Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

jarkko_h

#3870
Ruotsin ja Japanin tulokset aivan yhteneviä jt:n mainitsemien Ruotsin tulosten kanssa. Oslossa on nastarenkaiden osuus enää 15% ja siellä ollaan jo jotakuinkin ilmanlaadun osalta ok tilanteessa. Nastojen osuus on pienentynyt 2005 vuodesta alle puoleen. Pölyn määrä ja teiden kuluminen on laskenut samassa suhteessa nastarenkaiden vähenemisen kanssa.

Norjassa ihmetellään kovasti miten nastarengasfirmat saivat läpi yliajotestin. Kaikki kokeet näyttävät sen  väärän kuvan antavaksi. VTIn tutkimuksista selviää venäläisen Hakkapeliitta 8n raju vaikutus Ilmalaatuun verrattuna edellisen sukupolven nastarenkaat. Nokian renkaiden mukaan "tiekosketus on kuitenkin niin herkkä, että tienkuluma jää reilusti alle...". Uunotettiinko Suomen viranomaisia? Kyllä ja pahasti.


.


Hesse


jarkko_h

#3872
Lainaus käyttäjältä: Hesse - 18.01.19 - klo:00:59
Saksassa hiukkasmäärät ovat puolittuneet ilman nastarenkaiden vaikutusta.

https://www.umweltbundesamt.de/daten/luft/feinstaub-belastung

Katsoppa ajanjakso. Puolittumiseen meni lähes 20 vuotta! Japanin Sapporossa
päästöt tippuivat viidessä vuodessa kymmenesosaan nastoista luopumisen aikana.  Norjassa menty 10 vuodessa noin kolmasosaan.

Eli Saksassa hiukkaspäästöjen vähentyminen ollut tavattoman hidasta, lähes nollavauhtista verrattuna Ruotsin, Japanin ja Norjan "nastarajoitusalueisiin" :



-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 17.01.19 - klo:23:34
Kitka vs nasta markkinaosuus on nykästermein "fifti-sixty", joten keskimäärin joka toinen noista "hidastelijoista" ajeli nastoilla. Ehkäpä Ruotsin merkittävästi Suomea pienemmät onnettomuusluvut liittyvät osittain myös kuskien asenteeseen ja tilanteen mukaan turvalliseen nopeuteen vs nopeuden maksimointiin kelistä riippumatta?

Ruotsissa näin kuusi autoa metsähallituksen puolella ja kaksi näistä oli katollaan. Siis Götene-Tukholma välillä. Joten näistä kolmella oli KITKAT alla sinun tilastomatematiikalla!

Suomessa en nähnyt yhtään. Tämä siis empiirinen tutkimus ja keli oli Ruotsissa haastavampi. Jos minulla olisi ollut samat renkaat alla, kuin nyt niin marssinopeus olisi helposti ollut 20km/h enemmän. Nyt mentiin renkaiden ehdoilla, mutta silloinkin 11 vuotta vanhoilla nastarenkailla ei tarvinnut olla tientukkona kovin montaa kertaa. Ja Ruotsissako parempi ajokulttuuri vrt Suomeen. Kyllä ne on kummasti lähentyneet  ;D ;D ;D.

Ei haittaa vaikka nyt raapii neljällä renkaalla nastat. Kyllä on vain ilo ajella!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3874
Karppa, me kaikki tiedämme että olet loistava kuski. Keskimääräistä nastakuskia ehkä 20% nopeampi ja kukaan ei ohita sinua.

Tästä huolimatta Ruotsissa.tapahtuu huomattavasti.Suomea vähemmän onnettomuuksia ajosuoritetta kohden. Näin myös Norjassa, jossa vielä jokin aika sitten tilanne oli päin vastoin. Tähän on monia syitä. Ajokulttuuriassa Suomi ja Ruotsi ovat lähentyneet. Suomessa toimii nykyään vetoketjut..

2009 uunotettiin virkamiehet ja 2011alkoi uuden sukupolven noin 200 piikkiset jyrsijät yleistyä:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/05/30/nastat-urauttavat-teita-ennatystahtia
Tie kuluvat nyt nopeasti isommilla nastamäärillä. Ero on yhtä suuri kuin VTIn tutkimuksessa venäläisen hakkapeliitta 8 ja vanhan sukupolven nastarenkaiden välillä.


sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.19 - klo:07:09
Ruotsissa näin kuusi autoa metsähallituksen puolella ja kaksi näistä oli katollaan. Siis Götene-Tukholma välillä. Joten näistä kolmella oli KITKAT alla sinun tilastomatematiikalla!
Nytkö sitten voit väittää tälläistä ilman kaipaamaasi ”FAKTAA”?
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

#3876
Uuden sukupolven nastat pilaavat ilmaa ja jyrsivät tietä 20...40 prosenttia entisiä enemmän.
Huomioiden Sapporon tulokset, nykytason nastarenkaiden kielto vähentäisi paikallispäästöjä jopa 1/12 osaan. Vanhan sukupolven nastarenkailla mentiin kymmenesosaan.

Rengasteollisuus vedätti yliajotestissä 10-0 viranomaisia. Tästä hölmöilystä johtuva hengityselinsairauksien ja teiden lisääntyneet hoitokustannukset maksetaan velalla. Siis lapsemme maksavat. Minä ite sukupolvi ei tätä hölmöilyä maksa.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.19 - klo:21:04
Nyt on sitten ajettu Suomessa sekä Ruotsissa vajaa 900km 11 vuotta vanhoilla Nokian hakkapeliitta 5 nastarenkailla missä nastat tallella. Pintaa toisessa parissa yli 6mm ja toisissa 8mm. Näillä hengenvaarallisilla renkailla uhmasin fysiikanlakeja läpi Ruotsin hirveän lumihelvin, jossa tuli vettä, räntää, lunta ja taas vettä.

Hienoa. Nyt huomasit itse, että sinulla ei ollut vaikeuksia vaikka alla oli täysin ikäloput paskat renkaat. Toivottavasti opit tästä, että niillä renkailla ei ole niin hirveän suurta merkitystä, että niiden paremmuudesta tai huonommuudesta tarvitsisi toitottaa isoin kirjaimin kaiken aikaa.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.01.19 - klo:21:04
Ja sen kyllä huomasi, että Ruotsalaiset ajaa enemmän kitkoilla, koska olivat vain tien tukkona. Minä, raskaskalusto ja kahteen käteen mahtuva määrä ajoi vasemman puoleista kaistaa ohi. Lumi ilmeisesti pelotti ja ei ajoin keliin sopivalla vauhdilla minkä sovitin myös alla olevin renkaiden mukaan.

Eli Ruotsissa oli siis täysin sama tilanne kuin Suomessa, kaikki jäivät jalkoihisi ja sinä mennä laskettelit kaikista ohi. Siis aivan kuten Suomessa. Ero rengastyyppien määrän suhteessa ei näy mitenkään, kun kerran molemmissa maissa kaikki tupeksivat samalla lailla edessäsi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

ile

Eilen se sitten kävi, kun viidettä kertaa tälle talvea ajoin pohjoiseen kohtalaisen hankalassa kelissä - noin 23:00 kulmilla pölähti hirvi Rantsilan kohdalla keulan eteen. Ottamatta kantaa ropisiko renkaat vai ei niin onneksi oli kohtalaisen tuoreat paistopäivältään. On muuten ihan jumalattoman kokoinen elukka valkoisilla baseball-sukilla!

Siinä ei paljon olisi jälkikäteen tarvitse ihmetellä, että onko ilmanlaatu Japanissa tai Norjassa on selkeästi parantunut. Ihan normaalia matkavauhtia rajoitusten mukaan menty ja sekä ohittelin, että olin ohitettavana eikä tilanne onneksi tehnyt pahemmin tiukkaa. Muutama ässä päästeli tuossa kelissä aika reippaasti ohi.

Taisin jo toista viikkoa sitten jakaa kotimaiset tutkimukset Valtioneuvoston ja HSY:n toimesta ja suosittelen edelleen vilkaisemaan ne kuin pistelemään screenshotteja ilmanlaatutrendeistä muualta. Noista näkee otsallaankin ettei tiepöly ole kovin isossa roolissa pienhiukkasissa ja toisena ei ne nastat yksinään aiheuta tiepölyäkään.


jarkko_h

#3879
Otetaanpa suorat lainaukset HSYn raportista.
Pääkaupunkiseudulla kevätpölykausi  ajoittuu yleensä maalis-toukokuuhun, mutta  hiukkaspitoisuudet kohoavat  usein selvästi  myös  syksyisin  nastarengaskauden alettua

Suomessa  nastarenkaiden  aiheuttamaa  päällysteen kulumaa ja hiekoitusmateriaaleja  pidetään merkittävimpinä lähteinä talven  aikana  tieympäristöön kertyville hiukkasille. Pääkaupunkiseudulla Nasta-tutkimusohjelmassa vuosina 2011 "  2013 tehty  tutkimus  osoitti, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksistaperäisin olevat kulumatuotteet  olivat suurin yksittäinen lähde, jonka  osuus kevätkauden näytteissä oli  40 -  50 prosenttia.  Pölyn muodostumisprosesseja koskevientutkimusten perusteella merkittävin selittäjä  kevätkaudella  havaittavalle  päällysteperäiselle pölylle  on  nastarenkaidenaiheuttama päällysteen kuluma.  Tutkimuskohteessa käytettiin  tarkastellulla talvikaudella talvihiekoitusta ja  suolausta.

Toki nastat eivät ole ainoa tiepölyn lähde. Se on erittäin merkittävä. Hölmölässä ummistaan silmät todellisuudelta ja otetaan taikaseinästä lisää rahaa turhaan pääkaupunkiseudulla nastarenkaiden aiheuttamien teiden kulumisen ja terveyslulujen kustannuksiin.

Routa

On kyllä taas sellainen kahdeksantoistakesäisen uho päällä kuinka kovia rattimiehiä sitä ollaan. Useimmilta tuo häviää viimeistään kaksvitosena. Kaikilta ei koskaan.

Itsellä on nyt ekaa talvea koskaan kitkat alla ja en ole kohdannut ongelmia, mutta minun ei tarvitsekaan olla teiden nopein kuljettaja. Liikenne ei ole kilpailu.
Entinen VAG-kuljettaja.

ile

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:10:08
Otetaanpa suorat lainaukset HSYn raportista.
Pääkaupunkiseudulla kevätpölykausi  ajoittuu yleensä maalis-toukokuuhun, mutta  hiukkaspitoisuudet kohoavat  usein selvästi  myös  syksyisin  nastarengaskauden alettua

Suomessa  nastarenkaiden  aiheuttamaa  päällysteen kulumaa ja hiekoitusmateriaaleja  pidetään merkittävimpinä lähteinä talven  aikana  tieympäristöön kertyville hiukkasille. Pääkaupunkiseudulla Nasta-tutkimusohjelmassa vuosina 2011 "  2013 tehty  tutkimus  osoitti, että kevätkaudella päällysteen kiviaineksistaperäisin olevat kulumatuotteet  olivat suurin yksittäinen lähde, jonka  osuus kevätkauden näytteissä oli  40 -  50 prosenttia.  Pölyn muodostumisprosesseja koskevientutkimusten perusteella merkittävin selittäjä  kevätkaudella  havaittavalle  päällysteperäiselle pölylle  on  nastarenkaidenaiheuttama päällysteen kuluma.  Tutkimuskohteessa käytettiin  tarkastellulla talvikaudella talvihiekoitusta ja  suolausta.

Toki nastat eivät ole ainoa tiepölyn lähde. Se on erittäin merkittävä. Hölmölässä ummistaan silmät todellisuudelta ja otetaan taikaseinästä lisää rahaa turhaan pääkaupunkiseudulla nastarenkaiden aiheuttamien teiden kulumisen ja terveyslulujen kustannuksiin.

Noniin, hyvä kun joku tuon vilkaisi. Paljon muutakin hyvää dataa sieltä löytyy. Ja kun tuosta saa jonkun yleisen kuvan mitä nastoista aiheutuu ja siihen päälle Valtioneuvoksen lappu, josta saa taas hyvän kuvan paljonko mitäkin kampetta siinä kaupungin ilmassa on => aika rajua vedellä johtopäätöksiä, että nastarenkaat on se isoin syntipukki ilmanlaadun ongelmiin kaupungeissa.

V60

No ei muuta kuin nastarenkaat banniin ja katsotaan 5 vuoden päästä että miten meni ja jatkot sen mukaan. Mutta kuka tekee päätöksen? :o
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

jarkko_h

#3883
Lainaus käyttäjältä: V60 - 18.01.19 - klo:12:00
No ei muuta kuin nastarenkaat banniin ja katsotaan 5 vuoden päästä että miten meni ja jatkot sen mukaan. Mutta kuka tekee päätöksen? :o

Norjan malli Helsingille, Vantaalle ja Espoolle olisi järkevä. Eli ei täyskieltoa, mutta nastarenkaiden aiheuttamat kulut minimoitaisiin riittävälle tasolle.

Mutta valitettavasti tuskin mitään päätöksiä aikaan saadaan :
https://media2.riemurasia.net/albumit/mmedia/a1/q04/yfkt/381002/2170142133.jpg

-karppa-

Minä en ole missään foorumilla tai muutenkaan kehunut olevani loistava kuski, vaikka vakuutusyhtiö näin saattaakin väittää. En myöskään edes keskimääräistä parempi kuski. Se on ihan sinun lanseeraama juttu! Olen vain kertonut liikenteestä mitä itse näen siellä ja kumonnut täällä olevaa mutua!

Tuosta teiden kulumisesta voit jataa toisessa topic:ssa!

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:07:44
Karppa, me kaikki tiedämme että olet loistava kuski. Keskimääräistä nastakuskia ehkä 20% nopeampi ja kukaan ei ohita sinua.

Tästä huolimatta Ruotsissa.tapahtuu huomattavasti.Suomea vähemmän onnettomuuksia ajosuoritetta kohden. Näin myös Norjassa, jossa vielä jokin aika sitten tilanne oli päin vastoin. Tähän on monia syitä. Ajokulttuuriassa Suomi ja Ruotsi ovat lähentyneet. Suomessa toimii nykyään vetoketjut..

Oliko sinulla jotain annettavaa taaskaan? Toki voin ne kaivaa kojelautakameran kortilta, jos lupaat katsoa koko videon. Siinä on sinulle sitten faktaa sen lisäksi mitä olen nähnyt liikenteessä!

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.01.19 - klo:07:46
Nytkö sitten voit väittää tälläistä ilman kaipaamaasi ”FAKTAA”?

Missä olen todennut, etten selviäisi tai pärjäisi liikenteessä? En myöskään huvikseni ajele huonoilla renkailla. Nyt ne vain sattui olemaan auton alla ja aikataulu antoi periksi vasta Suomessa vaihtaa kunnon NASTArenkaat alle. Opinko mitään uutta mitä en jo tiedä. No en oppinut!

Ja ei kaikki eivät jääneet jalkoihin. Kyllä siellä oli minuakin nopeampi (todennäköisesti paremmilla renkailla), mutta kukaan ei ajanut edes rajoitusten mukaan. Oma mielipiteeni perusteella en vastaavaa köröttelyä ole nähnyt Suomen motareilla!

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.01.19 - klo:08:25
Hienoa. Nyt huomasit itse, että sinulla ei ollut vaikeuksia vaikka alla oli täysin ikäloput paskat renkaat. Toivottavasti opit tästä, että niillä renkailla ei ole niin hirveän suurta merkitystä, että niiden paremmuudesta tai huonommuudesta tarvitsisi toitottaa isoin kirjaimin kaiken aikaa.

Eli Ruotsissa oli siis täysin sama tilanne kuin Suomessa, kaikki jäivät jalkoihisi ja sinä mennä laskettelit kaikista ohi. Siis aivan kuten Suomessa. Ero rengastyyppien määrän suhteessa ei näy mitenkään, kun kerran molemmissa maissa kaikki tupeksivat samalla lailla edessäsi.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#3885
Rengastestit optimoitu suosimaan nastarenkaita : https://yle.fi/uutiset/3-8806710

Kuluttajia ja virkamiehiä uunotetaan testeillä. Häviäjinä yhteiskunta (eli me) ja kuluttajat (eli me). Rengasteollisuus käärii tästä testien optimoinnista mittavat ylimääräiset voitot.

Lopputulemana tiet ja renkaat kuluvat meillä ennätystahtia. Karkea tie pyöristää nastat, syö renkaita ja meluaa. Osaamme kyllä valittaa suomalaisen asfaltin karkeudesta ja melusta. Muistellaan ensi keväänä huolellisemmin, mistä tämä renkaita kuluttava karkeus johtuu. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/karkeat-tiet-syovat-renkaita-pida-aina-paremmat-kumit-takana/6477568



sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.19 - klo:17:20
Oliko sinulla jotain annettavaa taaskaan? Toki voin ne kaivaa kojelautakameran kortilta, jos lupaat katsoa koko videon. Siinä on sinulle sitten faktaa sen lisäksi mitä olen nähnyt liikenteessä!
Jos nyt nopeasti palautetaan mieliin tuo muutaman sivun takainen, missä kommentoin että ne kolme kolaria oli tilastollisesti laskettuna kaikki nastarenkailla.
Tähän aloit huutelemaan ”FAKTAA”

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.19 - klo:20:31
Ja sulla on tästä faktaa?

Vai onko olleet kännissä ajavia kitkakuskeja?

Nyt sitten itse esität samaa laskukaavaa käyttäen että Ruotsissa puolet katollaan olevissa autoissa oli kitkat alla.

Melko tekopyhää sanoisin.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vasara

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:19:24
...
Kuluttajia ja virkamiehiä uunotetaan testeillä. Häviäjinä yhteiskunta (eli me) ja kuluttajat (eli me). Rengasteollisuus käärii tästä testien optimoinnista mittavat ylimääräiset voitot.
...
Millä laskuyhtälöllä rengasteollisuus käärii nastarenkaista 'mittavat ylimääräiset voitot'?
Kitka- ja nastasetit samoissa hinnoissa.. onko nastarenkaiden valmistus huomattavasti kitkoja halvempaa? Luulisi, että nastoituksesta
tulisi rengasteollisuudelle pikemminkin lisäkuluja.

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:19:24
Karkea tie pyöristää nastat, syö renkaita ja meluaa. Osaamme kyllä valittaa suomalaisen asfaltin karkeudesta ja melusta.
Jotkut osaa valittaa ihan kaikesta muustakin.. tiet on Suomessa keskimäärin varsin hyvässä kunnossa.

Skeida-Bob

En o ihan varma ylimääräisistä, mutta myyntimäärillähän ne tuohet toki kääritään, onko se vaikea yhtälö just tässä kohtaa. Ja ehkä toimiva rengas ilman nastoja saattaa olla kalliimpi valmistaa kuin toimiva rengas niillä nastoilla, nehän pelastaa kaiken ja vähän lisääkin, siis myös pazkan renkaan.

Muuten kyllä harvinaisen pazkan täyteinen keskustelukokonaisuus tämä.

Enkä ole ihan varma siitä teiden keskimäärin hyväkuntoisuudestakaan. No se on suhteellinen käsite, niin toki moni muukin.
jo läks pazka pihasta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:19:24
Rengastestit optimoitu suosimaan nastarenkaita : https://yle.fi/uutiset/3-8806710

Kuluttajia ja virkamiehiä uunotetaan testeillä. Häviäjinä yhteiskunta (eli me) ja kuluttajat (eli me). Rengasteollisuus käärii tästä testien optimoinnista mittavat ylimääräiset voitot.

Lopputulemana tiet ja renkaat kuluvat meillä ennätystahtia. Karkea tie pyöristää nastat, syö renkaita ja meluaa. Osaamme kyllä valittaa suomalaisen asfaltin karkeudesta ja melusta. Muistellaan ensi keväänä huolellisemmin, mistä tämä renkaita kuluttava karkeus johtuu. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/karkeat-tiet-syovat-renkaita-pida-aina-paremmat-kumit-takana/6477568

Voit jatkaa tuota kulumisjargonia sille kuuluvassa topic:ssa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41419.0

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 18.01.19 - klo:20:00
Jos nyt nopeasti palautetaan mieliin tuo muutaman sivun takainen, missä kommentoin että ne kolme kolaria oli tilastollisesti laskettuna kaikki nastarenkailla.
Tähän aloit huutelemaan ”FAKTAA”

Nyt sitten itse esität samaa laskukaavaa käyttäen että Ruotsissa puolet katollaan olevissa autoissa oli kitkat alla.

Melko tekopyhää sanoisin.

Olen todella paha ihminen, kun vajosin sinun tasolle. Yritän välttää sitä jatkossa!

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.01.19 - klo:20:47
Jotkut osaa valittaa ihan kaikesta muustakin.. tiet on Suomessa keskimäärin varsin hyvässä kunnossa.

Tässä ollaan asian ytimessä. Kannattaa käydä ajelemassa maailmalla, niin voi avautua silmät!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.19 - klo:21:41
Olen todella paha ihminen, kun vajosin sinun tasolle. Yritän välttää sitä jatkossa!
Hienoa.
Normaalisti olet kyllä ihan omalla tasollasi. Jatka valitsemallasi linjalla.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jarkko_h

#3891
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.01.19 - klo:20:47
Millä laskuyhtälöllä rengasteollisuus käärii nastarenkaista 'mittavat ylimääräiset voitot'?
Kitka- ja nastasetit samoissa hinnoissa.. onko nastarenkaiden valmistus huomattavasti kitkoja halvempaa? Luulisi, että nastoituksesta
tulisi rengasteollisuudelle pikemminkin lisäkuluja.
Jotkut osaa valittaa ihan kaikesta muustakin.. tiet on Suomessa keskimäärin varsin hyvässä kunnossa.

Sillä yhtälöllä, että karkeaksi tehdyt ja ajetut tiet kuluttavat rengasta nopeammin. Renkaiden kulutuksen noustessa myynti nousee.

Mielestäni myös Suomessa tiet hyvässä kunnossa. Teiden paikkaamiseen käytetään täällä julmetusti rahaa. Mielestäni se on hyvä. Toki parempi olisi jos täasä voitaisiin säästää ja  osa näistä rahoista voitaisiin ohjata päivähoitoon, puolustukseen... tai jopa ottaa vähemmän velkaa.

Oulun yläpuolella  renkaiden ja tien kulutus pientä.
Eteläsuomessa talvirenkaat kuluvat pohjoista nopeammin. Täällä isot liilennemäärät ja paljas karheaksi rouhittu asfaltti suuren osaa talvea. Isoimmat rengas- ja tiesäästöt saataisiin keskittämällä toimet uudellemaalle.


jt

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.19 - klo:07:09
Ruotsissa näin kuusi autoa metsähallituksen puolella ja kaksi näistä oli katollaan. Siis Götene-Tukholma välillä. Joten näistä kolmella oli KITKAT alla sinun tilastomatematiikalla!
Tuo oli kyllä ihan karpan itsensä väite/matematiikkaa. Noin 50%-50% jaottelulla 3 (nastaa)-3 (kitkaa) on todennäköisin jakauma, mutta myös 6-0 ja 0-6 ovat myös mahdollisia, tosin sangen epätodennäköisiä (ja tietenkin kaikki siltä väliltä). Molemmat sekä kitka- että nastakuskit kolaroivat, ei renkaat voi estää kuskin virheitä tai yllättäviä tilanteita (esim. epäonninen ohitus joka johtaa nokkakolariin). Karppa taisi myös tuolla reissulla havainnoida erään ruotsalaisen erikoisuuden - keskikaistaiset tiet (ainakin Tanskaan ajaessa niitä on). Keskikaistaisella maantiellä riski joutua nokkakolariin on huomattavan paljon matalampi, keskikaista estää tehokkaasti esim. 4:tiellä monesti näkyvät todelliset riskiohitukset. 1+2 kaistaisella tiellä ajellaan kiltisti jonossa kunnes ohituskaista taas avautuu. 
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 19.01.19 - klo:01:24
Tuo oli kyllä ihan karpan itsensä väite/matematiikkaa. Noin 50%-50% jaottelulla 3 (nastaa)-3 (kitkaa) on todennäköisin jakauma, mutta myös 6-0 ja 0-6 ovat myös mahdollisia, tosin sangen epätodennäköisiä (ja tietenkin kaikki siltä väliltä). Molemmat sekä kitka- että nastakuskit kolaroivat, ei renkaat voi estää kuskin virheitä tai yllättäviä tilanteita (esim. epäonninen ohitus joka johtaa nokkakolariin). Karppa taisi myös tuolla reissulla havainnoida erään ruotsalaisen erikoisuuden - keskikaistaiset tiet (ainakin Tanskaan ajaessa niitä on). Keskikaistaisella maantiellä riski joutua nokkakolariin on huomattavan paljon matalampi, keskikaista estää tehokkaasti esim. 4:tiellä monesti näkyvät todelliset riskiohitukset. 1+2 kaistaisella tiellä ajellaan kiltisti jonossa kunnes ohituskaista taas avautuu.

Ruotsalainen tuttu kirosi nuo keskikaistat ja samoin minä! Toivottavasti ne ei lisäännyt ja ohituskaistatkin saisi Suomessa rullata kokonaan pois!

SE ot:sta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

vasara

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:23:06
Sillä yhtälöllä, että karkeaksi tehdyt ja ajetut tiet kuluttavat rengasta nopeammin. Renkaiden kulutuksen noustessa myynti nousee.

Mielestäni myös Suomessa tiet hyvässä kunnossa. Teiden paikkaamiseen käytetään täällä julmetusti rahaa. Mielestäni se on hyvä. Toki parempi olisi jos täasä voitaisiin säästää ja  osa näistä rahoista voitaisiin ohjata päivähoitoon, puolustukseen... tai jopa ottaa vähemmän velkaa.
Päinvastoin.. Suomessa pieniä tiemäärärahoja käytetään varsin tehokkaasti.
Esim. Vähempien nastarenkaiden Ruotsissa panostukset ovat suhteessa huomattavasti suuremmat.
joitain juttuja..
https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/693365-kuljetusala-nihkeana-suomi-leikkaa-teiden-kunnostusrahoja-samaan-aikaan-ruotsi-lyo
ja
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maaseutu/ruotsi-satsaa-teihin-tuplaten-suomea-enemm%C3%A4n-1.74901

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 18.01.19 - klo:23:06
Oulun yläpuolella  renkaiden ja tien kulutus pientä.
Eteläsuomessa talvirenkaat kuluvat pohjoista nopeammin. Täällä isot liilennemäärät ja paljas karheaksi rouhittu asfaltti suuren osaa talvea. Isoimmat rengas- ja tiesäästöt saataisiin keskittämällä toimet uudellemaalle.
Keskittäminen alueelle, jossa asuu vain 1/3- osa Suomen väestöstä, ei ole mahdollista. Valtion rahoilla hoidetaan luonnollisesti koko valtion tarpeet perusväylien osalta ja näistä rahoista päättää eduskunta. Jakautuuko tienhoito ja määrärahat nyt oikeudenmukaisesti?.. en tiedä, enkä pikagooglauksella löytänyt tilastoa.
Kuntien oma katuverkosto on sitten kuntien omalla vastuulla.

jt

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 19.01.19 - klo:11:33
Keskittäminen alueelle, jossa asuu vain 1/3- osa Suomen väestöstä, ei ole mahdollista. Valtion rahoilla hoidetaan luonnollisesti koko valtion tarpeet perusväylien osalta ja näistä rahoista päättää eduskunta. Jakautuuko tienhoito ja määrärahat nyt oikeudenmukaisesti?.. en tiedä, enkä pikagooglauksella löytänyt tilastoa.
Kuntien oma katuverkosto on sitten kuntien omalla vastuulla.
Samaa mieltä nokivasaran kanssa. Jos teiden turhan tiheä uusinta-asfaltointi väli alkaa kyllästyttämään, niin kyllä se helpoin "fixata" vaikka rajoittamalla niiden nastojen käyttöä kun alkaa siirtämään väkeä ja tehtaita..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jarkko_h

#3896
Nokivasara, tarkoitin tuolla toimien keskittämisellä kitkarenkaiden osuuden nostamista. Eli Oslon malli uudellemaalle, ehkö myös Turkuun. Muualla Suomessa toimet ei tarpeen. Hyöty muualla Suomessa kitkarenkaiden osuuden kasvatuksesta pieni.

Uudellamaalla kitkarengasouuden kasvattamisesta saatavat terveydenhoidon ja teiden hoidon säästöt voisi ohjata muualle, jopa teiden entistä parempaan ylläpitoon muualla Suomessa..

seaboss

Teiden kunnon alueelliset erot ovat aika suuria, erityisesti kuntarajoissa jos pysytään, niitä ohjaa aika rajusti alueen tiemestari, ja kotiin hän tietysti vedättää tämän näkeetäälläainakin ihan selkeästi, eikä ilmiö ole uusi muissakaan asioissa.

Toki kitkojen suhteellisen määrän kasvattamisen hyödyt olisivat etel'isessä suomessa suurimmat, mutta ihan oulua myöten ei varmisti merkityksettömät lähellekkään, kyllä täällä on jopa kolminroisia teitä paljaalla asfaltilla koko talven, lisäksi syksyin keväin ajetaan muitakin teitä lumettomaan aikaan, ei kukaan vaihda renkaita edellisenä pvänä oikean talven alettua,eikä seuraavan pvänä talven loputtua.

Milelstäni kitkojen käytössä ollaan maantieteellisesti suomessa aika tasaveikkasessa asemassa kaiken kaikkiaaan, etelässä suuremmat liikennemäärät joka tuo oman haasteen, pohjoisempana vähemmän, mutta siellä talvea pitempi aika.

Kysessä on niin suuret rahasäästöt ym. hyödyt,autoilijoitakin,vaikka kaikki eivät sitä vielä ja heti tajuakkaan, että pienillä teoilla saataisiin suurta aikaan. joku pvä tämä tulee eteen, mitä pikimmin sen parempi. 



jt

Oulussa(kin) on moottoritie ja suuremmat valtaväylät lähes talven ympäri sulana (ainoastaan lumimyrskyt saavat tielle lumipeitteen, muuten tienhoito ja liikenne hoitavat pinnan paljaaksi), joten sielläkin hyötyä olisi kitkojen suuremmasta osuudesta. Uusi pinta menee pilalle parissa vuodessa. Samoin Tampere, viime keväänä ilma oli oikein harmaa Tre:ltä etelään moottoritiellä kun siellä sinnikkäästi jyrsittiin täysin paljasta ja kuivaa asfalttia nastoilla.

Btw, tässä keskustelussa on välillä argumentoitu että ei Suomen "erikoisolosuhteita" voi verrata esim. Ruotsiin kun väkikeskittymät ovat etelämpänä kuin Suomessa, ilmeisesti siksi Ruotsissa "pärjää" kitkoilla. Vilkaiskaapa vaikkapa nyt Tukholman 10vrk sääennustetta: https://ilmatieteenlaitos.fi/saa/ruotsi/tukholma?forecast=daily. Kyllä tuo aika talvista keliä pukkaa juuri nyt ja samaa on ollut aikaisemminkin. Silti liikenne on 50% kitkaosuudesta huolimatta turvallisempaa, ehkäpä syitä pitää siis hakea jostain muualta kuin renkaista.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.01.19 - klo:21:41
Voit jatkaa tuota kulumisjargonia sille kuuluvassa topic:ssa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=41419.0

Miksi päällysteiden kulumiskeskustelu yleensä on pitänyt erottaa talvirenkaiden valintakeskustelusta? Se kuuluu tähän ketjuun olennaisesti, ollen yksi suurimpia syitä miksi useamman pitäisi kokeilla nastattomia talvirenkaita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy