Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Suberb 2012

#1
Lainaus käyttäjältä: ile - 29.07.22 - klo:00:16
Jo varmaan vuosi pari sitten mitä linkkasin HSYn katupölydataa, nastoista//tiestä tuli häviävän pieni osa ilmassa olevasta hiukkasista.

Ansku mä arvaan, hutkimuksen tilaajana oli Nokian renkaat ja tekijänä riippumaton tutkimusyksikkö LUT:ssa. ::)
#2
Ryssä tehnyt vahingossa ilmastoteon 🤣 ehkä betoniviidakkofinlandiassakin on raikas ilma ensikeväänä.

Juu, ajan myös ensitalven kitkoilla kuten olen pääsääntöisesti tehnyt jo reipppaat 30 vuotta.
#3
Ny on oikein yliopistossa tutkittu kannattaako aurinkosähkön tuotanto :o eihän tuohon nyt peruskoulun matikkaa enempiä tarvitse… mutta on tärkeää tietysti että yhteiskunnan tulevat tukipylväät on kaiken tutkinut ja kirjallisesti raportoinut viitetietoineen ;D

https://yle.fi/uutiset/3-12523630
#4
Muutaman vuoden nyt kesä/talviauto leikkiä kun olen pelannut, niin olen tullut tulokseen ettei ole isompaa merkitystä pienillä asioilla. 98 on ihan hyvä, mutta toisaalta saab seisoo viina tankissa eikä sen ”vieläkin huonommalla” säilyvyydellään ole vaikuttanut mitään käynnistyvyyteen keväällä. Paikallinen jobbari mainitsi että hänellä jotkut korjausta odottavat, jo ehkä kauan seisseet, autot on ihan normaalisti lähtenyt viina tankissa käymään jos vaan virtaa on akussa.
Jos auto seisoo vuoden tai pidempään, kannattaa miettiä noita tarkemmin. Esim nostaa pukeille, niin renkaat ja jouset pääsee vähemmällä.

1,8tsi Ocu on nyt jököttänyt tallissa laturissa huhtikuusta, koska männäsuvena en muistanut/huomannut/jaksanut välillä käydä latuuttamassa. Nuo paremmat (ctek) viikon lataamisen jälkeen huilaa ja sitten ”haistelee” tilannetta ja lataa jos/kun jännite tippuu jollekin tasolle. Eli ei se tee sen kummempaa kuin auton laturi. Eli ei hajoita akkua, uskon että pahempi on päästää tyhjäksi (tai ottaa akku pois). En tiedä onko mutta voisin kuvitella että piirikorteissa tmv on joku paristo/akku joka latautuu autosta ja kestää pitkään. Jos tuo hajoaa tai pääsee tyhjäksi voi tapahtua (en tiedä) jotain?

Tuo välillä käyttäminen ”lämpimäksi” on imho kanssa vähän siinä-tässä. Joka käynnistyksellä öljynsekaan pääsee hiukan bensaa(tai sen viinaosaa) joka sitten moottirin lämmetessä haihtuu/huohottuu sieltä pois. Paljon pätkäajoakin voi kerryyttää tuota öljyyn enemmän ja voi aiheuttaa enemmän onkelmia (ja lyhyemmän öljynvaihtovälin) kun se että auto seisoo kylmänä. Moottori tai lisälaitteet ei seisonnasta ”jäykisty” jos ne on muuten kunnossa ja rasvattu asianmukaisesti.

Eli itse olen eniten huolissani sähköistä, akkulaturi kiinni, niin akku pysyy kunnossa eikä esim talvella ole riskiä että se jäätyy ja halkee. Talvella myös katto päällä ei ole huono. Pressut tmv helposti ruostuttaa enemmän ja kerää kosteutta kun hyvin tuulettuva tila. Rengaspaineilla (normaalit) en ole havainnut merkitystä neliskanttisuuteen. Hiukan ajoa niin ne muotoutuu taas pyöreäksi.
#5
Lainaus käyttäjältä: jt - 03.07.22 - klo:14:48
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon maksoi systeemi asennettuna?

- Noin 17K, Kaikkinensa. Sijoittelu yms syistä (mm. överiin 25kwp invertteriin lisättävissä 10kwp, pienempiä ei olisi tälle kesälle saanut) hankinta oli hiukan kalliimpi, mutta toisaalta odotan syksyn, talven ja kevään tuotoista hiukan parempia. Rahakin oli valmiina, tuo säästynyt korona-aikana mm. autoiluista epätyö-etuna. Eli voi sanoa että sain melkein ilmatteeksi ;) ”korkoa” on tälle ”sijoitukselle” tullut jo 20kertaa enemmän kuin mitä 2 vuodessa pankkitalletuksena ::)

Missäpäin Suomea ja mihin ilmansuuntaan on?

- Lounais-Suomessa; 15kpl itä, 9kpl etelä ja 12kpl länsi, määrällisesti painotettuna koska kulutus suurimmillaan aamu-/iltapäivisin. Katto 33´kulmassa ja eteläiset seinätelineessä 45`kulmassa (talviaurinkoa tavoittelen) itä (5.00->) ja länsikin (<-20.00) tuottaa nyt hyvin. Syksyyn mentäessä varmaan aamulla (itä+etelä) tulee suhteessa enemmän, sellainen on vahva intuitio. 
Varmasti höskästä saisi vielä 10-15% enemmänkin jos olisi kaikki 40`ja etelään. Mutta sitten muu kuin tämä huippuaika ja jos pörssihinta putoaakin ”wanhaan normaaliin” jolloin myynnistä ei tule enää kun hiluja. Funtisin sitä siirron maksimaalista nollaamista oman kulutuksen mukaisella optimoinnilla. Aika näyttää oliko viisasta, ensi kevään jälkeen on jo sensuhteen varmasti jotain tietoa.

Minkälainen on sähkösoppari? Eli onko sinulla kiinteä ja myyt pörssihintaan vai miten? 

- Tästä oli vielä keväällä epätietoisuutta, myyjä edellytti kaiken tuotannon myymistä ja sitten kulutussähkön ostoa heiltä. No se osoittautu a) mahdottomaksi b) laittomaksi.
- Nyt siis kiinteä 7,95/kwh (pörssisähkön osto-> joulukuussa "20 kiinteäksi).
- Myynti on aina pörssihintaan. Esim huomenna huiput 60c/kwh iltapäivällä. Tuolla pörssihintoja: https://www.sahko.tk/
- Fortumilla ihan ok ehdot; -0,24c/kwh ei muita kuluja.  Noita ehtoja on vaikka mitä sitten toimijasta riippuen, kannattaa tutkia sopparit tarkkaan.
- Saatavuus on iso ongelma, innokkaita on paljon ja tavaraa vähän. Isompaa laitosta, ei mitään 5kwp, kuulemma yhä useammat suunnittelee. Mulla kävi kauhea säkä ja sain tutulta hyvällä diilillä ja homma eteni nopeasti.
#6
Lainaus käyttäjältä: jppetteri - 03.07.22 - klo:08:28

Tavallaan ymmärrän tuon kehityssuunnan: sen jakeluverkon ylläpito maksaa tasan saman, kulkee piuhassa sitten sähköä tai ei. Ja kun sinullakin on paneelit katolla ja ostosähköä ei tarvitse kohta ollenkaan, niin mistä muualta se verkkoyhtiö saisi tuloja kuin noista perusmaksuista.

Se nosto oli vain ulkomaisen sijoitusyhtiön loputtoman ahneuden tuotos, kaikki konstit mitä on pitää käyttää että saadaan maksimi tuotto kitkettyä. Tämä nostohan tapahtui joku vuosi sitten, eikä johdu paneeleistani mitenkää, sopivasti juuri ennen kun omistajaohjaus taimikäseoli alkoi edellyttämään tietyn maksimituoton tai sen sääntelyä ja sitämyöten rajoitti siirron hinnan nostoa.

Mielenkiinnolla odotan koska ne verkkohinnat alkaa sitten laskemaan, kun se nyt alkaa olemaan ”säävarma”. Näinhän on jo päätetty… Mahtaako tulla jotain lisäjekkua sitten tosiaan, vaikka sota/nato-varaus, että on sitten poikkeusaikoina mitä lähetellä ulkomaisille omistajille.

No tämä sähkösäätö ajaa siihen että täydellinen omavaraisuus betoniviidakon ulkopuolella tulee jatkuvasti kannattavammaksi. Hiukan vielä akkutekniikkaa lisää niin tarvii kohta Carunaa ollenkaan. Pahimpina aikoina generaattori käymään (omalla biolöpöllä). Tuulimyllystä ei tarvitse uneksia, ne on verotettu (ullatus) aika ruvelle. Paneeleille tuolaista raippaa tuskin saavat aikaan, koska ne yleensä sijoitetaan jo verotetun omaisuuden katolle. Toki maa-asennuksille voidaan vielä kunnnissa keksiä joku pikku vero-ullatus…
#7
Lainaus käyttäjältä: miz - 03.07.22 - klo:01:29
Ei kai se mitään energian hinnan korotuksista sano. Sen energian voi kilpailuttaa vapaasti.

Korotusraja koskee sitä palvelua, jota itse ei voi valita ja vaihtaa, eli siirtoa.

Jossa siinäkin Caruna on lähtenyt ihan omille teilleen; jos ei voi nostaa energian siirron hintaa, niin laitetaan sitten perusmaksua lisää, mieluummin 5-6 kertaisilla kertakorotuksilla…. Se kun ”unohtui” sääntelystä.
Aika hulppea kk-maksu on tuolanen 35.-/kk. Ennen näitä korotuskattoja taisi olla 6.-
#8
Ny tippui sähkön hinta rajusti, laitoin (vihdoin, pörssihinnan kehityksen kannustamana) 14kwp paneelia katolle.
Tähän mennessä (7vrk/kesäkuu) myyntiä kertyi 105.-

Positiivisinta laitoksessa on että pilviselläkin päivällä wattiloita kertyy hyvin kertymät alkavat tähän vuodenaikaan jo klo 5 ja jatkuu tuonne 20 asti, eli aika pienet on ostot. 1-3kwh/vuorikausi, mitä nyt kylmälaitteet kuluttaa kun ovia ei auota 8)
Näillänäkymin siis rahhoo tuloo, hiukan aurinkosta riippuen jotain 200-500/kk ehkä syyskuulle asti? Kertymät kuulemma pitäisi vielä parantua kun pahimmat helteet helpottaa, kuumuus kun leikkaa tuottotehoa. Joten syksylläkin pitäisi omat valoisan ajan kulutukset pysytä tuottamaan.

Tilastonikkareita ja asiantuntijoita uskoen, pörssisähkön hinta ollee melko korkea tämän vuoden ja todennäköisesti niinkauan kun energiasähellys jatkuu…
Jos/kun, no hiukan kun pessimisti aina olen, pörssisähkö kyykkää voitte sitten kiittää minua vaatimattomasta sijoituksesta jolla korjattiin koko eurooppaa haitannut sähkön hinnan kehitys :o
#9
Mittailen nykysin enempi kulutusta/kk.
Toukokuussa meni vajaa puoltankkia (e85) ja kesäkuussa tähänmennessä alta 15ltr. Kerta viikossa kun poistuu tontilta, silloinkin pitää olla vähintään 5 asiaa hoidettavaksi kaupungissa jonne n 6km matkaa. Aika pienellä menee  :o eikä km-kulutuksella tai bensan/viinan hinnalla ole mtn merkitystä. Vuositasolla suurimpia kulueriä on vakuutus (pelkkä liikenne) ja verot (70c/vrk). Katastuskin on törkeän kallis, kun sen laskee /kilsa-kuluiksi.
#10
Voihan se olla perä. Ehkä ennemmin haldeks-kytkin josta levyt hajoamispisteessä. Toisaalta molemmat kyllä kuivittelisi ääntävän myös vedossa.
Kato ensin kuitenkin jarrukilvet ettei ole sopivaa kivenmurenaa jossain välissä kahnaamassa.
#11
Lainaus käyttäjältä: slarpa - 12.05.22 - klo:08:08
olisiko mahdollista?

En nyt tiedä sisältääkö tämä lausuma ”ylen suurta tietoa tai taitoa”?
#12
Klonkswagenissa kaikki on normaalia  ;D
#13
Varmaa acc ei ”nähnyt” ja siirtyi perustilaan  :o onnea VAG-hilavitkuttimen kanssa :-X
#14
Eilen Lohjalla KMH-110 musta olikohan biimeri tai audi. Ajoi motarilla tasan 110. Olikohan ostettu rekkari vai vaan sattuma?
#15
Ei lie spacerit kiellettyjä, kunhan huolehtii että rinkulat pysyy lokarin sisäpuolella. Pitää myös olla auton- tai vannevalmistajan hyväksymät.
Mulla on ollut sujuvasti useammassakin kikottimessa, yhdet ihan maahantuojalla laitettu, eikä koskaan ole edes kysytty niistä. Näkyy oikein hyvin kirkkaampi erihalkaisijan 20mm paksu osuus vanteen ja navan välissä.

10mm spacerit ei yleensä tarvi edes pidempiä pultteja, jos tarvii ne on mukana (laadukkaammissa) paketeissa. Baksummat pultataan kiinni entisiin kiinnityksiin ja itse spacerissa on omat reiät pyöränpulteille, näissä on yleensä myös pultit mukana. Näiden kanssa on hyvä huomioida, että alumiinissä jenka ei kestä ihan ”metrin varrella” kiristämistä. Eli momenttiin tai ihan järellä.

Mutta olisin kyllä ensin yhteydessä remontin tehneeseen tahoon, miten ei rinkulat mahdu alle? Vääriä osia laitettu? =takuuseen uuden, oikeanmoiset.
#16
Konsernin näkemys yleettömästä öljynsyönnistä on 1l/1000km :D :D eli tämä menee vielä ihan normaalin rajoissa.

Omassa II ocussa (1,8tsi) sauhutus loppui kun laitoin tehtaan suosittelemat Castrol 10-30 öljyt koneeseen. Eli öljykin voi vaikuttaa.

Myös yhdistelmä iso auto ja pieni moottori-> fööni puhkuu kovasti nin kyllä siellä kaikki rakoset on kovilla. Rauhallisempaa kyytiä ja alempia nopeuksia voi sekin auttaa pienentämään kulutusta.

Isompaa vahinkoa voi tehdä öljykarstan tukkiessa kaikenmoisia egr, dpf ja mitäniitä on. Tai ei noista pata hajoa, mutta vaihto maksaa kuitenkin satasia/kokkara.

Tietty vaihto on aina ratkaisu, mutta mihin? Ford, patonki??? Vaihtaessa menee helposti hukkaan yksi koneremontti…
#17
2-ocusta tuli erikoinen ”pärisevä” ääni n 130 vauhdissa. ,,äni lakkasi kun laitoin pienen muoviklipsin kattokaiteen etumaiseen kiinnityspisteen suojamuoviin. Ilmeisesti se resonoi ilmanvirrasta.

Veikkaan ilmavirtaa syylliseksi, syyllisen löytäminen onkin sitten oma hommansa… ehkä teippiä alkuun keulan rakosiin ja kokeilmaan.
#18
95 vai 98 tankissa?
Mulla vastaava pirkkalaite käy kun wanha traktori 95:lla. Ajossakin nykii/nypyttää ärsyttävästi.

Jos (kun) paljon ajettu, voi imusarjassa olla gaggaa jo hyvin, epätasainen orgaaninen pinta kerää kosteutta ja ilma virtaa huonosti ennenkun lämpeää. 
Suuttimetkin voi olla vähän jo nii-noi.
Immu voi antaa väärää tietoa.

Optimointikin voisi auttaa, saisi ainakin poissuljettua ilmamassamittariviat ja syöttöongelmat.
#19
Samoista kalikoista kaikki VAGinat tehdään… Pientä pintahipistelyä merkkien ja mallien välissä. Ei tuossa sen ihmeempää.

90-luvulla ihmeteltiin kun saab 9000, Alfa 164, Lancia Thema ja Fiat Croma oli 90% samaa autoa. Esim ovet sopivat toisiinsa ihan vaan vaihtamalla. Pohjalevyhän oli kaikissa identtinen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_Four_platform
#20
Tuossa mainitussa koossa tuskin isoa eroa merkkien välillä… Mulla oli joskus 10v sitten uus superi, rotannahat lähti alta aikayksikön ja tilalle muistaakseni 215/55*17. Johan tuli mjukavaa menoa.
#21
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 26.03.22 - klo:09:30
Helenin ärsyttävistä ja agressivisista sähkönmyyjistä kauppakeskuksessa pääse parhaiten eroon kun sanoo, että en osta teiltä yhtään mitään niin kauan kun käytätte kivihiiltä energiantuotantoon. Tuohon argumenttiin heillä ei vielä ole opeteltuna kunnon vastauksia ;D

Kaikkiin tyrkyttäjiin toimii hyvin kun vastaa kysymykseen ”onko hetki aikaa”, et ”aina hetki on”. Kun se kyyppari sitten lähtee seuraamaan, niin voikin sanoa paskasen naurun kera, et ”aika loppu jo”.
Jostain syystä tuossa lähimarketissa aulamyyjät ei enää minulle koita mitään tyrkyttää, vaikka oikein anelen katsekontaktilla palvelua ;D
#22

Keksinpä tuossa ihan vahingossa erinnomaisen tavan säästää sähköä ja pelastaa muaalimaa... Vedenkeittimessä on mahdollisuus säätää lämpötila, eli jos tyytyy 70 asteiseen teehen, niin joka lämmityskerralla tulee 30% säästöä, ellei enemminkin kun ne viimeiset asteet ennen 100 ottavat eniten virtaa ja aikaa.
#23
Tein tänään säästöliekkitestiä kun se nyt on ollut puheenaiheena jopa valtioneuvoston tasolta, alenna nopeutta niin säästät huimia summia!

NO: ajelin joutessani (pakollisia lähikontaktityöaisoita hoitaessa) oikein säätämällä jalkakaasulla/moottorijarrutuksella ylämäki-alamäkihyödyt, tasaset pätkät cruisella jurnuttaen 1400mrp jne sain 1.8T:n kulkemaan just alle 5l/100km. Maaseuturaittia: mutkaa, ylä- ja alamäkeä, 50-80 rajoituksia, jokunen risteys. Ei sinänsä huonosti. Autossa ”leveät” (225/45*17 GY kitkat), tie paljas ja muutenkin mukavan keväinen keli.

Merkillepantavaa; vaihteella kun vaihteella paras meno/hyötysuhde löytyy siinä 1400-1600rmp. Nopeus ei sinänsä vaikuta juurikaan, niinkauan kun pysytään alle 90:n vauhdissa.

”Normaalilla” ajotyylillä toisaalta keskikulutus ”pompssahtaa” huikeasti , aina tuonne 5,9-6,5 luokille.
Paljonko kannattaa säätää ja keskittyä, talvirajoituksilla, eli 80kmh. Säästö huimat +1litra/100km!!! (2.20,/100km) vuoksi? Jos autolla on pakko mennä, parempi tulema on normaalilla ajotyylillä sujuvasti perille.

Maanteillä ajellessa, pitkästä aikaa, oli mukava huomata kuinka piiiitkän jonon saa aikaiseksi ihan vain tiputtamalla nopeuden 5-7km alle rajoituksen  :o  Liikenneturvaa lisäävä huomio on että tummansinisen tummaikkunaisen farkkuskodan ohittaminen on vaikeaa joillekin ::)
#24
Ei se halpa sähkön hinta, vaan huikean pieni kulutus. Joulukuun alussa pieni yllärin pylläri, kun viikossa meni liki 400.- sähköön. Sitten vaihtui kiinteään 7,95c/kwh lennosta.
Tapahtuneen jäljiltä on vähän harkittu tuota ylimääräistä kulutusta (mukavuuksista luopumatta), vaikka pyhät peltilehmät toki joutuu tyytymään nyt lämmittämättömään 0-talliin.

Pysyvä muutos näyttäisi olevan n 35% vähennys. Muistelen jonkun vuoden kun oikein ahkerasti lämmitti klapilla käyttövettä myöten kaiken niin 18000kwh oli vuosimenekki, mennee alle sen nyt vaikka vielä on uusi sähköboileri käyttövetelle. Voi olla että kohta ohitusleikkaan sen ja polttelen klapia koko kesän.




Tähän kun lisää sen että samalla talouden autoista 3 meni joutilaana seisontaan, ajot hoituu talvella yhdelläkin. Melkoinen säästö veroihin ja vakuutuksiin. Putin viimeistään nuiji lopullisen epätyön toistaiseksi voimassa olevaksi tavaksi toimia, puhelin nääs on keksitty…
Kerta/viikko kun käy kaupassa (5km/suunta) riittää ajelemiseen. Luonnossa liikkuminen ei maksa mitään (no kaljaa ja maggaraa menee enempi  ::) )
Tankkasin juuri ensimmäisen kerran tänävuonna, riittänee toukokuulle. Työpakussa on vielä loka-marraskuiset dieslit tankissa, reilusti yli puolillaan  ;D
Paradoksaalia tässä on että taloutta kurittanut korona, sähkön laillistettu ryöstöhinnoittelu ja putin on aiheuttanut noin taloudelle reilun 1K, säästöt/kk.
#25
Saattaa olla takapäästä veto pois pelistä. Soon noi vajaavetoiset helposti veteleviä. Sutiiko herkästi liikkeelle lähtiessä jos vähän hapettaa?
#26
Onhan noita suodattimia. Mulla ei ipadissa näy kun tuo sivupalkki oikealla. Macissa ei sitäkään, kun siinä voi poistella mitä vain segmenttejä/osia sivusta.
#27
Onko käyntilämmöt normaalit?

Ruikkiiko parkissa allens?

Majoneesiä öljykorkissa?

Tikussa öljy ”hyvän tuntuista” ja normaali väristä?

”Sauhuttaako” lämpimänä plussakelillä?

Itse en nyt ihan noin pienestä vajuamisesta silti olisi kovin huolissaan. Kun vettä alkaa menemään litra/1000km /lisättävä aina tankatessa, niin ehkä tutkisin jo tarkemmin.
#28
Toimiiko takaluukun lukko? Jos lukko luulee että luukku on auki, ei em vermeet toimi.
Mulla vääntyi (II ocu) lukosta pieni klipu joka arpoo kiinni/aukiolemista ja samalla lakkasi myös pyyhin toimimasta. =uusi lukko ja taas toimi.
#29
-16 mallin Scoutissa start-stopin käynnistymistä säätelevän akun virranmäärää säätämällä lakkasi sammuilemasta ilman mitää lisäoireita.
Ohjeet varmaan löytyy palstaltakin, onnistuu ihan helposti vcds:llä.
#30
Touareg / Vs: bi-xenon umpioissa kosteutta
17.02.22 - klo:14:23
Kyl pelkkä höyry voi jo katastusta haitata… riippuu toki asemasta ja ingenjöörin innosta.

Landroverissa on alipaineletku vedetty mottorilta umpioon, lämmin ilma kiertää ja kuivaa vetet. Läderhosen ei tietysti ole moista huomioinut koska ei ole gelandewagen ::)

Ensiavuksi roiskesuoja konehuoneen puolelta auki ja lämpimään talliin kuivumaan tai rohkeammat saattaa porailla reikiä veden valuttamiseen. Tosin siinä riski että ko reiästä vesi voi kulkea myös toiseen suuntaan  :'(
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy