X1 nelivedon vetosuhteen muuttaminen?

Aloittaja mikkomoe, 13.06.14 - klo:10:24

« edellinen - seuraava »

mikkomoe

Joku X1:n omistaja oli vähän valitellut mulle että tää auto on liikaa aliohjaava, puskeva siis, kunnon sladeihin pääsee vain pakottamalla. Hänen mielestä ikävä juttu. Mulle tuli mieleen, tossahan mainostetaan olevan älykäs, elektronisesti ohjattu neliveto.. saakohan tota yliohjaavammaksi jotekin lastuttamalla tai ohjelmoimalla tjms että takapyörät vetäisi enemmän.???

tet

Näissä ilman keskitasauspyörästöä olevissa nelikoissa on se ongelma, että vetoa voi olla reilusti molemmissa päissä vain siinä tapauksessa, että ollaan joko suoralla tiellä tai sitten lipevällä alustalla. Kun keskitasauspyörästö puuttuu, mutkassa revitellessä tapahtuu aina pyörien luistoa koska etu- ja takapyörät kulkevat eri matkan. Varmaankaan näitä ei haluta keveyellä kaasulla pitää kovin paljon nelivetoisina, syynä renkaiden kuluminen ja voimalinjan osiin kohdistuva rasitus. Ohjelmoinnilla luulisi olevan mahdollista asiaa muuttaa, mutta sillä on sitten hintansa.

Hieman kyllä kummastelen sitä että buimuri olisi kevyemmällä kaasulla aliohjaava, koska sehän on natiivisti ymmärtääkseni takavetoinen ja eteen ohjataan vetoa tarvittaessa. Skodassani moisen käytöksen ymmärrän, koska tämä on natiivisti etuvetoinen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

chr

Minulla on tuollainen X1. Se menee aika nätisti talviliukkailla sivuluisua, eikä se vaadi kummempaa pakottamista. Riittää kun pudottaa luistoneston pois ja espiä yhden pykälän. Huomattavasti helpommin ohjautuu kuin edellinen Subaru (CVT), jota piti viedä aika väkisin ja perä tuli sitten lähtiessään liian helposti kokonaan rinnalle.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: tet - 13.06.14 - klo:10:49
Näissä ilman keskitasauspyörästöä olevissa nelikoissa on se ongelma, että vetoa voi olla reilusti molemmissa päissä vain siinä tapauksessa, että ollaan joko suoralla tiellä tai sitten lipevällä alustalla. Kun keskitasauspyörästö puuttuu, mutkassa revitellessä tapahtuu aina pyörien luistoa koska etu- ja takapyörät kulkevat eri matkan. Varmaankaan näitä ei haluta keveyellä kaasulla pitää kovin paljon nelivetoisina, syynä renkaiden kuluminen ja voimalinjan osiin kohdistuva rasitus. Ohjelmoinnilla luulisi olevan mahdollista asiaa muuttaa, mutta sillä on sitten hintansa.

Hieman kyllä kummastelen sitä että buimuri olisi kevyemmällä kaasulla aliohjaava, koska sehän on natiivisti ymmärtääkseni takavetoinen ja eteen ohjataan vetoa tarvittaessa. Skodassani moisen käytöksen ymmärrän, koska tämä on natiivisti etuvetoinen.

Nimenomaan X1:n jakosuhde on pitävällä pinnalla aina taakse 60% ja eteen 40%, eli auto on pääasiassa aina enempi takavetoinen ja takavetomainen. Pidon menetyksen yhteydessä jakosuhde voi sitten vaihdella reilusti etu- ja takapään välillä.

Ajonhallinnan ja luistoneston saa vaihdettain pois. Yksi kevyehkö esp-napin painallus tiputtaa pelkän luistoneston ja muistaakseni pidempi painallus tiputtaa sekä luistoneston että ajovakauden hallinnan kokonaan pois päältä.

TTO

En mitään BMW:istä tiedä, mutta eikö X1:n tekniikka muuttunut 2015 uudistuksessa? Aiemmin oli vajaavetoisena takavetoinen ja muutoksen jälkeen etuvetoinen. Kumman sukupolven nelikosta tässä puhutaan, koska oletettavasti tuolla muutoksella on nelivetoiseenkin merkittävä vaikutus? (Ja 2015 jälkeisissä vahvasti epäilen yli 50 %:n jakosuhdetta taakse, kun eikö nuokin ole "Haldex-tyyppisiä".)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy