityksen tekevänsä. Aivan julmettu määrä jyrsittävää siinä kehikossa. Paineilma vehkeet tai joku korisaha tms. oltava. Dremelillä saa hinkata viikon. Välillä kannatta käyttää pakettia kasassa ja katsoa mistä leikkaa. Ainoa vaan, että ihan hitonmoinen vääntäminen aina käyttää kasassa. Wagnerin paketissa mukana tulleilla ohjeilla voi pyyhkiä takapuolta. Kehikon irroitus ja kasaus on todella työläs homma. Tiukka on ja kasaus järjestys / tekniikka on oma lukunsa. Tarvitsee apulaisen ehkä kaksikin. Lopputulos on ehkä vähän paremmin vastaava kaasu. Hyöty tulee sitten toimintavarmuudesta ja myöhemmin jos virittää konetta.
Pidä turvaväli - takanasi.
Audi A6 3.0BiTdi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy