Hyundai Veloster 1+2d 1,6 GDI DCT Business

Aloittaja RoccoScientist, 23.03.13 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

RoccoScientist

Hetken näytti siltä, että alkaa tasapaino palautua maailmaan, mutta ei sittenkään. Kiitos kuitenkin. ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Ocu_P

Onnittelut hienosta ja yksilöllisestä valinnasta.

Tämä on mielenkiintoinen peli. Ei ole täysin mahdotonta, että tällainen vielä joskus tulisi myös meille; sitten, kun noin 3 v vaihdokkeja on tarjolla. Pieneksi on tosin tämän mallin kanta jäämässä...

Antza

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 24.03.13 - klo:15:20
Taitaa Veloster olla ainoa kaukoitämerkkinen autotalli-auto joka on saanut näin lyhyessä ajassa noin paljon onnitteluja vag-kuskeilta. Niin ne korealaismerkit ovat menneet imagossakin japskien ohi, kuten myös toki ominaisuuksissakin.
Ominaisuuksista en tiedä - eikö tässä ole lähinnä väriä kehuttu. Joka toki on hieno..  ;D
Skoda

RoccoScientist

Kiitos jälleen. Maalipinta olisi tarkoitus altistaa rob-s:n käsittelylle kesän kynnyksellä, ties vaikka tulisi silloin vielä hienommaksi. :)

Ocu_P, kanta ei tosin kovin suuri ole, mutta näillä näkymin tämä auto on päätymässä vaihdokiksi parin kolmen vuoden päästä... ;)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Aanold

Onneksi olkoon! Laita vähän kuvia sisältäkin kun kerkiät? Väri on mitä mainioin, vaikket päässytkään valitsemaan väripaletista.

RoccoScientist

Kiitos! Tänään varmaan räpsitään lisää kuvia ihan jo senkin takia, että polttimoiden vaihdossa koittaa toinen erä. Auto voitti eilen ensimmäisen erän, mutta nyt olen varustautunut työkaluilla.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

poloboy

Missä vaihdoit tuohon Velosteriin, en ainakaan vielä löytänyt vanhaa Sciroccoasi kun tein vaihtoautohaun netissä? Vai onkohan Rocco jo mennyt kaupaksi?
Vento 2.0 CL -96/-97 LC6P
Jetta VI 2.0 TDI Highline -11 LA7W
VW 1300 -73/-74 L20B
Monark 1968
Specialized Crosstrail Pro 2009

ex.
Jetta 2.0 TDI Sportline -06 LA6R
Bora 1.6 Xline -04 LD1W
Polo 1.3 Variant -94 LB5T
Derby 1.1 CLS - 81 LB5Y

RoccoScientist

Lohjan PP-autolta tuon pitäisi löytyä, ehkä eivät ole vain kerenneet laittaa siitä myynti-ilmoitusta. Vaihto tehtiin perjantaina juuri ennen sulkemisaikaa ja auto pitää vähintään pestä ennen kuin siitä saa myyntikuvia. Onhan tässä tietysti ollut lauantai aikaa myydä tuo myynti-ilmoituksella tai ilman, joten onhan se teoriassa mahdollista, että Scirocco on jo mennyt kaupaksi.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Vito78

Makee väri! Ja massasta poikkeava auto. Mikä sai sinut päätymään Velosteriin? Omasta mielestäni ulkonäkö vaatisi hieman enemmän kulkupuolta... Onko tuo ovijako millanen käytännössä jos takapenkki on aktiivisessa käytössä?

TT_rex

Toivottavasti näemme tämän myös sitten livenä tulevissa kevään meetingeissä :)
Ex: Mini Cooper S -05, TT 2.0 TFSI S-tronic -07

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Vito78 - 25.03.13 - klo:12:42
Makee väri! Ja massasta poikkeava auto. Mikä sai sinut päätymään Velosteriin? Omasta mielestäni ulkonäkö vaatisi hieman enemmän kulkupuolta... Onko tuo ovijako millanen käytännössä jos takapenkki on aktiivisessa käytössä?

Kiitokset kehuista! Tuohon kulkupuolen ja ulkonäön epäkohtaan olin tottunut jo vanhassa 122-heppaisessa Sciroccossani, mutta olet siinä kyllä oikeassa. Veloster Turbo olisi ollut kivempi, mutta valinnanvaraa tehojen suhteen ei ollut. Onneksi tässä autossa moottori kuitenkin palkitsee kierrättämisen, kun huipputehot tulevat vasta suurin piirtein rajoittimen kohdalla ja toisaalta rajalliset tehot aiheuttavat saman seurauksen kuin Sciroccossakin: autosta saa revittyä kaiken irti useammissa tilanteissa. Uskon siis, että nämä 140-heppaakin onnistuvat ainakin jossain määrin viihdyttämään.

Takapenkki ei meillä ole kauhean aktiivisessa käytössä, mutta tarvetta sille kuitenkin on. Uskon, että tuo takaovi osoittaa vielä hyödyllisyytensä, mutta nyt kun on vielä pääasiassa ajanut yksin, ei ovijako ole vaikuttanut oikein mihinkään. Itse asiassa käytettävyys näin yksin ajellessa on hieman huonontunut. Sciroccossa oli kätevää tiputtaa reppu tai ostoskassi takapenkin jalkatilaan tai laittaa koiran koppa takapenkille, kun selkänojan sai penkin hartiassa olevasta vivusta nykäistyä pois tieltä ja se palasi aina oikeaan asentoon takaisin. Velosterissa pitää nykäistä selkänojan säätövivusta, siirtää sinällään kätevä turvavyön "ojentaja" pois tieltä ja lopuksi vielä säätää selkänoja uudelleen kohdalleen. Ei siis mikään iso juttu, mutta Sciroccossa oli selkeästi mietitty takapenkin käytettävyyttä - siinä missä Sciroccossa pääsi kummaltakin puolelta takapenkille yhtä kätevästi (tai hankalasti riippuen kehonhallinnan tasosta ;) ), kannattaa Velosterissa hypätä vain oven puolelta sisään.

Vaihtoajatus ylipäätään lähti vaihtelunhalusta ja Sciroccon pienistä teknisistä ongelmista, jotka tulivat kyllä korjattua, mutta latistivat silti vähän tunnelmaa. Hakusessa oli ensisijaisesti samaa kokoluokkaa oleva auto, johon ei uppoaisi kuukaudessa kovin paljoa enempää euroja ja joka erottuisi edes vähän massasta. Ennen kuin avovaimo toivoi automaattia oli harkinnassa myös uusi Leon ja V40 R-Design, joista Leon ei lopulta konsernituotteena hirveästi innostanut ja V40 R-Design taas oli vähän turhan kallis miellyttävien varusteiden kera. Nettiauton hakuagentti seurasi myös Renault Mégane RS:ää ja V60 R-Design:ia, mutta kumpikaan ei oikeastaan mahtunut budjettiin. Velosterin kohdalla yhdistyi sitten sen verran monta toivottua asiaa, että kun löytyi sopivalla asenteella varustettu myyjä miellyttävän tarjouksen kera, päätin tarttua tilaisuuteen.

Lainaus käyttäjältä: TT_rex - 25.03.13 - klo:12:47
Toivottavasti näemme tämän myös sitten livenä tulevissa kevään meetingeissä :)

Enköhän minä johonkin miittiin paikalle eksy. =)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Ishvan

Onnittelut uudesta kulkineesta!. Makean näköinen ja värinen vaunu, sekä mukavasti massasta poikkeava. Muutenkin Hyundain muotoilu miellyttää nykyään silmää.

Itse olen ihmetellyt minne Suomen tuonti-ohjelmasta on jäänyt tuo SR-malli jossa on 1.6L turbo. 200hp 255nm liikuttaisi tuollaista koria jo makiasti ;).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Ishvan - 25.03.13 - klo:13:59
Onnittelut uudesta kulkineesta!. Makean näköinen ja värinen vaunu, sekä mukavasti massasta poikkeava. Muutenkin Hyundain muotoilu miellyttää nykyään silmää.

Itse olen ihmetellyt minne Suomen tuonti-ohjelmasta on jäänyt tuo SR-malli jossa on 1.6L turbo. 200hp 255nm liikuttaisi tuollaista koria jo makiasti ;).

Kiitokset! Maahantuojan mielestä Turbon hinta nousisi niin korkeaksi, ettei se menisi kaupaksi. Euroopassahan auton lukemat ovat 183 PS ja 265 Nm (väännön pitäisi jenkkilässä olla aika lailla sama, mutta tehoja on 201 PS), joiden avulla suorituslukemat vastaavat kutakuinkin 160-heppaista Sciroccoa. Valmistaja lupaa 0-100 arvoksi 8,4 s, eli tehoja hukkuu johonkin Peugeot RCZ:n tapaan.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 25.03.13 - klo:14:11
Kiitokset! Maahantuojan mielestä Turbon hinta nousisi niin korkeaksi, ettei se menisi kaupaksi. Euroopassahan auton lukemat ovat 183 PS ja 265 Nm (väännön pitäisi jenkkilässä olla aika lailla sama, mutta tehoja on 201 PS), joiden avulla suorituslukemat vastaavat kutakuinkin 160-heppaista Sciroccoa. Valmistaja lupaa 0-100 arvoksi 8,4 s, eli tehoja hukkuu johonkin Peugeot RCZ:n tapaan.

Varmasti totta, että markkinat voisivat olla turhan pienet täällä. Jenkeissähän tuo 201hp versio on testeissä mennyt 0-60mph 6.8~6.9 s eli pikkasen päälle seiskaan 0-100km/h. Valmistajan ilmoitukset ovat josku turhan negatiivisia, tiedä sitten miksi. Itse aikoinaan omistin Corolla T-Sportin jolle tehdas lupasi myöskin 8.4s 0-100km/h. Todellisuus oli kuitenkin lähes sekunnin luokkaa parempi. Ilmeisesti tehdas ei halunnut astua silloin saman tekniikan omaavan Celican varpaille :).
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

RoccoScientist

Juu, totta tuokin. Tämä nuhapumppukin on testeissä mennyt manuaalina 0-60 mph välin alle yhdeksään sekkaan kun valmistaja lupaa 0-100 km/h (0-62 mph) välin menevän aikaan 9,7 s.

Sisäkuvien otto siirtyi huomiseen. Töissä meni sen verran pitkään, että päivänvalo ehti kadota kun olin valmis kuvailemaan. Valoistakaan ei tullut kunnon kuvia otettua, kun kameran dynamiikka ei oikein riittänyt parkkihallin hämärässä vangitsemaan valojen sävyä. Ero vakiopolttimoiden ja Philips Blue Vision Ultrien (4000K) välillä on joka tapauksessa näkyvä, mutta vähän pienempi kuin odotin. Päivävaloledien rinnalla kaikki halogeenipolttimot kyllä varmasti kellertävät.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mikko

Haet Motonetistä Xtecit jos kaipaat vielä kylmempää valoa. ;)
Halogeenit tuossa taisi olla? H7:t?

RoccoScientist

H7:t juu, sekä lähivaloissa että pitkissä. Ja Xteceissä taitaa olla vain parin sadan Kelvinin verran kylmempi valo, jos en ihan väärin muista. Ero on siis aika mitätön. Katsotaan sitten kun nuo nykyiset tuikut kärähtävät.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Mikko

Paperilla juu, mutta omin silmin nuo oli kyllä merkittävästi valkoisemmat sävyltään kuin mm. Night Breaker plussat. Valoteho on toki vähän mitä on, mutta kyllä noilla eteensä näkee.

RoccoScientist

Night Breakereiden pitäisi kaiketi olla lämpimämmän sävyiset kuin noiden BlueVisioneiden. Noh, pääsen vertailemaan noiden eroja sitten kun saan pitkien polttimot vaihdettua.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Antero

Hyvännäköinen pelihän tämä on, hieno väri ja vanteet sopii myös hyvin. Mielenkiinnolla odottelen käyttökokemuksia etenkin moottori-vaihteisto-yhdistelmän osalta.

RoccoScientist

Kiitokset. :) Liekö muuten ihan samaa tekniikkaa kuin omassa autossasi? Sisarmerkki kuitenkin kyseessä.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

RoccoScientist

Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Antero

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 25.03.13 - klo:22:20
Kiitokset. :) Liekö muuten ihan samaa tekniikkaa kuin omassa autossasi? Sisarmerkki kuitenkin kyseessä.

Kyllä luulisi kutakuinkin sama paketti molemmissa autoissa olevan. Velosterissa näkyy olevan huipputehoa 140hp kun Ceedissä on 135hp. Ihmeellisen niukkaa on Hyundai/Kialla tarjonta DCT-vaihteiston osalta kun ainakin euroopassa sen saa vain näihin autoihin. I30:ssä automaaati on perinteistä mallia ja esim. tulevaan Kia Carensiin ei myöskään näkynyt olevan saatavilla vaikka moottori on sama.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 25.03.13 - klo:14:11
Valmistaja lupaa 0-100 arvoksi 8,4 s, eli tehoja hukkuu johonkin Peugeot RCZ:n tapaan.

Se RCZ 0-100 aika hukkuu siihen kolmannen vaihteen vaihtamiseen. Muuten ei ole 160 hv Roccolla jakoa. :)

Todella hieno väri tuo Hyundain sininen.

RoccoScientist

#54
Lainaus käyttäjältä: Antero - 25.03.13 - klo:22:45
Kyllä luulisi kutakuinkin sama paketti molemmissa autoissa olevan. Velosterissa näkyy olevan huipputehoa 140hp kun Ceedissä on 135hp. Ihmeellisen niukkaa on Hyundai/Kialla tarjonta DCT-vaihteiston osalta kun ainakin euroopassa sen saa vain näihin autoihin. I30:ssä automaaati on perinteistä mallia ja esim. tulevaan Kia Carensiin ei myöskään näkynyt olevan saatavilla vaikka moottori on sama.

Uutta tekniikkaa ei ilmeisesti uskalleta testata kuin muutamassa mallissa.  Veloster Turbossakin on normaali automaatti DCT:n sijaan, sillä vääntöä on tälle vaihteistolle liikaa.

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 25.03.13 - klo:22:48
Se RCZ 0-100 aika hukkuu siihen kolmannen vaihteen vaihtamiseen. Muuten ei ole 160 hv Roccolla jakoa. :)

Todella hieno väri tuo Hyundain sininen.

Kiitos kiitos. =) Vaihteiden vaihtamiset tosiaan vaikuttavat myös, mutta tämän perusteella valmistaja vaikuttaisi olevan vain konservatiivinen numeroiden suhteen (vaikka ajanotossa olisikin varaa sekunnin heittoon):

2013 Hyundai Veloster Turbo 1.6GDI 0-100 km/h (0-62 mph)

Jenkeissä Veloster Turbolle on muuten mitattu myös ainoastaan marginaalisesti parempia aikoja kuin tavis-Velosterille, mikä ilmeisesti menee ensiasennusrenkaiden ("all season" ilmeisesti) piikkiin eli että tehoja ei saada siirrettyä tiehen. Pitääkin käydä varmistamassa noiden auton mukana tulleiden Nexeneiden tarkka malli. Iski pelko siitä, että nekin saattavat olla all seasonit. Googlettelulla selvisi joka tapauksessa se, että kyseessä on Nankangin kaltainen halpismerkki, joten renkaanvaihtokuume lähti nousuun.

Edit: Nexen CP6430 on renkaan malli. Netistä ei näistä juuri infoa löydy (Nexenin sivut mukaanlukien), mitä nyt joku kauppasi omaa kesärengassettiäni vastaavaa tavaraa e-bayssa...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

skriko

Lainaus käyttäjältä: M1kke - 25.03.13 - klo:22:48
Se RCZ 0-100 aika hukkuu siihen kolmannen vaihteen vaihtamiseen. Muuten ei ole 160 hv Roccolla jakoa. :)



Tarkoitatko M1kke RCZ 156 vai 200 hv. Scirocco 160 hv manuaali vai automaatti. Vielä kolmas kysymys, miten perustelet väitteesi?

RoccoScientist

Olettaisin, että M1kke puhui 200-heppaisesta versiosta. Se 156-heppainen on numeroiden mukaan sellainen kuin teholukemista voisi olettaa - eli 160-heppaisen Sciroccon tasolla - mutta 200-heppainen "hukkaa" tehoja. On ihan kohtuullista olettaa, että 200-heppainen RCZ on Sciroccoa nopeampi silloin kun vaihteiden vaihtaminen ei ole merkittävässä roolissa, kuten 0-100 km/h ajassa saattaa olla.

Aloitusviestiin lisätty toivottuja sisäkuvia ja yksi bonusotos. Laatu ei ole paras mahdollinen, mutta kyllä noista selvän saa. =)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

niko

On kyllä komea peli! Mukavia kilometrejä  :)
VW Scirocco 1,4TSI 118kw

RoccoScientist

Kiitos. =)

Nyt on n. 250 kilometriä takana, joten ensituntumista voinen jo jotain sanoa:

-Autossa on jotkin asiat toteutettu Sciroccoa paremmin, mutta saksalainen suunnittelu vie kokonaisuudessa voiton.
-Auto on mukavampi kuin madallettu Scirocco, mutta pehmeämpi alusta johtaa myös vähän epämääräiseltä tuntuvaan vellomiseen. Toki jo pelkillä kesärenkailla tilanne voi vähän muuttua.
-Sisämelu on sävyltään erilainen kuin Sciroccossa, joten melutasoeroista en osaa suoraan sanoa. Hiljainen ei Velosterkaan motarilla ole.
-Ohjaus on hitaissa nopeuksissa kevyempi ja nopeissa vähän raskaampi kuin Sciroccossa, mutta tuntuma on kauttaaltaan huonompi. Tämän kun yhdistää pehmeämpään alustaan, ei autoon ole päässyt vielä syntymään samanlaista luottoa kuin Sciroccoon, jossa luottamus syntyy melkein saman tien. Lisäksi keskitys ei pelaa kunnolla ja viimeiset asteet saa keskittää omin käsin. Reagointi on kuitenkin ihan loogista ja kesärenkailla tilanne saattaa tämänkin suhteen parantua.
-Vaihteisto on toiminut varsin mukavasti. Ainoa kauneusvirhe on oikeastaan kiihdytyksissä tuntuva satunnainen nykäisy isommalle vaihtaessa.
-Jarrut ovat kokeilemieni VW:n DSG-mallien tapaan hyperaktiiviset eli polkimen kanssa saa olla tarkkana jos haluaa välttää rajut jarrutukset. Pehmeä pysähtyminen valoihin vaatii keskittymistä ja tuuria. Toivottavasti tämä vähän lievenee kun jarrut on kunnolla sisäänajettu.
-Penkkiä olisi kiva saada alemmaksi. Tällainen ~170 cm hukkapätkäkin saa oikein venyttämällä pään kuskin paikalta kattoon, vaikka penkki on alimmassa asennossaan. Lasikatto on toki vienyt pääntilasta osan, mutta muutenkin on sellainen fiilis, että liikennettä katsoo varsin ylhäältä, vaikka auto itsessään on vakioalustaista Sciroccoa vähän matalampi.
-Ajotietokone näyttää tällä hetkellä kulutukseksi kuluneelta puolelta tankilta 8,2 l / 100 km, mikä sisältää paljon kaupunkipyörittelyä. Katsotaan mihin todelliset kulutuslukemat asettuvat kun tankkiin saa 98:a, säät lämpenevät ja auto vetristyy, mutta alku on ihan lupaava.
-Moottori tuntuu toistaiseksi riittävän pirteältä. Kiertää ihan kivasti ja välitykset ovat sellaiset, että moottorin saa nopeasti 3000 rpm:n paremmalle puolelle. Toki vielä on tullut pysyteltyä 4000 rpm:n alapuolella, mutta silläkin kerkeää valoista kärkeen ihan hyvin (niin kauan kuin kukaan ei lähde tosissaan kisaamaan).
-Moottorin lämmitin ei tunnu tekevän mitään. Pitää siis olla yhteydessä myyjään ja udella vähän detaljeja. Sisätilan lämmitin saa vuorostaan kabiinin mukavan lämpimäksi.

Edit: Pitänee vielä painottaa, että hymyssäsuin mennään kyllä eteenpäin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.03.13 - klo:12:54
Edit: Pitänee vielä painottaa, että hymyssäsuin mennään kyllä eteenpäin.

Hyvä niin sillä pikaisella katsomisella voisi luulla että autossasi ei ole löydettävissä kuin negatiivisia asioita kaikkien kommenttien alkaen - merkillä  :P .
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy