VAGarena.fi

Yleiset => Autoilu, liikenne ja ajotavat => Aiheen aloitti: RSOCUstin - 16.03.12 - klo:20:58

Otsikko: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 16.03.12 - klo:20:58
Täällä ei ollut tätä asiaa käsitelty joten päätin vähän sohaista aiheesta.

Näinä aikoina kun polttoaineet maksavat jo ihan sopivasti. Yksi vaihtoehto voisi olla vanhan bensiinikäyttöisen auton muuntaminen RE85 sopivaksi. Sipoossa on yrittäjä joka tekee noita muutoksia, ajoneuvoon asennetaan boksi joka muuttaa seossuhteita ja voi käyttä RE85 ainetta. Hintaa RE85 on noin euro litra kun tankkailee ja tuo boksi maksaa n.400e asennettuna. Käsittääkseni tuota RE85:sta kuluu noin 30% enemmän kuin normi bensaa. Tietysti tuossa jutussakin oli siitä kestääkö vanhojen autojen polttoainelinjat etanolia ja kuinka muuten toimii koko auto. Tuolla sivuilla on tietoa mitä olisi huomioitava. En nyt muista monta autoa olivat jo muuntaneet mutta oli niitä jonkin verran.

http://www.fuelflexfinland.fi/index.php (http://www.fuelflexfinland.fi/index.php)

Luin tuossa alku talvesta kyseisetä Boksista, oli juttua Kaasujalka nimisessä ilmaisjakelussa.
Ja sattumoisin huomasin että menneenä tiistaina tuli Ajankohtaisessa Kakkosessa aiheesta pätkä ja jutun tynkää.

http://areena.yle.fi/video/1331668898093 (http://areena.yle.fi/video/1331668898093)

Nettiautoa selailin ja siellä nyt ei kovin montaa uutta FlexFuel autoa ollut myynnissä. Pää osa oli Foordeja, pari Audi ja Volkkaria sekä Dodgeja ja Saabeja. Lisäksi joitain muita vanhempia ja itse muutettuja.

Ã,,kkiä kun tuota miettii niin tuo voisi olla ihan hyvä juttu. Vastapainona tietysti se kestääkö auto johon nuo tsydeemit laittaa.
Areenalla ei taida olla kellään FuelFlex autoa?
Serkun miehelle on tulossa sellainen Passatti työsuhdeautoksi, täytyy kysellä kommentteja kun saa sen alle.

Ajatusleikkinä tämäkin ja keskustelun herättäjänä.

Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: samiko - 16.03.12 - klo:21:26
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=181192 (http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=181192)
Tuollakin aihetta on käsitelty ja pohdittu kovasti, omassakin mielessä on käynyt etanolin testaaminen kesäautossa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: VAG! - 16.03.12 - klo:21:30
Hämärien muistikuvien mukaan "virallisissa" RE85-autoissa olisi ollut esimerkiksi isommat suuttimet, kuin normeissa. Oliko sen takia, että täydellä kaasulla ei vakiosuuttimilla saa tarpeeksi paljon litkua peliin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Maikki - 16.03.12 - klo:21:31
Ei tarvitse edes olla vanha auto kun voi muuttaa RE85 sopivaksi.

Omaan Saabiin ( 9-5 vm.-03) on laitettu biopowersofta jo yli vuosi sitten. T7-moottorinohjauksella saa kaikki muutettua pelkällä softalla ja T8-pohjaiset vuosimallista -08 eteenpäin. Vanhemmat T8:t vaatii ECU:n vaihdon.

Nykyisillä polttoaineen hinnoilla kustannussäätö RE85:lla on yli 2â,¬/100km. Lisäksi etuna on turboautossa kasvanut vääntö keskialueella on 30-40nm suurempi persdynolla kun sytkäkartat on optimaaliset kun RE85 vastaa 106-107 oktaanista bensiiniä puristuskestoltaan. Tehoja rajoittaa alkuperäisten ruiskusuutinten koko RE85:lla n. 230 hevosvoimaan. Huonona puolena ainoastaan tiheämpi tankkausväli, öljyjen vaihto 10tkm välein ja tulppien 20tkm.

Mitään ongelmia kylmäkäynnistysten suhteen RE85:lla ei ole. Ruotsalaisilla on jonkinverran ollut murheita kun siellä E85 tehdään suurelta osin brasilialaisesta raaka-aineesta.

Flexifuel Passat olisi kiinnostava vaihtoehto mutta nykyistä kulkinetta vastaavilla varusteilla hinta on turhan miehekäs +44kâ,¬  :-[
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jonde - 16.03.12 - klo:22:44
Unohdetaan ruottalaiset autot jotka on valmiiksi tehty e85 autoiksi niin muutokset on isommat.
Vanhaa volkkaria jos tahtoo etanolille muuttaa on vähintäänkin vaihdettava suuttimet isompiin, bensapumpun tuoton riittävyys on myös hyvä varmistaa, on vähän 50/50 että missä mallissa pumppu riittää ja missä ei, yleensä tehokkaimissa turbokoneissa on ollut tuotoltaan isoimmat pumput ja niissä ei välttämättä vaihtotarvetta ole, tämä kuitenkin täysin auto ja vuosimallikohtaista.

Kun on varmistettu että polttoainetta saadaan riittävästi, ohjelmoidaan auto uudelleen etanolille sopivaksi. Mihinkään lisäpurkkiin en oikeen jaksa uskoa tässä kohtaa, ohjelmakartta kun on syytä muuttaa kokonaan sopivaksi, että ei tule ongelmia esim käynnistyksessä. Etanoli kun syttyy huomattavasti huonommin kylmänä kuin bensa johtuen höyrystymisominaisuuksista.
Mitään flexfuel/bifuel autoa ei vanhasta saa oikeen järkevästi, vakiona kun ei ole etanoli/bensa seostunnistinta(maksa noin 300e kpl) kuten saabissa, joten muutoksella noista tulee vain e85 käyttösiä. (toki jos jaksaa harrastaa niin kaikki on mahdollista)

Sitten uutisissakin huudeltu tiivisteiden ja letkujen kestävyys voi tulla ongelmaksi e85 kanssa, mutta tähän vaikuttaa vuosimalli hyvinkin paljon.
Pahin esimerkki on vanha peltitankkinen 86c polo kaasuttimella, ei montaa vuotta menisi että benstankki olisi kadonnut ja kaikki tiivisteet niin huonossa kunnossa että, täysi remontti edessä
Kun taas joku 2000 luvun puolivälin muovitankillinen verme on jo suunniteltu tehtaalta pienelle määrälle etanolia ja siten erittäin moni muovi ja kumiosa on tarpeeksi laadukkaita kestämään käytössä.

Sitten vähän lähteestä riippuen on puhuttu että etanolikäytössä olevassa autossa olisi öljynvaihtoväli vähän lyhyempi, mutta tähän tietoon en itse ole törmännyt yhdenkään euromallin kohdalla, ehkä joku saabisti voisi ohjekirjaa lukea ja kertoa mitä siellä lukee. Volkkarin brasilian e85 mallit kun vetävät lyhyemmällä välillä, mutta se voi taas johtua ihan ilmastosta tai kuun asennosta.
Toinen asia on sytytystulpat, tästä on myös kahta tietoa, osa vaihtaisi tulpat lämpöarvoltaan erilaiseksi johtuen etanolin syttymisominaisuuksista, mutta tähän pätee sama kuin öljynvaihtoonkin, suurin osa vaihtoehtopolttoainetta koskevista tiedoista kun on kaasuautoja koskevaa.(varsinkin saksassa)

Lyhyesti siis tarvitaan:
Isommat suuttimet
Isompi bensapumppu jos vanha ei riitä
Uusi ohjelma
Varmistus että letkut ja tiivisteet kestää omassa autossa.

Omat kokemukset on 1.8t koneesta mitä ollaan muuttamassa juuri etanolikäyttöiseksi, kesällä voin sitten kertoa käynnön kokemuksia kun kaikki palikat on laitettu kiinni ja auto saatu ohjelmoitua.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: VAG! - 16.03.12 - klo:23:05
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 16.03.12 - klo:22:44
Sitten vähän lähteestä riippuen on puhuttu että etanolikäytössä olevassa autossa olisi öljynvaihtoväli vähän lyhyempi, mutta tähän tietoon en itse ole törmännyt yhdenkään euromallin kohdalla, ehkä joku saabisti voisi ohjekirjaa lukea ja kertoa mitä siellä lukee.

Volkkarissa ja Audissa ei voi käyttää LL-ohjelmaa Flexeissä, mutta kiinteä huoltoväli on tosiaan sama 15 tonnia kuin normikotteroissa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Maikki - 16.03.12 - klo:23:17
Jonde: Ei noita vanhempia ruåttalaisia ole muuten tehty valmiiksi etanolille lukuunottamatta polttoainelinjojen materiaaleja jotka on alkoholikestäviä jo vuodesta -79 lähtien. Saabeissa ei ole mitään erillistä bensiini/etanolitunnistinta vaan tunnistus tehdään 2 lambdalla joista toinen on ennen katalysaattoria ja toinen jälkeen. Itseasiassa vanhemmissa T7-vehkeissä vuosimalliin -01 ei ole kuin 1 lambda ja silläkin onnistuu tunnistus. Softagurut osaa kertoa miten se onnistuu.

Perusperiaatteena RE85:n kanssa on että polttoainetta tarvitsee 30% enemmän kuin bensaa joten suutinten ja polttoainepumpun tuoton täytyy olla vähintään tuon verran "ylimitoitettu" jotta saa saman tehon kuin bensalla. Tosin turboahdetuissa tehoa tulee ihan mukavasti lisää kiitos korkeamman oktaaniluvun.

Tulpissa käy sama lämpöarvo RE85:lle ja bensalle mutta platinatulpat ei käy vaan kuparitulpat. Siksi lyhyempi vaihtoväli. Öljyissä lyhempi vaihtoväli RE85:n kanssa koska kylmäkäynnistyksissä sitä pääsee öljyn sekaan ja jos ajo on lyhyttä pätkäajoa jossa öljyt ei lämpene normaalilämpöön niin alkoholi ei haihdu seasta pois heikentäen voiteluominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: apo - 25.05.12 - klo:12:46
laitetaan tänne, vaikkei ehkä olekkaan oikea ketju.
Lähes "ilmaiset" kännit.
http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uutinen.jsp?oid=201205179545&ref= (http://www.kauppalehti.fi/5/i/auto/uutinen.jsp?oid=201205179545&ref=)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Emil - 26.05.12 - klo:12:26
Ovat huijailleet vakiota moottorinohjausjärjestelmää etanolille sopivaksi.

Joku on omien kertomuksiensa mukaan laittanut vastuksen moottorin lämpöanturin johtoon -> rikastaa seosta, kun ohjausloota luulee koneen olevan lämpimämpi kuin onkaan. Siten, että vastus voidaan ohittaa katkaisijasta kääntämällä, jo parin sadan metrin ajon jälkeen. Loput hoitaa ohjausjärjestelmä, lambda-anturin avulla.

Joku toinen oli vaihtanut polttoaineen paineensäätimen säädettävään malliin, jolla polttoaineen painetta saadaan nostettua alkuperäisestä.

Kunhan nyt kerroin nuo esimerkit. Voisivat toimia hiukan vanhemman, eli yksinkertaisemman ohjausjärjestelmän kanssa ainakin. Harrastuneisuutta se saattaa vaatia, ainakin alkuun. Pihalla olisikin eräs sopiva kokeilun kohde, mutta arvostan sittenkin toimintavarmuutta, ja tankkaan siihenkin 98E5:tä.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 26.05.12 - klo:12:56
Olen aatellut kysyä maahantuojalta että onko tohon 1.4 Golffiin saatavilla tuota tukevaa softaa vai otanko tuon lisäpoksin Sipoosta.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 29.05.12 - klo:12:27
Nopeaa toimintaa Volkkarilla.
Laitoin viesti klo 11.17 Volkkarin nettisivujen kautta.
Vastaus tuli klo 12.24.

No hyvä että jotain vastasivat :D

Kysymys oli seuraava:
Perheemme 2 autona toimii tällä hetkellä Volkswagen Golf IV 1.4i 3D 2003. Onko tuohon ajoneuvoon suunniteltu / tehty moottorinohjaus järjestelmään ohjelmaa jolla voi käyttää myös RE85 bensiiniä, normaalien E5 ja E10 lisäksi?
Kiitoksia vastauksesta.

Vastaus:
Kiitos yhteydenotostanne Volkswagen maahantuontiin.
Ei ole suunniteltu, älkää tankatko RE85 bensiiniä.

Ystävällisin terveisin
Maarit Haapakoski
asiakasneuvoja
VV-Auto Group Oy
asiakaspalvelu@vv-auto.fi
puhelin +358 10 5338 310

www.audi.fi (http://www.audi.fi)
www.volkswagen.fi (http://www.volkswagen.fi)
www.seat.fi (http://www.seat.fi)
www.volkswagen-hyotyautot.fi (http://www.volkswagen-hyotyautot.fi)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Urlaub - 29.05.12 - klo:12:48
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 29.05.12 - klo:12:27
Nopeaa toimintaa Volkkarilla.
Laitoin viesti klo 11.17 Volkkarin nettisivujen kautta.
Vastaus tuli klo 12.24.

No hyvä että jotain vastasivat :D

Helpointa on aina kieltää kaikki, niin ei tarvitse enempää selvitellä saati ottaa vastuuta asiassa..  ;)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Kasis - 29.05.12 - klo:13:02
Tarviiko ajoneuvo muutoskatsastaa, jos se muutetaan RE85:llä toimivaksi.
Onko hyöty/haittaa vuosittain maksettavissa ajoneuvoveromaksuissa
(en tarkoita polttonesteen hintaa ja sen sis. veroa)?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Urlaub - 29.05.12 - klo:14:29
Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.05.12 - klo:13:02
Tarviiko ajoneuvo muutoskatsastaa, jos se muutetaan RE85:llä toimivaksi.

Ei tarvitse, eikä tuollaista muutosta voi edes katsastaa.


Lainaus käyttäjältä: Kasis - 29.05.12 - klo:13:02
Onko hyöty/haittaa vuosittain maksettavissa ajoneuvoveromaksuissa
(en tarkoita polttonesteen hintaa ja sen sis. veroa)?

Ei vaikuta ajoneuvoveroon (käyttömaksuun). Etanoliauton verot maksetaan bensakoneisen mukaan.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 29.05.12 - klo:19:27
Eli laiteaan mahdollisesti lisäpoksi Sipoossa, tehdään huollto 15tkm välein ja vaihetaan tulpat yms. mitä suositellaan useemmin jos tuota lisäpoksia käyttää.
No mietitään vielä.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jerkus - 29.05.12 - klo:20:50
Olen ajellut lähes 2500km 100% E85 polttoaineella vm. 1993 Golfilla jossa 1.8l 66kw abs kone.
Toistaiseksi toiminut moiteetta. Ainoastaan kylminä aamuina startti hieman pidempi ja parin ensimmäisen minuutin jälkeen saattaa sammua tyhjäkäynillä, yleensä ei.
Kulutus noin 1,5l enemmän ja lämpimällä moottorilla ei tunnu olevan mitään eroa kulkupuolessa.
Mitään muutoksia autoon en tehnyt ennen etanolin tankkausta.
Kokeilu jatkuu niin pitkään kun auto kestää.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 10.07.12 - klo:10:30
Asiaa on alettu viemään eteenpäin. Muistan nähneeni jossain netin syövereissä kattavan listauksen Ruotsista, jossa oli käyttäjäkommentteja automerkeittäin/malleittain listattu. Pitää etsiä lisää.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Korvaton - 09.09.12 - klo:09:01
Omia pikku testejä tehneenä voin sanoa että säästöähän tolla re85 sekotuksella ajaessa tulee.

Autona toiminu Pösö 206 1.4 vm: 2000
Autoon ei ole tehty mitään muutoksia ja löytynyt hyvä suhde tolle sekotukselle.
30â,¬:llä 95:sta"17.5litraa" ja 30â,¬:llä re85:sta"27.2litraa" = 44.7Litraa. 1.35â,¬ Litra
Tällä 44.7 litralla ajaa motaria 650km.

Samalla summalla tankaten "60â,¬" 95:sta 35 Litraa ajaa 550km. 1.71â,¬ Litra

Jos viikossa menee työmatkoihin toi 550km 46viikkoa tekee 25300km vuodessa.

Sekotus maksaisi 6.8L X 1.35â,¬= 9.18â,¬ per 100km
Normi 95 6.3L x 1.71â,¬= 10.77â,¬ per 100km

Hinta laskettu kulutuksen perusteella. Sekotus 6.8L per 100km ja normibensalla 6.3L per 100km.
100Km pääsen sekotuksella 1.59â,¬ halvemmalla ja jos oikein laskin niin viikossa tekee 8.745â,¬ ja ton 46viikon mukaan 402.27â,¬ vuodessa säästöä.

Mitään nykimisiä ei ole havaittu ja aamulla lähtee ihan samanlailla käyntiin kun normi bensallakin.
Joku matikkanero vois laskea vielä paljon toi tekee etanooli pitosuudeksi toi mun sekotus mikä oli tossa esimerkissä 17.5L E10 ja 27.2L RE85



Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: rob-s - 09.09.12 - klo:09:10
Onkohan missään listaa josta selviää mihin automerkkeihin ja -malleihin tämä RE85 käy suoraan ja mihin sitä voi laittaa sellaisen lisäboksin asennuksen jälkeen?

Luin jostain, että Suomessa sellainen boksi maksaa n. 500e asennettuna. Vastaava boksi ulkomailta tilattuna olisi huomattavasti edullisempi mutta pitäisi ensi tietää mihin malleihin niitä voi asentaa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Urlaub - 09.09.12 - klo:09:19
Lainaus käyttäjältä: rob-s - 09.09.12 - klo:09:10
Onkohan missään listaa josta selviää mihin automerkkeihin ja -malleihin tämä RE85 käy suoraan ja mihin sitä voi laittaa sellaisen lisäboksin asennuksen jälkeen?

Eihän sellaisia listoja taida olla olemassakaan. Autovalmistajat kieltävät ehdottomasti E85:n käytön muissa kuin erityisesti sille tarkoitetuissa malleissa. Toki moni auto toimii E85:llä ilman ongelmia, mutta valmistajat haluavat pestä kätensä koko asiasta.

Sitten on noiden boxien valmistajien listauksia, joista parhaimpien mukaan boxi muuntaa kaikki autot E85:lle sopiviksi. Sitä sopii kyllä epäillä..

Jos puolueetonta tietoa haluaa, niin ruotsalainen etanol.nu -sivusto ja sen keskustelufoorumi lienee parasta omakohtaista kokemusta tarjoava foorumi. Ruotsissa olosuhteetkin ovat lähellä täkäläisiä. http://www.etanol.nu/forum/index.php (http://www.etanol.nu/forum/index.php)

Itse olen ajanut nyt Volvollani 25 tkm noin E30 seoksella ja hyvin toimii. Polttoaineenkulutus ei ole noussut niin paljoa, että poikkeaisi normaalista vaihtelusta. Maantiellä mennään 7 litran pintaan.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Korvaton - 09.09.12 - klo:09:23
Täältä (http://www.re85.fi/index.php?id=8503) löytyy jotain uusia autoja ja eiköhän jokaseen uudempaan saa laitettua lisäboxin millä saa noita sytkäkarttoja muutettua oikeeseen suuntaan ja suuttimethan noissa tuntuu olevan se rajottavin tekijä.
Jostain oon saanut sellasen käsityksen että pikkumoottoriset ruisku koneet olisi suotuisempia tälle muutokselle kun tuntuu että niissä olisi vähän ylimitotetut suuttimet moottorin kokoon nähden.
Ensimmäisellä re85 tankkauksella tuntu että vähän olisi moottori säätöjä korjaillu kun tyhjäkäynti heijas hetken mutta en tiiä sääteleekö toi edes ite mitään vai oliko jotain hetkellistä häiriötä.
Pitää tohon omaan laittaa seosmittari hetkeksi kiinni niin näkee että käykö laihalla täysvedolla vaikka eipä tota tule kaasupohjassa ajettua kun ihan yhtä huonosti se kiihtyy oli kaasu puolessa vai pohjassa.
Jos seosmittari näyttää hälyyttäviä arvoja niin pitää koittaa kertovaa bensanpaineen säädintä jos sillä sais jotain apuja.

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.09.12 - klo:09:19

Itse olen ajanut nyt Volvollani 25 tkm noin E30 seoksella ja hyvin toimii. Polttoaineenkulutus ei ole noussut niin paljoa, että poikkeaisi normaalista vaihtelusta. Maantiellä mennään 7 litran pintaan.

Jotenkin tuntuu että ihmiset liiottelee tota kulutuksen nousua. Koitin 100% re85 kanssa mutta harmi kun oli pakko tankata välillä reilummin niin en saanu siitä mitään tarkkoja litramääriä.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: isopahasusi - 09.09.12 - klo:10:20
Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jonde - 09.09.12 - klo:12:27
Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Urlaub - 09.09.12 - klo:13:34
Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 09.09.12 - klo:10:20
Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?

Eikö suorasuihkutus ole nimenomaan se moottorityyppi, johon etanoliliemet eivät käy missään tapauksessa? Pieni määrä vielä menee olosuhteiden pakosta, mutta enempää ei kannata käyttää.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 10.09.12 - klo:11:21
Bioadapteri tilattu viime viikolla Vaasasta ja saapuu tällä viikolla.
Asennus pikimmiten sitten.

http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45 (http://bioadapter.com/product_info.php?cPath=28&products_id=45)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 10.09.12 - klo:11:23
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 09.09.12 - klo:12:27
Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.

Mites Jonde kulutukset muuttunut ja muu auton käytös? Seosuhteet ja mikä boksi sulla on?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: arskas_s - 10.09.12 - klo:11:37
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 09.09.12 - klo:12:27
Vanha 1.8 20vt taipui ainakin e85 käyttöön ja nyt on koko kesä sillä ajettu.
Voitko kertoa minkä on 1.8 koneen tyyppi ja kenen ohjelma tuohon on asennettu?
Miten tuo muutos tarkoitti käytännössä eli mitä jouduit vaihtamaan? ??? ;)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: mackaiveri - 10.09.12 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: isopahasusi - 09.09.12 - klo:10:20
Mitenköhän onnistuisi FSI koneen muuttaminen Flexfuel koneeksi. Onko kokemusta?

Hei  , Valitettavasti ei onnistu TSI & FSI koneeseen.
Kyselin tätä muutossarjan valmistajalta ja vastaus olis seuraava:

difference is in 10 time shorter injection time, and in higher voltage
with peak-and-hold strategy, 90 volts for opening, 40 for holding.
some systems has 3 wires: common, wire for opening and wire for holding.
and of course different injector connectors.

Eli 10 kertaa lyhyempi ruiskutusaika ja korkeampi 90 voltin avausjännite 40 voltin pito
jännite (avaus ja pito strategia). Jotkut systeemit käyttävät 3 johtoa ; miinus, avaus ja pito
ja tietysti erinlaiset suuttimien liitimet
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: JugeHuge - 05.10.12 - klo:13:06
Eikös näiden moottoreiden polttainejärjestelmiä, suuttimia vertaamalla voisi saada tietoon mahdolliset erot, että tuo toinen saa multifuel leiman persiisiin.  1,4 TSI MultiFuel 118 kW ja normi 118kW 1,4 TSI

Itselläni kun ei ole ymmärrystä ja moottorikaavioita niin hankala tutustua aiheeseen

Sitä myöten voisi sitten selvitellä muihin TSI moottoreihin tarvittavat muutokset.
Itseäni ainakin kiinnostaa josko oman 103kW Tsihhin sais muunnettu flexiksi.

Ellei sitten joku ole jo tämänkin selvittänyt??
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 05.10.12 - klo:13:18
Mulla adapteri edelleen autotallissa, en ole saanut asennettua. Ei se vaikee juttu olisi.
Muutamasta firmasta kysellyt ja eivät ole halukkaita asentamaan sitä. Pelkäävät että jotain menee rikki ja vastuuta pelkäävät.

Kai se pitää autotallissa alkaa tuusaamaan :D
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: arskas_s - 05.10.12 - klo:13:23
RE85:n sekoittaminen 95E10 tai 98E5 bensiineihin (http://www.sahkolamppu.com/2012/05/re85n-sekoittaminen-95e10-tai-98e5.html)

Turun Sanomat kertoo varsinaissuomalaisista innovaattoreista, jotka sekoittavat enemmän ja vähemmän etanolia sisältävää bensiiniä saadakseen halvemmalla autoon sopivaa bensiiniä.[1][7]

On helppo keksiä useita syitä, miksi näin ei kannata tehdä. Mutta voiko se teoriassa olla kannattavaa? Unohdamme nyt ongelmat ja hiilidioksidit, ja joudumme tekemään muutamia rankkoja oletuksia, mutta jonkinlainen laskelma asiasta voidaan tehdä.

Käytän laskelmassa seuraavia oletuksia bensiinilaatujen sisällölle:

       Etanoli Bensiini Eetteri
98E5     5%      90%       5%
95E10   10%      90%       0%
RE85    85%      15%       0%
energia  23       33       29   MJ/l

Tarkat koostumukset ovat salaisuuksia ja myös vaihtelevat villisti, mutta syyt eetterimäärien arvauksille löytyy vanhemmasta artikkelista [2]. Ainoat faktat, jotka löytyvät RE85-bensiinistä ovat, että se on yli 100 oktaanista ja se sisältää 80-85% etanolia.[5]  Haastattelussa toimitusjohtaja väittää lopun olevan bensiiniä, mutta on todennäköistä, että osa on pienempipolttoarvoista eetteriä.

Hinnat ovat polttoaine.net:stä paitsi kun siellä ei ole RE85 bensiinin hintaa, se on oletettu suuripiirteisesti euroksi litralta (*).

       eur/l c/MJ
98E5   1,717    5,3
95E10  1,666    5,2
RE85   1,000    4,1


RE85 on siis parikymmentä prosenttia edullisempaa kuin bensiini. Bensiinit taas ovat hyvin lähellä toisiaan ja 98E5 on kalliimpaa kuin 95E10.

Kaikki oikeasti halvemmat sekoitukset ovat siis RE85 ja 95E10 bensiinien sekoituksia. Näissä kuitenkin bensiinin alkoholiprosentti on yli 10%. Tämä ei ole suositeltavaa.

Hyviä pelotteluja yli 10% alkoholia sisältävän bensiinin käytöstä löytyy lähteistä [3] ja [4].

Enpä siis lähde tarkemmin arvioimaan yli 10% alkoholia sisältävien seoksien hintoja. Halvempia ne eivät ole kuin RE85 eli säästö ei ole niin valtava pienillä sekoituksilla että se kannattaisi. Jos alkoholiprosentin uskaltaa päästää viiteentoista (93% 95E10 ja 7% RE85 - oltava täsmälleen!), samalla hinnalla sadalla kilometrillä pitäisi päästä puolitoista kilometriä pidemmälle. Tämä siis melko suurella mahdollisuudella rikkoa autonsa.

Onko 98E5 laimennettuna RE85:lla vastaavaksi 10% etanoliksi kuin 95E10 halvempaa kuin 95E10? Näillä lähtöoletuksilla valitettavasti ei.

Jos sekoitamme 6% RE85 bensiiniä 98E5-bensiinin sekaan, saamme bensiiniä, jossa on näillä oletuksilla 10% alkoholia, 85% bensiiniä ja 5% eetteriä. Tämän coktailin hinnaksi tulee 1,67 c/l ja polttoarvoksi 31,8 MJ/l. Tämän sekoituksen hinnaksi tulee sama 5,2 c/MJ kuin 95E10:llä, mutta tarkemmin katsoen sekä polttoarvo on hieman pienempi että hinta on hieman suurempi kuin 95E10:llä. Sekoittaminen siis ei ei näillä lähtöoletuksilla kannata.

       eur/l  MJ/l  c/MJ
98E5   1,717  32,3  5,3
mix    1,674  31,8  5,2  98+RE, 10% alkoholia
95E10  1,666  32,0  5,2
mix    1,619  31,5  5,1  95+RE, 15% alkoholia
RE85   1,000  24,5  4,1


Näissä laskelmissa RE85 bensiinin hinta ja koostumus on laskettu optimistisesti. Todennäköisesti flexifuel-autoja kohtaa yleistyessään samanlainen vero kuin ensi vuoden alusta on tulossa maakaasuautoille. Näissä laskelmissa on paljon epävarmuuksia, joten niitä tulee tulkita melkoisella varauksella.



Kokonaisuutena vaikuttaa siltä, ettei sekottaminen kannata. Käyttäkää vain 95E10:tä. Tai ostakaa saman tien flexifuel-auto, jos ette pelkää verottajaa.

(*) ST1 mainostaa RE85:n olevan yli 60 senttiä litra halvempaa kuin bensiini, netistä löytyy arvioita 0,90 -1,15 euroa litralta, ilmeisesti hinta vaihtelee paljon paikkakunnasta riippuen.

PS. Jos jollakulla on ehdottaa tarkempia lukuja, täytän ne mielelläni taulukkolaskimeeni ja lasken luvut tarkemmin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: arskas_s - 05.10.12 - klo:13:27
RE85-Muunnos (http://re85-muunnos.wikidot.com/) :)

85-prosenttisesti etanolia sisältävää RE85-polttoainetta on ollut Suomessa myynnissä St1:n asemilla keväästä 2009. Nyt keväällä 2012 tätä polttoainetta saa jo 44 St1:n, ABC:n ja Shellin asemalta ympäri Suomea Turusta aina Kemiin asti. ( RE85-asemat kartalla  (https://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0)) Uuden verotuksen myötä ekologisemmalla polttoaineella ajaminen on noin 25-33% normibensalla ajamista edullisempaa. - Samalla syntyy 80% hiilidioksidipäästöjä!

Markkinoilla on uusia ns. FlexFuel-autoja, jotka voivat käyttää polttoaineenaan bensiiniä, RE85:sta tai mitä tahansa etanolin ja bensiinin seossuhdettä tältä väliltä. Eroja flexfuel-auton ja normaalin bensiiniauton välillä on kahtalaisia. Yhtäältä polttoaineen suihkutus pitää säätää korkealla etanoliseoksella toisenlaiseksi kuin bensiinillä. Lisäksi kumi- ja muoviosat tulee flexfuel-autossa olla sellaiset, että ne kestävät korkeaa etanolipitoisuutta.

Markkinoilla on saatavilla reilun sadan euron hintaisia muunnossarjoja, joiden avulla tavallisen bensiiniauton saa toimimaan RE85-polttoaineella. Suuri kysymysmerkki on kuitenkin kumi- ja muoviosien kestävyys. ST1:n ja autovalmistajien mukaan RE85:ta ei pitäisi käyttää kuin uusissa varta vasten suunnitelluissa flexfuel-autoissa. Muunnossarjojen valmistajien mukaan 1990-luvun alun jälkeen valmistetuissa autoissa eivät kumin ja muovin syöpymisongelmat ole kuitenkaan merkittäviä.

Totuus selviää vain kokeilemalla. Tämän sivuston tarkoitus on olla paikka ruohonjuuritason RE85-muunnoskokeiluista saatujen tietojen vaihdolle ja kokoamiselle. Tervetuloa mukaan!
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: tet - 05.10.12 - klo:13:29
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 09.09.12 - klo:13:34
Eikö suorasuihkutus ole nimenomaan se moottorityyppi, johon etanoliliemet eivät käy missään tapauksessa? Pieni määrä vielä menee olosuhteiden pakosta, mutta enempää ei kannata käyttää.

Noin varmaankin olisi, jos noissa suorasuihkuissa vielä käytettäisiin laihaseosta. Mutta kun ei taideta käyttää, ainakaan konsernissa, joten etanoli kelvannee mainiosti. Tuossa vuoden 2005 huitteilla valmistetut FSI:t oli laihaseoskoneita, niihinhän ei saa laittaa edes E10:ä.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 05.10.12 - klo:13:33
Tuota samaista RE85 muunnossivustoa on tullut lueskeltua. Siitä se idea lähti  :D
Kun talvella näki jutun aiheesta A-Studiossa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: JugeHuge - 05.10.12 - klo:14:39
Ainakin tuo ranskalainen Power systems olisi veivannut 1.4TSI sciroccoon tuon E85 muunnossarjan.
http://powersystem.fr/FR/fiche_produit_e85.php (http://powersystem.fr/FR/fiche_produit_e85.php)
VW SCIROCCO 1L4 TSI KIT E85 BIOETHANOL POWER SYSTEM (http://www.youtube.com/watch?v=qKezYwfR5Kg#ws)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jonde - 06.10.12 - klo:00:06
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 10.09.12 - klo:11:23
Mites Jonde kulutukset muuttunut ja muu auton käytös? Seosuhteet ja mikä boksi sulla on?
Kulutus lisäänty 2l-2.5l/100km tässä nurkissa taphtuvassa työmatka-ajossa.
Ainoa muutos käytöksessä on kylmä starteissa huomattava lisärikastus huonomman syttymisen takia, toki korkean oktaaniluvun takia voimaa on otettu lisää ja sen huomaa tarkalla persdynollakin.
Seos on säädetty ajossa kohdalleen, ihan oma ohjelma ecussa e85 käyttöön ja 98e käyttöön, ei mitään lisäpurkkeja.

Lainaus käyttäjältä: arskas_s - 10.09.12 - klo:11:37
Voitko kertoa minkä on 1.8 koneen tyyppi ja kenen ohjelma tuohon on asennettu?
Miten tuo muutos tarkoitti käytännössä eli mitä jouduit vaihtamaan? ??? ;)
ARY moottori me7,5 eculla, jossa shark performancen ohjelmat ja ohjelmien vaihtoon käytetään sharkin sts palikkaa. Sharkin suomalainen kävi tuon täällä säätämässä, samalla kun teki pari muutakin autoa.
Vaihtoon meni ohjelman lisäksi suuttimet, vanhat 316cc@3bar vaihtu 550cc@3bar ev16 suuttimiin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: manasse - 09.11.12 - klo:18:44
Huutonetissä olisi tälläinen muutossarja myynnissä:

http://www.huuto.net/kohteet/e85-flexfuel-muunnosarja/242389411 (http://www.huuto.net/kohteet/e85-flexfuel-muunnosarja/242389411)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: jf - 09.11.12 - klo:20:50
Löytyykö firmoja, jotka koodaisivat japseja E85:lle sopiviksi? Itse kun jotenkin vierastan noita bokseja, joten ihan oikea softaus kuullostaisi paljon paremmalta. Perheen kauppakassiksi haussa joku japsi crossover/citymaasturi... Viinalla olisi kivempi ajaa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jonde - 09.11.12 - klo:21:53
Riippuu ihan mikä nipponi on kyseessä, esim saparot voi suomessa onnistua ja mitsun evot.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Taky - 12.11.12 - klo:08:13
Lainaus käyttäjältä: jf - 09.11.12 - klo:20:50
Löytyykö firmoja, jotka koodaisivat japseja E85:lle sopiviksi?

Olisko tälläinen mitään.....

BFV Etanolimuunnos - muutossarja

Sarjaa on testattu läpi vuoden, eikä mitään jälkisäätöjä ole tarvinnut tehdä kovillakaan pakkasilla. Se toimii, on sitten kesän helteet tai talven paukkupakkaset!
Tuote on valmistettu Ruotsissa ja kehitetty yhteistyössä BSR:n kanssa. www.bfv.nu (http://www.bfv.nu)
Ei asetusten muuttamisia tai muuta oheistoimintaa, vain ekologista ajamista!
Laite on 'itseoppiva' ja bensiiniautoa voi ajaa opettelujakson jälkeen millä tahansa bensiinin ja etanolin seoksella.

http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1423724#yritys=sercaphuoltopalvelut (http://www.nettivaraosa.com/autotarvikkeet-ja-autonlisavarusteet/1423724#yritys=sercaphuoltopalvelut)

Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: jf - 12.11.12 - klo:08:28
Lainaus käyttäjältä: Taky - 12.11.12 - klo:08:13
BFV Etanolimuunnos - muutossarja
Purkkeja näyttää saavan. Suora softa sitten tiukemmassa. BSR:han oli tehnyt ST(as)1:lle Piruksesta demoauton kiertelemään sveduja, joten kaippa sitä sitten pitäisi olla heihin yhteydessä jos muitakin malleja olisi tarjolla. Tuossa BFV:n vekottimessa, kun oli sellainen pikku haaste, että sille luvattiin auton käynnistyminen jopa -10 asteessa ilman esilämmitystä ja hetkittäin kun saattaa olla viileämpääkin...  ::)

Onko joku jo koittanut käyttää webastoa e85:lla?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Fogfighter - 12.11.12 - klo:16:05
Ylläolevan linkin lopussa seisoo nätisti lause joka masentaa ainakin miut :( "Soveltuu sekventiaalisella polttoaineen suihkutuksella oleviin moottoreihin. Ei suorasuihkutusmoottoreille (tsi, ym.)"
Otsikko: Re: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 25.05.13 - klo:21:40
Tuli tehtyä e85 koe vaimon golf iv 1.4 16v vm00.
Tankissa oli 15l 95sta ja vedin rohkeasti e85sta 18l tankkiin.
No ajelin sen jälkeen n.40km eikä ongelmia.
Seuraavana päivänä vaimo valittelee että auto nykii liikkeelle lähdöissä... koe ajolle. Hyvin toimi eikä nykimistä, tankkasin kuitenkin tankin täyteen 95sta.
Ja taas seuraavana päivänä kuulen valittelua että nykii... koe ajo ei taaskaan mitään.

Tästä tulee mieleen kaksi teoriaa.
A. Vaimo luulee sen nykivän kun kerroin tankkanneeni e85 (ja selitin mitä se on)
B. Etanoli irrottanut 13 vuoden aikana kertyneet paskat tankista ja polttoainajärjestelmästä.

Tässä vaan mietin minkälaisella seoksella tuo toimis ilman mitään noita muutossarjoja ?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
Otsikko: Vs: Re: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Taky - 25.05.13 - klo:22:57
Lainaus käyttäjältä: Santeri - 25.05.13 - klo:21:40
A. Vaimo luulee sen nykivän kun kerroin tankkanneeni e85 (ja selitin mitä se on)
Kerro että olet lopettanut e85 tankkaamisen nykimisoireiden vuoksi.... tankkaa kuitenkin, kysy viikon päästä vieläkö nykkii... :o
Otsikko: Vs: Re: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Urlaub - 26.05.13 - klo:15:59
Lainaus käyttäjältä: Santeri - 25.05.13 - klo:21:40
Tuli tehtyä e85 koe vaimon golf iv 1.4 16v vm00.
Tankissa oli 15l 95sta ja vedin rohkeasti e85sta 18l tankkiin.
No ajelin sen jälkeen n.40km eikä ongelmia.
Seuraavana päivänä vaimo valittelee että auto nykii liikkeelle lähdöissä... koe ajolle. Hyvin toimi eikä nykimistä, tankkasin kuitenkin tankin täyteen 95sta.
Ja taas seuraavana päivänä kuulen valittelua että nykii... koe ajo ei taaskaan mitään.

Tästä tulee mieleen kaksi teoriaa.
A. Vaimo luulee sen nykivän kun kerroin tankkanneeni e85 (ja selitin mitä se on)
B. Etanoli irrottanut 13 vuoden aikana kertyneet paskat tankista ja polttoainajärjestelmästä.

B-vaihtoehdossakin jaskat olisivat polttoaineletkujen tukkeena vain vaimon ajaessa?  ??? Kuulostaa epätodennäköiseltä..

Veikkaisin A-vaihtoehtoa, jos moottori kerran sinulla pelittää ilman ongelmia. Vai lähteekö vaimo kylmällä moottorilla liikkeelle ja sinä sen jälkeen testaat lämpimällä?
Otsikko: Re: Vs: Re: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 26.05.13 - klo:17:27
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 26.05.13 - klo:15:59
B-vaihtoehdossakin jaskat olisivat polttoaineletkujen tukkeena vain vaimon ajaessa?  ??? Kuulostaa epätodennäköiseltä..

Veikkaisin A-vaihtoehtoa, jos moottori kerran sinulla pelittää ilman ongelmia. Vai lähteekö vaimo kylmällä moottorilla liikkeelle ja sinä sen jälkeen testaat lämpimällä?

Testasin kylmällä koneella ja lämpimällä. En saanut nykimään vaikka kuinka yritti vedättää liian isolla vaihteella, taikka huudattaa konetta (mikä on vaimon tyyli ajella).
Siksi laskenkin tämän tähän vaihto ehto A luokkaan kun E10 tullessa se muka myös nyki. Enkä silloinkaan mitään itse huomannut mutta tankkasin 98sia.
Mutta viimeiset puol vuotta tankannut E10 enkä ole asiasta mitään maininnut. Eipä ole valitustakaan tullut :D

Sen itse huomasin e85 ajellessa että joku rele vissiinkin naksuttelee välillä aika tiheäänkin äänestä päätellen.

Pitänee seuraavalla tankillisella tehdä lisää testejä...
Ei raaskis ostaa tohon noita kalliita muutossarjoja...


Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 15.06.13 - klo:15:05
No niin nyt rouva ajeli sen ekan RE85 testi tankillisen pois (eli bensan seassa se 18l RE85:sta) ja ei itsekkään huomannut mitään eroa lopulta :)

Seuraavaa testiä kehiin eli nyt tankattu lähes tyhjään tankkiin 23,03l RE85:sta sekä 27,29l 95E10:sta.
N.30km testilenkin jälkeen näyttäis käyvän ihan normaalisti.
Otsikko: Re: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 23.08.13 - klo:22:31
No niin uusia kuulumisia.
Edellinen testi meni ok vaikka laihaksi meni jokusen kerran.

Nyt sitten uusi testi menossa:

Aluksi tankkasin 20l re85 melkein tyhjään tankkiin.
Sen jälkeen n.30min ajelua minkä aikana golffi sai välillä hikka kohtauksia mutta muuten kaikki ok.
Paluu huoltiksen pihaan.
Läppäri kiinni ja vcds tulille ja laihalla kävi...
Unisettings vuorostaan päälle ja bensa syöttö +24%.
Sen jälkeen golffi kävi hienosti ja vcds arvot ok.
Eikun tankki täyteen re85sta.

N.100km nyt takana ja kaikki pelaa hienosti.
Ei edes vaimo ole vielä asiasta valittanut ;-)

Auto siis VW Golf IV vm00 ja koneena 1.4l 16v AXP

Sent from my MediaPad 7 Lite using Tapatalk 2

Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: RSOCUstin - 24.08.13 - klo:06:27
Mikä on vaikutus ajotietokoneen kulutus näyttöön, kulutukseen yleensä? Mites kulutus normi bensalla jos syöttö on +24%. Mulla tuo re85 boksi asentamatta, tuo vois olla kyl tapa testata. No autolla ajetaan niin vähän että sama millä litkulla ajaa.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 24.08.13 - klo:09:00
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 24.08.13 - klo:06:27
Mikä on vaikutus ajotietokoneen kulutus näyttöön, kulutukseen yleensä? Mites kulutus normi bensalla jos syöttö on +24%. Mulla tuo re85 boksi asentamatta, tuo vois olla kyl tapa testata. No autolla ajetaan niin vähän että sama millä litkulla ajaa.

Tossa Golfissamme ei ole ajotietokonetta joten tankkauksien mukaan laskeskelen kulutukset.
Eli viime tankillinen oli 98E5 ja kulutus 7,94l/100km.
Sitä edellinen oli tuo 23l RE85 ja 27l 95E10 sekoitus ja kulutus silloin 8,9l/100km.
Että ootellaan tankin tyhjentymistä ja sitten taas laskeskelemaan paljon tuo sitä kulutusta lisää tarkalleen.

Ainakin nyt tullut todettua että suuttimien ja bensapumpun teho riittää hienosti RE85 käytössä.

Mukavan hintaista tuo RE85 kun 52l meni tankkiin ja makso 57â,¬ :) (1,099â,¬/l)
Laskin että 98E5 jos ois tankannut tuo verran niin 90â,¬ ois maksanut (1,744â,¬/l maksaa täällä)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 25.08.13 - klo:10:52
Aamulla oli vähän vilposampaa niin ei heti meinannut lähteä Golffi käyntiin. Joten VCDS ja Unisetting tulille.
Nyt tämmöset säädöt sisällä (https://dl.dropboxusercontent.com/u/1738090/AXP_RE85_S%C3%A4%C3%A4d%C3%B6t.jpg)

Nyt starttaa paljon paremmin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 31.08.13 - klo:09:42
Nyt yrittänyt viikon hakea säätöjä kylmästarttiin mutta vielä ei ole tärpännyt...
Eli ongelma on vaan päivän ekassa startissa (jonkun kumman takia ja siksi myös vaikea säädettävä) ja alla video startista.

VW Golf IV 1.4i 16v AXP Startup problem with RE85 (http://www.youtube.com/watch?v=wkgRrMI7e0A#)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: JS-Tuning - 31.08.13 - klo:20:52
Muutama RS4 B5:n on tehty toimimaan E85:lla. Suosiolla vaihdettu isommat suuttimet kuitenkin.
Molemmissa tulee olemaan multimap ( toisessa on jo) joten voi tankata bensaa tai E85:sta. Softat vaihtuu ilman tietokonetta.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Santeri - 13.09.13 - klo:10:56
No niin nyt vähän kulutus infoa (jos jotain nyt kiinnostaa).

Eli 98E5:lla tuo Golfi kuluttaa 7,94l/100km ja RE85:lla meni 9,87l/100km.

Millähän laskukaavalla sais selville onko tämä RE85 ajelu rahaa säästävää vai ei ?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: gunman - 13.09.13 - klo:11:27
Lainaus käyttäjältä: Santeri - 13.09.13 - klo:10:56
No niin nyt vähän kulutus infoa (jos jotain nyt kiinnostaa).

Eli 98E5:lla tuo Golfi kuluttaa 7,94l/100km ja RE85:lla meni 9,87l/100km.

Millähän laskukaavalla sais selville onko tämä RE85 ajelu rahaa säästävää vai ei ?

Aikaisemmin kertomillasi litrahinnoilla laskettuna 98:lla ajaminen maksaa 13,85â,¬/100km.
Vastaavasti RE85 maksaa 10,85â,¬/100km.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Kilu7 - 17.11.13 - klo:19:42
Yli 30tkm:ä ajettu RE85:lla Passat 3B 2.8 30V ja PES G2 remmiahdin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: rob-s - 17.11.13 - klo:20:08
LainaaMuutama RS4 B5:n on tehty toimimaan E85:lla. Suosiolla vaihdettu isommat suuttimet kuitenkin.
Molemmissa tulee olemaan multimap ( toisessa on jo) joten voi tankata bensaa tai E85:sta. Softat vaihtuu ilman tietokonetta.

Onko joku törmännyt B7 RS4:een joka käy E85:lla?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: TDiih - 09.12.13 - klo:12:09
Nostetaanpa tätäkin.

Viimeisimmässä Start!:ssa oli juttua etanolimuunnoksesta ja muutoskatsastuksesta:

https://www.youtube.com/watch?v=9LIs8u6Lyw4&noredirect=1 (https://www.youtube.com/watch?v=9LIs8u6Lyw4&noredirect=1)

Kysymys kuuluukin, että mikä olisi järkevä pienikulutuksinen aihioi konversioon? Puhun nyt siis todellisesta, enkä paperikulutuksesta. Jaksossa mainittu muutossarja voisi olla yksi vaihtoehdoista, mutta auto olisi kuitenkin ensimmäisenä hankintalistassa. RE85:n hinta ja bensa-auton nopeampi lämpeneminen houkuttelisi, varsinkin näin talvisin. Lisälämmittimen asennuksessa ei ole järkeä koska sähköä saa ~ilmaiseksi, sekä lähikaupassa on lämmin parkkihalli ;D

Edit: Nykyinen Golf IV 1.9 TDI AHF vie omassa ajossa hitusen alle 5L/100km ja ajoja about +25tkm.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: jf - 09.12.13 - klo:12:51
Kysy ST(asin)1:n porukoilta sponssia piruksen muunnokselle mainosteippauksin....  8)
http://en.bsr.se/about/ethanol-hybrid/ (http://en.bsr.se/about/ethanol-hybrid/)
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: TDiih - 09.12.13 - klo:12:57
Lainaus käyttäjältä: jf - 09.12.13 - klo:12:51
Kysy ST(asin)1:n porukoilta sponssia piruksen muunnokselle mainosteippauksin....  8)
http://en.bsr.se/about/ethanol-hybrid/ (http://en.bsr.se/about/ethanol-hybrid/)

Prius olis kyllä hyvä monestakin syystä mm. avokki haluis automaatin ja kauppaan ois se 500m. ;) Mutta noi teipit olis kyllä aika hirveet :P
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Stresside - 23.08.16 - klo:07:39
Lyödääs eloa vanhaan ketjuun ja kysytään täälläkin:

Onko jollakulla kokemusta Audin 1.8T BFB-koneen muuttamisesta flexifueliksi? Konversiokitillä tai ilman. Myös uudemmasta A4:n 2.0 TFSI tehdasversioisesta flexifuelista olevat kokemukset ovat tervetulleita!
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Taky - 23.08.16 - klo:07:46
Lainaus käyttäjältä: Stresside - 23.08.16 - klo:07:39
Onko jollakulla kokemusta Audin 1.8T BFB-koneen muuttamisesta flexifueliksi? Konversiokitillä tai ilman. Myös uudemmasta A4:n 2.0 TFSI tehdasversioisesta flexifuelista olevat kokemukset ovat tervetulleita!

https://www.eflexfuel.fi/ (https://www.eflexfuel.fi/)


Tarkista onko autosi yhteensopiva:
eFlexFuel E85-muutossarjaa ei ole saatavilla diesel tai suoraruiskullisiin (esim. TSI, CGI, FSI, GDI, EcoBoost) moottoreihin.
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Stresside - 23.08.16 - klo:08:33
Lainaus käyttäjältä: Taky - 23.08.16 - klo:07:46
https://www.eflexfuel.fi/ (https://www.eflexfuel.fi/)


Tarkista onko autosi yhteensopiva:
eFlexFuel E85-muutossarjaa ei ole saatavilla diesel tai suoraruiskullisiin (esim. TSI, CGI, FSI, GDI, EcoBoost) moottoreihin.

Ei ole oma auto edes (vielä  ;D), vaan kiinnostaisi kokeilla välillä etanolilla kulkemista. Sen vuoksi juurikin tuo 1.8T BFB-kone on polttopisteessä, kun siihen tuon sivuston mukaan vielä konversio onnistuisi.

Kaipaisin kokemuksia, että miltä meno on etanolilla vaikuttanut tuolla koneella - käykö laihalla, nouseeko kulutus kuinka paljon, miten käy tehojen, riittääkö vakiosuuttimet?
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Jonde - 23.08.16 - klo:20:39
Sanoisin BFB:n suuttimien jäävän pieneksi kylmäkäynnistyspuolella, on meinaan melkoinen määrä etanolia kun pitää startissa saada läpi, jotta se lähteee ekalla käymään.
Tehoa saa lisää, mutta vasta kunnon ohjelmalla.
Tuota purkkia vähän epäilen kunnes joku toisin todistaa ja testaa.
Kulutus nousee ajosta riippuen 2-4l/100km
Omat kokemukset on ARY ja APX koneista
Otsikko: Vs: Bensiini auton muuntaminen FuelFlex-Bifuel ajoneuvoksi eli RE85 sopivaksi.
Kirjoitti: Stresside - 21.09.16 - klo:22:52
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 23.08.16 - klo:20:39
Sanoisin BFB:n suuttimien jäävän pieneksi kylmäkäynnistyspuolella, on meinaan melkoinen määrä etanolia kun pitää startissa saada läpi, jotta se lähteee ekalla käymään.
Tehoa saa lisää, mutta vasta kunnon ohjelmalla.
Tuota purkkia vähän epäilen kunnes joku toisin todistaa ja testaa.
Kulutus nousee ajosta riippuen 2-4l/100km
Omat kokemukset on ARY ja APX koneista

Kiitos kattavasta vastauksesta Jonde!

Miten olet itse toteuttanut tuon konversion? Polttoaineen seosanturi polttoaineletkuun ja auton räätälöinti etanolikäyttöön ohjelmoinnilla? Mistä/keneltä vastaavia ohjelmointeja voisi saada?