Fisker

Aloittaja Cyclic Stig, 08.08.11 - klo:17:53

« edellinen - seuraava »

Cyclic Stig

Autocar testasi Fisker Karman. Oli ihan pakko postata jo pelkästään siksi, että aika harvakseltaan näkee näissä ulkolaisten autolehtien koeajoissa Suomessa valmistettua ja Suomen rekkarissa olevaa autoa.

Fisker Karma review




Urlaub

Se. Varma. Kotimainen.

jni

Tuo on jo kuvissa hieno, luonnossa varmaan vielä hienompi. Huomaa, että suunnittelija on ollut aikaisemmin töissä Aston Martinilla ja oliko myös Ferrarilla vai Lamborghinillä? Enivei, hieno luomus ja toivotaan, etä konsepti kestää.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

savolaiskollega

Miten tuo auto nyt sitten toimii, eli voiko sillä ajaa bensalla mitenkä pitkään jos sähkö loppuu ? Ampera ja Volthan taitaa periaatteessa mennä bensalla vaikka maailman ääriin akkuja ladaten...?

jni

#4
Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 08.08.11 - klo:18:25
Miten tuo auto nyt sitten toimii, eli voiko sillä ajaa bensalla mitenkä pitkään jos sähkö loppuu ? Ampera ja Volthan taitaa periaatteessa mennä bensalla vaikka maailman ääriin akkuja ladaten...?

Taitaapi mennä samaan tapaan.

LainaaTeknisiä tietoja

(julkaistu 2.12.2008)
Akut:
kapasiteetti 22,6 kWh
teho 200 kW (500 A 400 V)
Moottorit:
2 kpl 150 kW sähkömoottoreita, jotka pyörittävät takapyöriä, kokonaisteho 300 kW/408 hv
maksimivääntö 1 300 Nm
Bensiinimoottorin maksimiteho on 260 hv.
Bensiinimoottoria käytetään ns. sport-moodissa lisätehona, koska akkujen teho ei yksin riitä sähkömoottoreiden maksimisuorituskykyyn. Lisäksi akkujen tyhjennyttyä n. 80 km ajon jälkeen bensiinimoottoria käytetään kutakuinkin normaalin hybridin tapaan, kuitenkin voima siirretään takapyöriin aina sähkömoottoreiden avulla.
Autossa ei ole vaihteita (paitsi tietenkin eteen/taakse valinta), mutta sen sijaan kuljettaja voi vaihdella kahden toimintatavan välillä:
Ns. Stealth Mode, jossa käytetään ainoastaan akkuja ja sähkömoottoreita. Tällöin auto kulkee lähes äänettömasti korkeintaan n. 150 km/h maksimissaan 80 km matkan, kiihtyvyys on myös hieman huonompi, n. 7,5 sekuntia 0-100 km/h.
Ns. Sport Mode, jolloin käytetään polttomoottoria akkujen lisäksi, jotta päästään täyteen n. 6 sekunnin 0-100 km/h kiihtyvyyteen sekä n. 200 km huippunoputeen. Huippunopeus on rajoitettu, tehoreservit varmasti mahdollistaisivat suuremmankin huippunopeuden.
Auto on suurehkon akkukapasiteetin takia melko painava, n. 2 100 kg, tosin vertailukohtia, eli nelipaikkaisia neliovisia urheiluautoja ei kovin monta ole. Auton pituus on n. 5 metriä ja leveys n. 2 metriä, mutta korkeus vain 133 cm. Akseliväli on 316 cm, jonka pitäisi mahdollistaa melko hyvät jalkatilat takamatkustajillekin, vaikkakin auton mataluus tehnee istuma-asennosta makaavan. Akkupaketti vie tilaa auton keskeltä, joten kolmatta ei takapenkille mahdu auton suuresta leveydestä huolimatta.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

slash

Nokan hetulat on kuin sinivalaalla, no pitäs nähdä livenä miltä ne oikeasti näyttää, varmasti hieno auto ja toivotaan että laatu on hinnan mukainen.
Audi 4A 3.0tdiaLang ex. vag. 411E, T2, OcuII 2.0tfsi Rs, B7 2.0 tdi q avant, B8 2.0tfsi q avant, B8 2.0tfsi q Stronic avant

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 08.08.11 - klo:18:25
Miten tuo auto nyt sitten toimii, eli voiko sillä ajaa bensalla mitenkä pitkään jos sähkö loppuu ? Ampera ja Volthan taitaa periaatteessa mennä bensalla vaikka maailman ääriin akkuja ladaten...?

Hybridihän tuo Kalastajakin on, vaikka sähköinen toimintasäde onkin varsin pitkä. Eli matka jatkuu niin pitkään kuin tankissa piisaa bensaa.

pokkus

Tosi hieno auto tosiaan, ainakin kuvissa. En tosin usko, että livenäkään huonolta näyttäisi.

Tuohan on pirun järkevää, jos bensalla pystytään latamaan akkuja paremmalla hyötysuhteella kuin polttamalla normaalissa polttomoottorissa. Itse sähkömoottorit kun ovat todella hyviä hyötusuhteeltaan eikä tehohäviöitä pitäisi tulla juuri ollenkaan, jos sähkömoottorit asennetaan suoraan pyörivän renkaan akselille.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 08.08.11 - klo:19:34
Tosi hieno auto tosiaan, ainakin kuvissa. En tosin usko, että livenäkään huonolta näyttäisi.

Tuohan on pirun järkevää, jos bensalla pystytään latamaan akkuja paremmalla hyötysuhteella kuin polttamalla normaalissa polttomoottorissa. Itse sähkömoottorit kun ovat todella hyviä hyötusuhteeltaan eikä tehohäviöitä pitäisi tulla juuri ollenkaan, jos sähkömoottorit asennetaan suoraan pyörivän renkaan akselille.

Tosin hieman epäilystä herättää TM:nkin kommentit mm. tiettyjen sovitusten epätäsmällisyydestä, jos kuitenkin puhutaan Suomessa n. 100 tonnin hintaisesta autosta. Ei siinä enää saisi olla mitään moitittavaa....vaikka samapa tuo minulle on.... ;)

JeanC

Toivottavasti laatu on tosiaan parantunut. Geneven autonäyttelyssä 2008 pääsin istumaan Karman takapenkille, kyllähän siellä tilaa riitti. Materiaalien sovitukset ja osa "muoveista" olivat todella halvan näköiset. Takakontinkin viimeistely oli tyyliä Doipota Golera.

jni

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 08.08.11 - klo:19:54
Tosin hieman epäilystä herättää TM:nkin kommentit mm. tiettyjen sovitusten epätäsmällisyydestä, jos kuitenkin puhutaan Suomessa n. 100 tonnin hintaisesta autosta. Ei siinä enää saisi olla mitään moitittavaa....vaikka samapa tuo minulle on.... ;)

Sehän tehdään samalla linjalla kuin aikoinaan EuroSamara.  :) Toivottavasti kuitenkin eri standardein.  :P
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Raimo Miettinen jr.

Nämä testiautot ovat kai esisarjan autoja ja sovitukset sen mukaisia. Ensimmäiset toimitukset kai tammi/helmikuussa. Itsekin kauhistelin peltien ja nahkaverhoilun istuvuutta premiumissa.

Cyclic Stig

Lainaus käyttäjältä: Raimo Miettinen jr. - 08.08.11 - klo:20:58
Nämä testiautot ovat kai esisarjan autoja ja sovitukset sen mukaisia.
Tuosta testistä poimittua;
LainaaWe also experienced minor software glitches on an early but not pre-production car.
Eli ihan tuotantomallista on kyse, ilmeisesti ensimmäisiä valmistuneita.

LainaaEnsimmäiset toimitukset kai tammi/helmikuussa.
Ensimmäiset on toimitettu jo viime kuun loppupuolella.
http://www.worldcarfans.com/111072735279/fisker-karma-deliveries-underway-video

Raimo Miettinen jr.

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 08.08.11 - klo:21:19
Tuosta testistä poimittua;Eli ihan tuotantomallista on kyse, ilmeisesti ensimmäisiä valmistuneita.
Ensimmäiset on toimitettu jo viime kuun loppupuolella.
http://www.worldcarfans.com/111072735279/fisker-karma-deliveries-underway-video

Kirjoitin laiskasti mutta tarkoitin sitä, että tuotanto pääsee täyteen vauhtiin loppuvuodesta ja toimitukset sitä myöden alkuvuoteen. Aluksi kai valmistetaan jälleenmyyjille koeajoautoja ja julkkiksille (Leonardo Di Caprio) mediahuomion saamikseksi.

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jni - 08.08.11 - klo:19:59
Sehän tehdään samalla linjalla kuin aikoinaan EuroSamara.  :) Toivottavasti kuitenkin eri standardein.  :P

On sieltä sentään Porschejakin rullannut maailmalle. Eiköhän tohtori Porschella ole vaatimustaso ollut aivan riittävä.

raivoroosna

#15
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 08.08.11 - klo:21:59
On sieltä sentään Porschejakin rullannut maailmalle. Eiköhän tohtori Porschella ole vaatimustaso ollut aivan riittävä.

Nii ja Holdeneita...

;)

Jamo

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 08.08.11 - klo:19:34En tosin usko, että livenäkään huonolta näyttäisi.

Muutamana aamuna työmatkalla on vastaan tullut tehtaan testiauto: vielä en ole muodostanut mielipidettä, onko auto muotoilullisesti hit vai shit omassa maailmassani, mutta ainakin huomiota herättävä ilmestys tuo on kotimaisessa aamuruuhkassa.
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

savolaiskollega

Taitaisi itse ostaa mieluummin vaikka diesel-Cayennen, olis vähän maastovaraakin ja pienehkö kulutus ;).....eikä tarttis miettiä että onko sovitukset kohdallaan. Ja taitaa Fiskerin hinta mennä jopa samalle tasolle kuin diesel-Panameran.....

Well, toisaalta hyvä ettei koskaan ilman lottovoittoa tartte noita asioita tämän pidemmälle pohtia.

Cyclic Stig

Päräytetään vielä arvosteluvideo samalta makasiinilta;

http://www.autocar.co.uk/car-video/fisker-karma-video-review-feature/

Raimo Miettinen jr.

Eipä paljoa mutinoita tullut. Onhan tuo uudenajan GT-auto, jossa yhdistyvät ympäristöystävällisyys nopeaan kulkuun. Toivon tosiaan, että tilauksia piisaa jatkossakin ja Ukissa riittää töitä.

autofanaatikko

Tämä Karma olisi kyllä mukava koeajaa jossakin. Pakko se on tyypittää jos vaan joskus saa siihen tilaisuuden.

Cyclic Stig

#21
Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 11.08.11 - klo:20:13
Tämä Karma olisi kyllä mukava koeajaa jossakin. Pakko se on tyypittää jos vaan joskus saa siihen tilaisuuden.
Onko kenelläkään muuten tiedossa löytyykö Suomesta jo jälleenmyyjää Fiskerille? Fiskerin nettisivujen mukaan autoja välittää Suomeen Tanskalainen edustaja. Sen sijaan, yllätysyllätys, Ruotsista jo oma jälleenmyyjä näyttäisi löytyvän. Tuohan ei käy laatuun >:(. Toivottavasti joku rohkea kauppias ottaisi tuon "kotimaan tuotteen" myytäväksi myös Suomeen. Ukin tehdas kun tuskin niitä suoraan sieltä pihasta myy vaikka joku sattuisi haluamaankin.

Cyclic Stig

Fisker & BMW sign engine sharing agreement

..Tämä ei taida kylläkään enää liittyä Fisker-Valmet-yhteistyöhön. Ainakin artikkelissa mainitaan Fiskerin seuraavan mallin valmistuksen tapahtuvan Jenkeissä.

RTWteam

Uudenkaupungin autotehdas hakee 200 uutta työntekijää

Uusikaupunki. Uudenkaupungin autotehdas hakee noin kahtasataa uutta työntekijää. Valmet Automotive tarvitsee lisäväkeä vielä tämän vuoden aikana.

Työntekijöitä tarvitaan, koska Fisker Karma -automerkin valmistusmäärät kasvavat nopeasti. Tehdas tarvitsee henkilöstöä sekä tuotantoon että toimihenkilöpuolelle.

Uudenkaupungin autotehtaalla Varsinais-Suomessa työskentelee nyt noin 850 ihmistä.

"Tarjoamme työpaikkoja varsinkin autojen kokoonpanossa, mutta myös esimerkiksi maalaamossa ja logistiikkatoiminnoissa", varatoimitusjohtaja Risto Hukkanen kertoo tiedotteessa.


Lähde: HS.fi

Mukava välillä lukea tälläisiä uutisia jossa lisätään henkilökuntaa!  :)

HAL9000

Mulla oli kerran Uudessakaupungissa tehty auto, Talbot. Se oli tosi hieno. Kaikki ovet oli tosin eri paria ja komponentit aika kirjavia. Oli hauskaa mennä ostamaan varaosia kun kerrottiin että samaan autoon (sama vuosimalli) oli käytetty esmes kolmen eri valmistajan jarruja, piti aina olla alkuperäiset mukana.

Suomalaiset ja autonvalmistus? Jos nyt kuitenkin pysyttäis siinä mitä osataan.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Arcca

Lainaus käyttäjältä: RTWteam - 12.09.11 - klo:19:25

Mukava välillä lukea tälläisiä uutisia jossa lisätään henkilökuntaa!  :)

Juuri näin. Mikä olisi tärkeämpää että ne vielä pysyisivät. En voi sille mitään,mutta omaan skeptisyyttä Fiskerin menestykselle.

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 12.09.11 - klo:20:38
Mulla oli kerran Uudessakaupungissa tehty auto, Talbot. Se oli tosi hieno. Kaikki ovet oli tosin eri paria ja komponentit aika kirjavia. Oli hauskaa mennä ostamaan varaosia kun kerrottiin että samaan autoon (sama vuosimalli) oli käytetty esmes kolmen eri valmistajan jarruja, piti aina olla alkuperäiset mukana.

Suomalaiset ja autonvalmistus? Jos nyt kuitenkin pysyttäis siinä mitä osataan.

Päinvastoin, suomalaisten pitää tehdä autoja niin paljon kuin ikinä pystytään jos joku siitä tänne valuuttaa maksaa.

Talbot-kortti on aika vanha asia vetäistä tähän, minusta Fisker näyttää enemmän Porschelle. :D
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

puupää

Lainaus käyttäjältä: Cyclic Stig - 11.08.11 - klo:23:34
Onko kenelläkään muuten tiedossa löytyykö Suomesta jo jälleenmyyjää Fiskerille? Fiskerin nettisivujen mukaan autoja välittää Suomeen Tanskalainen edustaja. Sen sijaan, yllätysyllätys, Ruotsista jo oma jälleenmyyjä näyttäisi löytyvän. Tuohan ei käy laatuun >:(. Toivottavasti joku rohkea kauppias ottaisi tuon "kotimaan tuotteen" myytäväksi myös Suomeen. Ukin tehdas kun tuskin niitä suoraan sieltä pihasta myy vaikka joku sattuisi haluamaankin.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/fiskerille-jalleenmyyja-suomeen

Ihan hieno juttu, jos tosiaankin neljän vuoden täystakuu ja huoltojen sisältyminen hintaan pitävät paikkansa.

Vaginisti

Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - 12.09.11 - klo:20:38
Mulla oli kerran Uudessakaupungissa tehty auto, Talbot. Se oli tosi hieno. Kaikki ovet oli tosin eri paria ja komponentit aika kirjavia.

TM:n kuvista näki ja tekstissäkin mainittiin, että peltien sovitukset on vähän mitä sattuu, eivät syytä tehdasta vaan osien varsinaista tekijää. Pieniä juttujahan noi on kun ottaa huomioon, että lähdetään rakentamaan autoa firman(Fisker) kanssa, joka ei ole ikinä ennen tehnyt autoja, siinä mielessä lopputulos on kyllä hieno saavutus puolin ja toisin. Toisaalta yli sadantonnin auton peltien sovitukset pitäisi olla kohdallaan oli tilanne mikä tahansa...

makkis

UKI tekee ja on aina tehnyt kuraa. Valitettava fakta. Olisi hyvä riisua suomilasit. Ei UKI yksin ole, samaa paskaa tulee monelta muultakin alalta, mm. Salossa koottavien puhelinten laatu ei kestä vertailua aasialaisiin. Osat jäävät taskunpohjalle ja ulkonäkökin on ehtaa neuvostoliittoa.

Suomi on aika jämähtänyt. STX on ilopilleri, kun saatiin aasialaista osaamista ja laatumäärittelyä.

vehkis1983

Lainaus käyttäjältä: makkis - 12.09.11 - klo:21:59

Suomi on aika jämähtänyt. STX on ilopilleri, kun saatiin aasialaista osaamista ja laatumäärittelyä.

Anteeksi mitä?? Aasialaista osaamista laivanrakennuksessa ;D ;D ;D Ja laatumäärittelyä BUAHHAHAA ;D ;D. STX osti sen takia akerin, että hekin oppisivat siellä koreassa tekemään vastaavanlaisia laivoja, kuin esim. Oasis..

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy