EPC / pakokaasupäästö häiriö / ACC vika sekä start-stop vika!

Aloittaja tsi06, 25.03.23 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

tsi06

Tälläistä tällä kertaa…
Eli tulin kotia kohti n.100km. reissulta. Kilsa ennen kotia heitin auton parkkiin ja kävin kaupassa. Kun käynnistin auton niin EPC valo syttyi ja ACC vika teksti tuli, auto ei kunnolla vastannut kaasuun, eli oli täysin puhditon. Sammutin auton ja käynnistin uudestaan ja auto toimi aivan normaalisti paitsi kyseiset tekstit pysyivät.
Kun sain auton omalle pihalle ja sammutuksen jälkeen uudelleen käynnistin auton niin käynti oli todella huonoa samalla tuli tuo pakokaasuhäiriö-merkki ja myös tuo start-stop vika teksti.

Annoin auton viilentyä muutaman tunnin ja auto käynnistyi normaalisti ja moottori kuullosti normaalilta. Kaikki merkit ja tekstit edelleen näkyvillä.

Eli mikäs mahtaa autoa vaivata, ennen tätä auto on aina toiminut täydellisesti.?.?
Autohan -18 farkku Golf dsg.
VW Golf 1.0 -18

kar1k1v

kannattaa käydä tarkistamassaW jossain vikakoodit esim:Motonet niin selventää missä vika on paljon

tsi06

No ajattelin viedä kyllä suoraan johonkin korjaamolle. Ehkäpä suoraan marmoritiskille niin luulis niillä olevan tietoa…

Ilmeisesti ei kovin yleinen ongelma kuitenkaan?
VW Golf 1.0 -18

Variant

#3
Olisiko kyseessä viallinen kaasuläppä? ks. https://www.briskoda.net/forums/topic/474051-10-tsi-throttle-body-issue/

EPC valo ja start-stop vika ainakin täsmäävät. Kannattaa merkkarilta kysyä asiasta, vaikka auton lopulta päätyisi muualla korjaamaan.
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

tsi06

Paljon mahdollista että on juurikin tuo vika.
Onkos K-Auto ainoa ”virallinen” paikka missä vw:n voi korjauttaa, vai onko esim. Turussa/Raisiossa sijaitseva V-Wauhtipiste ihan yhtä hyvä mesta?
VW Golf 1.0 -18

Waiski

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 25.03.23 - klo:23:22
Paljon mahdollista että on juurikin tuo vika.
Onkos K-Auto ainoa ”virallinen” paikka missä vw:n voi korjauttaa, vai onko esim. Turussa/Raisiossa sijaitseva V-Wauhtipiste ihan yhtä hyvä mesta?



Turussa on K-auton lisäksi Raskone ja LMS-service Vw:n merkkihuoltoja. Wauhtipiste on ”erikoistunut” mm. Vw-autoihin.

Oikeasti ensimmäiseksi kannattaa ne auton vikakoodit luetuttaa, niin kuin täällä on ehdotettu.

Vielä omasta kokemuksesta, koska samat merkkivalot ja moottorin oireet viittaa myös misfireen (sytytyshäiriö) joita näissä 1.0Tsi koneissa on ollut jonkin verran. Minulla ollut kaksi kertaa samat hälyt ja kummallakin kerralla sytytystulpat rikki. Ekalla kerralla 1 tulppa pimeänä ajettu 32tkm ja nyt juuri toisella kerralla 2 tulppaa pimeänä. (Nyt oli ajettu vain noin 18tkm tulppien vaihdon jälkeen, vaihdettiin 60tkm huollossa marmorilla).
Tuntuu, että joku näissä tulppien päälle käy ja en ole ihan ainoa ongelmissa ;-).
Autona Vw 1.0tsi -19 DKRF 76tkm.

tsi06

Uskaltaako tuolla lähteä ajelee jos auto ja moottori tuntuu toimivan normaalisti? Muuten voi olla hankalaa saada autoa mihinkään vikakoodeja luetuttamaan..
VW Golf 1.0 -18

Waiski

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 26.03.23 - klo:13:12
Uskaltaako tuolla lähteä ajelee jos auto ja moottori tuntuu toimivan normaalisti? Muuten voi olla hankalaa saada autoa mihinkään vikakoodeja luetuttamaan..

Palaako noi hälyt jos moottori toimii normaalisti? Jos ei, niin ajoa vaan.

Mulle sanoivat ekalla kerralla liikkumisturvasta, EPC ja moottorin vikavalojen palaessa, että autoilla voi ajaa. Kun sanoin, että ei se oikein liiku, niin neuvoivat ajamaan manuaalipuolella ja kierrokset yli 3000.
Niin ajaen pääsin silloin korjaamolle ja sama tilanne nyt viime viikolla ;-)

tsi06

Jep, kaikki hälyt palaa koko ajan vaikka moottori toimii normaalisti.
Nyt kun olen muutaman kerran auton käynnistänyt niin vaikuttaa siltä että välillä moottori käy normaalisti ja välillä huonosti, jos se käy normaalisti niin silloin myös tietty pystyy hyvin ajamaankin sen kanssa.
Eli silloin ei ilmeisesti ole mitään pelkoa että tekisi moottorille huonoa?

Mitäs vikakoodeja sulla näytti kun kävit niitä katsomassa? Selvisit pelkillä tulppien vaihdolla?
VW Golf 1.0 -18

Waiski

Lainaus käyttäjältä: tsi06 - 26.03.23 - klo:15:14
Jep, kaikki hälyt palaa koko ajan vaikka moottori toimii normaalisti.
Nyt kun olen muutaman kerran auton käynnistänyt niin vaikuttaa siltä että välillä moottori käy normaalisti ja välillä huonosti, jos se käy normaalisti niin silloin myös tietty pystyy hyvin ajamaankin sen kanssa.
Eli silloin ei ilmeisesti ole mitään pelkoa että tekisi moottorille huonoa?

Mitäs vikakoodeja sulla näytti kun kävit niitä katsomassa? Selvisit pelkillä tulppien vaihdolla?

Minulla oli vikakoodeissa misfire ja siihen liittyvät sylinterit. Joo, tulpat vaihtoivat ja nyt toisella kerralla takuuna, koska vaihtoväli tulpille pitäisi olla 60tkm. Luen vikakoodit ensin itse Obdelevenillä, jos meinaa Vw:tä pitää niin suosittelen, ei ole kallis. 

tsi06

Taitaa toimia vaan androidilla? Itellä iphone…

Täytyy varmaan itse mennä motonettiin lukemaan koodit. Eikös ihan obd-vikakoodien(9,) luku riitä? Ettei tarvitse mitään järjestelmän testausta.
VW Golf 1.0 -18

Waiski

Toimii myös iOS, itsellä iOS myös. Pelkkä OBD-luku ei ei riitä.

Yritin laittaa Yv sinulle, mutta tää foorumisofta :-(

tsi06

Yv tuli perille. Vastasin siihen myös…

Eli jos menen motonettiin niin pitää ottaa se järjestelmätietojen luku?

Kyllähän toi obdeleven voisin olla ihan harkinnan arvoinen laite. Tähän hätään en sitä nyt kuitenkaan ehdi saada.
VW Golf 1.0 -18

tsi06

Viallinen kaasuläppähän siinä sitten aiheutti noi vikavalot ja tekstit.
VW Golf 1.0 -18

Variant

Hienoa että tämä selvisi.

Hyvää keskustelua tässä ketjussa noista sytytystulpista, pitää laittaa korvan taakse. Itselläni 11/18 rekisteröity, 116tkm ajettu vastaava auto. Tulpat vaihdettu merkkihuollossa 57tkm ja 105tkm kohdalla, ei vielä ongelmia tulppien kanssa.

Hyvä budjettiratkaisu ODB2-lukijaksi on Carscanner Pro, Play tai App storesta (ikuinen lisenssi 7,99,). Laitteeksi tilasin ebayn kautta Englannista Vgate iCar Pro BLE 4.0:n (n. 48, kaikki kulut).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Seattiin valoa

#15
12/2016 Golf 1,2 TSI sytytti EPC-valon pääsiäisreissulla. Lyhyt tarina: runsaan 1½ tunnin ajorupeama noin 110 km/h matkavauhdilla oli takana. Piti tehdä pikku pysähdys bensa-asemalla jonne oli melkoiset kaartoliittymät maantieltä, kaikkineen varmaankin 1½ km tuli ajoa taajamavauhdilla. Pihaan parkkipaikalle ajettuani annoin vielä moottorin pyöriä runsaan minuutin tyhmäkäynnillä ja sitten sammutin. Noin 10 min kuluttua autolle takaisin ja pata käyntiin. Siitä noin 500 m ajon jälkeen EPC syttyi sekä StartStopin häiriöteksti, sattui sopivasti ruuhkaisessa liikenneympyrässä ja lievästi toki säikäytti. Kone tuntui ehkä lievästi puhdittomalta mutta enpä mene varmaksi sanomaan koska autohan on normaalistikin taajamanopeuksissa aika puhditon vaihteiston D-asennossa kun tuntuu siltä että olisi yleensä yhtä pykälää liian iso vaihde päällä. Joka tapauksessa ajoin noin 100 m bussipysäkille ja sammutin koneen. Annoin kulua 10 sekuntia ja käynnistin koneen. Varoitusvalo ja -teksti eivät enää näkyneet eivätkä ole tuon jälkeen näkyneetkään. No jossainhan tämä täytynee ennen pitkää käyttää piuhassa. Harmi kun ei enää ole VCDS-tuttavaa kotikaupungissa.

Variant

Muistui viimeisestä viestistä tämä ketju: https://www.vagarena.fi/index.php?topic=51789.0

Linkin takana kyllä 1.4 moottori, ei 1.2 (EA211 koneita molemmat).
Golf 7.5 Variant 2019 85kW DKRF DSG
ex: Golf VI Variant 2010 90kW CAXA DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy