Octavian ratin Airbag poissa pelistä

Aloittaja JPa76, 14.02.22 - klo:15:25

« edellinen - seuraava »

JPa76

Parina päivänä kuului hankaava ääni kun rattia käänsi, mutta tänään saman äänen päätteeksi naksahdus ja välittömästi syttyi Airbagin virhevalo. Eli varmaankin jokin johdin mikä menee ratin airbagille irtosi/rikkoitui. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja mahdollisia vinkkejä miten lähisi asiaa selvittämään, ennen kuin pitää turvautua merkkihuoltoon?

Jultsu

Eiköhän sieltä se "kellojousi" eli airbagin spiraali ole naksahtanut katki. Viisaammat osannee sanoa vaatiiko sen vaihto tämänikäisessä jotain koodausta tai sopeutusta. ennen muinoin riitti vaan kun hakee romarilta täsmälleen vastaavalla osanumerolla olevan osan ja sitten ajelee hetken parkkiksella ympyrää että ajonvakautukset yms. kalibroituu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

jollilaj

Juu kellojousi todennäköisesti, itsellä sama kävi 2010 Fl octaviassa. Hain romuttamolta vastaavalla osanumerolla olevan osan ja vein korjaamolle vaihdettavaksi kun en itse uskaltanut alkaa airbagien kans tolskaamaan  :D ei montaa kymppiä maksanu. Kattoa huomisella tuosta autosta sitä kuittia lukiko mitään sopeuttamisesta, jotenki muistelisin että oli vaan heittää uusi osa paikalleen

JPa76

Varmaankin tarkkaosanumero selviää vain avaamalla ohjauspyörän "kotelo", näytti youtubesta löytyvän video missä se avataan?

jollilaj

Oli tuossa minun kuitissa selvitys missä lukee että vaihdon jälkeen koodaus, tehtävä kohdassa lukee kylläkin vain vikamuistin luku. Eipä tuosta paljon apua sulle ollut :D Ja tuo osanumero tosiaan tulee näkyviin kun niitä muoveja siitä ratin takaa aukoo hieman.

JPa76

Eihän näitä kellojousia tunnu saavan mistään, ei romuttamoilta eikä uutena. Seuraavan kerran osia saapuu Suomeen ehkä 11.3.2022. Osanumero on 5K0.953.569.C


JPa76

Näyttäisi tyrkyttävän "seuraajaa" Part number: 5K0953569C - now is avaible Successor: 5K0953569E Uskaltaakohan sitä tilata?

M_M

Tuo -E loppuinen on highline ja -C on midline, tuo uudempi tukee enemmän ominaisuuksia. Kaipa se sopii siihen tilalle, koodaus sille on joka tapauksessa tehtävä jotta se saadaan ajan tasalle auton varusteista.

Siinä on tuki monitoiminäytölle ja vakionopeussäätimelle kuten alkuperäisessäkin osassa. Lisäksi se tukisi monitoimiohjauspyörää ja automaattivaihteistoa, mutta varmaan se toimii ilman noitakin kun vaan koodaus on oikea.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

makelja

Ainakin aikoinaan kun Audi A4:een vaihdoin tuon niin uudempi sopi heittämällä. Ainakin siinä on että sen kalibroinnin joutuu tekemään. Mutta sen joutuisi tekemään myös vaikka vaihtaisi saman versioisenkin.

Count

Koodaus on helppo nakki VCDS:llä kun vain katsoo vanhasta mallia.
Sellainen ero voi olla, että käytetty osa on ehkä ollut sedanissa ja farkussa ei siten takalasin pyyhkijä toimi. Rattinapit jne. sama homma.
VCDSn rasti ruutuun koodaus ei välttämättä toimi.

Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

JPa76

Tänään vihdoin tuli Skoda kuntoon, tosin joutuivat laittamaan VW:n vastaavan kellojousen, koska Skodan vastaavaa ei vieläkään ole saatu maahan, mutta tälläkin vika korjaantui. Hinnaksi tuli kaikkiaan 559â,¬.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy