Millä muokkaat kuviasi?

Aloittaja HAL9000, 03.02.11 - klo:21:27

« edellinen - seuraava »

Gigaa

Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

Mikko

Macille ainakin CS3 on viimeinen, joka on pystytty kunnolla puukottamaan vähän pidemmäksi kokeiluversioksi. ::)

Minulla on ihan ostettu CS4, mutta kaverit siis kertovat. :P

HAL9000

Olen kyllä kuullut huhuja tuollaisesta CS5 fotarin pidemmän ajan testiversiosta ;) Siis mäkille ja torrent-kaupasta hankittuna... :-X
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Erkka

Lainaus käyttäjältä: migis - 18.10.11 - klo:14:09
Paint.NET. Hyvä ilmaiseksi.

Tämä on hyvä ja monipuolinen kuvankäsittelyohjelma suomeksi. Kiitos vinkistä, migis.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: migis - 18.10.11 - klo:14:09
Paint.NET. Hyvä ilmaiseksi.
Jos haluat hyvän ja ilmaisen, joudut hankkimaan ne molemmat.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Der Mann.

Itse on tullut myös tuota RoccoScienstistin mainitsemaa Paintshop Pro -polkua tallattua. Aikoinaan oli käytössä puukotettu 6-versio, mutta nyt jo vuosia ihan laillisesti hankittu versio 12.

Koska pääasiassa käsittelen kuvia nettiä varten ja käytössä on ihan vaatimaton pokkaritason kamera, niin tuon Paintshopin ominaisuudet riittävät minulle. Tarvittaessa silläkin saa vaikka mitä kivaa tehtyä kuville (leikkaa-liimaa-askartele), mutta eihän se tietysti ominaisuuksiltaan aidolle Photoshopille pärjää. Toisaalta taas, kun oli hetken aikaa puukotettu Photoshoppikin koneella, niin kyllä silti tuli siirryttyä takaisin kevyemmän Paintshopin käyttäjäksi. Photoshopin laajuus/monipuolisuus kun on sitä luokkaa, että yksinkertaisempään kuvankäsittelyyn sen käytön voisi rinnastaa maidon hakemiseen lähikaupasta avaruussukkulalla....  ;)
Polo 1.2 TSI 6-v. "Tätäensittentuunaa-line"

Jfer

Olen muokannut kuvia Photoshop Elements 7:lla. Nyt ostin 4,5 v vanhan luuskan Asuksen läppärin tilalle MacBook Pron niin tietysti mun Photarin täytyy olla sitä versiota että siinä ei ole tuplalisenssiä... Kutosesta ja kasista nimittäin olisi... Eli täytyy ostaa tälle Macille uusi Photoshop Elements kun ehtii. Hinta-laatu-suhde on mielestäni ihan kohdillaan Elementseissä.

Kamerani on Canonin S90-pokkari joka suoltaa myös raw-kuvia, mutta aika harvakseltaan niitä tulee säädettyä. Silloin tällöin vain mutta kyllähän niistä sitten huomaa selkeästi eron verrattuna kameran jpegeihin. On muka liian työlästä.

Töissä käytössä Photoshop CS2 jonka joitain ominaisuuksia kaipaisi välillä kotiin, mutta valokuvien käsittelyyn tuo Elements on pääsääntöisesti täysin riittävä. Paint.nettiä olen joskus vähän käyttänyt ja se on ok jos jotain perusrajauksia tekee. Gimpiin en koske pitkällä tikullakaan, jostain syystä en vaan voi sietää koko ohjelmaa! :D
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

JeanC


Filixon

Minulla on samassa paketissa hankittuina Photoshop Elements 8 & Premiere Elements 8. Niillä muokkaan kuvia ja editoin videoita. Enemmän ja jatkuvaa käyttöä on kuvankäsittelyohjelmalla. Videoeditori on aika kömpelö varsinkin teräväpiirtovideon käsittelyssä. Ohjelma kaatuilee tavan takaa ja mittaa ulos tietokoneesta kaikki mahdolliset resurssit, vaikka teetin sitä varten Cruzilla lähes niin tehokkaan tietokoneen kuin yleensä oli mahdollista.

Parempiakin videoeditoreja kuuluu olevan saatavilla, mutta kun tuosta Premiere Elementsistä on kokemusta jo sen kakkosversiosta saakka... Mitenkäs muut, onko teillä kokemusta videoeditoreista?
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 19.10.11 - klo:00:15
Parempiakin videoeditoreja kuuluu olevan saatavilla, mutta kun tuosta Premiere Elementsistä on kokemusta jo sen kakkosversiosta saakka... Mitenkäs muut, onko teillä kokemusta videoeditoreista?


Sony Vegas Pro 10.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Pertsa

Meillä poika 13v on harrastanut videoeditointia reilun vuiden verran. Kokeilussa hänellä oli tuon Premiere Elementsin ja Pinnacle Studio Ultimaten trial versiot. Pinnacle vei voiton, joka sitten hankittiin ja poika on ollut tyytyväinen. Tuo Sony Vegas on myös kuulemma hyvä.

Mikko

Final Cut Pro X on Maceille melkoinen paketti, varsinkin kun hinta (240e) on nykyään naurettavan halpa verrattuna ominaisuuksiin. Itsellä on vanhempi Final Cut Express jolla on tullut jonkun verran editoitua, melkoinen harppaus sekin eteenpäin vaikeasta Premierestä mitä sitä ennen tuli käytettyä.

Filixon

Mikrobitissä 1/2011 vertailtiin neljää kotikäyttäjän teräväpiirtoeditoria, joiden hintaluokka oli satasen seutuvilla. Lehti pani ne tällaiseen järjestykseen:

1. Magix Movie Edit Pro 17 Plus (100 â,¬, arvosana 8,7)
2. Sony Vegas Movie Studio HD Platinum 10 (86 â,¬, arvosana 8,4)
3. Pinnacle Studio Ultimate Collection 14 (129 â,¬, arvosana 8,2)
4. Adobe Premiere Elements 9 (102 â,¬, arvosana 7,7)

Viimeiseksi rankatun Premiere Elementsin äänenkäsittelyominaisuuksia kehuttiin ja käytön tahmeutta moitittiin. Omat kokemukseni versiosta 8 täsmäävät tuohon arviointiin. Muita editoreja en ole kokeillut.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jfer

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 19.10.11 - klo:00:15
Parempiakin videoeditoreja kuuluu olevan saatavilla, mutta kun tuosta Premiere Elementsistä on kokemusta jo sen kakkosversiosta saakka... Mitenkäs muut, onko teillä kokemusta videoeditoreista?

Photoshop Elements 7 mukana tuli myös Premiere Elements, mutta siitä ei ole kokemuksia, koska jaettiin paketti veljeni kanssa jolloin mulle tuli Photari ja veljelle videonkäsittelysofta.

Omat videonkäsittelyt rajautuu pariin videoon, joista ekan tein Windows Movie Makerilla. Video valmistui, mutta ohjelma oli karmea. Toista videota tehdessä kuva oli HD-tasoista mikä aiheutti vanhan läppärini täydellisen kyykkäämisen ja oli pakko siirtyä ainoaan toiseen vaihtoehtoon mikä oli meidän olohuoneen viihdekeskuksen Mac Mini ja sen mukana tullut iMovie. Hieman kömpelöä videoeditointi oli sohvalta käsin semi-HD 50" tv:stä, mutta iMovie oli kyllä kätevä ja ominaisuuksia oli hyvin minun tarpeisiini. Sulla on pc ja etsit varmasti monipuolisempaa ohjelmaa joten kommentistani ei sinällään varmasti ole mitään hyötyä, mutta halusinpa nyt kertoa omat kokemukseni...

Veljeni vaihtoi Premiere Elementsin Premiere Pro:hon; hankki edullisen opettajalisenssin kun oli koululla töissä. After Effectsillä vääntää videoihin efektejä, tekstejä ja muuta.
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Filixon

Lainaus käyttäjältä: Jfer - 19.10.11 - klo:14:01
Veljeni vaihtoi Premiere Elementsin Premiere Pro:hon; hankki edullisen opettajalisenssin kun oli koululla töissä. After Effectsillä vääntää videoihin efektejä, tekstejä ja muuta.

Missä hinnoissa mahtanee pyöriä tuo Premiere Pro? Jos toimisi rivakammin kuin perusmalli, se saattaisi kiinnostaa. Uusia ominaisuuksia en osaa kaivata, koska tuolla perusmallilla olen pystynyt tekemään kaiken sen, mitä olen osannut kuvitella ja pitänyt tarpeellisena. Esimerkiksi efektit, tekstitys ja taustamusiikin lisäys onnistuu sillä helposti.

Kyllähän uuttakin ohjelmaa oppisi varmaan käyttämään tarpeen tullen, joskin Mikrobitin artikkelissa, johon viittasin, mainittiin muutamia ongelmakohtia kaikissa esitellyissä editoreissa.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Jfer

Lainaus käyttäjältä: Filixon - 19.10.11 - klo:16:49
Missä hinnoissa mahtanee pyöriä tuo Premiere Pro? Jos toimisi rivakammin kuin perusmalli, se saattaisi kiinnostaa. Uusia ominaisuuksia en osaa kaivata, koska tuolla perusmallilla olen pystynyt tekemään kaiken sen, mitä olen osannut kuvitella ja pitänyt tarpeellisena. Esimerkiksi efektit, tekstitys ja taustamusiikin lisäys onnistuu sillä helposti.

Kysyin Premiere Prosta veljeltäni ja hän kertoi seuraavaa: "Toimii huomattavasti paremmin kuin perusmalli. Paljon vakaampi ainakin. Hintakin on sen mukainen. Viimeks kun oon katellu, ni 600â,¬."

Omasta lisenssistään veljeni maksoi 430 e, että ei sekään ihan ilmainen ollut...
Seat Leon 1.4 TSI DSG ACT FR vm. 2015 | Ex-autot: Polo 1.2 TSI DSG Highline vm. 2011, Polo 1.4 Firstline vm. 2004
Auto ja liikenneblogini: http://poloinen.autotie.fi | Facebook | Twitter | Instagram

Filixon

Kiitos tiedoista. Hinnasta päätellen kyseessä on ammattitason ohjelma, jolle pitäisi olla lähes jatkuvaa käyttöä. Minulla sellaista tarvetta ei ole.
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

Docw

Aperture 3 on tullut hankittua kuvien säilömiseen ja muokkaukseen. Ohjelmaa hankkiessani "koeajoin" ensin Adoben Lightroomin ja sen jälkeen Aperturen, totesin Aperturen sopivan minulle paremmin enkä ole vielä joutunut päätöstäni katumaan.

Videoita on tullut editoitua sekä iMoviella, että Windowsin Movie Makerilla. Molemmat ovat selkeästi satunnaiseen / kevyeen editointiin suunnattuja, joten olen jo hetkisen mietiskellyt Final Cut Pro X:n hankintaa.

RTWteam

Nyt on kotikoneellakin Photoshop elements 10. Mahdollisuus olisi ollut töissä käyttää ohjelmaa vaikka kuinka ja paljon mutta ei ole kerennyt harjoittelemaan. Nyt olisi tarkoitus kotona harjoitella ohjelman käyttöä ja vaikka intoutua jollekkin kurssille opiskelemaan.  :P

Heka

Kuvaan kaikki RAW formaatissa (+pieni .jpg), kuvankäsittelyn teen Elements 10.

Suosittelen, sillä onnistuu perus ja vähän vaativammatkin jutut, itse en juuri kikkoja käytä jos toki kiva jotakin kokeilla välillä.

Elements on kohtuu hintainen 85-100 â,¬ ja esim Lightroom on kalliinpi, jos sitten tarvii LR niin miksikäs ei?

Taskukeke

Kertokaas aloittelijalle millä ohjelmalla kannattaisi lähteä muokkaamaan kuvia? Tarkoituksena olisi aluksi ihan vain opetella muokkaamaan kuvia. Muutama vuosi sitten näpräsin photoshoppia koulussa, joka tuntui silloin aika selkeältä ja toiminnot löytyivät suhteellisen helposti. Koneellani on picasa ja gimp sekä canonin kameran mukana tullut ohjelma, mutta nuo tuntuvat jotenkin niin erilaisilta photoshoppiin verrattuna etten oikeen osaa käyttää niitä. (?) Todennäköisesti käyttäjässä vikaa. Joskus opitut taidot ovat päässeet vähän unohtumaan ja hakusessa olisi sellainen ohjelma, mistä riittäisi iloa pidemmäksikin aikaa. Haluaisin siis kerralla opetella kunnolla käyttämään yhtä ohjelmaa, josta ei heti loppuisi ominaisuudet kesken. Millainen esim tuo adoben lightroom on? Opiskelijahintaan saisin hommattua ohjelman.

Toivottavasti joku ymmärtää tästä sepityksestä jotain, rupeaa hieman ajatus rakoilemaan tähän aikaan.  :D

Passatti

Sanoisin ,että Photoshop Elements 10 olisi sellainen ohjelma millä pärjää pitkälle.Selkeä käyttää ja hyväksi havaittu.Photoshop CS on tarkoitettu enemmän ammattilaislle.
Itse olen käyttänyt Elementsiä aivan alusta lähtien eli 1 versiosta lähtien.Pääasiassa käytän Lightroomia 4.2 versiota.
Always lead, never follow

Markku J

Lightroom 4:n hankin äskettäin 129 eurolla, ja tuntuu siinäkin olevan minulle pitkäksi aikaa opeteltavaa. Se tarjoaa minun tarpeisiin riittävät kuvan muokkausominaisuudet. Erityisen iloinen olen objektiivikohtaisesta vääristymien korjailutoiminnosta. Täyden koon kennon kanssa nousee optiikasta enemmän ongelmakohtia esiin (kulmien alivalotus ja tynnyrivääristymä). Suosittelen kyllä LR:ää. Itselläni on versio 4.1. Mitähän uutta 4.2 tuo, ja maksaako LR:n päivitys aina ekstraa ?

Mikko

#53
Jos tarkoitus on muokata järkkärillä otettuja valokuvia (ja vielä RAW-muodossa) niin sitten oma suositukseni olisi Adobe Photoshop Lightroom 4. Jos taas haluaa joustavammin muokkailla kuvia niin sitten vaikka tuo PS Elements. Siinä tulee kyllä (keinotekoiset) rajat aika pian vastaan, mutta hinnassa on valtava hyppäys kokonaiseen Photoshopiin.

Lightroomin kokoversiopäivitykset maksaa lisää eli seuraava maksullinen on 5.0, välipäivitykset saa ladattua Adoben sivuilta ilmaiseksi. Poikkeuksena Adoben käytäntöön taisi olla Creative Suite CS5.5, joka oli maksullinen. Nuo kokoversiopäivitykset maksaa vähän reilu puolet täysversion hinnasta. 4.1 on uusin versio ainakin Macille.

Ja aiheesta: Lightroom 4 täälläkin päätyökaluna, eroaa aika paljonkin kolmosversiosta, joten uudelleenopetteluksi meni. Paljon on tullut parannusta, mutta joukossa muutama huononnuskin. Erityisen hyvää on paremmat muokkausmahdollisuudet brusheissa ja graduated filtereissä. Harmi vaan, että integraatio vanhempien Photoshopien kanssa muuttui kömpelömmäksi. Toisena työkaluna kun käytän CS4 -versiota Photoshopista (nykyisen ollessa CS6).

Passatti

Minulla on MAC ja versio 4.2 Lightroomista.
Always lead, never follow

automaattori

Lainaus käyttäjältä: skula - 18.10.11 - klo:13:00
DamYou!

Tässä oon tapellu ton CS4:n kanssa kun en saa asentumaan..

Niin siis juu epävirallinen versio, koska koen tuon Trial ajan liian lyhyeksi ajaksi kokeiluun, eihän tuossa kolmessakymmenessä päivässä ehdi edes koevedosta räplämään märäksi..

Ja ostan aidon kaupasta heti kun olen vakuuttunut ohjelmiston kyvykkyydestä  ::)

Netti on pullollaan eri "versioita" mutta kaikissa tuntuu olevan jotain - jonka vuoksi se ei asennu kunnolla/toimi ollenkaan!

Ã,,rsyttää!

Adoben ohjelmissa on tyypillistä ettei trialin jälkeen sarjanumerot toimi. Onko sulla edes virallista maksettua sarjista? jos on, niin mailia Adoben suuntaan, lähettävät sitten uudet sarjanumerot maksettuun versioon. Nettihän on tosiaan pullollaan eri "versioita", minusta on ihan oikein että ne ei toimi jos ei ole lisenssiä!
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mikko

Lainaus käyttäjältä: Passatti - 27.09.12 - klo:13:27
Minulla on MAC ja versio 4.2 Lightroomista.

4.2 ei ole vielä virallinen versio, mutta on tulossa: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4-2/
Toki sen voi halutessaan asentaa, mutta ei ole vielä virallisen päivityskanavan kautta julkaistu.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 27.09.12 - klo:13:52
4.2 ei ole vielä virallinen versio, mutta on tulossa: http://labs.adobe.com/technologies/lightroom4-2/
Toki sen voi halutessaan asentaa, mutta ei ole vielä virallisen päivityskanavan kautta julkaistu.

Lightroom ja Photoshop kannattaa päivittää uusimpaan versioon varsinkin jos on raw-kuvaaja. Mäkkikäyttäjän kannalta ohjelmien yleisilme on liian peeceemäinen, mutta muuten uudet uudistukset korjaa kyllä ohjelmien ongelmia. Nyt mennään vielä loppuvuosi CS5:lla ja alkuvuodesta sitten CS6-paketti kehiin. 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Mikko

Itse teen 95 % asioista nykyään Lightroomissa, joten en ole nähnyt tarpeelliseksi maksaa 1300 euroa CS4 --> CS6 päivityksestä. Vanhat versiot riittää ihan hyvin omaan käyttöön. :)

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 27.09.12 - klo:14:30
Itse teen 95 % asioista nykyään Lightroomissa, joten en ole nähnyt tarpeelliseksi maksaa 1300 euroa CS4 --> CS6 päivityksestä. Vanhat versiot riittää ihan hyvin omaan käyttöön. :)

Lightroom on ihan OK, mutta tää uusin Camera Raw-päivitys parantaa sitä samoin kuin Phoshoppiakin. Minä tarvitsen myös inDesignia, joten CS-paketti on siksi aika järkevä.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy