Audi A3 jakohihnan vaihtoväli

Aloittaja Joppeti, 10.12.18 - klo:21:44

« edellinen - seuraava »

Joppeti

Moi, tässä mietiskelin kun omistan 2013vm, 1.4tfsi(122hv) moottorilla varustetun a3:sen jolla ajettu 61000km, että minkälaiset mahtaa olla tehtaan suositukset vaihtaa jakohihna sekä vesipumppu tähän malliin?

Jultsu

Autotehtaan suosituksista en tiedä, mutta hihnanvalmistajien kanta aiheeseen on 6 vuotta normaalikäytössä / 5 vuotta "ääriolosuhteissa" (johon Suomi lukeutuu mukaan.) Vesipumpulle tuskin on speksattu vaihtoväliä, vaihdettava silloin kun vuotaa (mutta "ääriolosuhteissa" suositellaan vaihdettavaksi joka hihnanvaihdon yhteydessä)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.12.18 - klo:07:08
Autotehtaan suosituksista en tiedä, mutta hihnanvalmistajien kanta aiheeseen on 6 vuotta normaalikäytössä / 5 vuotta "ääriolosuhteissa" (johon Suomi lukeutuu mukaan.) Vesipumpulle tuskin on speksattu vaihtoväliä, vaihdettava silloin kun vuotaa (mutta "ääriolosuhteissa" suositellaan vaihdettavaksi joka hihnanvaihdon yhteydessä)

Ei kai nyt kukaan oikeasti vaihda jakohihnaa 5v välein? huoltokirjan mukaanhan näissä mennään. Omassani lukee muistaakseni 210tkm/ 7-8v.
Toki tuo km-raja on aika raju ja en ottaisi riskiä vaan vaihdattaisin n. 120-130tkm paikkeilla hihnan.
A4 B9 TFSI Q s-line

Jultsu

#3
Ah, pahoittelen, Gatesin suositus olikin 5 vuotta normaalikäytössä / 4 vuotta extremeä:

https://ww2.gates.com/europe/file_display_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments%5Fmodule&file=TB%5F020%5FE9%5FVAG%5FTiming%5FSystem%5Freplacement%5Fintervals%2Epdf

Contitechin kanta aiheeseen:

LainaaVaihtovälit
Vaihtovälit riippuvat ajoneuvon valmistajasta, ja ne ovat ehdottomia. Niitä ei saa ylittää. Mikäli ajoneuvon valmista- ja ei ole ilmoittanut vaihtoväliä, ContiTech suosittelee hih- nan vaihtoa viimeistään 120000 km tai 7 vuoden välein, kumpi tulee ensin täyteen.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 11.12.18 - klo:17:04
Ei kai nyt kukaan oikeasti vaihda jakohihnaa 5v välein? huoltokirjan mukaanhan näissä mennään. Omassani lukee muistaakseni 210tkm/ 7-8v.
Toki tuo km-raja on aika raju ja en ottaisi riskiä vaan vaihdattaisin n. 120-130tkm paikkeilla hihnan.
Toivottavasti vaihtaa. Kyllä se 5 vuotta vaan on pitkä aika kun lämpötilaskaala ko. hihnalle on parhaimmillaan 140 astetta Suomen keleissä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 11.12.18 - klo:18:26
Ah, pahoittelen, Gatesin suositus olikin 5 vuotta normaalikäytössä / 4 vuotta extremeä:


Hihnanvalmistaja haluaa pitää bisneksen vauhdissa.  :D
Kyllä auton huoltamisessa kannattaa noudattaa huoltokirjan ohjeita, niin hyvä tulee.
A4 B9 TFSI Q s-line

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 12.12.18 - klo:16:53
Hihnanvalmistaja haluaa pitää bisneksen vauhdissa.  :D
Kyllä auton huoltamisessa kannattaa noudattaa huoltokirjan ohjeita, niin hyvä tulee.

Eli turvatyynyt vaihtoon 10 vuotta vanhoissa autoissa jne. ?

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074327440/Vanhimmat+turvatyynyt+jo+vaihtoiassa
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 12.12.18 - klo:16:53
Kyllä auton huoltamisessa kannattaa noudattaa huoltokirjan ohjeita, niin hyvä tulee.

Hihna-asiaan kantaa ottamatta, niin tuolla ohjeella saa esimerkiksi tämmöisestä A3 8V Audista (nelivetoisesta) haldexin pumpun paskaksi melkoisella varmuudella...  ::)

Itse ennemmin putsaan sen pumpun imusihdin kuin menen valmistajan ohjeilla, jossa sitä ei putsata ikinä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.12.18 - klo:18:26
Eli turvatyynyt vaihtoon 10 vuotta vanhoissa autoissa jne. ?

https://www.ts.fi/teemat/auto+ja+liikenne/1074327440/Vanhimmat+turvatyynyt+jo+vaihtoiassa

No tämä oli kyllä aikamoinen off-topic.

Lainaus käyttäjältä: M_M - 12.12.18 - klo:18:29
Hihna-asiaan kantaa ottamatta, niin tuolla ohjeella saa esimerkiksi tämmöisestä A3 8V Audista (nelivetoisesta) haldexin pumpun paskaksi melkoisella varmuudella...  ::)

Itse ennemmin putsaan sen pumpun imusihdin kuin menen valmistajan ohjeilla, jossa sitä ei putsata ikinä.

Joitakin poikkeuksia toki löytyy asiassa, kun asiassa. Tietenkin, jos pumppu lähes uutena porsii on maahantuoja vastuussa osan "ennenaikaisesta" hajoamisesta.
A4 B9 TFSI Q s-line

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 13.12.18 - klo:09:30
No tämä oli kyllä aikamoinen off-topic.

Mielestäni ei ollenkaan. Useissa vuosituhannen vaihteen autoissa oli auton huolto-ohjelmaan selkeästi merkitty kaikkien turvatyynyjen vaihtoväli. Iän karttuessa tottakai valmistajat huomasivat että tyynyjen elinikä on pidempi ja turha ohjeistus poistettiin huoltokirjoista.

Punainen lanka tässä jutussa oli siis se että ei se valmistajan huolto-ohjeistus ole millään tavoin täydellinen tai kaikkitietävä, onhan noita jakohihnojen vaihtovälejäkin jouduttu jälkikäteen korjailemaan moneen moottorityyppiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

dwntime

Lainaus käyttäjältä: Joppeti - 10.12.18 - klo:21:44
Moi, tässä mietiskelin kun omistan 2013vm, 1.4tfsi(122hv) moottorilla varustetun a3:sen jolla ajettu 61000km, että minkälaiset mahtaa olla tehtaan suositukset vaihtaa jakohihna sekä vesipumppu tähän malliin?

Virallinen ohjeistus on vuosimallista 2013 eteenpäin, mistä lähtien näissä on tuo tarunomainen ikuinen hihna, että ei ole vaihtoväliä vaan ensimmäinen tarkastus on 150tkm huollossa ja siitä eteenpäin joka vuosi tarkastetaan. Vaihto sitten jos hihna näyttää kärsineeltä.
Näille siis EI OLE mitään kiinteää vaihtoväliä ilmoitettu mikä kuulostaa uskomattomalta mutta näin vaan on.

Tällaisen ohjeistuksen sain merkkihuollosta kysymällä. Meidän Leoniin tehdään hihnan tarkastus seuraavassa inspection välihuollossa. Auto 1.2 TSI DSG, vuosimallia 2013 ja ajettu 125tkm.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.12.18 - klo:17:33
Virallinen ohjeistus on vuosimallista 2013 eteenpäin, mistä lähtien näissä on tuo tarunomainen ikuinen hihna, että ei ole vaihtoväliä vaan ensimmäinen tarkastus on 150tkm huollossa ja siitä eteenpäin joka vuosi tarkastetaan. Vaihto sitten jos hihna näyttää kärsineeltä.
Näille siis EI OLE mitään kiinteää vaihtoväliä ilmoitettu mikä kuulostaa uskomattomalta mutta näin vaan on.

Tällaisen ohjeistuksen sain merkkihuollosta kysymällä. Meidän Leoniin tehdään hihnan tarkastus seuraavassa inspection välihuollossa. Auto 1.2 TSI DSG, vuosimallia 2013 ja ajettu 125tkm.

Katsoin vielä omasta huoltokirjasta missä ei ole aikarajaa lainkaan. 210tkm on vaihtovälinä merkattu ja siinä kaikki.
A4 B9 TFSI Q s-line

Iero

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 13.12.18 - klo:17:33
Virallinen ohjeistus on vuosimallista 2013 eteenpäin, mistä lähtien näissä on tuo tarunomainen ikuinen hihna, että ei ole vaihtoväliä vaan ensimmäinen tarkastus on 150tkm huollossa ja siitä eteenpäin joka vuosi tarkastetaan. Vaihto sitten jos hihna näyttää kärsineeltä.
Näille siis EI OLE mitään kiinteää vaihtoväliä ilmoitettu mikä kuulostaa uskomattomalta mutta näin vaan on.

Tällä vissiin varmistetaan, että vielä takuuajan jälkeenkin auto käy vuosittain merkkihuollossa.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Bisti

Otetaan kantaa tähän kun tuli tätä asiaa pari kk sitten tiedusteltua. Tehdas ei sinänsä anna VAGgineille mitään kiinteää väliä, mutta Suomen maahantuojan suositus on 6v tai oliko nyt 150tkm vai 180tkm, ei pysty muistamaan. No, itsellä meni Seatissa jakopää uusiksi ~140tkm ajettuna kun vesipumpun tiiviste alkoi vuotamaan 6 vuoden ja 2kk ikäisenä. Eli aika nappiin tuo suositus 6v/150tkm osuu Suomen oloissa. Tai sitten näihin tiivisteisiin on laitettu ajastin joka porsii sen 6v jälkeen... *foliohattu päässä*  8)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

vag4life

Lainaus käyttäjältä: Bisti - 14.12.18 - klo:11:00
Otetaan kantaa tähän kun tuli tätä asiaa pari kk sitten tiedusteltua. Tehdas ei sinänsä anna VAGgineille mitään kiinteää väliä, mutta Suomen maahantuojan suositus on 6v tai oliko nyt 150tkm vai 180tkm, ei pysty muistamaan. No, itsellä meni Seatissa jakopää uusiksi ~140tkm ajettuna kun vesipumpun tiiviste alkoi vuotamaan 6 vuoden ja 2kk ikäisenä. Eli aika nappiin tuo suositus 6v/150tkm osuu Suomen oloissa. Tai sitten näihin tiivisteisiin on laitettu ajastin joka porsii sen 6v jälkeen... *foliohattu päässä*  8)

Tälläinen muistikuva on itsellänikin.
A4 B9 TFSI Q s-line

58make

Tiguan 2.0 Tdi ja remmi on vaihdettu 176000km ajettuna. Ei tuohon hihnan
vaihtoon ole kuin kaksi vaihtoehtoa, halvempi ja sitten se kalliimpi malli.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Makivivu

Heipparallaa, uusi jäsen ilmoittautuu!

2017 A3 e-tron (facelift) hankittu maaliskussa kuluvana vuonna ja huolto lähestyy. Mittarissa 117 000 km.

Huoltoa varatessa Audi-huollon järjestelmän kautta se ehdottaa jakopään huoltoa, joka Espoon K-autossa kustantaisi mukavat 1055 â,¬. Huoltokirjan mukaan väli olisi tuo 210 000 km mikä tässä jo aikasemmin on joku maininnut, mutta huoltoa nyt varatessa saitti ilmoittaa huoltovälin olevan 120 000 km/6 vuotta. Auto on tuontiauto Saksasta, joten vaikuttaako se tähän ristiriitaiseen tietoon? Esim lätkäseekö Audin järjestelmä sen varmuuden vuoksi sinne jos niillä ei ole huoltohistoriasta tarkempia tietoja? Auto tullut Suomeen 2019.

Suomen teillä nyt jo varmaankin liikkuu melko monta 8V A3:sta joka on rullannut yli sen ~120 000 km. Eli milloin on teillä hihna huollettu, ja onko huollettu vielä lainkaan? e-tronissa polttomoottorina on 1.4 tfsi (150 hv).

Onko muuten hybrideissä jotenkin erilaista tuo jakopään huolto että olisi parasta tehdä marmorilla, vai meenkö suosiolla muualle teettämään huollon halvemmalla?
2017 Audi A3 e-tron S-line

ukormi

Lainaus käyttäjältä: Makivivu - 07.10.22 - klo:16:19
Heipparallaa, uusi jäsen ilmoittautuu!

2017 A3 e-tron (facelift) hankittu maaliskussa kuluvana vuonna ja huolto lähestyy. Mittarissa 117 000 km.

Huoltoa varatessa Audi-huollon järjestelmän kautta se ehdottaa jakopään huoltoa, joka Espoon K-autossa kustantaisi mukavat 1055 â,¬. Huoltokirjan mukaan väli olisi tuo 210 000 km mikä tässä jo aikasemmin on joku maininnut, mutta huoltoa nyt varatessa saitti ilmoittaa huoltovälin olevan 120 000 km/6 vuotta. Auto on tuontiauto Saksasta, joten vaikuttaako se tähän ristiriitaiseen tietoon? Esim lätkäseekö Audin järjestelmä sen varmuuden vuoksi sinne jos niillä ei ole huoltohistoriasta tarkempia tietoja? Auto tullut Suomeen 2019.

Suomen teillä nyt jo varmaankin liikkuu melko monta 8V A3:sta joka on rullannut yli sen ~120 000 km. Eli milloin on teillä hihna huollettu, ja onko huollettu vielä lainkaan? e-tronissa polttomoottorina on 1.4 tfsi (150 hv).

Onko muuten hybrideissä jotenkin erilaista tuo jakopään huolto että olisi parasta tehdä marmorilla, vai meenkö suosiolla muualle teettämään huollon halvemmalla?
En näistä e-troneista tiedä mutta perinteisesti on se 6v vaihtoväli, kilsat tuntuvat vaihtelevan. Sulla on jo 5v rullattu joten joka tapauksessa vaihto tulee eteen vuoden kuluessa. Itse kyllä vaihdattaisin hihnan samassa huollossa, onpa sitten seuraavat 6 vuotta suhteellisen huoletonta ainakin hihnan puolesta.

Varmaan tulee monta muutakin kannanottoa etenkin vastaan. Mutta itse tekisin noin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

Ripa76

#18
Itse vaihdatin hihnat (myös laturin) kiristimineen ja vesipumpun, kun autolla oli ikää yli 6 vuotta ja mittarissa 150tkm. Mutta jos ajat paljon Oulun seuduilla ja lähellä, niin oktomurske ongelmien vuoksi kannattaa vaihtaa jo aikaisemmin. Tuolloin joutuu ikävä kyllä laittaa vaihtoon myös hammashihna pyöränkin, kun se murske terävöittää pyörän hampaita ja näin se ei tee hyvää uudelle hihnallekaan. Aiheesta lisää löytyy tän vuoden TM lehdestä ja heidän verkkosivuilta. Ohjekirjan mukaan hihnan pitäisi kestää 210tkm, mutta Suomen olosuhteiden vuoksi suositukset ovat Audille myös vuosien eivätkä pelkästään kilometrien mukaan. Vesipumpussa ei kannata säästää, koska se voi alkaa vuotaa melko pian hihnan vaihdon jälkeen ja kun se on samassa yhteydessä jakopään kanssa.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/887557.html

Audi A3 Sedan Business Sport 1.6 TDI 81kW -14

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy