Turbon käyttöikä ja remontin hinta?

Aloittaja audioman, 21.07.12 - klo:14:40

« edellinen - seuraava »

audioman

Octavia RS TDI CR vm 2008, ajettu 126 000 km: moottori meni "vikasietotilaan" eli tehot pois ja hehkun merkkivalo vilkkuu. Korjaamolta kerrottiin, että ahtimesta on mennyt joku kalvo josta syystä koko turbo menee vaihtoon. Autoa ei ole koskaan lastutettu tms. Onko foorumilla kokemuksia: miten kauan turbo kestää, ja mitä remontti maksaa erilaisissa Octavioissa?
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

MasTurbo

Kyllähän ne solmut maksaa sen tonnin helposti. Marmorilla varmasti enemmänkin. Kyllä sen ahtimen pitää kestää enempi kuin 126tkm. Maanantai malli ollu lienee..

Kannattaa kysellä ahdin remppoja mm fin-turbolta jne...
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Zaasa

Onko mitään totuutta jutuissa joita olen kuullut pariltakin asiantuntijalta :)? Turbo vaihtoon 200000km kohdilla.
Vaikuttaako pätkä/taajama ajo turbon ikään?

Taky

Lainaus käyttäjältä: audioman - 21.07.12 - klo:14:40
Onko foorumilla kokemuksia: miten kauan turbo kestää, ja mitä remontti maksaa erilaisissa Octavioissa?


Alla olevassa 2010 1.6 TDI CR Octaviassa on 146 000 km mittarissa eikä mitään oireita turbossa tai muuallakaan.
Edellisillä turbotetuilla autoilla menty reilusti yli 200 000 km ongelmitta.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

eGetin

Omasta meni orkkisturbo vaihtoon 450tkm kohdilla. Oikeasti olisi tarvinnut vain alipainekello uusia mutta Ebaystä löytää sopuhintaisia kunnostettuja vaihtoturboja joten oli sama sitten laittaa parempikuntoinen tilalle.

apche

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 21.07.12 - klo:18:41
Omasta meni orkkisturbo vaihtoon 450tkm kohdilla. Oikeasti olisi tarvinnut vain alipainekello uusia mutta Ebaystä löytää sopuhintaisia kunnostettuja vaihtoturboja joten oli sama sitten laittaa parempikuntoinen tilalle.

Omasta meni turbo ~250tkm kohdalla. Ilmeisesti laakeri porsi. Aluksi katosi tehot ja ääni oli seuraavanlainen:
1.9 TDi octavia 2, turbocharger failure

Ajelin tuon vielä huoltoon tutkailtavaksi ja matkalla sinne jumitti koko hyrrä ku loppui tuo ulina, mutta perille pääsi kuitenkin. En tiiä oliko riski ajaa se huoltamolle, mutta eipä tuo ollut ku muutama km...

Uuden turbon hinta suomessa oli alkaen 900â,¬ ja merkkiliikkeessä 1670â,¬ :D Saksasta (http://www.turbolader.net/) sain sitten uuden Garretin 2 vuoden takuulla postikuluineen n. 500â,¬:een. Työt (tiivisteitä, turbon öljyputki, öljyt ja suodatin) toiset 500â,¬. Itsekin tuon olisi vaihtanut, mutta on niin veemäisessä välissä ja pelotti että en saa pakosarjan pultteja suosiolla auki, niin luovutin tee-se-itse -meiningin tuossa kohtaa.

Seuraavaksi sitten kaksoismassavauhtipyörä ja kytkinremppa. Ei tosin vielä oireile mitenkään, mutta kun alkuperäisiä ovat 270tkm ajetussa, niin jossain vaiheessa ne menee kuitenkin.

katteja

Ongelman ja ns asian ohitse kysyisin seuraavaa.
Eli, onko koneet olleet ns long life huollon piirissä?
Onko käytetty kylmään (alle +5 C asteen) vuodeenaikaan moottorin esilämmitintä?
Entä jos kovaa ajoa ollut niin onko puhallin vielä isoilla kierroksilla (turbon akselilla vauhtia useita 10 000 rpm helposti) ja öljynvoitelu seis kun kone sammutettu "liian aikaisin".
Eli äskeinen, kuuma ahdin, pieni öljykalvo akselin laakerin pinnalla = öljy palaa ja elinikä vähenee huomattavasti laakerilla.

Itse olen köyhä, joten koitan saada keksinnölle elinikää, (5â,¬ säästö = 5000 â,¬ vahinko)..
Aina kun ulkolämpötila on alle +5 asteen niin kone kuumaksi webastolla ennen käynnistystä (gsm käynnistin + akku laturi).
Koneelle annetaan "happea" niin öljynlämpotiloja seuraamalla ei happea= kovaa kuormitusta ennen kuin lämpö yli 90 astetta ja vastaavasti jos kovassa ajossa käy lähellä 110 astetta huolellinen jäähdystys turbolle jolloin kierrokset turbossa saadaan alhaisimmalle tasolle.
Syvällä on pimeää..

Lexus IS300H

Oktaavi

Itselläni kakslitranen, BKD-koneella oleva Octavia. LL-huolloilla mennään. Lastu ollut uudesta lähtien ja turbo meni vaihtoon 180tkm kohdalla. Pikkasen alkoi tehot hiipumaan ja vihellys alkoi kuulumaan tyhjäkäynnillä. Fin-turbolla uusi vaihtoineen päivineen 1250e. Kyselin, että paljonko nämä turbot kestää ja vastaus oli, että n. 200tkm on sellainen normaali elinikä. Jos kestää pidempään, niin se on vaan plussaa.

ConD

Itsellä menossa 245tkm tuollainen "nykyaikainen" urpo, eikä mitään ihmeitä vielä tiedossa. Olen kyllä ajatuksen tasolla koko ajan varautunut mahdolliseen remonttiin, mutta vielä tuo käy ja kukkuu ihan asiallisesti. VP meni vaihtoon vuosi sitten, joten kohta ne olisi isoimmat kuluvat nipussa kun turbon uusisi. :)

Omalla autolla on ~200tkm asti ajettu LL ohjelman mukaan n. 30tkm vaihtovälillä huoltokirjan mukaan. Itse olen vaihtant viimeisen 50tkm ajan myös LL-huoltojen välissä kertaalleen öljyt. Pihalla tulee parkkeerauksen aikana itsestään "jälkikäytettyä" autoa, sekä kylmemmillä keleillä jokseenkin aina esilämmitettyä säteilyttimellä autoa ennen lähtöä. Webastolla lämmittäminen ei lämmitä kuin vesikiertoa, joten öljyjen lämpötilaan sillä ei niin suurta merkitystä ole kuin säteilylämmittimellä, jolla pakkasillakin öljyt on olleet jokseenkin +-asteisia mitä VCDS:llä olen seuraillut. Ensi talvi on esimmäinen "kunnon" esilämmittävä-webasto-talvi itselläni, joten ei tuollakaan nyt suurta merkitystä ole näille kilsoille ollut.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

isopahasusi

114tkm kohdalla vaihdoin turbon. Alkoi antaa vikakoodia ja meni limb-modeen jo maanteilläkin. Vika ilmeisesti turbon siivissä tai alipainekellossa. Kellon varsi jumissa. En ole jaksanut avata vielä ja katsoa mikä siinä on. Välyksiä ei tuntunut olevan. Mitä turbohuoltojen kanssa asiasta keskustellut niin viikoittain vaihdetaan reilu 100tkm ajettuihin noita turboja. Mielestäni tyyppivika näissä kaksilitraisissa, ei tuo  normaalia ole missään tapauksessa.

Edit. Hommassa voi säästää muutaman satasen jos työkalut pysyy käsissä. Turon vaihtaminen ei todellakaan ole vaikea homma.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

ConD

Mites muuten noi vaihdetut ahtimet teillä, onko ne ollu Garrettin ahtimia vai Borgwarnerin/KKK:n ahtimia?

Itselläni on tuo jälkimmäinen, mutta jotenkin olen antanut itseni ymmärtää että Garretteja joutuisi vaihtelemaan useammin, vai onko kyse nyt siitä että niitä on vaan asennettu enemmän VAG autoihin?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

apche

Hajonnut oli KKK:n ahdin. Tilalle meni Garretin vastaava uusi.

Tos®

Golffista meni kävelyvauhdissa ykskaks 163tkm ajettuna, kauhee savutus.
2.0 BKD

Saksasta uus garretti 800+ euroo ja muut osat päälle.

Kuukaus myöhemmin ahtoputkeen halkeema ja uus edullisesti 120â,¬.
En ostanu marmorilta
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Oktaavi

Näköjään muutaman kympin tippunut turbon hinta BKD-koneeseen. 990e näkyisi Fin-turbolla olevan ja pari sataa asennus.

peelo

Golf v 2.0 tdi BKD koneella.
240tkm mittarissa ja hyvin pelaa vielläkin. Alkuperäinen turbo.

TA-K

BKD-kone itselläkin, kohta 250tkm mittarissa ja toinen turbo paikoillaan. Ensimmäinen vaihdettu alta 100tkm aikanaan takuuseen. Ei ollut ehtinyt mennä rikki, mutta kuulemma piti jo ylimääräistä ääntä. Nykyisellä solmulla siis takana ~150-170tkm. Hyvin tuntuisi toimivan. En tiedä minkä valmistajan ahdin on kyseessä.

Edit: Autona siis Seat Altea XL, mutta eipä kai tuo paljoa turboon vaikuta. Korkeintaan isompi auto tuo vähän enemmän kuormaa turbolle.

audioman

Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...

Vuosimallin 2008 auto on varsin poikkeuksellinen työsuhdeautoksi, jos et ole itse yrittäjä. Eipä silti, onhan siinä pienempi verotusarvo, mutta yleensä työsuhdekiesit tuppaavat olemaan 0-3 -vuotta vanhoja.

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: audioman - 23.07.12 - klo:12:43
Tarkempaa tietoa minun ahdinrikostani:
- moottori on 125 kW TDI CR
- ahtimen alipainekellon kalvo on revennyt, jonka seurauksena koko ahdin vaihdetaan merkkihuollossa
- kustannusarvio 3700 â,¬

Onneksi auto ei ole oma vaan työsudeauto...
Jopas on vaihdolle saatu hintaa. Tosin en ole ihan varma mikä turbo tuossa CR:ssa on?
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

audioman

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 23.07.12 - klo:14:42
Vuosimallin 2008 auto on varsin poikkeuksellinen työsuhdeautoksi, jos et ole itse yrittäjä. Eipä silti, onhan siinä pienempi verotusarvo, mutta yleensä työsuhdekiesit tuppaavat olemaan 0-3 -vuotta vanhoja.
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Kyllä 4 vuotta tai ylikin on nykyään aika tavanomainen leasing-aika isoissakin firmoissa. Taloudellisen epävarmuuden aikoina mieluummin jatketaan vanhoja leasing-sopimuksia vuosi kerallaan kuin tehdään uusia.

No, oli miten oli: minun autoni sopimus loppuu syksyllä. Jos tämä ahtimen vaihto jää viimeiseksi korjaamokäynniksi, niin tämä Octavia RS TDI on ollut neljän käyttövuotensa aikana korjaamolla vikojen takia viisi kertaa ja poissa ajosta yhteensä noin neljä viikkoa.

Seuraavassa autossa on kaksikin turboa eikä se ole VAG-tuote. Nähtäväksi jää, tarjoaako se luotettavampaa kyytiä vai tuleeko ahdinongelmia kaksin verroin...   
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

karde

Allekirjottaneella jysähti vuosi sitten turbo. Ocu 2005, 2,0 TDI, ajettu 119tkm. Yhtenä EPÃ,,ILYNÃ,,, korostan sanaa EPÃ,,ILY, olisi liian liru öljy. Remontin hinta kaikkine asennuksineen n. 1200e, Fin-turbo Kuopio. Suosittelen.

karde

... ja lisäyksenä edelliseen kun kyseltiin turbon ikää, ko. firmalta kysyin niin kertoivat keski-iäksi VAGin vehkeissä n. 150tkm, mutta on kuulemma vaihdettu 40tkm ajettuihinkin, toisaalta kestää yli 300tkm. Mutta 120tkm kohdalla ei ole mikään yllätys tai ihme. Nykytekniikkaa. Positiivista se, ettei volskin osat maksa hirveitä ja palikkaa on saatavilla! Fin-turbolle pääsin Ocun kanssa puhelusta seuraavana päivänä...

Ironic32

Mulla meni 5-golfista (vm. 2005) 2.0 tdi turbo vaihtoon alle 70 tkm ja reilun vuoden ikäisenä. Alkoi pitämään kylmänä pientä vihellystä/ujellusta (siis normaalista poikkeavaa). Mitään muita ongelmia ei ollut. Vaihtoivat lopulta uuden mutkan takuuseen ja vihellykset loppuivat.

Varmaan on siis paljon tuuristakin kiinni, että minkälaatuisen turbon on tehtaalta pellin alle saanut ::)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Ironic32 - 25.07.12 - klo:07:39
Varmaan on siis paljon tuuristakin kiinni, että minkälaatuisen turbon on tehtaalta pellin alle saanut ::)
Fin-turbo otti minun entisen mutkan itselleen ja laittoivat sen tehtaalle menemään johonkin laaduntarkkailu osastolle  ;D Turbo oli jotain valmistuserää, joka oli "heikkoa" laatua. Tiedä sitten.

Killer 69

Octavia 2.0TDI vuosimallia 2005 (BKD kone). Mittarissa reilut 295 000 km ja alkuperäisellä turbolla mennään. Pientä vihellystä kuului lomareissulla kun asuntovaunua kiskoessa joutui polkemaan aika huolella välillä oikeanpuoleista pedaalia. Muuten ei havaittavaa ongelmaa.

Turbon väliletkun päihin kiinnityspantojen stoppareihin oli kulunut molempiin päihin pienet reiät metallipannoista, joten se vaihdettiin noin vuosi sitten.

LongLife ohjelmalla mennään, ylimääräisiä öjynvaihtoja en ole harrastanut, koneessa ei edes ole moottorilämmitintä. Öljyä kone on syönyt koko elinkaarensa ajan noin 1-1,5 litraa huoltoväliä kohden. Enimmäkseen olen käyttänyt Mobilin ESP öljyjä, välillä oli Castrolin litkuja merkkihuollon toimesta, nykyään vien sinne omat öljyt mennessä.
Skoda Octavia II 2.0 TDI HB Elegance, vm. 2005

audioman

Sain RS TDI:ni eilen korjaamolta. Leasing-firmalle meni noin 3400 â,¬ lasku. Sekä rikki mennyt että uusi ahdin on korjaamopäällikön kertoman mukaan KKK:n valmistetta. Hän kertoi, että ahtimien kestoikä on 100 000 - 300 000 km.

Aika iso lasku rikki menneen alipainekellon kalvon takia. Jos auto olisi omani, niin olisin todennäköisesti korjauttanut sen jollain turbopajalla. Kun autoni menee syksyllä vaihtoon, saa joku siitä todennäköisesti luotettavan kulkineen päätellen siitä, että autolla on ajettu rauhalisesti, mutta osia on uusittu aika paljon...
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

muuli1010

Viimeisella omalla autollani ajelin tuollaiset 170+ tkm, tuohon aikaan lammittelin ja jaahdyttelin noita vehkeita "riittavasti" toisaalta eipa ollut mitaan ongelmiakaan eika nahtavasti ollut ongelmia seuraavallakaan omistajalla (ainakaan ihan heti). Nyt on sitten menty jo vuosia noilla liisareilla ja naista kaikista "rituaaleista" on luovuttu siina samalla eika noiden kanssa ole yha edelleenkaan ollut mitaan ongelmia tosin liisari menee yleensa vaihtoon alle 100 tkm ajettuna joten jos ongelmia tulee niin ne jaavat sitten jonkun toisen huoleksi, mutta yhta kaikki eivat nuo ainakaan omassa kaytossani ole ihan loyhia olleet. Autonahan on viime vuosina ollut TDI automaatti ja koska olen muutenkin unohtanut hyvat tavat niin annan DSG:n paattaa ihan itse milla vaihteella auto haluaa makea kiiveta ja yllattavan monasti auto on paatynyt karry perassakin suurimpaan vaihteeseen.

Mattson

2008 Octavia Scout 2.0 TDi. 258 mittarissa. Turbo pitää kierrosten mukaan nousevaa ja laskevaa korkeaa vihellystä, paljon korkeampaa kuin videossa yllä. Auto toimii ainakin vielä normaalisti. Liekö vuoto jossain vai alkaako hyrrästä loppua laakeri? Osaako joku heittää mitä turboja tuonne menee, jos joudun vaihtamaan teen sen itse, pysyy kyllä kalut kädessä. Vanhasta voisi hitsailla vaikka suihkumoottorin ajan kuluksi  ;D

Tarvii käydä ostamassa stetoskooppi ja yrittää paikantaa äänen tarkka lähde.
Volvo S80 T6 `99
Skoda Octavia Combi 4x4 Scout `08
MAN TGA 18.313 FLLC `04
Honda CBR600f `91
Triumph Daytona 955i `02

Länskäri

Muinaisesta Jetta dieselistä oli pakoputken hitsaussauma ruostunut puhki. Aivan sauman vieressä oli kapea rako jota ei huomannut vaikka lampun kanssa mukamas tarkasti katsoi. Käytin turbon irti aivan turhaan. Rako hitsattiin umpeen ja komea vihellys loppui.

VAGkilainen

Lainaus käyttäjältä: Mattson - 15.05.14 - klo:08:16
2008 Octavia Scout 2.0 TDi. 258 mittarissa. Turbo pitää kierrosten mukaan nousevaa ja laskevaa korkeaa vihellystä, paljon korkeampaa kuin videossa yllä. Auto toimii ainakin vielä normaalisti. Liekö vuoto jossain vai alkaako hyrrästä loppua laakeri? Osaako joku heittää mitä turboja tuonne menee, jos joudun vaihtamaan teen sen itse, pysyy kyllä kalut kädessä. Vanhasta voisi hitsailla vaikka suihkumoottorin ajan kuluksi  ;D

Tarvii käydä ostamassa stetoskooppi ja yrittää paikantaa äänen tarkka lähde.
Tuolta löytyy ainakin, taulukko josta valkata. Onko BKD kone vai mikä? Omani BKD ja viheltänyt koko ajan kun mulla ollut (viime elokuusta / n.35tkm). Ja käytin ohjelmoinnissa heti kun ostin, Karalan ohjelma. En ainakaan itse aikonut tehdä mitään jos ei lisä-ääniä/vikakoodeja tai ongelmia ilmene. Huollossa meinasi kun ei löytänyt vuotoja tms että osalla näissä ominaisuus tuo vihellys.
Perustellut itselle että voima se siellä valittaa..  ;D ;)
Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy