2.0 TDI PTC-vastus

Aloittaja JiiÄssä, 17.03.11 - klo:12:58

« edellinen - seuraava »

JiiÄssä

Kovin tuntuu kylmän kalskealta tuo rouvan pirssi..

Korjaamolla ohimennen käväsin lukeen koodeja nii nakkas tämmöset tauluun..






Onko joku vaihellu nuita lämpöelementtejä, vai onko vika sitten tuossa ohjausmoduulissa? Pahaki rasti vaihtaa?

Ja toisekseen, voiko tuo lisälämmitinvastus oikiasti olla nii merkitsevä ku tuo töttörö ei kyllä tällä hetkellä pysy lämpimänä sisältä ees 10 asteen pakkasessa, vaikka moottorinlämmöt toki pysyy 90 asteessa aina tuonne -25 pakkaseen saakka..


Jos tälle aiheelle on joku parempi paikka nii motelaattorit vois siirtää siihen parhaaseen.. koskettaa varmaan muitakin malleja..

Auto siis tässä tapauksessa A3 2.0TDI, -03

care

#1
Samanlaisesta mutta vuotta nuoremmasta meni myös tuo PTC-vastus pimeäksi. En tosin huomannut sitä mistään muusta kuin VAG-COMin herjasta. Moduuliin ei tule muuta kuin virtapiuhat akulta ja CAN-BUS -ohjaus, joten koko paketin vaihdoksi menee.

Uusi osa maksaa yli 300,-, joten tilasin omani Saksan eBaysta purkuosana satasella (1K0963235E) - Golfissa ja Passatissa on ollut juuri sama elementti. Elementin paikka on kyllä ikävä vaihtamista ajatellen; Erwin käskee purkamaan keskikonsolin, jotta tuohon pääsisi käsiksi. Merkkihuolto sai kuitenkin oikaistua eikä konsolia koskaan poistettu paikoiltaan. Aikaveloitusta oli noin tunnin verran.

Late

Näissä sama lämmitysvastus:  "jos vaan -> 8P-7-101 044 alusta tunnus on tuon alle"

A3 2004-2007
Golf 2004-2007
Jetta 2006-2008
Passat 2006-2007
Altea 2004-2010
Leon 2006-2010
Octavia 2004-2008

Tuolta jotakin löytyy:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=113468

JiiÄssä

Nyt ois uus vastus tulossa saksanmaalta ja pitäs alkaa suunnittelee paikalleen pajotusta..

Jos jollain vinkkejä asiasta nii mielellään otetaan vastaan.. sana on vapaa..



KEG

#4
Ostitko eBay:stä vai joltakin saksalaiselta dealerilta?

Itsellä olisi tarve uusia lämmitysvastus myös ja halvinta mahdollista myyjä etsiskelen. Nyt ei näkynyt olevan eBay:ssä kenelläkään aktiivisessa myynnissä. Pistin kuitenkin muutamaan paikkaan kyselyä, josko aiemmin myynnissä ollut elementti olisi vielä myymättä.

Lainaus käyttäjältä: Late - 17.03.11 - klo:13:56
Tuolta jotakin löytyy:
http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=113468
Näillä ohjeilla löytänee varmaan lämmityselementin myös 3C Passatista?

JiiÄssä

ebayn kautta joltain saksalaiselta se tuli..

Ei oo vastus vielä paikoillaan.. just ajelin auton talliin ja suunnitelmissa alkaa pikkuhiljaa tutkimaan asiaa että mistä kautta sitä alkas pajotteleen..





KEG

#6
Nyt täytyy kysyä viisaimmilta kun itse en oikein ymmärrä onko vastuksessa vikaa vai ei.

VCDS antaa vikakoodiksi, että lämmityselementti on vioittunut
http://img834.imageshack.us/img834/5492/7dfaultcode.png
Vikakoodia ei voi poistaa, antaa vikailmoitusta että VCDS ei tuo toimintoa.
Voiko lämpöelementin vikamuistia putsata?

Kun CAN-väylän irrottaa lämpöelementistä niin VCDS ei löydä komponenttia -> OK
Kun väylän taas pistää kiinni niin vika on edelleen säilössä -> tämäkin varmaan OK

Output test:n ajamalla elementissä tuntuisi olevan eloa?!?
http://img233.imageshack.us/img233/1505/7dauxoutputtest.png

Tästä heräsi epäilys siitä onko elementti oikeasti rikki vai onko sen vikamuistiin jäänyt jokin vikatilanne joka nyt kummittelee siellä? Onko jollain parempaa ymmärrystä tuosta lämppäristä?

EDIT: Taitaa olla kuitenkin kaput jos RossTech:n vikakoodien selityksiä lukee.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00361

care

Olen siinä uskossa, että noissa harvemmin itse vastus hajoaa vaan se samassa paketissa oleva ohjain. Oletko katsonut, muuttuuko elementin teho moottorin lämmetessä?

KEG

Täytyy katsoa saako tuon lämmityselementin päälle normitilassa.
Jostain lueskelin, että puhallusta 80% tai yli ja lämmöt täysille niin pitäisi lähteä päälle (ECON ei päällä).
Tyhjäkäynnillä pitäisi antaa noin 600W ja ajossa 1kW.

Omituista on kyllä se, että VCDS:llä onnistui output testissä elementin ohjaus eli miten se ohjain voi olla rikki?!?

Voisiko lämmittimessä olla useampia elementtejä rinnan ja jokin/jotkin niistä on rikki ja siksi ilmoittelee vikaa?

tsiih

Kytkentäkaavion kuva on sen näköinen että olis kolme rinnan. Avatkaas se vanha vastus, mäkin haluan tietää mitä se on syönyt  ;)
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Nykäne

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 14.11.11 - klo:20:32
Avatkaas se vanha vastus, mäkin haluan tietää mitä se on syönyt  ;)

Ei tartte avata, lukekaa tästä pdf:stä  ;)
Glf V TSI 90kW -09

Kapa

Oma kokemus noista PTC-vastuksista on melko huono. Itselläni on ollut 1.4 TDI, jossa ei ollut vastuksia ja sen jälkeen 1.9 TDI, jossa vastukset ja ainakaan minä en huomannut merkittäviä eroja lämmityksessä.

dosetti

Edellinen autoni oli 2000 vm. Toledo TDi. Tämä nykyinen Jetta lämpenee käynnistyksen alkuvaiheessa huomattavasti nopeammin ja laitoin sen tuon PTC-vastuksen ansioksi. Pakkasaamuna kun laittaa auton käyntiin ja puhallukset tuulilasille niin tuulilasihan ehtii sulaa ikkunoiden raaputtamisen aikana! Uskomatonta. Muu lämpiäminen on myös nopeampaa, eli tällä perusteella laittaisin itse rikkoontuneen PTC-vastuksen ehdottomasti kuntoon.

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Nykäne - 14.11.11 - klo:20:47
Ei tartte avata, lukekaa tästä pdf:stä  ;)
Eikun mä haluan tietää mikä sieltä on hajonnut. Kiitos muuten informatiivisesta linkistä.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

KEG

#14
7D - Aux Heater:n Meas block 01 loggaamalla ei näyttänyt vastus menevän missään kohtaa päälle (näytti OFF:ia), eikä lämmintä tullut ennen kuin moottori alkoi lämmetä. Tuli kokeiltua kaikki mahdollsia keinoja, mutta missän kohtaa ei vastus mennyt päälle. Voiko tuo vika estää normaalitilassa vastuksen käytön, mutta testi moodissa voidaan ohittaa jotain suojauksia?

Taitaa siis olla mennyttä lämmitintä ja vaihtokalua pitänee alkaa metsästää.

Kun saan "uuden" käytetyn ostettua niin pitänee pistää vanha lihoiksi ja katsoa mikä siellä on mennyt rikki.

EDIT: Vaihto-osa tilattu, joten kohta pitäisi olla taas lämmintä heti startista lähtien. Satasen pintaan lähti postikuluineen ja myyjä antoi vielä 6kk takuun vaikka käytetty osan onkin kyseessä :).

KEG

Nyt tuli korjausoperaatio tehtyä ja toimii. Heti käynnistyksestä alkaa lämmintä ilmaa tulla sisään.

Aikas ahtaassa paikassa tuo lämmitin oli, mutta vanha lähti pois ja varalaite meni tilalle. Liikoja en viitsinyt purkaa vaan mentiin sieltä missä aita oli matalin...

Päällisinpuolin vanha elementti näytti hyvältä, joten pitänee purkailla ohjainyksikköä.

KEG

Päällisin puolin vaikuttaa kunnossa olevalta ja myös sisältä kaikki näyttäisi OK. Mikään komponentti ei ole kärähtänyt, joten pikaisella tutkinnalla syytä vikaan ei ole löytynyt.

3 FET:iä hoitaa virransyötön lämmityselementille, mutta ne ovat kunnossa kuten myös itse vastukset. Viittaisi ohjauspuolen ongelmalle... Katsotaan jaksaako tuota enempää tonkia kun piirilevy on liimattu kiinni moduliin ja sitä ei tuntunut saavan irti ilman, että joutuisi käyttämään jonkinkin verran väkivaltaa.

Parit kuvat laitteesta
http://img196.imageshack.us/img196/4864/auxheater1.jpg
http://img841.imageshack.us/img841/5678/auxheater2.jpg

malmgren

Oisko KEG:llä antaa hyviä asennusvinkkejä ja menikö vaihtotyössä kauan?
Octavia 2.0TDI DSG -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy