Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

pasila

Ainakin -16 vuosimallin normi passatissa lähtee, kun painaa pitkään sitä luistoeston painiketta. Kokonaanhan sitä ei saa, eli taustalle jää vielä luistonesto päälle, mutta se puuttuu peliin vasta tosi ääritilanteissa..

Banned

Lainaus käyttäjältä: pasila - 03.02.22 - klo:12:04
Ainakin -16 vuosimallin normi passatissa lähtee, kun painaa pitkään sitä luistoeston painiketta. Kokonaanhan sitä ei saa, eli taustalle jää vielä luistonesto päälle, mutta se puuttuu peliin vasta tosi ääritilanteissa..

Näissä ei ole nappia. -16 mallisessa löytyy car- valikon takaa asetuksista tuo luistonesto.
Passat GTE

Wiiseli


Osaisiko joku kertoa mikä vikana kaverin GTE: ssä, kun vasemman takavalon ulompi rinkula on sammunut? Vikailmoitusta ei näy autossa enkä saanut obdelevenillä myöskään vikakoodia mikä olisi liittynyt valoihin! Olen vähemmän laitetta käyttänyt, mutta olettaisin, että vikakoodi löytyisi 09 central electrics ohjain boxilta? Hämmentää miksi ei anna vikakoodia ollenkaan?
PASSAT GTE VM. 2020

S8k-80

Lainaus käyttäjältä: Banned - 03.02.22 - klo:12:16
Näissä ei ole nappia. -16 mallisessa löytyy car- valikon takaa asetuksista tuo luistonesto.

VCDS:llä tuon pystyy koodaamaan niin että saa car valikosta myös kokonaan pois päältä.

vekaas

Omassa gte:ssä tuo maaginen 6v/150tkm lähestyy ja ns. vw center tarjoaa valohoitoa koko rahalla. Eli tulossa olisi öljyt+suodattimet+dsg öljyt+ jakopää, mutta onko Kuopion suunnilla suositella mitää "hieman" edullisempaa ja osaavaa huoltoa passatille kuin k-kaaran 1600e?
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

Immunity

Lainaus käyttäjältä: vekaas - 05.02.22 - klo:14:15
Omassa gte:ssä tuo maaginen 6v/150tkm lähestyy ja ns. vw center tarjoaa valohoitoa koko rahalla. Eli tulossa olisi öljyt+suodattimet+dsg öljyt+ jakopää, mutta onko Kuopion suunnilla suositella mitää "hieman" edullisempaa ja osaavaa huoltoa passatille kuin k-kaaran 1600e?

Kaakon suunnalla merkkiliike on aina tarjoamassa vaikka mitä kallista huoltoa, kannattaa olla tarkkana. Onko sulla jäänyt DSG-öljyt vaihtamatta vai vaihdettu tiheämmin? Vaihtoväli 60 tkm eli onko ne omaasi mahdollisesti vaihdettu jo 120tkm kohdalla?

Eikös tuon jakopään pitänyt olla myös tarpeen mukaan, ei ilmoitettua km-vaihtoväliä? Tosin oliko täällä joku maininnut, että olisi muuttunut ja liikkeestä riippuen alkaneet vaihdattaa 120-180 tkm välillä eli ei mitään yhtenäistä mallia.

vekaas

Lainaus käyttäjältä: Immunity - 06.02.22 - klo:17:30
Kaakon suunnalla merkkiliike on aina tarjoamassa vaikka mitä kallista huoltoa, kannattaa olla tarkkana. Onko sulla jäänyt DSG-öljyt vaihtamatta vai vaihdettu tiheämmin? Vaihtoväli 60 tkm eli onko ne omaasi mahdollisesti vaihdettu jo 120tkm kohdalla?

Eikös tuon jakopään pitänyt olla myös tarpeen mukaan, ei ilmoitettua km-vaihtoväliä? Tosin oliko täällä joku maininnut, että olisi muuttunut ja liikkeestä riippuen alkaneet vaihdattaa 120-180 tkm välillä eli ei mitään yhtenäistä mallia.

92tkm kohdalla tehty viimeksi "iso huolto" kun on tuotu maahan, jolloin dsg öljyt vaihdettu viimeksi. Jakohihnaa ei ole vaihdettu kertaakaan, eikös se 6v ole vw suomen suositus?

Ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen nyt pystyy itse vaihtamaan niin säästää jo satasen, mutta muuten vaikuttaa aika suolaselle hinnalle.
Seat Leon FR phev -21

ex:
Passat GTE -16
Volvo XC70 -13
Peugeot 308 -16
BMW 318d -07
Volvo S60 -02
Volvo S90 -97
Volvo 960 3.0 -96

heller

Lainaus käyttäjältä: vekaas - 06.02.22 - klo:18:39
92tkm kohdalla tehty viimeksi "iso huolto" kun on tuotu maahan, jolloin dsg öljyt vaihdettu viimeksi. Jakohihnaa ei ole vaihdettu kertaakaan, eikös se 6v ole vw suomen suositus?

Ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen nyt pystyy itse vaihtamaan niin säästää jo satasen, mutta muuten vaikuttaa aika suolaselle hinnalle.
Minkähän takia ne dsg ölpät on vaihdettu vasta(vai taas) noilla kilsoilla. Ohjelmassa se taisi olla 60tkm?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

mattix

Lainaus käyttäjältä: vekaas - 05.02.22 - klo:14:15
Omassa gte:ssä tuo maaginen 6v/150tkm lähestyy ja ns. vw center tarjoaa valohoitoa koko rahalla. Eli tulossa olisi öljyt+suodattimet+dsg öljyt+ jakopää, mutta onko Kuopion suunnilla suositella mitää "hieman" edullisempaa ja osaavaa huoltoa passatille kuin k-kaaran 1600e?
Itselläni laaja tarkastushuolto + öljynvaihto + suodattimien vaihto + dsg öljyt + jakopää + sytytystulppien vaihto maksoi noin 1400 euroa, kun kummatkin öljyt, suodattimet (öljy, raitisilma, moottori) ja tulpat tuli omasta takaa. Yhteensä 1600 euroa omien osien kanssa.

Eniten tympi, että merkkihuolto ei suostunut käyttämään jakohihnan osalta muita kuin ryöstöhintaisia VW-osia, joiden hintaero on rapsakka OEM-osiin (350, vs. 90,).

Hihnanvaihdon osalta ongelma on myös se, että hybridin hihnaa ei monikaan paja vaihda. Halvin tarjottu hinta osineen oli 800,. Merkkari oli 50, kalliimpi, niin sama viedä sinne.

pasila

Onko täällä muuten tehty laskelmia, että paljonko on todellinen säästö polttoainekustannuksissa näillä hybrideillä? Minä tein karkean nopean laskelman, että mikäli pääset ajamaan noin 70% sähköllä ja loput bensalla, niin säästö vuositasolla on noin 1000, (bensa 1,8,/l, sähkö 14snt/kwh, 15000km/vuosi). Tuo ero normi bensa kulkineeseen on kyllä aika pieni, kun hybridin lähtöhinta on todennäköisesti korkeampi ja sitä pitää huoltaa useammin. Todennäköisesti hybridi on käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin normi bensa passat, mutta todellisuudessa se ero taitaa olla aika pieni?

mattix

Kannattavuudessa on paljon muuttujia:
- ajoprofiilin myötä polttoainejakauma
- ajoneuvovero
- vakuutukset
- huollot
- korjaukset
- arvonalenema

Dieselautoon nähden lataushybridi on aika selvästi kustannustehokkaampi, jos ei jatkuvasti pitkää matkaa suhaa. Esim. isokoneiseen saksalaiseen dieseliin nähden GTE Passatilla säästää vuodessa 600-650, käyttövoimaverossa, 500, vakuutuksissa ja 1000-2000, polttoainekustannuksissa. Sitten vaikka huoltoja on useammin, ovat ne halvempia ja korjaukset lähtökohtaisesti edullisempia pl. ajoakku.

Arvonalenema on oma juttunsa, mutta aika hyvin tuntuvat arvon pitävän. Tällä hetkellä pyytävät tonnin tarkkuudella saman kuin 2v sitten oli ostohinta käytetyllä pasuunallani ja tässä välissä mittariin on tullut 35tkm lisää. Jos myisin suoraan, tulisi arvonalenemaa todennäköisesti noin 1000-1500,/vuosi sis. 17tkm ajot.

Pidän varsinkin käytettyä GTE Passattia aika kustannustehokkaana hankintana isojen ja laadukkaiden autojen kategoriassa.

ECOisti

Pakko kysyä tähän väliin, että miten on muilla ollut auto linjoilla, toimiiko We Connect? Itsellä ollut varmaan viikon verran maapallon kuva harmaana, eli ei yhteyttä autoon.
Oliko tuohon mitään kotikonstia, jolla sitä voisi koittaa herätellä? Kirjaudu ulos ja sitten sisään tms.?

a_jaba

#4812
Lainaus käyttäjältä: pasila - 07.02.22 - klo:08:36
Onko täällä muuten tehty laskelmia, että paljonko on todellinen säästö polttoainekustannuksissa näillä hybrideillä? Minä tein karkean nopean laskelman, että mikäli pääset ajamaan noin 70% sähköllä ja loput bensalla, niin säästö vuositasolla on noin 1000, (bensa 1,8,/l, sähkö 14snt/kwh, 15000km/vuosi). Tuo ero normi bensa kulkineeseen on kyllä aika pieni, kun hybridin lähtöhinta on todennäköisesti korkeampi ja sitä pitää huoltaa useammin. Todennäköisesti hybridi on käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin normi bensa passat, mutta todellisuudessa se ero taitaa olla aika pieni?

Kun olin ostamassa ex. Passatia niin tein laskelman GTE vs. Diesel. GTE:llä olisi pitänyt ajaa 80% sähköllä jotta pääsee samoihin käyttökuluihin, jos sähköllä alle 80% niin diesel halvempi (Edit: kuluihin laskettu energia, verot, huollot jotka GTE:ssä reilu 2x kalliimmat). Ajoa 30tkm/v ja sähkö kotona 0,15e/kWh, töissä ei lataus mahdollisuutta. Dieselin ja bensan hintaero pyöri silloin jossain 0,150-0,200e välissä.

Jos laskee (ei-facelift) Passatin teorettisen 30km sähkörangen mukaan niin sillä voi ajaa sähköllä max. 10950km vuodessa eli n. 30% ajoista. Menee siis aika pitkälle kalliimmaksi käyttökukuissa kuin diesel.

Hyvin varusteltuja autoja kun sillon katsoin niin vastaavasta GTE:stä olisi joutunut maksamaan yli 10k, enemmän kuin dieselistä. Myin Passatin syksyllä 1,5v ja 43tkm myöhemmin ja tässä ajassa auton arvo tippui tasan 2000e. Nyt kun katsoo saman ikäisten GTE Passattien hintoja niin sellaisen kanssa arvo olisi tippunut samassa ajassa ja kilsoilla jotain 6000-8000e.

Todellisuudessa GTE:llä aika vaikea päästä alempiin käyttökuluihin mitä dieselillä jos kilsoja tulee vähänkään enemmän.

Nyt kun sain työsuhdeauton ja alla Q3 hybridi (työnantaja määrää lataushybridin tai täyssähkärin) niin ymmärrys hybridin kuluista muuttunut vielä enemmän dieselin eduksi. Tämä siis isommalla akulla (sama kuin Passat FL) niin todellinen sähkö range samaa luokkaa kuin mitä pienemmän akun hehkutetaan Passatissa riittävän. Bensaa myös palaa aika helvetisti, 8-9L/100km kun akku tyhjä. Työsuhdeautoa voin ladata töissä, eli auto kotona 10A laturissa ja töissä 16A laturissa aina kun auto parkissa. Nyt reilu 7800km keskikulutus auton mittarin mukaan 5,8L/100km ja siihen sähköt päälle. Onneksi on täysi autoetu ja verottaja myönsi 1.1.2022 alkaen 145e alennuksen lataushybridin verotusarvoon sekä tähän kaupanpäälle 2,/L litrahinta niin ei voi kuin nauraa hybridiautoilun järjettömyydelle.  :D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

pasila

#4813
Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:09:08
Kannattavuudessa on paljon muuttujia:
- ajoprofiilin myötä polttoainejakauma
- ajoneuvovero
- vakuutukset
- huollot
- korjaukset
- arvonalenema

Dieselautoon nähden lataushybridi on aika selvästi kustannustehokkaampi, jos ei jatkuvasti pitkää matkaa suhaa. Esim. isokoneiseen saksalaiseen dieseliin nähden GTE Passatilla säästää vuodessa 600-650, käyttövoimaverossa, 500, vakuutuksissa ja 1000-2000, polttoainekustannuksissa. Sitten vaikka huoltoja on useammin, ovat ne halvempia ja korjaukset lähtökohtaisesti edullisempia pl. ajoakku.

Arvonalenema on oma juttunsa, mutta aika hyvin tuntuvat arvon pitävän. Tällä hetkellä pyytävät tonnin tarkkuudella saman kuin 2v sitten oli ostohinta käytetyllä pasuunallani ja tässä välissä mittariin on tullut 35tkm lisää. Jos myisin suoraan, tulisi arvonalenemaa todennäköisesti noin 1000-1500,/vuosi sis. 17tkm ajot.

Pidän varsinkin käytettyä GTE Passattia aika kustannustehokkaana hankintana isojen ja laadukkaiden autojen kategoriassa.

Ajoneuvoverolaskurin mukaan käyttövoimaveron erotus on noin 400, GTE:n hyväksi ja vakuutuksissa säästää if:in laskurin mukaan noin 130, GTE:n hyväksi. Siis verrattuna 2 litraiseen diesel passattiin

duke7

#4814
^^ miten se voi noin paljon hörppiä? Tuossa oli reilun kuukauden pätkä alkutalvesta kun ei pystynyt lataamaan autoa ja sen ajan keskikulutus oli 7,1 l/ 100 km. Ajo kaupunkia ja taajamaa lähinnä. Maantiellä menee tuon alle tyhjällä akullakin.
Se on ihan totta että ajoprofiili vaikuttaa merkittävästi siihen miten paljon on järkeä. Omat ajot joku 15-20 tkm vuoteen ja pitkän ajan keskikulutus pyörii kahta puolta 3 l/ 100 km. Kesällä vähän alle ja talvella vähän yli.

Huollot ei kyllä mitenkään maksa tuplia dieselin verrattuna. 15 tkm välein vain öljyt.

Tässä Tampereella on muuten alkanut näkyä takseina paljon gte Passatteja. En oikein tiedä millä järjellä kun tuskin ne ehtii niitä ladata kovin usein. Toki varmaan muidenkin merkkien plugareita on ajossa mutta nämä tunnistaa niin helposti.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:10:06
^^ miten se voi noin paljon hörppiä? Tuossa oli reilun kuukauden pätkä alkutalvesta kun ei pystynyt lataamaan autoa ja sen ajan keskikulutus oli 7,1 l/ 100 km. Ajo kaupunkia ja taajamaa lähinnä. Maantiellä menee tuon alle tyhjällä akullakin.

Jaa-a... Näin se vain näyttää hörppivän, Q3 toki korkeampi kuin Passat niin varmasti sen takia menee pikkasen enemmän kun isompi ilmanvastus. Q3 myös tehokkaammalla 180kW voimalinjalla vs Passat, tolla kyllä tuskin suurta merkitystä todelliseen kulutukseen kun bensakoneessa taitaa olla suurinpiirtein samat tehot. Q3:lla pääsee juuri tohon reilu 7L/100km lukemaan kun ajaa tasaista vauhtia maantietä ja nollaa kulutusmittarin vauhdissa. Hitusen se mittari taitaa vielä valehdella lukuja kauniimmaksi, tarkkaan en ole vielä laskenut kun sen verran vähän tankkauksia takana.


Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:10:06
Huollot ei kyllä mitenkään maksa tuplia dieselin verrattuna. 15 tkm välein vain öljyt.

Passat Diesel:
- 90tkm huolto VW Center Airport Vantaa 499e (todellinen toteutunut hinta)
- 105tkm ei huoltoa 0e
- 120tkm huolto VW Center Airport Vantaa 199e (todellinen toteutunut hinta)
Yht. 698e

Passat GTE:

- 90tkm huolto VW Center Airport Vantaa 1050e (kysytty hinta huollosta kahdelle eri GTE yksilölle joita silloin pyörittelin kun hieroin kauppoja)
- 105tkm huolto hinta? (en enää muista hintaa)
- 120tkm huolto hinta? (en enää muista hintaa)

Aika ilmaisia noi 105tkm ja 120tkm huollot saa olla ettei GTE:n huoltokulut mene yli tuplaksi dieseliin verrattuna.

Näissä toteutuneissa jutuissa tietysti hiukan vääristää se, että olin ajatellut ajaa autolla 2-2,5v sinne 150tkm mittarilukemaan asti, toki ei sitä GTE:tä olisi noilla lisäkilometreillä mitenkään halvemmaksi taiottu. Työsuhdeauto tuli aika yllättäen ja lyhyellä varoitusajalla niin siksi meni näin.

Ja loppuun täytyy kyllä sanoa ettei kenellekkään jää täysin yksipuolista mielikuvaa niin toi VW:n hybridivoimalinja on kyllä ajomukavuudeltaan erinomainen ja sillä ajaa erittäin mielellään. Lämpimänä talviautona sen sijaan webastollinen auto pieksee tollasen sähkölämmitteisen mennen-tullen. Kesällä fiilis tosta lämmityshommasta varmaan tasottuu kun auton saa jäähdytettyä helteillä sähkön avulla.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:10:06

Tässä Tampereella on muuten alkanut näkyä takseina paljon gte Passatteja. En oikein tiedä millä järjellä kun tuskin ne ehtii niitä ladata kovin usein. Toki varmaan muidenkin merkkien plugareita on ajossa mutta nämä tunnistaa niin helposti.
Tässä todennäköisesti yksi syy: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c819ef48-0d23-4833-acaa-56be996fee5b
PASSAT GTE VM. 2020

duke7

^^ ihan posketon toi tonnin huolto 90 tkm kohdilla. Huollot kyllä tuputtaa noihin aina kaikkea ylimääräistä helposti mukaan. Jotain 500 , luokkaa ollut nuo vuosihuollot.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:11:08
^^ ihan posketon toi tonnin huolto 90 tkm kohdilla. Huollot kyllä tuputtaa noihin aina kaikkea ylimääräistä helposti mukaan. Jotain 500 , luokkaa ollut nuo vuosihuollot.
Eikös noissa ole tulppien vaihto 90tkm välein?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

VG

Huoltohinnat oli yksi (monista) syistä miksi vaihdoin GTE:n pois. 30-35t ajo vuodessa tarkoitti yhtä pientä ja yhtä isoa määräaikashuoltoa kauteen.

duke7

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 07.02.22 - klo:11:25
Eikös noissa ole tulppien vaihto 90tkm välein?
Hmm voi muuten olla ja se selittäisi osan tuosta hinnasta. No, ne kuitenkin 90 tkm välein vain.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:11:08
^^ ihan posketon toi tonnin huolto 90 tkm kohdilla. Huollot kyllä tuputtaa noihin aina kaikkea ylimääräistä helposti mukaan. Jotain 500 € luokkaa ollut nuo vuosihuollot.

Taitaa olla tossa tonnin hinnassa myös dsg-öljynvaihto, joka normisti 60tkm välein. Voi olla, että huollon kone näyttänyt tätä mukaan. Varsinkin, jos auto tuotu ulkomailta, niin Suomen järjestelmä ei automaattisesti välttämättä huomioi jo tehtyä dsg-öljynvaihtoa, vaikka näkyykin huoltohistoriassa. Itsellä kävi niin, että huoltoneuvoja tuputti ensin myös tätä. Mulla 90tkm huolto oli 400-500€ välillä. 60tkm ja 120tkm on näitä tonnin paukkuja. Marmori myös esim. ottaa ilmansuodattimista noin 3-kertaisen hinnan vs. motonetista ostettuna. Myös tulpat kannatta hommata itse. Helposti 50€ säästö.

miz

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 07.02.22 - klo:11:08
^^ ihan posketon toi tonnin huolto 90 tkm kohdilla. Huollot kyllä tuputtaa noihin aina kaikkea ylimääräistä helposti mukaan. Jotain 500 , luokkaa ollut nuo vuosihuollot.

Ai siis normi vuosihuolto 500 Eur, vai ymmärsinkö väärin?

Seat Leon PHEVin vuosihuollot PK- seudulla luokkaa 250 (+mahdolliset jarrunesteet ja ilmansuodatin joinain vuosina), maakunnissa 50 eur vähemmän.
Samat hinnat oli GTE:n huolloissa kun vertailin Passatin ja Leonin välillä ennen tilausta kesällä 2020.

4 v / 60000 km välein sitten tulee se kalliimpi setti.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Woeboe - 07.02.22 - klo:13:30
Taitaa olla tossa tonnin hinnassa myös dsg-öljynvaihto, joka normisti 60tkm välein. Voi olla, että huollon kone näyttänyt tätä mukaan. Varsinkin, jos auto tuotu ulkomailta, niin Suomen järjestelmä ei automaattisesti välttämättä huomioi jo tehtyä dsg-öljynvaihtoa, vaikka näkyykin huoltohistoriassa. Itsellä kävi niin, että huoltoneuvoja tuputti ensin myös tätä. Mulla 90tkm huolto oli 400-500, välillä. 60tkm ja 120tkm on näitä tonnin paukkuja. Marmori myös esim. ottaa ilmansuodattimista noin 3-kertaisen hinnan vs. motonetista ostettuna. Myös tulpat kannatta hommata itse. Helposti 50, säästö.

Jos näitä huomioita soveltaa tuohon minun pähkäilyyn niin varmaan hyvin mahdollista että 90tkm huoltoon on tuputettu DSG öljynvaihtoa, muistelisin että ne GTE yksilöt jota katoin, oli suomi-autoja. Joka tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä kun se tonnin paukku olisi sitten tullut siinä 120tkm kohdalla eli lopputulos ei muutu miksikään.

Päivitetään vähän hintoja...

Passat Diesel:
- 90tkm huolto VW Center Airport Vantaa 499e (todellinen toteutunut hinta)
- 105tkm ei huoltoa 0e
- 120tkm huolto VW Center Airport Vantaa 199e (todellinen toteutunut hinta)
Yht. 698e

Passat GTE:

- 90tkm huolto 500e
- 105tkm huolto 185e (katsoin nopeasti mitä nettivaraus tarjosi yhdelle nettiautossa myynnissä olevalle yksilölle)
- 120tkm huolto 1000e
Yht. 1685e

Eli GTE:n huolto olisi itselle maksanut melkein 2,5x mitä dieselin huolto maksoi.

Ja joo kyllä varmasti säästää pitkän pennin kun vie itse hankittuja osia mukana huoltoon, niin olisi säästänyt myös dieselin kohdalla. Noi dieselin hinnat siis toteutuneita hintoja, 90tkm huoltoon en vienyt edes autoa kun se haettiin ilmaiseksi kotipihasta ja palautettiin huollon päätteeksi, hinnat siis sisälsi myös kaikki osat ja tarvikkeet.

Eli yhteenvetona voi sanoa että huoltamisen kalleus, huono sähkö range ja kova bensan kulutus (ja myös älytön litrahinta) tekee lataushybridillä ajamisesta kallista jos vuotuisia kilometrejä tulee vähänkään reilummin.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: mattix - 07.02.22 - klo:09:08
Kannattavuudessa on paljon muuttujia:
- ajoprofiilin myötä polttoainejakauma
- ajoneuvovero
- vakuutukset
- huollot
- korjaukset
- arvonalenema

Dieselautoon nähden lataushybridi on aika selvästi kustannustehokkaampi, jos ei jatkuvasti pitkää matkaa suhaa. Esim. isokoneiseen saksalaiseen dieseliin nähden GTE Passatilla säästää vuodessa 600-650, käyttövoimaverossa, 500, vakuutuksissa ja 1000-2000, polttoainekustannuksissa. Sitten vaikka huoltoja on useammin, ovat ne halvempia ja korjaukset lähtökohtaisesti edullisempia pl. ajoakku.

Arvonalenema on oma juttunsa, mutta aika hyvin tuntuvat arvon pitävän. Tällä hetkellä pyytävät tonnin tarkkuudella saman kuin 2v sitten oli ostohinta käytetyllä pasuunallani ja tässä välissä mittariin on tullut 35tkm lisää. Jos myisin suoraan, tulisi arvonalenemaa todennäköisesti noin 1000-1500,/vuosi sis. 17tkm ajot.

Pidän varsinkin käytettyä GTE Passattia aika kustannustehokkaana hankintana isojen ja laadukkaiden autojen kategoriassa.

Tohon boldattuun kohtaan pakko kommentoida sen verran että jos vertaa GTE:tä diesel Passattin niin verossa säästää jotain 350-450e luokkaa, minun ex. Passatissa perusvero + käyttövoimavero oli 551e/v niin miten säästät tästä 600-650e?.

Vakuutus (täyskasko kaikilla lisämausteilla) dieseliin maksoi alle 700e/v, paitsi ekana vuonna kun sai kaskon -50% eli eka vuosi meni n. 400e hinnalla. Tästäkin saat joteinkin säästettyä 500e?

Polttoaineisiin vaikuttaa tottakai paljon, mutta tollanen 2000e vuodessa säästö tuntuu kyllä nykyisenä hybridi kuskina aika utopialta.

Huolloista tossa jo sanailtiikin, ihmetyttää kyllä miten huolloista saisi halvempia ja korjauksista edullisempia? Jos sinne GTE:n voimalinjaan tulee jotain ongelmaa niin miten se hybridi muuttaa ne niin maagisesti halvemmiksi ja helpommiksi korjata? Muutenhan autot on samoja eli erim. jarruremppa maksaa molempiin varmasti saman verran.

Perstuntumalla kun kaikkea täällä huutelee niin tottakai saa kaiken näyttämään niin halvalta..
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.22 - klo:09:48


Nyt kun sain työsuhdeauton ja alla Q3 hybridi (työnantaja määrää lataushybridin tai täyssähkärin) niin ymmärrys hybridin kuluista muuttunut vielä enemmän dieselin eduksi. Tämä siis isommalla akulla (sama kuin Passat FL) niin todellinen sähkö range samaa luokkaa kuin mitä pienemmän akun hehkutetaan Passatissa riittävän. Bensaa myös palaa aika helvetisti, 8-9L/100km kun akku tyhjä. Työsuhdeautoa voin ladata töissä, eli auto kotona 10A laturissa ja töissä 16A laturissa aina kun auto parkissa. Nyt reilu 7800km keskikulutus auton mittarin mukaan 5,8L/100km ja siihen sähköt päälle. Onneksi on täysi autoetu ja verottaja myönsi 1.1.2022 alkaen 145e alennuksen lataushybridin verotusarvoon sekä tähän kaupanpäälle 2,/L litrahinta niin ei voi kuin nauraa hybridiautoilun järjettömyydelle.  :D

Millainen latausasema sulla on? Itsellä tässä sama tilanne tulossa ja pitäis hommata latauslaite jolla voi latailla omia vehkeitä omaan pussiin ja sitten työsuhdeautoa erikseen niin että sen sähköt laskutetaan työnantajalta.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

duke7

#4826
Niin joo a_jaba vertasi 1.6 tdi:hin jossa ei tule dsg:n öljynvaihtoja koska kuiva dsg7. Vähän ontuva vertailu kun onhan se ihan mopo kuitenkin. Plus se kuiva dsg on kyllä vika-altis laatikko ihan historian perusteella.

Edit: näiden huolto maksaa saman kuin bensojen huolto muutenkin + 15 tkm välein ylimääräinen öljynvaihto. Märkä dsg tuo omat lisäkulut 60 tkm välein mutta sama homma se on yhtään saman teholuokan dieseleissä ja bensoissakin.

Immunity

#4827
Tapansa on kullakin verrata ja tehdä laskelmia. Ei ole myöskään täyttä oikeaa tapaa. Toiset vertaa siihen, ajanko bensapihillä 1,0L polttiksella vai esim. GTE:llä. Tai sama vertailu pikku dieselillä. Jos nämä on ne todelliset vaihtoehdot omien kriteerien suhteen, ei se väärinkään ole. Ja se ajoprofiili on avainsana.

Itse "paljon" ajavana on auton suorituskyvyllä esim. ohitustilanteessa  ja auton kuljetuskapasiteetillä suurin merkitys, joten omassa laskelmassa vertaan GTE:tä vastaavan tehoiseen/ kokoiseen dieseliin tai bensaan. Viime vuonna tuli mittariin 32tkm ja se oli halvinta ajaa GTE:llä. Oma ajoprofiili mahdollisti sähköllä ajoa sen verran kuitenkin, että kulutus n. 3,5l/ 100km. Vaikka sähköt laskee päälle ja karvan verran etua dieselin litrahinnan hyväksi, niin mikään diesel ei seka ajossa vastaavilla tehoilla mene alle 5 litran. Tästä tulee polttoainekustannus eroa ainakin n. 500e GTE:n hyväksi. Verokin n. 500-600e kalliimpi dieselissä.

En tiedä, mitä huoltoja kukakin tekee ja maksaa, mutta omat huollot oli vuodessa tarkistushuolto 130e ja 2x öljynvaihto 150e merkkiliikkeessä. Muut ovat sitten kuluvaa osaa, kuten kaikissa. Kovin huolto on toki tuo touhutonni, joka tulee 60tkm välein eli omassa ajossa 2v välein. Sisältää siis jo 280e osalta muuten vuosittain tehtäviä huoltoja (tarkistus + öljyt). Vuotta kohti perushuollot siis 790e.

Arvon alenemaa en lähtenyt tarkasti laskemaan, mutta aika lailla samaan tahtiin ovat tippuneet vastaavan dieselin ja GTE:n hinnat.

mattix

#4828
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.22 - klo:09:48
...
Jos laskee (ei-facelift) Passatin teorettisen 30km sähkörangen mukaan niin sillä voi ajaa sähköllä max. 10950km vuodessa eli n. 30% ajoista. Menee siis aika pitkälle kalliimmaksi käyttökukuissa kuin diesel.

Hyvin varusteltuja autoja kun sillon katsoin niin vastaavasta GTE:stä olisi joutunut maksamaan yli 10k€ enemmän kuin dieselistä. Myin Passatin syksyllä 1,5v ja 43tkm myöhemmin ja tässä ajassa auton arvo tippui tasan 2000e. Nyt kun katsoo saman ikäisten GTE Passattien hintoja niin sellaisen kanssa arvo olisi tippunut samassa ajassa ja kilsoilla jotain 6000-8000e.
...
Nyt kun sain työsuhdeauton ja alla Q3 hybridi (työnantaja määrää lataushybridin tai täyssähkärin) ... Bensaa myös palaa aika helvetisti, 8-9L/100km kun akku tyhjä. ...
Vanhemman GTE Passatin teoreettinen range taitaa olla 50 km ja käytännön range kesällä 35-40 km ja talvella 20-30 km. Passat vie matka-ajossa (jos pääosin 80 km/h tietä) noin 4.8-5.2 l/100km ja vauhdikkaammilla teillä vajaa 6 l/100km. Pelkkää motaria painamalla 130 km/h lasissa reippaan seiskan. Minulla on ollut kaksi GTE Passattia ja yksi GTE Golf, joten puhun kokemuksella.

Lainaus käyttäjältä: pasila - 07.02.22 - klo:10:01
Ajoneuvoverolaskurin mukaan käyttövoimaveron erotus on noin 400€ GTE:n hyväksi ja vakuutuksissa säästää if:in laskurin mukaan noin 130€ GTE:n hyväksi. Siis verrattuna 2 litraiseen diesel passattiin
Sanoin isokoneinen saksalainen. Isokoneinen saksalainen on kutoskoneinen, tässä tapauksessa BMW nelikko.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 07.02.22 - klo:15:07
Tohon boldattuun kohtaan pakko kommentoida sen verran että jos vertaa GTE:tä diesel Passattin niin verossa säästää jotain 350-450e luokkaa, minun ex. Passatissa perusvero + käyttövoimavero oli 551e/v niin miten säästät tästä 600-650e?.

Vakuutus (täyskasko kaikilla lisämausteilla) dieseliin maksoi alle 700e/v, paitsi ekana vuonna kun sai kaskon -50% eli eka vuosi meni n. 400e hinnalla. Tästäkin saat joteinkin säästettyä 500e?

Polttoaineisiin vaikuttaa tottakai paljon, mutta tollanen 2000e vuodessa säästö tuntuu kyllä nykyisenä hybridi kuskina aika utopialta.

Huolloista tossa jo sanailtiikin, ihmetyttää kyllä miten huolloista saisi halvempia ja korjauksista edullisempia? Jos sinne GTE:n voimalinjaan tulee jotain ongelmaa niin miten se hybridi muuttaa ne niin maagisesti halvemmiksi ja helpommiksi korjata? Muutenhan autot on samoja eli erim. jarruremppa maksaa molempiin varmasti saman verran.

Perstuntumalla kun kaikkea täällä huutelee niin tottakai saa kaiken näyttämään niin halvalta..
Edelleen, sanoin isokoneinen saksalainen, jota ei 2 litran passatti edusta. BMW 530xd käyttövoimavero 770€, vakuutukset 1200€ täysillä bonareilla ja polttoainekulut minun pääasiallisella ajoprofiilillani (koti - päikky - työ - päikky - koti - harrastus - koti) sellainen, että polttoainesäästö oli about 1500€ ekana vuotena. Lisäksi GTE Passatin huoltaminen on aika tavalla bemaria edullisempaa.

GTE Passatin huollot ilman huuteluja:
15 tkm öljynvaihtohuolto. Kantamalla Motonetin öljyn ja suodattimen merkkihuoltoon, hinta noin satasen sisältäen öljyt.

30 tkm tarkastushuolto + öljyt. Jos vie edelleen Motonetin öljyn+suodattimen sekä tarvittavat filtterit, pääsee noin 220€. Itselläni viimeksi työt 140€+öljy+suodatin 40€ + OEM filsut 35€ eli 215€.

45 tkm kt. 15 tkm huolto

60 tkm kt. 30 tkm huolto + dsg-öljyt + sytytystulpat (ainakin itselläni vaihdettu). DSG-öljyt saksasta 105€ + työ 85€ eli 190 €. Tulppien vaihto 55€ + Boschin tulpat 45 € eli niistä satanen. Yhteensä 220 + 190 € + 100 € eli 510 €. Edelleen merkkiliike.

75 tkm kt. 15 tkm huolto

90 tkm kt. 30 tkm huolto. Tosin voi olla, että vasta tässä kohdin kuuluisi tulpat vaihtaa.

105 tkm kt. 15 tkm huolto

120 tkm kt. 60 tkm huolto.

Jakohihna 6 vuotta ellei kilsat (olikohan 150 vai 180 tkm?) tule ensin. Jakohihnan vaihto oli itselläni 900€ merkkiliikkeessä. Halvimmillaan merkkiliikkeessä tiedän sen saadun 800€. Iso kustannus on vw-osat, jotka maksavat noin 350€, kun Motonetistä oikeasti samat osat saa satasella ja Saksasta 85€. Merkkiliikkeet (eikä monet muutkaan) suostu tekemään vaihtoa asiakkaan osilla. Vaihtoa ei moni firma tee korkeajännitelinjan takia.

EDIT: Tarkistin nettiautosta ja nyt yhdestä ostamastani GTE:stä pyydetään 24900-25900€, kun ostin sellaisen 35-40 tkm vähemmän ajettuna ja reipas 2v uudempana 25 000€. Toinen maksoi myös 25 000€, kun nyt vajaa 2v vanhempana ja 15tkm enemmän ajettuna sellaisia saa 26 890 - 30 790 €. Minusta ei ole arvonalenema kauhean suurta. Toki tietäjät tietää.

EDIT2: Passat GTE:tä ei tule verrata johonkin peruskippoon vaan huomioida 218 hp ja hyvä perusvarustelun taso.

Sokka

Missä päin Suomea merkkiliike hyväksyy asiakkaan tuomat määräaikaishuollon suodattimet ja tulpat?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy