Hei kaikille!
Tämmöinen peli olisi joka pitäisi saada asap ajoon.. auto seissyt vuoden nyt ja huoltoa on tehty.
Jakopää,vesipumppu,nesteet,tulpat,johdot,jakaja,etulevyt+palat,suodattimet, jouset jne..
ongelmia on useita:
Tyhjäkäynti on huono vaihtelee 500-700rpm kylmänä tai heti käynistyksen jälkeen. Satunaisesti sammuu..
Toinen on että päästöistä ei mennyt läpi HC oli 139 tyhjäkäynnil muuten oli kaikki rajojen sisällä.. sanoi että CO oli aika korkea myös mutta sallittu määrä. Kierroksilla meni läpi.
Toinen ongelma on että huollon jälkeen ylikuumenee auto jos ei pidä lämppäri täysillä. Vesipumpussa oli veiskanavassa muovi joka pienensi reikää mutta vanhassa ei ollut.. luotin vanhaan mekaanikkoon ja jätin muovin sinne voiko johtua siitä?
Imuvuotoja en ole löytänyt mutta voisihan niitä silti olla!?
Katista taakse myös vaihdettu uus putki joten sekin on tiivis :/
Itseltä loppui ideat mistä voisi moiset viat johtua nyt kaipais viisaimpien mielipiteitä.
Vaihdettiinko huollossa tarvike-termostaatti?
Ilmalukko jossain mutkassa?
Entä lämpöanturi, ota johto irti seuraavassa startissa ja koita käykö paremmin.
jep termostaatti vaihdettiin kans.. kaikki osat fixuksesta
Lainaus käyttäjältä: excudo - 07.05.10 - klo:15:25
jep termostaatti vaihdettiin kans.. kaikki osat fixuksesta
Syyllinen selvis ainakin ylikuumenemiseen ;)
Termostaattien on syytä olla
aina alkuperäisiä, muuten ongelmia pukkaa.
Pitääpä käydä hakemassa orkkis sitten.. Missä toi lämpöanturi on!?
Meikäläisen Seatissa samat oireet tuon tyhjäkäynnin vaeltelun ja sammuilun kanssa. Ratkaisuna toimi lambda-anturin vaihto. Sen vaihto auttaa myös noihin päästölukemiin. Kannattaa tutkia myös kaasuläppäyksikkö; voi olla puhdistuksen tarpeessa. Vaihto onkin jo vähän kalliimpi homma; yksikkö maksaa sen 300-400 EUR.
Lainaus käyttäjältä: excudo - 07.05.10 - klo:15:27
Pitääpä käydä hakemassa orkkis sitten.. Missä toi lämpöanturi on!?
Syyläriltä lohkoon menevä ylävesiletku.. nelinapainen anturi tai sitten 2kpl 2napaista, joista toinen mittaristolle.
Lainaus käyttäjältä: JP - 07.05.10 - klo:15:28
Meikäläisen Seatissa samat oireet tuon tyhjäkäynnin vaeltelun ja sammuilun kanssa. Ratkaisuna toimi lambda-anturin vaihto. Sen vaihto auttaa myös noihin päästölukemiin. Kannattaa tutkia myös kaasuläppäyksikkö; voi olla puhdistuksen tarpeessa. Vaihto onkin jo vähän kalliimpi homma; yksikkö maksaa sen 300-400 EUR.
Ainakin päästömittauksissa näyttää lambda olevan kunnossa. Forte puhdistuts aineita heitetty tankkiin.. ja imupuolella kans ruiskuteltu puhdistus aineita. Tulikin tuossa mieleen että kun heittää virrat päälle niin matkamittari näytössä vilkkuu "Service" saako OBD mittauksella tuosta autosta mitään selville?
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 07.05.10 - klo:15:30
Syyläriltä lohkoon menevä ylävesiletku.. nelinapainen anturi tai sitten 2kpl 2napaista, joista toinen mittaristolle.
Oko, kiitos tiedosta tarkastelen tuossa viikonloppuna jospa olisi apua. Palaan asiaan heti kuin selviää jotain ;)
Kannattaa tosiaan vikakoodit lukasta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197 (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0)
Mikä moottorityyppi siinä on? AEA?
Service teksti ilmoittaa huoltovälin täyttymisestä, osaava korjaamo olisi sen nollannut - mutta ohjeet löytyy myös huoltokirjasta.
Jaa hmm.. en muista moottorityyppiä.. huoltokirja ei ole ja huolsin auton itse eikä laitteita nollata huoltovalo.
Auto Espoossa mutta ajokiellossa joten en voi nyt pahemmin ajella mihinkään että saisi tehtyä :/
Googgelista löytyy ohjeet varmasti: polo ibiza "service light reset"
Mutta jos longlife huoltovälejä käyttää niin testeri on ainut vaihtoehto.
Ote neloskoppasen golffin huoltokirjasta: http://tos.pp.fi/koukku/DSC00166.JPG (http://tos.pp.fi/koukku/DSC00166.JPG)
Moottorityyppi taas löytyy vararengaskotelon seinällä olevasta tarrasta.
Huoltokirjassakin se olis, mutta jos on kadonnut niin...
Eipä tietoa huolto historiasta paljon ainakin ei ollut huollettu viimeseen 30-40tkm ollenkaan. Pitää tarkistaa toi tyyppi.
Muijan auto tässä yritän saada toimivaksi ;D tosiaan jää nähtäväks annanko sen takas enään.. kiva peli ajella ;)
kuulostaa pahasti vanhalta autoltani. Aina samat oireet. Ettei vain olisi vanha autoni.
Lainaus käyttäjältä: weeman - 07.05.10 - klo:16:21
kuulostaa pahasti vanhalta autoltani. Aina samat oireet. Ettei vain olisi vanha autoni.
Jaa mikäs rekkari sulla?
Tää on viininpunainen..
Oisko jako lipsahtanut hampaan verran pieleen?
Lainaus käyttäjältä: wtf - 07.05.10 - klo:17:59
Oisko jako lipsahtanut hampaan verran pieleen?
Sama ongelma oli ennen jakopään vaihto.. ja meni kyllä ajoitus ihan oikein.. eri asia sitten jos merkinnät eivät täsmä!?
Täältä tulee kyllä ääni tuolle kaasuläpän puhdistukselle, kun tuosta tyhjäkäynnin heilumisesta on kyse. Omassa 1.8T pasuunassa oli kans aika pahaa heiluntaa eikä meinannut lämpimänä edes käyntiin.
Puhdistin sen kaasuläpän ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Tyhjäkäynti heittämällä kohdillaan eikä mitään käynnistysongelmia. Kaasuläppä ei ollut edes pahasti likainen, joten todella pienestä voi olla kiinni.
Lämpöanturi irrotin ja kokeilin käynnistää.. käynityis kyllä mutta huonommin ja ei tahtonut pysyä ollenkaan päällä.
Autossahan on sähköinen kaasari!?.. Toi tyhjäkäynnin pätkiminen saa pois pumppaamalla jarrua jolloin ihan normaali 800-900rpm
Jarrutehotimen alipaineputki poikki/rikki.
Lainaus käyttäjältä: tarzi - 11.05.10 - klo:10:56
Jarrutehotimen alipaineputki poikki/rikki.
Mutta miten/miksi se vaikuttaa tyhjäkäyntiin?
Alipaine karkaa.. en osaa sitä sen koommin selittää.
Vuoto voi olla myös sen ruiskumokkulan alla tiivisteessä, koita heilutella sitä "kaasaria".
Hei,minulla on myös Ibiza 99 malli ja 1,6 koneella. Samanlaista vikaa,eli ei pysy kylmänä käynnissä ellei paina kaasua koko ajan. Sammuu heti jos nostaa jalan kaasulta. Tyhjäkäynti myös heijaa ylös ja alas myös lämpimänä,vaihtelu n.100 kierrosta. Lamdaanturi jo vaihdettu. Nelinapaista lämpöanturia en vielä vaihtanut koska lämpömittari ainakin kojetaulussa näyttäisi toimivan tosin tarkkaa lämpötilaa en tiedä. Voiko se lämpöanturi antaa erilaista arvoa bensanruiskutukseen ja lämpömittarille eli voisiko tuo anturi olla viallinen.
Ota se lämpöanturin johto pois... jos käy paremmin niin siinä on vikaa.
Anturissa on kaksi piiriä, toinen mittaristolle ja toinen eculle.
Hei,jos se on viallinen niin onko käynti parempi kylmänä vai kuumana kun liittimen irroittaa. Niin ja anturissa on siis sisällä kaksi täysin erillistä vastusta, vai ?
Lainaus käyttäjältä: JAR - 18.09.10 - klo:16:34
Hei,jos se on viallinen niin onko käynti parempi kylmänä vai kuumana kun liittimen irroittaa. Niin ja anturissa on siis sisällä kaksi täysin erillistä vastusta, vai ?
Viallisuus voi ilmetä monin tavoin, jos näyttämä on liian kuumaa - ei käynnisty hyvin ja muutenkin saattaa käynti sekoilla.
Liian kylmää, niin polttoainetta syötetään enemmän kuin tarpeeksi ja taas käynti sekoilee.. ;)
Tuo on niin halpa osa, että kannattaa hakea marmoritiskiltä aito ja alkuperäinen.
Ja kuten sanoin, mokkula sisältää kaksi toisistaan erillistä anturia.
Kyllähän minä uuden anturin jo hain, Motonetista kylläkin, mutta en ole sitä vielä vaihtamaan ruvennut kun rupesin epäilemään onko se vanha sittenkään viallinen. Voihan se viallinen tietenkin olla sen virtapiirin osalta mikä antaa tietoa ruiskulle. Toisaalta kokeilin kyllä anturin liittimen irroittamista kylmänä ja kuumana mutta käynti ei mielestäni tainnut juurikaan muuttua. Mutta mites tuo käynnin huojuminen, mistähän se johtuisi, kaasuläpänkin puhdistin jo niinkuin tuolla aiemmin kehoitettiin.
Testerillä näkisi sekä lämpöanturin että kaasuläpän toiminnan parhaiten. Kaasuläppäyksikkö voi olla viallinen, tai tarvita vain perussäädön. Uskon kuitenkin vian liittyvän nyt siihen, näissä moottoreissa yleistä.
Moi, sitä kaasuläppäyksikköä minäkin nyt epäilen. Vaihdoin nimittäin sen lämpöanturin eikä tyhjäkäynti sillä korjaantunut. Sitten testasin MAP anturia ottamalla johdon irti jolloin käynti huononi ja arvelin anturin silloin toimivan. Sitten testasin sitä kaasuläppäyksikköä ottamalla siitä johdon irti, mitään ei tapahtunut, ei huonoa ei hyvää. Otin sen yksikön auki ja sehän näytti olevan tuollainen jousityyppinen kuten automaattiryypyt vanhemmissa autoissa, vai olenko väärässä. Jos tuo kaasuläppäyksikkö on viallinen saako siihen hankittua uudet sisuskalut, ja mistä ?
Luulen, ettei kannata yrittää itse jos ei tiedä mitä tekee. Ajoneuvoelektroniikkaa korjaavia yrityksiä: vekatronics.fi ja http://autotronix.dy.fi/ (http://autotronix.dy.fi/) näin esimerkiksi. Käytettyjä yksiköitä ei ole paljon tarjolla, uusi on aika kallis.
Tuo johtojen irti nyppiminen ei auta ihan joka paikkaan paitsi että vikamuisti on nyt täynnä sitä itseään...
Ai niin vikamuisti täyttyy, onko siitä minkälaista haittaa? Tuo vikakoodihomma ja niiden purkaminen onkin ihan oma lukunsa, joku varmaan osaisi kertoa siihen jotain kotikonsteja jos sellaisia on.
Mutta vielä tuosta tyhjäkäynnistä, onko tässä 1,6 koneessa vielä joku erillinen tyhjäkäyntimoottori?
Kotikonsteja on ja paljon...
Lukaise tämän palstan http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0 (http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0)
ja
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197 (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=65197)
Lainaus käyttäjältä: JAR - 19.09.10 - klo:20:45
Ai niin vikamuisti täyttyy, onko siitä minkälaista haittaa? Tuo vikakoodihomma ja niiden purkaminen onkin ihan oma lukunsa, joku varmaan osaisi kertoa siihen jotain kotikonsteja jos sellaisia on.
Mutta vielä tuosta tyhjäkäynnistä, onko tässä 1,6 koneessa vielä joku erillinen tyhjäkäyntimoottori?
Ei ole, kaasuläppää säädellään.
Kiitos kavereille vastauksista ja opastuksesta. Minun täytyy nyt varmaankin keskittyä tuohon läpän säätäjään, siinä se vika ehkä on. Joudunkohan hankkimaan samalla koko läppärungon kun näytti olevan yhteen valettu.
Löysin tältä palstalta apua vikakoodien lukemiseen, TOS:n vihjeen mukaan, kiitos siitä.
Vikakoodi: "Throttle Position Actuator". Eikös tuo aika varmasti tarkoita että kaasuläppäyksikkö ei toimi kunnolla. Mitä kannattaisi nyt tehdä: 1) viedä korjaamolle josko sen saisi säädettyä 2) Viedä korjaamolle ja pyytää vaihtamaan uuteen 3) hankkii itse uuden ja asentaa itse. Onko tuossa itse asentamisessa riski että ei saa kuntoon, joutuuko uuttakin säätelemään ?
Korjauta vanha/osta uusi, asenna itse ja hommaa testeriapua perussäädön tekemiseen.
Minulla ei oikein ole kontakteja testeriapuun, eli onko nyt niin että jos uuteenkin pitää tehdä perussäätöä niin joudun vaan auton viemään korjaamolle.
No nyt on sitten kaasuläppäyksikkö vaihdettu uuteen ja perussäätö tehty. Mutta tyhjäkäynti seilaa edelleen ja moottori nykii käydessä ja saattaa sammuakin. Eli joku muu vika siellä vieläkin on. Ja nyt kun näitä nykimisiä tulee niin kaasuläppä yrittää korjata käymistä omalla nykimisellään.
Vaihdettu on nyt myös uusi puola, tulpan johdot, tulpat, lamda, katti, veden lämpöanturi...
Mitä ihmettä tekisin seuraavaksi ? Omat ideat aika vähissä. Hyvät vinkit olis todella tarpeen.
Onko se aivan samanlainen kuin ennen vaihtoa? Jäikö vikakoodi pois? Onko uusi osa uusi vai käytetty?
Kaikki vaihdetut osat ovat uusia. Ennen kaasuläppäyksikön vaihtoa vikakoodi viittasi siihen ja moottori ei pysynyt käynnissä kylmänä, lämpimänä tyhjäkäynti seilasi jonkin verran ja käynnissä oli nykimistä.
Kaasuläppäyksikön vaihdon jälkeen kone käy kylmänäkin ja mitään vikakoodeja ei ilmene mutta tyhjäkäynti seilaa vielä enemmän kuin aikaisemmin ja nykiminen on voimakkaampaa. Nyt kaasuläppä kuitenklin reakoi pätkimiseen ja läppä nykii katkoksien aikana.
Kaasuläpän sopeutus tehtiin korjaamolla mutta tuo epätasainen käynti siis jäi edelleen. Korjaamon kaveri epäili puolavikaa ja siksi vaihdoin puolan sekä tulpan johdot mutta tilanne ei parantunut.
Imuvuoto jossain?
Alipaineletku joka johtaa jarrutehostimelle?
Imuvuotoja ei pitäisi olla, tarkastin myös tuon jarrualipaineletkun.
Sen verran tarkennusta että nyt kylmänä moottori kävi tasaisesti mutta lämmetessään alkoi taas armoton nykiminen ja pätkiminen ja saattaa myös täysin sammua. Tämä kaikki siis tyhjäkäynnillä, autolla en nyt ole ajanut. Voi olla että ajossa kun kaasua painaa se voi käydäkin paremmin mutta pätkii jokatapauksessa.
Toimiiko paremmin jos ottaa lämpöanturin johdon irti?
Nyt en ole kokeillut lämpöanturin johdon irroitusta mutta anturin olen kyllä jo vaihtanut uuteen. Luullakseni ser pitåisi olla kunnossa.
Mites tuo virranjakaja ? Kannen olen siitäkin aukaissut ja näytti ehyeltä ja puhtaalta.
Tarvike vai orkkis anturi... ?
Koita silti ottaa se johto irti hetkeks.
Tarvikeanturi tuli vaihdettua. Nyt viimeisin käynnistyskokeilu aamulla kylmästä ja käynti oli heti epätasaista.
Entäs johto irti?
Kylmäkäynnistys johto irti, käynti epätasainen ja pätkii.
Map-anturi voisi tietysti myös olla rikki...siinä on myös imuilman lämpöanturi samassa. Tarkka moottorikoodi pitäis saada, jakopään kopassa on tarra jossa se lukee.
Eikös se, joka teki perussäädön uudelle läpälle tarkastanut myös muiden antureiden toimintaa samalla??
Joo toi läpän säätö tehtiin vain pikaisesti jolloin todettiin että siellä on edelleen muutakin vikaa eikä sitten ollut enempää aikaa sitä tutkia. Mutta kun se ei antanut enää mitään vikakoodia, jos joku anturi olisi viallinen eikö siitä tulisi jotain koodia, vai eikö ? Onko korjaamoilla laitteita joilla antureiden kunnot voi todeta ?
Sehän riippuu ihan korjaamosta, ammattitaitoinen ja -tietoinen asentajahan se on tärkein työkalu ;)
No kuitenkin, vika voi johtua monesta asiasta ja autoa on helpoin korjata kun se on käsien, silmien ja korvien ulottuvilla.
Ei niitä koodeja vaan aina tule, paras vikakoodi tutkimisen kannalta tosin onkin päällä oleva vika.
No usko omiin kykyihin tämän vian löytämiseen alkaa mennä ja siksi on aikaa jo varattu korjaamolta. Yritinpähän nyt vaan sinnitellä-
Lainaus käyttäjältä: JAR - 09.10.10 - klo:23:55
No usko omiin kykyihin tämän vian löytämiseen alkaa mennä ja siksi on aikaa jo varattu korjaamolta. Yritinpähän nyt vaan sinnitellä-
Ok ;D Ilmoittele sitten mitä löytyy, kiinnostaa.
Ei tuu mitään, auto ollut korjaamollakin jo yli kaksi viikkoa mutta vikaa ei löydy. Sen verran tidetään että kone käy suht tasaseen kun ottaa kaasuläppäyksikön johdon irti. Mitään vikakoodeja ei ilmene.
Egr ja alipaineanturi ovat ok?
No MAP anturia ei ole vaihdettu mutta mielestäni sen toimivuus on mitattu. Missä ALM moottorissa on EGR venttiili ja aiheuttaako sen toimimattomuus tuollaisia onkelmia ?
Ei vieläkään selvää vikaa löytynyt, mutta seuraava kysymys jakohihnan ajoitusmerkeistä:
Kone ALM 1.6, 55kW. Kampiakselin hammaspyörän takana näyttää olevan ainakin kaksi ajoitusmerkkiä, vai onko vielä kolmaskin. Mutta minkä merkin mukaan hihna asennetaan ? Jos kampuraa kierretään käyntisuuntaan niin asetetaanko itse hammaspyörän merkki ensimmäiseen takana tulevaan merkkiin vai mihin ?
Jos joku tietää, kiitos vastauksesta jo etukäteen.
Ajoitus pitäs kaiketi tarkistaa testerillä
[ylläpito on poistanut liitteen]
Ei kai jakohihnan asennuksessa testeriä tarvita, mutta jakohihna pitäisi saada oikeille hampaille ja sitähän ei saa ellei tiedä oikeita asennusmerkkejä.
^Tuossa ekassa liitteessä näkyy ne ajoitusmerkit
Kampiakselin merkin pitäis olla hyvin yksiselitteinen niin kuin tossun (otin vapauden ;) kuvasta näkyy, muovissa viiva (aika tarkkaan suoraan ylöspäin?) ja jakohihnan hammaspyörän hampaassa pieni lovi.
Voi hitsi, mitähän varten minulla on kampiakselin hammaspyörää varten kaksi merkkiä. Auto on korjaamolla, täytyy mennä heti aamulla kertomaan että ajoitusmerkki on se joka osoittaa ylöspäin.
Toinen vika jota nyt epäillään on ruiskun ohjausyksikkö. Voiko ohjausyksikössä aiheuttaa sellaista että kone ei vastaa kaasuun normaalisti, vaan ottaa kierroksia laiskemmin.
Siinä voi olla minkälainen vika vaan. Täältä niitä saa : www.autotronix.fi (http://www.autotronix.fi)
Taas lisää tietoa. Siellä kampuran hammaspyörän takana on kaksi merkkiä, vasemmanpuoleinen pitempi viiva ja oikeanpuoleinen lyhyt viiva. Sain toisen asennusohjeen PDF-filenä jossa sanotaan että vasemmanpuoleinen pitkä viiva on 2V-moottorille ja oikeanpuoleinen lyhyt viiva 4V-moottorille.
Tarkoittaakohan nuo 2V ja 4V venttiilien lukumäärää / sylinteri.