Eco UPin kulutus talvi vs. kesä.

Aloittaja BLUP!, 17.04.18 - klo:11:24

« edellinen - seuraava »

Freeze

Lainaus käyttäjältä: track08 - 07.06.18 - klo:09:16Ajan käytännössä aina ilman ilmastointia päällä, kun lämpötila (tai kosteuden tila) sen sallii. Ajotietokoneen mukaan sillä voi säästää noin 0,2 kg tunnissa. Onko kellään jotain tarkempaa tietoa ilmastointilaitteen pois päältä pitämisen kulutusvaikutuksiin?

Tuolta löytyy ihan hengästyttävä sepustus, siellä oltiin päästy määrään 0,1 litraa sadalla. Totuus taitaa vaihdella hetkittäisen ajomatkan sekä jäähdytystarpeen mukaan.
https://www.quora.com/What-is-the-fuel-consumption-of-the-AC-of-a-car
Kia Niro EV 2022

track08

Nykyisessä Ibizassa on automaatti-ilmastointi päällä kokoajan. Laitan sen pois, jos tarvitsee jostain syystä ajaa ikkunat auki, kuten kuumana hellepäivänä autolla liikenteeseen lähtiessä. Ibizasta löytyy myös valikko, joka näyttää eri laitteiden vaikutuksen polttoaineenkulutukseen, kuten ilmastoinnin ja penkinlämmittimien.

Citigossa manuaalista ilmastointia kun tarvitsi vain kosteuden poistamiseen tai kesän kuumimpina päivinä. Muulloin matkustamon lämpötilan sai sopivaksi ilman että ilmastointi oli päällä, mikä oli sitten win-win, kun kulutus myös saattoi laskea (ainakin ajotietokoneen mukaan tyhjäkäynnillä).
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Kaksi vuotta ecoup parisuhdetta takana. Kulut kaikkinensa 2882 eli 1441eur per vuosi ja yhteensä 46tkm ajettu. Keskikulutus 2.66kg/100km ja pienenemään päin. Ostin auton kuluttomalla rahoituksella kolme vuotta käytettynä ja teen itse huollot. Vakuutukset kilpailutettu vuosittain ja seuraava mennee turvalle 440 vuosi laajakasko.

Kattelen kärvistellen sähköversioiden hintoja, mutta laskelmat ei mitenkään tue vaihtoa vaikka kuin  ois UUS JA POP. Kulutos rahoitus vois muuttaa mielen! Toisaalta sitten ei voisi lähteä pidemmille reissuille. Kaasulla käynyt Espoosta Kemissä ja tahkolla ongelmitta.
VW Eco Up!

BLUP!

Nyt piti pitkästä aikaa ajaa bensat pois ja toi työmatka märällä asfaltilla vei 3.4L/100km keskikulutuksen Nesteen 98:lla, mikä verrokkina kaasulle on noin 2.4kg/100km.
VW Eco Up!

BLUP!

Kesän lopussa on ollut sopivaa nurkka-ajoa ja vaikka tiheät liikennevalot tulosta tiputtaakin niin nyt vika tankillinen meni uuteen enkkaan 468.5km jolloin menin tankille vielä kaasulla ajaen, mutta nollaa oli jo hetken näyttänyt. FIS näytti pitkälle jaksolle 2.2 ja mitattu tankillinen 2.46, mutta keskiarvot on varmaan lähempänä toisiaan. Edellinen tankkaus oli tyhjään 10.94 ja nyt meni 11.53 joten nyt sai hyvällä paineella kaasua.

Taidan lopettaa seurannan nyt kolmen vuoden jälkeen kun alkaa muksu autolla ajeleen, jolloin menee kulutukset tappiin. Hyvin huomaa kun antaa ajo-opetusta että silloin aina pikkusen heikompaa tankillista. Nyt ei ollut ainuttakaan muksun ajoa tähän tankkiin.

Keskikulutus kolmelta vuodelta on ollut noin 2.65kg/100 ja mitattu siten että otan tripin lukeman kun siirtyy bensalle ja useimmiten pyrin ajamaan tankin tyhjäksi. Talvethan tuota keskiarvoa nostaa ikävästi, mutta halvalla pääsee enkä kululaskennoissa voinut mitenkään perustella uuden e-UP!:n ostoa.
VW Eco Up!

track08

Kyllä se vähällä kulkee sun puikoissa tuo kaasu-Up!. Olisi mielenkiintoista päästä joskus kyytiin näkemään omin silmin miltä äärimmäisen taloudellinen ajo näyttää, kun itsellä kulutus oli Citigolla yli puoli kiloa satasella enemmän.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

BLUP!

Jos ei ole jonoa takana niin paikaltaan lähden nykyään siten että nopeet vaihdot aina 1500rpm. Tuo ei ihan riitä normi jonovauhtiin joten silloin yleensä riittää 2000rpm tai kakkosella jopa ripeesti 3000rpm ja heti vitoselle. Ennakointi varmaan suurin tekijä ettei turhaan tule tiukkoja jarrutuksia. Monesti huvittaa kun viereisellä kaistalla kiihdytetään reilusti ohi ja valoissa pysähdytään ja minä vedän sitten joka valossa ohi lähes tasavauhtia. Upin vapari mpi koneessa ainakin on tietty pedalin asento jolla kulkee paremmin kuin pedaali lähes pohjassa. Sen tuntee kiihtyvyydessä jolloin hölläämällä kiihtyy paremmin.

Pari vuotta nyt ollut 40kg opetuspoljin hässäkkä ja peili autossa joten joskus vois koittaa ilman niitä + suojamuovi koneen alle ja perään.
VW Eco Up!

BLUP!

Vika tankki kosteessa syyskuussa 461.2km. Testasin bensalla normi muksun heittolenkin 20km yhteensä eestaas joka kaasulla yleensä 2.3-2.4kg/100 niin nyt bensalla 3.1L/100km. 10 liikennevaloa ja useampi ympyrä.
VW Eco Up!

BLUP!

Tänään kylmempi aamu 7C ja 8/10 liikennevaloa tökkäs punaselle odottelemaan, joten aika huono tuuri. KK 3.3L/100@20km lenkki.
VW Eco Up!

BLUP!

Kesän lopuksi tankillisella huikeet 501.8km. Ei edelleenkään mitään vikaa kolmeen vuoteen ja 56tkm.
VW Eco Up!

Lousku

Itselläni nyt ei ole tuohon kulutusasiaan juuri lisättävää, mutta oma -14 mallinen EcoUp! tuntuu menevän sen enempiä säästelemättä tuohon 2.7-3.5kg/100km tasoon. Rahallinen säästö näitisti ajamalla on ihan marginaalinen, mutta käytösäteen määrä on merkittävä siinä että riittääkö 11kg kaasua 280km. ajoon vai pääseekö sillä lähemmäs 400km.

Omalla autolla on nyt takana 203tkm ja hankittu -14/03, eipä oikeastaan mitään ongelmaa/vikaa ole ollut. Peruutusvalokytkimen vaihdoin ja jarrut on kertaalleen uusittu. Nyt on menossa jakohihnan vaihtoon, ei niinkään kilsojen takia, vaan iän takia. Tällä autolla lienee tarkoitus ajaa 10-12 vuotta, joten tuolloin puhutaan omilla ajomäärillä noin 400 tuhatta km. ajetusta autosta tuolloin. Jos näyttää että auto edelleen liikkuu ongelmitta tuolloin niin voihan se olla että haetaan 600tkm. olevaa ajomäärää.

Ainakin toistaiseksi näyttää siltä että mitään isompia remppoja ei tässä ole ollut eikä varmaan tulekkaan. Auto tuli uutena ruostesuojattua, ajomäärät on pääosin pitkiä siirtymiä ja moottori on aina lämmitetty webastolla ennen kylmäkäynnistyksiä. Öljyjen vaihdot 15 tonnin välein yhdistettynä matalaviritteiseen moottoriin lienee yhdistelmä joka(ehkä) kestää pitkään.
Autoja joilla nyt mennään: EcoUp! -14, Citroen C4 GrandPicasso 7-paikkanen 1.6hdi -14 ja harrasteena BMW e46 325ci cabriolet -03

Aiemmin muutama bemari (E39 530da ja Z3 1.8), monta sitikkaa (Xantia:t ja C5), muutama pösö (306 ja 406), Muutama rellu (12 ja Grand Scenic), jokunen volvo (S80 ja 850) ja yksi volkkari (1300 kupla -66).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy