Leon 1.8 T -04 vettä takalattialla

Aloittaja Liiri, 07.09.20 - klo:17:33

« edellinen - seuraava »

Liiri

Ihme ja kumma. Vettä on keskellä takajalkatilaa sateen jälkeen. Joka kohta ympäriltä on kuivaa. Esim. Kynnyksen sisäpuolinen pystyssä oleva matto on kuiva. Mistä ihmeestä vettä voi tulla sisään? Onko takajalkatilan maton irroitukseen vinkkejä?
.

Daatta

Taisin jo vähän vastaillakin toisessa ketjussa. Onko vesi kumimaton alla vai päällä? Vesi voi tulla kaukaakin, keulasta yleensä. Tulipellin läpiviennit tai huonosti paikallaan oleva/puuttuva raitisilmasuodattimen kansi. Ei kummallista rakoa tervitse että uittaa vettä sisään. Jos ovien välipellit eivät vuoda niin edellinen omistaja lienee ne jo tiivistänyt.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Liiri

Vesi on kumimatot alla. Tutkin sateella, niin ovipelti kyllä vähän vuotaa, mutta vesi ei tule kynnyksen yli. Pitää purkaa matto pois takalattialta ja katsoa mistä suunnasta vettä tulee. Pitäis vaan tietää, miten muovihässäkät kannattaa repiä irti  että saa maton siististi pois. Ekaks tarkistan edestä niitä vesikaukaloita  jos poistoreiät on tukossa. Tosin vain takalattia kastuu.

Daatta

Jos meinaat maton ottaa pois niin saat purkaa koko sisustan, penkit ja keskikonsolit. Kynnysmuovit kun ottaa pois niin pääsee jo tunnustelemaan matton alle. Ne on klipseillä ja vetämällä lähtee. B-pilarin alaosassa on ruuvi, muistaakseni. Vesi valuu taakse koska takalattia on matalammalla kuin etu. Eli ei vesi takalattialle pääse kuin edesta valumalla ja ovipeltien kautta valumalla. Ainakin itsellä vesi jäi oven kynnyksen väliin, valui pois kun avasi oven tai ajossa valui sisäpuolelle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

TomppaKoo80

Nämä vehkeethän vuotavat vähän joka paikasta. Itse olen tiivistänyt omasta Toledostani tuulilasin alla olevan vesikaukalon kaksi mahdollista vuotokohtaa, eli raitisilmakotelon ja sähköjen läpiviennin. Molemmat on alunperin tiivistetty jollain tiivistematolla, joka vuosien saatossa atomisoituu. Olen myös tiivistänyt kaikki neljä ovea ja jokaisesta myös kaiuttimen muovisen korotusrenkaan. Olen lisäksi leikannut ovien alareunassa kulkeviin tiivisteisiin reiät tyhjennysreikien kohdalle, ettei ovien sisään jää pitkän seisotuksen aikana vettä. Tiivistemassana olen käyttänyt butyylimassaa, joka on erinomainen aine tällaisiin juttuihin. Tiivistää siis hyvin ja on purettavissa myöhemmin, jos tarvetta ilmenee. Yksi mahdollinen vuotokohta on etupyöränkaaressa oleva korisauma. Se on voinut haljeta ja saattaa ajaessa puskea vettä suoraan etumatkustajien jalkatilaan maton alle.

Daatta

Hyviä pointteja. Ratkennut korin liimasauma jäi mainitsemassa, vaikka omassakin Leonissa sellainen vika oli. Uitti vararengaskoteloon ja takakylkeen vettä jostain, viimein selvisi kun irrotin takapuskurin ja sen alta löytyi vetäytynyt liimasauma. Vesi voi valua kaukaakin, johtosarjoja ja vaijereita pitkin. Talouspaperi auttaa löytämään vuotokohdan, jos sitä saa asetultua reitille.

Jos VAG tekisi veneitä, niin yksikään ei pysyisi pinnalla.  ;D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Liiri

No niin. Kävin ekaks konepesussa, siis auto kävi. Vettä tulikin etuoven kynnyksen kohdalta. Laskin vielä letkulla kotona auton kylkeen vettä ja vain etukynnyksen kohta vuoti. Nyt on matto ja eristeet pois ja kuivumassa. Pitää vielä selvittää, miksi vesi ei pysy ulkopuolella ja miten korjataan.
Vesireiät on auki. Etuoven verhoilu pitää irrottaa ja tsekata apurungon (iso peltiläpyskä, missä esim ikkunannostin ja kaiutin on kiinni) tiiviys.
No. Tutkimus jatkuu.




Daatta

Ovipellit tiivistäen vaan. Jos eivät vielä vuoda niin kohta varmaankin. Kun auto on tuossa mallissa vetäisin butyyli- eli äänieristysmatot lattiaan ja ovipelteihin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Liiri

Mitäköhän se alkuperäinen matto mahtaa olla? Butyylimatto lienee parempaa äänieristykseen. Mihin kohtaan ovessa saa mahtuun mitään mattoa? Kuinka paksuja mattojen tulisi olla?

Daatta

Alkuperäinen äänieriste on oletettavasti bitumia tai vastaavaa. Ei sitä kannata alkaa irti repimään jos on hyvin kiinni. Butyylimattoa voi laittaa lisäksi niille alueille missä ei ole vaimennusta, esim. tuo takapankin alunen. Katsoo vaan että lattia on kuiva ennen kuin alkaa kasailemaan/lisäeristämään. Jos lumppumatto on homeessa tai muuten epäillyttävä voi sen korvata tiheäsoluisella vaahtomuovieristeellä.

Oveen mahtuu kyllä eristettä, butyylimattoa välipeltiin ja kennovaahtomuovia ovi"pahviin". 15-20mm varmaan mahtuu, jos haluaa pelata varmaan päälle niin ohuempaa. Tuossa on esimerkki omasta vaimennuksesta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Liiri

Tutkimus on jatkunut ja vähän olen päässyt eteen päin. Vaikka takalattia oli alussa litimärkä, niin suurin vika oli etuoven sisällä. Korjautin sivulasin nostimen ilmeisesti epäpätevässä korjaamossa, koska apurunkoon oli jäänyt paljon virheitä. Lasi sentään nousi ja laski. Apurunkopellistä puuttui 5 ruuvia, pelti oli taipunut niin, että se ei istunut kunnolla paikalleen saati tiivistynyt oveen. Johtokiinnikkeet oli irti. Yksi johtojen läpivientikumi oli huonosti paikallaan. Kaikkein pahin huolimattomuus oli kun apurungon yläosasta puuttui molemmista 60 mm:n reijistä peiteläpyskät. Reijistä roiskui vesikokeessa reilusti vettä sisään. Lisäksi kaiuttimen kumitötterö oli väärin päin.
Korjasin tietysti kaikki viat, paitsi peiteläpyskät meni tilaukseen.
Vielä ihmetyttää, miten paljon lasin tiiviste päästää vettä oven sisään. Onko kellään vinkkiä, miten ne sais tiiviimmäksi? Jos tilaa uuden tiivisteen Seatilta, niin saattaa kestää muutaman viikon viikon. Tosin ei tähänkään mennessä mikään kiire ole ollut. Veden kulkureitti on vieläkin vähän mysteeri, mutta en ehkä vain nähnyt tarpeeksi tarkasti. Testaus vielä jatkuu.

Daatta

Ovilasin tiiviste ei oikeastaan ole tiivis, vaan liukupinta jota pitkin lasi kulkee. Eli oven sisään joutuu vettä joka tapauksessa. Veden kuuluu tulla ulos alareunan vedenpoistorei'istä ja valua kynnyksen ulkopuolelle. Jahka saat ovipellin tiiviiksi niin ongelman pitäisi poistua. Luokatonta työtä korjaamolta joka tapauksessa. Tiivistykseen kannattaa käyttää butyylimassaa, myös luukut voi liimata sillä jos näyttää väljältä. Yhtään tippaa vettä ei saa tulla välipellin läpi. Kaiuttimen muovirunkulan kunto kannattaa myös tarkistaa, ne halkeavat vanhemmiten ja vesi tulee taas läpi.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy