>:(
Voi rähmä.... avainta kääntää, merkkivalot syttyy jne, kaikki kuin aina ennenkin MUTTA hehkutuksen valo ei syty lainkaan !
Eikä kalkatin käynnisty :'(
Valot palaa ja startti pyörittää.
Myös ratin valo, ensin punaisena, sitten muuttuu keltaiseksi, onko ajon esto päällä tms ?
Mistä alan vikaa tonkimaan ? Onko tuolle piirille oma sulake ?
Ajonesto on nimensä mukaisesti ajon esto. Se ei estä ikinä eikä milloinkaan käynnistymistä.
Ainoa oikea tapa aloittaa vianetsintä on lukea vikakoodit autosta VCDS:llä.
Täytyy myöntää että en tiedä onko se ajonesto vai joku muu joka nyt estelee...
Ja en pääse/pysty nyt heti viemään ammattiavun piiriin. Reissussa itsekin.
Tietenkin sitten hyytyi myös kotikadulle, eli hinauskeikaksi menee jos on saatava piuhan päähän ensiksi kiinni.
Siksi kysyinkin, voinko jotain perusasiaa katsoa itse ensin ?
Minua häiritsee eniten se ettei hehkutuslangan kuvaa tule lainkaan esiin kun yritän starttailla.
Viittaako tämä johonkin joka ensimmäisenä olisi syytä ja mahdollista ( ja helppoa kotioloissa, ilman erikoistyökaluja, kadun varressa ) tarkistaa?
LainaaSiksi kysyinkin, voinko jotain perusasiaa katsoa itse ensin ?
Kaikki sulakkeet. Niitä on varmaan ripoteltu sinne tänne ympäri ämpäri pisin konehuonetta, ja osa voi olla isoja metalliliuskasulakkeita, osa isoja maxisulakkeita, loput perinteisiä blade-tyyppisiä.
LainaaMinua häiritsee eniten se ettei hehkutuslangan kuvaa tule lainkaan esiin kun yritän starttailla.
Viittaako tämä johonkin joka ensimmäisenä olisi syytä ja mahdollista ( ja helppoa kotioloissa, ilman erikoistyökaluja, kadun varressa ) tarkistaa?
Ei. Tuo hehkun merkkivalo on tällä konsernilla käytössä ihan kaikessa, sen palaminen tai palamattomuus ei vielä kerro yhtään mitään yhtään mistään: http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=555171&postcount=8 (http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=555171&postcount=8)
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 12.01.18 - klo:17:17
>:(
Voi rähmä.... avainta kääntää, merkkivalot syttyy jne, kaikki kuin aina ennenkin MUTTA hehkutuksen valo ei syty lainkaan !
Eikä kalkatin käynnisty :'(
Valot palaa ja startti pyörittää.
Myös ratin valo, ensin punaisena, sitten muuttuu keltaiseksi, onko ajon esto päällä tms ?
Mistä alan vikaa tonkimaan ? Onko tuolle piirille oma sulake ?
Tiedä tuosta mutta yhdessä kulkineessa oli kylmäjuotos sulakeboxissa eli virta ei kulkenut akulta joka paikkaan. Hinaamalla käynnistyi kun virta tuli laturilta. Sulake tietin voi olla myös syynä tai hapettuma jossain liitoksessa.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 12.01.18 - klo:18:38
Ajonesto on nimensä mukaisesti ajon esto. Se ei estä ikinä eikä milloinkaan käynnistymistä.
Ainoa oikea tapa aloittaa vianetsintä on lukea vikakoodit autosta VCDS:llä.
Joissain kulkineissa ajon esto estää tartin pyrimisen eli käynnistyksen? 8)
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 13.01.18 - klo:23:25
Joissain kulkineissa ajon esto estää tartin pyrimisen eli käynnistyksen? 8)
Voi olla, mutta tällä foorumilla käsiteltävissä volkkarikonsernin autoissa se ei sitä estä. Moottori käynnistyy mutta sammuu muutaman sekunnin päästä, mikäli ajonesto on aktiivinen.
Paloi myös teksti: oil pressure , engine off !
Mutta kone siis ei käy....
No Höh ?
Lomareissu takana ja poikani ennätti taas ohjeeni kourassa pellin alle, tyyliin katso sulakkeet jne jne.
Ennenkuin aloitti mitään, koitti toki varoiksi josko vaikka kuitenkin.... ja niinpä. Se perskules lähti käymään ! Hehkuvalo syttyi ja sammui ja kääntö, ja prum prum prum... ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Ei merkkivaloja, ei mitään.
Mitä helv.... ? Jääkö tuosta hetken ei toimimattomuudesta koneen aivoihin merkintä jonka voisi luetuttaa ja pääsisi jyvälle mikä sen aiheutti ? Ei meinaan ole nyt 100% luottamus kalistimeen jos tekee saman uudestaan joskus taas....
Olisikohan akku vähävirtainen!
Se kävi mullakin heti alunperin jo mielessä, kun tenän teki, mutta kaikki valot palaa, startti pyöritti normaalisti jne.
Koitimme myös apukaapelein, sama homma. Ei hehkuavaloa lainkaan, eikä lähtenyt käymään.
Ja eilen siis lähti, eikä akkua oltu välissä ladattu.... eli oletan tällä diagnoosilla että akku on OK.
Tosin voihan sen vaikka Motonettiin viedä akkutestiin kun ohi ajelen.
Mutta en usko vian tuolla suunnalla tällä kertaa olevan.
Oli laturi rikki, niin ei ladannut kunnolla-> toimi normaalisti -5 ja pääle. Mutta kun lämpö meni yli 5 pakaselle, ei lähteny enää tulille.
Kaikki valot yms toimi normaalisti, jopa webastoa pysty käyttämään.
Koittaa käyntiin boosterin tmv kanssa, jos lähtee on akku tai/ja laturi valmis.
Ja tänään taas ei käynnisty...
No nyt se on onneksi tuossa mulla kotipihalla.
Sama vika, hehkuvalo ei syty lainkaan.
Kaikki muut pelaa ja startti pyörittää jne.
Pannaan nyt varoiksi yöksi laturiin akku kiinni.
Niin eliminoidaan se pois.
Eikös tiisselin pitäisi käynnistyä pelkällä puristuspaineella jos ruiskut toimii? 8)
Kun (onneksi) sain sen nyt lämpöiseen talliin yöksi, voinen tuota koettaa. Kun starttihan kurnuttaa ihan hienosti ja nyt on akkukin ollut yön yli laturissa.
Tosin sain muualta hiukan vinkkiä, että JOS hehkunvalo ei pala lainkaan, ei ECU saa sähköä ( jostain syystä ) ja voisko ECU samalla ehkä siis toimimattomana estää polttoainepumpun pyörimisen ?
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.01.18 - klo:22:53
Eikös tiisselin pitäisi käynnistyä pelkällä puristuspaineella jos ruiskut toimii? 8)
Tämä pätee kyllä johonkin täysin mekaanisesti toimivalla ruiskutuspumpulla varustettuun vanhaan dieseliin, mutta ei sillä ole mitään teko tässä käsiteltävän auton kanssa. Onko sulla joku tarve kerätä viestilaskuriin numeroita vai mikä saa syytämään jatkuvasti nollainformaatiopostauksia pitkin foorumia?
Jos moottorinohjain ei saa sähköä niin ei varmasti käynnisty autokaan. Eikä ole polttoainepumpun pyörimättömyys todellakaan se ainoa ongelma siinä vaiheessa.
Vikakoodien lukua suosittaisin edelleen tuolle autolle, niistä voisi hyvällä tuurilla jotain lisäinfoa saada.
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 21.01.18 - klo:07:07
Kun (onneksi) sain sen nyt lämpöiseen talliin yöksi, voinen tuota koettaa. Kun starttihan kurnuttaa ihan hienosti ja nyt on akkukin ollut yön yli laturissa.
Tosin sain muualta hiukan vinkkiä, että JOS hehkunvalo ei pala lainkaan, ei ECU saa sähköä ( jostain syystä ) ja voisko ECU samalla ehkä siis toimimattomana estää polttoainepumpun pyörimisen ?
Kyseessä siis ilmeisesti dieselmoottori. Tarkempaa moottorityyppiä ei ole kerrottu mutta oletetaan sen olevan pumppusuutinvehje. Ilman sähköistä signaalia moottorinohjaimelta ne pumppusuuttimet eivät töräytä tavaraa sylintereihin jolloin moottorilla ei ole mitään mahdollisuuksia käynnistyä. Tankissa oleva siirtopumppu sekä kannen takana oleva mekaaninen tandempumppu toimivat kyllä ilman moottorinohjaintakin, mutta niillä ei vielä pitkälle pötkitä..
Sorry,tarkennetaan : -08 , 1.9 tdi variantti golffi.
Aamutuimaan kävin läpi jokaikisen sulakkeen, irrotin ja yleismittarilla mittasin, yksitellen.
Ne kaikki on kunnossa, sekä kabiinissa kojetaulun päässä että konehuoneessa olevissa sulakekoteloissa.
Se rele 100 konehuoneen purkissa, oli myös irti. Syötin sille 12 V ja sekin pelaa. Rele vetää NAKS ja mitattaessa yhteys releen vetäessä on kärkien välillä OK.
Akku yön kiinni laturissa , se on täynnä. Ei eroa.
Auto yön lämpöisessä tallissa, ei eroa.
Edelleen hehkunvalo ei syty lainkaan.
Veisin sen Hertsikan VW:lle, jos liikkuisi. Olisin vienyt jo eilen, mutku huoltonsa ei ole auki lauantaisin. Ja nyt se sitten ei taas edes liiku....
Hoh hoijaa...
Homman kanssa touhuttu kun on ehditty, toisen palstan vinkkien avulla.
Sulakkeet tsekattu, releitä vaihdettu ja mitattu. ECUkin on irti, kun etsittiin mahdollista hapettunutta maajohtoa yms.
ECUn liittimestä mittasin jo Pin 1, ja siihen tulee GND.
Ongelman ydin taitaa nyt olla se, että samaiseen isoon ECUn liitinpiuhaan ei tule virtaa pinneihin 3,5 tai 6. Vaikka virta on päällä.
Pin 18 saa +12V , kun avainta käännän. Avain pois ja virta siltä pinniltä katoaa.
Mikä viitannee että ECU ei saa virtaa, syystä tai toisesta. Sulakkeita on mitattu. Ja kaikki näyttää OK.
Mittaan tänään uudestaan.
Mistä ja mitä reittiä ja minkä releiden kautta ECUlle sähkö tulee ?
Tai muuta vinkkiä miten jatkan.
Tuon sähkön reitin saat selviteltyä varmimmin kun uhraat muutaman euron ja käyt lataamassa erWinistä autosi kytkentäkaaviot.
https://erwin.volkswagen.de/ (https://erwin.volkswagen.de/)
Omista arkistoistani löysin Jetan kytkikset, voivat olla noilta osin samanlaiset mutta ei varmuutta. Muutenkin pitäisi tietää auton tarkka mallivuosi, moottorikoodi jne jotta asiaa voisi luotettavasti tutkia. Nämä selviävät rekisterinumerolla, jos ei niitä vielä ole tiedossa.
Oma rele tuolle ECUn sähkönsyötölle kuitenkin on, mutta mikä ja missä niin se vähän vaihtelee.
EDIT: Kokeilepa tutkia tuollaista relettä konehuoneen sulakeboksissa, joka on kuviin merkitty A1. Mahdollisesti se on rele joka syöttää mainitsemiasi pinnejä. Mikäli siis autosi sulakeboksi näyttää samalta kuin jompi kumpi noista... Olit siis jotain relettä jo tutkinut että se toimii. Mutta tuleeko sille releelle herätevirta? Tuleeko sille jatkuva virta jonka se voisi ohjata eteenpäin? Jos rele itsessään on ehjä niin noihinhan sen jatkotutkimuksen pitäisi kohdistua.
(http://preview.ibb.co/i4gnGw/rele.png) (http://ibb.co/jMqQ3b)
(http://image.ibb.co/bzvB9G/rele2.png) (http://ibb.co/dnxf3b)
Sulaketaulu, mallia 1 löytyy.
Rele A1, merkinnällä 100, testattu pöydällä.
Eli piuhoissa annoin DC 12V syötön, rele vetää kärjet kiinnin NAKS , ja kontakti syntyy, sen mittasin yleismittarilla vastusasennolla.
Mutta todentotta,monhan toki mahdollista että tuolle releelle ei tulekaan autossa ollessa herätettä lainkaan. Ja siksipä ei sitten vedä? Tuon voin toki tsekata helposti.
Kiitos tuosta vinkistä.
Onko tuon releen tarkoitus vetää aina kun virta-avain on käännetty ON asentoon ?
Pystynhän toki tuon releen kärkien väliin tuuppaamaan langan, eli pakkosyöttämään virran sieltä läpi. Jos se testi auttaa eteenpäin.
Kojetaulun pään sulakerasia mitattu läpi, jokaisen sulakkeen molemmista mittauspisteistä löytyi 12V. Ja aiemmin jo jokaisen irroitin ja yleismittarillakin sain OK tuloksen niistä. Siellä siis kaikki lienee OK.
Konepellin alla sitten onkin vähän erilaista kuviota kun mittasin jännitettä sulakkeiden päistä rasiassa ollessaan, virta avaimesta päällä, 13 ei sano mitään, 15 ei sano mitään, 21,21,23 ja 24 ei sano mitään....
Nuo kyseiset sulakkeet toki irroitin ja mittasin ohmi alueella yleismittarilla että ovat ehjiä, ja kaikki on ehjiä.
Rele 100 (kuvassa A1), se ainoa joka tuolla kotelossa on mittasin sinne alaliittimiin saapuvat sähköt, 3:seen tulee 12V (sen vastapuoli 5 lienee se reitti mistä virta kulkee eteenpäin) ja napaan 2 (tämän tulkitsen olevan se heräte, joka antaa releelle vetokäskyn) tulee hiukan yli 10V vain. Tosin akkukin hiukan vajaa nyt kun olen tovin mittaillut kaikkialla. Laturissa nyt kiinni.
Jos esim tuo rele ei saakaan tuohon napaansa täyttä jännitettä, jostain syystä, voiko olla ettei rele vedäkään lainkaan ? Ja sen takia nyt kaikki nämä outoudet ? Ja siis jos tuo rele ei saa täysiä tuonne herätepuolelle, niin miksi ei saa ? Mitä reittiä se virta sinne tulee ? Jonkin toisen releen kautta ? Siellä kojetaulun allahan on kasa releitä, joista yhtä jo olen testannutkin.
https://www.youtube.com/watch?v=J0Yj1dyl8rQ (https://www.youtube.com/watch?v=J0Yj1dyl8rQ)
https://www.youtube.com/watch?v=A_XYQUkHS1Q (https://www.youtube.com/watch?v=A_XYQUkHS1Q) 7M0 951 253 A
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.01.18 - klo:10:06
Jos esim tuo rele ei saakaan tuohon napaansa täyttä jännitettä, jostain syystä, voiko olla ettei rele vedäkään lainkaan ? Ja sen takia nyt kaikki nämä outoudet ? Ja siis jos tuo rele ei saa täysiä tuonne herätepuolelle, niin miksi ei saa ? Mitä reittiä se virta sinne tulee ? Jonkin toisen releen kautta ? Siellä kojetaulun allahan on kasa releitä, joista yhtä jo olen testannutkin.
Niin paljon kysymyksiä ja niin vähän vastauksia... Sähkökaaviosta tuota tietoa löytyisi. Vaaditaan kuitenkin oikea kaavio ja tieto siitä moottorikoodista sekä auton mallivuodesta, jos halutaan varmasti paikkansapitävää faktaa.
Kokeilitko ohittaa releen kärjet hyppylangalla, muuttuiko mikään? Tosin vähän riskialtis testi on tuokin, ellet ole täysin varma siitä mitkä pisteet releen kärki yhdistää.
Juuri näin ;D
aivan liian monta asiaa nyt mielessä, joista tuo häiriö voisi johtua.
Ja tuo rele, nimenomaan kun tuossa kohdin just noiden ei virrallisten sulakkeiden keskellä.... se saattaa hyvinkin aiheuttaa juurikin tuollaista. Tai sitten ei...
En ohittanut vielä kärkiä hyppylangalla, helppo kyllä tehdä. Releen pohjassa on kaavio sen toiminnasta ja kärjet siis testasin jo keittiössä täydellä 12V syötöllä ja pelasi. Mutta nyt tuo hiukan vajaa 10,2 V jonka tuolta mittasin... estääkö se releen vetämisen.
Kiinnostaapa itseänikin tämä ja tuli mieleen edellisen korimallin käynnistysongelmat ilman hehkuvaloa. Vika oli tuolloin päävirtareleessä, välillä toimi välillä ei eli testaaminen erikseen ei ole luotettava keino. Samankaltaista tekniikkaa liene myös tällä korimallilla, voisin ainakin epäillä, että jonkin sortin rele ohjaa samoin noita virtoja. Ainoa korjaus oli käydä uusi rele merkkiliikkeestä. Mikä ja mihin lie v-korin päävirtarele sijoitettu?
Onko se just tää rele "100" , se on meinaan AINOA rele mikä tuossa konehuoneen sulaketaulussa pystyssä törröttää?
Siellä kojetaulun alla sitten onkin se osasto 2, jossa on muita releitä nippu.
(http://preview.ibb.co/h4SEUG/j317.jpg) (http://ibb.co/jGdcib)
Mikä on moottorikoodi ja milloin valmistettu? Sähköihin tullut jotain muutoksia 2/2008. Tuo kuva on BLS-moottorilla varustetusta Golf Variantista.
Tuo rele sieltä on rikki varmaankin. Missä se sitten on, onkin hankalampi kysymys. SB13 (30A) antaa virran ECU:lle. Se puolestaan saa sähkön tuon releen kautta. SB2:lla varmaan on jännite?
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 26.01.18 - klo:14:02Mutta nyt tuo hiukan vajaa 10,2 V jonka tuolta mittasin... estääkö se releen vetämisen.
Ilman kuormaa mitatuilla jännitearvoilla ei tee yhtään mitään. Jos tuossa taustalla on jotain kontaktihäiriötä ja kytket tuohon perään vaikkapa releen joka vie 50mA saattaa tuo jännite romahtaa kahteen-kolmeen volttiin. Normaali 12v rele vetää kyllä iloisesti 10 voltillakin jos vaan virtaa piisaa (ja jännite ei tuosta notkahda.)
Samaan syssyyn todetaan että releiden testaus ilman kuormaa on yhtä tyhjän kanssa. Rele saattaa siis vetää hienosti kun perässä ei ole kuormaa, mutta kun kytket 40 ampeerin kuorman kärkien väliin niin se saattaa jäädä vetämättä.
Tässä vielä varmistus, että oikea rele on kyseessä:
(http://preview.ibb.co/gLzQ3b/Fusebox.jpg) (http://ibb.co/fnPsib)
Vaikka rele olisikin ehjä, saattaa vika olla sulake/releboxin sisällä. Ei olis eka kerta ::)
Mutta hyppyjohdolla se selviää.
SB2 lienee sulake 2 ?
Joka tapauksessa tuhannet kiitokset vinkeistä. Näitä kun luin ja noita liitettyjä kuviakin katsoin, alan jo itsekin vakuuttua että tuossa se vika voisi olla.
Tulkitsen kuvaa niin että tuon releen vetäessä, sähkö menee liittimeen 2, jatkaen siitä SB21, SB22, SB23 ja ehkä SB24 ? Ja nämä lienee sulakkeita? Mullahan nuo kaikki juuri oli virrattomina....
Siksipä kipitin pikaisesti VW:lle hakemaan uuden moisen !
Vielä tänä iltana sen aion testata....ja raporttia pukkaa myöhemmin toki.
Jopa varaosatiskin kaverikin mainitsi että näitä 100 releitä aikoinaan myytiin paljonkin....
Ehdin jo innostuakin hiukan että olisko se sittenkin ihan oikeasti näin helppoa (?)...
no ei ollut, ei.
Rele 100 vaihdettu, nykyään väri vihreä ja kannessa komeilee lukemat 644.
Mutta ei auttanut, ei syty se hehkuvalo kojetauluun. Ei sitten millään.
Toki myös hiukan taas sulakkeitakin mittasin, nuo 21,22,23,24 ja 13 ja 15 on jännitteettä. :'(
Voinko suht turvallisin mielin pakko-ohjata tuon ainoan releen vetämään ? Aiheuttamatta tuhoa minnekään. Tai vaihtoehtoisesti tekemään sen hyppylangan napojen 3 ja 5 välille. Napaan 3 tulee +12V niinkuin pitääkin, en vain ole varma vetääkö rele lainkaan. Selvää NAKS ääntä en kyllä kuule kun menen avaimesta kääntämään. Mullahan on nyt tuo vanha rele 100 tuossa kourassani, senhän voisin kirurgisin toimin avata ja tutkia ja tehdä siitä "työkalun" tuon releen toiminnan havainnoillistamiseen ja pääsenpä silloin ehkä mittaamaankin releen sisältä.
Ja nyt iskikinnpieni paniikki, kun katson tuota loistavaa kuvaa tuolla aiemmin jossa on tuo rele J317 tuloineen ja lähtöineen.
Tuossa kuvassa tuolla releellä on 5 liitintä: 1,2,3,4 ja 5.
Tämä konehuoneen ainoa rele 100/644 , siinä on vain 4 liitintä, nrot 1,2,3 ja 5.
Voinko tästä tehdä maalliko päätelmän että tuo rele jonka vaihdoin ei voi olla tuo J317?
Voisiko se ollakin esim kuskin jalkatilan etuosaassa olevista , alempi rele levy,mja siinä rele 9 ? oikeassa alakulmassa nrolla 460? (ignition auxiliary circuits relay, yhden nettisivun mukaan.
Olin katsovinani että samassa reletaulussa on rele 1 vasen alareuna, ehkä identtinen.
Täytyy katsoa ja koittaa.
Kaverin bensakoneinen alkoi sammuilla lennosta taannoin, ja ainakin siinä päävirtarele on sisällä autossa.
Tuosta vähän kättä pidempää, sanoisin että sulla on väärä rele vaihdettuna.
http://fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-golf-5.html (http://fusesdiagram.com/volkswagen/fuses-and-relay-volkswagen-golf-5.html)
Sitä mäkin vähän nyt pelkään, onneksi toi oli vaan 25,.
Ja oli yksi mahdollinen potentiaalinen vikakohde.
Tonginkin jo kojetaulun alta jo, mites nuo releet nroilla 460?
Niitä on kaksikin, ensi alkuun voisin nuo vaihtaa päittäin.
Eipä vaan nekään irronnut ihan noin vaan ja tilaa kourille ei tietenkään ole.
Onko noissa kahdessa muuten jotkut lukituskynnet, ylä ja alareunoissa?
Kun ei meinaa hevin irrota 😳
Jos ne virrattomat sulakkeet on tuon konehuoneen releen ympärillä, tuskin se viallinen rele on sisätiloissa? No, noita erilaisia kombinaatioita sähkökytkennöistä on aika monta...
Tärkeää tietoa noita vikoja haettaessa on tietty auton malli, vuosimalli, moottori ja vaihteistokoodit. Myös valmistuskuukaudella voi olla merkitystä.
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=452827 (http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=452827)
Tuossa taitaa olla pitkälti sama ongelma kuin aloittajalla. 100 merkitty rele konehuoneessa saa maadoituksen sisällä olevalta releeltä 460 ja tuota ohjaa puolestaan ECU. Vika oli ECU:n johtosarjassa tuolla rapakon takana, eli siis 460 rele tai johtosarjavika olisi sitten jäljellä... lämpötilanvaihtelut viime päivinä huomioiden veikkaisin että rele :)
Releen maadoituksesta huolehtii ECU? 94 pinnisen liittimen pinni 49. Toki ECU ei voi maadoittaa mitään jos sillä ei ole sähköä ;D
Tossa aamukahvin ääressä Googlailin, mm releen 460 perään, ja aina kun sain kuvan tuolle releelle näkyviin, se on ollut 4 pinninen rele.
Eli olenko taas väärän releen kimpussa? Kun tuon kuvan mukaan etsinnässä on 5 pinninen rele.
Tässä isommassa/alemmassa relelevyssä on useampikin rele toki kiinni. Jokunen minirelekin.
Tuon ison relelevyn yläpuolellahan on se pienempikin relehässäkkä. Jossa jokunen rele myös kiinni. Voisiko se kaipaamani rele olla joku noistakin ?
Aika heikosti on kirjattu manuaaliin tai edes sinne alas mitä mikin rele tekee.
Löytyisköhän joltain kätköistään vastaavaa selontekoa Golf 5:seen ? :
https://sites.google.com/site/1810martin/b6-relay-assignment-1
Tuo on jo sen verran selkeä että minäkin ymmärrän...
Aloitan kuitenkin heti ekana noiden 460sien vaihdolla päittäin keskenään, jos saan ne vaan irti näillä mun kourillani sieltä.
Jatkaen tuon uusitun rele 100:sen pakko-ohjauksella vetämään/jumpperoimalla.
Kun tuolla nyt tuli tongittua, en viitsi edes sanoa kuinka monta ärräpäätä tänä aamuna jo olen päästänyt... ei ole ihan herkullisin paikka tonkia noita releitä.
Joka tapauksessa jos joku muu painii samojen kanssa niin,sieltä se pohjamuovi irti, 2:lla ruuvilla. Koko sulakehässäkkä kiinni sivuiltaan kahdella kynnellä, niitä painelee ja venkoilee niin koko hela paska rojahtaa piuhojen varassa alemmas. Silloin noita releitä pääsee jo koplaamaankin.
Ja sitten, kun tutkin noita, mm 460 relettä, ne on kaikki 4-pinnisiä. 460:set toin kanssa kotiini ja testasin ne ilman kuormaa 12V syötöllä. Molemmista kuuluu reipas NAKS ja yhteys syntyy ja aukeaakin, mutta siis ilman kuormaa.
Nuo vaihdan kuitenkin päittäin, ja testaan mitä tapahtuupi.
Ainoa jonka olen tähän mennessä onnistunut paikallistamaan, siis 5-pinnisen, on kaksi päällekkäistä pääreletaulussa, nrot 7 ja 8. Ne on pienempiä, ja kannessa on nrot 404 (tod näk 7MO 951253C)
Ne ehkä seuraavaksi nyppäsen irti ja vaihdan ristiin.
Nyt tuli pakollinen tauko, iski parit muut nakit päälle.
Mutta sen verran on edennyt, näin väliaikatietona jos vaikka joku tietää näistä miten jatkan :
- pääreletaulun releet 460, vaihdettu ristiin, ei apua.
- pääreletaulun releet 404, vaihdettu ristiin, ei apua.
- pääreletaulun releet 449, vaihdettu ristiin, ei apua.
En vielä siis hyppylangoittanut tuota konehuoneen ainoaa relettä nro 100.
Aika loppui nyt kesken. Jatkan myöhemmin.
Ja neuvottu jumpperi, tehty ja testattu, hehku syttyi, sammuija PrUuuum!
ECU ainakin on siis toimiva
Mutta miksi rele ei toimi?
ECU ohjaa sitä relettä ja sillä voi olla hyvä syy olla antamatta sille ohjausta?
Myös johtosarjassa voi olla vikaa. Mittaa ECU 49. pinnin ja releen 100 kelan toisen liittimen välinen johto. Toiseen kelan liittimeen tulee jatkuva sähkö sulakkeen 10 kautta. Tarkista sekin.
Ja lue sähköpostisi ;)
Ei tuo tosiaan jätä kyllä enää enempää vaihtoehtoja, kuin sen että maadoitus ei ECU:n pinnistä lähde tai sitten piuha on matkalta poikki. Eli mittausta tuolle välille.
Luenpa sähköpostini !
Kiitos o.b. kun jaksoit lukea turinani ja olit aivan oikeassa kun sanoit että jatka sen 100:sen kanssa painimista vaan. Se ehdottamasi jumpperi siis pelasi heti. Kiitos vinkistä ja rohkaisusta !
Muistaakseni tuon releen 100 vetokäämin jo kertaalleen mittasinkin, ja olen melkoisen varma (voin toki muistaa väärinkin kun tein niin monia mittauksia sulakkeille ja releille) että sen liittimeen nro 1 sain GND:n , ohjattuna vielä , niin että ECUn ollessa paikoillaan se rele saa käämilleen maata vain kun virta-avain on ON asennossa.
Ja vetokäämille tuli jännite napaan 2, mutta se oli hiukan vajavainen, ollen vain n 10,2V. Voiko tämä olla jo se ainoa pääsyy että rele ei jaksa vetää kunnolla tms ja siksi mulla systeemit lakoaa ? Ja jos on , niin mikä tuon jännitteen pudottaa ? Mistä kautta se hiipii tuonne releen alle ? Jonkun toisen releen kautta... :o. ;D
Tuon vetokäämin mittaan vielä uusiksi. Heti kun vaan kerkiän.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 26.01.18 - klo:18:22
Ilman kuormaa mitatuilla jännitearvoilla ei tee yhtään mitään. Jos tuossa taustalla on jotain kontaktihäiriötä ja kytket tuohon perään vaikkapa releen joka vie 50mA saattaa tuo jännite romahtaa kahteen-kolmeen volttiin. Normaali 12v rele vetää kyllä iloisesti 10 voltillakin jos vaan virtaa piisaa (ja jännite ei tuosta notkahda.)
Samaan syssyyn todetaan että releiden testaus ilman kuormaa on yhtä tyhjän kanssa. Rele saattaa siis vetää hienosti kun perässä ei ole kuormaa, mutta kun kytket 40 ampeerin kuorman kärkien väliin niin se saattaa jäädä vetämättä.
Niinpä, niinpä....
jostain se on maallikon aloitettava kuitenkin. :'(
Ja saamillani hyvillä neuvoilla, vinkeillä ja linkeillä näyttää että päästiin asia kerrallaan tsekkaamalla ja doubletsekkaamalla ja osia eliminoimalla pikkuhiljaa ongelman ytimeen!
Vielä kun tuon yhden virrantulon sulakkeelta 10, tuolle releen kannalle etsin, mittaan, tutkin ja selvitän sekä tarvittaessa sitten korjaan niin voinkin pomppia vartin tasajalkaa !
Siis vielä on pieni JOS ilmassa toki....aiemminkin jo luulin olevani oikeilla jäljillä. On tuo sähkön kulkeminen eri komponenttien välillä vaan hauskaa jäljitettävää... :-[ >:(
Rele on mekaaninen laite, sekin voi väsyä ajan mittaan käytössä ja jostain syystä myös sähköjohdot sekä niiden liitokset voivat ottaa kipeää, kun kone heiluu ja tärisee. :o
Nyt ei etene, vaikka ihan maaliviivoilla ollaankin. (luulen ainakin)
Eilen en ehtinyt tekemään mitään, enkä tänäänkään taida illalla ennättää kimppuun.
Heti kun saan lopullisen varmuuden asiaan ja selvyyden jatkosta, pistän toki tännekin rapsan.
No niin, tänä iltana ehdin tovin nyhrätä taas. Yritin purkaa sulakerasiaa konehuoneesta, siinä en onnistunut, vielä. Kaikki ruuvit sieltä kyllä irroitin, keskeltäkin sen isomman. Taitaa vaatia jokaikisen sulakkeen irroittamisen, ja muutakin ? Se ei tuntunut mitenkään irtonaiselta, saatikka että olisi lähdössäkään irti.
Onko joku tuota joskus purkanut, irroittanut, purkanut ? Jos, niin miten se nousee?
Ilman että rikon mitään sieltä....
Ja pääseekö sitten jos se raottuu tai irtoaa, alle kurkkimaan ?
Nimittäin, mittailin rele 100:aa, ja sen kantojen jännitteitä. Ja edelleen, rele kun on paikoillaan, ei hehkuvalo syty lainkaan.
Asetan tuon releen tilalle hyppylangan, kaikki pelaa.
Eikä tuon releen vetokäämin nastan jännitepuoli edelleenkään anna täyttä 12.6 V ulos, tosin nyt tänään mittaroin n 11.7 V sieltä. Vastakkainen GND puoli tuntuu mittaroimalla sekin toimivan OK, avain poissa, maata ei ole. Avain ON asennossa maa löytyy.
Hmmmmmm ?
Ai niin, sulake 10:n poistamalla, vetokäämin jännite katoaa tyystin, niinkuin pitääkin.
Releen ollessa paikallaan ei vaan pelaa :'(
Seuraavaksi ajattelin tuon releen kanssa peuhata lisää, antamalla releen vetokäämille ensin +:aa suoraan akulta, niin näen vaikuttako se. Sen perään sitten antanen vetokäämin GND puolelle piuhalla suoraan hyvään maahan. Jos näistä toinen poistaa ongelman, alan olemaan taas lähempänä ratkaisua.
Aamu kahvin ääressä mietin kaikkea tämän tiimoilta ja juolahti seuraavakin kauhuskenaario mieleeni :
Mitkä on ne mahdollisuudet että molemmat releet on sököjä ? Sekä alkuperäinen 100 että uudempi malli 644, jonka VW:ltä hain jo.
Kun mittaamalla sulaketaulusta, releen kannoilta saan herätteelle pysyvän +:an (tosin hiukan vajaa jännitteisen) ja virta-avaimen kääntämisen jälkeen herätepuolelle GND:nkin. Eli siis periaatteessa tuon pitäisi pelata, eikö?
Itse releen kärkien läpi kulkeva jännite on siellä ja se puoli on OK, koskapa sen jumpperin kun asennan sinne releen tilalle, kaikki pelaa.
Käynnistyikö auto normaalisti sen jumpperin kanssa? Sitä varsinaista hehkun relettä et varmaankaan ole koittanut vaihtaa, joka on sillä torxilla kiinni sulaketaulun alla?
Siinä nyt sinällään on oma diagnostiikkansa ja antaisi vikakoodin jos se on rikki.
Moi,
En ole koskenut hehkun releeseen ( enkä tiedä missä moinen edes on ) , vain tuon ainoan releen joka on konehuoneessa, eli tämä 100, olen uusinut. Ei apua siitä.
Kabiinissa jalkatilassa olevat releet olen ristiin (samannumeroiset) myös vaihtanut, ei eroa käytöksessä.
Ja kyllä, juuri näin tapahtuu, otan releen 100/644 pois paikaltaan, asennan liittimien 3 ja 5 väliin suoran johdon (n 5 cm pitkän jonka nyhräsin kasaan kahdesta pyöreästä abicosta ja parista johdon pätkästä) , painamalla abicon pyöreät liittimet sinne releen paikalle sulaketauluun.
Pysyy siellä suhtkoht hyvinkin.
Ja tämän releen ohituksen jälkeen, laite toimii ilman mitään ongelmaa, aivan kuten pitääkin.
Eli esim hehku syttyy ja hetken päästä sammuu, ja auto lähtee käyntiin kuin palmun alta.
Toki tätähän jumpperiahan en voi pysyvästi sinne jättää, kun silloin siellä on jatkuvasti virrat päällä useissa vempeleissä.
Ihan pikanttina nyanssina, kun nyppäsen jumpperin irti, kuuluu koneesta aina vienoinen TSUUUH. Joku paineistus lähtee pois päältä ?
Ja kun tuon jumpperin runttasen paikalleen, on paritkin kerrat jo n 30 sec kuluttua mennyt jäähdytyspuhallin päälle. Auto kylmänäkin. Puhallin kyllä toki sammuu sitten kun auton käynnistän.
Releen ollessa paikallaan, ei hehkuvalo syty lainkaan eikä kottero käynnisty. Koitettu meinaan on.
Minä olisin tehnyt niin, että askartelisin jatkojohdot tuolle releelle ja laittaisin sen niiden päähän kiinni. Tällöin olisi helppo mitata TODELLINEN JA KUORMITETTU tilanne kaikilta releen navoilta. Kelan maadoituksen jännite auton koriin nähden, kelan vetojännite, jännite kärkien välillä, jne mitä nyt vielä mieleen tuleekaan.
Sillä selviäisi tuleeko kelalle riittävä jännite jolla rele ylipäänsä voi vetää. Ja jos ei tule, niin sekin että onko se jännitepuoli vai maadoituspuoli jossa mättää.
^+1, meinasin ehdottaa samaa jo aikaisemmin.
Edit.
Varsinainen hehkunrele löytyy aikaisemmin linkatusta videosta:
https://youtu.be/J0Yj1dyl8rQ?t=33s
Tuo hehkurelehän on kivassa paikassa ! ;D
Onneksi sitä ei kai tarvitse kopeloida nyt....
Just näin meinasinkin, rele jatkokarvoilla kiinni , yksi kerrallaan ohittaen nuo nykyiset kytkentäpisteet.
Luulen ja veikkaanettä itse päävirtapiirissä ongelmaa ei ole, koska toi minun HighTech jumpperi pelaa kuin Pendolino pakkasella.
Nyt jompikumpi, releen vetokäämin + tai - puoli tai liitin , ei pelitä.
Testaan molemmat erikseen ja yksitellen vielä, kunhan saan nää releen irtokarvat tehtyä ja virkattua. Tarpeet puuttuu. Matka Motonettiin tänään edessä ! Haen ehkä (jos siellä on) releen kantaosan näihin testeihini. Helpompi kai noiden piuhojen kanssa silloin leikkiä.
Tuolle releen herätepuolelle saan puhtaan ja täyden +:an ihan vierestä suoraan akun +-navalta helposti.
Myös hyvä maa, ihan siinä sulakerasian yläpuolella tyrkyllä.
Testit jatkuu , eliminoidaan nämä potentiaalsiet ongelmat pois, yksi kerrallaan. Kyllä tämän on pakko tästä selkeytyä ja vian löytyä !
Toi rele 100/644 , onko se vain rele, ei mitään spesiaalia siinä ? Vaikka hainkin marmorilta tuon uuden, kyseessä siis kuitenkin on vain rele, joka käskyn saatuaan vetää itsensä kiini NAPS ja virta kulkee sitten napojen 3 ja 5 välillä. Hätätilassahan voisin tuon VWn oman releen korvata vaikka ihan testaamista varten vain ihan tuiki tavallisella, toki tarpeeksi paljon amppeereja kestävällä, universal releellä, eikö vain ?
Jätä rele pari milliä irti, eli älä paina ihan pohjaan asti. Pääset mittaamaan napojen jännitteet tositoimissa siitä pienestä raosta. Tai juota/kierrä ohuet johdot releen jokaisen liittimen tyveen.
Kyllä se vika sieltä vielä löytyy... ;D
Otin vapaa päivän tämän ennakoidun liikennekaaoksen takia, ja nyhräsin kasaan releeseen irtohännät abiko liittimin.
Kytkin sen releen kulkureitin piuhat (3 ja 5) releeltä sinne sulakerasiaan, mihin ne kuuluukin mennä. Koska tuo yhteyshän tuntuu olevan kunnossa, jumpperillahan tuo pelaa niin hienosti.
Sitten releeseen tekemäni herätepuolen jatkopiuhan GND sekin sinne sulakerasiaan omalle paikalleen.
Ja testi nro 1, releen herätepuolen + kiinni suoraan löystämääni akunliittimeen, pultti kiinni ja ukko kabiinia kohti. Kääntö avaimesta ja JIPPII ! ;D :D :)
Hehkuvalo syttyi ja sammui ja auto starttasi kuin aina ennenkin !
En tiedä vielä mikä tuon aiheuttaa, että tuo releen heräte/vetopuolen + katoaa/puuttuu/on vajaa kun rele on paikoillaan. Mittauksessa yleismittarilla sieltä jotain kuitenkin tulee ulos.Liki 12V joka tapauksessa.
Nyt tein niin että otin sen nimenomaisen syötön, sulake 10:n pois, ja sen tulopuolelle abikolla asentelin irtosulakerasian, irtopiuhoilla, jossa sisällä se sama 5A sulake, siitä se johto jatkuu releelle, samaan kantaan. Taivutin tuon releen kiinnitys jalan, sivulle ja ylös ja siihen sitten tämä syöttö tulee. Ja pelaa.
Ja on likimain sama kuin tehtaan asennus, sähkö menee samaa reittiä, mutta sulakerasian sisällä olevan irtosulakkeen ( saman arvoinen) kautta samaan releen kantaan kuin kuuluukin.
Toki haluaisin tuolta sulakerasian alta nähdä miten se johto sulakkeen 10 lähtöpuolelta tuonne releen alle kulkeutuu.
Jos joku on tuon konehuoneen sulakerasian irti repinyt ja moinen makoilee tarpeettomana autotallin hyllyssä piuhoineen pölyttymässä, kiinnostaisi se nähdä.
Ainoastaan yksi merkkivalo jäi nyt kummittelemaan, oranssina palaa koneen kuva. Sainkin jo vinkin että liittynee saastepuolen vermeisiin, ja tuskin vaikuttaa mitenkään ajoon.
KIITOS ja kumarrus kaikille minua auttaneille !
Apunne oli todella arvokasta ja tarpeen!
Jos nyt oikein ymmärsin selostuksen, niin vika paikantuu sulakkeen nro 10 ja releen jalan väliselle osuudelle?
Kokeilitko vaihtaa sen sulakkeen? Joskus niitäkin on rikkoutunut niin, että johdin murtuu ja sulake näyttää ehjältä sekä silmin että yleismittarilla testattuna, mutta ei kuitenkaan kestä kuormaa.
EDIT: Ei kun se olikin se sama sulake nyt otettu uusiokäyttöön?
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 02.02.18 - klo:12:19
Ainoastaan yksi merkkivalo jäi nyt kummittelemaan, oranssina palaa koneen kuva. Sainkin jo vinkin että liittynee saastepuolen vermeisiin, ja tuskin vaikuttaa mitenkään ajoon.
Tästä vielä sanoisin, että saa olla melkoinen velho jos pelkästä merkkivalosta voi sanoa ettei vaikuta mitenkään ajoon. ;D Mahdollisia vikoja jotka sen valon sytyttävät, on kuitenkin satoja erilaisia ja todellisuus selviää vain VCDS:n tai vastaavan työkalun avulla katsomalla.
Luit ja tulkitsit juuri oikein.
Sori sekava sepustukseni. Olen kai niin tohkeissani koko hommasta !
Juuri noin , sulakkeen 10 lähdön ja releen kannan välissä tapahtuu jotain outoa.
Se yhteyshän on vain sulakkeelta sinne releen kantaan.
Saamani kuvan perusteella ( kiitos o.b. ! ) , se johto lähtee erivärisenä sulakkelta kuin minkä värisenä se johto saapuu releelle, eli välissä myös jonkinlainen liitin/liitos tms.
Sulake on testattu, mitattu jne.
Samainen 5A sulake nimittäin myös pelaa edelleen kun sen sinne irtosulakerasian sisään laitoin.
Sillä se nytkin käy ja kukkuu !
Merkkivalon käyn luetuttamassa kyllä, ettei se jää vaivaamaan.
Se sulakerasia pitäisi kai irrota kun irrottelee ne kaikki etureunassa olevat kaapelit ja sitten avaa keskeltä yhden ainoan pultin. Tosin ei ole nyt käsillä kuin saman ikäisen Touranin manuaali, mutta tuskin se Golfissa kovin erilainen on...?
Siellä sisällähän se vikapaikka luulisi olevan ja eikös o.b. tuolla jo aiemmin maininnutkin että ei olisi ensimmäinen jossa on siellä vikaa?
Joo juurikin näin se näyttää ja tuntuu olevan.
Olipa savotta löytää moinen, pieni ja piileskelevä, ei silmiin näkyvä vika. :'(
Tai ehkä se vika on ihan selväkin, kunhan tuon piuhan, molempine päineen ja keskellä olevine liitoksineen saan silmieni eteen.
Oletan että tuolla sulakepesän alla, sulakkeen nro 10 lähtöpuoli on jonkinlainen sulakkeen muoviosiin lukittuva liitin, josta johto siis lähtee jatkuen johonkin liittimeen/liitokseen jossa johdon värikin vaihtuu toiseksi, saapuen sitten takaisin n 5cm päähän olevaan releen kantaan. Siinäkin varmasti jonkinlainen sulakerasiaan lukittuva liitin varmastikin on.
Jos tuon saan raolleen tai alle pääsen näkemään, aion sen johdon liittimineen ja liitoksineen irroittaa ja kokonaan uusia. Alkuperäiseksi takaisin.
Näkisiköhän alle esim endoskoopilla ? Eikös se ole sellainen kameralaite joka mahtuu kapoisiin rakoihin kurkkimaan?
Niin saan sitten mielenrauhan ja tuon sulakerasian sisällä nyt makoilevan irtosulakerasian johtoineen myös pois sieltä.
Liekö ihan vaan tärinästä ja värinästä joku johtoliitos irronnut tai murtumassa, tai jopa tuo epäilemäni johdon keskellä oleva liitos/liitin hapettunut tms? Kun mittaamalla yleismittarilla releen kannalta jotain lukemia kuitenkin aina sain ja kun tuon kyseisen 10 sulakkeen kokonaan poistin, tuolta kannalta hävisi + kokonaan, niinkuin pitikin.
Ja sitten varmaan kuirmitettuna jännite vieläkin heikompaa ja rele ei vetänytkään lainkaan?
Amatöörin arvailuja toki kaikki, enkä varmuutta saa ennenkuin tuo kyseinen johdonpätkä on silmieni edessä tutkittavana.
Sulakerasian keskellä on 1 iso kiiltävä torx ja, olikohan 6 kpl, paljon pienempiä mustia torx ruuveja. Aikeena löytää vastaava purettava VW ja opiskella ensin kuinka se irtoaa ja sieltä katsoa miten johdot siellä kulkee.
Se sulake/relerasia lähtee irti kun irroitat etureunasta ne sulkeeilta lähtevät kaapelit ja sinne akulta tulevan kaapelin sekä löysäät keskellä rasiaa olevan ruuvin. Ruuvin löysyttäminen nostaa rasian irti liittimistään ja sen pitäisi irrota kokonaisena. Sitten vaan purkamaan ja tutkimaan, mitä kautta sulakkeen 10 virta menee releen käämille: Jos se menee rasian pohjasa olevien liittimien kautta muualle autoon, voi vika olla muualla kuin itse rasiassa. Mutta mittaamalla se selviää.
Joo , kiitos o.b. taas.
Näin teenkin, kun kelit paranee ja aika sallii. Nyt on hiukan muita juttuja päällä.
Kikotin liikkuu nyt tuolla virityksellä ja en omasta mielestäni ole tehnyt mitään pahaa, väärää saatikka rikollista ;D
Sähköhän tulee edelleen alkuperäistä reittiään sulakkeen 10 tulokantaan, josta sulake poistettu nyt. Tuossa tulokannassa törröttää liitin tiukasti, siitä johdon pätkällä uuteen irtosulakepitimeen, jossa samainen 5A sulake. Siitä jatkuu lyhyellä johdolla suoraan tuon rele 100:sen ylös taivutettuun vetokäämin + jalkaan.
Kytkentä aivan sama kuin tehtaankin, vain reitti sulakkeen kannalta nyt yläkautta, sulakerasian sisäpuolella olevalla irto/lisäke johdolla, jossa kuitenkin varoiksi on se sulakekin.
Tuon 10 sulakkeen takanahan ei kuvien mukaan ole mitään muuta toimintaa kuin vain tuo rele.
Kaikki hyvin, vika koodi liittyi releen J317 virransaantiin yms.
Mikä ei kyllä yhtään hämmästytä mua.... juuri kyseisen releen kanssahan tässä on viikon verran tullut painittua ! ;D
Selvisikö tämän aiheuttaja?
Itsellä täysin samat oireet, tosin kylmänä toimii ja kuumalla ilmalla sitten temppuilee...
Selvisi, juu.
Sulakkeen alta, matkalla releen kannalle, virta päätti kadota jonnekin...siis plussa.
en näe mikä siellä on sökönä. Enkä saanut sulakeboksia irti/auki niin että näkisin alle.
Mutta en siitä enää huolta kanna.
Tein kyseisen sulakkeen liitoskohtaan, sulakkeen lähtöpuolen jalkaan liitännän, siitä jumpperi ( lyhyt pätkä johtoa ) suoraan releen jännitteen sisäänmeno jalkaan.
Ja siitä eteenpäin ei huolen häivää ! Ei ole kertaakaan temppuillut enää sen jälkeen.
Käytännössä siis tein alkuperäisen tapaisen sähkön reitityksen, nyt vain se sähkö (plussa) kulkee sulakkeelta näkyvissä sinne minne kuuluukin. Ja tämä jumpperi siis on edelleen näkyvillä sulakerasian sisällä.
Ja se kun on sen kyseisen sulakkeen lähtöjalkakin, jossa jumpperini kiinni, myös sulakesuojaus on edelleen olemassa, kuin alunperinkin.
Okei :)
Erikoinen juttu tuo on. Yksi korjaamo veikkasi, että ECUssa olisi vikaa niin, ettei aina sitten antaisi tuota virtaa. Jos se nyt tässä - 06 BKD koneessa sieltä sen saa... Itsellä vielä nuo 460 releet vaihtamatta ja sitten jää nuo sinun kohdat jäljelle.
ECU, sulakeboksi tai johtosarja.
100 rele on vaihdettu tuohon uudempaan 644 malliin.
Pääsin siis tämän ufon ongelman jäljille kun sain niin hyvät ja tavattoman selkeät neuvot (kiitos OB), joita myös näillä perus sähköasioiden ymmärtämisellä varustettu tee-se-itse mies (eli minä itse) osasi käyttää ja hyödyntää.
Ensimmäinen ja tärkein havainto ja toimiva veto oli mulla sen releen ohitus, sekin ”jumpperilla” suoraan. Relehän vain kytkee virran läpi/päälle kun saa sen herätteensä.
Sen kun tein, kaikki ongelmat katosivat.
Toki minäkin ensin luulin että relehän se on sitten sökö. Mutta näin siis ei ollutkaan. Rele pelasi OK. Senkin irtonaisena tsekkasin.
Minun tapauksessani siis se oli se releen saama heräte +, joka katkoi/kateissa/oli vajaa. Se esti releen vetämisen.
Nyt kaikki on niinkuin pitääkin. Ja tuo sinne sulakerasiaan jättämäni/kyhäämäni johto, toimii ja tekee aivan saman kuin tehtaankin oikea piuha teki. Paitsi ettei ole matkalta poikki....
Tulipa vaihdettua 460 releet ei apua. Ja releen + sulakkeiden jännitteet mittasin normitilanteessa ja vikatilanteessa niin jännitteet löytyi...
Ei taida jäädä muuta vaihtoehtoa kuin etsiä ECUa :/
Mistä / millä osanunerokriiteillä tuo pitää täsmätä?
Oma on 2.0 tdi dsg - 06 rek.
Koititko ohittaa tyystin konehuoneessa olevan releen, hyppylangalla ?
Ilmeneekö vika aina ja jokakerran ?
Ajat tovin ja sittenkö ?
Kun temppuilu alkaa, mitä silloin tapahtuu ja miten ilmenee ?
Oli mullakin ECU irti, ihan turhaan sen nyppäsin irti. Eikä ollut ihan helpoin savotta sekään! No tulipa tippavesikaukalot ja niiden reiät putsattua.
Pelättiin mekin toki että se olisi kostunut/kastunut tai muuten saanut siipeensä... onneksi ennen sen enempiä painimisia sen kanssa päästiin jäljille että se vika onkin sähkön tulossa ECU:lle...
Koititko ohittaa tyystin konehuoneessa olevan releen, hyppylangalla ? Tuota en kokeillut ainakaan vielä, kun jännite löytyi vaikka vikatilanne oli päällä.
Ilmeneekö vika aina ja jokakerran ? Ei ilmene kylmällä ilmalla, heti kun aurinko paistaa tai ulkolämpötilä nousee yli 15 astetta niin silloin todennäköisesti tulee vika päällä ja saa odottaa...
Ajat tovin ja sittenkö ? Ei siis sammu koskaan ajosta, ainoastaan avaimen käännössä kuumana jää hehku syttymättä, prnds vilkkuu, flektit menee konehuoneessa täysille. VCDS kiinni ja skannaus ilmoittaa. Terminal 30, se rele 100 virrasta ja melkein kaikkiin järjestelmiin ei saa yhteyttä.
Kun temppuilu alkaa, mitä silloin tapahtuu ja miten ilmenee ?
Tulikin vastattua ja edellisessä, laitan vielä vikakoodit omana viestinä.
Oli mullakin ECU irti, ihan turhaan sen nyppäsin irti. Eikä ollut ihan helpoin savotta sekään! No tulipa tippavesikaukalot ja niiden reiät putsattua.
Pelättiin mekin toki että se olisi kostunut/kastunut tai muuten saanut siipeensä... onneksi ennen sen enempiä painimisia sen kanssa päästiin jäljille että se vika onkin sähkön tulossa ECU:lle...
00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000
01-Engine -- Status: Malfunction 1010
02-Auto Trans -- Status: Malfunction 0010
03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
15-Airbags -- Status: OK 0000
16-Steering wheel -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: Malfunction 0010
19-CAN Gateway -- Status: Malfunction 0010
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: Malfunction 0010
46-Central Conv. -- Status: OK 0000
52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000
55-Headlight Range -- Status: Malfunction 0010
56-Radio -- Status: OK 0000
62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000
72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000
7D-Aux. Heat -- Status: Malfunction 0010
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 03G-906-016-BKD.lbl
Part No SW: 03G 997 012 E HW: 028 101 225 3
Component: R4 2,0L EDC G000AG 1407
Revision: 12345678 Serial number: VWZBZ0E0271952
Coding: 0000078
Shop #: WSC 14500 205 56071
VCID: 2B53716B8ACA0679EBD-807E
1 Fault Found
18009 - Relay for Supply Voltage Terminal 30 (J317)
P1601 - 000 - Implausible Signal
Freeze Frame:
RPM: 0 /min
Torque: -98.0 Nm
Speed: 0.0 km/h
Load: 0.0 %
Voltage: 12.31 V
Bin. Bits: 00000000
Bin. Bits: 0
(no units): 0.0
Readiness: 0 0 0 0 0
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 02E-927-770.lbl
Part No SW: 02E 300 042 S HW: 02E 927 770 AE
Component: GSG DSG 081 1117
Revision: 04508010 Serial number: 00000701110050
Coding: 0000020
Shop #: WSC 44551 111 44551
VCID: 2343994BE21ACE3953D-8076
1 Fault Found
18258 - Powertrain Data Bus
P1850 - 000 - Missing Message from ECU - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 255
Reset counter: 40
Mileage: 245136 km
Time Indication: 0
-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 1K0-907-379-MK70.lbl
Part No: 1K0 907 379 P
Component: ASR FRONT MK70 0105
Coding: 0017025
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 3F8B353B6EB28AD9575-806A
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC
Cannot be reached
-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels: 3C0-937-049-30-H.lbl
Part No SW: 3C8 937 049 F HW: 3C8 937 049 F
Component: Bordnetz-SG H54 2602
Revision: 00H54000 Serial number: 00000009378583
Coding: 0A8B8F2700041800001400001400000000097B075C000000000000000000
Shop #: WSC 14500 205 76851
VCID: 34616A1757F45981BA7-8061
Subsystem 1 - Part No: 1K1 955 119 C
Component: Wischer VW350 013 0402
Coding: 00065493
Shop #: WSC 14500
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100100
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 8
Reset counter: 26
Mileage: 0 km
Time Indication: 0
Freeze Frame:
OFF
Voltage: 12.30 V
OFF
ON
OFF
OFF
OFF
-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags
Cannot be reached
-------------------------------------------------------------------------------
Address 16: Steering wheel Labels: 1K0-953-549-MY8.lbl
Part No SW: 1K0 953 549 AF HW: 1K0 953 549 AF
Component: Lenksäulenmodul 634 0070
Coding: 0010042
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 76E5901F01080B91443-8023
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 1K0-920-xxx-17.lbl
Part No: 1K0 920 862 K
Component: KOMBIINSTRUMENT VN4 6417
Revision: V0003000 Serial number: 00004294795504
Coding: 0005103
Shop #: WSC 45300 002 1048576
VCID: 326D6C0FADE057B1A8B-8067
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 1K0-907-530-V1.clb
Part No SW: 1K0 907 530 F HW: 1K0 907 951
Component: Gateway H10 0120
Revision: H10 Serial number: 2800105B2600B0
Coding: 7F3F0B40070002
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 2A5D746F85301F7110B-807F
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 5
Reset counter: 25
Mileage: 245136 km
Time Indication: 0
Date: 2000.00.00
Time: 12:02:58
-------------------------------------------------------------------------------
Address 25: Immobilizer Labels: Redir Fail!
Part No: 1K0 920 862 K
Component: IMMO VN4 6417
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 326D6C0FADE057B1A8B-8067
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 42: Door Elect, Driver Labels: 1K0-959-701-MIN2.lbl
Part No: 1K0 959 701 K
Component: Tuer-SG 024 2387
Coding: 0000180
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 3665501F41884B91843-8063
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 44: Steering Assist Labels: 1Kx-909-14x-44.clb
Part No: 1K1 909 144 K
Component: EPS_ZFLS Kl.5 D06 1701
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 3363690B52FA5EB9A3D-8066
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Freeze Frame:
Mileage: 5120 km
Temperature: 13.0°C
Voltage: 12.30 V
Voltage: 12.10 V
-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv. Labels: Redir Fail!
Part No: 1K0 959 433 AK
Component: KSG 0401
Coding: 00C802087F2D8405484F01E010CC
Shop #: WSC 00000 785 00200
VCID: 79FF9B23301664E9291-802C
Subsystem 1 - Component: Sounder n.mounted
Subsystem 2 - Component: NGS n.mounted
Subsystem 3 - Component: IRUE n.mounted
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 52: Door Elect, Pass. Labels: 1K0-959-702-MIN2.lbl
Part No: 1K0 959 702 K
Component: Tuer-SG 024 2387
Coding: 0000180
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 377B5D1B4682B2999F5-8062
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 55: Headlight Range Labels: 1T0-907-357.lbl
Part No: 1T0 907 357
Component: Dynamische LWR 0003
Coding: 0000003
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 74E1AA17177419817A7-8021
1 Fault Found
01314 - Engine Control Module
004 - No Signal/Communication - Intermittent
-------------------------------------------------------------------------------
Address 56: Radio Labels: 1K0-035-1xx-56.lbl
Part No: 1K0 035 186 P
Component: Radio BVX 016 0023
Coding: 0040400
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 3363690B52FA5EB9A3D-8066
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 62: Door, Rear Left Labels: 1K0-959-703-GEN2.lbl
Part No: 1K0 959 703 F
Component: Tuer-SG 021 2429
Coding: 0000144
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 3363690B52FA5EB9A3D-8066
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 72: Door, Rear Right Labels: 1K0-959-704-GEN2.lbl
Part No: 1K0 959 704 F
Component: Tuer-SG 021 2429
Coding: 0000144
Shop #: WSC 01392 785 00200
VCID: 34616A1757F45981BA7-8061
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Address 7D: Aux. Heat Labels: 1K0-963-235.lbl
Part No SW: 1K0 963 235 E HW: 1K0 963 235 E
Component: PTC-Element 0404
Revision: 00800000 Serial number:
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 2D577F73B4DE0849F59-8078
Aika pieni tuo jännitelukema ja useampi noista ongelmista johtunee jo pelkästään siitä.
Minua enemmän huolestuttaa tuo osoitteen 15 vastaamattomuus. Yksi viallinen laite väylällä voi paskoa koko väylän alas jolloin kaikki muut laitteet väylällä alkavat huutamaan kommunikaatiovirhettä.
Koitapa ottaa erikseen yhteys bägiohjaimelle, pelaako se oikein eikä katko yhteyttä jos menet mittalohkoihin ja annat arvojen rullata kotvan aikaa?
Jännä että se tuossa alun listauksessa kuitenkin heittää?
15-Airbags -- Status: OK 0000
Onko 12.30V matala jännite?
Käydessään näyttää napajännitteenä noin 14.3 V, eli laturi pelaa.
Voisiko joku huono maapiste aiheuttaa tuon matalan jännitteen, jos se sellainen on? En ole vain tästä autosta niitä kovasti löytänyt... akun allekin katsoin viime syksynä mutta ei siellä ollut maapistettä.
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.04.19 - klo:13:19
Minua enemmän huolestuttaa tuo osoitteen 15 vastaamattomuus. Yksi viallinen laite väylällä voi paskoa koko väylän alas jolloin kaikki muut laitteet väylällä alkavat huutamaan kommunikaatiovirhettä.
Koitapa ottaa erikseen yhteys bägiohjaimelle, pelaako se oikein eikä katko yhteyttä jos menet mittalohkoihin ja annat arvojen rullata kotvan aikaa?
Pitääpä huomenna testata tätä... Ja jännä tuo tosiaan, että 15 alussa OK ja sitten skannauksessa Cannot Be Reached.
Silloin kun vikatilanne EI ole päällä niin kaikki vastaavat oikein.
Noinhan ne väyläongelmat yleensä ilmentyvät, välillä yhteys toimii ja välillä ei. Sen vuoksi nuo muiden ohjainlaitteiden väylävikakooditkin ovat "- Intermittent"
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 23.04.19 - klo:21:47
Noinhan ne väyläongelmat yleensä ilmentyvät, välillä yhteys toimii ja välillä ei. Sen vuoksi nuo muiden ohjainlaitteiden väylävikakooditkin ovat "- Intermittent"
Ei ongelmia ollut tuossa...
ECU tilattu, katsotaan auttaako se näihin mystisiin lämpöongelmiin.
ECUn vaihto vielä kokeilematta, kun tuli ensin väärä... Uusi samoilla VAG ja Bosch numerolla tilattu. Käynnistäminen viime päivien helteillä liki mahdotonta :/
ECUa katsottu, ei ollut kosteutta, johtosarjakin näytti ehjältä.
Tein tuon releen 100 välille ohitusjohdon napojen 3 ja 5 välille mutta ei apuja siitäkään.
Eikös tuon pitäisi riittää, hyppyjohto noin releen ollessa irti? Vsi vaatiiko tuohon käämiinkin napoihin toiseen maan ja toiseen virran?
Korjaamot ovat olleet hukassa, kun olen kysellyt. Ei kukaan tietäisi Treen seudulta hyväö pajaa tämän selvittämiseen, jos ei uusikaan ECU auta?
O.B apuja taidetaan tarvita :)
Joo, releen navat 30 ja 87 yhdistyy, kun rele vetää.
Ja mulla siis tuo hyppylanka asennettuna noiden väliin, jonka siis kahdesta abikosta ja johdon pätkästä tein, poisti ongelmat laakista.
Tuosta hyppyjohdosta ei itselläni ollut apuja, eli vika on jossain muualla :/
ECU oli rikki. Kosteutta ei ollut saanut mutta kuumalla ilmalla teppuili.
Nyt vaihdettu ja auto toimii hienosti :)
Kiitos kaikille ja lisaatehoa.fi vaihtamisesta ja vianselvittelystä!
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 20.04.19 - klo:22:25
Selvisi, juu.
Sulakkeen alta, matkalla releen kannalle, virta päätti kadota jonnekin...siis plussa.
en näe mikä siellä on sökönä. Enkä saanut sulakeboksia irti/auki niin että näkisin alle.
Mutta en siitä enää huolta kanna.
Tein kyseisen sulakkeen liitoskohtaan, sulakkeen lähtöpuolen jalkaan liitännän, siitä jumpperi ( lyhyt pätkä johtoa ) suoraan releen jännitteen sisäänmeno jalkaan.
Ja siitä eteenpäin ei huolen häivää ! Ei ole kertaakaan temppuillut enää sen jälkeen.
Käytännössä siis tein alkuperäisen tapaisen sähkön reitityksen, nyt vain se sähkö (plussa) kulkee sulakkeelta näkyvissä sinne minne kuuluukin. Ja tämä jumpperi siis on edelleen näkyvillä sulakerasian sisällä.
Ja se kun on sen kyseisen sulakkeen lähtöjalkakin, jossa jumpperini kiinni, myös sulakesuojaus on edelleen olemassa, kuin alunperinkin.
Itellä samanlaista vikaa. Auto valittaa yhteysongelmaa ECUun, eikä käynnisty. Tai jos käynnistyy sammuileeihan randomisti kesken ajon.
Toimii kuitenki normaalisti ku vetää ton ko. releen paikalle hyppylangan. Mut heti ku tilalle vaihtaa releen, sekoilu alkaa.
Isolla todennäkösyydellä vika on siis releen herätevirrassa.
Tuleeko toi heräte siis ton sulake 10 kautta?
Mulla kyllä oli noin.
Eli sulake 10, siihen tuli sähkö ja sulake oli ehjä, eli meni sen läpi mutta sitten jännite vajosi matkallaan sulakkeen lähtöpuolelta sinne releelle ja ei pelannut.
Lainaus käyttäjältä: Samppa1985 - 01.10.20 - klo:16:16
Isolla todennäkösyydellä vika on siis releen herätevirrassa.
Vika voi olla myös releessä. Releen kärjet on hopeoitu tai kullattu. Riittävän monen kytkennän ja kipinöinnin jälkeen kärjet kuluu ja niihin syntyy ylimenovastusta. Toki muutakin vikaa voi olla.
Jos releen saa auki, kärkien puhdistus vesihiomapaperilla saattaa auttaa hetkeksi.
Releen ohjausjännite on helppo tarkastaa kun kelan nastoihin ujuttaa kuoritut johdon pätkät ja mittaa jännitteen. Onnistuu myös jos releen jättää muutaman millin irti ja mittaa yleismittarilla jännitteen.
Vastaavaa ongelmaa TDI (2.0 TDI BMM) / DSG kanssa. Auto sammuu lennosta ja käynnistyäkseen vaatii releen J317 tai releen herätteen sulakkeen nyppäämisen irti hetkeksi virta päällä. Rele kyllä vetää, mutta vikatila jää päälle, eikä kone starttaa (ja flektit pyörii). Kun releen irtikäyttämisen jälkeen kääntää virrat pois ja takaisin, niin toimii taas normaalisti. Releen vaihtaminen uuteen 70A-releenseen ei auttanut, eikä toinen ECUkaan toimi paremmin. Koodeissa näkyy U0100 eli yhteys ECM:ään. ECU kuitenkin kuitenkin menee päälle ja koodeja pystyy lukemaan, mutta hehkuvalo ei syty ongelman päällä ollessa (vaihteenvalitsin vilkuttaa punapohjaisella PRNDS:ää).
Lainaus käyttäjältä: Jok-sa - 24.10.22 - klo:15:13
ECU kuitenkin kuitenkin menee päälle ja koodeja pystyy lukemaan, mutta hehkuvalo ei syty ongelman päällä ollessa (vaihteenvalitsin vilkuttaa punapohjaisella PRNDS:ää).
Taisi lopulta löytyä Seatinkin satunnainen vika (Altea XL 2008). Maadotukset, ecun piuhat, J317 rele jne tuli tutkittua, mutta ajoittaiseen pätkimiseen ei vaan syytä löytynyt. ECUn päävirta tulee J317 releeltä 40A sulakkeen SB13 kautta. Sulake oli kyllä ehjä, mutta tarkemmalla tarkastelulla toisessa jalassa näkyi kipinöinnin jälkiä. Kokeillaan nyt alkuu uudella sulakkeella, kun en heti uudestaan jaksa purkaa sitä konetilan "sähkökeskusta", joka tuli myös viimeviikolla pantua atomeiksi, mutta SB13-sulakkeen ongelma ei silloin sattunut silmään. Ehkä sitä ensikerralla katsoo kaikki sulakkeet suurennuslasilla, ennekuin esim. suolestaa ECUn johtonipun.... ECU siis ei saanutkaan päävirtaa häiriön ollessa päällä ja koodeja saikin luettua vain muista modeluista.