Pelastuslaitos ei huoli DSG-laatikoita

Aloittaja Urlaub, 12.09.13 - klo:08:28

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Turun kaupungin hankinnoista perillä oleva kaveri kertoi palokunnan mitan tulleen täyteen DSG-vaihteistojen kanssa. Ei kuulemma ole mitään muuta kuin vikaa, vikaa ja vikaa.

Ilmeisesti ovat ryhtyneet sanoista tekoihin ja tuoreessa tarjouspyynnössä pelastuslaitos pyytää tarjouksia kolmesta johtoautosta, joissa vaaditaan olevan momentimuuntimella varustettu automaattilaatikko. Muille spekseille kuten nelivedon tekniikalle tai moottorin tehoille ym. ei ole asetettu tarkkoja vaatimuksia. Nelivetokin saa olla jatkuvaa tai kytkettävää mallia, eikä väliä miten sekin kytkeytyy..  "Sattumalta" vain vaihteiston osalta on määrätty ehdottomaksi vaatimukseksi momentinmuunnin.  ;)

LainaaAlusta tulee olla nelivetoinen alusta, akseliväli noin 3200 mm. Valmiin ajoneuvon kokonaispaino on noin 3100 kg. Moottori on voimakas ympäristömääräykset täyttävä dieselmoottori ja alustassa on momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto.
Liukuovi on oltava molemmilla puolilla. Oikeassa liukuovessa on avattava liukuikkuna. Takana on ylös aukeava luukku.
Ikkunoiden pitää olla tummennetut.

http://www.turku.fi/public/download.aspx?ID=181600&GUID={1A3B8E46-1040-4F9D-9ED5-BA47B3E47A14}

kai75

Olisko mersut ainoita vaihtoehtoja? Nelivetoisia pakettiautoja (päättelin pakettiautoksi liukuovien takia) normi momenttiautomaatilla ei taida hirveän monella valmistajalla olla...

Vai osaako volkkariporukka sanoa et saako transportteria tilauksesta muulla kuin dsg -automaatilla?
Exät: Audi A6 3.0TDI Avant Quattro tiptronic -05, Volvo V70 D5 Aut -02, Volvo V70 TDI Aut -97

MMV

Kun noita vaatimuksia katselee, niin käytännössä spekseillä ohitetaan mahdollinen kilpailu ja sen tuoma taloudellinen hyöty koko prosessista. Tämä on tavattoman yleistä ja edellisen työpaikan takia myös hyvin tuttua. Taustalla on joko hyvä suhde johonkin toimittajaan ja speksataan vaatimukset sellaisiksi, ettei muut voi kilpailla. Vaihtoehtoisesti ostaja haluaa jotain tiettyä, jolloin ollaan taas samassa tilanteessa, ettei oikeaa kilpailua synny. Melkoista teatteria tällaiset kilpailutukset!

Geoman

Momentinmuunnin vaihteisto on työkoneissa yleistä tekniikkaa ja kestävyydeltään raskaissa olosuhteissa kestäävä vaan ei energiaystävällinen.

Ei taida poliisiautoissakaan olla DSG:tä? Manuaalivaihteisti on hyvä jos ajetaan ja momentinmuunnun automaattilaatikko jos madellaan.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: MMV - 12.09.13 - klo:08:45
Kun noita vaatimuksia katselee, niin käytännössä spekseillä ohitetaan mahdollinen kilpailu ja sen tuoma taloudellinen hyöty koko prosessista. Tämä on tavattoman yleistä ja edellisen työpaikan takia myös hyvin tuttua. Taustalla on joko hyvä suhde johonkin toimittajaan ja speksataan vaatimukset sellaisiksi, ettei muut voi kilpailla. Vaihtoehtoisesti ostaja haluaa jotain tiettyä, jolloin ollaan taas samassa tilanteessa, ettei oikeaa kilpailua synny. Melkoista teatteria tällaiset kilpailutukset!

Jos olisin Volkkari-kauppias, niin jättäisin tarjouksen ja kun se hylättäisiin, niin ei muuta kuin Markkinaoikeuteen. Markkinaoikeus sitten ratkaisisi, oliko momentimuuntimen vaatimiselle muuta syytä kuin halu ostaa Mersu.

En osaa sanoa, kuinka menestyisi pelastuslaitoksen väite siitä, että DSG:t on havaittu kelvottomiksi vaihteistoiksi.

Taky

Lainaus käyttäjältä: MMV - 12.09.13 - klo:08:45
Vaihtoehtoisesti ostaja haluaa jotain tiettyä, jolloin ollaan taas samassa tilanteessa, ettei oikeaa kilpailua synny. Melkoista teatteria tällaiset kilpailutukset!

OT, mutta enkä autojen kohdalla laveammat speksit saattaa tulla kyseeseen, mutta monen muun laiteen tms kohdalla asia ei suinkaan ole niin musta-valkoinen.

Pitää ajatella kokonaisuutta johon kuuluu huolto, muu ylläpito, käyttäjäkoulutus, laitteiden ristiinkäyttö henkilöston keskuudessa(joka joissain laitteissa on todella hankalaa jos sisältää varsinkin ohjelmistoja/tietokoneita/ohjausjärjestelmiä), ja tietty sopivuus tarvittavaan tehtävään.

Pelkillä väljillä spekseillä ja hinnalla ei saada kun epäsopivia laitteita/palveluita jolloin käyttöiän kokonaishinta on pilvissä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Taky - 12.09.13 - klo:08:51
OT, mutta enkä autojen kohdalla laveammat speksit saattaa tulla kyseeseen, mutta monen muun laiteen tms kohdalla asia ei suinkaan ole niin musta-valkoinen.

Pitää ajatella kokonaisuutta johon kuuluu huolto, muu ylläpito, käyttäjäkoulutus, laitteiden ristiinkäyttö henkilöston keskuudessa(joka joissain laitteissa on todella hankalaa jos sisältää varsinkin ohjelmistoja/tietokoneita/ohjausjärjestelmiä), ja tietty sopivuus tarvittavaan tehtävään.

Pelkillä väljillä spekseillä ja hinnalla ei saada kun epäsopivia laitteita/palveluita jolloin käyttöiän kokonaishinta on pilvissä.

Totta tuokin ja turkulaiset ovat varmaankin maksaneet oppirahoja VV-auton marmoritiskille. Muutaman kerran kun on uudehkoon, mutta takuuttomaan, autoon ostettu vajaan 10 tonnin vaihdelaatikko, niin menee varmaankin viesti perille.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 12.09.13 - klo:08:50
Markkinaoikeus sitten ratkaisisi, oliko momentimuuntimen vaatimiselle muuta syytä kuin halu ostaa Mersu.

Niin tähän on tultu - toki kenenkään suosiminen pitää olla OUT, että tavaran/palvelun/laitteen/koneen tarvitsija ei saa määritellä tarvettaan, muuten ollaan heti leivättömässä pöydässä asiaa puimassa ja koko homma on puissa.

Parhaimmillaan/pahimmillaan kilpailijan kiusaamista - ei mitään todellisen/vapaan kilpailun vaalimista.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Ville R

#8
Nuo pelastuslaitoksen vehkeet vaan on vähän sellaisia, että niiden pitää toimia ja olla luotettavia. Huono lähteä palopaikalle, jos auto ei toimi. Johtoautot vielä ovat niin spesiaaliautoja vrt ambulanssiin, että vara-autoja ei vaan ole järin montaa.


Geoman

#9
Jos DSG-vaihteistoissa on todella ollut vikaa voidaan tällaisen tuotteen tarjous hylätä silläkin perusteella, että tuote ei ole kestävä (tähän on varmaankin kirjalliset olevat dokumentit). Voidaan myös asettaa kyselyssä vaatimukset minkälaista ajoa vaihteiston pitää kestää, voidaan pidentää takuuaikaa jne.

Kuten Ville R totesi ei ole kyse isosta kaupasta.


VAG!

Eikös nämä johtoautot ole yleensä jotain julmetun isoja maastureita tyyliin MB GL? Jos foorumin konsernituotteita lähdetään tältä alueelta tutkimaan, niin Q7 lienee ainoa vaihtoehto. Ja siinä on momentinmuunnin. Touareg lienee vähän liian pieni, mutta siinäkin olisi momentinmuunnin.

Eiköhän momentinmuunnin ole tässä kokoluokassa ihan passeli valinta autotehtaidenkin mielestä.

EDIT: Jaa, tuollahan olikin puhetta liukuovista, eli paku lienee siis hakusessa tällä kertaa.

mremonen

Tämä on yksi tapa jolla julkista hankintalakia kierretään.

Voisihan vaihteistolle asettaa erillisen takuuvaatimuksen luokkaa 500 000 km/5 vuotta tjsp. Erottelematta teknologioita.

Naapurilla on sellainen Nissanin kerrostalon kokoinen maasturi, olisko Pathfinder tjsp. 200+tkm ajettu ja loota sanoi poks. Lienee momentinmuuntimella toteutettu, mutta ei kestänyt veneiden vetämistä.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Santeri

Täällä uudella Päijät-Hämeen pelastuslaitoksella on muutama farmari golf seka yks mondeo. Johtoautona tiguan nelikko josta oli oikein vw-lehdessä juttua (valinta syinä nelikko, voima ja vetokyky), en tosin muista jutusta oliko dsg vai manuaali.

Eikös muuten tiguania saanut jossain välissä momenttimuunnin automaatilla (tiptronic nimellä meni) ? Vai muistanko väärin ?


Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk 2

VW Passat Variant 1.8Tsi SportLine TipTronic -09
VW Golf IV 1.4 16v Classic HB -00
ex- Skoda Octavia II 1.6MPI Ambiente HB - 05
ex- Peugeot 406 2.0l -00

vasara

Tuossa mitään hankintalakia kierretä.
Saahan ostaja määritellä tarpeensa ennen kilpailutusta. Jos yksi kriteeri on se, että auton
pitää kestää käytössä, niin silloinhan dsg- laatikoita ei ostajan aikaisemman kokemuksen
perusteella voi hyväksyä.
Tavaran tarjoajat voivat tarjota annetun kriteeristön mukaisia laitteita.. jos ei valikoimasta
löydy, niin voi voi. Tehkööt sellaisia tuotteita että kelpaa.

"Taky" kirjoitti tuossa edellä täyttä asiaa.

Tangerine

Ihmetyttää hieman pelastuslaitoksen valinnat kun katsoo Saksan TUV tilastoa (2011) joka kuvastaa suhteellisen hyvin teknistä laatua. Perustuu yli 7 miljoonaan katsastettuun autoon.Mersun ML sarja huonoin sijalla 97. Q7 sijalla 72 ja tuareg sijalla 91. Tärkein kriteeri pitäisi olla tekninen toimivuus koska ihmishenkiä kyseessä. Toyotan land gruiseria listalla ei ollut, mikäli samaa laatua kuin muut toyotat niin lienee ylivoimainen ykkönen. Merkkien status ei saisi määrätä valintoja.

gunman

Lainaus käyttäjältä: Santeri - 12.09.13 - klo:09:45
Eikös muuten tiguania saanut jossain välissä momenttimuunnin automaatilla (tiptronic nimellä meni) ? Vai muistanko väärin ?

Vuosimalleissa -08 ja -09 automaattilootana oli Tiptronic (perinteinen momentinmuunnin).

(Wikipeedia kertoilee, että DSG tuli ko. automalliin vasta kesällä -10)
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Urlaub

Poliisi Transporterista petti jarrut: http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisiauto_rysahti_aidan_lavitse_katso_kuva/

Väittäisin kuskina toimineen konstaapelin puhuvan lööperiä. Ei kaikki jarrut noin vaan petä.. Ettei vaan olisi mennyt polkimet sekaisin?  ???

jf

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.09.13 - klo:10:06
Saahan ostaja määritellä tarpeensa ennen kilpailutusta. Jos yksi kriteeri on se, että auton
pitää kestää käytössä, niin silloinhan dsg- laatikoita ei ostajan aikaisemman kokemuksen
perusteella voi hyväksyä.
Hylkäsiväthän he aikanaan Marsun robottilootatkin, kun eivät pysyneet koossa. Silloin ei vissiin kierretty lakia, kun ei osunut Vag:iin?  ::)
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

JarnoF

Siis samalla tavallahan valtio/kunnat "kilpailuttaa" työpaikkailmoitukset. Talossa on jo joku vakio hyväksi havaittu määräaikainen, jonka sopimus on menossa umpeen. Häntä ei saada kuitenkaan suoraan palkata toiseen avautuvaan määräaikaiseen paikkaan, koska siitä on lain mukaan järjestettävä avoin haku. Pätevyyskriteerit voidaan kuitenkin virittää työpaikkailmoitukseen niin spesifisiksi, että ainoastaan se yksi vakio määräaikainen sopii kuvaukseen.

tuRboman

Niin, tätä asiaahan vois pohtia siltäkin kannalta, että mitä jos olisitkin ITSE ostajan asemassa. Tuohon käyttöön tarkoitettua peliä hankkimassa. Miten Crafter, saisko sitä täyttämään kriteereitä?
"All 4 The Driver"

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tangerine - 12.09.13 - klo:10:55
Ihmetyttää hieman pelastuslaitoksen valinnat kun katsoo Saksan TUV tilastoa (2011) joka kuvastaa suhteellisen hyvin teknistä laatua. Perustuu yli 7 miljoonaan katsastettuun autoon.Mersun ML sarja huonoin sijalla 97. Q7 sijalla 72 ja tuareg sijalla 91. Tärkein kriteeri pitäisi olla tekninen toimivuus koska ihmishenkiä kyseessä. Toyotan land gruiseria listalla ei ollut, mikäli samaa laatua kuin muut toyotat niin lienee ylivoimainen ykkönen. Merkkien status ei saisi määrätä valintoja.
Pelastuslaitoksen johtoautothan on yleensä neliveto pakettiautoja, jotka sorvattu koripajalla laitoksen tarpeisiin sopiviksi.

TUV tilasto nyt ei kerro auton luotetttavuudesta yhtään mitään. Jos auto mennyt katsastukseen, niin oletettavasti sen vaihdetaatikko on toiminut ja nokkaketju ei ole ollut poikki, jotta se on voitu sinne ajaa.. Tälläiset auton kokonaan käyttökelvottomaksi tekevät viat on siis ollut pakko korjata ennen katsastusta. Lisäksi katsastuksessa ei tälläisia suuria vikoja edes tutkita.
Jos taas tukivarsi löysä, ajovalopolttimo rikki tms, niin se näkyy katsastustilastossa, mutta vielä sillä pääsee eteenpäin huoltoon saakka.

Tuv tilaston listan kärjessä on lähinnä pikkuautoja (ja harrastusautoiksi luettavia Porscheja jne.).. Mistäköhän johtuu? No siitä, että niillä ajetaan niin vähän ja käyttö on pikkuautoilla kauppakassin omaista.. ei niillä ajeta niinkään kuluttavampaa työajoa / kilpaa autobaanalla (..no Porscheilla ajetaan, mutta ne on siihen tarkoitettu :) )
Porsche taas ei ole Saksassa (tai muuallakaan) kenenkään ainot auto, nekin on tilastoissa pienillä kilometreilla ja varmasti silmäterää hoivataan paremmin kuin käyttistä.
Isot maasturit taas ostetaan yleensä tarpeeseen / vetureiksi ja käyttö paljon kuluttavampaa.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.09.13 - klo:13:33
TUV tilasto nyt ei kerro auton luotetttavuudesta yhtään mitään. Jos auto mennyt katsastukseen, niin oletettavasti sen vaihdetaatikko on toiminut ja nokkaketju ei ole ollut poikki, jotta se on voitu sinne ajaa.. Tälläiset auton kokonaan käyttökelvottomaksi tekevät viat on siis ollut pakko korjata ennen katsastusta. Lisäksi katsastuksessa ei tälläisia suuria vikoja edes tutkita.

TÜVin sijasta kannattaa katsella ADACin eli Saksan tiepalvelun tilastoja. Ne kertovat maantiellä ilmenneistä ongelmista.


mremonen

Helsingissä näyttää olevan ainakin tällainen.

Enivei, edelleen olen sitä mieltä, että tuolla vaatimuksella vain pedataan jotain haluttua merkkiä. Sen verran tullut noita julkkupuolen hankinta-ilmoituksia nähtyä. Vaikken yhtään autoa ole sinne myynytkään.

Mutta mikäs siinä. Voi se olla, ettei DSG ole noihin käyttöihin paras. Ei niitä taida montaa olla tukkirekoissakaan.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Tangerine

Ei ole sattumaa että tuv tilaston viimeiset mallit menettää huomattavasti nopeammin arvonsa - on ne sitten pieniä tai isoja autoja. Kuluttajathan käyttäytyisi täysin järjenvastaisesti jos hinta ja laadukkuus ei kulkisi käsi kädessä..

Karvis

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.09.13 - klo:14:22
Enivei, edelleen olen sitä mieltä, että tuolla vaatimuksella vain pedataan jotain haluttua merkkiä. Sen verran tullut noita julkkupuolen hankinta-ilmoituksia nähtyä. Vaikken yhtään autoa ole sinne myynytkään.

Tuon julkisen hankitalain ongelma on juuri tämä, että jos haluaa hankkia jonkun tietyn tai tietynlaisen auton(tai muun tuotteen) niin vaatimukset on pakko laittaa sellaiseksi että vain ne halutunlaiset tuotteet sopii kriteereihin. Onneksi tuo kilpailutusraja tuplattiin joitain vuosia takaperin, niin esim. normi pakun voi hankkia juuri sellaisena kuin haluaa eikä tarvitse ostaa sitä halvinta mahdollista ja tarkoitukseen huonosti sopivaa shitikan raatoa pajotettavaksi ::) Tai volkkaria....
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 12.09.13 - klo:15:00
Tuon julkisen hankitalain ongelma on juuri tämä, että jos haluaa hankkia jonkun tietyn tai tietynlaisen auton(tai muun tuotteen) niin vaatimukset on pakko laittaa sellaiseksi että vain ne halutunlaiset tuotteet sopii kriteereihin. Onneksi tuo kilpailutusraja tuplattiin joitain vuosia takaperin, niin esim. normi pakun voi hankkia juuri sellaisena kuin haluaa eikä tarvitse ostaa sitä halvinta mahdollista ja tarkoitukseen huonosti sopivaa shitikan raatoa pajotettavaksi ::) Tai volkkaria....

Valtiollahan on käytössä ns. Hanselin lista eli Hansel on tyypittänyt autot (+ tietokoneet, puhelimet, klemmarit, kirjekuoret jne jne) valmiiksi ja neuvotellut hinnat kohdilleen. Niinpä valtion viranomaiset voivat ostaa Transporterinsa ilman kilpailuttamista. Samalla listalla on myös Octavia, Passat ja taitaa olla Golfikin.

Kunnilla ei tuollaista ole käytettävissä.

Ville R

Lainaus käyttäjältä: mremonen - 12.09.13 - klo:14:22
Helsingissä näyttää olevan ainakin tällainen.

Tuo on ihan ääripää johtoautosta. Yleensä ne on T5/Vito alustalle, neliveto tai ilman. Helsinki tuntuu suosivan Mersun GL:ää, toisille riittää Koreanpoikien maasturi. Meillä on tehty myös Range Rover Evoque tuohon tarkoitukseen, oli aika läyhä. Nyt on tulossa Nissan.

Siis ihan vaan pointtina, että monenlaista ja monenmerkkistä autoa tehdään

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tangerine - 12.09.13 - klo:14:57
Ei ole sattumaa että tuv tilaston viimeiset mallit menettää huomattavasti nopeammin arvonsa - on ne sitten pieniä tai isoja autoja. Kuluttajathan käyttäytyisi täysin järjenvastaisesti jos hinta ja laadukkuus ei kulkisi käsi kädessä..
Miten porsivat nokkaketjut ja Dsg:t näkyvät "laadukkuutta" mittaavassa tuv- katsastustilastossa?

Siinä olet kyllä oikeassa, että kuluttajat toimivat järjenvastaisesti.. siihen koko kuluttaminen pitkälti perustuu.

Passatti

Ei mikään ihme ettei huoli.Ei taida VW konsernikaan niitä huolia kun Aisin on saanut miljoonan laatikon tilauksen VW:ltä kirjoittaa ruotsalainen Auto,Motor och Sport tänään.
Always lead, never follow

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 12.09.13 - klo:08:49
Momentinmuunnin vaihteisto on työkoneissa yleistä tekniikkaa ja kestävyydeltään raskaissa olosuhteissa kestäävä vaan ei energiaystävällinen.

Ei taida poliisiautoissakaan olla DSG:tä? Manuaalivaihteisti on hyvä jos ajetaan ja momentinmuunnun automaattilaatikko jos madellaan.

Olen poliisit-ohjelman suuri fani :), ja kyllä niissä uusinokkaisissa Transportereissa on ollut automaatin keppi ohjelmassa näkösällä. Tosin taitaa olla märkä versio DSG:stä noissa autoissa???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy