Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.03.18 - klo:18:04
Pihistelijän ja salkan83 kannattaa mennä seuraavalla jääkelillä kokeilemaan vaikka turun väylän ruuhkaliikenteeseen aamulla 7:30 ajelemaan 100 km/h ja pitää sitä hyvää turvaväliä kitkoillaan.

Asuin Espoossa monta vuotta ja tuli ajettua Turunväylää kitkoilla joka aamu. Ei mitään ongelmaa, kun ajaa kelin mukaan. Pahalla kelillä ei tulisi mieleenkään ajaa 100 km/h.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Iero

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.03.18 - klo:19:31
Asuin Espoossa monta vuotta ja tuli ajettua Turunväylää kitkoilla joka aamu. Ei mitään ongelmaa, kun ajaa kelin mukaan. Pahalla kelillä ei tulisi mieleenkään ajaa 100 km/h.


Siinäpä sen salaisuus - ei meikäläisen luonne anna periksi urittaa teitä nastarenkailla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.03.18 - klo:19:31
Asuin Espoossa monta vuotta ja tuli ajettua Turunväylää kitkoilla joka aamu. Ei mitään ongelmaa, kun ajaa kelin mukaan. Pahalla kelillä ei tulisi mieleenkään ajaa 100 km/h.
Näistä ne vaaratilanteet juuri syntyvät, kun jotkut rullailevat 60kmh moottoritiellä. Jos ei uskalla ajaa moottoritienopeutta, niin pitää siirtyä motarilta pois esim vanhalle turuntielle.

fr0zen

Täällä on nastarenkailla ajaja. Olen kyllä ajellut kitkoillakin joskus mutta en niistä koskaan ole tykännyt. Omassa pirssissä on aina nastakumit vaikka ne inan kalliimmatki on. Asun satakunnassa. Mielestäni kitkat sopii Jyväskylästä pohjoisen suuntaan asuville eikä tänne jäisille etelän teille. Ja autolla pitää päästä ajaan kelillä kuin kelillä vähintään 100kmh :)
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

golffisti IV

Turun suunnalla olen pärjännyt kitkoilla ihan hyvin, eikä ajotyylini edellytä mitään minimi-nopeutta, kelien mukaan ajelen. Tulin just pohjosesta (toisella autollani) siellä on nastat ehdottomat.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

jt

Edellisellä viikolla tuli ajeltua halki puoli Suomea ees taas ja vähän extraa vielä päälle. Alkuviikosta oli paukkupakkaset ja kaikki valtatiet täysin sulina. Loppuviikosta taasen keli oli lauhtunut ja varsinkin pohjoisessa päässä heitteli vähän lunta. Koko tällä yli 1300km reissulla oli ehkä n. vajaa 20km ees taas oli mutkaista pienempää maantietä joka oli jääpintainen. Tämä osuus ajeltiin normaalisti 80km/h ilman minkäänlaisia probleemia kitkoilla, nopeutta rajoittava tekijäksi tulee tämmöisellä pätkällä usein muutamat vähän jyrkemmät mutkat ja epätasaisen jään aiheuttama tärinä (sama oliko nastat vai kitkat).

Nastoilla tästä reissusta teoreettista hyötyä olisi tällä jäisellä maantiepätkällä, eli vajaa 40km, loppuilla kilometreillä nastoista taasen on konkreettista haittaa (melu, ajotuntuma, teiden kuluminen tms). Eli

* 40 / 1300 km= 3% matkasta - nastoista *teoriassa* hyötyä
* 1260 / 1300 km = 97% matkasta - nastoista *käytännössä* haittaa.

Pohjoisemmassa päässä reissun välissä tuli ajeltua myös kaupunkiajoa, kaupunkitiet olivat osin palteisia ja tietenkin osin kiillottuneita. Mutta niin vain valoista lähdettiin tavanomaisten autojen kanssa useimmiten rinta rinnan ja joskus vieressä kovasti kahiseva nasta-auto jäi tavanomaisessa kiihdytyksessä jälkeen. Neliveto(maasturit) menivät tietenkin omia menojaan. Tampereen seudulla taasen ilma oli jo harmaa tiepölystä.

Tämä on nyt yksi argumentti/näkökulma asiaan, käytännössä nastoilla varsinkin eteläisessä Suomessa paahdetaan suurin osa ajasta täysin paljailla teillä lähes läpi talven. Tämä on yksi syy miksi päädyin itse vaihtamaan nastat kitkoihin, ehkäpä Suomessakin voitaisiin harkita esim. hienoista nastaveroa tms, nimittäin ei noiden teiden jokavuotinen uusiminen halpaa hommaa ole ja toisaalta tulee sitten se pölyaspekti.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: fr0zen - 05.03.18 - klo:22:12
Ja autolla pitää päästä ajaan kelillä kuin kelillä vähintään 100kmh :)

Noin kun luullaan, on jälki sitten tällaista
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/18/raju-ketjukolari-etela-suomessa-2005

Jutun lopussa haastateltiin yhtä autoilijaa, joka ei joutunut ketjukolariin. Hän oli ajanut kelin mukaan 80 km/h ja ihmetellyt miksi monet painavat ohi 100 km/h. No siellä ne satasta ”testivoittaja” nastoilla ajaneet olivat sitten kasassa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Iero

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 06.03.18 - klo:04:57
Noin kun luullaan, on jälki sitten tällaista
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2008/03/18/raju-ketjukolari-etela-suomessa-2005

Jutun lopussa haastateltiin yhtä autoilijaa, joka ei joutunut ketjukolariin. Hän oli ajanut kelin mukaan 80 km/h ja ihmetellyt miksi monet painavat ohi 100 km/h. No siellä ne satasta ”testivoittaja” nastoilla ajaneet olivat sitten kasassa.
Suomessa kannattaisi siirtyä muuttuviin nopeusrajoitusmerkkeihin. Huonolla tai liukkaalla kelillä nopeuksia laskettaisiin merkittävästi ja hyvällä kelillä nostettaisiin. Nillä rahoilla, jotka menevät joka kesäisiin urakorjauksiin varmaankin kustannettaisiin liikennemerkkien vaihtaminen ja ohjauskeskustoiminta moneen kertaan.


Valtio on nyt satsannut nopeusvalvontajärjestelmän kehittämiseen. Teiden korjausrahoista säästyisi entistä enemmän rahaa tämän edelleen kehittämiseen. Autoihin voitaisiin vaatia jatkuva nopeusvalvontajärjestelmä, joka perustuisi gps:ään + teiden nopeusrajoitusten tietokantaan. Ylinopeussakko määräytyisi ylinopeuden ja ylinopeutta ajettujen kilometrien mukaan, jolloin hetkellinen kohtuullinen ylinopeus ei sakkoloukkua laukaisisi.


Järjestelmällä saavutettaisiin huomattava liikenneturvallisuuden parantaminen ja se helpottaisi tuskaa luopua nastarenkaista, kun nopeusrajoitukset vaihtuisivat kelin ja tien hoitotilanteen mukaan.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

sakal83

No nyt alkaa olemaan ehdotukset sitä luokkaa, että seuraavaksi voidaan kaikki muuttaa BB-taloon. ;D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

seaboss

Kyllä tää suomeks sanottuna vituttaa katsoa ja kuunnella tuota nastarenkaan aikaansaannoksia vuodesta toiseen...toiset yrittää säästää teitä kitkoilla. Kaksinumeroiset tietkin täällä oulun eteläisessä täysin paljaita ja nastat vaan laulaa suurimmalla osalla.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 06.03.18 - klo:09:05
Kyllä tää suomeks sanottuna vituttaa katsoa ja kuunnella tuota nastarenkaan aikaansaannoksia vuodesta toiseen...toiset yrittää säästää teitä kitkoilla. Kaksinumeroiset tietkin täällä oulun eteläisessä täysin paljaita ja nastat vaan laulaa suurimmalla osalla.

Miksi ihmiset ovat, niin idiootteja, että jurruuttavat samassa kohtaa tietä. Ja hyvällä omallatunnolla ajelen vielä ainakin pari viikkoa nastoilla.

Jos haluat vielä säästää teitä, niin vaihda kesärenkaat alle 😆
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:09:20
Jos haluat vielä säästää teitä, niin vaihda kesärenkaat alle 😆

Ja jos haluat säästää ihmishenkiä sekä teitä, vaihda KE-kitkat alle.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.03.18 - klo:18:04
Pihistelijän ja salkan83 kannattaa mennä seuraavalla jääkelillä kokeilemaan vaikka turun väylän ruuhkaliikenteeseen aamulla 7:30 ajelemaan 100 km/h ja pitää sitä hyvää turvaväliä kitkoillaan. Yleenhänsä tilanne syntyy liittymäkaistojen kohdalla joissa on sieltä tulijoilla aivan mahdoton kiire päästä 60 km/h nopeudella ohituskaistalle. Näin kävi edellä ajavalleni ja hän tietty veti liinat kiinni jolloin minun 100 m turvaväli kitkoilla ei riittänyt. Nastoilla kolari olisi vältetty. Törmäysnopeus oli n. 20-30 km/h.
Paljonko nopeudestasi olisit joutunut tinkimään, ettei törmäystä olisi tapahtunut? Olosuuhteisiin ja tilanteeseen sopimaton nopeus aiheuttaa ongelmia kaikilla rengastyypeillä. Mikä syy hätäjarrutukseen sillä edellä menevällä muuten oli? Jos keli on sellainen, että kitkan ja nastan välillä on noin suuri ero jarrutusmatkassa, niin ehkä se olisi juuri se keli, missä erityisesti olisi syytä sopeuttaa nopeuttaan olsouhteisiin sopivaksi.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:18
Paljonko nopeudestasi olisit joutunut tinkimään, ettei törmäystä olisi tapahtunut? Olosuuhteisiin ja tilanteeseen sopimaton nopeus aiheuttaa ongelmia kaikilla rengastyypeillä. Mikä syy hätäjarrutukseen sillä edellä menevällä muuten oli? Jos keli on sellainen, että kitkan ja nastan välillä on noin suuri ero jarrutusmatkassa, niin ehkä se olisi juuri se keli, missä erityisesti olisi syytä sopeuttaa nopeuttaan olsouhteisiin sopivaksi.

Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.

Esimerkkinä mökille mennessä en ainakaan minä pysty aina lukemaan, kuinka liukkaita mäet ja jäinen tie on sekä minkälainen kitkakerroin tiessä mahdollisesti on. Mutta paras viisaushan on jälkiviisaus varsinkin keskustelupalstoilla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:10:38
Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.

Esimerkkinä mökille mennessä en ainakaan minä pysty aina lukemaan, kuinka liukkaita mäet ja jäinen tie on sekä minkälainen kitkakerroin tiessä mahdollisesti on. Mutta paras viisaushan on jälkiviisaus varsinkin keskustelupalstoilla...
Mutta eikös nastoilla ajavat varaudu jatkuvasti siihen pahimpaan mahdolliseen keliin? Tarviiko siihen jäiseen mäkeen ajaa sitä korkeinta mahdollista vauhtia?

Itse kyllä jäisillä mökkiteillä suhteutan sen nopeuden niin, että pysytään tiellä. Oli se sitten takana tulevalle nastakuskille kuinka hiljainen nopeus tahansa. Tarvittaessa annetaan sille kiireiselle nastakusille sitten vaikka tilaisuus mennä sinne mökille nopeammin ajamalla sivuun. Ei autolla ajaminen ole niin vaikeaa, mitä jotkut yrittävät uskotella. ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:10:38
Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.

Esimerkkinä mökille mennessä en ainakaan minä pysty aina lukemaan, kuinka liukkaita mäet ja jäinen tie on sekä minkälainen kitkakerroin tiessä mahdollisesti on. Mutta paras viisaushan on jälkiviisaus varsinkin keskustelupalstoilla...
Kitkaa voi kokeilla molempia polkimia polkemalla ja ohjauspyörää kääntelemällä. Jos lähtiessä risteyksissä jarrutellessa, kiihdyttäessä ja kurvaillessa saatu informaatio kaipaa kesken matkan päivitystä, niin esimerkiksi monesti on helppo kiihdyttää voimakkaasti ja tarkastaa, kuika korkealla sutimisen raja on. Kokeneemmalla kuskilla tulisi olla myös jo automaattisesti aika hyvä käsitys siitä, millaisissa sääolosuhteissa liukkaus on mahdollinen.

Renkaista riippumatta vierastan ajatusta olla tiedostamatta keliolosuhteita.

Parempi tuo viisaus on omaksua jälkikäteen kuin ei silloinkaan.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:10:38
Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.

Esimerkkinä mökille mennessä en ainakaan minä pysty aina lukemaan, kuinka liukkaita mäet ja jäinen tie on sekä minkälainen kitkakerroin tiessä mahdollisesti on. Mutta paras viisaushan on jälkiviisaus varsinkin keskustelupalstoilla...
Kumma juttu ettet erota kelien eroja auton ratissa mutta kun moottoritiellä ohitat possujunaa +50km/h nopeuserolla niin pystyt tarkistamaan samalla että possujunassa on pelkkiä kitkakuskeja.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pitäiskö tänne perustaa erillinen topic "-karpan- viisaudet"
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

seaboss

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:10:38
Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.


Voi jeesus mitä mitä juttua täällä kuulee...voiko ihminen olla noin tyhmä ;D

No teräksenharmaa ne olleellisimmat jo sulle reppanalle kertoikin...ja otti kantaa aivan oikein kelin lukemiseen rengastyypistä riippumatta.

Kyllä samankaltaista tilannetajua pitää olla kesälläkin, ei soratiellä pito ole sama ku asfaltilla.

-karppa-

Alkuperäinen kommentti:

Lainaus käyttäjältä: joukose - 05.03.18 - klo:18:04
Pihistelijän ja salkan83 kannattaa mennä seuraavalla jääkelillä kokeilemaan vaikka turun väylän ruuhkaliikenteeseen aamulla 7:30 ajelemaan 100 km/h ja pitää sitä hyvää turvaväliä kitkoillaan. Yleenhänsä tilanne syntyy liittymäkaistojen kohdalla joissa on sieltä tulijoilla aivan mahdoton kiire päästä 60 km/h nopeudella ohituskaistalle. Näin kävi edellä ajavalleni ja hän tietty veti liinat kiinni jolloin minun 100 m turvaväli kitkoilla ei riittänyt. Nastoilla kolari olisi vältetty. Törmäysnopeus oli n. 20-30 km/h.

Jokainenhan ajaa miksi parhaaksi katsoo. Itse ajelen kyllä tämän loppukevään nastoilla kun kesäkelit tulee aivan juuri ja nastat renkaissa eivät oleellisesti ehdi kulua auton alla parissa viikossa. Nuo nastat laitettin alle viime pe ja kitkoja ei kannattanut laittaa kuukauden takia alle vaan ensi syksynä sitten mahdollisimman tuoreena.

Mutta mitä esille tuomastani opimme? Aina riittävä turvaväli ja rengastus olosuhteiden mukaiseksi.

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:18
Paljonko nopeudestasi olisit joutunut tinkimään, ettei törmäystä olisi tapahtunut? Olosuuhteisiin ja tilanteeseen sopimaton nopeus aiheuttaa ongelmia kaikilla rengastyypeillä. Mikä syy hätäjarrutukseen sillä edellä menevällä muuten oli? Jos keli on sellainen, että kitkan ja nastan välillä on noin suuri ero jarrutusmatkassa, niin ehkä se olisi juuri se keli, missä erityisesti olisi syytä sopeuttaa nopeuttaan olsouhteisiin sopivaksi.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:10:38
Kerrotko lisää miten luet keliä auton ratista ajon aikana, jos mitään veden olomuotoa ei tule taivaalta.

Esimerkkinä mökille mennessä en ainakaan minä pysty aina lukemaan, kuinka liukkaita mäet ja jäinen tie on sekä minkälainen kitkakerroin tiessä mahdollisesti on. Mutta paras viisaushan on jälkiviisaus varsinkin keskustelupalstoilla...

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 06.03.18 - klo:10:55
Kitkaa voi kokeilla molempia polkimia polkemalla ja ohjauspyörää kääntelemällä. Jos lähtiessä risteyksissä jarrutellessa, kiihdyttäessä ja kurvaillessa saatu informaatio kaipaa kesken matkan päivitystä, niin esimerkiksi monesti on helppo kiihdyttää voimakkaasti ja tarkastaa, kuika korkealla sutimisen raja on. Kokeneemmalla kuskilla tulisi olla myös jo automaattisesti aika hyvä käsitys siitä, millaisissa sääolosuhteissa liukkaus on mahdollinen.

Renkaista riippumatta vierastan ajatusta olla tiedostamatta keliolosuhteita.

Parempi tuo viisaus on omaksua jälkikäteen kuin ei silloinkaan.

Poljetko paljonko motarilla jarrua ja mutkittelet tiellä  ;D ;D ;D. Montako kertaa sinut on pysäytetty rattijuopumuksesta?  Valitettavasti moni tämän päivän luistonestolla varustettu auto on todella tunnoton eikä välitä tietoa auton sisälle muuten, kuin ehkä luistonesto vilkuttamalla.

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 06.03.18 - klo:10:51
Mutta eikös nastoilla ajavat varaudu jatkuvasti siihen pahimpaan mahdolliseen keliin? Tarviiko siihen jäiseen mäkeen ajaa sitä korkeinta mahdollista vauhtia?

Itse kyllä jäisillä mökkiteillä suhteutan sen nopeuden niin, että pysytään tiellä. Oli se sitten takana tulevalle nastakuskille kuinka hiljainen nopeus tahansa. Tarvittaessa annetaan sille kiireiselle nastakusille sitten vaikka tilaisuus mennä sinne mökille nopeammin ajamalla sivuun. Ei autolla ajaminen ole niin vaikeaa, mitä jotkut yrittävät uskotella. ;)

Joissain tapauksissa tuota korkeinta mahdollista vauhtia pitää käyttää, että pääset sinne mäen päälle ja kitkoilla se voi jäädä tekemättä. Kun menet sitten pulkkana tai jarrun kanssa takaisin alamäkeen, niin voipi olla, että olet niiden kitkojesi kanssa A:Poikittain tiellä tai B:Penkassa. Ellet omista ketjuja.

Valitettavasti tänä päivänä suurin osa autopalstoilla kirjoittavista luulevat olevansa keskimääräistä parempia kuskeja eivätkä varmana kerro, jos on kolahtanut liikenteessä, koska se veisi uskottavuuden!

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.18 - klo:11:00
Kumma juttu ettet erota kelien eroja auton ratissa mutta kun moottoritiellä ohitat possujunaa +50km/h nopeuserolla niin pystyt tarkistamaan samalla että possujunassa on pelkkiä kitkakuskeja.  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Pitäiskö tänne perustaa erillinen topic "-karpan- viisaudet"

Valitettavasti en käytä +50km/h ylinopeuksia ja ylinopeussakkojen määrä minulla on tasan 0!  Joten täysin turha trollaus.

Lainaus käyttäjältä: seaboss - 06.03.18 - klo:12:32
Voi jeesus mitä mitä juttua täällä kuulee...voiko ihminen olla noin tyhmä ;D

No teräksenharmaa ne olleellisimmat jo sulle reppanalle kertoikin...ja otti kantaa aivan oikein kelin lukemiseen rengastyypistä riippumatta.

Kyllä samankaltaista tilannetajua pitää olla kesälläkin, ei soratiellä pito ole sama ku asfaltilla.

Valitettavasti tähän viestiin kiteytyy miksi tämän forumin moderointi voisi olla jämäkämpää. Loput voit lukea yllä ja kuinka hyvin todellisuudessa moottoritiellä Suomalaiset lukevat keliä. Senhän huomaa joka talvi, kun se yllättää. En ymmärrä miten moottoritie yhtäkkiä muuttu soratieksi paitsi päässäsi?

Turhaa podet itkupotkuraivareita siitä lystistä, että suurin osa Suomalaista voi kruisailla hyvällä omallatunnolla talvella nastarenkailla nyt ja tulevaisuudessa  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

a4b8

Eikös tuossa ollut puhe nopeuserosta ei ylinopeudesta? Esim viittäkymppiä ajava sikaporukka ohitetaan satasen vauhdilla?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.03.18 - klo:16:16
Valitettavasti en käytä +50km/h ylinopeuksia ja ylinopeussakkojen määrä minulla on tasan 0!  Joten täysin turha trollaus.
Kovasti olet toitottanut näiden possujunien hitautta mutta nyt ne ajavatkin rajoitusten mukaan?? ??

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 06.03.18 - klo:16:34
Eikös tuossa ollut puhe nopeuserosta ei ylinopeudesta? Esim viittäkymppiä ajava sikaporukka ohitetaan satasen vauhdilla?
Juurikin näin. -karpan- ymmärrys jopa omista jutuistaan on aika onnetonta  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 06.03.18 - klo:16:34
Eikös tuossa ollut puhe nopeuserosta ei ylinopeudesta? Esim viittäkymppiä ajava sikaporukka ohitetaan satasen vauhdilla?

Törmäätkö useasti moottoritiellä 50km/h ajavaan possujunaan paitsi ruuhka-aikaan lähellä kehän ramppeja?

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.18 - klo:16:38
Kovasti olet toitottanut näiden possujunien hitautta mutta nyt ne ajavatkin rajoitusten mukaan?? ??
Juurikin näin. -karpan- ymmärrys jopa omista jutuistaan on aika onnetonta  ;D

Kovasti ei tuo trollailu näytä onnistuvan, kun argumentitkin on hukassa ja harvemmin noihin possujuniin törmää SINUN mainitsemillasi moottoriteillä, vaan nimenomaan teillä missä on ohituskaistoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 06.03.18 - klo:16:38
Juurikin näin. -karpan- ymmärrys jopa omista jutuistaan on aika onnetonta  ;D

Tämä. Itse lopetin "karppaamisen" siirtämällä kyseisen nimimerkin estolistalle, eipähän tarvitse vedellä hiilareita sieraimiin ihan niin usein. Olen joutunut tällaiseen henkilöön tutustumaan myös ihan kasvotusten, enkä loppupeleissä kestänyt sitäkään. Jos sanot tällaiselle henkilölle että taivas on sininen, hän rähjää että eipäs ole kun se on valkoinen kun on niin paljon pilviä. Jos sitten myönnyt että joo, onhan se valkoinen, alkaa huuto että eipäs ole kuin sininen. Eli tarkoituksena on olla aina eri mieltä joka asiasta, oma mielipide vaihtuu sen mukaan mitä mieltä muut ovat. Sitten jos tämä ei onnistu, aina voi omia juttujaan tulkita toisin kuin muut, ja tahallaan tulkita väärin muiden sanomisia. Kun ei ole lääketieteen koulutusta, en ala edes arvailemaan mikä olisi oikea diagnoosi, mutta epäilemättä sellainen kirjoista ja kansista löytyy.

No tämähän ei sitten liittynyt taas mitenkään rengaskeskusteluun, offtopic-höpinöille lienee myös joku diagnoosi. :P
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Enhancer

Nyt ihan oikeasti joku järki tähän keskusteluun. Mielipiteitä voi olla suuntaan jos toiseenkin, mutta kenenkään maailma ei murru siitä jos naapuri käyttää nastoja tai kitkoja.

Nastat eivät ole ainoa epäkohta mitä maanteiltä löytyy, eivätkä kitkat myöskään tee kaikissa tilanteissa autuaaksi. Aloitetaan +15v ikäluokan autoista, joissa ihan taatusti on erinäistä kelvotonta tarvikeosaa ja takuulla huonommat renkaat kuin yhdelläkään tähän topiciin osallistuneilla.

Osaamattoman ja ennakoimiskyvyttömän kuskin paikka on joka tapauksessa kotona, mutta silloin kun tämä liikenteeseen päättää lähteä, on parasta että kalusto olisi parasta mahdollista ja alla maksimaalisen pidon antava rengas. Näin meillä kaikilla on tien päällä turvallisempaa. Tästä haavekuvasta ollaan kuitenkin aika kaukana, kun usein se huono / osaamaton kuski yhdistyy siihen, että kalusto ei herätä mielenkiintoa.

Jos joku jomman kumman vaihtoehdon kokee paremmaksi, voisiko antaa tämän olla ihan rauhassa päätöksensä kanssa?

Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 06.03.18 - klo:17:24
Tämä. Itse lopetin "karppaamisen" siirtämällä kyseisen nimimerkin estolistalle, eipähän tarvitse vedellä hiilareita sieraimiin ihan niin usein. Olen joutunut tällaiseen henkilöön tutustumaan myös ihan kasvotusten, enkä loppupeleissä kestänyt sitäkään. Jos sanot tällaiselle henkilölle että taivas on sininen, hän rähjää että eipäs ole kun se on valkoinen kun on niin paljon pilviä. Jos sitten myönnyt että joo, onhan se valkoinen, alkaa huuto että eipäs ole kuin sininen. Eli tarkoituksena on olla aina eri mieltä joka asiasta, oma mielipide vaihtuu sen mukaan mitä mieltä muut ovat. Sitten jos tämä ei onnistu, aina voi omia juttujaan tulkita toisin kuin muut, ja tahallaan tulkita väärin muiden sanomisia. Kun ei ole lääketieteen koulutusta, en ala edes arvailemaan mikä olisi oikea diagnoosi, mutta epäilemättä sellainen kirjoista ja kansista löytyy.

No tämähän ei sitten liittynyt taas mitenkään rengaskeskusteluun, offtopic-höpinöille lienee myös joku diagnoosi. :P

Jännä ettei mielipiteeni ole muuttunut nastarenkaista yli 20 vuodesta miksikään (Tämän voi myös tarkistaa, joka haluaa nähdä vaivaa) vaikka käytän myös kitkarenkaita molemmissa autoissani. Nastarenkaat sopivat parhaiten minun käyttöön talvella!

Myös kotitarvepsykologeja löytyy yllättävän paljon netin eri keskustelupalstoilta, jotka luulevat tuntevansa kirjoitusten perusteella toisen, vaikka tämä on täyttä puppua. Kyse on tarpeesta pysty lokeroimaan ihminen jonkin.

Toiset kirjoittava miellyttääkseen muita. Toiset kirjoittavat tuodakseen oman mielipiteensä esille. Siinä on iso ero.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 06.03.18 - klo:17:32...mutta kenenkään maailma ei murru siitä jos naapuri käyttää nastoja tai kitkoja.

Murtuuhan se jos esimerkiksi naapurissa asuva Kalle Kitkakuski ajelee sateisena lokakuun päivänä "testivoittaja" Hakka R2:lla pisin maantietä, suurinta sallittua nopeutta tottakai (100km/h), auto lähtee vesiliirtoon (joka R2 tapauksessa voi tapahtua jo 50km/h nopeudessa!!!!!) ja törmää vastaantulevaan autoon jossa kyydissä pieniä lapsia ja kaikki saavat kolarissa surmansa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 06.03.18 - klo:18:43
Murtuuhan se jos esimerkiksi naapurissa asuva Kalle Kitkakuski ajelee sateisena lokakuun päivänä "testivoittaja" Hakka R2:lla pisin maantietä, auto lähtee vesiliirtoon ja törmää vastaantulevaan autoon jossa kyydissä pieniä lapsia ja kaikki saavat kolarissa surmansa.

VTT:n tutkimuksen mukaan tuo tapaus sattuu todennäköisemmin huonokuntoisilla kitkoilla ajavalle henkilölle (Tutkimus ei erottele KE-kitkoja noista).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Kyllä, eli kun ne Hakka R2:t on kulutettu 5mm korville, voi auto lähteä liirtämään jo Helsingin ydinkeskustassakin kolmenkympin alueella, tehden monikymmenkertaisesti tuhoa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy