Seat Altea XL sammuilee

Aloittaja Apachil, 03.10.22 - klo:17:38

« edellinen - seuraava »

Apachil

Auttakaas nyt miestä mäessä.. Ostin keväällä tollasen altean (-07) ja kymmenen päivää kauppojen jälkeen auto sammui kera kauheen käryn. Käry oli vähä sekoitus sähköä ja jtn muuta. No hinuri kun saapui tunnin päästä, niin auto lähtikin käyntiin ja kävi ihan normaalisti. Auto kuitenkin hinattiin korjaamolle. Diagnoosina ainoastaan kaikkien hehkujen epäkunto. Hehkut vaihdettiin ja autoa tutkittiin, että mikä aiheutti käryn ja sammumisen. Mitään muuta ei kuitenkaan löytynyt. Muutaman päivän päästä auto jälleen sammui, nyt ei kuitenkaan mitään käryjä. Vähän aikaa kun odotteli niin lähti taas käyntiin.. Vika ei edelleenkään ole hävinnyt minnekkään. Välillä auto sammuilee muutamien kilometrien välein, välillä pääsee muutaman päivänkin ilman sammumisia. Käytin uudelleen korjaamolla ja saatiin vikakoodi P1698. Eli ohjauspylvään ohjausmoduuli. Vaihoin ton moduulin, mutta vika ei edelleenkään poistunut. Edelleen herjaa tota samaa koodia. Olen vaihtanut releitä uusiin ja tsekannut sulakkeita, mikäli joku ylikuumenee ja sen takia äkkäilisi, mutta ei apuja.. Sen verran oon päässy etenemään, että huomasin että jos auto sammuu, niin kun käyttää konetilasta löytyvää relettä (ehkä ecun rele?) vähän aikaa irti ja laittaa takaisin, niin lähtee välittömästi käyntiin. Johtonippuja oon yrittänyt tutkia, sen käryn takia mutta ainakaan vielä ei ole mitään löytynyt. Ilmeisesti näissä tyyppivikana, johtosarjaviat? Tietäs vaan että mistä ne yleensä menee.. Nyt alkaa vaan jo motivaatio loppumaan ku tuota saanu koko kesän roplata yhtään edistymättä, et antakaa hyviä vinkkejä mistä vikaa seuraavaks kahtelis.. Ja onko muuten normi, et autoliikkeellä ei olis mitään korvausvelvollisuutta tällaisessa tilanteessa? Tosiaan 10 päivää kauppojen jälkeen alko ongelmat..

Jultsu

#1
Tottakai myyjäliikkeellä on velvollisuuksia jos ovat myyneet tieliikennekelpoisen auton. Tällaisessa tilanteessa helpointa varmaan olisi ollut toteuttaa kaupan purku, kuulostaa sen verran harmittavalta vialta että tuohon saisi varmasti tuhottua auton hinnan verran rahaa diagnosointi- ja korjausyrityskustannuksiin.

Nyt puoli vuotta myöhemmin syksyllä on jo vähän liian myöhäistä mennä itkemään liikkeelle.

Olitko kokeillut jo uusia tuon releen jonka irroittamalla auto taas toimii?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Apachil

Reklamoin liikkeelle jo välittömästi ensimmäisen vian jälkeen ja joka korjaamokäynnin yhteydessä on taisteltu korvauksista. Välillä ovat olleet korvaamassa, mutta maksun aikaan ei sitten olekkaan korvattu.. Täytynee vielä koittaa kuluttajasuojan kautta.

Sehän tuossa viassa onkin hankala, kun todennäköisesti voi olla hyvinkin pieni vika, joka tulee jossain korjaamossa äkkiä maksamaan nelinumeroisia summia. Asentotunnistimet olen myös tsekannut ja näyttäs olevan ok. Silloin ensimmäisen kerran kun auto sammui käryn kera, niin käry tuli auton sisälle välittömästi, kun laittoi puhaltimen päälle. Sisäilmanhan tuo ilmeisesti ottaa ecun vierestä? Voiko siis olla että ecu on voinut kärähtää ihan kirjaimellisesti ja silti satunnaisesti toimia normisti? On vaan niin vittumaisessa paikassa tuo ecu, etten ole vielä sitä alkanut kaivamaan.. Jos vain joku tietäisi, mitkä johdot nuista yleensä sulavat?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy