Moottorin vikavalon ja vikalílmoitusten piilottaminen

Aloittaja uruzu, 22.09.23 - klo:12:39

« edellinen - seuraava »

uruzu

Pystyykö jollain softalla ohjelmoimaan autoa niin, että moottorin vikavalo ei vilku vaikka vikakoodeja olisi läjä, ja myös estämään tekstimuotoisia vikailmoituksia tulemaan mittariston näytölle (EXHAUST WORKSHOP jne) ?

Eli viat olisi luettavissa ainoastaan ODB-portin kautta, mutta mittaristo olisi niistä hiljaa?

Jacce75

Kyllä pystyy lukemalla raakatiedosto suoraan ecusta ja sitä sitten muokkaamalla. Otahan yhetyttä niin katsotaan mitä voidaan tehdä.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jultsu

Mitään en näistä tiedä, mutta ajattelisin että ECU on väärä paikka lähteä muokkaamaan eeprommia, eikö nuo muutokset pitäisi sitten tehdä mittariston muistiavaruuteen jos kerran toivomuksena olisi että ecu edelleen rekisteröisi nuo viat?

Itse aikoinaan piilotin vm2003 EDC15 turbodieselin ecusta koodit jotka viittasivat EGR-ongelmiin (koska ko. autossa oli EGR fyysisesti otettu pois), tuo oli suhteellisen helppo operaatio tehdä. Tuon seurauksena niitä koodeja ei sitten tullut enää ollenkaan ecun muistiin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Tyhmä kysymys, mutta eikö tuollainen pomppaa katsastuksessa joka tapauksessa kun tehdä OBD-testi? Tietty jos kyseessä on diesel niin ko. mittaus koskee vasta 1.9.2016 ja uudempia. Tuntuu että paukut kannattaisi käyttää ko. vian korjaamiseen ilmoitusten piilottamisen sijaan. Mutta tämä on tietysti vain oma mielipide.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

uruzu

Auto on vm. 2008, ja se herjailii satunnaisesti EGR-vikaa kuitenkin niin, että moottorivalo ei palanut. Eli teksti-ilmoitus saattoi tulla kerran viikossa, kerran kahdessa viikossa, keltainen moottorivalo ei syttynyt koskaan.

Sitten otin egr:n irti, puhdistin sen ja laitoin takaisin ja myös liittimet takaisin. Tulppasin lisäksi egr-putken sokealla laipalla sieltä parikymmentä senttiä egr venttiilin alapuolelta. Seuraus oli että nyt auto herjaa koko ajan exhaust workshoppia, vaikka egr on juuri putsattu. Moottorivalo palaa koko ajan. Ja käsittääkseni anturit eivät voi mistään tietää että putkessa on sokea laippa. Eli jäikö minulla joku liitin irti?

M_M

Lainaus käyttäjältä: uruzu - 26.09.23 - klo:11:11
käsittääkseni anturit eivät voi mistään tietää että putkessa on sokea laippa.

Tässä se taisi mennä pieleen. On niitä sellaisiakin malleja vielä liikkeellä joissa tämä pitää paikkansa mutta vaikuttaisi vähän siltä, että sinun autosi tapauksessa näin ei ole vaan moottorinohjaus kyllä tunnistaa että nyt ei ilmaa virtaa kierrätyksen kautta ja suuttuu.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Kyllä se MAF kertoo moottorinohjaimelle grammalleen kuinka paljon ilmaa sen läpi kulkee, ja jos EGR on tulpattu niin koko moottorin ottama ilmamäärä kulkee silloin sen ohi ja ecu tietää että EGR:n läpikulkenut ilmamäärä on 0.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mruotz

Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

uruzu

Kone on 1.4 tdi 80 hv, eli käsittääksni BNV.

Jos asia on tosiaan niin että moottori tietää EGR:n tulpatun, niin sitten se tulppa pitää poistaa. Sen osaan tehdä itsekin. Sitä korjausta ennen tuskin kannattaa mennä softaa sorkkimaan?

Hesse

2008 1.9 TDi:n myytiin aikoinaan laippaa, jossa oli sopivan kokoinen reikä, joka ei sytyttänyt vielä vikavaloja.

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: uruzu - 26.09.23 - klo:12:55
Kone on 1.4 tdi 80 hv, eli käsittääksni BNV.

Jos asia on tosiaan niin että moottori tietää EGR:n tulpatun, niin sitten se tulppa pitää poistaa. Sen osaan tehdä itsekin. Sitä korjausta ennen tuskin kannattaa mennä softaa sorkkimaan?
Moottori on BMS.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: uruzu - 26.09.23 - klo:12:55
Kone on 1.4 tdi 80 hv, eli käsittääksni BNV.

Jos asia on tosiaan niin että moottori tietää EGR:n tulpatun, niin sitten se tulppa pitää poistaa. Sen osaan tehdä itsekin. Sitä korjausta ennen tuskin kannattaa mennä softaa sorkkimaan?

mitä tarkoitat tuolla softan sorkkimisella? Jos tämä EGR:n tulppaus oli nyt se ainoa syy miksi piti käydä ohjelmoijan luona, niin tuon piilotus ECUsta pitäisi olla suhteellisen suoraviivainen homma, sen jälkeen ei mittaristossa vikavalot vilku eikä auto ilmoita vikakoodeja luettaessa mitään ongelmaa. Vaihtoehtoisesti tietysti asian voi hoitaa paremminkin, ohjelmoimalla syöttökarttoihin sen että EGR:ää ei käytetä ikinä milloinkaan, jolloin ei tarvi noihin koodien piilotuksiin ryhtyä. Samalla vaivalla sinne saa taiottua muutaman kymmenyksen lisää ahtopaineita ja syöttöjäkin..
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.09.23 - klo:14:38
mitä tarkoitat tuolla softan sorkkimisella? Jos tämä EGR:n tulppaus oli nyt se ainoa syy miksi piti käydä ohjelmoijan luona, niin tuon piilotus ECUsta pitäisi olla suhteellisen suoraviivainen homma, sen jälkeen ei mittaristossa vikavalot vilku eikä auto ilmoita vikakoodeja luettaessa mitään ongelmaa. Vaihtoehtoisesti tietysti asian voi hoitaa paremminkin, ohjelmoimalla syöttökarttoihin sen että EGR:ää ei käytetä ikinä milloinkaan, jolloin ei tarvi noihin koodien piilotuksiin ryhtyä. Samalla vaivalla sinne saa taiottua muutaman kymmenyksen lisää ahtopaineita ja syöttöjäkin..
Juurikin yllä kuvatulla tavalla homma onnistuu. Minulta löytyy tarvittavat välineet myös tuohon.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy