Audi Allroad

Aloittaja Tuuliviiri, 29.11.09 - klo:12:19

« edellinen - seuraava »

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: DrPepper - 25.04.10 - klo:09:33
Mekaanisilla lukoilla varmaan olisi irronnut muutenkin.

Niinpä!  ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Tuuliviiri

LainaaOliko oikean puolen rengas ilmassa, ei kai? Sutiko vasemman puolen takarengas kivikossa? EDL:n olisi kaiketi pitänyt jarruttaa nimenomaan rengasta joka on kivikossa (vasen takarengas), jotta renkaat joilla on pitoa saavat riittävästi vääntöä. EDL:n kytkeytyminen taas vaatii riittävästi kaasua, mitä kieltämättä voi olla epämiellyttävä annostella jos yksi rengas on kivihieronnassa.

DrPepper: Oikean puolen renkaat tukevasti maan kamaralla. Vasen takarengas syvällä pohjattomassa kaivannossa, josta ei kitkaa löytynyt. Myös pohjasta kiinni. Etu vasen myös syvällä, mutta ei sentäs pohjasta kiinni.

Kyllä tuossa tilanteessa ei enää uskaltanut hanaa antaa. Kivikilinä oli sitä luokkaa. Mutta jännää kyllä, eteen ja taakse pääsi jonkun matkaa, ainakin alussa. Kaivautumista edesautti ratin asento, joka oli jyrkästi oikealle. Vasen rengas ts. harasi vastaan, kun yritin kampeutua takaisin tielle. Siinä sitten vasen takarengas teki itselleen monttua.

Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt toimia niin, että kun tunsin vasemman puolen vajoavan niin olisin pitänyt ajolinjan suorana ja antanut vain hanaa. Meni vain pupu pöksyyn, kun ajattelin, että suora ajolinja kampeaa autoa vain ja ainoastaan lisää pehmeän pientareen puolelle. No, jotakin aina oppii.  ;)

Tos®

Oliskohan sport differential pelastanut?

Tuo tilanne on torsenin heikoin lenkki, voima karkaa - eikä sille mahda eds mitään.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tuuliviiri

LainaaTuo tilanne on torsenin heikoin lenkki, voima karkaa - eikä sille mahda eds mitään.

Nii-in. Mutta tuo torsenin heikoin lenkki (esim. rengas sutii eikä siirrä voimaa pitävämmälle pyörälle tai akselille) pitäisi olla historiaa juuri eds:n muutosten myötä. Tekniikan Maailmassahan 15/09 s. 19 todetaan, että

LainaaMekaanisia etu- ja takatasauslukituksia vastaavan EDS-toiminnon ansiosta kaikki (testissä olivat Mersun, Bemarin Audin ja Volvon katumaasturit) pääsevät liikkeelle, vaikka vain yksi pyörä olisi maassa- ja vieläpä ilman kuljettajan erityistoimenpiteitä.

Kummallinen tilanne siis.  ::) Tai sitten tuollainen poterosta ylös kaivautuminen vaatii jo niitä kuuluisia lukkoja eteen ja taakse.  ;)

DrPepper

LainaaNii-in. Mutta tuo torsenin heikoin lenkki (esim. rengas sutii eikä siirrä voimaa pitävämmälle pyörälle tai akselille) pitäisi olla historiaa juuri eds:n muutosten myötä.

Toiveajattelua. EDS/EDL auttaa, mutta ei se heikkoutta täysin poista. Tosin voimme lohduttautua sillä, että ilman niitä mekaanisia lukkoja vastaava ongelma on eri asteisena melkein kaikissa henkilöautoissa, vajaa- tai nelivetoisissa.

Tuuliviiri

LainaaTosin voimme lohduttautua sillä, että ilman niitä mekaanisia lukkoja vastaava ongelma on eri asteisena melkein kaikissa henkilöautoissa, vajaa- tai nelivetoisissa.

Nämä ovat justiinsa niitä juttuja: Jos oikeasti haluaa auton, jolla pärjää maastossa, niin silloin pitää olla maasturi, jossa on lukot edessä, keskellä ja takana. Mutta sitten pitää myös luopua joistakin muista tekijöistä, joita taasen tarvitaan tuolla sileän tien puolella.

Allroad on yhä mielestäni hyvä kompromissi: Sillä voi ajella kaikenlaisilla teillä. Maastoon sillä ei kuitenkaan kannata mennä. Sinne sitä ei ole tarkoitettukaan. Mutta joskus myös tuollaiset normitietkin voivat osoittautua aika pahoiksi ja silloin voipi ihan rehellisesti koittaa jumitila. Ei niille silloin enää mahda mitään. Eikä tuollaisista inhottavista kokemuksista pidä masentua -en ainakaan minä ole masentunut. Jokaisesta autosta löytyy ne kuuluisat rajat. Kun ne löytää, niin rajojen sisällä voi sitten nauttia koko rahan edestä autoilusta.

Allroadilla rajat ovat vain leveämmät, kuin normiautolla. Se riittää minulle vallan mainiosti.  8)

Tuuliviiri

Aika kivasti elektroniset lukot hoitavat hommansa tässä videossa. Kun pitoa on nolla renkaan alla, loppuu sen pyörintä. Eikä tuossakaan juurikaan kaasun kanssa pelata, ennen kuin EDL puuttui pelin kulkuun.  ::)Mielenkiintoista.

Oma allroad kohtaa menneisyyden haamunsa tämän viikon aikana, pariinkin otteeseen: Tarkoitus on ajella jumitietä pitkin uudestaan, koiraharrastuksen pariin. Tie on takuuvarmasti jo kuivunut. Hyvää terapiaa siis tiedossa. Montusta aion ottaa kuvan tai kaksi, ennen kuin lapioin sen umpeen. Olettamus on, että se on yhä olemassa.  ::)

Ensi viikolla olisi tarkoitus toteuttaa yksi projekti, joka liittyy lähemmin sanaan "allroad".  ;) Jos projekti onnistuu, sitoo se minut totaalisesti tähän leiriin.  ;)

Tuuliviiri

Ja tuunattu vasen taka-aluvanne näyttää yllättävän hienolta: Kun on hieman likaa autossa, niin vanne istuu paikoilleen, kuin se kuuluisa nenä päähän.  ;D

Tuuliviiri

LainaaOma allroad kohtaa menneisyyden haamunsa tämän viikon aikana, pariinkin otteeseen: Tarkoitus on ajella jumitietä pitkin uudestaan, koiraharrastuksen pariin. Tie on takuuvarmasti jo kuivunut.

Hyvin sujui kohtaaminen. Piti ihan tarkasti katsella, jotta jumipaikan vielä näki. Sen verran hyvin oli luonto peitellyt paikkojaan. Kuopan pohjalle kasasin kiviä ja päälle sitten soraa. Tie korjattu. Vieläkään ei kaaliin mahdu, miten tie pystyi pettämään alta moisessa paikassa. Jumipaikka oli vasemmalla, mutta tie oli hieman kallellaan oikealle. Lisäksi kasvillisuuden perusteella maaston ei pitäisi olla mitään suota tms. No, jääköön mysteeriksi.

Itse kuoppaisen tien ajelu oli sitten sen verran nautinnollista, jotta oikeaa maastoajoa ei enää edes kaivannut. Tiessä oli mukavasti kohoumia, isoja kuoppia, tiukkia mutkia, pehmeää soraa tien korjaajien jäljiltä yms. Ihan riittäviä haasteita, jopa minulle. Eipä tarvinnut paljoa hidastella ja jännittää, jotta ottaako joku paikka johonkin kiinni. Tällaiseen maastoon ja ajoon allroad oli ja on mitä sopivin vaihtoehto.

Pitää vain hieman kalibroida omaa ajattelua uudestaan ja hakea ajonautintoja enemmän tuolta erilaisten teiden parista, kuin pöheliköistä.  8)

RTWteam

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 15.05.10 - klo:09:00
Pitää vain hieman kalibroida omaa ajattelua uudestaan ja hakea ajonautintoja enemmän tuolta erilaisten teiden parista, kuin pöheliköistä.  8)

Aivan! Luulisi että kalibrointi ei ole kovin vaikeaa kuitenkin auto on Allroad  :D

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 04.05.10 - klo:08:36
Nämä ovat justiinsa niitä juttuja: Jos oikeasti haluaa auton, jolla pärjää maastossa, niin silloin pitää olla maasturi, jossa on lukot edessä, keskellä ja takana.

Todella harvassa oikeassakin maasturissa on kolme tasauspyörästön lukkoa. Tulee mieleen G-Mersu ja Tojotan isot Land Cruiserit.

Esim. Land Rover Defenderissä ei ole koskaan ollut kolmea lukkoa ja siitä huolimatta Defender on erittäin maastokelpoinen. Defenderin reseptiä noudattaen maastokelpoisuus vaatii kunnollista ulosjoustoa, lyhyttä akseliväliä ja pieniä lähestymis- ja jättökulmia. Kapeat (!) renkaat ja vinssi keulalle.

Toinen lukoton maasturi on tämä:

Niva on taatusti maastokelpoisimpia maastureita, eikä siihen tarvita mitään turhaa elektroniikkaakaan.

Mental

Mutta haluaako sitten ajella Nivalla pitkiäkin matkoja maantiellä?

Toisaalta vajaavetoinen menee maastossa hienosti, jos siinä korotettu alusta.

Allroadin viehätys lienee lähinnä korvien välissä. Se on A4 korotettuna ja pienillä hienosäädöillä maastokelpoisempi laite. Olematta kuitenkaan mikää maastohirvitys.

Kyllä Allroad on hyvä peli. Varsinkin kun perus A4 on melko kamala jo normialustalla. Ja näyttäisi varsin hassulta jos sitä vielä korotettaisiin Allroadin korkeuteen  ;D Nyt tuo Allroad on tehty vähän massivisemmaksi. Jotta ei näytä niin kauhealta.

AR on hyvä jokapaikan peli. Vaikkei omaan silmään kaunis olekaan.

Tuuliviiri

LainaaMutta haluaako sitten ajella Nivalla pitkiäkin matkoja maantiellä?

Veikkaanpa, jotta tokkopa. Eipä taida olla olemassa hyvän maastoauton ja maantiekiiturin yhdistelmää. Kompromisseja löytyy jo enemmän, mutta niillä ei sitten tosi paikan tullen paljoa naureskella.

LainaaAivan! Luulisi että kalibrointi ei ole kovin vaikeaa kuitenkin auto on Allroad 

Jos on riittävän hullu kuski, niin silloin autolla ajellaan sellaisissa paikoissa, johon sitä ei ole oikeasti edes luotukaan. Näistä lähtökohdista käsin oman ajattelun kalibrointi voi olla aika haasteellista.  ::) Mutta uskoisin, että kultainen keskitie löytyy ennemmin tai myöhemmin, itse kullekin. Ja sitä kautta taas saa nautiskella kikseistäkin.

LS

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 15.05.10 - klo:16:35
Veikkaanpa, jotta tokkopa. Eipä taida olla olemassa hyvän maastoauton ja maantiekiiturin yhdistelmää. Kompromisseja löytyy jo enemmän, mutta niillä ei sitten tosi paikan tullen paljoa naureskella.

Range Rover tulee näin äkkiseltään mieleen  :P

jkvi

Omalla listalla tällä hetkellä on huokeimpana vaihtoehtona uusin Land Cruiser Toyotan omalla tehon optimoinnilla, toisena on ML mersu ja kolmantena Q7. Ovat vain onneksi sen verta arvokkaita, että hyvää kompromissiä ei taida päästä hankkimaan. Tuon maastoauton ja maantiekiiturin kompromissiin kuuluu myös se, että noita em. autoja on sitten oltava valmis ominaisuuksiin liittyen sepittämään pajalla tarpeen niin vaatiessa.

Kertokaapa vielä minulle, minne noilla ylläolevilla ei pääse, kun maastoliikennelakia ei tarvitse ottaa huomioon vaan pelataan ihan metsäautotiestöllä?
CRDi & Collection

Tuuliviiri

LainaaKertokaapa vielä minulle, minne noilla ylläolevilla ei pääse, kun maastoliikennelakia ei tarvitse ottaa huomioon vaan pelataan ihan metsäautotiestöllä?

Jos tie on kunnossa ja maavara riittää, niin pääsee takuuvarmasti perille autolla millä hyvänsä. Jos tie on pehmeää ja joku rengas uppoaapi puoleen väliin maan sisään ja pahimmassa tapauksessa toinenkin rengas samassa sopassa, niin ilman lukkoja ja ulkopuolisten apuja varmaan mikään auto ei selviäisi moisesta.  ::)


LainaaRange Rover tulee näin äkkiseltään mieleen   

Hyvä ajettava varmaan maantiellä, mutta tuskin niin hyvä, kuin matalampi menijä.

Tupo

LainaaJos tie on pehmeää ja joku rengas uppoaapi puoleen väliin maan sisään ja pahimmassa tapauksessa toinenkin rengas samassa sopassa, niin ilman lukkoja ja ulkopuolisten apuja varmaan mikään auto ei selviäisi moisesta.
Eikä selviä, vaikka olisi kuinka paljon lukkoja! Tunkkia, vinssiä tai hinuria siinä tarvitaan.

Tuuliviiri

LainaaEikä selviä, vaikka olisi kuinka paljon lukkoja! Tunkkia, vinssiä tai hinuria siinä tarvitaan.

Oisko Tupo tilanne todellakin noin ikävä?  :o Luulisi, että vaikka yhden puolen renkaat hämmentäisivät soppaa niin toisen puolen renkaat, jotka olisivat pitävällä alustalla, liikkuttaisivat auton pois pahasta paikasta. Olettamus on, että autossa olisi molemmilla akseleilla lukot.

No, onneksi tiet ovat harvemmin noin petollisia. :-X

Tupo

LainaaLuulisi, että vaikka yhden puolen renkaat hämmentäisivät soppaa niin toisen puolen renkaat, jotka olisivat pitävällä alustalla, liikkuttaisivat auton pois pahasta paikasta.
Pehmeällä tiellä se (paremmin) "pitävä" puolikin on yleensä märkä ja pehmeä. Lukot vain useimmiten varmistavat, että kaikki pyörät kaivautuvat varmasti akseleita myöten.

Ei auttaneet 100% lukot kuvan tilanteessakaan (eikä ollut ainoa kerta), mutta onneksi oli hyvä mekaaninen vinssi.  :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tuuliviiri

LainaaPehmeällä tiellä se (paremmin) "pitävä" puolikin on yleensä märkä ja pehmeä. Lukot vain useimmiten varmistavat, että kaikki pyörät kaivautuvat varmasti akseleita myöten.

Pakko myöntää, että elämässä on tilanteita, joissa on parempi myöntää luonnon mahti ja fysiikan lait suosiolla.  :'( 

Mutta sen lupaan ja vannon, jotta allroadin keulalle en vinssiä laita. Jos jumiin jään ajellessani tietä pitkin, niin sen verran ottaa tilanne pannuun, jotta apinan raivolla työnnän kärryn pois pinteestä. Oli apukuski sitten paikalla taikka ei.  >:(

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 15.05.10 - klo:19:22
Omalla listalla tällä hetkellä on huokeimpana vaihtoehtona uusin Land Cruiser Toyotan omalla tehon optimoinnilla, toisena on ML mersu ja kolmantena Q7.

Kertokaapa vielä minulle, minne noilla ylläolevilla ei pääse, kun maastoliikennelakia ei tarvitse ottaa huomioon vaan pelataan ihan metsäautotiestöllä?

Noistahan vain Tojota on maasturi ja ML & Q7 ovat henkilöautoja. Toki kaikilla pärjää metsäautoteillä, mutta Mersun ja Audin kohdalta pitäisi tsekata alustarakenteet eli roikkuuko siellä jotain ylimääräistä, joka hajoaa kiviin osuessaan.

Sitäkin enemmän kannattaa panostaa rengastukseen eli isot vanteet täytyy unohtaa heti kättelyssä. Samoin maantieajoon tarkoitetut renkaat. Sellaisilla nimittäin jää takuuvarmasti kiinni suomalaiseen savikkoon, eikä paikan tarvitse edes näyttää kovinkaan haastavalta. Savi tukkii vähäisetkin kuviot ja siinä seisoo, olipa tehoa kuinka paljon tahansa.

Renkaiden tulee olla myös profiililtaan korkeat, jolloin painetta voi hieman laskea maastoajoon. Korkeaprofiilinen rengas myös joustaa paremmin metsäautoteilllä, joilla on nyrkinkokoista kiveä kilometri toisensa jälkeen.

Kovin moni ei taida tuollaisia asiallisia renkaita huolia Q7:ään eikä oikein ML:äänkään. Siinä tapauksessa Tojota on ainoa järkevä vaihtoehto, mutta miksi ihmeessä siitä pitäisi takoa lisää tehoa? Metsäautotiellä teholla ei tehdä yhtään mitään ja moottoritielle ei auton rengaistus sovellu.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 18.05.10 - klo:12:52

Mutta sen lupaan ja vannon, jotta allroadin keulalle en vinssiä laita. Jos jumiin jään ajellessani tietä pitkin, niin sen verran ottaa tilanne pannuun, jotta apinan raivolla työnnän kärryn pois pinteestä.
Itse olen harkinnu joskus niitä vetokoukkuun kytkettäviä vinssejä ;)

Joskus oli myynnis sellanen "ihme pallo" joka tuupattiin auton alle. Letku pakoputkeen jaa odoteltiin kun pallo täyttyi ja nosti autoa. Sit vain pyörien alle pitävää tavaraa..
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jkvi

#412
LainaaKovin moni ei taida tuollaisia asiallisia renkaita huolia Q7:ään eikä oikein ML:äänkään. Siinä tapauksessa Tojota on ainoa järkevä vaihtoehto, mutta miksi ihmeessä siitä pitäisi takoa lisää tehoa? Metsäautotiellä teholla ei tehdä yhtään mitään ja moottoritielle ei auton rengaistus sovellu.
Muutamia omia havaintoja asiasta;

- omat tarpeet ovat täyttyneet, kun maavaraa löytyy autosta yli 20 cm

- renkaat ovat omalla kohdalla pääsemisessä harvoin näytelleet ratkaisevaa osaa, vaan se maavara ja tästä johtuen ihan tavan SUV-renkailla on pärjätty pääsääntöisesti

- metsäautoteiltäkin harvoin löytyy sellaisia paikkoja, joista ei tavan renkailla selviytyisi pl. kevätkelirikot, jolloin niillä liikuminen on rajoitettu muutenkin

- on totta, että ML ja Q7 pitää metsäautoteillä ajavalla varustaa maltillisella vannekoolla siten, että renkaissa on mahdollisimman paljon kumia sen vanteen lisäksi

- Toyotassakin on vakiona ja useasti jälkiasennettunakin ihan samoja renkaita, mitä "katumaastureissakin", sen omassa koossa

- viimeksi lauantaina kokeilin -08 mallin vakiona olevaa Toyotaa ja verrattuna lastutettuun, jota myös olen kokeillut, ero on kuin yöllä ja päivällä nimenomaan maantieajossa

- Toyota on niitä harvoja valmistajia, joiden alkuperäisvarustelistalta löytyy vaihtoehto virittämiseen valinnaisvarusteena

- koska kuitenkin maasturi on maasturi (Toyota vs. ML ja Q7), ovat nuo suluissa olevat "nelivedon" ja riittävän maavaran omaavina maantieominaisuuksiensa vuoksi etulyöntiasemassa
CRDi & Collection

Tuuliviiri

Lainaa- omat tarpeet ovat täyttyneet, kun maavaraa löytyy autosta yli 20 cm

Jep. Ja jos olette lukeneet uusinta Miesten maailma -lehteä, niin siinä oli juttu rättisitikoista ja niiden kuskeista, jotka ajaa pärryyttelivät sitikoillaan halki ja poikka Australian. Sanoivat, jotta reitin varrella moni maasturi tuli perä edellä vastaan ja aika epäluuloisia katseita saivat osakseen, kun ajelivat melkoisista röykkelöistä ulos voittajina.  :o Pelkällä maavaralla, etuvedolla ja kevyellä massalla pärjää pitkälle. Kaikki muu mitä tulee noiden lisäksi on sitä extraa, mukavuutta ja laatua, joista kukin sitten valitsee mieluisamman vaihtoehdon.




Tos®

Ja siksi seuraava autoni tulee olemaan:
0. Saksalainen
1. Neliveto
1.a Maavaralla

2. Climatronic
3. Automaatti
3.a Tiptronic
4. Muut varusteet voi jälkiasentaa, kuten xenon - joista en luovu ;)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tuuliviiri

LainaaJa siksi seuraava autoni tulee olemaan:

Volkswagen Touareg  ;)




Pekka T


Kun olen näitä pienoismalleja muillekkin lobannut, niin tässä olisi Tuuliviirille Allroad 1:43

Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Tuuliviiri

#417
LainaaKun olen näitä pienoismalleja muillekkin lobannut, niin tässä olisi Tuuliviirille

Tuolla leikkisin niin mielelläni olohuoneemme matolla.  ::) Katsotaan, tuoko joulupukki tullessaan ensi jouluksi. Pakko myöntää, että olen kaikenlaisen Audi-kaman perään.  :-[

Mutta huhu kertoo, että olisin saamassa Premier Parkkiin pari uutta pakettia. Ovat kuulema painavia paketteja. Niillä on jotakin tekemistä renkaiden kanssa.  ::) Ihan tässä alkaa jännittää.  :P

Vmatti

Lainaus käyttäjältä: Tuuliviiri - 21.05.10 - klo:19:49

Mutta huhu kertoo, että olisin saamassa Premier Parkkiin pari uutta pakettia. Ovat kuulema painavia paketteja. Niillä on jotakin tekemistä renkaiden kanssa.  ::) Ihan tässä alkaa jännittää.  :P

Ettei vaan olisi nämä paketit ;)

Trust your instincts, be yourself!
BMW 520D xDrive Business Exclusive Edition Aut. -15
ex-vagit:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic -10
CC 2.0 TDI 125kW DSG -09
A4 (B6) 1.8T quattro -05
Audi 80 (B3) 1.8S -

Tuuliviiri

LainaaEttei vaan olisi nämä paketit

Toivotaan, että juuri nuo.  ::)

Pitäisikös sittenkin ottaa hallitunkki mukaan?  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy