Renault Laguna Break 1.8 16V vm. 2000

Aloittaja Paha71, 08.08.12 - klo:20:35

« edellinen - seuraava »

Paha71

Taisi tulla luvattua, että esittelen "jossain vaiheessa" tämän hetken kulkuneuvoni täällä Autotallissa... No, tässä se on.  :P  ;D

Merkki ja malli: Renault Laguna Break 1.8 16V
Vuosimalli: 2000
Käyttöönottopvm.: 26.11.1999
Ostettu: 16.6.2012
Mittarilukema ostohetkellä: 276523 km
Väri: Sideral Grey

Tekniset tiedot

Moottori: 1783cm³, bensiinikäyttöinen, nelisylinterinen rivimoottori, neljä venttiiliä per sylinteri
Vaihteisto: viisivaihteinen manuaalivaihteisto
Teho: 88kW/120hv @ 5750rpm
Vääntö: 165Nm @ 3500rpm

Suoritusarvot

Huippunopeus: 195km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h: 11,1sek
Kulutus ( kaup./maantie/yhd. ), l/100km: 10,8/6,5/8,1
Päästöt ( CO2 ): 191g/km

Muuta:
Tavaratila ( VDA ): 520l
Renkaat: 195/65-15 ( kesärenkaat Continental ContiPremiumContact2 / talvirenkaat Nokian Nordman 4 )

Tekniset tiedot ja suoritusarvot: Tekniikan Maailman autotietotaulukko 1999

Varusteita:
- automaattinen ilmastointi
- vakionopeussäädin
- "Renault" ( = Philips ) RDS/CD kauko-ohjauksella

Turvallisuus:
- ABS-jarrut  ::)
- kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, sivuturvatyynyt edessä

Ohessa pari huonolaatuista, hämärässä räpsäistyä, 3,2 Mpix kennolla otettua kuvaa   ;D vastapestystä autosta. Saatte ainakin käsityksen millainen pippana on kyseessä.  ;)

EDIT: Lisätty tietoja turvavarusteista
EDIT 2: Väri ja rengaskoko
EDIT 3: Renkaiden merkki ja malli

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Peltzi

Jos mulla olisi rellu niin ottaisin kanssa pimeessä kuvia että sitä ei kukaan näkisi. ;D ;) vitsi vitsi.
Ihan mielenkiinnosta oletko omistanut kauan? Onko ollut paljon vikoja?

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 08.08.12 - klo:20:49
Ihan mielenkiinnosta oletko omistanut kauan?
Veikkaisin, että omistettu 16.6.2012 lähtien...  ::)

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Peltzi - 08.08.12 - klo:20:49
Jos mulla olisi rellu niin ottaisin kanssa pimeessä kuvia että sitä ei kukaan näkisi. ;D ;) vitsi vitsi.
Ihan mielenkiinnosta oletko omistanut kauan? Onko ollut paljon vikoja?

Syy hämärässä otettuihin kuviin on Shellin pikapesujen yöhinnoittelussa ( puoleen hintaan ).  ;D

Ostopvm. lukee aloitusviestissä.  ::) Ilmastoinnin huollatin tuoreeltaan; alkoi puhaltamaan kylmääkin.  :) Muuten ei ole ilmennyt vikoja; ellei sellaiseksi lasketa alla olevien kesärenkaiden "vollotusta" ( käyttöikänsä ehtoopuolella olevat Michelin Pilot Primacyt ).

EDIT: Tikka ehtikin jo vastaamaan puolestani ensimmäiseen kysymykseen.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Markku J

#4
Minullakin oli Laguna Break vm 1997 työsuhdeautona. RXE -malli Volvon 2.0 140 hv -koneella. Muuten kiva, mutta moottori oli pettymys pitkään sijaisautona palvelleen RT -Lagunan jälkeen, jossa oli Renaultin oma, sitkeä 2.0 -bensakone. Teho taisi siinä olla 115 hv, jos muistan oikein. Volvon koneessa ei ollut samaa letkeää vääntöä alakierroksilla, kuin Renun ikivanhassa vääntäjässä. Mukavan leppoisa auto, jolla ajettiin vajaa pari vuotta ennen kuin muutin Kiinaan ja liisarisoppari keskeytyi.

edit: tämä vääntökone 115 hv oli 8 -venttiilinen.

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 08.08.12 - klo:21:05...sijaisautona palvelleen RT -Lagunan jälkeen, jossa oli Renaultin oma, sitkeä 2.0 -bensakone. Teho taisi siinä olla 115 hv, jos muistan oikein.
.....
edit: tämä vääntökone 115 hv oli 8 -venttiilinen.

Se tätä edeltänyt "ranskattareni" oli Laguna 2.0 RT, viisiovinen viistoperä vm.-94.  :) Muistit tehon ihan oikein, ja 8-venttiilinen tosiaankin.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Skula

Romurautaa ja paalivehkeitä.

Paha71

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

HiTecci

Tuo oli aikanaan kauneimpia farkkuja ainakin minun silmääni 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

JeanC


VWonderman

Hyvä, mun ei tarvi sit laittaa perheen Mondeota näytille ku se on ihan samannäkönen väriä ja suoritusarvoja myöten. ;D Varmasti mukava ja hiljainen peli ajella Turren jälkeen. :)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Paha71

@ HiTecci: Olen kanssasi samaa mieltä. Eikä se yhtään pöllömmän näköinen ole nykypäivänäkään - ottaen huomioon, että design on 90-luvun puolivälin paikkeilta...  ;)

@ JeanC: Kiitos !  :)

@ VWonderman: Mukava kyllä; hiljaisuutta löytynee jahka kesärenkaat vaihtuvat uusiin ja toisen merkkisiin. Niin, ja laita vaan Monkku näytille; on täällä kummempiakin kulkineita esittelyssä...  :P  ;D
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

jalkkis

Aikoinaan katsottiin tuollaista Rellua työsuhdekärryksi isälleni. Muutoin mitä mainioin ja mukavin kärry mutta se vetohommiin sitä ei ollut tarkoitettu (oliko raja jotain 600-800kg). Eli tuo ei sitten käynyt.

Toivottavasti tulee paljon huolettomia kilometrejä!

RTWteam

Itselläni oli RT Laguna ja siihen sai kyllä osaa vaihtaa harvasen päivä. Liekkö johtunut kun oli ensimmäinen autoni ja juuri kortin saanut että oliko ajotyyli hieman liian repivä. ::) Mukava ajaa mutta talvella aivan pirun kylmä. Ikinä en saanut sitä vikaa kunnolla korjattua vaikka minkälaista viritystä kokeilin. Ainut mikä jäi kokeilematta oli uuden kennon osto mutta ei silloin raaskinut. En halua maalailla mustia pilviä mutta haluan yleistietona sanoa että tuolta -> http://www.relluosa.fi/ saa kaikki mahdolliset rellu osat. Sivut ovat vähän kökön näköiset mutta soittamalla saa todella hyvää palvelua ja lähettävät osat postiin. Toki ihan normi varaosatiskeiltä saa todella hyvin osia mutta on myös tullut osia vastaan joita eivät voi toimittaa tai eivät toimita oikeanlaista.  :)

HiTecci

Tikkurilassa/Hiekkaharjussa oleva Auto-Artikkeli on oikein patonkeihin erikoistunut varaosakauppa ja liikkeen palvelualttius sekä asiantuntemus ovat molemmat todella kiitettävää luokkaa. Suosittelen! :) Ja niihin huoltohommiin joita ei itse jaksa/viitsi/kykene... tehdä voisin suositella Vantaan Autokorjaamoa Vantaan Ikean nurkilla tai Autotaitoa Hki-Vantaan lentokentän kyljessä. Molemmat myös fransmanneihin erikoistuneita autokorjaamoja, joissa homma pelaa ihan inhimilliseen hintaan. Ja nimenomaan Renaultin kohdalla ei pidä missään tapauksessa unohtaa perinteikästä Autokorjaamo Kujalaa Korsossa. Itsellä kun on näistä kahdesta baskeripäisestä merkistä (ks. allekirjoitus) kertynyt kokemusta jo 06/99 lähtien kun eka Pökö tuli taloon. Vaan Sitikkaa minulla ei vielä ole ollut kunniaa koskaan omistaa, jotta olisi kolmikko täydellinen :-[

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Paha71

@ jalkkis: Kiitos toivotuksesta !  :)

@ RTWTeam ja HiTecci: Relluosan ja Auto-Artikkelin kanssa olen asioinut puhelimitse; kummassakin palveluhalu kiitettävää, vaikka tuolloin etsimääni osaa ei heiltä löytynytkään suoraan hyllystä.

Kujalan paja lienee ollut samassa paikassa iät ja ajat.  ;) Nuo kaksi muuta korjaamoa täytyy pitää mielessä, jos ( kun  ::) ) tulee tarvetta...kiitos vinkeistä !!!
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Päivitystä: pippana käytetty vuosikatsastuksessa, hylsy tuli...  :( Joustintuen kääntölaakeri vasemmalla puolella on kaputt. Setä myös huomautti melko loppuunkuluneista jarrupaloista - itselleni vain jäi epäselväksi, tarkoittiko jokaista pyörää, etujarruja vai takajarruja.  ::) Lähtiessäni kotia kohti huomasin myös, että oikean ajovalon säätömoottori ei enää suostunut yhteistyöhön, prkl...  >:( Setä oli siis vain kokeillut ajovalojen säädön toimintaa alas eikä enää takaisin ylös; säätörulla oli tapissa ala-asentoon...  :-X

No, sitten vain täytyy alkaa kyselemään kustannusarvioita korjauksille. Jarrupalat saa odottaa, tuo laakeri ja ajovalon säätömoottori kondikseen nyt ensialkuun, ja sitten uudestaan leimalle.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Pippana katsastettu !!! ;D

Ajovalon säätömoottori oli vain "luiskahtanut" irti; siis se "tappi", joka tuon toiminnon suorittaa. Tähän liittyen sattui eräs hauska ??? juttu; korjauksia kilpailuttaessani eräs pulju kertoi, että säätömoottori on kiinteästi umpiossa, eli pelkkää moottoria ei voi vaihtaa, jos se on epäkunnossa. Rrrrright... ::) No, tiedänpä ainakin mitä korjaamoa en tule käyttämään tulevaisuudessa(kaan)...

Etuakselistosta uusittiin em. joustintuen kääntölaakeri, sekä samalla kertaa parit pallonivelet, laakeri napoineen, vakaajatankoa ja sen sellaista. Rahaa paloi...noh, liikaa pippanan arvoon nähden.  ::) Eipä tee enää mieli vaihtaa autoa, kun nyt on soiva peli ajossa.  :)

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

10000km takana - eipä ole paljon jälkipolville kerrottavaa...  :)

Mitä nyt pakoputki vuotaa ( ilmeisesti välivaimentimen ja -putken liitossaumasta ) ja takajarrupalat ovat alkaneet "krohista" jarruttaessa. Nämä ovat seuraavina "got to do"-listalla, sitten lieneekin jo aika hankkia kesärenkaat.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Kotteroon asennettu uutta pakoputkea katalysaattorista taaksepäin koko matkalle; kustannus kaikkinensa karvan alle 400â,¬.

Kevään projekteja jarrupalat ja iskunvaimentimet taakse, ja kesärenkaatkin pitäisi uusia...  :o  :)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Vuoden verran liikennöity tällä pippanalla, ajosuorite tänä aikana 13659 km.  :)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Mikko83

Minä vaihdoin juuri jarrupalat omaan laguuni (eteen). Ja kallistuksenvakaajan yhdystangon, hieman vastusti. Piti rälläkällä irroittaa  ;D Jotain kuvia laitoin oman autoni esittelyyn.
Kyllä jettamies on aina jettamies.

Paha71

^ Kappas, täällä on käynyt vieraita.  :)  Mennyt ihan tyystin ohi silmieni, eikä tule juurikaan omassa "autotallissa" käytyä.  :o  ;D

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 14.03.13 - klo:20:43
Kevään projekteja jarrupalat ja iskunvaimentimet taakse, ja kesärenkaatkin pitäisi uusia...  :o  :)

Kesärenkaat uusittiin toukokuun lopussa ( vielä kerran kiitokset eräälle foorumilaiselle kaupoista  ;) ), takaiskarit ja -jarrupalat vasta ihan äskettäin. Täytynee yrittää ehtiä käyttää pippana katsastuskonttorilla ennen talvirengaskauden alkua...
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Pippanan määräaikaiskatsastus suoritettu 17.10.2013, hyväksytty huomautuksitta. Ei muuta raportoitavaa.  :)
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Pari tuoretta räpsyä, paremmassa valaistuksessa  :)

Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Paha71

Matkamittariin pyörähti lukema 300000 km eilen töistä kotiin mennessä.  :)  Tänään heti aamusta öljynvaihtohuolto.

Ei muuta raportoitavaa.
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy