1.2 TSI nakuttaa !!!

Aloittaja Beetle, 05.07.22 - klo:21:36

« edellinen - seuraava »

Beetle

Lisää havaintoja nakutuksesta/koputuksesta. Kun kuumalla moottorilla 3. vaihteella kiihdyttää pintakaasulla, niin nakutusta/koputusta kuuluu jonnekin 3600rpm asti, MUTTA
jos kiihdyttää samalla kierrosalueella täyskaasulla, niin ääntä ei käytännössä kuulu.

Mielenkiintoista...  ::)


Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 12.09.22 - klo:21:07

- Administrator

- SpikyBob

https://www.volkswagenforum.co.uk/threads/ron-rating-for-1-2-tsi-90ps-engine.20729/

Totta vai tarua..

"MINIMUM octane 95 RON" Lukee myös bensaluukussa.

Voi v***u muistin väärin. Sen siitä saa ku puoliunessa kattelee taulukoita.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Lalli

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 12.09.22 - klo:21:14
Lisää havaintoja nakutuksesta/koputuksesta. Kun kuumalla moottorilla 3. vaihteella kiihdyttää pintakaasulla, niin nakutusta/koputusta kuuluu jonnekin 3600rpm asti, MUTTA
jos kiihdyttää samalla kierrosalueella täyskaasulla, niin ääntä ei käytännössä kuulu.

Mielenkiintoista...  ::)

Olisiko niin että ääni tulee suuttimista / korkeapaineoumpusta?
Oma Ea211 1.2 Tsi pitää jos jonkinlaista naputusta ja tikitystä vanhemmiten, uutena kävi hyvinkin pehmeästi ja hiljaa. En ole kovin huolissani.
Toledo 1.2 Tsi

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 13.09.22 - klo:12:53
Olisiko niin että ääni tulee suuttimista / korkeapaineoumpusta?
Oma Ea211 1.2 Tsi pitää jos jonkinlaista naputusta ja tikitystä vanhemmiten, uutena kävi hyvinkin pehmeästi ja hiljaa. En ole kovin huolissani.

Ei se noista kohteista tule... Suutin luullakseni "tikittää", ei koputa kuin puukalikalla jonnekin löisi.
Korkeapainepumpun alueelta ei kuulu mitään epänormaalia.
En itsekään usko, että mainitsemani ääni johtaisi välittömään tuhoon, mutta ei se ole pidemmän päälle hyvä juttu.

Beetle

Uusi epäilyn kohde on mäntä. Onko se nelosen mäntä vastapäätä jakopäästä katsottuna?

Piston slap

https://1200cctsiengine.wordpress.com/other-cases-of-tsi-engines-defects/

Onko se nyt miten vakavaa?

https://www.motorverso.com/piston-slap/


Beetle

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 18.07.22 - klo:16:29
Laskin ulos vanhat tuntemattomat öljyt ja vaihdoin öljynsuodattimen.
Kaadoin tilalle Mobil 2000 10W-40 ja motox moottorin sisäpesuaineen ja vaihdoin suodattimen.
Käytin korotetulla tyhjäkäynnillä n.25 min., jonka jälkeen laskin öljyt ulos.
Kaadoin moottoriin Valvoline All-Climate 5W-40 ja vaihdoin suodattimen.

Vielä naputtaa niin kuin ennenkin, ehkä vielä kuuluvamminkin.. Naputtaa niin kylmänä kuin kuumanakin.
Tyhjäkäyntiä nostamalla katoaa n. 1600rpm jälkeen, kuuluu vähän korkeammallekin, jos on nostamassa kierroksia.
Ã,,äni kuitenkin katoaa jossain 2000rpm jälkeen. Ã,,äni ei kuulu ajaessa.

Voisi vielä yrittää paikallistaa äänen lähdettä tarkemmin. Olisiko se nostaja?
Ei ole ennen ollut tällaista hydralisilla? nostajilla olevaa laitosta.

Ã,,äni kuuluu sen verran harvakseltaan, että voisi olla kyse esim. yhdestä nostimesta?
Onko nostivika tyypillinen näissä moottoreissa?

No nyt on tutkittu vaihdettuja öljyjä. Eli edellä mainittujen öljynvaihtojen öljyjen pöniköistä kaadoin isompaa kanisteriin öljyjä niin että vanhaa öljyä
jäi purkkien pohjalle noin 2-3dl. Huuhdoin nämä öljyt mineraalitärpätillä puhtaaseen avoinaiseen astiaan.

Mielenkiintoista, että huuhteluöljykanisterin pohjalla oli huomattavasti enemmän mustaa sakkaa.

Annoin litkun seistä muutaman tunnin ja kaadoin hiljalleen isompaan astiaan. Pohjalta ei löytynyt mitään yllätävää, pohjalla näkyi vain vähän jotain pieniä karstan
palasia ja metallihiukkasia todella vähän ja nekin todella pieniä palasia, ei mitään silmille hyppivää. Öljy itsessään näytti hyvältä ettei siinä näkynyt mitään esim.
helmiäisen tapaista.

Mun veikkaus on, että ongelma on ollut jo edellisen omistajan aikana ja ääni on saatu peitettyä myyntiä varten jollain lisäaineella, joka sitten on "kulunut" pois..

No nyt naputus häviää kuumalla moottorilla jo noin 1300rpm kohdalla, kylmänä en ole testannut, mutta silloin nakuttaa selvästi voimakkaamin.

Seuraavaksi tulee vähän erilaiset öljyt, niin kuulostellaan sitten lisää.


wmc_mick

Lainaus käyttäjältä: Beetle - 19.11.22 - klo:18:27
No nyt on tutkittu vaihdettuja öljyjä. Eli edellä mainittujen öljynvaihtojen öljyjen pöniköistä kaadoin isompaa kanisteriin öljyjä niin että vanhaa öljyä
jäi purkkien pohjalle noin 2-3dl. Huuhdoin nämä öljyt mineraalitärpätillä puhtaaseen avoinaiseen astiaan.

Mielenkiintoista, että huuhteluöljykanisterin pohjalla oli huomattavasti enemmän mustaa sakkaa.

Annoin litkun seistä muutaman tunnin ja kaadoin hiljalleen isompaan astiaan. Pohjalta ei löytynyt mitään yllätävää, pohjalla näkyi vain vähän jotain pieniä karstan
palasia ja metallihiukkasia todella vähän ja nekin todella pieniä palasia, ei mitään silmille hyppivää. Öljy itsessään näytti hyvältä ettei siinä näkynyt mitään esim.
helmiäisen tapaista.

Mun veikkaus on, että ongelma on ollut jo edellisen omistajan aikana ja ääni on saatu peitettyä myyntiä varten jollain lisäaineella, joka sitten on "kulunut" pois..

No nyt naputus häviää kuumalla moottorilla jo noin 1300rpm kohdalla, kylmänä en ole testannut, mutta silloin nakuttaa selvästi voimakkaamin.

Seuraavaksi tulee vähän erilaiset öljyt, niin kuulostellaan sitten lisää.
Onko vielä tullut selville mistä ääni tulee?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: wmc_mick - 30.01.23 - klo:13:38
Onko vielä tullut selville mistä ääni tulee?

Eipä ole tästä varmuutta, mutta sellainen muistikuva olisi kun viimeksi ennen öljynvaihtoa lämmittelin moottoria selvästi korotetulla tyhjäkäynnillä pidemmän aikaa,
niin naputus olisi tyhjäkäynnillä vaimentunut..
Ehkä se nostaja tai sitten ei. Mutta ääni muuten ei ole muuttunut suuntaan tai toiseen.


Beetle

#38
Ajattelimpa sitten koittaa seuraavaksi tällaista: https://www.tokmanni.fi/oljynlisaaine-oil-treatment-450-ml-bensiinimoot-5020144534655

STP Oil Treatment bensiinimoottoreille

Hirveää siirappia,  :o lisäsin vain 1dl. Ei muutosta naputuksen suhteen parempaan.

Se missä tilanteissa tuo ääni nyt parhaiten kuuluu, on kylmänä (osakaasulla) kiihdytettäessä ja lämpimänä tyhjäkäynnillä noin 1400 rpm asti, sen jälkeen taas lakkaa naputtamasta.




mruotz

Kolkotteleeko jos kaasua pumppaa alakieroksilla? Oma veikkaus on että siellä joko kolisee kiertokangenlaakeri(t), tai hydr.ventt.nostimet. Osa nostimista jopa niin loppu että ovat totaalisen pehmeet.
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Hesse

Eikö nostimien naputukseen kannattaisi kokeilla engine flush -tuotteita, niitä löytyy ainakin merkeillä Forte, STP, Kent jne. Polttoöljyn näköinen aine, joka laitetaan öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa ja annetaan moottorin käydä 20 minuuttia tyhjäkäyntiä. Skodan merkkihuolto jopa ehdotti tätä omalle 1.2 TSI EA211:lle 60 tkm huollossa Kentin aineella. Olisiko syynä ko. moottorissa aikaisemmin olleet männänrengasongelmat.
https://jasper.fi/kent-engine-flush-86119

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 31.05.23 - klo:10:19
Eikö nostimien naputukseen kannattaisi kokeilla engine flush -tuotteita, niitä löytyy ainakin merkeillä Forte, STP, Kent jne. Polttoöljyn näköinen aine, joka laitetaan öljyn sekaan ennen öljynvaihtoa ja annetaan moottorin käydä 20 minuuttia tyhjäkäyntiä. Skodan merkkihuolto jopa ehdotti tätä omalle 1.2 TSI EA211:lle 60 tkm huollossa Kentin aineella. Olisiko syynä ko. moottorissa aikaisemmin olleet männänrengasongelmat.
https://jasper.fi/kent-engine-flush-86119
Tuo Kentti on hyvää tavaraa ja järkevän hintasta. Oikeen paskaselle moottorille voi käyttää kakski pulloa neljää öljylitraa kohden ja käyttää kolme varttia korotettua joutokäyntiä eli joku 1500 rpm. Sit uusiin öljyihin Oil Enchancherit sekaan.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Icarsoft CR MAXilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Beetle

Löysin uuden videon, jossa ääni on hyvin samankaltainen.. Ei kyllä helpota oloa ja tieto lisää tuskaa.. Tässä ei kuitenkaan selvinnyt, miten esim. kierrokset vaikuttavat äänen muodostukseen.

Vw polo 1.2 tsi engine noise.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 31.05.23 - klo:07:57
Kolkotteleeko jos kaasua pumppaa alakieroksilla? Oma veikkaus on että siellä joko kolisee kiertokangenlaakeri(t), tai hydr.ventt.nostimet. Osa nostimista jopa niin loppu että ovat totaalisen pehmeet.

Pitää tätä pumppausta testailla.

Mietin, että eikö kk-laakerien ääntelyyn vaikuttaisi lämpötila, kylmänä paksumpi öljykalvo pitäisi ne hiljaisina, kuumana kun öljy ohenee, äänikin tulee paremmin esille?
Ja kun moottoria kunnolla kuormittaa, niin pitäisi kuulua selvä kolina? Nyt kun tekee lämpimällä moottorilla täyskaasukiihdytyksiä, niin mitään kolinoita ei kuulu,
eikä kanki ole tullut lohkon läpi moikkaamaan.  :P

Hydraulisten ventiilien nostimien sielunelämä ei ole itselleni tuttua, mutta voiko ne tällä km lukemalla olla jo loppu?
Auto on kyllä ollut aiemmin enemmän tai vähemmän "log life" huoltoväleillä.




Beetle

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 31.05.23 - klo:07:57
Kolkotteleeko jos kaasua pumppaa alakieroksilla? Oma veikkaus on että siellä joko kolisee kiertokangenlaakeri(t), tai hydr.ventt.nostimet. Osa nostimista jopa niin loppu että ovat totaalisen pehmeet.

Joo siis tyhjäkäynnillä, kyllä se kolkottelee.. eli jos tasakaasulla lämpimänä kolkotus loppuu ~1400rpm, niin se kyllä kuuluu edelleen, jos kaasua painaa reippaasti.
Siis kierrosten noustessa, ei tasakaasulla tai kierrosten laskiessa.
Ajossa tuota ei niin kuule, paitsi kylmänä kolkotteleepi kuuluvammin.


Beetle

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 31.05.23 - klo:07:57Kolkotteleeko jos kaasua pumppaa alakieroksilla? Oma veikkaus on että siellä joko kolisee kiertokangenlaakeri(t), tai hydr.ventt.nostimet. Osa nostimista jopa niin loppu että ovat totaalisen pehmeet.

Mites nuo kk-laakeri(t), pitäisikö niiden kolista myös pienillä kierroksilla moottoria rasittaessa?
Nyt jos vaikka moottori lämpimänä ~1800rpm lyö kaasun pohjaan, niin väännöthän menee tappiin, öljynpaine on kuitenkin suht matala (nousee kierrosten myötä?), mutta naputusta ei kuulu.

Naputus on sen verran harvaa, että ei siellä todennäköisesti ole hajonneena kuin yksi laakeri tai nostin.

ääni vaikuttaisi hieman ajanmyötä hiljenneen.. mutta kuuluu edelleen samalla kierrosalueella.

Pitäisi yrittää paikantaa äänen lähdettä.

Netissä törmäsin sellaiseen tietoon, että jos nostin on viallinen, on se saattanut vaurioittaa myös nokka-akselia?

gunman

Nuo laakerithan olisi varsin helppo tarkistaa, öljypohja irti, niin siinähän ne on näkösällä..
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Beetle

Lainaus käyttäjältä: gunman - 25.12.23 - klo:10:47Nuo laakerithan olisi varsin helppo tarkistaa, öljypohja irti, niin siinähän ne on näkösällä..

öljypohjan tieltä ei tarvitse mitään irrottaa? Onko öljypohja massalla tiivistetty?
Käsinkö nykimällä löysät löytää? En ala laakereita avaamaan.

ääni ei kuitenkaan ole ollenkaan tällainen kun alla, se on säännönmukainen, eikä tunnu
juuri reagoivan kuormitukseen.

https://youtu.be/M-oseGpfoVI?si=u1qMBTiRHwuv83dT&t=55

https://www.youtube.com/watch?v=ldmSFnKc5_g


Beetle

AHAAA! Ei pysy editoimaan.. no laitetaan uudestaan.  :D

Lainaus käyttäjältä: gunman - 25.12.23 - klo:10:47Nuo laakerithan olisi varsin helppo tarkistaa, öljypohja irti, niin siinähän ne on näkösällä..

öljypohjan tieltä ei tarvitse mitään irrottaa? Onko öljypohja massalla tiivistetty?
Käsinkö nykimällä löysät löytää? En ala laakereita avaamaan.

ääni ei kuitenkaan ole ollenkaan tällainen kun alla, se on säännönmukainen, eikä tunnu
juuri reagoivan kuormitukseen.

https://youtu.be/M-oseGpfoVI?si=u1qMBTiRHwuv83dT&t=55

https://www.youtube.com/watch?v=ldmSFnKc5_g

Paremmin kuvaavia ääniä: ääni ei kuitenkaan ole hyvin kova, ennemminkin erottuva.

https://www.youtube.com/watch?v=ZSRpdY2bjY4

https://www.youtube.com/shorts/eQfIUDzlp1I

https://www.youtube.com/shorts/5wTX-_-wtCI

Vaiko jakopään ketjun ohjuri rikki?

https://www.youtube.com/shorts/TZzekJOiGJA

Beetle

Nyt 30...37 asteen pakkasilla moottori pitää aika raakaa ääntä kylmänä ja lämpimämäkin, jos
ajaa alle 2000rpm ja kuormittaa moottoria. Eli jurisee voimakkaasti.

Käy paljon sivistyneemmin jos pitää kierrokset huomattavasti normaalia korkeammalla.
Varmaan ominaisuus, mutta pianhan tuo selviää kun ilma lauhtuu.


Beetle

Ilma lauhtui ja moottoriäänet palasivat normaaleiksi.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy