Octavia MKIII Sinkki-ihottuma.

Aloittaja dr_ink, 07.04.17 - klo:19:52

« edellinen - seuraava »

dr_ink

Lainaus käyttäjältä: Popo - 27.04.17 - klo:10:52
Tässähän voi käydä niinkin, että Helkama/Siitonen ilmoittaa asian olevan kunnossa ja työmääräys Veholla on jo odottamassa. Lisämääreenä vaitiolovelvollisuus osapuolien välillä ja emme kuule tästä "yksittäistapauksesta" sen enempää...  8)  + :-X

En todellakaan tule suostumaan tälläiseen, [sarkasmi] ellei ehdotus ole sellainen että skoda vaihtuu esimerkiksi vastaavaan bemariin.
Toki tällöin nokkelimmat osaa jo radiohiljaisuudesta tehdä johtopäätökset  ;D[/sarkasmi]

_Minun_ mielestäni tässä ei pitäisi edelleenkään olla mitään ihmeellistä. Yksinkertaisena ihmisenä ajattelen asiat ehkä yksinkertaisesti mutta, itseäni toistaen.
Asia myönnetään ja korjataan.
Kukat tulkitaan kiveniskuiksi ja samalla huomaamatta myönnetään kuinka p*ska octavian maalipinta on ja tutkimukset ja korjaus jatkuu muualla ja korvaus penätään takautuvasti mikäli nämä eivät jostain syystä olisikaan kiveniskuja :)

Popo

Lainaus käyttäjältä: dr_ink - 27.04.17 - klo:16:59
En todellakaan tule suostumaan tälläiseen, [sarkasmi] ellei ehdotus ole sellainen että skoda vaihtuu esimerkiksi vastaavaan bemariin.
Toki tällöin nokkelimmat osaa jo radiohiljaisuudesta tehdä johtopäätökset  ;D[/sarkasmi]

_Minun_ mielestäni tässä ei pitäisi edelleenkään olla mitään ihmeellistä. Yksinkertaisena ihmisenä ajattelen asiat ehkä yksinkertaisesti mutta, itseäni toistaen.
Asia myönnetään ja korjataan.
Kukat tulkitaan kiveniskuiksi ja samalla huomaamatta myönnetään kuinka p*ska octavian maalipinta on ja tutkimukset ja korjaus jatkuu muualla ja korvaus penätään takautuvasti mikäli nämä eivät jostain syystä olisikaan kiveniskuja :)

Kohtuullista olisi, että Helkama kantaisi vastuunsa. Kohtuus vain ei ole muodissa, mutta silti. Luulisi jopa tehdasta huolestuttavan, jos linjalta tulee tuon laatutason normilla paljon ulos. TSI-ongelman hoito konsernissa tosin ei anna kovin hyvää lähtökohtaa laajan ongelman hoitoon. Mutta kun alusta alkaen joku jaksaa valvoa oikeuksiaan, siitä se lähtee.

Et todellakaan ole vaatimassa mitään ylimääräistä. Se varmasti on myös Kuluttajaviranomaisille olennainen tekijä.
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Arcca

Tämä keskustelu on aika yllättävä, koska on Helkama/Skoda näitä sinkkirakkuloita muutama vuosi sitten ihan mukinoitta maalannut.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Marko

Onkohan esim.Saksan keskustelupalstoilla käyty aiheesta keskustelua,vai onko tämä vain suomi-autojen oma vitsaus?
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

dr_ink

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 27.04.17 - klo:21:46
Tämä keskustelu on aika yllättävä, koska on Helkama/Skoda näitä sinkkirakkuloita muutama vuosi sitten ihan mukinoitta maalannut.

Niin kuulemma on, jos ei nyt mukinoitta niin huomattavasti pienemmällä työllä.
Jokin lienee muuttunut.
Oma _arvaukseni_ ont;
Tehtaalta ei ole avointa "kampanjaa" näistä ja helkama-autoa ei kiinnosta vääntää heidän kanssaan. Ehkä helkama saa x euroa (perustuen myytyihin autoihin) vuodessa näiden kampanjoiden ulkopuolisten vikojen hoitoon.
Jokainen case jota ei makseta on kotiin päin?



Lainaus käyttäjältä: Popo - 27.04.17 - klo:18:04
Kohtuullista olisi, että Helkama kantaisi vastuunsa. Kohtuus vain ei ole muodissa, mutta silti. Luulisi jopa tehdasta huolestuttavan, jos linjalta tulee tuon laatutason normilla paljon ulos. TSI-ongelman hoito konsernissa tosin ei anna kovin hyvää lähtökohtaa laajan ongelman hoitoon. Mutta kun alusta alkaen joku jaksaa valvoa oikeuksiaan, siitä se lähtee.

Et todellakaan ole vaatimassa mitään ylimääräistä. Se varmasti on myös Kuluttajaviranomaisille olennainen tekijä.

Hieman tuohon aikaisempaan perustuen, ne ongelmat mitkä on tehtaalta myönnetty ja kampanja avoin, hoidetaan kyselemättä. Muut ovat sitten enemmän tai vähemmän "mitäs läksit" leikkiä.

esko

Lainaus käyttäjältä: Marko - 27.04.17 - klo:22:39
Onkohan esim.Saksan keskustelupalstoilla käyty aiheesta keskustelua,vai onko tämä vain suomi-autojen oma vitsaus?

Kyllä näitä näyttäisi olevan ainakin satunnaisesti mm. Saksassa.
Haku esim.  "Zinkabplatzung"
Vuosimalleja pitää sitten hakea vähän tarkempaan, ainakin muutaman vuoden ikäisissä on ollut. Siellä puhutaan maalin heikkoudesta ja ruosteongelmista yleensäkin.
https://www.skodacommunity.de/threads/rostige-tueren.91339

dr_ink

Juu, lentää niitä kiviä etelämmässäkin :D
Kuten myös muualla skandinaviassa.

jaston

Mites tämä homma on edennyt, onko tullut Helkamalta vastausta?
Oman autoni puunasin tänään kesäkuntoon ja kuskin oven alaosasta löytyi muutama tämäntapainen rakkula. Noissa melkein kaikissa on pinta rikki.

Auto on Brilliant Silver värinen ja vuosimallia -13.
Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

dr_ink

Jep.

Edellinen yhteys helkama-autoon oli tosiaan toimitusjohtajalta saatu sähköposti, johon vastauksen olenkin kirjoittanut tuohon aiemmin.
Silloin Helkaman toimitusjohtaja lupaili Siitosen palaavan asiaan 2.5 kun palaa lomiltaan.

Eilen Siitonen palasi sähköpostin muodossa ja kyseli kuinka minulle sopii, että hän soittaa tänään 3.5.
Tänään sitten iltapäivällä sain puhelun Siitoselta, ääni kellossa oli täysin eri kun aiemmin ja keskustelusta oli alusta saakka aistittavissa hieman nöyryyttä ja ripaus sellaista asiakaspalvelua jota oletin saavani jo ensimmäisen yhteydenoton puitteissa.

Referoin puhelun tähän, ei sanasta sanaan mutta asioita vääristelemättä.

Ensin hän tiedusteli, että missä asun ja olisiko parempi että hän tulisi katsomaan autoa johonkin.
Kerroin, että auto on korjattu enkä usko, että asia enään etenee autoa katsomalla.
Siitonen hämmästyneenä kysyi "no kuka sen maksoi?"
Vastasin, että minähän sen luonnollisesti omistajana ja tilaajana jouduin maksamaan.
Seuraavaksi hän kysyi, että kuvattiinko rakkulat, vastasin että kyllä ja kuvat ovat tallessa.
Sitten tiedusteltiinko onko tuosta korjauksesta lasku olemassa, kyllä on.
"No mutta toimita laskukopio, kuvat ja tilinumero niin maksamme tuon korjauksen sinulle. Eihän sun kuulu tota korjausta maksaa".
Sanoin, että homma kunnossa.
Siitonen täsmensi vielä olleensa toissa viikon tehtaalla jossa asiasta oli puhuttu ja jäin käsitykseen, että tehtaan puolesta oli sanottu, ettei näissä ole "sinkkisulkeumia".
Lisäksi hän täsmensi, että kyse ei ole siitä mitä ne jäljet on, vaan siitä ettei ne saa tolleen turvota. Eli vaikka olisivat sitten niitä kiveniskuja niin lopputulos ei saa olla turvonnut patti.
Hän myös kertoi, että hänellä on itsellään Facelift octavia ja hän käynnisti juuri testin ja irroitti eturoiskeläpät.
Sanoi, että kiviä voi pyöriä ihan joka puolella autoa ja myös takaluukun kannessa.
Sanoin, että ymmärrän ja uskon hänenkin ymmärtävän, että hän joutuu työnsä puolesta välillä puhumaan asioita joiden tietää itsekin olevan "höpöhöpöjuttuja" ja että kiveniskuja nuo eivät olleet mutta toinen meistä voi sen myöntää ja toinen joutuu kieltämään. Sanoin myös ymmärtäväni, että hän on asemassa jossa höpöjuttuja kertomalla säästää talolle kymmeniätuhansia vuodessa.
Toistelimme hieman jo puhuttuja asioita....
Puhelun loppupuolella siitonen totesi "Sen lauluja laulaa kenen leipää syö", en muista asia yhteyttä mutta mielestäni kiteyttää aika hyvin tämän saagan :)
Siitonen vielä pyysi saada laskukopion, kuvat ja tilinumeron, lupasin nämä toimittaa ja puhelu päätettiin hyvässä hengessä.

Sinkkikukiksi, rakkuloiksi, sulkeumiksi noita ei siis myönnetty. Mutta itse jäin siihen käsitykseen ettei sitä kiistettykkään. Itselle jäi myös sellainen olo, että toteamukseni "Sanoin, että ymmärrän ja uskon hänenkin ymmärtävän, että hän joutuu työnsä puolesta välillä puhumaan asioita joiden tietää itsekin olevan "höpöhöpöjuttuja" ja että kiveniskuja nuo eivät olleet mutta toinen meistä voi sen myöntää ja toinen joutuu kieltämään. " niin sanotusti osui ja upposi. Tätä ajatusta vahvistaa vielä Siitosen toteamus liittyen leipään ja laulamiseen.

Minun osaltani siis Case closed. Homman olisi mielestäni voinut (ja pitänyt!!!!) hoitaa todella paljon tyylikkäämmin ja nopeammin, siis todella paljon tyyllikkäämmin ja nopeammin.
Paskan maku jäi suuhun ja jälkimarkkinoinnin perusteella en ainakaan omaan perheeseen enempää tämän merkkisiä autoja hanki, huolimatta siitä, että tänään puhelu siitosen kanssa oli asiallinen.

Työkaveri soitteli omasta autostaan siitoselle hieman minun puheluni jälkeen ja ihmetteli kun siitosella tosiaan oli ihan eri ääni kellossa.
Sopivat, että työkaveri käy näyttämässä autoa helkamalla (huomenna tai perjantaina) ja ilmeisesti silloin siitonen tekee päätöksen.
Tämä on muistaakseni MY15 auto, mittarissa noin 75tkm, kuskin ovi maalattu "kiveniskun" takia. Nyt ainakin yksi patti kuskinpuolen takaovessa, hieman kahvan alapuolella ja apukuskin etuovessa. Apukuskin puolen takaovessa pari pattia samoin kun takaluukussa. Hauskinta tässä on, että tuohon autoon tehtiin pari viikkoa sitten koritarkastus näiden pattien takia veholla, siellä ei huomattu kun nuo kaksi pattia takaluukun kannessa, ne patit jotka veholle osoitettiin kun auto vietiin tarkastukseen.
Tänään tuo auto kävi kausihuollossa metroautossa, koritarkastus tehty ja korissa ei havaittu mitään erikoista. Nuo patit olivat em. kohdissa eilen ja vielä tänään tarkastuksen jälkeen. Sellaisia koritarkastuksia.

Toisella työkaverilla näitä näppylöitä on myös, muistaakseni jokaisessa ovessa. Tämä auto piti mennä veholle koritarkastukseen, mutta kun toisen työkaverin auto kävi ja asiaan tuli päätös "kiveniskuja" niin soittivat veholta ja sanoivat, että älä tuo, ne on kuitenkin kiveniskuja. Homma jäi sillensä.
Kaveri aikoo kuitenkin olla yhteydessä Siitoseen, oletettavasti homma etenee tutun kaavan mukaisesti, Siitonen "tutkii" auton ja päätös tehdään.
Oma epäilykseni molempien autojen osalta on, että patit korjataan. Sen verran tämä asia lienee jo saanut julkisuutta ja hyvä niin. Ei maksavia asiakkaita kiitetä työntämällä kaktusta per*eeseen, noin kielikuvallisesti ilmaistuna.

Päivittelen myöhemmin miten nämä hommat etenee....



Eli, jos/kun autostasi tälläisiä patteja löytyy, ensisijaisesti yhteys jälleenmyyjään. Ainakin täällä pk-seudulla jo muutamat jälleenmyyjät toteavat nuo "automaattisesti" kiveniskuiksi (sen lauluja laulat....) mutta tähän ei kannata tyytyä. Palveleva jälleenmyyjä ottaa asian hoitoon ja tekee Siitoselle asiasta "anomuksen".
Mikäli jälleenmyyjä ei ota asiaa käsittelyyn tai asia tulee "bumerangina takaisin" kannattaa ottaa suoraan yhteys Helkama-auton Timo Siitoseen. En ala toisen yhteystietoja tässä jakamaan mutta uskoisin, että Helkama-auton vaihteen numero löytyy internetistä ja vaihteesta kysymällä löytyy mestari puhelimen päähän :)
Toki jos miettii, että henkilö on skoda suomella töissä niin sähköpostiosoitekkaan ei ole kovin kryptinen :)

Asiaa kun ajattelee tarkemmin, niin octavioista varmasti iso osa on jollain tapaa leasing käytössä (firman autona, työsuhdeautona, tullit, poliisi jne jne).
Näistä autoista harvempi on niin kiinnostunut, että harjakonepesujen jälkeen viitsisi autoa tutkia, "eihän se oma ole ja kohta se kuitenkin vaihtuu".
Iso osa autoista on myös käyttäjillä joille auto on vaan auto ja niin kauan kun mittaristossa ei pala valoja ja auto liikkuu kuten kuuluu niin homma toimii jos nyt maalipinnasta ei kämmenen kokoisia palasia irtoa.

Sitten on se häviävän pieni porukka jotka joutuvat auton itse ostamaan ja maksamaan ja haluavat pitää siitä hyvää huolta. Se porukka joka näistä näppylöistä on oikeasti kiinnostunut. Tästäkin porukasta varmaan osa vielä ensimmäisen "ne on kiveniskuja" toteamuksen jälkeen tyytyy päätökseen antaa auton kärsiä aknesta tai korjauttaa finnit omasta lompakostaan. Valintojen maailma.
Itse olen (ihmeellistä kyllä) 100% samaa mieltä Siitosen kanssa siitä mitä hän totesi "kiveniskuja tai ei, noin niiden ei kuulu turvota, siitä lopulta on kysymys".


ukormi

Lainaus käyttäjältä: dr_ink - 03.05.17 - klo:22:07

Asiaa kun ajattelee tarkemmin, niin octavioista varmasti iso osa on jollain tapaa leasing käytössä (firman autona, työsuhdeautona, tullit, poliisi jne jne).
Näistä autoista harvempi on niin kiinnostunut, että harjakonepesujen jälkeen viitsisi autoa tutkia, "eihän se oma ole ja kohta se kuitenkin vaihtuu".
Iso osa autoista on myös käyttäjillä joille auto on vaan auto ja niin kauan kun mittaristossa ei pala valoja ja auto liikkuu kuten kuuluu niin homma toimii jos nyt maalipinnasta ei kämmenen kokoisia palasia irtoa.

Sitten on se häviävän pieni porukka jotka joutuvat auton itse ostamaan ja maksamaan ja haluavat pitää siitä hyvää huolta. Se porukka joka näistä näppylöistä on oikeasti kiinnostunut. Tästäkin porukasta varmaan osa vielä ensimmäisen "ne on kiveniskuja" toteamuksen jälkeen tyytyy päätökseen antaa auton kärsiä aknesta tai korjauttaa finnit omasta lompakostaan. Valintojen maailma.
Itse olen (ihmeellistä kyllä) 100% samaa mieltä Siitosen kanssa siitä mitä hän totesi "kiveniskuja tai ei, noin niiden ei kuulu turvota, siitä lopulta on kysymys".

Olen ollut reilun 6 vuotta tällainen leasingkäyttäjä. Autostani ole aina pitänyt hyvää huolta ja niin näistä kahdesta liisaristakin. En olisi halunnut käyttää niitä harjapesussakaan, mutta kun liisariyhtiö ei halunnut maksaa edes pesuaineita, todettiin vain että käytä pesurissa, niin sitten olen noita pesureissa käyttänyt. Harjattomassa ensin yritin autoa pestä, mutta ei ne poista kuin sen siitepölyn päältä.

Pumput takakontinnostimiin vaadin, samoin uudet umpiot, niin olisin vaatinut jos olisin itse ollut auton uutena maksajakin. Itse asiassa liisarisopimuksessakin noiden kaikkien kuntoon saattamista vaaditaan.

Olet kyllä tehnyt erinomaisen hyvää työtä vaatiessasi näidet maalivikojen korjausta, ja aivan taatusti tästä topicista on apua monelle. Ehkäpä joku niistä on se liisariautoilijakin.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

dr_ink

Poikkeus vahvistaa säännön, nostan hattua.

dr_ink

Lainaus käyttäjältä: dr_ink - 03.05.17 - klo:22:07

Työkaveri soitteli omasta autostaan siitoselle hieman minun puheluni jälkeen ja ihmetteli kun siitosella tosiaan oli ihan eri ääni kellossa.
Sopivat, että työkaveri käy näyttämässä autoa helkamalla (huomenna tai perjantaina) ja ilmeisesti silloin siitonen tekee päätöksen.
Tämä on muistaakseni MY15 auto, mittarissa noin 75tkm, kuskin ovi maalattu "kiveniskun" takia. Nyt ainakin yksi patti kuskinpuolen takaovessa, hieman kahvan alapuolella ja apukuskin etuovessa. Apukuskin puolen takaovessa pari pattia samoin kun takaluukussa. Hauskinta tässä on, että tuohon autoon tehtiin pari viikkoa sitten koritarkastus näiden pattien takia veholla, siellä ei huomattu kun nuo kaksi pattia takaluukun kannessa, ne patit jotka veholle osoitettiin kun auto vietiin tarkastukseen.
Tänään tuo auto kävi kausihuollossa metroautossa, koritarkastus tehty ja korissa ei havaittu mitään erikoista. Nuo patit olivat em. kohdissa eilen ja vielä tänään tarkastuksen jälkeen. Sellaisia koritarkastuksia.

Toisella työkaverilla näitä näppylöitä on myös, muistaakseni jokaisessa ovessa. Tämä auto piti mennä veholle koritarkastukseen, mutta kun toisen työkaverin auto kävi ja asiaan tuli päätös "kiveniskuja" niin soittivat veholta ja sanoivat, että älä tuo, ne on kuitenkin kiveniskuja. Homma jäi sillensä.
Kaveri aikoo kuitenkin olla yhteydessä Siitoseen, oletettavasti homma etenee tutun kaavan mukaisesti, Siitonen "tutkii" auton ja päätös tehdään.
Oma epäilykseni molempien autojen osalta on, että patit korjataan. Sen verran tämä asia lienee jo saanut julkisuutta ja hyvä niin. Ei maksavia asiakkaita kiitetä työntämällä kaktusta per*eeseen, noin kielikuvallisesti ilmaistuna.

Päivittelen myöhemmin miten nämä hommat etenee....

Tänään oli toinen työkaveri käynyt näyttämässä autoaan Helkamalla.

Sinkkosella oli ollut täysin erilainen suhtauminen asiaan kun aiemmilla kahdella käynnillä (ensimmäisen patin näyttö ja jälkitarkastus).
Sinkkonen oli ollut "nöyrempi" ja "ymmärtänyt asian".
Sinkkonen oli myös todennut, todella monta kertaa, että olivatpa patit mitä tahansa niin turvota ne ei saa. Ei ollut siis kieltänyt tai myöntänyt sinkkikukkia tai puhunut enään kiveniskuista vaan toisellut useaan otteeseen ettei ne saa turvota ja "eihän ne turpoa konepellissäkään".
Olipa tuo jossain sivulauseessa maininnut, että kenties tehtaalla on tapahtunut jotain miksi noin tapahtuu ja että on noita tapauksia ollut.

Autosta maalataan näillä näkymin siis kuskinpuolen takaovi, apukuskin puolen ovet, takaluukku ja toinen takakaari. Kuskin etuovi maalattiin aiemmin keväällä.

Työkaveri oli myös kysynyt, että miten jatkossa jos niitä edelleen ilmestyy. Tähän Sinkkonen oli todennut; "onhan tässä 12v koritakuu".

Toinen työkaveri on menossa maanantaina näyttämään omaa Vrs ocua.

Nyt asiakaspalvelu on Sinkkosella sillä tasolla, millä sen olisi pitänyt olla alunperin. Enkä tarkoita ainoastaan päätöksiä vaan yleisesti kommunikointia yms.
Hienoa. Vielä kun tuo homma toimisi niin kuin voisi olettaa. Eli autoa käydään näyttämässä valtuutetun huollon korikorjaamolla josta laitetaan Sinkkoselle laput ja päätös tulee vastauksena ilman mutinoita. Ainakaan enään nuo "noi on kiveniskuja, ei takuu" -vastaukset eivät liene päteviä kun on useaan otteeseen sanonut, että "vaikka olisivat kiveniskuja eivät saa turvota, eihän ne turpoa konepellissäkään." Tuntuu jotenkin tutulta lauseelta, ihan kun tuo olisi ollut reklamaatiossani :)



splitxyz

Onko minulla käynyt "tuuri" vai miksei kyseistä ilmiötä ole kahdessa autossa ollut? Toisaalta ei sitä ole ollut aikaisemmissakaan. On ollut uusi auto v 2002. Eli en ymmärrä sinkkijuttua lainkaan kun ei ole osunut kohdalle...
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

JaVa^

Bingo täälläkin valitettavasti... Eilen autoa vahatessa katselin että apukuskin puolella etuovessa oli neljä niitä paukamia ja takaovessa yksi... Pitää varmaan huomenna marssia marmoritiskille valittamaan asiasta.  >:( Auto siis rullannut tehtaalta ulos 6/2016, jos tuolla nyt on jotain merkitystä.

Volkkaripappa

Varmaan on merkitystä tuolla auton iällä, selvästi maalausprosessissa tehtaalla jokin "kusee". Kyllä auton kuin auton maalipinnan täytyy kestää vuosia, ei tuosta tarvinne edes kovin vääntää. Kestihän ne takavetoladatkin aikoinaan pitempään ::)

dr_ink

Joo ei tarvinnut kovinkaan vääntää  ;D ;D

Toinen työkaveri oli käynyt tänään Siitoselle näyttämässä omaa räsästä ja taitaa mennä kaikki neljä ovea maalaukseen. Tämäkin vaati tosiaan että siitonen katsoi auton...

Yksi kaveri kyseli lauantaina asiasta, hänellä tammikuussa 2017 luovutettu auto jossa patteja sekä muutoinkin omituista "lakan kuplimista" isollakin alueella.

Bonneville

Oma menee kuun vaihteessa maalaukseen.
Pitää tutkia löytyykö kuplia muualta kuin takaluukusta.
Onneksi en ole ehtinyt vetämään Nanolexin pinnoitetta autoon :D
Ocu 3 -19 1.5TSI DSG

dr_ink

Tuosta ensin siitoselle näytetystä autosta.
Piti käydä veholla uusiksi tarkastuttamassa!?

Siellä kun sitä tutkittiin löytyi sitten kaikista kolmesta maalamattomasta ovesta, takaluukusta, takalokasuojasta ja katosta. ( Peukku hymiö )
Konepellistä ja toisesta takalokarista kun löytyisi niin olisikin koko auto värjätty kertaalleen uusiksi :)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Volkkaripappa - 08.05.17 - klo:09:55
Varmaan on merkitystä tuolla auton iällä, selvästi maalausprosessissa tehtaalla jokin "kusee". Kyllä auton kuin auton maalipinnan täytyy kestää vuosia, ei tuosta tarvinne edes kovin vääntää. Kestihän ne takavetoladatkin aikoinaan pitempään ::)

Ympäristöystävällisyys, vesiohenteiset maalit ja lakat, prosessin alkupään (sinkin) epäpuhtaudet. 70-luvun alun Volvoissakin oli lyijyä sisältävä pohjamaali, jonka työsuojeluviranomaiset halusivat kieltää ja saivat tahtonsa läpi. Se ei lähtenyt juurikaan ruostumaan kiveniskemistä. No, Volvot ruostuivat -74 vuosimallista alkaen pahimmillaan jykevää etupalkkia myöten, kunnes prosessi saatiin haltuun. Lokasuojat menivät puhki ja katot kuplivat.  :o
Yritetään pärjätä.

livejungle

Kannattaa tarkastaa uudelleeen maalatut paneelit hyvin.
On nimittäin omakohtaista kokemusta, että homma tehdään urakalla ja työssä on monesti sanomista ellei jopa uudelleen maalauksen paikka.
Nimimerkillä etuovet maalattu 4 kertaa huonon työn takia.
Koskaan niistä ei tule uuden veroisia. Löytyy eri sävyjä, roskia, karvoja, pahimmillaan valumia.

dr_ink

Lainaus käyttäjältä: livejungle - 12.05.17 - klo:21:15
Kannattaa tarkastaa uudelleeen maalatut paneelit hyvin.
On nimittäin omakohtaista kokemusta, että homma tehdään urakalla ja työssä on monesti sanomista ellei jopa uudelleen maalauksen paikka.
Nimimerkillä etuovet maalattu 4 kertaa huonon työn takia.
Koskaan niistä ei tule uuden veroisia. Löytyy eri sävyjä, roskia, karvoja, pahimmillaan valumia.

Jep. Tuosta toisen työkaverin autosta kun yksi ovi maalattiin niin tehtiin kahteen kertaan. Mun mielestä siinä on vieläkin melkoinen sävyero, kuten työkaverinkin. Hän kuitenkin tyytyi siihen, kun siitonen sanoi että se on hyvä eikä välttämättä saa paremmaksi.
Yhdeltä merkkiliikkeen maalaamolta kun kysyin, niin korjaus tehdään niin, että pattien kohdalta hiotaan pellille, tarvittaessa filleri patti kohtaan, pohjamaali, muu paneeli sitten vaan hiotaan pohjamaaliin, ruiskitaan väri ja lakka. Eli on täysin mahdollista, että jo korjattuu oveen ilmestyy lisää kukkia.

Raimo247

Kyllä on Siitosen politiikka muuttunut, nykyään on ilmeisesti ihan OK, että Skodan kyljissä on näkyvää ruostetta alle kolmen vuoden iässä ja n. 50.000 km ajettuna. Jännä juttu ettei konepellin kiveniskut tai itse aiheutetut kolhut edelleenkään kupli tai ruostu.

Laittelen kuvia joskus kun kerkiän.

BTW. Heinäkuussa luovutetun Kodiaqin maalipinnan alla on roskia ja löytyipä myös komea maalin valumajälki. Täytyypä siitäkin laittaa kuvia osastolleen kun kerkiän.

Tästä ei mitenkään saa sellaista vaikutelmaa, että a.) Skodalla olisi maalauslinja/prosessi kunnossa, b.) että Skodaa kiinnostaisi tehdä pelleiltään yli 3 vuotta kestäviä autoja, tai c.) että maahantuojaa kiinnostaisi pätkän vertaa.

Maahantuoja muuten käytti automme tutkimiseen tavarantarkastajaa, 500 â,¬ ihan olivat sille maksaneet. Paljonkohan noiden finnipattien korjaaminen olisi maksanut..

Samaan aikaan pihassa on 15- ja 20-vuotiaat ruotsalais-autot, joiden maalipinta on paremmassa kunnossa kuin kohta 3 vuotiaan Octavian.

Kun päätätte ostaa Skodan, tietäkää että sen ylläpitoon kuuluu hionta, pohjakäsittely ja maalaus aika-ajoin. Tätä täytyy nyt pitää uutena normaalina. Ainakin Skodan kanssa.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

ropellihattu

Niin, vikoja on toisissa sitä, toisissa tätä. Tää on vähän sama kuin DSG, jotkut ajaa ongelmitta, joillain ei kestä.

Että jos yhdessä on häikkää, ei tarkoita, että kaikissa on.

Mutta pitää pitää silmät auki, voihan se olla että siellä tosiaan on prosessissa joku vika.

Sen verran vielä noista 15-20 vuotiaista autoista, silloin oli vielä vähän eri myrkyt sallittuja maalaamisessa. Sittemmin ku maalien pitää olla juotavia, saattaa niiden kestävyyskin olla hieman eri luokkaa... :D
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

torso1

Mielenkiintoinen keskustelu. Itselläni on harkinnassa ostaa uusi Octavia Scout. Lähinnä sen takia että tarvitsen maavaraa autoon ja enemmän tilaa muksujen takia. Ja yli 50kâ,¬ en kehtaisi autosta maksaa on se vaan niin paljon rahaa. Hivenen kyllä pistää miettimään tämä sinkkiongelma kuitenkin auton siis Skodan ostoa. Tätähän on kyllä ollut jo kautta aikojen Vaginaattoreissa. Itsellä oli joskus Golf IV-sarjaa oleva ja siinä sinkitys hikoili melkein joka paikasta irti. En tehnyt asialla mitään koska ostin auton jo aika vanhana ja takuutkin olivat jo pitkän aikaa sitten rauenneet. Nykyinen auto on Audi A4 Avant Quattro S-line Le-Mans edition -11vm. Ostin auton uutena. Viime kesänä auto kävi merkkihuollossa ruostekorjauksessa koska kaikki kaareet ja takakontti rupesi kukkimaan. Tätä ongelmaa on muutaman vuoden Audeissa paljon (Googlettamalla löytyy kyllä tietoa aiheesta..). No, autolla oli silloin ikää n. 5 vuotta ja 150tkm mittarissa. Ongelmat korjattiin mukisematta ja täysin veloituksetta maahantuojan piikkiin. Toki olin käyttänyt autoa aina paikallisessa merkkihuollossa n. vuoden välein perushuollossa. Liekkö tällä ollut asiaan vaikutusta..tuo Audin ruosteongelmahan ei johdu mistään käyttäjän tekemästä virheestä tai auton hoidon puutteesta vaan pohjat/sinkitys/maalaus on vaan tehty päin helvettiä tehtaalla. Ongelmat kuitenkin korjattiin mukisematta kun on ns. premium merkki kyseessä. Ja korjataan jatkossakin oli vastaus jos ongelmia ilmenee. On se kumma homma että konsernin muut autot hoidetaan sitten tällä tavalla ja asiakasta kusettamalla. 

jaston

Mulle todettiin noin 2kk(!) kestävän tutkimisen jälkeen (kuvat otettiin huollossa, laitoin myös omia s.postilla huollolle ja nämä kaikki lähetettiin maahantuojalle), että kiveniskuja.
Auto on -13vm, ajettu reilu 60tkm ja kuskinpuolella etuovessa muutama kukkanen.

Totesin, että selvä. En jaksa ruveta asiasta vääntään, parin vuoden päästä auto vaihtuu kuitenkin. Tais olla jo liian iäkäs auto, että olisivat ottaneet asian tosissaan.
Hivenen kyllä huvitti tuo kivenisku -kommentti, toki osasin sitä kyllä odottaa vastaukseksi tämän ketjun luettuani.


Octavia -13 1.4 TSI -> Octavia -17 1.0 TSI -> Octavia -18 2.0 TSI RS 230

Waagon

Mulla 2016 Ocussa pari selvää sinkkipattia, jotka kuvattiin liikkeen mukaan mikroskooppikameralla. Välittömästi kuvauksen suorittanut henkilö totesi pateista, etteivät ole ainakaan kiveniskemiä. Patit siistejä pullistumia, missä ei ainakaan kuvaushetkellä ollut edes maalipinta vielä rikki.

Tänään soittivat liikkeestä ja kertoivat Helkaman/Siitosen kuitenkin kuvien perusteella todenneen pattien olevan selviä kiveniskuja. Itse Siitonenhan on jo aiemmin todennut kiveniskemistä/sinkkikukista, että olivat patit mitä tahansa, niin turvota ne eivät saa.

Kysyn vielä kerran Siitoselta asian kunniallisesta loppuun hoitamisesta ja sen jälkeen kääritään hihat!
Octavia Combi 1,5 e-TEC Style vm. 2021
Ex: Octavia Combi 1,4 TSI Style 2016, Golf VI 1,4 TSI Comfortline Variant vm. 2012 ja Golf IV 1.6 Comfortline Variant vm. 2002

erttuli

Siitosella on vaan paremmat kamerat  ;D
Kummia kiviä, kun iskee pellin sisäpuolelta, että oikein pullistuu maalipinnan ollessa ehjä.
Mulla on kiveniskuja konepellissä paljon, mutta yksikään ei ole pattina ulospäin  ??? ???
Ja auto on huomattavasti vanhempi kun nää teidän. Erikoista .

Waagon

Jätin eilen Siitoselle soittopyynnön ja uhkauksen, että alan tosissani kiukutella jollei vastausta kuulu tänään klo 12 mennessä. Saatoin mainita jostain toimittajista, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita?
Kuulin jo eilen, että Siitonen on poissa perjantain, enkä siis uskonut yhteydenottoa tulevan. Kuitenkin Siitosen esimies soitti tänään klo 11.55 ja ilmoitti autossa olevien pattien olevan kiveniskemiä, eikä siitä ole epäilystäkään.
Ovat kuulemma pinnasta pohjamaaliin asti rikki. Näinhän tämä on muillakin mennyt ja jos kuvittelevat että minä annan periksi, niin unen näkivät!
Autokeskuksen kanssa patteja kuvattaessa juuri tämä pinta oli ehjä, joten heidän mielestä eivät siis ainakaan olleet kiveniskemiä.
Kysyin tietysti näistä Siitosen sanomisista, että olivat ne mitä olivat, niin eiväthän ne saa turvota. Eiväthän ne konepellissäkään olevat kiveniskemät mihinkään turpoa. Tähän vaan vastattiin että sen kun tietäis.
Hetki siinä sitten väännettiin ja kysyin jatkosta. Ehdottivat tätä aiemminkin mainittua puolueetonta tavaratarkastajaa, josta tulevat kustannukset kuuluvat ainakin takuunalaisesta autosta suoraan heille.
Kuinkahan puolueeton tarkasta paikalle Helkaman palkkaamana saapuu? Kuulemma minun ei tarvitse asian eteen mitään tehdä, vaan Autokeskus asian hoitaa.

Miettikää nyt hyvät ihmiset, ennen kuin Skodaa ostatte. Itse autohan on loistava ja virheitä on hyvissäkin, mutta kun selviä virheitä löytyy niin miten toimii maahantuoja!

Olen varma, ettei tämä ole viimeinen tähän keissiin liittyvä päivitys!
Octavia Combi 1,5 e-TEC Style vm. 2021
Ex: Octavia Combi 1,4 TSI Style 2016, Golf VI 1,4 TSI Comfortline Variant vm. 2012 ja Golf IV 1.6 Comfortline Variant vm. 2002

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Waagon - 17.11.17 - klo:15:10
Jätin eilen Siitoselle soittopyynnön ja uhkauksen, että alan tosissani kiukutella jollei vastausta kuulu tänään klo 12 mennessä. Saatoin mainita jostain toimittajista, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita?
Kuulin jo eilen, että Siitonen on poissa perjantain, enkä siis uskonut yhteydenottoa tulevan. Kuitenkin Siitosen esimies soitti tänään klo 11.55 ja ilmoitti autossa olevien pattien olevan kiveniskemiä, eikä siitä ole epäilystäkään.
Ovat kuulemma pinnasta pohjamaaliin asti rikki. Näinhän tämä on muillakin mennyt ja jos kuvittelevat että minä annan periksi, niin unen näkivät!
Autokeskuksen kanssa patteja kuvattaessa juuri tämä pinta oli ehjä, joten heidän mielestä eivät siis ainakaan olleet kiveniskemiä.
Kysyin tietysti näistä Siitosen sanomisista, että olivat ne mitä olivat, niin eiväthän ne saa turvota. Eiväthän ne konepellissäkään olevat kiveniskemät mihinkään turpoa. Tähän vaan vastattiin että sen kun tietäis.
Hetki siinä sitten väännettiin ja kysyin jatkosta. Ehdottivat tätä aiemminkin mainittua puolueetonta tavaratarkastajaa, josta tulevat kustannukset kuuluvat ainakin takuunalaisesta autosta suoraan heille.
Kuinkahan puolueeton tarkasta paikalle Helkaman palkkaamana saapuu? Kuulemma minun ei tarvitse asian eteen mitään tehdä, vaan Autokeskus asian hoitaa.

Miettikää nyt hyvät ihmiset, ennen kuin Skodaa ostatte. Itse autohan on loistava ja virheitä on hyvissäkin, mutta kun selviä virheitä löytyy niin miten toimii maahantuoja!

Olen varma, ettei tämä ole viimeinen tähän keissiin liittyvä päivitys!
Minkälaisista jäljistä puhutaan, olisiko näyttää kuvia? Oletko ajatellut itse mennä vaikka toisen automerkin liikkeeseen pyytämään lausuntoa maalipinnan jäljistä, että voivatko heidän mielestään olla kiveniskemiä?

Waagon

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 17.11.17 - klo:17:37
Minkälaisista jäljistä puhutaan, olisiko näyttää kuvia? Oletko ajatellut itse mennä vaikka toisen automerkin liikkeeseen pyytämään lausuntoa maalipinnan jäljistä, että voivatko heidän mielestään olla kiveniskemiä?

Pari pientä paisetta, mitkä näytin Autokeskuksella ensimmäisen huollon yhteydessä. Sanoivat vaan, että sinkkikukilta näyttää ja on tapana laajeta ja jossain vaiheessa pudottaa maalin sinkkeineen kokonaan pois.
Tuskin mun aikana mitään radikaalia rapisemista ehtii tapahtumaan, mutta periaatteesta taistelen ja katson homman myös loppuun asti.
Octavia Combi 1,5 e-TEC Style vm. 2021
Ex: Octavia Combi 1,4 TSI Style 2016, Golf VI 1,4 TSI Comfortline Variant vm. 2012 ja Golf IV 1.6 Comfortline Variant vm. 2002

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy