Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - heiluhannat

#1
Nyt taisi olla kyse huonosta pariston kontaktista, kiitos vinkistä. Tuntui olevan ihan hyvin paikallaan, mutta kun taivutin hyvin varovasti paristokotelon pohjalla olevia kynsiä ylöspäin ja laitoin palan paperia pariston ja kannen väliin, on kaukosäädin toiminut moitteetta ainakin nyt muutaman päivän.
#2
Kiitos tästä. Kuulostaa kyllä pitkältä tuo kaksi sekuntia vihreää päälle kytkettäessä, ei varmasti pala niin kauaa vaan hyvä jos sekuntia. Mitään muita värejä en tosiaan ole koskaan nähnyt ja eilen taas lämmitys käynnistyi, tänään ei...,
#3
-17 Alltrackin webasto ruvennut kiukuttelemaan siten, että kaukosäädin ei välillä sano mitään. Suorakaiteen muotoinen kromireunainen kaukosäädin, jossa kaksi nappia: "OFF" ja puhaltimen kuvalla varustettu. Normaalisi toimiessaan kun puhaltimen kuvasta on painanut, on säätimessä palanut lyhyen hetken vihreä valo ja webasto on käynnistynyt. Nyt käy välillä niin, että kaukosäätimessä ei tapahdu mitään, vaikka paristo on vaihdettu (kokeiltu kahdella eri uudella paristolla), auton bensatankki on täynnä ja akku ladattu täyteen akkulaturilla. Omituisinta tässä on se, että seuraavana päivänä saattaa toimia eli nyt parin viikon ajan n. 1/4 aamuna on käynnistynyt ja 3/4 aamuna ei. Niinäkin aamuina, joina ei ole käynnistynyt kaukosäätimestä, on kyllä saanut climatronicin napista päälle.

Miten tuon pitäisi toimia? Pitäisikö kaukosäätimessä olla muitakin kuin vihreä valo? Aiemmassa volkkarissani oli se pisaran muotoinen kaukosäädin ja siinä oli muitakin valomerkkejä, joista saattoi päätellä, että menikö viesti perille tai jos auto ei suostunut käynnistämään webastoa.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: DLA kalibrointi?
03.03.22 - klo:20:59
Onko DLA:lla ja valojen suuntauksella jotain tekemistä keskenään? Itsellä valot näyttää todella alas ja jos saan ne säädettyä/säädätettyä, pitääkö DLA:n kalibroinille tehdä jotain? DLA toimii hyvin eli en epäile sen kalibrointia, mutta siis vaikuttaako ajovalojen suuntaus siihen?

Onko kellään kokemusta, uskaltaako valoja ruuvata väyän ylöspäin ilman VCDS:ää vai onko se varma murhatuomio säätömoottoreille?
#5
Itsellä vuoden kokemus keskieuroopan kitkoista ja kaikkien ennakkoluulojen ja arvostelujen jälkeen ne ovat yllättäneet vain positiivisesti. Autona käytettynä maahantuotu Passat Alltrack, jossa alla Continental ContiWinterContact TS850. Todella tasapainoiset ja ennen kaikkea ennalta arvattavasti toimivat renkaat. Tässä on pk-seudun talvessa ollut sekä kuivaa että märkää kinosta, peilijäätä ja "normaalia" pakkautunutta lunta, renkaiden toiminnassa ei mitään ihmeellistä.

Toki neliveto auttaa erityisesti vetopidon kanssa ja niinä muutamana päivänä, kun on esim. risteyksissä tahtonut vähän luistaa, on talouden toinen auto (Toyota Auris, jossa alla Nokian Hakkapeliitta 8 -nastat) luistanut ihan samalla tavalla. Autoa ostettaessa oli varauduttu siihen, että hyväkuntoiset, melkein uudet renkaat pitää uusia heti, mutta ei ole tarvinut. Sopivat ainakin tähän autoon. En silti ole ostamassa ke-kitkoja kun asiaan pääsee itse vaikuttamaan, eiköhän silloin haeta kaupasta pohjolan kitkat.
#6
Kiitos kaikille vastauksista, tästä sai montakin vinkkiä ja kyllä tässä DQ500 on (auto siis vuoden 2017 Alltrack 2.0 TSI 162 kW).

Ensinnäkin ConD:n ensimmäisen linkin sivustolta löytyy kätevä hakutoiminto: https://www.automaticchoice.com/en/transmission-parts/what-transmission-do-i-have , joka näyttää juuri tälle voimalinjalle DQ500-vaihteistoa, mikä on vähän jännä kun saman ikäisessä perusvariantissa jopa tehokkaammassa (206 kW) bensanelivedossa on vielä DQ250.

Wiiseli:n vinkki My Volkswagenista taas meni juuri noin eli kun paritin Volkswagen Id:n ja auton We Connectin kautta, rupesivat varustelistaukset näkymään. Vähän eri muodossa on vaihteistotieto, mutta selvästi silti: "Installation differentiation for transmission DQ500 -- vehicle components --"

Viimeisenä vielä Len:n vinkki. VCDS:ää minulla ei ole, mutta hintaansa nähden melko päteväksi osoittautunut Car Scanner näyttää vaihteistosta mm. seuraavat:
Manufacturer spare part number: 0DL300012
System name : GSG DQ500
#7
Tuonne kun on lisännyt auton alustanumerolla, niin näkyy vain auton malli. Kun yritän katsoa "Equipment details", niin antaa herjan:

"For security reasons, only verified users can view the equipment details. Verify yourself by entering the vehicle's commission number. Or activate We Connect/Car-Net where available."

Tuo on ymmärtääkseni joku tilausnumero tms ja vaikka suomen "Oma Volkswagen" (https://oma.k-auto.fi/) näyttää tilausnumeron (muotoa kirjain ja viisi numeroa, tuo ei sitä hyväksy autoa lisättäessä). Mitään muita numeroita minulla ei tietenkään ole käytettynä maahantuodusta ja ostetusta autosta.

#8
Mistähän saisi tiedon, mikä vaihdelaatikko omassa, saksasta uitetussa Alltrackissa on. Seitsemän vaihdetta, joten täytyy olla DQ381 tai DQ500, mutta tietoa en ole löytänyt mistään, että kumpi. Varustetarrassa vaihteistokoodi SDM, mutta sillekään en löydä varmaa selitystä, vaan olen löytänyt viittauksia molempiin edellä mainittuihin.
#9
Hiljaista on ollut tässä ketjussa, selvisiköhän aloittajalle koskaan mitään?

Itsellä vähän samanlainen tilanne eli -17 Passat Alltrack, joka laivattu saksasta suomeen. Moottoritiellä ei DLA päällä ole koskaan täysiä pitkiä valoja, aivan kuin kuskin puolen valo ei palaisi "pitkänä" lainkaan. Muualla kuin moottoritiellä toimii täydellisesti (toki lähivalot päällä tuntuvat näyttävän hyvin lähelle, minkähänlainen homma noiden suuntaus olisi..?)

#10
Mistä tässä siis on kyse, onko tästä jotain lisätietoa / linkkiä tms. Tuntui kolahtavan itseä lähelle, kun kevättalvella ostettu Passat on kahdesti päästänyt ihan reilusti vettä sisään. Vesi on valunut D-pilarin verhoilujen välistä ikkunalaudalle ja siitä akkukotelon kannelle. Sen verran olen testannut, että kaikista neljästä nurkasta vedenpoistokanavat toimivat, mutta en tietenkään tiedä, ovatko esim. osittain tukossa.

Ensimmäisen kerran vettä tuli valtavan ukkoskuuron aikana kun vettä tuli hetken kuin aisaa ja toisen kerran vähän pienemmällä sateella, kun pesin autoa eli sateen lisäksi katolle tuli vettä letkulla. Kaikki muut normaalit ja ihan reilutkin sateet on kestänyt kuivana, joten olen ajatellut, että siinä on tullut joku vedenpoistokanavien kapasiteetti vastaan tms.

Olisiko jotain vinkkiä, mistä esim. saisi tuohon pesuun sopiva, tarpeeksi ohuen ja pitkän harjan? Etupään kanavien suut löysin luukun nurkista, mutta ovat aika ikävästi kattoluukun mekanismin takana. Takapään kanavien suista ei hajuakaan, kun ovat näkymättömissä tiivisteiden alla, onko näihin jotain ohjetta? Ja mitä ovat nuo läpät tuulilasin etupuolella? Tosin enemmän epäilen ongelmaa takapäässä, kun kerran sieltä vesi pääsi sisälle.
#11
Ei tuo linkattu juttu nyt ihan sama ole. Tai ei oikeastaan ollenkaan. Ensinnäkin sillä Subarulla oli ajettu vajaat puolet tämän Golfin kilometreistä, joten auton oletettiin olevan huomattavasti paremmassa kunnossa ja ennen kaikkea tuossa oli se ero, että myyjä myönsi pimittäneensä tietoa autossa myyntihetkellä olleesta viasta. Myönsi siis huijanneensa ja tämä myyjähän on syytön, kunnes toisin todistetaan.

Ei kai tässä ole myyjää puolusteltu, vaan tuotu esiin varsin validia pointtia, että asian todistaminen on melko hankalaa.
#12
Alkaa loppua huumori tämän ongelman kanssa.

Edellisen viestini jälkeen on ollut muutamia sateita ja takakontti on pysynyt kuivana. Yritin toistaa ongelman kaatamalla reilusti vettä kaikkien läpivientin päälle --> ei vettä takakonttiin. Avasin myös kattoluukun ja testasin poistoreikien toiminnan, kaikista neljästä kulmasta valuu vettä ihan samalla tavalla. Tänä aamuna reilumpi sade ja pidemmän aikaa, taas tulee vettä samasta paikasta eli d-pilarin verhoilupaneelien välistä.

Otin yhteyttä takalasin vaihtaneeseen liikkeeseen ja kuten odotinkin, korin puolen läpivienteihin ei ole koskettu, joten lasin vaihdolla ei pitäisi olla tämän kanssa mitään tekemistä. Googlekaan ei ole oikein auttanut, kun muilla tuntuu vettä olevan joko takaluukun sisällä tai etupenkin jalkatilassa, minulla se on d-pilarin sisällä.
#13
Eihän ole vakionopeudensäädin päällä? Ainakin -17 Passatissa se peittää ajetut kilometrit. Ihan siis vakkari pois siitä 1/0 -napista, muuten näyttää paikallaan ollesaa siinä muistaakseni viivoja, missä näkyy nopeus vakkarin ollessa "oikeasti" päällä.
#14
Onkohan minulla nyt sama ongelma vai eri. Pari viikkoa sitten vaihdettiin Alltrackin takalasi ja nyt ensimmäisen kunnon sateen jälkeen on takakontin vasemmalla sivulla akkukotelon kannella n 1 cm vettä eli ihan reilusti. Näyttää tulleen ylempää mustan ikkunalautaverhoilun ja vaalean pilariverhoilun välistä. Ennen kuivausta ikkunalauta oli märkä, takaluukun avausvipu märkä ja tavaratilan verhon ura märkä.


Kuvassa jo kerran pyyhitty eli vettä siinä ikkunalaudalla vain vähän, mutta kun vähän aikaa odotteli, niin vesi tuli siitä yläpuolella olevasta raosta eli siellä sitä on jossain verhoilun ja korin välissä. Ihmetyttää se, että ei kai takalasin vaihdossa kosketa kuin takaluukkuun eli jos siinä olisi jotain mennyt pieleen, niin ei kai sen pitäisi korin läpivienteihin vaikuttaa?

Tässä vielä akkukotelon kansi ennen kuivausta:



how to add your job on facebook
#15
Vuoden 17 Alltrack. Tavaratilan pohjan saa kahdelle korkeudelle, korkeammalla on puskurin tasalla, matalammalla n. 10 cm alempana. Tosin ala-asennossa jää sivuille metalliset kiskot, joihin saa erilaisia kiinnikkeitä ja vaikka liukuvan puolimetrisen pohjan. Ovatkohan nuo kiskot ja säädettävä pohja joku lisävaruste vai vakiona tässä, saakohan niitä pois? Itsellä siis lisätilaa haussa ja kun lattia on alhaalla, sivukiskot ovat aivan turhat. Toki jos kiskot saa irti, niin pohjalevy taitaa jäädä liian kapeaksi, mutta täytepalojen nikkarointi kyllä onnistuu, jos ei esim. jostain purkaamolta löydä kokonaista pohjalevyä.
#17
Auto taas samalla merkkarilla ja tarkemman tutkimuksen jälkeen uusi laturi tilaukseen. Osa tilataan kuulemma saksasta, joten toista viikkoa menee, ennen kuin saan auton takaisin, mutta hyvä, että vika löytyi. En tarkemmin tiedä viasta; tuossa itse kun tutkin latureita, niin osassa on integroitu jännitteensäädin ja osassa ei, joten en tiedä oliko vika laturissa vai säätimessä.
#18
Ei ole vaihdettu. Autossa Vartan akku, jonka miinusnapaan stanssattu "10 17" eli on alkuperäinen akku (valmistettu viikolla kymmenen), auto käyttöönotettu toukokuussa 2017.

Ensimmäisenä itse epäilin, että alkaisi akku antautumaan, mutta siitä ei näytä olevan kyse kun lepojännite on n. 12.3-12.4 v eli vielä ihan ok eikä käynnistäessä kyykkää alle 11 voltin ja kuten tuosta eräästä vastauksesta selvisi, niin auto osaa myös ilmoittaa heikosta akusta. Kaikki edellä mainitut saavat minut epäilemään latauksen toimivuutta akun sijaan.
#19
Myyjäliikkeeseen on otettu yhteyttä, eivät ole vielä vastanneet.

Tänään tuli vikailmoitus ensimmäisen kerran kotipihassa. Käynnistyksen jälkeen meni 1-2 minuuttia ilman ongelmia kun pakkasin lapsia autoon ja sitten heitti taas ilmoituksen ruudulle. Ensimmäisen kerran sain nyt mitattua jännitteen akulta vian ollessa päällä ja se vaihteli 11.4 ja 11.5 voltin välillä. Sammutuksen ja uudelleen käynnistyksen jälkeen jännite oli taas normaali 13.7-14.0.

Voiko laturi toimia niin, että välillä ei anna jännitettä ja välillä antaa? Olen aina ajatellut että se joko toimii tai ei toimi ja tällä perusteella epäilisin enemmän jännitteensäädintä?
#20
Tämä oli nimenomaan merkkari, joka totesi, että sekä laturi että akku näyttävät olevan kunnossa. En tahtoisi viedä sinne tutkittavaksi ja arveltavaksi tuntihinnalla. Vilkaisin akkua ja näyttäisi  olevan alkuperäinen vuodelta 17, joten saattaisi tuollaisessa start-stopilla ja webastolla varustetussa autossa olla jo tiensä päässä, mutta toisaalta testasivat ja sanoivat sen olevan kunnossa..
#21
Muutama viikko ajettu Passatilla (Alltrack 2.0 TSI -17 / 104 tkm) ja otsikossa mainittu virheilmoitus tullut kolme kertaa eli liian usein, jotta sen voisi sivuuttaa kertaongelmana. Kahdella ensimmäisellä kerralla sammutin auton ja kun heti käynnistin uudelleen, vika oli poistunut.  Kolmannella kerralla en edes ehtinyt sammuttaa autoa, kun ongelma jo hävisi. En siis ole päässyt mittaamaan jännitettä vian ollessa päällä, normaalisti lataus n. 14 v ja lepojännite n. 12.5-12.6 v.

Sattumalta oli juuri tarkastushuollon aika ja kun siellä mainitsin asiasta, ei löytynyt kuin vikakoodi:
P1B0100:
Generator
Electrical error

Jotenkin kuulemma testasivat laturin ja se vaikutti olevan kunnossa, akkutesti näytti akun olevan ok. Sanoivat, että jos toistuu, niin pitäisi tuoda sähkärille selvitettäväksi.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ensisijaisesti tietysti pelottaa, että jotain päivänä ei korjaannu itsestään ja auto hyytyy jonnekin metsään. En taas viitsisi sokkona lähteä vaihtamaan esim. laturia, jos vika onkin jossain jännitteensäätimessä tai muualla elektroniikassa.
#22
Eiköhän tuossa telineen paikassa ole kyse vain siitä, että koska kyseessä on ns. kiinteäleveyksinen teline, niin noilla  paikoilla se on juuri oikean levyinen. Kattokaiteiden /kiskojen väli kun kapenee taaksepäin, niin eri paikkaan kiinnittäessä tulee vääntöä/jännitystä paikkoihin, joihin ei pitäisi, kun teline on vähän väärän levyinen.
#23
Uudenmalliseen (2010 ->) VW Sharaniin alkuperäinen koiraverkko. Tätä mallia ei ole enää myynnissä, kiinnitys siipimuttereilla toisen istuinrivin reunimmaisten penkkien niskatukiin eli liikkuu penkkien mukana edestakaisin.
https://www.tori.fi/vi/83180515.html

Myynnissä myös mallikohtainen Jeppe-veräjä (Jeppe.com). Alhaalla ja ylhäällä olevat kiinnityslevyt ruuvataan autoon kiinni, sivuilta veräjän sulkutapit osuvat tavaratilan suojapeitteen koloihin eli niille ei tarvitse porata reikiä. Mukana muovinen remmikoukku.
https://www.tori.fi/vi/83180581.html

Itsellä ollut vuosimallissa 2013, uskoisin sopivan myös facelift-malliin (2015 ->), ymmärtääkseni auto pysyi sisältä samana. Sopivuudesta sisarmalli Alhambraan ei tietoa, mutta voi tulla kokeilemaan.

Sijaitsevat Vantaalla, hinta molemmilla erikseen 170 â,¬ / kpl, yhteishinnasta voidaan neuvotella.

matti[a]heiluhannat.com
0403446699
#24
Ostetaan / SAA POISTAA
16.02.21 - klo:22:47
ostettu
#25
On siinäkin samalle osanumerolle keksitty variaatioita. Kiitos selvennyksestä.
#26
Nyt on sensori vaihdettu ja kaikki viat hävisivät, hyvä näin.

Yksi juttu jäi kuitenkin mietityttämään. Koska autossani on pysäköintiavustin (tai näin ainakin kuvittelin, kun se osaa pysäköidä sekä taskuun että 90 asteen parkkiin ja kutsuu itseään nimellä "park assist"), niin hankin osanumeron WHT003858B. Kuitenkin, kun vihdoin sain vanhan anturin irti, se oli mallia WHT003858A eli kaikkien löytämieni lähteiden mukaan tarkoitettu autoihin ilman pysäköintiavustinta. Hyvin se kuitenkin toimi tähän asti ja uusi osa B-mallin osa toimii myös.

Osaako kukaan sanoa, että tarkoittaako tuo pysäköintiavustin jotain muuta kuin mitä minä kuvittelin?
#27
Homma etenee sen verran, että löytyi vikakoodi 00287 (ABS wheel speed sensor Rear Right). Yritin kuitata pois, mutta heti pamahti samat ilmoitukset, tosin nyt virhekoodi 03842 (Incorrect signal) samalta renkaalta. En ajanut metriäkään tämän jälkeen, joten en tiedä olisiko antanut myöhemmin tuon 00287:n.

Auto ylös ja yritin irrottaa sensorin, mutta vaikka sain sitä kiinni pitävän kuusiokolopultin irti, niin sensoria en vielä saanut irti. Heiluu vähän, mutta ei irtoa ja johdosta en uskalla vetää, hajoaa vielä sekin. Liittimen vapautuskielikin niin hankalassa paikassa, ettei siihen oikein pääse käsiksi sensorin ollessa paikallaan. Hankalaa tämä, kun yrittää itse tehdä rahan säästämiseksi. No, josko huomenna paremmalla valolla ja vähemmällä vitutuksella onnistuisi.
#28
Akun pitäisi olla kunnossa. Pohjalla oli reilun parin tunnin mökkimatka ja illalla kotiin lähtiessä heti startista nuo vikailmoitukset. Tuo ABS-sensori kävisi järkeen ainakin monien vikojen osalta, saako esim. VCDS:llä kaivettua tiedot, mistä nurkasta vikaa kannattaisi lähteä etsimään vai pitääkö viedä merkkarille?
#29
Mökiltä lähtiessä rupesi -13 Sharan piipittämään ja mittaristoon syttyi kaikenlaisia valoja. ABS/ESC, kulmavalot (AFS), pysäköintiavustin, start/stop, rengaspainevalvonta, kaikki yhtäkkiä ja samalla kertaa.

Mitenkään ei ole voinut tulla montaa erillistä vikaa samaan aikaan, joten mistähän tätä lähtisi etsimään. Moottorin ECU ei anna mitään vikakoodeja halpislukijalla eikä moottorin vikavalo palakaan.
#30
Pahoittelen, jotenkin meni tuo sana ketju kokonaan ohi, kun puhuttiin vaihtovälistä ja ketjun kai pitäisi kestää koko käyttöiän. Tosin TSI-koneissahan niin ei valitettavasti ole useinkaan ollut...
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy