Audi A6 C7 moottorin optimointi/viritys

Aloittaja Juhah, 13.01.13 - klo:12:26

« edellinen - seuraava »

Miskaa

Minulla on ollut puolivuotta http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php RaceChip Pro2 ja hyvin on toiminut.

Toimitus kesti neljä päivää ja asennusohjeet tulivat sähköpostilla.  Hinta laatusuhde on mielestäni huippu ja saa helposti pois.
A6 Avant BiTurbo -13, M-B Clk 320 cdi Avo -07

ex A6 Avant 3.0 TDI 180kW quattro S-tronic Business -12, BMW X6 3,5d -09, A6 Avant 3.0 TDI 165kW quattro Tiptronic - 06, Volvo V70 D5 4wd -05, Volvo V70 D5 -02, Chervolet Suburban 6,5 d -96 yms

KJK70

Lainaus käyttäjältä: Miskaa - 07.05.13 - klo:14:28
Minulla on ollut puolivuotta http://www.racechip.de/chiptuning/audi/a6/c7/3-0-tdi-180kw/index.php RaceChip Pro2 ja hyvin on toiminut.

Toimitus kesti neljä päivää ja asennusohjeet tulivat sähköpostilla.  Hinta laatusuhde on mielestäni huippu ja saa helposti pois.

Tuli laitettua tuo RaceChip Pro2 tilaukseen tänään, saa nähdä milloin saapuu.

Ilmeisesti aika helppo asentaa?
Audi A6 Avant 3,0 V6 TDI 170 kW quattro Edition Tiptronic -19
Audi A6 Avant 3,0 V6 TDI 160 kW quattro Edition S tronic -16
Audi A6 Avant 3,0 V6 TDI 150 kW quattro Edition S tronic S -13
Audi A6 C7 Avant Business 2.0 TDI multitronic -12
Audi A4 B8 2.0 TDI Quattro -11
Audi A4 B6 1.8 T Quattro -04

lq

Onko kukaan uuden/uudehkon eli tehdastakuun alaisen ja softatun auton omistaja käynyt huollossa ja kysynyt, että napsahtiko TD1?

Miskaa

asennus oli tosi helppo ja vei max 5 min
A6 Avant BiTurbo -13, M-B Clk 320 cdi Avo -07

ex A6 Avant 3.0 TDI 180kW quattro S-tronic Business -12, BMW X6 3,5d -09, A6 Avant 3.0 TDI 165kW quattro Tiptronic - 06, Volvo V70 D5 4wd -05, Volvo V70 D5 -02, Chervolet Suburban 6,5 d -96 yms

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Miskaa - 29.07.13 - klo:13:49
asennus oli tosi helppo ja vei max 5 min

Mikä ohjelma oli kyseessä? (edit. näköjään tuolla aikaisemmin olikin jo linkki)  :)
Oletko tyytyväinen sen tuomaan tehonlisäykseen?
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Miskaa

Olen ollut tyytyväinen, tosin varmuus todellisesta tehonlisäyksestä edellyttäisi dynaa.
A6 Avant BiTurbo -13, M-B Clk 320 cdi Avo -07

ex A6 Avant 3.0 TDI 180kW quattro S-tronic Business -12, BMW X6 3,5d -09, A6 Avant 3.0 TDI 165kW quattro Tiptronic - 06, Volvo V70 D5 4wd -05, Volvo V70 D5 -02, Chervolet Suburban 6,5 d -96 yms

miisalo

Lainaus käyttäjältä: lq - 24.07.13 - klo:17:59
Onko kukaan uuden/uudehkon eli tehdastakuun alaisen ja softatun auton omistaja käynyt huollossa ja kysynyt, että napsahtiko TD1?

Ei tarttenut edes erikseen kysyä, kun ECM tuning herja näky ihan huoltolapussa :)

Kuulin muuten mekosta luotettavasta lähteestä, että Volkkarilla TD1 ei ole vielä käytössä, tai sitä ei ainakaan merkata eikä tehdas toistaiseksi ole kitissy takuutapauksissa.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

PTG

Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:20:12
Ei tarttenut edes erikseen kysyä, kun ECM tuning herja näky ihan huoltolapussa :)

Kuulin muuten mekosta luotettavasta lähteestä, että Volkkarilla TD1 ei ole vielä käytössä, tai sitä ei ainakaan merkata eikä tehdas toistaiseksi ole kitissy takuutapauksissa.

Suomentaisitko - Volkkarin TD1=mitä?

Ja mihin viittaat sillä, että volkkarilla ei kitistä takuutapauksissa softista? Itse sanoisin ilman erityisiä lähteitäkin, että jos softa löytyy, niin takuu on moottorin ja voimansiirron osalta bygones sekä takuuehtojen että omakohtaisten kokemusten mukaan. En siten näe relevanssia sen suhteen, etsitäänkö softaa normihuollossa, kun se takuutapauksessa haluttaessa joka tapauksessa löytyy... ::)

miisalo

Lainaus käyttäjältä: PTG - 11.08.13 - klo:21:12
Suomentaisitko - Volkkarin TD1=mitä?

Ja mihin viittaat sillä, että volkkarilla ei kitistä takuutapauksissa softista? Itse sanoisin ilman erityisiä lähteitäkin, että jos softa löytyy, niin takuu on moottorin ja voimansiirron

TD1 koodi =  Automatic Detection of Unauthorized Chip tuning (TD1 Warranty Key) - näkyy myös tekstinä "unauthorized ECM tuning", joka automaattisesti merkitään auton tietoihin, kun se (uudehko audi) käy merkkiliikkeen piuhan päässä. Eli näille autoille tehdään automaattinen viritysohjelman tarkastus.

Ja TD1 siis käytännössä tarkoittaa, että TD1 viallinen suutinkaan tai joku tunnettu tyyppivika ei mene korvattavaksi takuun piikkiin, ei varsinkaan good willinä.

Tätä automaattista tarkastusta EI tehdä toistaiseksi volkkareille (lähde on ihan merkkiorganisaatio), eikä myöskään viriohjelman olemassaoloa käydä ihan pienissä vioissa tutkimaan. Ja kun tämä ei ole merkkautunut autoon esimerksiksi normihuollon aikana, niin ei ole osaavalla virittäjälle konsti eikä mikään palauttaa vakiosofta ja nollata flash counterit, jos vaikka DSG räjähtää.

Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.

Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

PTG

Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:21:41
TD1 koodi =  Automatic Detection of Unauthorized Chip tuning (TD1 Warranty Key) - näkyy myös tekstinä "unauthorized ECM tuning", joka automaattisesti merkitään auton tietoihin, kun se (uudehko audi) käy merkkiliikkeen piuhan päässä. Eli näille autoille tehdään automaattinen viritysohjelman tarkastus.

Ja TD1 siis käytännössä tarkoittaa, että TD1 viallinen suutinkaan tai joku tunnettu tyyppivika ei mene korvattavaksi takuun piikkiin, ei varsinkaan good willinä.

Tätä automaattista tarkastusta EI tehdä toistaiseksi volkkareille (lähde on ihan merkkiorganisaatio), eikä myöskään viriohjelman olemassaoloa käydä ihan pienissä vioissa tutkimaan. Ja kun tämä ei ole merkkautunut autoon esimerksiksi normihuollon aikana, niin ei ole osaavalla virittäjälle konsti eikä mikään palauttaa vakiosofta ja nollata flash counterit, jos vaikka DSG räjähtää.

Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.

Mahtavaa, kun kerrankin saa selväkielisen vastauksen kysymykseensä :)

Seuraavaksi tuo tosin kierretään jonkin softapajan toimesta ja leikki jatkuu :P

miisalo

Lainaus käyttäjältä: PTG - 11.08.13 - klo:21:46
Seuraavaksi tuo tosin kierretään jonkin softapajan toimesta ja leikki jatkuu :P

Näillä uusimmilla ECUilla kiertäminen softapohjaisesti on melkolailla mahdotonta. Pitäisi kuitenkin muistin sisällöstä RSA avaimen avulla laskettu tarkistussumma saada täsmäämään. Ja ilmeisesti joillain ecuilla voidaan tehdä ihan softan täysvertailukin. Mutta ehkä joku viisas insinööri tähänkin ratkaisun keksii.

Vanhempien ECU:n kanssa voidaan tämä kiertää hankkimalla toisen ECUn joka kloonataan ensimmäisestä, tällöin ajoneston paritukset jne toimii. Tämä ei vaan onnistu kaikilla, ei ainakaan autoissa, joissa on kaksi ECUa. Ja kuka oikeasti alkaa vaihtamaan ECUja joka huoltoon?

Ja kylläpäs lukihäirä taas pahasti on päällä, vaikka moneen kertaan nämä luen ennen lähettämistä. Ei vaan väsyneenä sekään auta  :o
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: miisalo - 11.08.13 - klo:21:41

Uudehkon audin tapauksessa taas on löysät housuissa sen jälkeen, kun auto on käynyt ensimmäisessä merkkihuollossa softauksen jälkeen. Sen jälkeen on turha takuita moottorin ja voimansiirron suhteen perätä.

Niin eli sinä virität ja hajotat autosi, jonka jälkeen olet "löysät housuissa" että joutuuko tämän tosiaan itse maksamaan. Ei hyvää päivää.

Virittäminen saa puolestani olla ihan mahdollista, vaikkapa helpollakin ihan esim. mittaristovalikon kautta, mutta tieto tästä pitää mennä tehtaalle, viranomaisille sekä vakuutusyhtiölle. Ko. ajoneuvo on siten takuuton, 3x vakuutusmaksuilla sekä automaattisesti syyllinen ollessaan osallinen liikenneonnettomuudessa.

Hieno kehitysaskel on jo tuo, että tieto siirtyy huollon yhteydessä mustaan kirjaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:23
3x vakuutusmaksuilla sekä automaattisesti syyllinen ollessaan osallinen liikenneonnettomuudessa. 

Minkä ihmeen takia? :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 11.08.13 - klo:22:27
Minkä ihmeen takia? :o
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

miisalo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:39
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?

Melkosta huonoa provoilua, myös aikaisempi  ::) Sama kuin sanoisi, että yli 50 hevosvoimaan autossa ei ole tarvetta  8) Ei nimittäin ole normaaliautoilijalla. Mutta silti alle 500 hevosvoimalla ajaminen on aikamoista kidutusta, ainakin allekirjoittaneelle. Vaikka pysyisi valtion nopeuksissa. Mutta tokihan me muutkin voimme heittää vastaavia. Todennäköisyyksillä voi perustella, että softaamattimien autojen kuskit ajavat enemmän kolareita ja aiheuttavat vaaratilanteita. Heillehän se pitäisi lätkäistä isommat vakuutusmaksut.

Mitä takuuseen tulee, niin tästä on keskustelua käyty muualla ja olen kyllä samaa mieltä, että ihan oikeinhan se on, että takuu raukeaa niiltä osin kuin viritysohjelma voi ongelmia aiheuttaa. TD1 koodi kuitenkin voi evätä sellaistenkin komponenttien takuun, mihin virityksellä ei ole mitään merkitystä. Tosin toistaiseksi ainakin PK-seudulla on näihin suhtauduttu maalaisjärjellä.
Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

Enhancer

Vähän pilke silmäkulmassa tuon kirjoitinkin, ei herneitä :).

Toki oikeasti jos aletaan jeesustelemaan, niin softaamalla ylitetään ne rajat joille valmistaja auton on mitoittanut, ja sitä myöten riski kasvaa.

Varmaa on se että käytännössä joku 70v Punto-kuski on liikenteessä suurempi riski kuin softatulla alle 5 vuotta vanhalla autolla ajava, ainakin noin keskimäärin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

lq

#46
Tälläkin palstalla on joskus näkynyt näitä mapattu-uudehko-auto-vakioksi-ja-myyntiin tilanteita. Ikävä juttu, jos uudella, pahaa-aavistamattomalla omistajalla auto pomppaa huollossa selvän takuukeissin kohdalla tämmösen pienen TD1-täpän ilmestyessä ruutuun. Oho. ;D

Noo, kunhan troolaan, eihän nyt tuommoista voi oikeasti tapahtua...







miisalo

Kas kas, uusista malleista on jo otettu VW:lläkin käyttöön  ;D Aikaisemmin ei ollut TSB:tä  TD1 koodille kuin Audille. Onko tämä tullut vasta 2011 vuosimallista lähtien vai mistä, kun vastikään meni yksi volkkari ilman TD1 koodeja läpi takuista ja vuosimalli taisi olla 2009 tai 2010.

Audillahan nämä on vuosimallista 2009 lähtien.

Ex. vagit: Erinäinen määrä käytettyjä isohkoilla moottoreilla varustettuja rinkelikeulia

mremonen

Pamahtaako tuo TD1-koodi myös jos huoltoon mennessä palauttaa alkuperäisen softan? Eli katsooko se myös jostain Flash-countereistä, että onko uudelleenohjelmointikertoja epäilyttävä määrä?

Jos näin on, niin taisin säästää juuri tonnin...
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

jf

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.08.13 - klo:22:39
No tuon voisi perustella vaikka todennäköisyyksillä. Softaamiselle ei liene tarvetta normaalissa liikenteessä rajoitusten mukaan mentäessä?
Juupa juu. Oma on valmistajan oman viripajan tuotteilla kiristetty suoriltaan ennen luovutusta ja tehot papereissa. Vakuutusyhtiön näkemys oli, että ei vaikuta, tehtaan mukaan ei vaikutusta takuuseen (eivätkä halunneet edes autobahn speksien mukaisia paloja vaihdattaa autoon vaikka sellaiset heiltä löytyy) ja ainoa johon oli vaikutusta oli yhdistetyn kulutuksen nousu paperilla parilla grammalla per kilometri. Käytännössä auto kulkee vähemmällä kuin vakiona ja kiihtyy reippaammin, joten en ole keksinyt mitään negatiivista. Ainoa todellinen ero on siinä, että vakiona auto jää rajoitetusta huippunopeudesta 5km/h ja virinä meno hyytyy rajoittajaan. Todella vaarallista tämä viritys.  ;D
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

lq

Hyvä kohta on toi "täppä pitää laittaa manuaalisesti, kun kulkineeseen on asennettu aftermarket equipmentseja". Olkaapa siis varovaisia sanankäänteissänne, kun marmoritiskillä asioitte, voi penaltyä rapsahtaa rangaistuksena huonosta käytöksestä. ;D

No joo.


Miskaa

Näkeekö ne myös http://www.racechip.com/home_b/ , tehoboksin jota ei kirjoiteta auton omiin ohjelmiin?
A6 Avant BiTurbo -13, M-B Clk 320 cdi Avo -07

ex A6 Avant 3.0 TDI 180kW quattro S-tronic Business -12, BMW X6 3,5d -09, A6 Avant 3.0 TDI 165kW quattro Tiptronic - 06, Volvo V70 D5 4wd -05, Volvo V70 D5 -02, Chervolet Suburban 6,5 d -96 yms

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jf - 12.08.13 - klo:11:25
Juupa juu. Oma on valmistajan oman viripajan tuotteilla kiristetty suoriltaan ennen luovutusta ja tehot papereissa. Vakuutusyhtiön näkemys oli, että ei vaikuta, tehtaan mukaan ei vaikutusta takuuseen (eivätkä halunneet edes autobahn speksien mukaisia paloja vaihdattaa autoon vaikka sellaiset heiltä löytyy) ja ainoa johon oli vaikutusta oli yhdistetyn kulutuksen nousu paperilla parilla grammalla per kilometri. Käytännössä auto kulkee vähemmällä kuin vakiona ja kiihtyy reippaammin, joten en ole keksinyt mitään negatiivista. Ainoa todellinen ero on siinä, että vakiona auto jää rajoitetusta huippunopeudesta 5km/h ja virinä meno hyytyy rajoittajaan. Todella vaarallista tämä viritys.  ;D

Olet tuossa myös maksanut kohtuullisen lisähinnan siitä, että valmistaja vastaa tuotteesta ja turvallisuudesta edelleen. Aina näin ei ole, ja tämä on jonkinlainen epäkohta. Käytännössähän asia on juuri kuten sanoit, lisää potkua vähemmällä kulutuksella, eli järkevää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Juhah

Tänään tuli laitettua Karalan softa. Autona siis Audi A6 3.0 tdiq 150kw. Nyt tehot 270hv/600nm. Alavääntö parani merkittävästi jota eniten kaipasin. Ja kyllähän kiihtyvyys on todella mahtavaa.

Henriu

Onko porukalla tietoa miten multitronic kestää lastutusta. Kyseessä 2.0 tdi 177hp  malli?! vm -12

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Juhah - 27.02.14 - klo:22:19
Tänään tuli laitettua Karalan softa. Autona siis Audi A6 3.0 tdiq 150kw. Nyt tehot 270hv/600nm. Alavääntö parani merkittävästi jota eniten kaipasin. Ja kyllähän kiihtyvyys on todella mahtavaa.

Eikö saanut enempää tehoja/vääntöjä fiksusti?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Andy1975

Onko kukaan täällä laittanu C7 150kw dieseliin BSR:n ohjelmaa? Onko toiminut?

Miten muuten katsastukseen mennessä; pitääkö palauttaa alkuperäinen softa? Huoltoon mennessä ilmeisesti ainakin? Ja näistä vakio-virisofta muutoksista jää aina johonkin flash counteriin merkintä?

-Antti

Hakkis

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 28.05.16 - klo:20:06
Eikö saanut enempää tehoja/vääntöjä fiksusti?

Ehkä Karala ei vaan jaksa tehdä yksilöllisiä softia kun 'bulkkikamakin' myy.

Esimerkiksi AJ Racing Seinäjoelta mittaa tehot dynossa ennen ja jälkeen ohjelmaa sekä tarvittaessa muokkaa sitä jotta dynokäyränkin mukaan ohjelma toimii kyseiselle autoyksilölle parhaalla mahdollisella tavalla. Ei siis ole vääntökuoppia tms.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Andy1975 - 11.06.16 - klo:14:04

Miten muuten katsastukseen mennessä; pitääkö palauttaa alkuperäinen softa? Huoltoon mennessä ilmeisesti ainakin?
-Antti

Ei tarvitse, olet rikollinen jo siinä vaiheessa kun ensimmäinen bitti soljuu moottorinohjaimen muistipiirille. Katsuri ei tuota näe eivätkä huollossakaan katsele vaan lyövät uutta suoraan sisään.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

törkeeh

Vissiin kannattaa sanoo huollossa etteivät päivitä mitään softaa niin säilyy se virisofta sitten. Mitä täällä porukka itkee jostain takuusta jos virittää softalla. Jos teillä on varaa ostaa uus audi niin luulis olevan rahaa ylläpitää sitä sitten vai oletteko ostaneet yli varojenne?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy