Paljonko dieseliä palaa?

Aloittaja Quality, 21.03.11 - klo:06:44

« edellinen - seuraava »

Diesel-autoni kuluttaa polttoainetta keskimäärin /100 km

alle 5 l
82 (16%)
5-6 l
226 (44%)
6-7 l
122 (23.7%)
7-8 l
45 (8.8%)
8-9 l
24 (4.7%)
yli 9 l
15 (2.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 508

msvahn

Kun usein vähätellään renkaiden vaikutusta kulutukseen varsinkin isomoottorisessa autossa, niin tässä taas yksi havainto omista kokeiluistani..

Vaihdoin vaimon Audiin EfficientGrip Performancet alle säästöpossukoossa (205/60-16) ja kulutus putosi karkeasti 2-3dl verrattuna Nokian 225/50-17 HakkaBlue (jotka nekin eräänlaiset matalanvierintävastuksen kumit). Aiemmin kulutus oli pyörinyt siinä ~6,9, kun nyt ollaan 6,6 tuntumassa järjestään. Vaimo ajaa todella tasaisesti vuodesta toiseen, joten autolla on helppo tehdä kokeiluja erilaisilla asioilla (esim. aikoinaan bensa-autossa 95/98 kokeiluja). Rengaspaineita voisi noissa GY renkaissa vaikka nostaakin, kun ne nyt on vain luokkaa 2,5bar.

Samoin onnistuin noilla renkailla töistä kotiin ajaessani pääsemään 4,8 ajotietokoneen näyttämään (tod. n.5,0), kun ennen en ole tuolla CAPA-koneisella saanut alle viittä kirveelläkään. Eipä sillä ihan helposti pitäisikään, kun ilmoitettu maantiearvo on 5,5l/100km ja yhdistetty 7,1.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

Rontti

Itse vaihdoin juuri entisen vm. 2001 Saab 9-5 Aeron vuoden 2000 VW Bora 1.9 TDI:hin pienempien käyttökustannusten toivossa, ja täytyy sanoa että vaikka tiesin etukäteenkin pummpusuutindieseleiden kulkevan todella vähällä, ovat kulutuslukemat hämmästyttäneet päivä päivältä enemmän.

Vaikka Boralla on ajettu jo 336 tkm. ja alla pyörivät 225/45R18-kumit, on kulutus (ainakin ajotietokoneen mukaan) ollut keskiarvoltaan 3,6 l/100 km. Parhaimmillaan lukema on laskenut aina 3,4 litraan asti. En tiedä onko ajotietokoneessa jonkin verran optimismia, mutta on lukema todella hyvä vaikka se käytännössä tuosta hieman pari desiä heittäisikin.

Vaikka 90 hv-diesel ei aivan lähes 300-hevosvoimaista Saabia kulkupuolensa puolesta vastaakaan, on mukava tietää että tankillisella löpöä pääsee pitkälti toista tuhatta kilometriä. Kaiken kaikkiaan noinkin paljon ajettu Bora tuntuu uskomattoman jämerältä ja hyväkuntoiselta - olen erittäin tyytyväinen valintaani!  8)
2005 VW Phaeton 3.0 TDI

MarkoL

Tällä hetkellä liikaa, ensi viikolla Länsiautoon. Oli kuitenkin suutinkampanja minunkin autolle.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Tureq

Rontilla taitaa kuitenkin olla ihan korkeapainejakajalla varustettu kone autossa, vuosimalli ja teholukema näin kertoisi. Mutta vähemmällä ne meneekin, mutta ehkä hiukan optimistisia nuo kulutuslukemat on. Paras mihin olen vastaavalla skodalla päässyt tankillisesta mitattuna on 4,5. Onko Borassa ilmastointia? Ainakaan kaikissa tuon ikäluokan farkkuGolffeissa ei ole.

b1mpo

Kuinka pitkälle boralla pääsee ennen kuin tankkaamaan tarvii ja paljonko sitten mahtuu tankkiin? Ei kerro paljoa ajotietokone.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Rontti

#245
Lainaus käyttäjältä: Tureq - 01.10.13 - klo:17:49
Rontilla taitaa kuitenkin olla ihan korkeapainejakajalla varustettu kone autossa, vuosimalli ja teholukema näin kertoisi. Mutta vähemmällä ne meneekin, mutta ehkä hiukan optimistisia nuo kulutuslukemat on. Paras mihin olen vastaavalla skodalla päässyt tankillisesta mitattuna on 4,5. Onko Borassa ilmastointia? Ainakaan kaikissa tuon ikäluokan farkkuGolffeissa ei ole.

Jep, näinhän se olikin. Pitääkin laskeskella seuraavalla tankkauskerralla miten hyvin nuo lukemat pitää/ei pidä paikkaansa. Ei ole ilmastointia, joka tietenkin jelppaa sekin. Eikä näissä taida vielä hiukkassuodattimia tai muita tukkeita liiemmin putkistossakaan olla.  ;D
2005 VW Phaeton 3.0 TDI

Markku

Lainaus käyttäjältä: Tureq - 01.10.13 - klo:17:49
Rontilla taitaa kuitenkin olla ihan korkeapainejakajalla varustettu kone autossa, vuosimalli ja teholukema näin kertoisi. Mutta vähemmällä ne meneekin, mutta ehkä hiukan optimistisia nuo kulutuslukemat on. Paras mihin olen vastaavalla skodalla päässyt tankillisesta mitattuna on 4,5. Onko Borassa ilmastointia? Ainakaan kaikissa tuon ikäluokan farkkuGolffeissa ei ole.

Meidän Octavia I Combi tuolla koneella kulki tankkauksista mitattuna  vuoden keskiarvolla 4,86. Paras tankillinen taisi olla tasan 4 - kitkarenkaat alla, syksyllä siihen aikaan että oli jo talvinopeudet mutta ei vielä kylmää ja pitkä siivu tietä samalla kertaa.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

msvahn

Lainaus käyttäjältä: msvahn - 14.04.12 - klo:19:21
Nyt softan myötä taloudellisimman tavan opittua pääsee näköjään kutos-nelikolla melko pienellä..  ;)

Kotoa tämän viikon arkiaamuna kylmällä moottorilla lähdetty n.40km 1-tietä pitkin KehäII:lle ja näytti tietsikka 4.7.
Putosi vielä Länsiväylällä 4.6, mutta Helsingin keskustan parkkihalliin ajaessa ruuhka ja liikennevalot nostivat 5.1:een. Todellinen n.5,5l/100km. Ei olisi ikinä uskonut että köröttelemällä pääsee tuollaisiin lukemiin kun vähän aikaa sitten tuotti tuskaa saada mittariin alle 6.

Noihin lukemiin pitää malttaa motari ajaa 90-95kmh eli käytännössä joutuu puoli litraa lisäämään, että kesärajoituksilla pääsee töihin minun reittiäni.



Nyt on taas rullaavilla 225/55-16 "eurooppa"kitkarenkailla kitkuteltu menemään liikenteen mukana. Pienemmällä tuo Avant B8 3.0TDIq menee kuin meidän kolmosauton virkaa toimittava Passat Variant 1.9TDI 4-motion. Passatissa tosin 17" nakit tällä hetkellä.

Toistuvasti työmatka Lohja-Helsingin keskusta ottaa todellista 5,5l/100km (tietokone 5,1). Tämä siis, jos noudattaa talvirajoituksia ja liikenteen mukana lipuu. Kokonaistankilliset yleensä päätyvät kuitenkin johonkin 6,5litran tietämille, koska tulee säännöllisesti hapetettua komponentteja, ettei paikat juutu 1400rpm körryytellessä possujonoissa.

Alle 4,5l tietokoneen lukemaa matka-ajossa en ole tauluun koskaan vielä saanut. Siinä kulkee siis maaginen raja tuolle softatulle voimalaitokselle (todellista siis 4,8-4,9). Vaimon orkkispata vie jonkin desin enemmän.

Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

pohjoissavonprinssi

1.9 tdi 3c Passat näkyy matka-ajossa hörppivän sen 5,4 litraa. Talvirajoituksilla ja (tietenkin) ilmastointi off asennossa. Yllättävän "paljon", kun jotkin foorumilaiset joissain yhteydessä
kehuneet päässeen 4,0 litran lukemiin vastaavanlaisella autolla.

Tosin hiljattain tehty jakopäänremontti ja erään "teorian" mukaan ajotietokone tms. pitäisi kalibroida, koska kulutuslukemat näyttää muuten yläkanttiin?

Samii-

Lainaus käyttäjältä: pohjoissavonprinssi - 06.11.13 - klo:15:38
1.9 tdi 3c Passat näkyy matka-ajossa hörppivän sen 5,4 litraa. Talvirajoituksilla ja (tietenkin) ilmastointi off asennossa. Yllättävän "paljon", kun jotkin foorumilaiset joissain yhteydessä
kehuneet päässeen 4,0 litran lukemiin vastaavanlaisella autolla.

Tosin hiljattain tehty jakopäänremontti ja erään "teorian" mukaan ajotietokone tms. pitäisi kalibroida, koska kulutuslukemat näyttää muuten yläkanttiin?


Mulla vie 4.9 matka-ajossa 1.9tdi bkc.
VW Passat 3c variant bentley/Audi a4 b5 quattro

pohjoissavonprinssi

Lainaus käyttäjältä: Samii- - 06.11.13 - klo:19:04

Mulla vie 4.9 matka-ajossa 1.9tdi bkc.


BLS löytyy mutta tokkopa mitään kulutukseen vaikuttavia eroja löytyy?

axe

bkc täälläkin. tyypillinen kulutus talvinopeusrajoituksilla 4,6--4,8: ajomatkana 300km josta puolet moottoritietä ,40% maantietä ja 10 % nopeusrajoituksilla 40--60km/h. Kesällä sama siivu 4.8--4.9.Ajotapa sujuva,kuormaa autossa 1--3 hlöä + roinaa. Parhaimmillaan saanut ajettua tuommoisen 150km siivun ajotietokoneen mukaan 4,2l pienellä keskittymisellä. Ajotietokoneen tarkkuutta en ole tarkastanu.

msvahn

Nyt tuli otettua pohjat kulutuksessa töihin ajaessa omalla A4:lla (B8 avant 3.0tdiq CCWA manuaali) . Tämä siis Lohjalta moottoritietä kehä2:sen kautta Länsiväylälle ja siitä Helsingin keskustaan Kamppiin.

Pienimmillään matkakulutus 4,5 tietokoneen mukaan kehä2:sen lopulla ja kaupungin läpi parkkihalliin painaessa loppulukema 4,7. Virhe n.7-8% eli viiden litran luokkaa.. Renkaina 205/60-16 GY Ice Arctic. Suuri osa matkasta vakkarilla n.90kmh työmatkaliikenteen seassa. Liikennevalot kaupungissa nostivat tuon pari desiä loppuun. Mitään vapaalla rullailua en harrastanut, eli normaalia liikenteen mukana ajoa.




Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

static

1.9tdi ASZ, mk4 variantti Golffi on vienyt viimesen 130tkm aikana noin 5,5l/100km. Ilmastointi ja eberi löytyy, mutta en ole tolla päässyt kuin muutaman kerran alle 5 litran, vaikka autolla ajetaankin pääosin matkaa. Nykyisin puolet matkasta moottoritietä, silti kulutus on kesät talvet noin 5,5.

tet

Viime viikon työmatkalla tuli kai pohjat Scoutin kulutuslukemiin, ainakaan parempia en muista. Väli Tampere-Kouvola meni lukemaan 4,8 l/100km kahden hengen kuormalla, mukana on pitkät alkulämmittelyt ja vähän korttelipyöritystä Mansesterissa. Matkalla tankkasin Tuuloksessa (oli muuten halpaa Pro Dieseliä - 1,399 â,¬/l) ja nollasin pitkän kulutuksen, loppuosa matkasta eli Tuulos-Kouvola kulutus oli 4,6 l/100km. Lukemat ajotietokoneesta, joka on säädetty VCDS:llä ja näyttää melkoisen tarkasti oikein.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JiiJii71

Tässäpä tämän päivän taipale, Imatra - Kajaani, matkalla pistäydytty myös Nurmeksessa. Ajettu suurempia säästelemättä. Vakionopeussäädin päällä aina kun mahdollista, ajoelämyskatkaisija tällöin eco-modessa, ohituksissa kaasu pohjaan ja sport+ asento päälle. Taajama-alueilla avustettu kääntymisiä kadunkulmissa sport+:lla ja reippaalla kaasunkäytöllä. Joku saisi varmaan tuon vähemmänkin viemään... ::)

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Autoinssi

Minulla ei pala dieseliä ollenkaan, mutta vaan tiedoksi, että uusi bensaturbo (Ocu III 1,4 TSI man HB) menee pienellä kulutuksella. Tänään tuli käytyä Porissa edestakaisin PK seudulta. Menomatkalla 4,7 ja palauumatkalla 4,6. Lukemat ajotietsikasta ja ajo vakkarilla koko ajan. Vakkari säädetty aina 10 pinnaa rajoituslukemaa suuremmaksi. 1,6 dieselillä pääsisin ilmeisesti karvan alle neljään litraan, mutta en kyllä saisi tienattua käyttövoimaveroa takaisin omalla ajomäärälläni.

msvahn

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 25.03.14 - klo:22:12
Minulla ei pala dieseliä ollenkaan, mutta vaan tiedoksi, että uusi bensaturbo (Ocu III 1,4 TSI man HB) menee pienellä kulutuksella. Tänään tuli käytyä Porissa edestakaisin PK seudulta. Menomatkalla 4,7 ja palauumatkalla 4,6. Lukemat ajotietsikasta ja ajo vakkarilla koko ajan. Vakkari säädetty aina 10 pinnaa rajoituslukemaa suuremmaksi. 1,6 dieselillä pääsisin ilmeisesti karvan alle neljään litraan, mutta en kyllä saisi tienattua käyttövoimaveroa takaisin omalla ajomäärälläni.

Näin se on. Hiljaa (alle satasta) ajamalla tuo 1.4tsi on uskomattoman taloudellinen ollen kuitenkin ihan pirteä perusajossa.
Meilläkin moni tankillinen edelliskoppaisessa combissa oli alle kuuden seka-ajossa.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

jlindstrom

Samassa/vastaavassa ajossa nuo lukemat ja hieman allekin loihtii tauluun myös A4 2.0tdi quattro s-tronic.

Ja edellisellä 143hp 2.0 Tdi Seat Exeo ST manuaalilla veti parhaimmillaan 4.3l/100km  välillä Naantali - Vaasa keskitalvella ja -20c pakkasilla.

//Juha


Sent from my iPad using Tapatalk HD

TDiih

Viimeisen 15tkm yhdistetty keskikulutus ollut 4,78L/100km, josta 1/3 moottoritietä. Koneena 81kW AHF ja matkat ovat olleet ~80km/siivu plus tietty lisäksi sekalaista kaupunkipyöritystä.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Gudmund

Tuskin ketään kiinnostaa, mutta kuitenkin:
Dieseliä palaa (9-5 Wagon 2.2 tid man)
- 6,2 maantiellä
- 7,2 motarilla
- 5,2 maantiellä vihreänä hetkenä


ps. bensamiehet: mitä tuo paljon kehuttu 1.4TSI vie motarilla 130km/h mittarissa?
Octavia III RS TDI

rami

1.6 TDI A3. Löpöö menee pienimmillään n.3.7 ltr/100km.
Taajamaa tulee aika paljon keskari on tuossa 5.0 ltr/100km.

Suhteessa auton ominaisuuksiin ja kokoon-nähden kulutus on pieni.
On ehkä vaikeaa löytää suhteessa samanlaista kulkinetta.

Autoinssi

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 26.03.14 - klo:09:14



ps. bensamiehet: mitä tuo paljon kehuttu 1.4TSI vie motarilla 130km/h mittarissa?

Kyllä kulutus toki nousee motarilla. Viime kesänä edestakaisin Turkuun sai keskikulutusnäytön näyttämään muistaakseni 5,6 luokkaa olevia lukemia. Maanantaina kävin Tampereella ja ihmettelin, kun paluumatka meni selvästi alle vitosen (taisi olla 4,8). Mennessä oli tasan 5. Talvinopeuksilla siis ajettiin, vakkari säädettynä 110:een.

repomies

Suoritin yli 420km mittaisen pihistelyajon melko täyteen lastatulla pasuunalla ja yhden pysähdyksen taktiikalla. Kesälaatua tankki täyteen ja eteen 2.7bar, taakse 2.9bar. Lastina 2+2 ja kontissa kohtalaisesti tavaraa sekä pieni pyörä. Sitten pääsiäisruuhkaan körryyttelemään. Pitkään ajotietokone näytti 4.4 mutta loppumatkan mäkinen maasto ja tyhjä tie saivat kulutuksen nousemaan vakkariajossa 4.6 lukemaan asti perillä Pielisellä. Tuohon päälle pitää lisätä 3 desiä koska VCDS säätövara ei taannoin riittänyt. Ajotietokoneen mukaan keskinopeus oli perillä 85km/h, joten lujaa ei todellakaan menty.

4.9 ei ole nykyään mikään ihmeellinen luku, mutta se on pirusti paljon vähemmän kuin tuon 2.0tdi + dsg6 pitäisi viedä matka-ajossa (5.7 virallinen maantiekulutus, jota tuskin on mitattu täydellä kuormalla). Renkaiden kehitys on ollut näemmä aika huimaa.

Autoinssi

ps. bensamiehet: mitä tuo paljon kehuttu 1.4TSI vie motarilla 130km/h mittarissa?
[/quote]

Tänään tuli tuoretta tietoa tähän kysymykseen: Tampereelta PK seudulle vakkari säädettynä 130 km/h kulutus ATK:n mukaan 5,8.
Autona siis Ocu III 1,4 TSI HB man.
Mikä olisi dieselillä vertailukulutus?

apo

Lainaus käyttäjältä: tet - 25.11.13 - klo:09:35
Matkalla tankkasin Tuuloksessa (oli muuten halpaa Pro Dieseliä - 1,399 â,¬/l)
Siellä on aika usein kohtuu edullista dieseliä.

Profiilin kulkine vie keskimäärin 6.28l/100km, ilmastointi aina päällä ja talvella eberi huutaa surutta. Peräkärry on kulkenut mukana n.20% ajoista.
Pienin kulutus, minkä olen kirjannut on 5,3l/100km. Tämäkin on sisältänyt eberin käyttöä jonkin verran.

1,4tsi Touran vei 7,5-9,5 moottoritiellä, riippuen tuulen suunnasta ja autossa olleesta kuormasta.

rami

Tänään tuli kyllä pohjat mökiltä kun ajelin kotia A3 1.6 TDI Stronic kulutus 3.0 ltr/100.
Olin kyllä tosi tarkkana kaasunkanssa.
On todella pienen vierintävastuksen renkaat nuo GY Efficient Pe. Donitsikoko 205x55x16
Autokin alkaa kohta olla sisäänajettu 9000km ml.
On jännää seurata jatkossa miten hyrrää.
Renkaissa paineita vain 1kymmenys yli autonvalmistajan suosituksen. ;D

vwmies

#267
Lainaus käyttäjältä: rami - 29.05.14 - klo:20:45
Tänään tuli kyllä pohjat mökiltä kun ajelin kotia A3 1.6 TDI Stronic kulutus 3.0 ltr/100.
Olin kyllä tosi tarkkana kaasunkanssa.
On todella pienen vierintävastuksen renkaat nuo GY Efficient Pe. Donitsikoko 205x55x16
Autokin alkaa kohta olla sisäänajettu 9000km ml.
On jännää seurata jatkossa miten hyrrää.
Renkaissa paineita vain 1kymmenys yli autonvalmistajan suosituksen. ;D

Passat 1.6 TDi var. kulutti +26C ilman AC mökkimatkalla kotiin 3.7l/100 kontti täynnä ja 4 hlöä.  ::)
Vakiot 215/55R16 Michelin kumit. Paikallistien mutkainen ja mäkinen pätkä nostaa lukemia. N. 12000km taulussa.

Tieturin keskikulutus (matkaa en muista) näyttää nyt 4.5. Ex. 1.9 Tdi pääsi vastaavasti kesän lopulla jhk. 4.2 average.
Yritetään pärjätä.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.05.14 - klo:22:03
Passat 1.6 TDi var. kulutti +26C ilman AC mökkimatkalla kotiin 3.7l/100 kontti täynnä ja 4 hlöä.  ::)

Tässä on jo yritystä, 4 hlöä autossa 26 asteen lämmössä ja ilmastointi kiinni menoveden säästämiseksi.  :D

stallione

2.0tdi dsg6 140hp/320nm 225/45 r17 kitkarenkailla (nopeusluokka muistaakseni yli 200km/h) jotkut bridgestonet omapaino 1430kg yli 60000km matkalla 6.3l/100km, kesät ja talvet.

Nyt 15000km ollut ohjelmoituna suunnilleen 190hp/400nm, on kulutus noussut jo 6.4l/100km.

Toisaalta on kyllä uusien tehojen myötä annettu kenkää enemmän. Eli 6.4l/100km
Audi A4 avant 2.0tdi-14 S-line,Insignia4x42.0crdibiturbo-14,Leon st fr5f 2.0tdi dsg-14, Accord2.2i-dtec,Leon1p 2.0tdi dsg, Leon1m1.8 20v, Ford kuga2.0tdci, cruze2.0crd, Bmw 525+530de60, Bmw118d,2xBmw320+330de46, Sonata 3.3v6, Outlander2.4, Civic2.0typer, Civic1.6,Civic crx, 2Corolla tsport, 2Celica1.8vvti, Volvo s40 2.0t, Alfa156 2.0ts

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy