Passat GTE

Aloittaja Tonttu66, 21.10.15 - klo:19:51

« edellinen - seuraava »

ZimKork

Lainaus käyttäjältä: J0Keri - 05.01.22 - klo:11:16
Tässä ei ole webastoa ollenkaan. Ja näin ollen moottorille ei minkäänlaista lämmitystä. Mulla on kyllä kotona ja töissä lämmin talli käytössä. Lieneekö tarpeen laittaa joku lohkosäteilijä käyttöön. Vai pärjääkö satunnaiset kovankin pakkasen käynnistykset ilman?

Webasto muutenkin lämmittää tosiaan vain sisätilat. GTE:n moottorissa on otettu jotenkin suunnittelussa huomioon että autoa käynnistetään kylmänä suoraan ajoon. Siellä on pinnoitettu pintoja dry-run kestävämmäksi, ja kun moottori käynnistyy, se käy väkisin jonkin aikaa että paikat lämpenee, ennenkuin suostuu sammumaan.

Juuzay

Lainaus käyttäjältä: ZimKork - 05.01.22 - klo:17:58
Ajoakun takuun peruste on ettei akun varausteho laske alle 70% takuuaikana (8 vuotta/160tkm). Kannattaa muistaa että määräaikaishuollon "akkutesti" tarkoittaa 12V akkua, ei ajoakkua.

Laskeekohan ne sen esim. 9,9kWh mukaan vai jonkun oletetun todellisen kapasiteetin. Ã,,skettäin ajelin akun tyhjäksi pieniakkuisella GTE:llä 20km matkalla 28,3kWh/100km kulutuksella..

Milu

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 04.01.22 - klo:22:08
En millään usko tuohon että lataisi 12V akkua vain polttiksella ajettaessa tai muuten ajettaessa. Vuosi sitten välillä ajettiin tosi lyhyttä pätkää eli sähköllä liki kaikki (paitsi kun oli niin kylmä että käynnisti väkisin bensan) mutta silti webastolla lämmitys aina ennen ajoa. Ei koskaan herjannut vajaata 12V akkua.
Joskus aiemmin sitä on herjannut kun ei ollut mahdollisuutta ladata päivittäin.

En minäkään. Eikös joku todistanut tälläkin foorumilla että akku saa latausjännitettä kun ajoakkua ladataan? Oli mitannut ihan jännitemittarilla akun navoista latauksen aikana.
Itse olen kyllä miettinyt milloin kannattaisi 12v akku uusia ongelmien välttämiseksi. Esim. Lapin hiihtolomareissulla ajoakun lataaminen voi olla mahdotonta, jolloin myöskään 12v akku ei lataudu (?), ja webastoa tulee käytettyä paljon, ja ajomatkat paikan päällä voivat olla varsin lyhyitä. Lisäksi 12v akku on tosi pieni ainakin meidän 18-mallissa. Onko joku vaihtanut sinne isompaa akkua? Ja onnistuuko vaihto ihan norm akkuliikkeissä?

a_jaba

Ã,,kkiseltään muistaisin että täällä on useampikin mitannut 12V akun jännitteen kun auto ollut töpselissä kiinni (ja ajoakkua on ladattu) ja 12V akun jännite on ollut selkeästi lataus alueella.

Ja sekin on ihan päivänselvää että 12V akkua ladataan monessa eri tilanteessa koska joku voi ajaa tollasella hybridi autolla pelkällä bensalla niin ettei ikinä lataa ajoakkua ja tällöin 12V akku varmasti tyhjenisi jos sitä ei ladattaisi moottorin käydessä. Toisaalta joku voi ajaa pelkällä sähköllä viikkokausia kun lataa ajoakkua ahkerasti ja matkat on lyhyitä, tällöinkin 12v akku tyhjenisi jos sitä ladattaisiin mukamas vain bensamoottorin käydessä.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Milu

Lainaus käyttäjältä: Juuzay - 05.01.22 - klo:18:43
Laskeekohan ne sen esim. 9,9kWh mukaan vai jonkun oletetun todellisen kapasiteetin. Ã,,skettäin ajelin akun tyhjäksi pieniakkuisella GTE:llä 20km matkalla 28,3kWh/100km kulutuksella..

Virallinen akkutesti tehdään merkkiliikkeessä. Teetin sellaisen viime kesänä kun olen tuskaillut mielestäni huonon sähkörangen kanssa verrattuna esim. muiden kommentteihin tällä foorumilla. Akku piti olla tyhjä testiin mennessä. Testissä jollakin tavalla lataavat ja purkavat akkua ja mittaavat energiamäärät. Niiden suhteesta saadaan akun kunto prosentteina. Meillä se oli 87%. GTE -18, ajettu jotain 90tkm. Akkutakuun raja on se 70%.

Olen pitänyt kirjaa pelkällä sähköllä ajetuista km ja sähkön keskikulutuksesta. Niistä saa laskettua kapasiteetin jonka akku antaa ulos (jollakin tarkkuudella, en tiedä kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä). Tuossa sinun tapauksessa kapasiteetin saa laskutoimituksella 28,3 x 0,20 = 5,66 kWh.

Tässä muutamia viimeisiä omia mittauksia:
31.8 16,4 38km = 6,232kwh 18 ast
9.9. 21,2 29km 6,148 11 ast
4.11. 19,4 32 km 6,208 kwh 7,5 ast
24.11. 25,8 23km 5,934 -1,5 ast webastolämmitys
3.12. 29,1 21km 6,111 kwh webasto -5.5 ast
23.12. 28,1 21km 5,901 kwh -3 ast. Ei lämmitystä Ajo 2 osassa

Laittakaapas muutkin foorumilaiset näitä tuloksia jakoon. Samoin isoakkuiset kiinnostaa.

Woeboe

Lainaus käyttäjältä: Milu - 06.01.22 - klo:10:53
Laittakaapas muutkin foorumilaiset näitä tuloksia jakoon. Samoin isoakkuiset kiinnostaa.

Hetki sitten -10 astetta, webastolla kymmenisen minuuttia esilämpöä, 27km, 23,2kW/100km. Eli 6,26kWh. Oli aamulla pienemmän ajon jälkeen latauksessa, joten akku ei aivan kalikkana. Tehopalkki n. 90% kohdilla.

Kuuden tuntumassa kapasiteetti pyörii laskutoimitusten perusteella oli kesä tai talvi. Oliskohan 6,5kWh ollut kesällä lämpöisellä kelillä parhaimmillaan. Niin ja autona vm. -18, 73tkm

a_jaba

Tuli tsekattua kauppareissulla OBDelevenillä akunjännitettä ajaessa. 12V akun jännite oli koko ajan 14,7-14,8V välimaastossa eikä ollut merkitystä että oliko auto liikkeessä vai paikallaan. Testasin kaikki ajomoodit läpi eli EV, Auto Hybrid, Battery Hold, Battery Charge ja Dynamic (joka vastannee GTE-modea).



Minkä kokoinen 12V akku GTE:ssä on?

Audissa ainakin on sellainen mopon akku kuskin takapyörän päällä vähän hankalasti saavutettavissa niin en ole jaksanut kaivella Ah lukemaa sieltä. Ja siis ulkomitoiltaan silmämääräisesti arvioituna Audissa on joku 40-50Ah. Tiedä sitten onko tolla akun koolla vaikutusta siihen miten hanakasti auto sitä haluaa ladata.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Immunity

Lainaus käyttäjältä: Milu - 06.01.22 - klo:10:28
En minäkään. Eikös joku todistanut tälläkin foorumilla että akku saa latausjännitettä kun ajoakkua ladataan? Oli mitannut ihan jännitemittarilla akun navoista latauksen aikana.

Ei se pelkällä polttomoottorilla voi ladata, koska niin paljon ajanut sähköllä ja jatkuvasti webaa käyttäen ilman polttomoottoria. Olisi loppunut ajat sitten.

Siksi oli itsestänikin outoa, että "herjaviestissä" käsketään polttomoottori käynistää. Ehkä se on toimivuuden maksimointia... Mutta se ihmetyttää, miksi tuo herjasi alhaisesta 12v akun tilasta, jos sen pitäisi ladata ilman sähkömoottoria? Ja auto ollut piuhassa vähän väliä.

Tai sitten 12v akku alkaa olla finaalissa, ensi oireethan tulee kovilla pakkasilla.

ZimKork

Polttomoottorilla ei voi ladata, koska siinä ei ole apulaitehihnaa eikä erillistä laturia. Itse olen siinä käsityksessä että polttiksellakin ajaessa laturina toimii sähkömoottori mikäli 12V akkua tarvitsee ladata ajon aikana.

miz

Polttomoottorilla just ladataan. Se pyörittää bensa-ajossa tarvittaessa sähkömoottoria joka lataa ajoakkua.

Immunity

Kiteytettynä siis:
- polttomoottori ei suoraan lataa mitään akkuja, mutta tietenkin mahdollistaa voiman lähteenä kaiken lataamisen. Niin ajoakkujen kuin 12v akun
- sähkömoottori pystyy lataamaan ajoakkuja polttomoottorin avustamana

Mutta, latautuuko 12v akku
- suoraan ajoakuista (ja missä tilanteissa)
- suoraan sähkömoottorista (tietenkin vain ajossa)
- suoraan "pistokkeesta" samalla kun ajoakut latautuu
- vai kaikilla/ osalla ylläolevista?

???

J0Keri

LED-valoista. Mitenkäs näiden korkeuden säätö? Omani ilmeisesti ihan perus mallia kun eivät mutkissa liiku sivuttain. Onko korkeussäätö täysin automaattinen vai pitäiskö sitä pystyä jostain säätään. Valot näyttävät mielestäni aivan liian lähelle. Pitkät päällä voi ajella vastaantulijoita päin eikä kukaan huomauta.
Pitäiskö valojen tehdä joku testiliike kun virrat laittaa päälle? Auto mulla siis nyt ollut muutaman päivän. Jos vikaa niin vois myyjälle vielä reklamoida.

Banned

Lainaus käyttäjältä: J0Keri - 07.01.22 - klo:00:51
LED-valoista. Mitenkäs näiden korkeuden säätö? Omani ilmeisesti ihan perus mallia kun eivät mutkissa liiku sivuttain. Onko korkeussäätö täysin automaattinen vai pitäiskö sitä pystyä jostain säätään. Valot näyttävät mielestäni aivan liian lähelle. Pitkät päällä voi ajella vastaantulijoita päin eikä kukaan huomauta.
Pitäiskö valojen tehdä joku testiliike kun virrat laittaa päälle? Auto mulla siis nyt ollut muutaman päivän. Jos vikaa niin vois myyjälle vielä reklamoida.

Adaptiiviset tekee ainakin tuon testauksen kaikkiin suuntiin käynnistettäessä. Tietääkseni menee tietokonehommiksi tuo korkeudensäätö.
Passat GTE

Siimajalka

Lainaus käyttäjältä: J0Keri - 07.01.22 - klo:00:51
LED-valoista. Mitenkäs näiden korkeuden säätö? Omani ilmeisesti ihan perus mallia kun eivät mutkissa liiku sivuttain. Onko korkeussäätö täysin automaattinen vai pitäiskö sitä pystyä jostain säätään. Valot näyttävät mielestäni aivan liian lähelle. Pitkät päällä voi ajella vastaantulijoita päin eikä kukaan huomauta.
Pitäiskö valojen tehdä joku testiliike kun virrat laittaa päälle? Auto mulla siis nyt ollut muutaman päivän. Jos vikaa niin vois myyjälle vielä reklamoida.

Minulla on tavalliset valot, ja ne säätyvät itsestään (eli ei voi itse säätää). Muistaakseni näin kerrotaan manuaalissakin. Tosiaan näyttävät minullakin aika lähelle, mutta peittoavat kyllä kevyesti vanhan raaskuni valot.
Jos vain sähköä riittää, riittää tunnelmaa, Jytäorkesteri tulee taas.

Erkka

Vertailtavaksi. Skoda IV Octavian Ambition automaattivaloja pystyy säätämään korkeutta keskinäytöltä 1-6 pykälin. Itsellä säädetty 2. asentoon.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

ukormi

Tuossa meidän Scalassa valot näyttivät heti uutena liian alas. Säätivät sitten huollossa kohdilleen ja alkoi näkemään pimeälläkin tien riittävän kauas. Oletuksena olivat kyllä aivan liian lähelle suunnattu. Olisko näyttäneet lyhkäset jonkun 6-7 metriä keulan eteen, oli todella vaarallinen ajettava pimeällä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

ECOisti

Itsellä on Ruotsista uitettu facelift GTE ja siinä on perusledit, jotka eivät ymmärtääkseni edes kuulu Suomessa myytäviin GTE-malleihin.
Näitä oman auton valoja pystyy säätämään näytön valikoiden kautta ylös alas.

M_M

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 07.01.22 - klo:13:32
Itsellä on Ruotsista uitettu facelift GTE ja siinä on perusledit, jotka eivät ymmärtääkseni edes kuulu Suomessa myytäviin GTE-malleihin.
Näitä oman auton valoja pystyy säätämään näytön valikoiden kautta ylös alas.

Jos on riittävän heikkotehoiset valot, niin niitä pystyy säätämään itse valikoiden kautta.

Suomen maahantuoja ei ole tainnut tuollaisia Passattiin edes ottaa ohjelmaan, vaan huonoimmatkin täällä uutena myydyt valot ovat niin tehokkaat, että määräysten mukaan niissä pitää olla automaattinen korkeuden säätö.

(uutta minulle oli myös Erkan kertoma, että Octaviaakin saa niin heikoilla valoilla ettei niissä ole automaattisäätöä)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ECOisti

Lainaus käyttäjältä: M_M - 07.01.22 - klo:13:39
Jos on riittävän heikkotehoiset valot, niin niitä pystyy säätämään itse valikoiden kautta.

Suomen maahantuoja ei ole tainnut tuollaisia Passattiin edes ottaa ohjelmaan, vaan huonoimmatkin täällä uutena myydyt valot ovat niin tehokkaat, että määräysten mukaan niissä pitää olla automaattinen korkeuden säätö.

(uutta minulle oli myös Erkan kertoma, että Octaviaakin saa niin heikoilla valoilla ettei niissä ole automaattisäätöä)

Tarpeeksi heikkotehoiset...  :)
En usko, että nuokaan mitkään myrskylyhdyt sentään on, pari kertaa päässyt pimeällä ajamaan ja kyllä noilla jotain näki.
Ja ei kai valojen tehokkuus ole suoraan rinnastettavissa korkeuden säädön pakollisuuteen?

Aika monessa vag-konsernin kulkineessa olen huomannut samanlaisia perus-ledi-valoja, kun tähän on kiinnittänyt huomiota. Toki suurin osa (?) GTE:stä on matrixeilla tai adaptiivisilla tai mitä näitä variaatioita nyt onkaan.

M_M

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 07.01.22 - klo:14:00
Ja ei kai valojen tehokkuus ole suoraan rinnastettavissa korkeuden säädön pakollisuuteen?

Se on määräysten mukaan rinnastettavissa nimenomaan juuri siihen.

Xenonien aikakaudella se meni niin, että 35W xenonit vaativat automatiikan ja 25W xenonit eivät vaadi. Joku lumenien (vai luxien) määrä se oli, jonka ylittyessä automaattinen korkeussäätö vaaditaan.

Mullakin on Kiassa sen verran heikkotehoiset LED-valot, että niissä ei vaadita automaattista korkeussäätöä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ukormi

Lainaus käyttäjältä: ECOisti - 07.01.22 - klo:14:00


Tarpeeksi heikkotehoiset...  :)
En usko, että nuokaan mitkään myrskylyhdyt sentään on, pari kertaa päässyt pimeällä ajamaan ja kyllä noilla jotain näki.
Ja ei kai valojen tehokkuus ole suoraan rinnastettavissa korkeuden säädön pakollisuuteen?

Aika monessa vag-konsernin kulkineessa olen huomannut samanlaisia perus-ledi-valoja, kun tähän on kiinnittänyt huomiota. Toki suurin osa (?) GTE:stä on matrixeilla tai adaptiivisilla tai mitä näitä variaatioita nyt onkaan.

Katsastuksen hylkäysperuste:
Automatiikka ei toimi (kaasupurkausvalot ja muilla tekniikoilla toteutetut valaisimet (esimerkiksi LED) joiden teho on yli 2000 lumenia 1.10.2000 jälkeen).
Eli tuon perusteella yli 2000 lumenin valoissa pitää olla automaattisäätö.

https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/FI%20Ajoneuvojen%20m%C3%A4%C3%A4r%C3%A4aikaiskatsastuksen%20arvosteluperusteet.pdf
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

TWBE

#4731
Mulla tuli tänä aamuna auton näyttöön vikailmo heti käynnistäessä "12V akku ei lataa. Pysäytä auto turvallisesti". Painoin virrat pois ja auto takaisin käyntiin ja toimii ihan normaalisti.

Alkaako 12V akku porsia vai voiko olla vaan Volkswagenin hienoja ominaisuuksia?

Oli joku 5 päivää käyttämättä auto ja ulkona pakkasta sen 8 astetta.

ECOisti

Myönnän siis tappioni valojen suhteen...  Noinhan se menee, guuglasin itsekin asiaa, kun kävin epäilemään.
Myrskylyhdyt nämä sitten kuitenkin on!  :D

En tiedä mikä on, mutta jotenkin tuntuu, että nykyään yhä useamman vastaantulevan auton valot häikäisee silmiä.
Joko silmät on sökönä, tehoja on tullut valoihin lisää tai sitten ne on suunnattu vain väärin. Tai kenties kaikki kolme vaikuttaa!

o.b.

Ennen halogeenien aikaa sopimampi vertauskuva volkkarin valoille oli ruosteinen naulankanta. Valoteho samaa luokkaa ;D

JJT

Lainaus käyttäjältä: TWBE - 07.01.22 - klo:14:21
Mulla tuli tänä aamuna auton näyttöön vikailmo heti käynnistäessä "12V akku ei lataa. Pysäytä auto turvallisesti". Painoin virrat pois ja auto takaisin käyntiin ja toimii ihan normaalisti.

Alkaako 12V akku porsia vai voiko olla vaan Volkswagenin hienoja ominaisuuksia?

Oli joku 5 päivää käyttämättä auto ja ulkona pakkasta sen 8 astetta.
Mulla sama homma parina aamuna, sammutus ja uudelleen käyntiin.

Jarppi_113

Nopee kyssäri!

Laiskuuttani en löytänyt vastausta (varmasti tullu sataan kertaan) Lämmittääkö passatti suoraan sisätiloja kun latauskaapelin tyrkkää kiinni, vai pitääkö se asettaa ajotietokoneesta lähtöaika ?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_113 - 09.01.22 - klo:12:31
Nopee kyssäri!

Laiskuuttani en löytänyt vastausta (varmasti tullu sataan kertaan) Lämmittääkö passatti suoraan sisätiloja kun latauskaapelin tyrkkää kiinni, vai pitääkö se asettaa ajotietokoneesta lähtöaika ?
Pitää olla ajastettu lähtö ja siihen laitettu raksi että lämmittää

Wiiseli

Lainaus käyttäjältä: Jarppi_113 - 09.01.22 - klo:12:31
Nopee kyssäri!

Laiskuuttani en löytänyt vastausta (varmasti tullu sataan kertaan) Lämmittääkö passatti suoraan sisätiloja kun latauskaapelin tyrkkää kiinni, vai pitääkö se asettaa ajotietokoneesta lähtöaika ?
tai we coonectista voi laittaa lämmityksen alkamaan heti.
PASSAT GTE VM. 2020

jaakjo

Lainaus käyttäjältä: Milu - 06.01.22 - klo:10:53
Virallinen akkutesti tehdään merkkiliikkeessä. Teetin sellaisen viime kesänä kun olen tuskaillut mielestäni huonon sähkörangen kanssa verrattuna esim. muiden kommentteihin tällä foorumilla. Akku piti olla tyhjä testiin mennessä. Testissä jollakin tavalla lataavat ja purkavat akkua ja mittaavat energiamäärät. Niiden suhteesta saadaan akun kunto prosentteina. Meillä se oli 87%. GTE -18, ajettu jotain 90tkm. Akkutakuun raja on se 70%.

Olen pitänyt kirjaa pelkällä sähköllä ajetuista km ja sähkön keskikulutuksesta. Niistä saa laskettua kapasiteetin jonka akku antaa ulos (jollakin tarkkuudella, en tiedä kaikkia asiaan vaikuttavia tekijöitä). Tuossa sinun tapauksessa kapasiteetin saa laskutoimituksella 28,3 x 0,20 = 5,66 kWh.

Tässä muutamia viimeisiä omia mittauksia:
31.8 16,4 38km = 6,232kwh 18 ast
9.9. 21,2 29km 6,148 11 ast
4.11. 19,4 32 km 6,208 kwh 7,5 ast
24.11. 25,8 23km 5,934 -1,5 ast webastolämmitys
3.12. 29,1 21km 6,111 kwh webasto -5.5 ast
23.12. 28,1 21km 5,901 kwh -3 ast. Ei lämmitystä Ajo 2 osassa

Laittakaapas muutkin foorumilaiset näitä tuloksia jakoon. Samoin isoakkuiset kiinnostaa.

Mitä tuosta virallisesta akkutestistä veloitetaan, kun tulos on yli tuon 70% takuurajan?
Ja millä perusteilla ottavat testiin?

Milu

Lainaus käyttäjältä: jaakjo - 09.01.22 - klo:22:05
Mitä tuosta virallisesta akkutestistä veloitetaan, kun tulos on yli tuon 70% takuurajan?
Ja millä perusteilla ottavat testiin?

Tämä oli paikallisessa liikkeessä ensimmäinen akkutesti jonka tekivät ja sain sen opetteluhintaan. Taisin maksaa 100 eur. Oikeaa hintaa en tiedä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy