1.5 TSI

Aloittaja Ranssi, 07.07.16 - klo:21:29

« edellinen - seuraava »

KKN

Lainaus käyttäjältä: Kimppari - 21.11.23 - klo:11:53Nesteen sivut suosittelee 1.5tsi Superbiin 0w20 öljyänsä, mutta tuoteselosteessa lukee näin:
Neste Pro+ W LL-IV 0W-20 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka on kehitetty erityisesti LongLife-palvelua varten, jota käytetään VW-, Audi-, Skoda- ja Seat-dieselmoottoreissa pidennetyissä öljynvaihtoväleissä.

Lisäksi puhutaan 15tkm/12kk vaihtovälistä ???
Eikös tässä oo kumminkin normaalisti 30tkm öljynvaihtoväli ja huollot käyttää ensisijaisesti 0w20 öljyä?

Edit:
Castrolin sivut sanoo oman 0w20 öljyn kohdalla näin:

Normaali : Vaihto 15000 km/ 12 kuukautta
Ensisijainen, joustava (maks.) : Vaihto 30000 km/ 24 kuukautta

Aika jännä, että ensisijaisesti suositellaan öljyt vaihdettavaksi 30tkm välein eikä 15tkm  :D


Nesteen sivuilta kun katsoo voiteluainesuosituksia autoihin, niin pitää valita vaihtoväli -kohdasta "ensisijainen, joustava (maks.)", mikä näissä vehkeissä on se n. 30tkm. Oletuksena on "normaali", joka antaa sen 15tkm vaihtovälin. Tuo Nesteen öljy on oikeaa tavaraa,
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Kimppari

Lainaus käyttäjältä: KKN - 21.11.23 - klo:11:59Nesteen sivuilta kun katsoo voiteluainesuosituksia autoihin, niin pitää valita vaihtoväli -kohdasta "ensisijainen, joustava (maks.)", mikä näissä vehkeissä on se n. 30tkm. Oletuksena on "normaali", joka antaa sen 15tkm vaihtovälin. Tuo Nesteen öljy on oikeaa tavaraa,

Näköjään juu pitikin valita tuo ensisijainen.
Superb 1.5TSI Style combi -21
ex:
Octavia 1.4TSI Elegance Combi -15
Octavia 2.0FSI Elegance HB -05

Treemer

Riittääkö motonetin säteilylämmitin tähän moottoriin? Onko rahan haaskausta vai toimiiko nuo hyvin? Tulisi halvaksi.

Treemer

Lisäkysymys, mitä öljyä vm 2020 1.5 tsi(110 kW) tulisi laittaa? Onko järkevää tehdä 15 tkm välein ylimääräinen öljynvaihto kun ajo on lyhyttä pätkää?

Tos®

#964
Kannattaa katsoa mikä se valmistajan vaatimus on, eTSI moottorissa VW 508.00 luokituksen öljyä.
Olen vaihtanut 15tkm välein itse ja muuten LL ohjelman mukaisesti huollot.

https://www.mobil.fi/fi-fi/b2b-product-selector tuolta voi hakia rekisterinumerolla.

Valitsin Mobil  ESP x2 0W-20 siinä on LSPI suoja, koska  täyttää ACEA C6 luokan

Castrol EDGE 0W-20 LL IV täyttää vain ACEA C5 luokan, jossa ei ole tuota suojausta - tiedä sitten onko siitä hyötyä...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

sorppi

Meidän 2020 110kw 1,5 eTsi Golfiin (45tkm, DSG, webasto) on tulossa ensimmäinen huolto sinä aikana kun se on ollut meillä.
Autolla ajetaan kakkosauton statukseen oikeuttava noin 10tkm/vuosi. Mitään ongelmia ei ole ollut, ajot satunnaisesti työmatkaa pks ja kotinurkilla pyörimistä.
Varasin jo K-Autoon huollon muttakun hinta tuntui vähän isolta (öljyt, raitisilma, tulpat, jarruneste+ valohoidot 799e), kysäisin kuitenkin omalta luottopärnäseltä. Hintaa ei alkanut laskea mutta lupasi että varmasti halvempi kuin merkkihuollossa.

Mikä jäi mietityttämään niin hän mainosti että näihin tsi koneisiin kannattaisi tehdä joku öljykäsittely joka puhdistaa konetta, männänrenkaat ja öljykanavat ettei ala sitten sadassatonnissa syömään öljyä. Eli vanhaan öljyyn laitetaan jotain ja käytetään kone lämpimäksi ja sitten öljyn mukana poistuu kökköä. Joku vastaava käsittely tehtäisi myös polttoainejärjestelmälle.

Onko jostain tällaisesta palstalaisilla kokemuksia suuntaan tai toiseen?

Mulla on nyt vielä huoltovaraus molempiin paikkoihin mutta harkitsen ehkä vielä päivän pari. Kannattaako maksaa arviolta satku ekstraa että saa digitaaliseen huoltokirjaan leiman K-Autosta ja liikkumisturvan. Negapuolella se että merkkihuollossa mitään öljyn- ja p-a-järjestelmän käsittelyitä ei edes tarjota.
Golf First Edition Style Premium 1,5 eTSI -20
Audi Q4 eTron 40 -21
Exät: Xc60, Hilux, A3, Optima, Civic, Passat, Civic, Avensis, 525tdsa, Civic, A4, Passat, A4, 100, 320i, 200E, 240D, 200D, Escort, 242, 144, 1200L

KKN

Tuolla öljykäsittelyllä varmaankin tarkoitetaan huuhtelua Fortella tai vastaavalla pesuaineella. Onko siitä mainittavaa hyötyä noin uudessa ja vähän ajetussa autossa on sitten hyvä kysymys. En usko että menetät mitään oleellista vaikka jäisi tekemättä noilla kilsoilla, kun kuitenkin kyseessä moottori jossa käytetty viimeisintä huutoa olevia moderneja öljyjä ja missä ei ole tiedossa noita vanhempien TSI koneiden öljynkulutusongelmia. Polttoainejärjestelmän putsauksessa laitetaan vaan tankkiin puhdistusaine, jonka voit itsekin tehdä. Silloin tällöin antaa autolle kenkää moottorin ollessa lämmin ja ajelee vaikka moottoritiellä pidempään, niin pysyy paikat puhtaampina ja saa männänrenkaat kuormaa.

Tosi juttu on, että aika kalliiksi on huollot menneet, vaikka ihan perusjuttuja tehdään. Odotas vaan kun tulee se jakohihnan vuoro kahden vuoden päästä. Jos hintaero on satanen pärnäsen ja merkkihuollon välillä, niin itse maksaisin sen erotuksen siitä merkkihuollon leimasta ja liikkumisturvasta.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

sorppi

Lainaus käyttäjältä: KKN - 01.02.24 - klo:08:09kyseessä moottori jossa käytetty viimeisintä huutoa olevia moderneja öljyjä ja missä ei ole tiedossa noita vanhempien TSI koneiden öljynkulutusongelmia

Tietoa vai mutua? Ei ole vielä niin paljon näitä koneita rullattu. Nettiauton haulla löytyy 9kpl >100tkm ajettua eTsi moottoria.
Golf First Edition Style Premium 1,5 eTSI -20
Audi Q4 eTron 40 -21
Exät: Xc60, Hilux, A3, Optima, Civic, Passat, Civic, Avensis, 525tdsa, Civic, A4, Passat, A4, 100, 320i, 200E, 240D, 200D, Escort, 242, 144, 1200L

fixed

1.5 tsi tuli jo kolmoskoppasessa faselift Octaviassa ja niitä löytyy jo jonkin verran 200 tkm ajettuinakin. Ei ole viidakkorumpu huudellut, että olisi 1.5 tsi-koneissa öljynsyöntiongelmia isommin ollut. Riittävän usein öljynvaihto, niin mitään öljytilan pesuja tarvita ensimmäiseen kymmeneen vuoteen/200tkm. Kerran vuodessa, kun vaihtaa öljyt koneeseen, vaikka ajetaan kuinka vähän, niin pysyy kone puhtaana.

KKN

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 01.02.24 - klo:11:54Tietoa vai mutua? Ei ole vielä niin paljon näitä koneita rullattu. Nettiauton haulla löytyy 9kpl >100tkm ajettua eTsi moottoria.

1.5 TSI koneita tosiaan ollut markkinoilla jo hyvän aikaa eri versioina ja aika varman koneen maineessa ovat, jos vertaa niihin tiettyihin vanhempiin ketjukoneisiin. Itsellä DPCA version kanssa menty nyt sen 80tkm. 30tkm öljynvaihtovälillä litran verran tarvinnut lisätä uudesta saakka. Se kevythybridiversiokin lienee aika pitkälti sama kone, mutta mutua tämä kaikki toki on.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

sorppi

Kiitos kommenteista. Otetaan huomioon.
Golf First Edition Style Premium 1,5 eTSI -20
Audi Q4 eTron 40 -21
Exät: Xc60, Hilux, A3, Optima, Civic, Passat, Civic, Avensis, 525tdsa, Civic, A4, Passat, A4, 100, 320i, 200E, 240D, 200D, Escort, 242, 144, 1200L

sorppi

Tuli nyt sitten käytettyä Golf luottokorjaamolla. Alle 500e koko huolto joka sisälsi myös: https://bgprod.fi/huoltopalvelu/bg-performance-huolto/ -käsittelyn. öljyt+suod., tulpat, raitisilmasuodatin, ilmansuodatin, jarrunesteet.

Ilman tuota BG käsittelyä ja ilmansuodatinta marmorilla huollon hinta olis ollu 800e.

Minulle on lähes käsittämätöntä että jos auto on huollettu viimeksi kaksi vuotta sitten, ettei merkkikorjaamolla vaihdeta ilmansuodatinta. Itse olen omiin autoihin vaihtanut sen yleensä joka syksy.
Golf First Edition Style Premium 1,5 eTSI -20
Audi Q4 eTron 40 -21
Exät: Xc60, Hilux, A3, Optima, Civic, Passat, Civic, Avensis, 525tdsa, Civic, A4, Passat, A4, 100, 320i, 200E, 240D, 200D, Escort, 242, 144, 1200L

Tos®

Moottorin ilmansuodatin vasta 90tkm huollossa
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heller

Lainaus käyttäjältä: KKN - 01.02.24 - klo:15:011.5 TSI koneita tosiaan ollut markkinoilla jo hyvän aikaa eri versioina ja aika varman koneen maineessa ovat, jos vertaa niihin tiettyihin vanhempiin ketjukoneisiin. Itsellä DPCA version kanssa menty nyt sen 80tkm. 30tkm öljynvaihtovälillä litran verran tarvinnut lisätä uudesta saakka. Se kevythybridiversiokin lienee aika pitkälti sama kone, mutta mutua tämä kaikki toki on.
Itellä oli -17 vuoden 1.5TSI golffi (DADA?) enkä 90tkm aikana koskaan lisännyt öljyä. Pari kertaa katsoin tikkua, enkä nähnyt tarvetta. Huollot oli 300/500e marmorilla.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Tos®

Omalla on ajettu nyt 46tkm, ekat öljyt vaihdatin heti 5tkm, seuraava vaihto 15tkm kohdalla ja sitten 30tkm ja viimeisin nyt hiljattain 45tkm.

Ei vie öljyä, kun ei noudata longlife-vaihtoväliä  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mfroberg

Vaimon edellinen Golf 1.5 TSI 96kW normihuolloIlla. Ajettiin muistaakseni 95 tkm ilman öljynlisäämistä, Nykyinen samalla koneella 80 tkm ajettu myös
eikä tarvetta öljynlisäämiselle. Kunhan noudatetaan huolto-ohjelmaa.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy